Jt:en avioliitot kulissia?

Jehovantodistajat kertovat mielellään edustavansa korkeaa moraalia monissa elämän eri osa-alueissa. Varsinkin avioliiton ja seurustelun suhteen heidän moraaliset periaatteensa tulevat usein esille - ainakin heidän omissa puheissa ja vt-seuran kirjallisuudessa. Vt-seura kertookin sivuillaan:

"Miljoonat perheet eri puolilla maailmaa ovat havainneet kirjassa Perheonnen salaisuus esitetyt neuvot todella hyödyllisiksi."

http://www.watchtower.org/fi/t21/article_01.htm

Miljoonilla perheillä vt-seura tarkoittaa ensisijaisesti jehovantodistajia. Ketkäpä muutkaan tuota kirjaa hartaudella lukevat.

'Kirjaviisaus' ei kuitenkaan tässäkään kohtaa ole osoittautunut autuuden lähteeksi, ja jehovantodistajat eroavat liitoistaan samaan tahtiin kuin me 'maailmallisetkin'. Olen itsekin kertonut kuinka esimerkiksi omassa (jehovantodistaja)suvussani eroprosentti on vähintäänkin tavallisen tasolla.

Pettämisestä tehty tuore tutkimus antaa erään näkökulman jehovantodistajien eroamisvimmalle, joka ei eroa tavallisesta kovin kummoisesti. Tulee myös ottaa huomioon, että jehovantodistaja-liiton eroamisesta seuraa henkilöille aina sanktioita. Joko julkista häpeää tai aseman heikkenemistä seurakunnassa - yleensä kumpaakin. Näin ollen eroaminen avioliitossa on tehty mahdollisimman vaikeaksi, joten on lähestulkoon hätähuuto jehovantodistajien avioliittopolitiikan suuntaan, että avioeroja tapahtuu samaan tahtiin kuin täällä todellisuudessa.

Tutkimus ihmetteleekin:

"Non-traditional conservative groups such as Mormons or Jehovah's Witnesses display no less likelihood of cheating than people with no religious affiliation.

"That was a little bit surprising, considering you think of these conservative religious groups as having stricter teachings about sexuality," Burdette says."

http://www.canada.com/victoriatimescolonist/news/story.html?id=86b8fd56-e4e1-4826-8e3b-e20cd49b423c&k=10270

Mitä ajatuksia tutkimus palstalaisille antaa jehovantodistajien ja vt-seuran kehittelemästä "perheonnen salaisuus"-mallista, ja sen todellisesta vaikutuksesta jehovantodistajien avioelämän onnistumiseen?

6

604

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • paistaa naamasta

Siksipä näkee monen naamasta kun lakkaa saamasta. Harvinaisen paljon tympääntyneitä naamoja tai yli onnellista esittäviä sisaria ja veljiä.

• tuulesta tempastu

ei ole häntää niin kuin ei päätäkään.

Oletko vain yksinäinen?

• yrmy koo

tämä palstakin on joku tutkimuspalsta, öh mitä täällä siis tutkitaan, kansalaisten älykkyyttäkö, vaiko häh..?
        1000 rosenntista.

• Wondering Wanderer

Mutta eikö perheonnen salaisuus -kirjassa olevat neuvot ole kuitenkin asiallisia, eikä esim. tätä kirjaa (tai Raamatun periaatteita) voida varmastikaan syyttää siitä, että yksittäiset -vaikka monetkin- JT-aviopuolisot toimivat toisin. Nuo ohjeet tai artikkelit EIVÄT kannusta eroamaan tai pettämään, vaan rakastamaan ja vaalimaan elämänsä rakkautta. Kaunista. Ainakin minun mielestäni.

Tiuku myös totesi tuossa jossain muussa tekstissään omasta Jt-suvustaan, että eivät ole kovin suurella liekillä asiassa mukana. Onko siis ihme, että monet tällaiset yksilöt lyövät laimin hyvät ja käyttökelpoiset periaatteet avioliitossaan?

• >>tätä kirjaa (tai Raamatun periaatteita) voida varmastikaan syyttää siitä, että yksittäiset -vaikka monetkin- JT-aviopuolisot toimivat toisin.

Totta toinen puoli. Asiassa auttanee suuresti vt-seuran avioliittopolitiikkan konservatiivisuus, jossa seurustelu on lyhytaikaista ja valvottua. Se on osa seksuaalisuudella hallitsemista, joka on kautta aikojen ollut eräs tehokkaimmista yksilön hallintakeinoista. Jehovantodistajuus on myös omiaan luomaan epätasa-arvoisia avioliittoja, onhan miehen rooli liitossa kovin korostettu esmes perheen päänä. Suurimpana ansiona epäluotettavuuteen pitäisin kuitenkin tuota seksuaalisuudella hallitsemista, joka ei ole tervettä. Hedelmät ovat sen mukaiset.

>>Tiuku myös totesi tuossa jossain muussa tekstissään omasta Jt-suvustaan, että eivät ole kovin suurella liekillä asiassa mukana.

Siis osa heistä. Eronneisiin pariskuntiin kuuluu myös vanhimpia ja yksi tarvealueelle muuttanut pariskunta. 'Liekin koko' ei ainakaan näissä tapauksissa ole vaikuttanut asiaan - ainakaan positiivisesti.

>>Onko siis ihme, että monet tällaiset yksilöt lyövät laimin hyvät ja käyttökelpoiset periaatteet avioliitossaan?

Onko ymmärrettävä niin, että tällainen tavismaailmallinen kuin minä pettäisin todennäköisemmin puolisoani kuin aktiivinen jehovantodistaja?

• MINÄ JA NAISYSTÄVÄNI

joksi nyt sanoisin entistä vaimoani,pistettiin huolella menemään siellä mekon alla. Niin teki itse asiassa kaikki sen ajan aikalaiset JT-piireissä,eikä monet ole edes naimisissa "hengellisten"siskojensa kanssa joita panivat. Mutta korkeissa asemissa seurakunnassaan tänä päivänä,ovat varmaan katuneet ja kertoneet yksityiskohtineen vanhimmille hairahdukset?!!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1528
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1389
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1335
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1291
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      978
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      921
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      919
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      861
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      796
    Aihe