miten saada nuori

???????????????

miten saada nuori neiti hyvällä tuulella kouluun?
Aamun herääminen on vaikeeta ja hidasta.Vaikka koittaisi kuinka olla auttava ymmärtävä niin pahat sanat soljuvat suusta ja kiukuttaa. En haluaisi suuttua heti aamulla ja ottaa yhteen mutta joskus on vaihtoehdot vähissä.

HYVÄT NEUVOT TARPEEN. YKSINHUOLTAJA ISÄ

20

907

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ibiza*

lasteni ja lastenlapsieni vastaavan jutun. En tiedä tyttäresi ikää, mutta pahinta tuntuu olevan tuo murrosikä... Ainoa lääke siihen on pitkä pinna ja aika... Toisilla menee ohi nopeasti, toisilla ei koskaan...

• namisuku

...meillä poitsuun.
      Pyrin heräämään ennen häntä ja toimittamaan aamuaskareet.
      Laitan hänelle aamutarjottimen (sisältää milloin mitäkin) kaakaota aplaria yleensä hedelmää jugurttia, vaikka joku pikku nami ja voikkari.
      Sitten huutelen kivalla, (pelle) äänellä kaikkea hassua ja kivaa ja kutittelen jalkapohjista, kerron ehkä jonkin kivan vitsin, kysyn vaatteista mitä haluaa laittaa päälle...
      Jakelen pusuja ja sanon aidin kultsiksi...
      Sitten "ajan" pesulle ja muuten aamutoimiin=D
      Auringon on hyvä paistaa jo aamusta kodissa..se heijastuu päivään ja antaa hyvät energiat..=)
      Kun hän lähtee kouluun, huudan viel, että vie roskat! vastaus: JOO JOO..

Eli paapominen alkaa meillä heti aamusta, mutta ainuttakaan kiukkusta aamua ei ole ollut, sen vannon=D

• poitsun...

..kanssa,..mut nyt oli varmasti murkku flikasta kyse.

Ja meillä oli kyllä niin tosi työläs likka et huhuu, kun muistelee.. onneks on ohi.

• namisuku
        poitsun... kirjoitti:

..kanssa,..mut nyt oli varmasti murkku flikasta kyse.

Ja meillä oli kyllä niin tosi työläs likka et huhuu, kun muistelee.. onneks on ohi.

...käypi ihan samat "sotasuunnitelmat" toteutettuna..heh.Minunkin pikkututtöni (nyt isommat)muistavat vieläkin aamuherätykset, kun mutsi oli ihan pimee...heh...oli tapana kutitella ne murkut ihan melkein hysteerisiks, onneks tiesin missä oli raja (ovela kun olen)
        Niin ja sitten vielä: HUUMORIA tosi paljon kehiin!
        Murkut voi olla et mene siitä sä oot
        ällö, mut tykkää ne kuiteski=)

Sitten mä voin vaikka tiskata ja laulaa samalla suurella äänellä: äiiitiii rakastaaa omiaaa murkkujaaan niiiin kooovastiiii,,lal. lal.laaa jne

• namisuku

..jatkoksi, että joskus voi mennä yksinpuheluks mutta tiedä että pöpinästäni silti tykätään:)

• Pirre*

ei ole pakko sietää, sanot ettei kodissamme sellaisia käytetä, - muuten se tuppurointi on normaalia ikään kuuluvaa kapinaa.

Ehkä kannattaisi myös kuunnella lasta ja pyrkiä keskustelemaan silloin kun on rauhallinen hetki, kertoa miltä sinustakin tuntuu..

• keskustelisitte asiasta rauhallisesti illalla ja kertoisit miltä sinusta tuntuu. Ehkä voisitte sopia, että tyttäresi hoitaa asiat illalla valmiiksi niin, että voi ponkaista melkein suoraan sängystä liikkeelle. Voisitko jättää vastuun ajoissa lähtemisestä tai pommiin nukkumisesta tyttärellesi? Kysy häneltä, miten voisitte tehdä yhteisistä aamuhetkistä miellyttäviä. Nuoret ovat fiksuja ja neuvokkaita. Tehkää sopimus ja pitäkää siitä kiinni. Ellei sopimus toimi, neuvotelkaa ja tehkää uusi sopimus jne. Opetat lapsellesi tärkeän asian: ihmisten kesken asioista voidaan sopia neuvottelemalla ja jokainen kantaa oman osansa vastuusta. Voisit palkita hänet - ja itsesi - herkullisella aamupalalla ja hyvällä yhteisellä hetkellä.

Oman äitini kanssa olimme joka aamu pahantuulisia, kun hän kävi herättelemässä minua ja minä halusin vielä jatkaa uniani. Erityisen raivostuttavaa oli mielestäni se, kun hän kävi tökkimässä minua tai yritti kiskoa peiton päältäni. Kerran onnistuin puoliunissani potkimaan häntä päähän - vahingossa. Tuosta kaikesta viisastuneena päätin, ettei sama toistuisi omassa kodissani.

Kun esikoinen tuli kouluikään, ostin hänelle herätyskellon ja jätin vastuun asiasta hänelle. Sanoin, etten tule ainakaan kahta kertaa häntä herättämään. Ellei hän ollut herännyt itse eikä heräisi ensimmäisellä keralla kun käyn katsomassa, jättäisin hänet nukkumaan. Kun lapsi oli kyllin nuori, koulusta myöhästyminen oli hänestä tosi kurja juttu, eikä hän muistaakseni myöhästynytkään kuin kerran. Hän oppi asian niin hyvin, että huolehti joskus aamu-unisen äitinsä aamupalasta tai eväistä, kun minulle tuli kiire töihin.

Joskus käy niin, ettei lapsi opi itse ottamaan vastuuta, jos me emme anna hänelle siihen tilaisuutta. Omaa vastuuta ja rajojen asettamista emme tietenkään saa unohtaa. Keinoja pitää vaan etsiä. Toivotan onnea sinulle niiden etsimisessä.

Ei kukaan eikä mikään kasvata meitä niinkuin omat lapsemme. ;))

• Joku muu

..neuvottu minusta.

Siskollani on neljä lasta ja hän on tehnyt juuri samoin kuin sinä. Kun oli lasten kasvatus aikana yh-äiskä. Tosi kolme oli poikia ja yksi tyttö, jonka kanssa oli kuulemma eniten "töitä"?. Mutta tyttö on nyt itse kahden lapsen äiti. Pojista on tullut tosi miehiä ja hyvät ammatit kahdella, ja kolmas käy vielä koulua.

• Joku muu kirjoitti:

..neuvottu minusta.

Siskollani on neljä lasta ja hän on tehnyt juuri samoin kuin sinä. Kun oli lasten kasvatus aikana yh-äiskä. Tosi kolme oli poikia ja yksi tyttö, jonka kanssa oli kuulemma eniten "töitä"?. Mutta tyttö on nyt itse kahden lapsen äiti. Pojista on tullut tosi miehiä ja hyvät ammatit kahdella, ja kolmas käy vielä koulua.

niin sai istua partsalla ja katsella mitä koulussa tapahtui...me kutsuttiin sitä kauko-opiskeluksi. Aikanaan sitten hän paikkaili huonoa todistustaan joka muistutti enemmän veikkauskupunkia (1x2) aikuislukiossa ja opiskelee nyt työnantajan kustannuksella samaan ammattiin kuin äitikin. Joten, huonosta murkkuiästä huolimatta ihminen siitäkin tuli.

• tässä elämässä on olla vanhempana lapselleen. Naapurin kakaran kasvatuksen neuvominen on paljon helpompaa kuin kipuilu oman jälkikasvun kanssa. Rakasta lastasi ja kaikki muu kyllä hoituu. Monelta asialta kannattaa murrosikäisen kanssa korvat sulkea ja pitää muistaa että ei se murkkuikäkään ikuisesti kestä. Voimia isälle

• enkelitrio

Koska jotku murkku-ikäset ov vaa nii aamu-unissii.
      Meijä keskimmäine oli....melkest olis luuran kans saanu tökkii hereil,ettei tullu "nyrkki silmää"
      ku huiteli tyyliin:mää nuku.

Meil toimis näi,ettei puhuttu juurikas mittää.Kerra
      heräti vaa(mut se oli sovittu ennemmi jo)ja lährin alakertaa.Ajois hoiperteli poika peräs,vaiks varti nukkuski viäl.Itte heräs jne.
      Annoi häne murista ja mutista,itte olin hissukses.

• ainakin kerran

Muutimme päiväjärjestystä niin, että menimme molemmat nukkumaan aikaisemmin. Alussa siitä taisteltiin, mutta sopimus saatiin syntymään, ja keino tepsi. Usein aamukiukkuisuus on väsymystä, kun ei malteta tv:n tai netin vuoksi mennä petiin.

• enkelitrio

mun pitiki viäl lisätä,ettei net nuarukaise enää koulus pahal tuulel ol.Busseis ainaska ikin nähny aamusi,ku ilossii nuarii.
        Kyl sil meijänki mörököllil ilme ilostus jo matkal
        koulusse.
        Ja yh-isä hei,se murkku-ikä on ohi menevää.An vaa vastuut hänel jo,san et häne omast elämäst ja tulevaisuurest on kyse.Sää es tairakka mennä viäl klo7 töihi,ku kerkiit viäl hänt herättämää.
        Osta joululahjaks herätyskello :)ja luppa pest suu saippual.Meil ei kirottu sentäs.(paitti ukko)

• mies-v57

Itselläni on 14 v Irina neiti ja aivan samat pulmat.
      Kyllä itse aina koetan loppuun saakka puhumalla rauhallisesti asiat selvittää ja saada läpi.
      Opettajaksi en tässä aio ryhtyä sinulle.Mutta
      kyllä tuo oman maltin säilyttäminen on tärkeää.Ja jonkun verran on ollut apua,kun olen kysellyt tytöltä päivän tapahtumista ja koulusta ym ja maltilla vaan ottaa vastaan kiukku.

Tiedän että sinulla on enemmän kuin usein olo,
      että konstit ja keinoton loppu.Alat olemaan
      väsynyt ja loppu.Ihan tyhjä.Älä ole
      itsellesi liian ankara.Anna itsellesi vaan oikeus olla uupunut.Koeta ymmärtää tytön paha vaihe ja paha olo.Ei hän sillä pahaa tarkoita.Tärkeää
      pitää yllä vaan keskusteluyhteyttä.

Koulusta ja kavereiltahan nuo pahat sanat opitaan ja pitää vain jaksaa kotona jankuttaa,että
      kodin seinien sisällä ei rumia puhuta.Koita
      jaksaa ja säilyttää maltti.Koeta aina osittaa
      että hä on lapsi ja sinä aikuinen.

En missään nimessä tahtonut kuulostaa opettajalta,
      monia vikoja minussa on ihmisenä ja isänä.tahdoin vain sinulle jotain antaa,kun tilanne on meillä aika sama.

Voimia siis ja toivon että jotain sait.
      Mukavaa päivää.

• jos huomaan,että poika on pahantuulinen niin jätän hänet rauhaan..
      Sitten kun hän on paremmalla tuulella,niin sitten keskustelen rauhallisesti asioista.

Ei kai hän valvo liian myöhään, jos aamulla kiukuttaa?

• murkkuni

Olikin hauska seurata että ottaahan tuo murkku vastuuta ,kun on tosi kysymyksessä...Olin viikon sairaalassa hoidossa ja sovin pelisäännöt pojan kanssa..roskat tiskausta siivousta kaupat itse ruoka itse.Hämmästys suuri kun palasin kotiin kaikki sujunnut...ja tukkaakin sain pörröttää kertoa ikävästä..ja minä luulin et suurin laiskiainen on mutta vastuu oli siellä korvien takana vaikka muristaan päivittäin.Kyllä ne opit menee vaikka välillä takkuaa mahottomassti.

• sellasta radikaalia linjaa

että: en herättäisi,en ollenkaan. Antaisin olla. En puuttuisi millään lailla myöhästymisiin enkä vaatteisiin,en yhtään mihinkään.
      Sitten kun se raivoaisi, että mikset herättänyt,niin sanoisin, että viime viikolla herätin joka aamu, ja sä vaan haistattelit ja kiroilit,en halua kuunnella sellaista heti aamusta. Minun ei ole pakko mennä kouluun,mutta sun on...mutta mun ei ole pakko kuunnella haistatteluja...
      Joptenkin tälleen junailisin,yrittäsin olla viilipyttynä.

• henrii

tuo nuorimmainen joka on 15 vee. lähtee murisematta silloin kun kaverit tulee hakemaan, vähän vanhempi piti lähtiesään aika sempalot, nyt kyllä vanhempana on rauhoittunut.
      Poppakonsteja ei taida löytyä, mutta näin joulunalla voisi pelotella vaikka joulupukilla.
      Joskus tuntuu että on jossain helvetin esikartanossa, kun kaikki on hukassa, ja mikään ei ole kohillaan, paljon ei auta kuin niellä, ja vitsiä vääntää.

• ?????????????????

Tulin vasta ylitöistä. Kiitos neuvoista joita oli päivän mittaan tullut, oli jotenkin lohdullista lukea että tämä murrosikäisen kasvattaminen ei ole yksin minun ongelma. Kärsivällisyys varmaan on yksi avain ja jutteleminen , sekun ei aina toimi kun palaa "käämi" välillä itseltäkin.

Kyllähän sitä pitäisi ymmärtää nuorta. Eihän siitä nyt niin hurjan kauan ole kun itse oli kapinallinen nuori ja ihan rehellinen kansalainen minustakin tuli.
        rauhallisia aamuja kaikille murkkujen omistajille

• susa51
        ????????????????? kirjoitti:

Tulin vasta ylitöistä. Kiitos neuvoista joita oli päivän mittaan tullut, oli jotenkin lohdullista lukea että tämä murrosikäisen kasvattaminen ei ole yksin minun ongelma. Kärsivällisyys varmaan on yksi avain ja jutteleminen , sekun ei aina toimi kun palaa "käämi" välillä itseltäkin.

Kyllähän sitä pitäisi ymmärtää nuorta. Eihän siitä nyt niin hurjan kauan ole kun itse oli kapinallinen nuori ja ihan rehellinen kansalainen minustakin tuli.
        rauhallisia aamuja kaikille murkkujen omistajille

...pulmat. Itsellä on 13v murkku ja odottelen vain vielä että milloin se pahempi murkkuikä alkaa. Vielä on hänen kanssaan selvitty rauhallisuudella.
        Vanhempi aikoinaan oli paljon kiivaampi, ovet paukkui välillä. Silloin itsekin reagoi välillä yli, siitäkin on oppinut jotain.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      136
      3647
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      12
      2376
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1955
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      414
      1909
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1721
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1537
    7. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      30
      1483
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      124
      1448
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      10
      1301
    10. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      14
      1246
    Aihe