Haluaisin kysyä teiltä, joilta on lapselta isä tai äiti kuollut, kun lapsi on n. 15 v.
Tuliko lapselle suru päälle heti ja, jos ei tullut niin kuinka kauan meni? Oletteko selvinneet ilman terapiaa, vain kotona puhumalla, vai oletteko joutuneet hakemaan ulkopuolista apua?
Miten teillä on suru ilmennyt?
Meillä nyt 15 v tyttö on alkanut etsiä kuolleesta isästään mitä erilaisimpia vikoja, ja häntä
ahdistaa omat "pahat" ajatukset isästään. Olen yrittänyt häntä lohduttaa, että hänellä se isän menettämisen tuska on nyt niin suuri, että hän haluaa etsiä isästään jopa olemattomia vikoja, jotta kestäisi surun paremmin.
Hän tiedostaa kyllä omien ajatustensa ristiriidan, toisaalta on suru ja toisaalta taas vikojen miettiminen ja keksiminen.
Onko muilla ollut tällaista ja kuinka kauan on kestänyt? Jos olette hakeneet ulkopuolista apua, kuinka kauan olette odotelleet tilanteen paranemista?
Itkukin on nyt vasta tytöllä löytynyt. Tähän asti on ollut, kuin oikeastaan mitään ei olisi tapahtunut. Olen tiennyt, että näin helposti ei asia voi mennä hänenkään kohdallaan.
Mutta heti en haluaisi häntä viedä terapeutille.
Meillä oli oikeastaan kaksi menetystä kuukauden sisällä, Isä kuoli ja tytön veli lähti opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja me jäimme kahdestaan vanhaan kotiimme.
Nyt ahdistaa äitiäkin lapsen puolesta!
Nuoren suru isän kuoleman jälkeen!
15
3790
Vastaukset
- satu40
kun mieheni kuoli (v.2001)
Lapset olivat silloin 16, 15, 13, 11, 7 ja 3 - vuotiaat.
Isommat(kaan) eivät tarvinneet terapiaa, vaikka kokemus (suht' äkillinen isän menetys) olikin varmasti traumaattinen. Jälkikäteen uskon, että perheen koko auttoi - monenlaista vertaistukea.
Miten tyttäresi itse kokee mahdollisen terapian tarpeen? Noinkin iso taitaa olla aika hyvä arvioimaan sen itsekin? - viha ja rakkaus..
Hei eiköhän ne vihan tunteetkin kuulu osana surutyöhön.. minä itsestäni tiedän miten jylläsi päässä ensin suru sitten rakkaus sitten sääli ja viha vuoron perään.. kaikki välillä ja sikin sokin sekasin... mutta me kaikki surraan omalla tavalla.. ja eri aikoja eihöhän se lopussa muutu - aikaa en tosin voi sanoa.. sellaseksi hienoiseksi MUISTELUKSI
oikeaksi ikäväksi ja muistella niitä hyviä puolia
mutta se vaatii varmaan aikaa.. anna toki lapsesi tällä hetkellä purkaa tuntojaa sillä se kuitenkin helpottaa häntä.. kyllä tilanne paranee ja voihan se olla että voisi lapsesi tarvita juttelu apua??
SE KIELTÄMIS VAIHE VOI JOILLAKIN KESTÄÄ TOSI PITKÄÄN.. se on omaa suojelua .. itelle.. kun ei millään jaksa sitä surua kantaa.. sekin kuuluu suru työhön... - niin monella tapaa
Anna tyttösi surra omalla tavallaan ja anna hänen ymmärtää, ettei tee surutyötään väärin. Meistä kaikki suree eritavalla, tärkeää on kuunnella ja ymmärtää ja kertoa omia tuntemuksiaankin. Suruun kuuluu sääli, viha, itsesyytökset sanotuista asioista ja tehdyistä teoista tai sanomatta jättämisistä ja tekemättömistä teoista, ikävä, muistot ja joskus jopa helpotus, josta tuntee häpeää. Suruun kuuluu ties mitä!
- isätön
Hei! Otan osaa suruusi. En osaa neuvoja antaa, vaikka isäni olen nuorena menenettänyt. En käynyt terapiassa...olisi ehkä pitänyt jos vaikka nyt olisi helpompaa. Eihän sitä kukaan tiedä. Itseltäni kielsin totaalisesti isään kohdistuvat kriittiset ajatukset ja sitten noin puolitoista vuotta isän kuoleman jälkeen yhtäkkiä "repesi". Itkua tuli taas ja isä oli maailman suurimpia roistoja kun jätti meidät! Olin itsekäs, mutta ainakin tuo purkaus omalla kohdallani helpotti suremista.
Ei ole kunniaa siinä, että lapsesi selviää (tai sinä selviät) kuolemasta ilman terapiaa. Menkää vaikka yhdessä sururyhmään. Tilanne on teille molemmille kamala ja ehkä auttaisi myös sinun selviytymistä, jos ei tarvitsisi kantaa kaikkea huolta tyttärestä itse, vaan terapeutti kantaisi osan?
Voimia jokatapauksessa!- a-nelly
Osaksi taisin ilmaista itseäni väärin! Kysymys ei ole siitä, ettenkö itse tietäisi tuon kaiken kuuluvan tyttäreni surutyöhön. Kysymys on siitä, että hän itse ei vakuutteluistani huolimatta usko, että kaikki hänen ajatuksensa, mitä hän nyt käy läpi ovat normaaleja. Ovat ne sitten hyviä tai pahoja.
Olen kyllä häneltä kysynyt, että mitä mieltä hän olisi, jos hankkisimme hänelle keskusteluapua, mutta suhtautuminen on ainakin vielä ollut kielteinen. En voi pakottaakaan. Mutta, jos tilanne jatkuu, apua on haettava. Kyllä hän puhuu minulle asioistaan ja tällä hetkellä häntä vaivaa se, että hän puhuu minulle liikaa omista ajatuksistaan.
Vaikea asia, kaikkea olen ehdotellut, mutta ehkä pian tulee se aika, että aikuisena minun on tartuttava toimeen ja viedä asiaa eteenpäin.
Kiitos teille kaikille! - niin monella tapaa
a-nelly kirjoitti:
Osaksi taisin ilmaista itseäni väärin! Kysymys ei ole siitä, ettenkö itse tietäisi tuon kaiken kuuluvan tyttäreni surutyöhön. Kysymys on siitä, että hän itse ei vakuutteluistani huolimatta usko, että kaikki hänen ajatuksensa, mitä hän nyt käy läpi ovat normaaleja. Ovat ne sitten hyviä tai pahoja.
Olen kyllä häneltä kysynyt, että mitä mieltä hän olisi, jos hankkisimme hänelle keskusteluapua, mutta suhtautuminen on ainakin vielä ollut kielteinen. En voi pakottaakaan. Mutta, jos tilanne jatkuu, apua on haettava. Kyllä hän puhuu minulle asioistaan ja tällä hetkellä häntä vaivaa se, että hän puhuu minulle liikaa omista ajatuksistaan.
Vaikea asia, kaikkea olen ehdotellut, mutta ehkä pian tulee se aika, että aikuisena minun on tartuttava toimeen ja viedä asiaa eteenpäin.
Kiitos teille kaikille!Pyydä tyttöä lukemaan nämä viestit.
Tälläisiä tilanteita elää niin moni perhe.
Ja ja kun se terapian tarve on edes tullut mieleen, voisi olla hyvä käydä siellä. Ei se taatusti pahaakaan tee!
Hei.
Olen itse 17v. tyttö ja ajattelin kirjoittaa sinulle mitä mieltä minä olen.
Minun isäni teki itsemurhan sillon kun olin 2v..eli en tuntenut häntä eikä se siis koskaan ole minua mitenkään surettanut..Mutta nyt vanhempana olen kuitenkin miettinyt olisko asiat voineet mennä toisin jos hän eläisi vielä. Vasta muutama kuukausi sitten rupesin "suremaan" tätä asiaa.Minulle on edelleen vaikea hyväksyä sitä vaikka en edes tuntenut häntä. Ja sinun kohdallasi on kyse kuitenkin vanhemmasta tytöstä joka oli jo oppinut tuntemaan isänsä. Hän ei välttämättä tule koskaan elämään samanlaista elämää mitä sitä kuolemaa ennen. Menetys on ollut hänelle todella raskas ja sen käsitteleminen vie aikaa..ehkä vuosia. Et halua viedä häntä terapiaan? Miksi? Itse olin 6vuotta terapiassa ja koen että se auttoi minua..Nyt olen aloittanut uudelleen psykologilla käymisen koska tuntuu etten jaksa muuten. Toivottavasti kuitenkin harkitset asiaa koska kaikille ei riitä oman perheen kanssa juttelu. Tilanne ei kuitenkaan paranne heti. Minullakin on mennyt monia vuosia omien asioitteni käsittelemiseen. Tärkeintä kuitenkin on yrittää vähentää tämän tytön ahdistusta ja silloin kaikki keinot kannattaa kokeilla ja aikaa pitää antaa.
Jaksamista teille. :)- Jenitta
Omallä isälläni on enää vain vähän aikaa jäljellä. Olemme koko suku jo hyvästelleet hänet ja hänen on helpotus lähteä. Ollaan koko perhe laskettu irti. Kesästä asti kuitenkin ollut jo tieto syävästä ja hyvin vikkelästi on joutunut kasvamaan tiedon kanssa ja isän kunnon heikkenemistä katsellessa.
Itse en ole oikein pystynyt suhtautumaan asiaan vielä millään lailla. Enemmänkin alan naurmanaa jos asiasta puhutaan. Niin väärin kuin tiedänkin sen olevan. Tuntuu niin suurelta jutulta "isin-tytölle" että en osaa edes käsitellä sitä. Ehkä siksi suhtaudun siihen miten suhtaudun.
Toisaalta olen äitini mieliksi käynyt kerran juttelemassa terapeutilla. En itse nähnyt siinä kuitenkaan mitään mieltä. Olen ajatellut ja järkeillyt asiat ihan itsekeseni omassa mielessäni. Alan olemaan aika sujut ja tosiasiat on tullut kohdatuksi. Paljon muutoksia minullakin on ollut.
Isäni joutuessa sairaalaan äiti meni hänen mukaansa ja olen kuukauden päivät asunut yksin kotona. Tämän tiedon ja tuskan keskellä. Hyvin silti pärjännyt. :) Ajatuksia selvitellessä...- a-nelly
Olet joutunut yksin kauhean tuskan keskellä.
Toivon sinulle kaikkea hyvää ja voimia tulevaan! - suru, on erilaista
Sinun suru voi olla erilaista. Nuorena ei aina ymmärrä menetyksen lopullisuutta. Mitä enemmän joutuu suruja kokemaan niin sitä rankemmilta ne tuntuvat. Vaikka yrittäisi surut surra ja selvittää itselle kaikki asiat, ei ole yksinkertaista.
Elämä jatkuu. Suru tulee kun sen aika on . Älä ole huolissasi, suru tulee joskus.
Minulle suru tuli kuin paino hartioille vasta hautajaispäivänä, siihen saakka oli paljon tehtävää.
Kun hauta oli luotu umpeen tunsin hengittäväni jo helpommin. Ihan kuin jotain olisi lauennut,
Muisteluja ja haudallakäyntejä, haudan hoitamista , nämä kaikki ovat surutyötäni edelleen. Nyt seuraavaksi on itsenäisyyspäivänä kynttilöiden vuoro. Käyn haudalla ajattelemassa "kuolleita" omaisiani. - nyt 20w
ite olin 16w kun isäni kuoli syöpään(haimasyöpä). sitä hän sairasti 1,5vuotta ja oli useasti sairaalassa, jossa hän myös kuoli. 4viikkoa oli ollut lopuvaiheessa sairaalassa ja viikko isänpäivän jälkeen kuoli. se oli oikeastaan helpotus, siis isän kuolema, sen takia että isän ei enää tarvinnut kärsiä niitä tuskia. tiedän todella hyvin mitä käyt läpi nyt, ja kun isäsi kuolee, ajattele niinkuin minä, ei enää tarvitse kärsiä. se auttoi minua.
"Enemmänkin alan naurmanaa jos asiasta puhutaan." tähän sopii hyvin apulannan faarao -kappaleen eräs sanoituskohta: kätke raivosi nauruun. niin minä tein, raivo siitä että miksi juuri minun isäni pitää kärsiä syövästä ja vielä niin nuorena.
ei sitä oikein osaa suhtautua siihen uutiseen että isällä on syöpä, se "unohtuu" jonkin ajan päästä, ei siis oikeasti unohdu, ehkä sitä vaan työntää pois mielestä sitä asiaa että pystyy jotenkin jatkamaan elämää.
vaikka meilläkin oli tieto siitä että isä tulee kuolemaan syöpään jo silloin kun saatiin siitä tietää, ajattelin koko ajan että niin kauan kuin isä elää, on toivoa. muistan aina ja ikuisesti sen kun käytiin isää katsomassa sairaalassa ja hän sanoi ettei jaksa enää kauaa. en tiedä kauan isäni olisi vielä elänyt(päiviä vai viikkoja)mutta hän kaatui vessassa käydessään ja letkut irtosi, jonka jälkeen hän olikin ihan lääkkeissä että ei tarvitse kestää niitä tuskia ja samana iltana/yönä isäni sitten kuoli. kun äitini tuli aamuyöllä sairaalasta kotiiiin ja kertoi asian, en alkanut itkemään heti, vasta sitten kun sanoin asian ääneen.
tiedän siis oikein hyvin mitä käyt läpi nyt ja tulet myöhemmin käymään läpi. ja tuska ja ikävä isään ei katoa minnekkään ajan kuluessakaan, vähenee kyllä mutta ei katoa. mulla on nyt 4vuotta kun isäni kuoli ja tätäkin kirjoittaessa on tullut itku pariinkin kertaan, ikävä on ja pysyy.
koskaan aikasemmin en muuten ole tukenut mitään hyväntekeväisyys kohteita, mutta isäni kuoleman jälkeen olen aina kun on joku kortti pitänyt ostaa olen ostanut syöpäjärjestön kortin ja muutenkin tukenut tuota järjestöä. kun tiedän millaista on nähdä kun isä kärsii ja kuolee syöpään, haluan tehdä edes jotain syöpäsairaiden hyväksi.
olen toivonut miljoonia kertoja ettei kenenkään tarvitsisi kärsiä syövästä, mutta se nyt on mahdotonta toteutttaa se toive, mutta toivottavasti joku joskus keksii toimivan lääkkeen syöpään..
tulipas nyt pitkä juttu, mutta jaksamisia sinne ja jos mahdollista, käy vielä isäsi luona ennen kuin hän kuolee. ja vielä yksi juttu, jos on mahdollista käydä katsomassa isääsi silloin kun hän on jo mennyt pois, niin älä mene. muista hänet mieluummin elävänä kuin kuolleena. tämä on jokaisen oma päätös mutta halusin vielä sanoa tämän.teet niinkuin parhaaksi näät. jaksamisia vielä sinne ja sitten kun isäsi aika tulee, ajattele niin että se on parempi, ei isäsi tarvitse enää kärsiä.
ja anteeksi vielä kun tuli aika paljon omaa vuodatustani mutta toivottavasti jotain apuakin sait tästä!!!
- Nimetön
Meillä lapset oli 11v ja 16 v isän kuollessa. Sairautta oli ollut 3 vuotta mutta silti tuli lapsille yllätyksenä - he halusivat uskoa paranemiseen. Itse en osannut tukea ja löytää oikeaa tapaa auttaa 16 v tytärtäni. Hän rupesi heti seurustelemaan ja 2 vuotta myöhemmin iski väsymys ja masennus hänelle. Käsittelemättömiä tunteita. Hänet ohjattiin opiskelija terveydenhuollosta keskustelemaan opiskelijapapin luo ja sitä kautta tyttäreni on löytänyt elämän ilon taas ja mielekkyyden. Ulkopuolisen kanssa keskustelu (olipa kuka tahansa asiantuntija) voisi olla helpompi purkutapa surulle.
- a-nelly
kouluterveydenhoitajalle. Tyttäreni kävi siellä pari kertaa juttelemassa. Terveydenhoitaja oli ollut hyvin asiallinen ja antanut tytön kertoa tuntemuksistaan. Tilanne on tällä hetkellä rauhoittunut, ja huomasin myös, että tytön oli helpompi purkaa mieltään, kun kuuntelijana oli aivan vieras henkilö. Ja ehkä ne vakuuttelut siitä, että kaikki ajatukset ovat normaaleja, menivät paremmin perille.
- kerron
a-nelly kirjoitti:
kouluterveydenhoitajalle. Tyttäreni kävi siellä pari kertaa juttelemassa. Terveydenhoitaja oli ollut hyvin asiallinen ja antanut tytön kertoa tuntemuksistaan. Tilanne on tällä hetkellä rauhoittunut, ja huomasin myös, että tytön oli helpompi purkaa mieltään, kun kuuntelijana oli aivan vieras henkilö. Ja ehkä ne vakuuttelut siitä, että kaikki ajatukset ovat normaaleja, menivät paremmin perille.
teille tarinani. Olen keski-ikäinen nainen. Isäni kuoli kun olin vajaa 16 v. En silloin surrut ainakaan tietoisesti, koska jouduin olemaan jo silloin kaiken hoitava ja huolehtiva..Äitini oli ns.uusavuton jo silloin (rauha hänen muistolleen) Meillä oli maaalaiskoti ja sisaruksia lisäkseni kolme...Kaikki meni elämässä pikkuhiljaa eteenpäin. Mutta nyt keski-iässä kaikki pukkaa päälle. On asioita paljon hoidettavana. Perikuntia ja muuta..Kaikki on päin mennyt....
- jolle purkautua
a-nelly kirjoitti:
Hyvä että tyttärelläsi on löytynyt joku linkki purkaa ajatuksia. Jatkossa on helpompi etsiä apua pohdiskeluun jos siltä tuntuu. Terv. nimetön
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa542126En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141464- 101444
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3531444Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681315- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81024- 81992
- 20969