että jaksaa juosta 10 km? Olen perusterve ihminen, mutta tottumaton juoksija. Muuta liikuntaa ei ole taustalla kuin sunnuntaikävely. Juoksu tuntuu kiehtovalta lajilta, kuinka intensiivisesti pitää harjoitella, että jaksaa juosta kympin? Meneekö monta kuukautta? Tiedän, että jokainen on yksilö, mutta missä ajassa se on keskimäärin realistista?
Kuinka kauan menee
20
10763
Vastaukset
- Triplester
Tsekkaa Sepon kotisivut. Hyviä vinkkejä sekä aloittelijoille, että pidemmälle ehtineille.
Yksi vinkki myös minulta.
Ota rauhallisesti ja pidä sykkeet alussa kohtalaisen alhaalla että peruskuntosi kehittyy tarpeeksi.
Hyviä juoksuja! - mietinässä
ja takana 4-5kk juoksua (3xvkos) alkutilanne: liikkunut uiden, crostreinerillä, mutta kunto heikko, koskaan en ollut juossut.
nyt juoksen 5km,en helposti, mutta juosten koko matka. uskon että keväällä menee kymppi, ehkä jo aikaisemminkin. yllättävän nopeasti kunto on noussut,mutta suurin ongelma onkin lihasten mukaan tuleminen, eli hengitys ja kunto nousee, mutta esim jalan lihakset ja ns. penikat iski tuossa 3kk kohdalla häiritsemään harjoittelua. toivottavasti sait jotain osviittaa tästä. - aloittelija myös....
Mulla meni puoltoista kuukautta eka lenkistä siihen että juoksin kympin. Alla hieman pyöräilyä, tosin päivittäistä, ei kuitenkaan hirmumatkoja ja -vauhteja. Muistaa tosiaan sen, että juoksee tarpeeks hiljaa.
- lassseee
kannattaa alottaa tosiaan rauhallisella peruskestävyysharjottelulla. esim pitempikestoisia lumikenkäkävelyä tai hiihtoa mikä tuntuu mukavalta:) vaellus metsässäkin käy.tämän yhteydessä voi tehdä juokuslenkkejä lyhyempiä (syke tod.näk. aluksi korkealla) pikku hiljaa voi rueta juoksemaan enemmän kehoa kuunnellen.. luulempa että 4kk 10km rupeaa taittumaan helposti ja nopeasti:):) tsemppiä!
- Maratoni
Jos jaksat jo 5 km, niin pian menee kymppi. Muista säännöllinen harjoittelu, mielellään pehmeä alusta esimerkiksi kuntoladun pohja tms. Silloin ei penikat kipeudy. Itse treenannut juoksua jo pari vuotta 3 kertaa viikossa 10-15 km. Mene mukavasti, mp3 korville ja menoksi.
- Nimetön
Olen kanssasi samaa mieltä ihan omaan kokemukseen pohjaten. Näissä omakohtaisissa ohjeissa pitäisi myös ikä ja sukupuoli mainita.
t. vm-60/male
- juoksija.
kuntoinen ihminen voi juosta kympin kylmiltään.Rapakuntoisen sitten pitää jo kuukausia harjoitella.
- kuntoilija.
Ihminen joka pystyy juoksemaan koko kympin, on kunnoltaan jo jotain muuta kuin "normaalikuntoinen".
- ei matka
kuntoilija. kirjoitti:
Ihminen joka pystyy juoksemaan koko kympin, on kunnoltaan jo jotain muuta kuin "normaalikuntoinen".
multa meni n 4kk mutta juoksin vain kerran viikossa ja erittäin matalalla sykkeellä . eli malttia mukaan ja omaa kehos kuunnellen.
- Hämeen hitain
kuntoilija. kirjoitti:
Kyllä nimimerkki juoksija on oikeassa. Normaalikunnon käsite vain on hämärtynyt kun nykyään suurin osa ihmisistä on epänormaalin huonokuntoisia.
- Mette-Marjatta
Riipuu iästä,jos olet alle 40-v ,ei muuta kuin harjoittelemaan.Aluksi 3-5 x viikossa,3-4 vk ajan,sitten 4-6 x vk ja tavoite tullee täytetyksi n.3 kuukaudessa.Aloita kävelyllä,reippaalla sellaisella,ja niin siinä vaan käy ,että juoksu tulee mukaan ihan itsestään n.3kk kuluttua.Toteaa nimin.kokemusta on,mutta maltti on valttia.Ei kannata yrittää heti juosta,menee vähäsetkin juoksuhalut.
Mittaa jostakin kilometrin (hiekoitettu) pätkä, jossa ei ole suuria mäkiä suuntaan tai toiseen. Mittaa kuinka kauan sinulla menee kilometrin kävelemiseen reippaasti, mutta ei täysillä. Alussa sopiva vauhti kyseisen kilometrin juoksemiseen ei ole montaa minuuttia kävelyvauhtia nopeampaa. Jos esimerkiksi kävelyyn menee aikaa 10 minuuttia, juoksu 8 minuuttia kilometri ei ole liian hidasta. 7 minuuttia kilometri voi olla jo liian nopeaa. Puhumaan pitäisi pystyä juostessa.
Kesällä suosittelisin metsäpolkuja ja pururataa alustana. Talvella liukkaus eli askeleen sutiminen asettaa erityistarpeen pohkeiden huollolle. Jos hyvin hiekoitettua alustaa ei löydy, nastat lenkkareiden pohjissa eivät ole huono juttu. Lumitilanteesta riippuen metsässä kävely ja parin kuukauden päästä hölkkä käy hyvästä harjoittelusta kuntopohjaa parantaessa.
2-3 kolme kertaa viikossa riittää juoksukunnon nostamiseen. Koita jaksaa juosta 20-30 minuuttia ensimmäisillä lenkeillä. On kuitenkin parempi kävellä hetki kuin väkisin vääntää. Tulee se puoli tuntia täyteen pätkissäkin. Hiljalleen niitä kävelytaukoja ei tarvitse pitää niin usein kuin alussa.
Kun vauhti on riittävän matala, kymppi onnistuu helposti, kun vitosen jälkeen ei väsytä. Lyhyenä matkana kymppi ei vaadi pitkäkestoista harjoittelua onnistuakseen, kunhan tavoitteena on koko matkan eikä jonkin aikarajan alle juokseminen.
Aikoinaan 18-vuotiaana jouduin pitämään puolen vuoden urheilemattomuustauon. En tarkalleen muista kuinka kauan meni ennen kuin urheiluluvan saatuani kympin juoksin, mutta epäilen kympin onnistuneen alle kuukaudessa. Alussa kolme kilometriä tuntui. Jos olet hoikassa kunnossa, homma voi onnistua kuukaudessa. Mitä enemmän mukana on vararavintoa, sitä kauemmin kymppi vaatinee treenausta.- kohtamaraton
Älä kuitenkaan tee niin kuin minä, eli ei kannata liian nopeasti pyrkiä edistymään, on kidutusta ja vaarallistakin. 40-vuotiaana päätin että maraton pitää juosta, vaikken koskaan juoksua ollutkaan harrastanut ja urheilussa koulussa aina viimeisiä, ja kävelyä kummempaa ei ollut vuosiin tullut tehtyä. Kuitenkin parin sadan metrin juoksupyrähdyksiä kävelyn lomassa vähitellen pidentäen, vuoden päästä meni Helsinki City maraton vähän yli 4 tunnin, joten kyllä 10km muutaman viikon harjoittelulla onnistuu. Sen sanon että oli rankka harjoitteluvuosi kun juoksulenkkien lopussa ei hengittääkkään meinannut jaksaa kun hengityslihaksetkin lopen uupuneet, jalkalihaksista puhumattakaan. Malttia siis harjoitteluun, niin ei innostus lopahda kymmenen vuoden jälkeen kuten minulle kävi. Harrastuksen pitäisi jatkua ainakin 80-kymppiseksi.
- Juzzå
Mulla meni kuukausi,et pystyin kympin juoksemaan.2kk 17 km.toisaalta oon hoikka ja peruskunto ihan okei,mut nimenomaan tottumaton juoksija.siihe tottu,suht matalalla sykkeellä pitkiä suorituksia,ni hyvä tulee!
- suunnilleen
nopeesti se sit loppupelissä taittuu ja se on hieno fiilis kun on sen saavuttanu! sit vaan puolikas tavoitteeseen ja joskus sitte koko marathon=)
- Jones1964
En edes lukenut muiden vastauksia mutta voinhan silloin antaa oman mielipiteeni vilpittömästi.
Aikaa menee noin 2 kk jos jaksat "liikkua" kolme kertaa viikossa n. 30-60min kerralla. Kävele reippaasti ekat 2 viikkoa. Sitten juokset rauhallisesti 400m ja kävelet ja tasaat pulssin seuraavat 200m. Sama uusiks kun aika on täynnä.
Lisää juoksun osuutta ja matkaa pikkuhiljaa viikoittain. Jos lihakset ja olo väsyy niin palaa takas edellisen viikon rytmiin. - entinen vave
Riippuu ihan lähtötasosta. Perusterve, normaalipainoinen ja -kuntoinen ihminen pystyy fysiikkansa puolesta sen juoksemaan miltei kylmiltään. Kynnys on lähinnä psykologinen. Allekirjoitan kyllä täysin muiden kirjoittajien neuvot malttamisesta ja varovaisesta aloittamisesta. Vaarana on, että rikot paikkasi, erityisesti jos on ylipainoa.
Sitten oma tuore kokemus: Kaksi viikkoa sitten painoa 91kg (pituus 181cm), juosta jaksoin muutaman sata metriä. Nyt painoa on pudonnut viitisen kiloa ja se kymppi menee - sisulla. - itsekin kymppiä tavoitteleva
Latasin itselleni KuntoPlussan sivuilta netistä juoksuohjelman. Tavoitteena on kohtuullisella peruskuntopohjalla juosta kymppi toukokuussa :) Juoksua olen harrastanut vähän ennenkin, mutta en erityisen säännöllisesti.
- Seka-työmies
Sen kun alat laputtaa,mitä sitä kyselet.
- Nti K
Itselläni kymppi taittui vähän alle kuukauden juoksuharjoittelun jälkeen, vaikka aluksi en jaksanut juosta yhtäjaksoisesti edes viittä minuuttia. En treenannut hullun lailla, juoksin 3-5 krt viikossa ja tein lisäksi jonkin verran kävelylenkkejä.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa502069En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511426- 101334
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul8994- 81972
- 20959