Huomasin, että venttiilikoppa oli vähän tihkunut viime ajokauden aikana. Kyselisinkin, että vaihdatteko joka kerta tiivisteen? Paljonkohan tehdas suosittelee momentteja (esim. Honda VFR) Autoissahan tuo on yleensä 50 Nm luokkaa, mutta pyörissä on vähän hienommat pultit.
Venttiilikopan kiristys
8
6619
Vastaukset
- lisää painetta
tiiviste tulisi vaihtaa aina venttiilien säädön yhteydessä. Pakkohan se ei tietenkään ole. Pulttien tai muttereiden tiukkuus ja kiristysjärjestys aina valmistajan manuaalista.
Löysää kopan pultit ja kiristä uudelleen asianmukaisiin arvoihin. Ellei vuoto lakkaa, vaihda tiiviste. Tarkasta samalla venttiilien välykset, jos joudut kopan irottamaan. - Kra
Kunnon mukaan. Kiristystiukkuudet löydät korjausmanuaalista. Yleisohje normaali M-kierteille (lujuusluokka min 8.8):
- M6 10 Nm (kierteet voideltuna)
- M8 20 Nm ( -"- )
Ja järki mukana, kaikkiin paikkoihin ei voi noinkaan tiukkaan laittaa, vaikka ruuvi kestäiskin, niin jotain muuta voi hajota.
Puhuit venttiilikopasta, ettet kuitenkin tarkoittanut kannen kiristystä kun vertasit tuohon 50 Nm momenttiin?
Yleensä vuodot ei korjaannu kiristämällä vaan uusimalla tiiviste ja kunnostamalla tiivistepinnat.- momentti
kestää helposti kiristyksen 50Nm:iin. Paras noudattaa valmistajan ohjearvoja.
- hfdd
tarvi vaihtaa, laita mustaa silikoonia väliin, niin johan pitää.
Venakopan momentti on 10 Nm.
Silikonitiivisteliima lopettaa tihkumiset.- Veffari
Kiristin kaikki 20 Nm:iin. Kaksi laitimmaista tuntui jääneen melko löysälle - tuskin edes 10Nm. Muut taisivat ollakin siinä 10 Newtonmtrin paikkeilla. Seurataanpas jos vuoto loppuis. Monestihan noissa menee kierteet, ennen kuin pultti katkeaa.
Laitoin mustaa silikoonia myös ilmanputsarin ja muovisen kaasaritötsän saumaankin. - Pilaaja,.,
Veffari kirjoitti:
Kiristin kaikki 20 Nm:iin. Kaksi laitimmaista tuntui jääneen melko löysälle - tuskin edes 10Nm. Muut taisivat ollakin siinä 10 Newtonmtrin paikkeilla. Seurataanpas jos vuoto loppuis. Monestihan noissa menee kierteet, ennen kuin pultti katkeaa.
Laitoin mustaa silikoonia myös ilmanputsarin ja muovisen kaasaritötsän saumaankin.Noin yleisesti ottaen tiivisteen saa pilattua jo ensimmäisellä ylikiristyksellä. Tiivisteen lämmösvaihteluihin mukauttava elastisuus loppuu ja se pyrkii pullistumaan välistä pois. Varsinkin korkki aikanaan oli vaativa sensuhteen. Joku puhui jopa 5 kilon momentista. Ajatellaanpa nyt alumiinivaluista pultinreikää, sehän jo leviääkin tuollaisessa puristuksessa ja mikromurtumat todennäköisiä.
- hoope
tässä vinkki.laita vanhan tiivisteen molemmille puolille tiivistys massaa niin johan pitää mutta on irrotettavissa helposti.sitä saa autotarvike liikkeistä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271548Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391489Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3401316Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12998
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7891- 71826