Jumala pelkkä Luoja?

Manzikert

Sain pari päivää sitten ajatuksen, joka on aika vänkä.

Entäpä jos Jumala ei olekaan mitään muuta kuin jokin "olento", joka on luonut maailmankaikkeuden, ja sitten jättänyt sen omiin oloihinsa, eli vetäytynyt tarkkailemaan tekosiaan?

Ajatus on varmasti ikivanha, mutta se vain putkahti päähäni niin omituisella voimalla ja tavalla, että se hämmensi. Jumalan ääni? Heh.

Tämä on varmasti juuri sitä "rusinapullakrisselismiä" äärimmilleen venytettynä... Tällaisella ajattelulla saataisiin Jumalasta persoonaton, tai ainakin semi-persoonaton (?), kaikki uskonnot olisivat osaltaan oikeassa, tiede olisi oikeassa, Jumalaa ei voitaisi syyttää mistään, koska Jumala ei välttämättä _pystyisikään_ mihinkään Luomisen ohella.

Päättely johtaa vain aika säälittävän surkean jumalan luo.

13

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • enkä varmaan ole eka joka sellaisen löysi.

Vänkä ajatus.

• sulla

Ensimmäistä kertaa elämässäsi löysit sen, onpas sulla mielenkiintoinen elämä.

• on hyvä

jatkaa :)

Vielä kun hiffaisi mitä sillä pitää tehdä vai tarvitseeko tehdä yhtään mitään. mikäli tekolinjalle lähtee on hyvä ottaa pippelin ominaisuudet tarkempaan syyniin.

Itsekin pippelin löysin jo-jonkin-aikaa-sitten, mutta sen ominaisuudet eivät 'taivaspaikkaa' suorilta lupaa, joten nöyrää nysvääjää näillä hihhulipalstoilla on oltava.

• et löytänyt

sitä omista housuistasi?

• Jumalan soturi

"Entäpä jos Jumala ei olekaan mitään muuta kuin jokin "olento", joka on luonut maailmankaikkeuden, ja sitten jättänyt sen omiin oloihinsa, eli vetäytynyt tarkkailemaan tekosiaan?"

Kyseessä olisi deismi.

"Jumalan ääni?"

Jos se olisi ollut Jumalan ääni, silloinhan Jumala olisi puuttunut maailmaan eikä kyse olisi enää deismistä.

• Manzikert

Olisihan sitä kai pitänyt muistaa tuo deismi.

Sitähän voisi kuitenkin leikkiä ajatuksella, että Jumala aina silloin tällöin sittenkin sotkeutuisi maailman puuhiin. Vaikkapa lähettämällä Jeesuksen, yms. Se vain tuhoaisi ainakin osan siitä persoonattomuudesta.

Piru vie näitä uskonkysymyksiä.

• Babustis

mitään jumalaa eikä allahia persoonallisessa eikä persoonattomassa muodossa. Ateisti jeesus yritti tätä selventää kultaisen vuohen palvojille jo pari tuhatta vuotta sitten, tosin hänet tapettiin turpansa aukaisemisesta.

• Manzikert

Mielenkiintoinen teoria. Eikö vielä vähän aikaa sitten ollu muodissa Jeesus=antikristus -yhtälö? Onko tämä laajennus siihen? :)

• Babustis
        Manzikert kirjoitti:

Mielenkiintoinen teoria. Eikö vielä vähän aikaa sitten ollu muodissa Jeesus=antikristus -yhtälö? Onko tämä laajennus siihen? :)

ei ole mikään muoti ilmiö. Hän on tie, totuus ja elämä = elä oikeesti, hei. Jeesus suosittelee Dawkinsin Jumalharhaa luettavaksi niille jotka vielä epäilevät.

• Nahkatuuba

teorianhan jotkut ranskisfilosofitkin kekkasivat silloin 1700-luvun valistuksen aikana, ainakin näin muistelisin.

• Moikka Manzikert!

Ihan hyvä että mietit asioita ja kyseenalaistat niitä, mutta kuten varmasti sisimmässäsi tiedät että Jumala on muutakin kun luoja.
      Jumala pystyy moniin ihmeellisiin asioihin ja hän tekee vielä tänäpäivänäkin mitä ihmeellisempiä asioita. kiitos siitä!
      On olemassa hyviä ja pahoja voimia. Paha voimaa saa aikaan Jumalan vastustusta, murhia, terrorismia..mutta mikä voima parantaa sairaita, puhuttelee ihmisiä, tekee ihmeitä ja saa ihmisiä kääntymään pois siltä kuoleman tieltä mitä he ovat kävelleet. Se on Jumalan voima.
      Tiedän että me uskovaiset olemme välillä todella itsekkäitä ja voisimme toimia joissain asioissa toisin mutta mekin olemme vain ihmisiä ja teemme syntiä siinä missä muutkin, mutta meillä on tieto siitä että meillä on armahtava Jumala joka on kuollut niiden syntien takia ristillä ettei meidän tarvisi joutua helvettiin. Täällä pilkataan uskovaisia ihmisiä ja luullaan että siitä olisi joain hyötyä..Ehkä saatte siitä jonkinlaista itsevarmuutta tai jotain, mutta minä ainakin kekistyn siihen mikä on olennaista. Minä uskon rakkauden voimaan. Jos me ihmiset rakastaisimme toisiamme niinkuin itseämme ei olisi nälänhätää, murhia, terrorismia, ihmiskauppaa, sotia. Vielä olisi kyllä tsunameja, maanjäristyksiä, tulvia, mutta paljon sitä pahaa mitä ihmiset tekevät sen tähden että ovat niin helvetin itserakkaita saataisiin poistettua.
      Ja te täällä vain yritätte keksiä välillä niin outojakin selityksiä miksi Jumala ei voisi olla olemassa..Miettikääs välillä toisinpäin..onko jotain asioita minkä perusteella kannattaisi uskoa että Jumala ehkä sittenkin on olemassa? uskaltaakohan kukaan teistä tosissaan miettiä asiaa niinpäin?:)

• Manzikert

"Ihan hyvä että mietit asioita ja kyseenalaistat niitä,"

Toivottavasti sinäkin teet niin, ilman poikkeuksia uskonnollisten dogmien edessä?

"mutta kuten varmasti sisimmässäsi tiedät että Jumala on muutakin kun luoja."

En tiedä. Olenko vajavainen?

"Jumala pystyy moniin ihmeellisiin asioihin ja hän tekee vielä tänäpäivänäkin mitä ihmeellisempiä asioita."

Todisteet?

"On olemassa hyviä ja pahoja voimia."

En usko tuollaisiin henkivoimiin. En usko edes absoluuttiseen hyvään tahi pahaan. Kaikella kun on yleensä pelottavan monta puolta. Vastustan yksisilmäisyyttä.

"mutta meillä on tieto siitä että meillä on armahtava Jumala joka on kuollut niiden syntien takia ristillä ettei meidän tarvisi joutua helvettiin."

Tieto on todistettavissa. Voitko siis todistaa tämän Jumalasi? Jos et, kyseessä on luulo, eli siis _usko_.

"Ehkä saatte siitä jonkinlaista itsevarmuutta tai jotain, mutta minä ainakin kekistyn siihen mikä on olennaista."

No no. Itse en ainakaan huomaa pilkanneeni ketään. Aika monet tälläkin palstalla näyttävät keskustelevan asiallisesti. Väittely ja argumentointi ei ole pilkkaa, vaikka uskovainen voikin sen "jumalanpilkaksi" kokea. Usko tai älä, ateistikin voi sortua käännyttämiseen ihan puhtaasti halusta auttaa.

"Miettikääs välillä toisinpäin..onko jotain asioita minkä perusteella kannattaisi uskoa että Jumala ehkä sittenkin on olemassa?"

No siksihän aloitukseni tein.

• Kyrpä Jooseppi

minä veikkaan että oli "luoja" joka loi maailmankaikkeuden ja teki senjälkeen itsarin ja jätti maailmankaikkeuden omanonnensa nojaan.

tämä "luoja" oli "jotain" ja loi sitten itsestään maailmankaikkeuden ja "oman alkuperäisen muotonsa".

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      57
      2235
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1714
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1524
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1519
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      105
      1089
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1044
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe