penikkatauti

juoksunharrastaja

hei!
mulla vaivana on penikkatauti. ja alkaa pikkuhiljaa ottaan päähän tää koko tauti!!
olin levossa 3kk,alotin taas juoksemisen,kerkesin tehä 2 puolen tunnin juoksulenkkiä ja huomasin jälleen kerran että penikkatauti on tulossa... jalkaa aristaa siitä kohti ja juoksussa tuntuu"pieni vihlonta" säären etuosassa.
sanokaa hyvät ihmiset,mikä tähän auttaa????? juoksulenkkarit oon ostanu uudet,siin ei pitäs olla vika ja juoksen vain 2 kertaa viikossa 30min lenkin.kävelen kyllä lisäksi.rasitusvammaksihan tuota sanotaan,mutta tuntuu kummalliselta,ku pitkä tauko oli juoksussa ja muutenki rauhallisesti oon alottanu nyt uudemman kerran tään juoksemisen.
kokemuksia ja vastauksia pliis!!!!!
haluan päästä eroon tästä vaivasta.en halua vain kävellä lopun elämän......

12

2042

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • KatalaPultti

...Kun aloittelin KÄVELYÄ, säären etuosa oli niin kipeä että aattelin mennä kontaten kotiin, no en kuitenkaan antanut kivulle periksi vaan jatkoin hampaat irvessä ja ajan myötä jalat alkoi tottumaan ja kipuilu loppui lopulta kokonaan.
      No sitten aloitin juoksulenkit, taas sama vaiva säären etuosa niin kipee että pahaa teki, ei muuta kuin sitkeesti eteenpäin ja jalat alkoi taas tottumaan juoksuun ja nyt menee lenkit(vielä aika lyhyet) aika kivuttomasti, venytykset olen tehnyt ennen ja jälkeen mikä myös auttaa. Mun kohdalla tuo penikkatauti ainakin meni kokemattomuuden piikkiin, toki se saattaa olla jollakin jotain aivan muuta.

• Juoksijatar1

Mulla oli viime kesänä kans todella paha penikkatauti, mikä hieman vielä vaivaa tälläkin hetkellä...mutta pysyy kurissa säännöllisellä fysioterapialla. Jo ensimmäinen fysioterapeutin käsittely toi valoa tunnelin päähän ja nyt kun olen käynyt siellä säännöllisesti 1-2 viikon välein pystyn taas juoksemaan täysipainoisesti...tähtäimessä Tukholman maraton :-)

• juoksunharrastaja
        Juoksijatar1 kirjoitti:

Mulla oli viime kesänä kans todella paha penikkatauti, mikä hieman vielä vaivaa tälläkin hetkellä...mutta pysyy kurissa säännöllisellä fysioterapialla. Jo ensimmäinen fysioterapeutin käsittely toi valoa tunnelin päähän ja nyt kun olen käynyt siellä säännöllisesti 1-2 viikon välein pystyn taas juoksemaan täysipainoisesti...tähtäimessä Tukholman maraton :-)

antoko se fysioterapeutti ultraääntä siihen jalkaan? minäki kävin yhdesti,mutta voisin taas alkaa käymään säännöllisesti.. siis kerrassaan ärsyttävä tauti!!
        mulla tämä penikkatauti on ollu joka kevään riesa,mutta kuukaudessa se on menny ohi,nyt ei millää.syksystä asti ollu...
        mulla tähtäimessä toukokuun puolimaraton,nyt ensiksi.=) kiitos sulle!

• juoksunharrastaja

ei se kävelystä tuu,mulla kärsii kävellä vaikka tuhatta ja sataa,eikä se tunnu yhtää,mutta juokseminen on ihan toinen juttu.
        sulla on varmaanki tuo etusäären "iso" lihas ,eli ulkosyrjästä, kipeytyny,mulla tuosta etusäären sisäosasta.

• juoksija29
        juoksunharrastaja kirjoitti:

ei se kävelystä tuu,mulla kärsii kävellä vaikka tuhatta ja sataa,eikä se tunnu yhtää,mutta juokseminen on ihan toinen juttu.
        sulla on varmaanki tuo etusäären "iso" lihas ,eli ulkosyrjästä, kipeytyny,mulla tuosta etusäären sisäosasta.

Minuakin penikkatauti vaivasi alle 17-20-vuotiaana. Vieläkin vaivaa välillä, jos treenaa pitkään ilman hyvää lihashuoltoa. Hieronta auttoi kaikkein eniten. On se tosi kivuliasta aluksi mutta kipu häviää hierojan käsittelyssä aivan yhtäkkiä. Lisäksi venyttelin sääriä istumalla nilkkojen päällä. Sen teen edelleenkin melkein joka päivä. Omatoiminenkin hieronta auttoi melko paljon. Iltaisin tv:tä katsoessa otin muovipussiin lunta ja laitoin sen säären päälle ja pidin siinä puolisen tuntia.

• Among the living

Moi
      todella ikävä tilanne. Minulla iski ennen viime kesää ja meni tosi pahaksi. Olin kesällä juoksematta kaksi kuukautta (täys lepo). Sen jälkeen aloitin 5 minuutin lenkillä vaikka ennen kesää juoksin vielä 2½ tunnin lenkkejä. Tuntui kyllä pöljältä, mutta hiljaa tuli hyvää. Puhuit puolen tunnin lenkistä. Kannattaisiko sun vielä ottaa lepoa pari viikkoa ja aloittaa tosiaan viiden minuutin lenkillä? Minä pääsin sillä tavalla eroon penikkataudista ja toivottavasti juoksen toukokuussa eka maratonin.
      Sen lisäksi käytin kolmen kuukauden ajan joka ikisen lenkin jälkeen geelipussia. Se ei maksa paljon mitään apteeksista ja hyvältä tuntuu.
      Joka tapauksessa TSEMPPIÄ ja älä luovuta... pääset varmasti vielä eroon siitä, kunhan muistat ottaa rauhallisesti.

• Juoksijatar1

Mä siis kävin fysioterapeutilla hieronnassa ja sain myös ultraa ja sähköä. Jalat myös tutkittiin ettei niissä ole mitään virheasentoja. Lääkäriltä sain lähetteen, sillä muuten tulis ihan jumalattoman kalliiksi...tai tulee kyllä nytkin :-) Ja kunnon tossut on tietysti pakko olla, muuten ei tule mistään mitään :-))
        Tsemppiä penikoiden nujertamiseen!!

• säärystimiä?

itelläni helpotti vaivoja säärystimet, myös plussakeleillä! Jostain juoksija lehdessä pisti myös silmään, maratoonivalmentaja kehoitti juoksijoita ottamaan oppia balettitanssioista,jotka käyttävät säärystimiä sisälläkin. Itelläni tilanne rauhoittunut, venyttelen paljon, ennen ja jälkeen. säärystimet aina jalassa juostessa(paitsi sisällä matolla) tosin minun "penikkatauti" taisi olla alun lihasten kasvun tuomaa kiristystä,tai jotain, koska on nyt helpottunut ajan kanssa.

• Etenkin säären sisäpuolella vaivaavaan penikkaan päässee käsiksi itse. Istu ja nosta jalan nilkka toisen polven päälle. Etsi peukaloillasi sääriluun sinua kohti oleva reuna. Paina peukalosi sääriluuhun kiinni pitäen peukaloita yhdessä. Peukaloilla painaen kierrä niitä maata kohti peukalot luussa kiinni pitäen. Pitkälle et pääse, kun jo tuntuu ihan riittävästi. Pidä peukalosi siinä parisen minuuttia. Hiljalleen kipu hiipuu. Käsittele sääri pohkeen alaosasta yläosaan saakka. Toista käsittely parin päivän välein...mutta älä juokse samana päivänä käsittelyn jälkeen. Juokseminen ennen käsittelyä saanee paikat tuntumaan kipeämmiltä, joten sitäkään en suosittele.

Pohkeet on myös hoidettava kuntoon venyttelemällä ja hieromalla ne auki. Tukossa olevilla pohkeilla saa helposti penikan aikaiseksi uudelleen.

• juoksunharrastaja

venyttelen päivittäin pohkeet ja kaikki muutki lihakset.
        tuntupa makialta tuo käsittely! kiitos vinkistä! toivottavasti en saa jalkaani nyt kipeäksi `=)
        juoksen pari kertaa viikossa,eilen kävin pikkulenkin ja ei tuntunu ollenkaa kipua.vaan ku peukalolla hieroo,kipua tuntuu jonku verran. yrotän muistaa aina hieroskella niin eiköhän se tästä.

• jsss

terve, voisin hieman kommentoida aihetta kun kärsin vuosittain penikoista. nyt on menossa 5 juoksu vuosi ja edelleen penikka vaiva esiintyy siloin tällöin. itse pyrin pitämään kurissa sitä säännöllisellä hieronnalla sekä venyttelyllä. olen ymmärtänyt että vaiva esiintyy eriasteisena eri henkilöillä ja joillakin se estää koko lajin harrastamisen. mutta mielestäni kannattaa kokeilla kaikki mahdolliset tiedossa olevat konstit ennenkuin luovuttaa. siis mars fysioterapeutille (jolla miel. kokemusta juoksu ongelmista), jos et ole siis jo ollut.

• katti

Kärsin samasta taudista,osteopaatti totesi kun alkoi murjoa pohkeitani.Vedät lensi silmistä mutta auttoi..hetkeksi.Nyt taas niin perkuleen kipeä vasen kinttu.Olen ihmetellyt suonikohjuja jotka tulivat pian penikkataudin jälkeen vasempaan sääreen.Onko muilla vastaavaa ja liittyykö mitenkään penikkatautiin?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe