Erottaminen
Virallinen toimenpide, jolla rikkoja suljetaan jonkin yhteisön tai järjestön ulkopuolelle. Uskonnollisissa yhteisöissä se on periaate ja niille luonnostaan kuuluva oikeus, ja se voidaan rinnastaa poliittisten ja kansallisten elinten valtaan määrätä kuolemanrangaistus, karkottaa maasta ja kieltää jäsenyys. Jumalan seurakunnassa sitä käytetään järjestön opillisen ja moraalisen puhtauden säilyttämiseksi. Tämän vallan käyttäminen on välttämätöntä järjestön, varsinkin kristillisen seurakunnan, olemassaolon jatkumiselle. Seurakunnan täytyy pysyä puhtaana ja säilyttää Jumalan suosio, jotta hän voisi käyttää sitä ja jotta se voisi edustaa häntä. Muutoin Jumala erottaisi eli karsisi pois koko seurakunnan. (Il 2:5; 1Ko 5:5, 6.)
Kristillinen seurakunta. Raamatun kreikkalaiset kirjoitukset valtuuttavat kristillisestä seurakunnasta erottamisen käskyin ja ennakkotapauksin Heprealaisten kirjoitusten periaatteiden perusteella. Käyttämällä tätä Jumalalta saamaansa valtaa seurakunta pitää itsensä puhtaana ja hyvässä asemassa Jumalan edessä. Apostoli Paavali käski hänelle annetun vallan perusteella erottaa sukurutsaista haureutta harjoittavan miehen, joka oli ottanut isänsä vaimon (1Ko 5:5, 11, 13). Hän käytti erottamisvaltuuttaan myös Hymenaioksen ja Aleksandroksen tapauksessa (1Ti 1:19, 20). Diotrefes yritti kuitenkin ilmeisesti erottaa toisia väärin perustein (3Jo 9, 10).
Rikkomuksia, jotka saattaisivat johtaa kristillisestä seurakunnasta erottamiseen, ovat mm. haureus, aviorikos, homoseksuaalisuus, ahneus, kiristys, varastaminen, valehtelu, juoppous, herjaaminen, spiritismi, murha, epäjumalanpalvelus, luopumus ja jakaumien aiheuttaminen seurakunnassa (1Ko 5:9–13; 6:9, 10; Tit 3:10, 11; Il 21:8). Lahkoa edistävää ihmistä varoitetaan armollisesti kerran ja toisen kerran, ennen kuin erottamisprosessi käynnistetään. Kristillisessä seurakunnassa sovelletaan käytäntöön Laissa ilmaistua periaatetta, jonka mukaan kahden tai kolmen todistajan täytyy vahvistaa syytettyä vastaan esitetyt todisteet (1Ti 5:19). Niitä, jotka on tuomittu synnin harjoittamisesta, ojennetaan Raamatun perusteella ”katselijoiden” edessä, esimerkiksi niiden edessä, jotka todistivat syntisestä käytöksestä, jotta hekin kaikki pelkäisivät terveellä tavalla sellaista syntiä (1Ti 5:20; ks. OJENNUS).
Lisäksi Raamatussa neuvotaan vakavasti kristillistä seurakuntaa lopettamaan seurustelu sellaisten kanssa, jotka aiheuttavat häiriötä eivätkä vaella oikein mutta joita ei ole tuomittu täysin seurakunnasta karkotettaviksi. Paavali kirjoitti sellaisista Tessalonikan seurakunnalle: ”Lakatkaa seurustelemasta hänen kanssaan, jotta hän häpeäisi. Älkää kuitenkaan pitäkö häntä vihollisena, vaan neuvokaa yhä häntä vakavasti niin kuin veljeä.” (2Te 3:6, 11, 13–15.)
Sen sijaan sellaisista, jotka olivat kristittyjä mutta jotka myöhemmin käänsivät selkänsä kristilliselle seurakunnalle tai jotka erotettiin siitä, apostoli Paavali sanoi: ”Lakatkaa olemasta – – sellaisen – – seurassa.” Apostoli Johannes puolestaan kirjoitti: ”Älkää koskaan ottako häntä vastaan kotiinne tai sanoko hänelle tervehdystä.” (1Ko 5:11; 2Jo 9, 10.)
Erotetut voidaan ottaa takaisin seurakuntaan, jos he ilmaisevat vilpitöntä katumusta (2Ko 2:5–8). Tämä suojelee myös seurakuntaa ja estää Saatanaa pääsemästä siitä voitolle sillä tavoin, että se heilahtaisi väärinteon suvaitsemisesta toiseen äärimmäisyyteen tulemalla tylyksi ja leppymättömäksi (2Ko 2:10, 11).
Erottaminen seurakunnasta
36
1171
Vastaukset
Moikka!
Lyhyesti ja ytimekkäästi kommentoin ja kysyn sen verran että Jeesus opettaa meitä rakastamaan lähimmäisiämme niinkun itseämme ja antamaan anteeksi...
Miten on? Onko sinun mielestäsi oikein ajatella omaa etuaan ja erottaa joku siinä pelossa että Jumala ei pitäsi sinua enää puhtaana ihmisenä kun olet jonkun sinua huonomman ihmisen seurassa..
Haluan muistuttaa että me kaikki olemme samanarvoisia ja teemme jokainen syntiä. Me KAIKKI tarvitsemme Jumalan armoa eikä kenenkään ihmisen oikeus ole tuomita muita ihmisiä..sitähän te jehovan todistajat teette?
väitätkö ettet koskaan ole valehdellut tai ajatellut jostain pahaa? Sen takiakko sinut pitäisi sitten erottaa seurakunnasta?
Avaa sydämmesi ja etsi totuutta äläkä usko tuollaiseen paskapuheeseen..- kiitokset.
Olen ihan samaa mieltä kuin sinä. Tosi fiksu ja asiallinen mielipide! Huomioidaan myös se, ettei Jeesus karttanut ketään vaan seurusteli kaikkien ihmisten kanssa ja opetti rakastamaan vihamiehiä.
- L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n
Tuiskutyttö kirjoitti>>väitätkö ettet koskaan ole valehdellut tai ajatellut jostain pahaa? Sen takiakko sinut pitäisi sitten erottaa seurakunnasta?>> en väitä! eikä näistä syistä eroteta! Kysymyksessä oli vakavammat asiat esim. aviorikos ym.
- aloitukseen.
Olisin toivonut edes vähän omia ajatuksia, koska suorilla lainauksilla keskustelu usein kielletään. Lisäksi olisit voinut laittaa lähteen.
Olen ymmärtänyt niin että raamattu opettaa välttämään seurakunnassa olevien väärintekijöiden seuraa.
Seurakunnasta erotetut eivät ole veljiä tai sisaria, joten heihin suhtaudutaan kuten muihinkin ihmisiin.
”Lakatkaa olemasta – – sellaisen – – seurassa.”
Onko tästä sensuroitu jotain? Mitä jae kokonaisuudessaan sanoo?
Uskonnollisilla yhteisöillä on oikeus erottaa jäseniään. Siihen ei kuitenkaan saa vetää muita ihmisiä mukaan.- kirjanoppinut
Minua ei tarvitse karttaa koska minä en ole koskaan ollut jehovantodistaja. Kuitenkin minua pitäisi karttaa paljon enemmän, koska minä en lainkaan tunnusta edes ramatussa mainittua jumalaa miksikään muuksi kuin sepitteelliseksi hahmoksi. Kieltää esim tappamisen ja toisdaalla määrää jutalaiset tappamaan koko kansan vastasyntyneitä myöden. Kieltää ihmisuhrit. Kuitenkin uhraa oman ihmispoikasa (jehovantodistajien mukaan suurin koskaan elänyt ihminen) Minua ei kuitenkaan ole koskaan kartettu ja erottaa ei ole voitu.
kirjanoppinut kirjoitti:
Minua ei tarvitse karttaa koska minä en ole koskaan ollut jehovantodistaja. Kuitenkin minua pitäisi karttaa paljon enemmän, koska minä en lainkaan tunnusta edes ramatussa mainittua jumalaa miksikään muuksi kuin sepitteelliseksi hahmoksi. Kieltää esim tappamisen ja toisdaalla määrää jutalaiset tappamaan koko kansan vastasyntyneitä myöden. Kieltää ihmisuhrit. Kuitenkin uhraa oman ihmispoikasa (jehovantodistajien mukaan suurin koskaan elänyt ihminen) Minua ei kuitenkaan ole koskaan kartettu ja erottaa ei ole voitu.
En ole Jehovan todistaja mutta ymmärrän heidän tapansa erottaa synnin tekijöitä seurakunnasta. Se on raamatullinen käytäntö, vaikka Jehovan todistajien oppi muuten onkin harhaoppi. Jehovienkin opissa on kuitenkin jotakin raamatullista. Eihän sellaista harhaoppia olekaan jossa ei olisi jotakin raamatullista ja oikeata.
2 Tess 3:6 "Mutta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me käskemme teitä, veljet, vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa kurittomasti eikä sen opetuksen mukaan, jonka olette meiltä saaneet."
1 Kor 5:12-13 "Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
Näiden Raamatun jakeiden mukaan seurakuntakuria harjoitetaan seurakuntaan kuuluviin ihmisiin. Muut ihmiset tuomitsee Jumala. Eihän seurakunnan ulkopuolella olevia voida nuhdella heidän vaelluksestaan. Hehän sanoisivat että mitä se sinulle kuuluu miten minä elän. Seurakuntaan jäseneksi liittymisellä sitoudutaan samalla noudattamaan seurakunnan sääntöjä ja alistutaan seurakuntakurin alle. Jokaisessa yhteisössähän on omat säännöt joiden noudattamista yhteisö vaatii omilta jäseniltään, EI MUILTA IHMISILTÄ!
Seurakunnasta erotettua ei kuitenkaan saa Raamatun opetuksen mukaan kohdella tylysti eikä häntä saa vainota mitenkään. Jumala kehottaa rakastamaan kaikkia ihmisiä. Jumala sanoo: "Älkää seurustelko tottelemattoman jäsenen kanssaan" (2 Tess 3:14). Ei siis käsketty käyttäytyä tylysti häntä kohtaan vaan, "älkää seurustelko" hänen kanssaan. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä että, ei saa viettää aikaa ja iloita hänen seurassaan samalla tavalla kuin uskon sisarten ja veljien seurassa iloitaan. Kaupassa tai kadulla kohtaamisen yhteydessä saa tietenkin vaihtaa muutaman ystävällisen sanan. Jumala ei käske olla tyly kenellekään eikä vainota ketään.
2 Tess 3:15 "Älkää kuitenkaan pitäkö häntä vihollisena, vaan neuvokaa niinkuin veljeä."
Niin että se siittä.- salaisuus?
jaikal kirjoitti:
En ole Jehovan todistaja mutta ymmärrän heidän tapansa erottaa synnin tekijöitä seurakunnasta. Se on raamatullinen käytäntö, vaikka Jehovan todistajien oppi muuten onkin harhaoppi. Jehovienkin opissa on kuitenkin jotakin raamatullista. Eihän sellaista harhaoppia olekaan jossa ei olisi jotakin raamatullista ja oikeata.
2 Tess 3:6 "Mutta Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä me käskemme teitä, veljet, vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa kurittomasti eikä sen opetuksen mukaan, jonka olette meiltä saaneet."
1 Kor 5:12-13 "Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
Näiden Raamatun jakeiden mukaan seurakuntakuria harjoitetaan seurakuntaan kuuluviin ihmisiin. Muut ihmiset tuomitsee Jumala. Eihän seurakunnan ulkopuolella olevia voida nuhdella heidän vaelluksestaan. Hehän sanoisivat että mitä se sinulle kuuluu miten minä elän. Seurakuntaan jäseneksi liittymisellä sitoudutaan samalla noudattamaan seurakunnan sääntöjä ja alistutaan seurakuntakurin alle. Jokaisessa yhteisössähän on omat säännöt joiden noudattamista yhteisö vaatii omilta jäseniltään, EI MUILTA IHMISILTÄ!
Seurakunnasta erotettua ei kuitenkaan saa Raamatun opetuksen mukaan kohdella tylysti eikä häntä saa vainota mitenkään. Jumala kehottaa rakastamaan kaikkia ihmisiä. Jumala sanoo: "Älkää seurustelko tottelemattoman jäsenen kanssaan" (2 Tess 3:14). Ei siis käsketty käyttäytyä tylysti häntä kohtaan vaan, "älkää seurustelko" hänen kanssaan. Tämä tarkoittaa tietenkin sitä että, ei saa viettää aikaa ja iloita hänen seurassaan samalla tavalla kuin uskon sisarten ja veljien seurassa iloitaan. Kaupassa tai kadulla kohtaamisen yhteydessä saa tietenkin vaihtaa muutaman ystävällisen sanan. Jumala ei käske olla tyly kenellekään eikä vainota ketään.
2 Tess 3:15 "Älkää kuitenkaan pitäkö häntä vihollisena, vaan neuvokaa niinkuin veljeä."
Niin että se siittä.>>sanoit>>>>>>>> Kaupassa tai kadulla kohtaamisen yhteydessä saa tietenkin vaihtaa muutaman ystävällisen sanan. Jumala ei käske olla tyly kenellekään eikä vainota ketään.
salaisuus? kirjoitti:
>>sanoit>>>>>>>> Kaupassa tai kadulla kohtaamisen yhteydessä saa tietenkin vaihtaa muutaman ystävällisen sanan. Jumala ei käske olla tyly kenellekään eikä vainota ketään.
>>>Jt piireissähän ei tervehditä edes samssa kassajonossa olevaa entistä Jt tai terveyskeskuksessa työskentelevä Jt ei tervehdi lääkäri käynnillä olevaa exää.
Teorioita ja sääntötulkintoja on paljon, mutta me entiset Jt tiedämme asian oikean laidan Jt suhtautumisen X todistajiin.- kirjanoppinut
jaikal kirjoitti:
Niin että se siittä.Meinaan että mitä se sulle uskovalle kuulu mitä mää teen. Jumala mun tuomitkoon jos olis edes olemassa. Käsittääkseni sen karttamisen tarkoitus on muu kuin seurakuntakuri. Nimittäin pilaantuneet omenathan tartuttavat pilaantumisensa lähellä oleviiviin omenoihin olivatpa nämä pilaantuneet samassa puussa kasvaneita tai aivan toiselta planeetalta. Pilaantumisen siis pitäisi tarttua mädäntymisasteesta riippuen.
- hirvas
On rehellisempää puhua erottamisesta järjestöstä kuin kristillisestä seurakunnasta.
Kristillisyys tarkoittaa sitä uskoa, joka perustuu Jeesuksen ja apostolien opetukseen.
Koska Vartiotorniseura ei opeta kuten Jeesus opetti, ei kyseessä ole seurakunta, vaan rekisteröity yhdistys ja lahko.
Niin uskottavalta kuin Jehovan Todistajien vakuuttelut tuntuvatkin, heidän oppinsa on valheoppi, joka perustuu ihmisteorioihin ja johtopäätöksiin.- L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n
Jos luet UT niin huomaat että varhaiskristityt erottivat seurakunnasta väärintekijät!
1. Korinttolaisille 5:11-13
11. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha
Tiitukselle 3:10, 11;
10. Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
11. sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut.
1 Timoteukselle 1:19, 20
19. säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.
20. Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi. - hirvas
L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n kirjoitti:
Jos luet UT niin huomaat että varhaiskristityt erottivat seurakunnasta väärintekijät!
1. Korinttolaisille 5:11-13
11. Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12. Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13. Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha
Tiitukselle 3:10, 11;
10. Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti,
11. sillä sinä tiedät, että semmoinen ihminen on joutunut harhaan ja tekee syntiä, ja hän on itse itsensä tuominnut.
1 Timoteukselle 1:19, 20
19. säilyttäen uskon ja hyvän omantunnon, jonka eräät ovat hyljänneet ja uskossaan haaksirikkoon joutuneet.
20. Niitä ovat Hymeneus ja Aleksander, jotka minä olen antanut saatanan haltuun, kuritettaviksi, etteivät enää pilkkaisi.mutta sinulle on aivan turha selittää, että se mitä sinä kutsut kristilliseksi seurakunnaksi, on harhaoppisen järjestön paikallinen yhdistys. Se ei ole seurakunta.
Kristillinen seurakunta on Jeesuksen morsian, joka on uskollinen Jumalan sanalle ja puhtaalle evankeliumille. Se ei opeta mitään sellaista, joka ei ole Jumalan evankeliumia, kuten oppi 1914. Te sensijaan opetatte yhä sitä!
Ymmärrätkö? Siis seurakunta perustuu Jeesuksen julistamaan evankeliumiin, ei ihmisoppiin.
Ja vielä sinulle, LUE TUO ja ilmoita ymmärrätkö mitä se pitää sisällään.
1.Kor.15:1-2
1 Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan SEN EVANKELIUMIN, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte
2 ja jonka kautta TE MYÖS PELASTUTTE, JOS PIDÄTTE SIITÄ KIINNI SEMMOISENA, KUIN MINÄ SEN TEILLE JULISTIN, ellette turhaan ole uskoneet.
Tarut vuodesta 1914 vievät aivan varmaan kadotukseen, koska se ei ole "semmoista evankeliumia" mitä Jeesus ja apostolit julistivat. Se on valhetta, jolla ei kukaan pelastu. - (kiinnostunut)
hirvas kirjoitti:
mutta sinulle on aivan turha selittää, että se mitä sinä kutsut kristilliseksi seurakunnaksi, on harhaoppisen järjestön paikallinen yhdistys. Se ei ole seurakunta.
Kristillinen seurakunta on Jeesuksen morsian, joka on uskollinen Jumalan sanalle ja puhtaalle evankeliumille. Se ei opeta mitään sellaista, joka ei ole Jumalan evankeliumia, kuten oppi 1914. Te sensijaan opetatte yhä sitä!
Ymmärrätkö? Siis seurakunta perustuu Jeesuksen julistamaan evankeliumiin, ei ihmisoppiin.
Ja vielä sinulle, LUE TUO ja ilmoita ymmärrätkö mitä se pitää sisällään.
1.Kor.15:1-2
1 Veljet, minä johdatan teidät tuntemaan SEN EVANKELIUMIN, jonka minä teille julistin, jonka te myöskin olette ottaneet vastaan ja jossa myös pysytte
2 ja jonka kautta TE MYÖS PELASTUTTE, JOS PIDÄTTE SIITÄ KIINNI SEMMOISENA, KUIN MINÄ SEN TEILLE JULISTIN, ellette turhaan ole uskoneet.
Tarut vuodesta 1914 vievät aivan varmaan kadotukseen, koska se ei ole "semmoista evankeliumia" mitä Jeesus ja apostolit julistivat. Se on valhetta, jolla ei kukaan pelastu.hirvas 1 mooseksenkirjan 3:15 jae, kun väität olevasi oikeaoppinen.
- hirvas
(kiinnostunut) kirjoitti:
hirvas 1 mooseksenkirjan 3:15 jae, kun väität olevasi oikeaoppinen.
näin.
14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.
15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
Jumala kirosi saatanan ja ilmoitti, että vaimon siemen eli Jeesuksen ja saatanan välillä on oleva loppuun saakka vaino. Jeesus tuhoaa saatanan, joka ehtii eksyttää ihmisiä omalle puolelleen.
En korota itseäni oikeaoppiseksi, mutta en hyväksy ihmisoppeja, jotka eivät ole Raamatusta. Uskon siihen,siis ei lisäyksiä enkä pois ottoja. - Markku_Meilo
hirvas kirjoitti:
näin.
14 Ja Herra Jumala sanoi käärmeelle: "Koska tämän teit, kirottu ole sinä kaikkien karjaeläinten ja kaikkien metsän eläinten joukossa. Vatsallasi sinun pitää käymän ja tomua syömän koko elinaikasi.
15 Ja minä panen vainon sinun ja vaimon välille ja sinun siemenesi ja hänen siemenensä välille; se on polkeva rikki sinun pääsi, ja sinä olet pistävä sitä kantapäähän."
Jumala kirosi saatanan ja ilmoitti, että vaimon siemen eli Jeesuksen ja saatanan välillä on oleva loppuun saakka vaino. Jeesus tuhoaa saatanan, joka ehtii eksyttää ihmisiä omalle puolelleen.
En korota itseäni oikeaoppiseksi, mutta en hyväksy ihmisoppeja, jotka eivät ole Raamatusta. Uskon siihen,siis ei lisäyksiä enkä pois ottoja.>> kirottu ...tomua syömän koko elinaikasi.
Mitkä tunnetut puhuvat käärmelajit ovat tai ovat olleet kyseisellä ruokavaliolla?
>>Jumala kirosi saatanan
Oliko kyseessä käärme, vai lohikäärme? Vai kasvoiko käärmeestä tomua syömällä lopulta lohikäärme? - hirvas
Markku_Meilo kirjoitti:
>> kirottu ...tomua syömän koko elinaikasi.
Mitkä tunnetut puhuvat käärmelajit ovat tai ovat olleet kyseisellä ruokavaliolla?
>>Jumala kirosi saatanan
Oliko kyseessä käärme, vai lohikäärme? Vai kasvoiko käärmeestä tomua syömällä lopulta lohikäärme?tapauksessa paholainen oli käärmeen muodossa ja houkutteli Eevan syntiin.
Se mikä ruokavalio silloisella käärmeellä, josko se nyt ihan tavallinen laji olikaan, on hankalaa todeta. Voi olla, että se tyytyi pelkkään tomuun - tai kirottuna ei enää muuta saanut.. - Markku_Meilo
hirvas kirjoitti:
tapauksessa paholainen oli käärmeen muodossa ja houkutteli Eevan syntiin.
Se mikä ruokavalio silloisella käärmeellä, josko se nyt ihan tavallinen laji olikaan, on hankalaa todeta. Voi olla, että se tyytyi pelkkään tomuun - tai kirottuna ei enää muuta saanut..>> Voi olla, että se tyytyi pelkkään tomuun
Voi olla? Eikö Raamattu näin kerro?
Milläkurin siitä käärmeestä tulikin lohikäärme? - hirvas
Markku_Meilo kirjoitti:
>> Voi olla, että se tyytyi pelkkään tomuun
Voi olla? Eikö Raamattu näin kerro?
Milläkurin siitä käärmeestä tulikin lohikäärme?lohi..?
- Markku_Meilo
hirvas kirjoitti:
lohi..?
Kalevalassa taitaakin olla kertomus tuosta ymppäyksestä, siinä seppä Ilmarinen takoi välikappaleen noiden kahden yhdistämiseksi.
- kirjanoppinut
Koko järjestö olisi sitten pitänyt erottaa jumala yhteydestä silloin kun se tunnusti sellaisia oppeja jotka nyt ovat syynä erottamiseen. Koko järjestö kun olisi erotettu niin ei olisi ketään jakamassa uutta valoa. Oikeastaan kaikkien erottamispäätösten allekirjoituksena pitäisi vimekädessä olla Jeesuksen jumalan pojan nimi koskapa hän tiettävästi tätänykyä ohjaa kuninkaan järjestön työtä.
- nyt ymmärrän
miksi Jehovan todistajat ovatkin fiksua,porukkaa.
He toimivat varmasti Raamatun mukaisesti.
Olisipa kaikki niinkuin Jehovan todistajat.
Edelleen kiitos lähimmäiselle.
Tieto kuin vain kasvaa,olen varmistunut siitä mikä on oikea uskonto,se on Jehovan todistajilla. - mitä minun pitäisi katua?
Seurakunnan vanhimmat panettelivat ja puhuivat minusta ja perheeni jäsenistä pahaa selkämme takana. Ksoa asiaan ei saatu korjausta, niin erosin jehovantodistajien seurakunnasta.
Kertoisitko Lähimmäinen mitä minun siis pitäisi katua, kun en itse sitä todellakaan tiedä?- L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n
Onko sanasi totta? voinko luottaa siihen mitä sanot? Eikö itsessäsi ollut mitään syytä? Oletko syytön? Jos näin on niin Jehova on se joka viimekädessä tuomitsee myös vanhimmat, mutta olen kuullut vain sinun kommentisi asiasta!
- salaisuus?
Onko sanasi totta? voinko luottaa siihen mitä sanot? Eikö itsessäsi ollut mitään syytä? Oletko syytön? Jos näin on niin Jehova on se joka viimekädessä tuomitsee myös vanhimmat, mutta olen kuullut vain sinun kommentisi asiasta!
Siis seurakuntalaisen pitäis odottaa vanhimmiston väärinkäytöksen oikaisua jumalalta..??? Ja taas seurakuntalaista oikaistaan heti..? Ei mene minkään oikeustajun mukaan oikein.
Juoruilevan veli vanhimman juttuja seurakunnassa kuunneltiin ja kestettiin kolmekymmentä vuotta, jäi kiinni jostain toisesta hommasta, mutta armo kävi oikeudessa ja sai itse erota vanhmmistosta ja säilyttää kasvonsa seurakuntalaisten silmissä. Todellista Jt oikeutta??? - ei kaduttavaa
"Onko sanasi totta? voinko luottaa siihen mitä sanot?"
On totta, voit luottaa siihen mitä sanoin.
"Eikö itsessäsi ollut mitään syytä? Oletko syytön?"
Ei ollut syytä minussa eikä muissakaan perheeni jäsenissä, olimme täysin syyttömiä mihinkään. Tosin minua syytettiin siitä että yritin saada oikaisua tiettyjen vanhinten väärään menettelyyn. Vanhinten mielestä meidän "olisi pitänyt odottaa jehovaa, eikä ruveta itse käymään oikeutta". Tuo mennyt minulle jakeluun, miksi olisi pitänytkään.
"Jos näin on niin Jehova on se joka viimekädessä tuomitsee myös vanhimmat,"
Se on totta, että Jumala tuomitsee väärintekijät, mutta miksi meidän olisi pitänyt jatkaa ahdistavaa elämää järjestössä tahallisen ja tarkoituksellisen vääärinteon kohteena? Siinä ei olisi ollut mitään järkeä. Eikö tuo tahallinen ja jatkuva väärinteko ja haluttomuus oikaista väärintekoa osoita sen, että todistajilla ei ole rakkaus keskuudessaan? Mitä tuollaisilla panettelijavanhimmilla olisi ollut meille annettavaa? Oli sangen yököttävää kuunnella heidän omakehua "rakkaudellisista paimenista" kun he itsekin tiesivät millaisia he todellisuudessa olivat.
"... mutta olen kuullut vain sinun kommentisi asiasta!"
Niinpä, mutta miksi olisimme lähteneet pois jollei lähtöön olisi ollut todellista syytä? Nekin jotka halusivat tietää toisen osapuolen kommentin, vetäytyivät asiasta sivuun etteivät itse joutuisi vanhimmiston hampaisiin. Paras tapa suojella itseään jehovantodistajien järjestössä on ummistaa silmänsä vääryyksiltä ja antaa väärinteolle hiljainen hyväksyntä. - L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n
ei kaduttavaa kirjoitti:
"Onko sanasi totta? voinko luottaa siihen mitä sanot?"
On totta, voit luottaa siihen mitä sanoin.
"Eikö itsessäsi ollut mitään syytä? Oletko syytön?"
Ei ollut syytä minussa eikä muissakaan perheeni jäsenissä, olimme täysin syyttömiä mihinkään. Tosin minua syytettiin siitä että yritin saada oikaisua tiettyjen vanhinten väärään menettelyyn. Vanhinten mielestä meidän "olisi pitänyt odottaa jehovaa, eikä ruveta itse käymään oikeutta". Tuo mennyt minulle jakeluun, miksi olisi pitänytkään.
"Jos näin on niin Jehova on se joka viimekädessä tuomitsee myös vanhimmat,"
Se on totta, että Jumala tuomitsee väärintekijät, mutta miksi meidän olisi pitänyt jatkaa ahdistavaa elämää järjestössä tahallisen ja tarkoituksellisen vääärinteon kohteena? Siinä ei olisi ollut mitään järkeä. Eikö tuo tahallinen ja jatkuva väärinteko ja haluttomuus oikaista väärintekoa osoita sen, että todistajilla ei ole rakkaus keskuudessaan? Mitä tuollaisilla panettelijavanhimmilla olisi ollut meille annettavaa? Oli sangen yököttävää kuunnella heidän omakehua "rakkaudellisista paimenista" kun he itsekin tiesivät millaisia he todellisuudessa olivat.
"... mutta olen kuullut vain sinun kommentisi asiasta!"
Niinpä, mutta miksi olisimme lähteneet pois jollei lähtöön olisi ollut todellista syytä? Nekin jotka halusivat tietää toisen osapuolen kommentin, vetäytyivät asiasta sivuun etteivät itse joutuisi vanhimmiston hampaisiin. Paras tapa suojella itseään jehovantodistajien järjestössä on ummistaa silmänsä vääryyksiltä ja antaa väärinteolle hiljainen hyväksyntä.En ole koskaan odottanut sitä että JT vanhimmat ovat täydellisiä! He ovat vain ihmisiä ja tekevät erehdyksiä niinkuin me kaikki teemme! Mikä oli tuo vanhinten "Väärä menettely" toisaalta esim. Ruotsissa erotettiin erään seurakunnan koko vanhimmisto! Mutta ei koko JT järjestöä voi tuomita joidenkin yksilöiden perusteella, täällä ruotsissa on se käsitys että kaikki Suomalaiset ovat Juoppoja ja puukkojunkkareita! Onko tämä totuus? Ei ole! vain muutamat yksilöt ovat pilanneet Suomalaisten maineen.
- Markku_Meilo
En ole koskaan odottanut sitä että JT vanhimmat ovat täydellisiä! He ovat vain ihmisiä ja tekevät erehdyksiä niinkuin me kaikki teemme! Mikä oli tuo vanhinten "Väärä menettely" toisaalta esim. Ruotsissa erotettiin erään seurakunnan koko vanhimmisto! Mutta ei koko JT järjestöä voi tuomita joidenkin yksilöiden perusteella, täällä ruotsissa on se käsitys että kaikki Suomalaiset ovat Juoppoja ja puukkojunkkareita! Onko tämä totuus? Ei ole! vain muutamat yksilöt ovat pilanneet Suomalaisten maineen.
>>Mutta ei koko JT järjestöä voi tuomita joidenkin yksilöiden perusteella,
Mutta jehovantodistaja voi tuomita joidenkin yksilöiden perusteella kokonaisen toisen järjestön, kuten olet osoittanut omilla viesteilläsi. - kaksi eri asiaa
En ole koskaan odottanut sitä että JT vanhimmat ovat täydellisiä! He ovat vain ihmisiä ja tekevät erehdyksiä niinkuin me kaikki teemme! Mikä oli tuo vanhinten "Väärä menettely" toisaalta esim. Ruotsissa erotettiin erään seurakunnan koko vanhimmisto! Mutta ei koko JT järjestöä voi tuomita joidenkin yksilöiden perusteella, täällä ruotsissa on se käsitys että kaikki Suomalaiset ovat Juoppoja ja puukkojunkkareita! Onko tämä totuus? Ei ole! vain muutamat yksilöt ovat pilanneet Suomalaisten maineen.
"En ole koskaan odottanut sitä että JT vanhimmat ovat täydellisiä! He ovat vain ihmisiä ja tekevät erehdyksiä niinkuin me kaikki teemme!"
Niin Lähimmäinen, en minäkään ole vaatinut täydellisyyttä jt-vanhimmilta, erehdykset (joka viittaa tahattomuuteen) on syytä antaa anteeksi, mutta tässä tapauksessa ei ollut kyse erehdyksestä vaan tahallisesta ja tarkoituksellisesta, toistuvasta väärinteosta, jossa vanhimmisto halusi peittää jäljet vetoamalla sanoihin "odota jehovaa". Tuollainen menettely vanhinten taholta on moraalitonta.
Ja palatakseni alkuperäiseen kysymykseen: Mitä minun pitäisi sinun mielestäsi katua? Itse en sitä keksi eikä minulle ao. vanhimmistokaan koskaan ole sitä koskaan esittänyt, liekö heidän tuntemansa häpeä syynä siihen? - Moog
>>Mutta ei koko JT järjestöä voi tuomita joidenkin yksilöiden perusteella
Käsittääkseni järjestö heittää kaikki eronneet ja erotetut samaan nippuun riippumatta heidän tekemisistään. Maailmalliset tuomitaan niin ikään heidän teoistaan riippumatta. Miksi järjestöä pitäisi kohdella yhtään eri tavalla? - L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n
kaksi eri asiaa kirjoitti:
"En ole koskaan odottanut sitä että JT vanhimmat ovat täydellisiä! He ovat vain ihmisiä ja tekevät erehdyksiä niinkuin me kaikki teemme!"
Niin Lähimmäinen, en minäkään ole vaatinut täydellisyyttä jt-vanhimmilta, erehdykset (joka viittaa tahattomuuteen) on syytä antaa anteeksi, mutta tässä tapauksessa ei ollut kyse erehdyksestä vaan tahallisesta ja tarkoituksellisesta, toistuvasta väärinteosta, jossa vanhimmisto halusi peittää jäljet vetoamalla sanoihin "odota jehovaa". Tuollainen menettely vanhinten taholta on moraalitonta.
Ja palatakseni alkuperäiseen kysymykseen: Mitä minun pitäisi sinun mielestäsi katua? Itse en sitä keksi eikä minulle ao. vanhimmistokaan koskaan ole sitä koskaan esittänyt, liekö heidän tuntemansa häpeä syynä siihen?Kysymys kuuluu? Kuka oli tehnyt väärin? Vanhimmisto vai joku muu? Jos joku esim. erotetaan niin se ei ole meidän asia sekaantua siihen koska emme tiedä kaikkia tosiasioita!
En voi vastata siihen mitä sinun pitäisi katua koska en tiedä mistä asiasta on oikein kysymys? - mieleenpalauttaja
Kysymys kuuluu? Kuka oli tehnyt väärin? Vanhimmisto vai joku muu? Jos joku esim. erotetaan niin se ei ole meidän asia sekaantua siihen koska emme tiedä kaikkia tosiasioita!
En voi vastata siihen mitä sinun pitäisi katua koska en tiedä mistä asiasta on oikein kysymys?"Kysymys kuuluu? Kuka oli tehnyt väärin? Vanhimmisto vai joku muu? Jos joku esim. erotetaan..."
No vanhimmiston jäsenet, kuten jo aiemmin sanoin. Olisit voinut lukea tuon aiemmasta postauksestakin mutta tässä vielä sama asia uudestaan:
"Seurakunnan vanhimmat panettelivat ja puhuivat minusta ja perheeni jäsenistä pahaa selkämme takana." Me erosimme järjestöstä itse koska emme halunneet jatkaa hengellisesti ja sosiaalisesti sairaassa jehovalahkossa.
"...niin se ei ole meidän asia sekaantua siihen koska emme tiedä kaikkia tosiasioita!"
Tässä tapauksessa asiasta kiinnostuneille kerrottiin tosiasiat, eikä heillä ollut epäselvyyttä siitä mitä oli tapahtunut. Nämä ihmiset antoivat pelon takia vääryydelle hiljaisen hyväksymyksensä, joten mitä järkeä meidän olisi ollut jatkaa tuollaisessa yhteisössä? Ei mitään! Jehovantodistajavanhinten käyttämä mantra "odota jehovaa" on työkalu, jota käytetään vääryyksien peittelemiseen ja haluttomuteen korjata tehtyjä virheitä. - et sitten
mieleenpalauttaja kirjoitti:
"Kysymys kuuluu? Kuka oli tehnyt väärin? Vanhimmisto vai joku muu? Jos joku esim. erotetaan..."
No vanhimmiston jäsenet, kuten jo aiemmin sanoin. Olisit voinut lukea tuon aiemmasta postauksestakin mutta tässä vielä sama asia uudestaan:
"Seurakunnan vanhimmat panettelivat ja puhuivat minusta ja perheeni jäsenistä pahaa selkämme takana." Me erosimme järjestöstä itse koska emme halunneet jatkaa hengellisesti ja sosiaalisesti sairaassa jehovalahkossa.
"...niin se ei ole meidän asia sekaantua siihen koska emme tiedä kaikkia tosiasioita!"
Tässä tapauksessa asiasta kiinnostuneille kerrottiin tosiasiat, eikä heillä ollut epäselvyyttä siitä mitä oli tapahtunut. Nämä ihmiset antoivat pelon takia vääryydelle hiljaisen hyväksymyksensä, joten mitä järkeä meidän olisi ollut jatkaa tuollaisessa yhteisössä? Ei mitään! Jehovantodistajavanhinten käyttämä mantra "odota jehovaa" on työkalu, jota käytetään vääryyksien peittelemiseen ja haluttomuteen korjata tehtyjä virheitä.lähimmäiseltä vastausta saakaan. tai jos saat, niin jotain ympäripyöreää jargonia.
- niinhän se menee
et sitten kirjoitti:
lähimmäiseltä vastausta saakaan. tai jos saat, niin jotain ympäripyöreää jargonia.
"tähän
et sitten 5.1.2008 klo 02.30
lähimmäiseltä vastausta saakaan. tai jos saat, niin jotain ympäripyöreää jargonia."
---
Olen samaa mieltä. Miksi Lähimmäinenkään poikkeaisi siitä pelkuruuden linjasta jonka muut sopulijehovat ovat jo omaksuneet :) - L-ä-h-i-m-m-ä-i-n-e-n
mieleenpalauttaja kirjoitti:
"Kysymys kuuluu? Kuka oli tehnyt väärin? Vanhimmisto vai joku muu? Jos joku esim. erotetaan..."
Tässä tapauksessa asiasta kiinnostuneille kerrottiin tosiasiat, eikä heillä ollut epäselvyyttä siitä mitä oli tapahtunut. Nämä ihmiset antoivat pelon takia vääryydelle hiljaisen hyväksymyksensä, joten mitä järkeä meidän olisi ollut jatkaa tuollaisessa yhteisössä? Ei mitään! Jehovantodistajavanhinten käyttämä mantra "odota jehovaa" on työkalu, jota käytetään vääryyksien peittelemiseen ja haluttomuteen korjata tehtyjä virheitä.Siis sinussa ei ollut mitään vikaa?
- ei tosiaankaan
Siis sinussa ei ollut mitään vikaa?
"Siis sinussa ei ollut mitään vikaa?"
Ei mitään vikaa mikä olisi antanut aihetta pahan puhumiseen selän takana tai kasvojen edessä.
- Arskavain
Tässä linkki väärästä tavasta erottaa:
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000000099&posting=22000000008585255#22000000008585255
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391779En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81141
- 121048
- 20959
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 80899