ELLENSAPATTI

Ellen sapattia . . .

ELLENSAAPTTI

Ensin lainaus Paavalilta, sitten Whitelta. Valitkaa, kumpaa haluatte uskoa:

"ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin." Kol 2:14.

ELLEN SAPATTIA ...

"Kaikkin Pyhimmässä minä näin arkin --- Arkissa oli kultainen manna-astia, Aaronin lehteen puhjennut sauva ja kivitaulut, jotka oli taitettu yhteen kuin kirja.
Jeesus avasi ne ja minä näin silloin kymmenen käskyä kirjoitettuna niihin Jumalan sormella. Ensimmäisessä taulussa oli neljä ja toisessa kuusi.

Neljä ensimmäisessä taulussa loistivat enemmän kuin toiset kuusi.
Mutta neljäs (Sapattikäsky) loisti yli muiden; sillä Sapatti oli asetettu erilleen pidettäväksi Jumalan pyhä nimen kunniaksi.
Pyhä Sapatti näytti loistavalta – sen ympäröi loistava sädekehä.
Minä näin, ettei Sapattia oltu naulattu ristille."
(James White, A Word to the “Little Flock”. 1847 s. 18)"

2.12. adventtikahvit!

3

79

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jo Riittää

Sapatin halventaminen: Olettepa re kunnon ristityt laittaneet Jeesuksen antaman sapatinkin pilkkanne kohteeksi! Tämä ilmaisee kuka on teidän ihan oikea Jumalanne. Eikö se sana sano, että jopa Jumalan pilkallakin on oma rajansa.

Rakastaako Jeesus itsensä ja omien asetustensa Pilkkaajia????????

• White oli julkea esittäessään väitteensä:

Neljä ensimmäisessä taulussa loistivat enemmän kuin toiset kuusi.
      Mutta neljäs (Sapattikäsky) loisti yli muiden; sillä Sapatti oli asetettu erilleen pidettäväksi Jumalan pyhä nimen kunniaksi.
      Pyhä Sapatti näytti loistavalta – sen ympäröi loistava sädekehä.
      Minä näin, ettei Sapattia oltu naulattu ristille."

Hän ei voinut olla täysin tietämätön siitä, mitä Raamatussa kirjoitetaan asiasta. Itse asiassa hänen täytyi tuntea kirjoitus kyetäkseen väittämään sitä vastaan. Hän oli Saatanan asialla vääristellessään Jumalan Sanaa.

Raamattu opettaa asiasta näin:

"...ja pyyhki pois sen kirjoituksen säädöksineen, joka oli meitä vastaan ja oli meidän vastustajamme; sen hän otti meidän tieltämme pois ja naulitsi ristiin..."
      Kol. 2:14

• Seraja-m55

Raamattu puhuu vain Herran Sapatista lain käskyyn perustuen, joten pilkkaamisellesi ei löydy mitään raamatullisia perusteita. Perusteet löytyvät vain Raamatulle vieraasta hengestä.

Viittauksesi Kol. 2:14 kohtaan on täällä lukemattomat kerrat käsitelty ja myös omalta osaltani, mutta käsiteltäköön se taas kerran.

Kun vertaat Kol. 2:14 mainintaa "kirjoituksesta säädöksineen, joka oli meitä vastaan" 5. Moos. 31:26, niin havaitset, että Paavali tarkoittaa tuolla ristille naulitulla kirjallisella säädöskokoelmalla vain ja nimenomaan tuota erityista "Mooseksen lain kirjaa", jota säilytettiin 5. Moos. 31:26 mukaan lain arkin SIVULLA, kun taas Jumalan lain tauluja säilytettiin lain arkin SISÄLLÄ.

Ja näin ymmärrettynä on vain täysin johdonmukaista, että tuo Mooseksen lain seremonialaki, jonka tuo Mooseksen lain kirja piti sisällään, lakkasi olemasta voimassa kun Jeesus kuoli ristillä. Silloinhan seremonialain vertauskuvallisten säädöksien ja uhrien vastakuva toteutui ja teki vertauskuvat tarpeettomiksi.

Sensijaan Jumalan lakia ei missään tapauksessa naulittu ristille. Se on ikuisesti voimassa. Se on Jumalan valtakunnan perustuslaki ja Jumalan luonteen kuva.
      Voidaankin todeta, että siksi Jeesuksen piti ihmiskunnan pelastukseksi kärsimän ristinkuoleman, koska Jumalan lakia ei voitu muuttaa eikä poistaa.

On kuitenkin huomattava Jumalan lain suhteen se, että sen pitäminen ei pelasta eikä siis siihen voida pelastustamme perustaa miltään osin.
      Lain pitämisemme voi siis toteutua vain armon ja anteeksiantamuksen kautta Jeesuksen veriuhriin perustuen.
      Pelkään kuitenkin, että on kadottava synti loppuun asti opettaa laittomuutta eli että Jumalan laki ei enää olisi voimassa. Pyhä Henki ei tue sellaista harhaoppia koskaan!

Sitten vielä tuosta, miten E. Whitelle näytettiin taivaassa oleva liiton arkki ja sen sisältö eli ne alkuperäiset Jumalan lain taulut, joissa TOTTAKAI on lepopäiväkäsky eli sapattikäsky yhtenä käskynä kuten niissäkin lain tauluissa, jotka Jumala kirjoitti omalla sormellaan ja antoi Moosekselle, ks. 2.Moos. 20:8 - 11.
      Tämän taivaallisen arkin olemassaolon toditaa se Jumalan enkeli, joka ilmestyi Johannekselle Patmos-saarella näin: "Ja Jumalan temppeli taivaassa aukeni, ja HÄNEN LIITTONSA ARKKI NÄKYI HÄNEN TEMPPELISSÄÄN, ja tuli salamoita ja ääniä ja ukkosenjylinää ja maanjäristystä ja suuria rakeita." Ilm. 11:19

Se, miksi tuon taivaallisen lain sapattikäsky näytti loistavan kirkkaammin kuin muut käskyt, voidaan ymmärtää siten, että se on ainut todella evankelisluonteinen käsky. Vapauttaahan se meidät kaikki ihmiset kaikista omista teoistamme Jumalan pyhittämän ja siunaaman sapatin ajaksi ja näin tarjoaa meille tilaisuuden hiljentyä tutkimaan syvemmin Jumalan suuria tekoja niin luomisessa kuin lunastuksessa ja kaikessa, millä hän on meitä siunannut.    

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe