Tanssikursseista

Kaappi2

Outoa että tanssikurssien opettajilla on kaikilla henkilökohtaisia tyylejä ja askeleita, joita he meille kurssilaisille tuputtaa.... Luulisi että pyörähdykset, askeleet ja muutkin liikkeet tulisi suorittaa edes jonkilaisen "standardin" mukaan. Olisipa meidän helppo sitten rakentaa näiden kurssien perusteilla pisemmällekin vietyä koreografiaa esim. jivessä... Tällätavoin nuo eri kurssien opetukset tukisivat toisiaan.... Vai mitä?

76

8388

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos ei

Lähes kaikissa kaupungeissa toimii erilaisia tanssiryhmiä, missä opetellaan tanssimaan laadittujen koreografioiden mukaan. Hyvällä tuurilla saattaa jostain löytyä ryhmä joka käyttää koreografioiden pohjana swingien kuvioita ja askellusta.

Lavoille koreografiat eivät sovellu koska tilankäyttö määrittelee aika vahvasti tanssisuunnat ja myös kuvioiden tanssitavat. Nykyisin näyttää olevan tapana opettaakin jo alkeiskursseilla runsaasti peruskuvioita, mutta "koreografiat" ovat jyrkästi kiellettyjä. Eli heti alusta alkaen ohjataan tanssimaan niinsanottua vapaasti vietävää tanssia vapain tanssisuunnin ja vapain kuvioin.

• Voe helevattu

Opettele tanssimaan musiikkiin! Miten sinä voit tanssia jonkun koreorahvin lavalla? Ethän edes tiedä mitä biisejä siellä milloinkin soitetaa!

• Päivi.-.-.Tanssitytsä

Olispa tylsää! Kun olisi nähnyt yhden, olisit nähnyt kaikki!

Erilaisuus on rikkaus!

Jokaisella opettajalla on joku peruste opettaa niitä juttuja, mitä hän opettaa. Niistä sitten vain poimimaan mieleisensä ja rakentamaan sitä omaa juttua.

Ei klooneja lavoille, kiitos!

• Juuri näin! Olisi outoa, jos kaikki opettajat opettaisivat samat kuviot ja muutenkin samalla tavalla kaikki tanssiin littyvät asiat.

Jossain tanssiharrastuksen vaiheessa saatat lisäksi itse kehitellä jotain uusia musiikkiin soveltuvia kuvioita. Tämä tietysti on miehen mahdollisuus, koska miehen tehtävä on viedä daami tanssin pyörteisiin.

Itse olen kehitellyt pari fuskuun ja jiveen soveltuvaa kuviota, joita en ole oppinut miltään kurssilta enkä ole nähnyt muiden niitä tekevän. Eivät ne tietenkään mitään ennen näkemättömiä voi olla, mutta tämä on vain esimerkki siitä, että tanssissakin voi olla luova.

• Harjoitteleva

On kyllä ihan totta että erilaisuus on rikkaus siinä vaiheessa kun jo osaa ja on muodostanut itselleen jonkinlaisen kuvan tanssimisesta ja askeleista.

Mutta sellainenpa ihan vasta-alkaja hämääntyy aika perusteellisesti kun esim. Bugg alkeiskursseilla opetetaankin eri paikoissa aivan erityylistä tanssimista.

Mikä on oikein... ja onko mikään oikein... ja aloitetaanko se rumba ykkösellä vaiko sittenkin kakkosella.

Kyllähän noista yli pääsee.
        Mutta alussa on vähän hankalaa, kun sitä omaa näkemystä ei vielä ole.
        Kestää vähän aikaa ihmetellä ennenkuin hoksaa että sitä kaikkein oikeinta tapaa ei tietenkään voi ollakkaan.

• pikku__jussi

Kaikki pyörimään kuin tehosekoittimet, on hirveätä katsella harmoonista normaali tanssikuviolla suoritettua tanssia. Tanssiivat vielä tahdissa, onnettomat.

Säännöt on niin "tylsiä", oikeanpuoleinenliikenne on tylsä, pitäisi ajaa yhtä taiteellisesti ja fiilistellen kuin keniassa.

Tosi-asiassa nämä fiilisteliöiltä on valssit, humpat ja muut normitanssit hukassa.
        Jollain on taitamattomuutensa itselleen selitettävä, eli minähän "fiilistelen", tahdista ja muusta hompästä viis.

• pikku__jussi kirjoitti:

Kaikki pyörimään kuin tehosekoittimet, on hirveätä katsella harmoonista normaali tanssikuviolla suoritettua tanssia. Tanssiivat vielä tahdissa, onnettomat.

Säännöt on niin "tylsiä", oikeanpuoleinenliikenne on tylsä, pitäisi ajaa yhtä taiteellisesti ja fiilistellen kuin keniassa.

Tosi-asiassa nämä fiilisteliöiltä on valssit, humpat ja muut normitanssit hukassa.
        Jollain on taitamattomuutensa itselleen selitettävä, eli minähän "fiilistelen", tahdista ja muusta hompästä viis.

...pikku__jussihan se siinä taas osoittaa todellisen pienuutensa.

Kukaan ei suinkaan ole kumoamassa seuratanssin kannalta tarpeellisia käyttäytymissääntöjä.

Muut sen ymmärtävätkin, mutta sinä et.

Sensijaan seura/lavatanssin tiukka vakioiminen ballroom-tanssin tapaan ei todellakaan edistäisi sen paremmin tanssijoiden viihtyvyyttä kuin tanssitaidon yleistä kohenemistakaan.

Kävisit itse joskus tanssimassa ihan oikealla lavalla, niin havaitsisit, miten siellä asiat todellisuudessa ovat.

Ei se, että muut osaavat ole sinulta pois. Opettele itse!

• pikku__jussi
        Truehum kirjoitti:

...pikku__jussihan se siinä taas osoittaa todellisen pienuutensa.

Kukaan ei suinkaan ole kumoamassa seuratanssin kannalta tarpeellisia käyttäytymissääntöjä.

Muut sen ymmärtävätkin, mutta sinä et.

Sensijaan seura/lavatanssin tiukka vakioiminen ballroom-tanssin tapaan ei todellakaan edistäisi sen paremmin tanssijoiden viihtyvyyttä kuin tanssitaidon yleistä kohenemistakaan.

Kävisit itse joskus tanssimassa ihan oikealla lavalla, niin havaitsisit, miten siellä asiat todellisuudessa ovat.

Ei se, että muut osaavat ole sinulta pois. Opettele itse!

Ihan vaan tiedoksi yli 10:n vuoden aktiivit tanssit takana, myös lavoilla.
        Olen sinunkin hyörinäsi nähnyt, enkä katso, että minun kuin muidenkaan pitäisi missään muodossa huomioida sinulta tulevaa arvostelua.
        Tuollaisen tuuleenhuutajan puheille on syytä antaa sama arvo kuin 4-vuotiaan parisuhdeneuvoille.

• Neuvosta Vaari
        pikku__jussi kirjoitti:

Ihan vaan tiedoksi yli 10:n vuoden aktiivit tanssit takana, myös lavoilla.
        Olen sinunkin hyörinäsi nähnyt, enkä katso, että minun kuin muidenkaan pitäisi missään muodossa huomioida sinulta tulevaa arvostelua.
        Tuollaisen tuuleenhuutajan puheille on syytä antaa sama arvo kuin 4-vuotiaan parisuhdeneuvoille.

Juuri noin. Ei pitäisi lähteä arvostelemaan muita jos omat meriitit ovat lavareiden keskinäisten pikkujoulukarkeloiden 9. sija ja Tulisuudelmatanssien karsintoihin osallistuminen vuodelta -99.

Humppiksen kaltaiset kaikentietäjät ovat vaarallista porukkaa. Heitä tai heidän sanomisiaan tanssikulttuurista ei kannata noteerata.

Humppis on asiantuntija vain yhdessä asiassa: Fiatilla ajo talvipakkasella, karvahattu päässä.

• Neuvosta Vaari kirjoitti:

Juuri noin. Ei pitäisi lähteä arvostelemaan muita jos omat meriitit ovat lavareiden keskinäisten pikkujoulukarkeloiden 9. sija ja Tulisuudelmatanssien karsintoihin osallistuminen vuodelta -99.

Humppiksen kaltaiset kaikentietäjät ovat vaarallista porukkaa. Heitä tai heidän sanomisiaan tanssikulttuurista ei kannata noteerata.

Humppis on asiantuntija vain yhdessä asiassa: Fiatilla ajo talvipakkasella, karvahattu päässä.

...ainakaan mistään mitään tiedä -et tietämisestäkään.

Se, että joku muu voi tietää enemmän ja oikeammin asioista kuin sinä, on sinun mielestäsi mahdottomuus, joten leimaat sellaisen ilman muuta valehteluksi.

Viittaan jälleen sammakkoperspektiiviin ja kaksiuloitteisessa maailmassa eläviin olioihin.

P.S. Karvalakkia en käytä lainkaan.

P.P.S. Kirjoittamalla sivun yläosassa olevaan hakuruutuun pikku__jussi ja sitten napauttamalla "Hae" saa kuvan ko. herran suppeasta käsityskyvystä tanssiaioista. Kateus sitäkin kaventaa.

• jasminkaksi
        Truehum kirjoitti:

...ainakaan mistään mitään tiedä -et tietämisestäkään.

Se, että joku muu voi tietää enemmän ja oikeammin asioista kuin sinä, on sinun mielestäsi mahdottomuus, joten leimaat sellaisen ilman muuta valehteluksi.

Viittaan jälleen sammakkoperspektiiviin ja kaksiuloitteisessa maailmassa eläviin olioihin.

P.S. Karvalakkia en käytä lainkaan.

P.P.S. Kirjoittamalla sivun yläosassa olevaan hakuruutuun pikku__jussi ja sitten napauttamalla "Hae" saa kuvan ko. herran suppeasta käsityskyvystä tanssiaioista. Kateus sitäkin kaventaa.

Olet kiva ja luonnollinen mies- pidän tyylistäsi ja ihmettelen suuresti, kuinka moni "mollaa" sua näillä palstoilla. Itsetuntosi täytyy olla pahuksen hyvä, kun kaikesta huolimatta joka helkkarin kerta olet tanssimassa ja tanssia osaat, jos joku muu toisin väittää! Hienointa tässä on se, jotta tanssit lavoilla, etkä kapakoissa- nostan hattua Sinulle!
        Tsemppiä jatkossakin ja anna nuo muut "kusipäät" kirjoitella mitä vaan!!!Rinta pystyyn!!!Olet hyvä tyyppi ja osaat myöskin keskustella muustakin kuin...

• ei taaskaan noin
        jasminkaksi kirjoitti:

Olet kiva ja luonnollinen mies- pidän tyylistäsi ja ihmettelen suuresti, kuinka moni "mollaa" sua näillä palstoilla. Itsetuntosi täytyy olla pahuksen hyvä, kun kaikesta huolimatta joka helkkarin kerta olet tanssimassa ja tanssia osaat, jos joku muu toisin väittää! Hienointa tässä on se, jotta tanssit lavoilla, etkä kapakoissa- nostan hattua Sinulle!
        Tsemppiä jatkossakin ja anna nuo muut "kusipäät" kirjoitella mitä vaan!!!Rinta pystyyn!!!Olet hyvä tyyppi ja osaat myöskin keskustella muustakin kuin...

Hienoa! voittekin tanssia jatkossa keskenänne. Ette häiritse meitä muita enää.

Valitettavaa, että et kuitenkaan kelpaa Humppikselle, koska ole liian vanha. JA todennäköisesti Humppis pitääsinua alempiarvoisena.

• musiikissa
        jasminkaksi kirjoitti:

Voi voi. Laajenna hyvä immeinen piiriä ja katsele muitakin ja kokeile. Tällä ihannoimallasi tanssijalla, kun ei tahdo aina tanssimisesta tulla mitään, kun yrittää olla taitava ja olla nuorikoille opettajana. Vienti on hirveän näköistä ketkuttelelua. Musiikin tulkintaa ei näy, ja askellus suurimmaksi osaksi välitahdissa.
        Tanssitaidottomasta voi tuntua alkuun niin ihanalta likistelyineen. Näin käy monelle paljon erilaisissa tanssikoulussa olleille. Monta hyvää tanssijaa on pilanneet taitonsa, opettajia on joka lähtöön, mutta taitavia harvassa.Jos nykypäivänä lähtisin tanssikouluun valitsisin opettajan, jolla on tanssiharrastuksesta lavoilla vuosien kokemus. Kilpatanssipuolelta näyttöjä taidoistaan.Ei sotke kahta eri lajia keskenään. Mutta Nämä henkilöt eivät pidäkkään suurta ääntä osaamisestaan, eivätkä tee opetusta liukuhihna työnä vain rahan takia.
        Opetuksessa pitäisi heti alkuun opetella kuuntelemaan ja tulkitsemaan musiikkia, elämään siinä. Harvoin voi nauttia lavalla tulkinnallisesta tanssista, 20 vuoden aikana sattunut vain muutama todella osaava.

• musiikissa kirjoitti:

Voi voi. Laajenna hyvä immeinen piiriä ja katsele muitakin ja kokeile. Tällä ihannoimallasi tanssijalla, kun ei tahdo aina tanssimisesta tulla mitään, kun yrittää olla taitava ja olla nuorikoille opettajana. Vienti on hirveän näköistä ketkuttelelua. Musiikin tulkintaa ei näy, ja askellus suurimmaksi osaksi välitahdissa.
        Tanssitaidottomasta voi tuntua alkuun niin ihanalta likistelyineen. Näin käy monelle paljon erilaisissa tanssikoulussa olleille. Monta hyvää tanssijaa on pilanneet taitonsa, opettajia on joka lähtöön, mutta taitavia harvassa.Jos nykypäivänä lähtisin tanssikouluun valitsisin opettajan, jolla on tanssiharrastuksesta lavoilla vuosien kokemus. Kilpatanssipuolelta näyttöjä taidoistaan.Ei sotke kahta eri lajia keskenään. Mutta Nämä henkilöt eivät pidäkkään suurta ääntä osaamisestaan, eivätkä tee opetusta liukuhihna työnä vain rahan takia.
        Opetuksessa pitäisi heti alkuun opetella kuuntelemaan ja tulkitsemaan musiikkia, elämään siinä. Harvoin voi nauttia lavalla tulkinnallisesta tanssista, 20 vuoden aikana sattunut vain muutama todella osaava.

...mies ja astu ulos kaapista!

Tuo pusikoista ja mamman helmojen suojista huuteleminen ei todellakaan kovin korkeata kuvaa sinusta ihmisenä anna.
        Liekö tasosi tanssijanakaan kummoinen on.

Tarjoan sinulle tilaisuuden näyttöön.

Tervetuloa vain siis sinullekin perjantaina Järvenpään tanssikeskukseen!

Keskustellaan ja katsellaan (tarvittaessa jopa ihastelllaan) siinä samalla sinun kahdenkymmenen vuoden aikana hankkimaasi, kokemuksen tuottamaa taitoa.

• Yksin olet
        Truehum kirjoitti:

Tuo pusikoista ja mamman helmojen suojista huuteleminen ei todellakaan kovin korkeata kuvaa sinusta ihmisenä anna.

Keskustellaan ja katsellaan (tarvittaessa jopa ihastelllaan) siinä samalla sinun kahdenkymmenen vuoden aikana hankkimaasi, kokemuksen tuottamaa taitoa.

Sinun kirjoittelusi antaa sinusta hyvän ja normaalin ihmisen kuvan?

EHEI!

Kirjoitustesi perusteella olet todella sairas yksilö. Tanssikansassa poikkeus. Tanssitaidoton hiplaaja.

Usko pois, ei sinua kukaan tule Järvenpäässä tervehtimään. Eihän niin koskaan kukaan tee. Yksin saat taas murjottaa ja seuraavana päivänä netissä tilittä kun paikalla ei ollut kuin pari "oikeaa tanssijaa"

• nimimerkkikin löytyy
        jasminkaksi kirjoitti:

Jos olisit, tietäisit paremmin herra H:n kirjoitustaustoista.

En tunne henkilökohtaisesti kyseistä herraa, enkä haluakaan tuntea. Aina kun luen näitä säikeitä, joissa hän on "pääroolissa", mietin millainen ihminen siellä näppäimistön takana oikein on.

Ilmeisestikin sivistynyt, kirjoituksillaan hyvin mielipiteensä esille tuova mies.

Mutta miksi pitää vastata jokaiseen itselle osoitettuun kirjoitukseen, myös sellaisiin joiden luulee olevan osoitettu hänelle?

Missä se sivistys sitten todellisuudessa onkaan...

Vaikka kyseinen herra vaihtaisi nikkiään, hänet tuntisi leikiten jokainen täällä muutaman kuukauden ajan kirjoituksia seurannut.

Minulla on myös nimimerkki, mutta en sitä käytä kaikkiin kirjoituksiini. Toisin kuin em. herra minua tuskin näistä muista mielipiteistä tunnistetaan, et edes sinä herra H!

• äänessä
        nimimerkkikin löytyy kirjoitti:

Jos olisit, tietäisit paremmin herra H:n kirjoitustaustoista.

En tunne henkilökohtaisesti kyseistä herraa, enkä haluakaan tuntea. Aina kun luen näitä säikeitä, joissa hän on "pääroolissa", mietin millainen ihminen siellä näppäimistön takana oikein on.

Ilmeisestikin sivistynyt, kirjoituksillaan hyvin mielipiteensä esille tuova mies.

Mutta miksi pitää vastata jokaiseen itselle osoitettuun kirjoitukseen, myös sellaisiin joiden luulee olevan osoitettu hänelle?

Missä se sivistys sitten todellisuudessa onkaan...

Vaikka kyseinen herra vaihtaisi nikkiään, hänet tuntisi leikiten jokainen täällä muutaman kuukauden ajan kirjoituksia seurannut.

Minulla on myös nimimerkki, mutta en sitä käytä kaikkiin kirjoituksiini. Toisin kuin em. herra minua tuskin näistä muista mielipiteistä tunnistetaan, et edes sinä herra H!

Olen seurannut tätä palstaa jo pitkän aikaa, ja H:n kirjoitustyylikin on tullut ajan myötä tutuksi.
        Itselläni ei ole nikkiä enkä sellaista aio edes hankkia.

Mielestäni keskusteltaessa asia on tärkeämpää kuin se nimenomainen keskustelija joka sattuu kulloinkin olemaan "äänessä".
        H ei ole kirjoituksillaan missään vaiheessa minua häirinnyt vaan olen kokenut hänet todella älykkääksi ja hyväksi sanankäyttäjäksi.

Jostain syystä H kuitenkin usein provosoituu herkästi ja muutama tänne kirjoittava henkilö tuntuu nauttivan aivan erityisesti toisen ihmisen härnäämisestä ja mahdollisimman "älykkäiden" (=ilkeiden) provojen keksimisestä.

Mitäpä tämä haittaa.
        Jokainen keskustelee tyylillään.

Jos H ja nämä provoilijat haluavat näitä pitkiä kinastelusäikeitään tänne luoda niin miksipä siitä pitäisi muiden häiriintyä.
        Itse asiassa niitä on ihan kiva silloin tällöin lueskella.

Provohan se tuo edellinen viestikin on.

Provosoiduinpa nyt tällä kertaa
        huvikseni itsekin :)

• Tulkintaa
        Truehum kirjoitti:

Mitä minä nyt teen, kun en miehestä menisi mitenkään. Anteeksi, jos olet saanut käsityksen sellaisen.
        Olet minun nähnyt monta vuotta lavoilla tanssivan, en onneksi kuulu sinun haku kriteerisi täyttäviin naisiin, koska osaan todellakin tanssia, minua ei tarvitse enää opettaa, paremminkin minä sinua.

• kävi näin
        Tulkintaa kirjoitti:

Mitä minä nyt teen, kun en miehestä menisi mitenkään. Anteeksi, jos olet saanut käsityksen sellaisen.
        Olet minun nähnyt monta vuotta lavoilla tanssivan, en onneksi kuulu sinun haku kriteerisi täyttäviin naisiin, koska osaan todellakin tanssia, minua ei tarvitse enää opettaa, paremminkin minä sinua.

Et ole ainoa joka ei Truehumppista tunne. Täällä on muitakin erehtyneitä. True on useampaankin kertaan määritelty useammaksikin tunnetuksikin tanssipersoonaksi. Ja vielä useitakin kertoja aivan viimeaikoinakin.

• 222222222222222
        jasminkaksi kirjoitti:

olet ainoa joka näkee et humpuuki osaa tanssia , Taidat olla samoja pellejä?

• ilkeiltä
        musiikissa kirjoitti:

Humppis ei yritä opettaa tansseissa ketään. Vienti on naiselle miellyttävän tuntuista eikä ketkuttelevaa. Musiikkia tulkitsee ihan riittävästi, ja rytmitaju on hyvä. Humppis ei myöskään likistele. Sanoo nelikymppinen paljon tanssinut nainen!

Taidat nyt sekoittaa Humppiksen johonkuhun muuhun. Oletkohan koskaan miestä oikeasti nähnytkään, tietäen, että kyseessä oh Tryy - oletat vain, muiden pahojen puheiden perusteella.

• tulkintaa
        ilkeiltä kirjoitti:

Humppis ei yritä opettaa tansseissa ketään. Vienti on naiselle miellyttävän tuntuista eikä ketkuttelevaa. Musiikkia tulkitsee ihan riittävästi, ja rytmitaju on hyvä. Humppis ei myöskään likistele. Sanoo nelikymppinen paljon tanssinut nainen!

Taidat nyt sekoittaa Humppiksen johonkuhun muuhun. Oletkohan koskaan miestä oikeasti nähnytkään, tietäen, että kyseessä oh Tryy - oletat vain, muiden pahojen puheiden perusteella.

Kyllä on tutuksi tullut täällä etelä-suomen lavolla harmaapää, ponkkari ja punainen paita.
        Ja tanssinetin puolella monivuotinen narina.
        Häntä tulee seurattua lavoilla noiden suurien puheiden vuoksi. Joskus tulee seurattua musiikin käyttöä ja tulkintaa hänen tanssissaan samalla lailla kuin muidenkin miesten askellusta, kun etsii uusia tanssiin haettavia miehiä.
        Vienti asento on kummallinen likistävän näköinen, lattareissa paljon iskut välirytmissä.ymmmmmmmmmm. mukavaa.

• pyretys
        tulkintaa kirjoitti:

Kyllä on tutuksi tullut täällä etelä-suomen lavolla harmaapää, ponkkari ja punainen paita.
        Ja tanssinetin puolella monivuotinen narina.
        Häntä tulee seurattua lavoilla noiden suurien puheiden vuoksi. Joskus tulee seurattua musiikin käyttöä ja tulkintaa hänen tanssissaan samalla lailla kuin muidenkin miesten askellusta, kun etsii uusia tanssiin haettavia miehiä.
        Vienti asento on kummallinen likistävän näköinen, lattareissa paljon iskut välirytmissä.ymmmmmmmmmm. mukavaa.

Joopa joo.

Et ole koskaan kys.miehen kanssa tanssinut siis. Taitaa olla se vanha tuttu tunkki-ilmiö tässäkin, että päätät etukäteen etten kuitenkaan Tryylle kelpaisi, et ole siis koskaan hänen kanssaan kokeillut tanssia koska oletat että saisit pakit, ja sitten nariset itse täällä niitä itse kuvittelemiasi pakkeja. Pitäkööt tunkkinsa, perkele.

Että, ei olis (muka) kiinnostanutkaan sua tanssia hänen kanssaan, kun mies kerta tanssii (muka) välirytmissä ja ote on (muka) kummallisen likistävä, ja vaikka mitä muuta (muka) ikävää.

Ja itse siis olet niin proo tanssija, että sulle ei kelpaa muuta kuin miehet, joiden ote on juuri oikeanlainen ja jotka aina tanssivat rytmiin, ja jotka muutenkin on huippuja tanssissa? Oo, olet varmaan todella taitava tanssijatar, oikea nirppakuningatar.

Selvisipä sekin.

• Tuntematon
        ilkeiltä kirjoitti:

Näin täällä on ollut jo pitemmän aikaa. Osa näistä kuororätkyttäjistä eivät tryytä edes tunne. Onhan ponnaripäitä useampikin joita selvästi luullaan tryyksi. Jopa samaa näköäkin heillä on. Lisäksi on muutama erottuva persoona, ja heidän on myös oletettu olevan Tryy. Ainakin osa kuororätkyttäjistä vain luulee tuntevansa Tryyn, siksi runsaasti näiden toisten persoonien tyyppikuvauksia liitetään Tryyn kuvauksiksi. Jopa suurin osa kuororätkyttäjistä ei selvästikään Tryytä edes tunne, mutta kuorossa täytyy olla vain mukana.

• Valtakunnan
        Tuntematon kirjoitti:

Näin täällä on ollut jo pitemmän aikaa. Osa näistä kuororätkyttäjistä eivät tryytä edes tunne. Onhan ponnaripäitä useampikin joita selvästi luullaan tryyksi. Jopa samaa näköäkin heillä on. Lisäksi on muutama erottuva persoona, ja heidän on myös oletettu olevan Tryy. Ainakin osa kuororätkyttäjistä vain luulee tuntevansa Tryyn, siksi runsaasti näiden toisten persoonien tyyppikuvauksia liitetään Tryyn kuvauksiksi. Jopa suurin osa kuororätkyttäjistä ei selvästikään Tryytä edes tunne, mutta kuorossa täytyy olla vain mukana.

LAVAPELLEN TUNTEE KAIKKI,

• Musiikissa
        pyretys kirjoitti:

Joopa joo.

Et ole koskaan kys.miehen kanssa tanssinut siis. Taitaa olla se vanha tuttu tunkki-ilmiö tässäkin, että päätät etukäteen etten kuitenkaan Tryylle kelpaisi, et ole siis koskaan hänen kanssaan kokeillut tanssia koska oletat että saisit pakit, ja sitten nariset itse täällä niitä itse kuvittelemiasi pakkeja. Pitäkööt tunkkinsa, perkele.

Että, ei olis (muka) kiinnostanutkaan sua tanssia hänen kanssaan, kun mies kerta tanssii (muka) välirytmissä ja ote on (muka) kummallisen likistävä, ja vaikka mitä muuta (muka) ikävää.

Ja itse siis olet niin proo tanssija, että sulle ei kelpaa muuta kuin miehet, joiden ote on juuri oikeanlainen ja jotka aina tanssivat rytmiin, ja jotka muutenkin on huippuja tanssissa? Oo, olet varmaan todella taitava tanssijatar, oikea nirppakuningatar.

Selvisipä sekin.

Varmaan kelpaisin, kyseinen herra on niin monesti seurannut tanssiani, mutta voi olla kynnystä likaa hakea. Ei todellakaan kiinnosta, lavoilla on paljon taitavia miehiä tanssi nautintoja tyydyttämään, En ole nirppa enkä proooo, vaan tanssitaitoinen nainen, joka nauttii, siitä että mies vie, tulkitsee ja tanssi siinä musiikissa joka soi. Ei hitaallavalssilla välirytmissä humpan askelin, siinä sitä on naisella kestämistä

• Musiikissa kirjoitti:

Varmaan kelpaisin, kyseinen herra on niin monesti seurannut tanssiani, mutta voi olla kynnystä likaa hakea. Ei todellakaan kiinnosta, lavoilla on paljon taitavia miehiä tanssi nautintoja tyydyttämään, En ole nirppa enkä proooo, vaan tanssitaitoinen nainen, joka nauttii, siitä että mies vie, tulkitsee ja tanssi siinä musiikissa joka soi. Ei hitaallavalssilla välirytmissä humpan askelin, siinä sitä on naisella kestämistä

...kertoo, että et joko tiedä lainkaan kenestä on kysymys tai sitten olet ihan reippaasti provakaatiomielellä liikkeellä (on jopa hyvinkin mahdollista, ettet ole nainen lainkaan):

"Ei hitaallavalssilla välirytmissä humpan askelin, siinä sitä on naisella kestämistä"

Silti esitän sinullekin tarjouksen, kuten tämän palstan niin monelle muullekin katkeran kateuden kalvamalle olen esittänyt. Tosin kukaan heistä ei ole uskaltanut ottaa tarjousta vastaan, etkä sinäkään sitä tule tekemään:

Tule keskiviikkona Presidentti Clubille ja esittäytymään, niin ananalysoimme yhdessä mielestäsi virheellisen ja vajavaisen tanssityylini ja katsomme, mitä musiikin tulkinnan osalta olisi tehtävissä!

Toinen vaihtoehto on, että rohkeuden kuitenkin pettäessä vain katselet, kun tanssin siellä jälleen niiden naisten kanssa, jotka todella osaavat tanssia eivätkä vain nimettöminä sellaista käy täällä itsestään väittämässä.

P.S: Mistähän sellaisen käsityksen olet saanut, että olen seuraillut tanssimistasi?

Samoin ihmettelen, miten merkillinen mahdatkaan olla, jos ei muka minulla olisi kanttia hakea, jos olet hyvä tanssimaan, kuten väität.

Ei tule mieleen yhtäkään sellaista tanssitaitoista (ja normaalivartaloista) naista, jota en rohkeuden puuttumisen vuoksi voisi hakea.

Ylipainoisia jyriä en tietystikään lähde vapaaehtoisesti itse hakemaan. Pakkeja tosin en sellaisillekaan anna, vaikka kovasti mieli tekisikin.

• Jyrähtää
        Truehum kirjoitti:

...kertoo, että et joko tiedä lainkaan kenestä on kysymys tai sitten olet ihan reippaasti provakaatiomielellä liikkeellä (on jopa hyvinkin mahdollista, ettet ole nainen lainkaan):

"Ei hitaallavalssilla välirytmissä humpan askelin, siinä sitä on naisella kestämistä"

Silti esitän sinullekin tarjouksen, kuten tämän palstan niin monelle muullekin katkeran kateuden kalvamalle olen esittänyt. Tosin kukaan heistä ei ole uskaltanut ottaa tarjousta vastaan, etkä sinäkään sitä tule tekemään:

Tule keskiviikkona Presidentti Clubille ja esittäytymään, niin ananalysoimme yhdessä mielestäsi virheellisen ja vajavaisen tanssityylini ja katsomme, mitä musiikin tulkinnan osalta olisi tehtävissä!

Toinen vaihtoehto on, että rohkeuden kuitenkin pettäessä vain katselet, kun tanssin siellä jälleen niiden naisten kanssa, jotka todella osaavat tanssia eivätkä vain nimettöminä sellaista käy täällä itsestään väittämässä.

P.S: Mistähän sellaisen käsityksen olet saanut, että olen seuraillut tanssimistasi?

Samoin ihmettelen, miten merkillinen mahdatkaan olla, jos ei muka minulla olisi kanttia hakea, jos olet hyvä tanssimaan, kuten väität.

Ei tule mieleen yhtäkään sellaista tanssitaitoista (ja normaalivartaloista) naista, jota en rohkeuden puuttumisen vuoksi voisi hakea.

Ylipainoisia jyriä en tietystikään lähde vapaaehtoisesti itse hakemaan. Pakkeja tosin en sellaisillekaan anna, vaikka kovasti mieli tekisikin.

"Ylipainoisia jyriä en tietystikään lähde vapaaehtoisesti itse hakemaan. Pakkeja tosin en sellaisillekaan anna, vaikka kovasti mieli tekisikin."

Mikä on kiloraja, jonka jälkeen käytät nimitystä YLIPAINOINEN JYRÄ.

• Jyrähtää kirjoitti:

"Ylipainoisia jyriä en tietystikään lähde vapaaehtoisesti itse hakemaan. Pakkeja tosin en sellaisillekaan anna, vaikka kovasti mieli tekisikin."

...tiedät (tai ainakin kaikki muut tietävät), että mitään eksaktia kilomäärää ei voi osoittaa.
        Painoindeksi antaa sentään suuntaa.

Jo pelkästään pituus ja muutkin kehon ominaipiirteet vaikuttavat erittäin paljon asiaan.

Provosta siis taaskin on kysymys, kuten täällä lähes aina.

Sanotaan nyt kuitenkin silti näin: Jos nainen on minua edes jonkin verran lyhyempi ja silti painaa enemmän kuin minä, on hän reilusti ylipainoinen, vaikka olisi voimalajeja harrastava urheilija (suuret lihakset, ja niiden tueksi paksut luut).

Urheilemattomalla naisella on kehossaan enemmän lihaskudosta kevyempää rasvaa kuin samanpainoisella miehellä, ja tämän luut ovat myös ohuemmat, joten ylipaino syntyy pienemmällä kokonaispainolla.

Harvat tanssinaiset ovat voimalajien harrastajia. Kaksi tosin tunnen, mutta nämä eivät ole ollenkaan ylipainoisia.

• ja viennin helppous
        Truehum kirjoitti:

...tiedät (tai ainakin kaikki muut tietävät), että mitään eksaktia kilomäärää ei voi osoittaa.

Jo pelkästään pituus ja muutkin kehon ominaipiirteet vaikuttavat erittäin paljon asiaan.

Sanotaan nyt kuitenkin silti näin: Jos nainen on minua edes jonkin verran lyhyempi ja silti painaa enemmän kuin minä, on hän reilusti ylipainoinen, vaikka olisi voimalajeja harrastava urheilija (suuret lihakset, ja niiden tueksi paksut luut).

Urheilemattomalla naisella on kehossaan enemmän lihaskudosta kevyempää rasvaa kuin samanpainoisella miehellä, ja tämän luut ovat myös ohuemmat, joten ylipaino syntyy pienemmällä kokonaispainolla.

Harvat tanssinaiset ovat voimalajien harrastajia. Kaksi tosin tunnen, mutta nämä eivät ole ollenkaan ylipainoisia.

Jos vain kykenisit karistamaan inhosi ja epäluulosi ylipainoisia kohtaan, niin voisit joskus yllättyä...
        Itse tiedän parikin reilusti ylipainoista daamia jotka ovat loistavia tanssijoita ja helppoja viedä.

Tietenkin miehenkin pitää osata oikeasti tanssia ja viennin pitää olla mukautumiskykyinen, aina daamin ominaisuuksia hyödyntäen, sanoisin, että paino ei ole ollenkaan ratkaiseva tekijä tanssinautinnon kanssa.

Vaan jos puhuttaisiin asioista oikeilla nimillä, niin voitaisiin sanoa, että laiha tai sopusuhtainen voi olla seksuaalisessa mielessä enemmän mieleinen kuin lihava.

• Puli
        Truehum kirjoitti:

On hallussa tuo kauniisti sanomisen taito.
        Ylipainoinen jyrä d:).

• Absoluuttista Totuutta
        Truehum kirjoitti:

Annoit taas palstan täydeltä todisteita typeryydestäsi. Hiljene jo idiootti.

Mietit ihan oikeasti että joku tulisi todistelemaan sinulle askelluksesi huonoutta? Ja pääsisit inttämään sitä, että olet taas joka asiassa mielestäsi oikeassa. Leimaat kaikki sinua kritisoivat ajatukset provoiksi ja tanssitaidottomien kateellisten miesten kirjoituksiksi?

Mitenhän käsittäisit, että tanssinaistenkin joukossa on monia, jotka eivät pidä sinusta, "tanssitaidostasi" tai hajustasi. Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä?

• Jos osaat
        Truehum kirjoitti:

Jos olet niin tarkka painorajoista, voisit selittää miksi olet aikanasi laittanut itsestäsi muokatun ja manipuloidun kuvan webbiin, jossa näytät leveämmältä ja painavammalta kuin livenä?

Onko ruipeloisuutesi sinulle arka asia? Toivoisitko että naiset pitäisivät sinua miehenä jos sinulla olisi muutama kilo lihastakin? Oletko kateellinen mihen näköisille ja oloisille veikoille?

Selitä tämä. Jos pystyt, neurootikko.

• ja viennin helppous kirjoitti:

Jos vain kykenisit karistamaan inhosi ja epäluulosi ylipainoisia kohtaan, niin voisit joskus yllättyä...
        Itse tiedän parikin reilusti ylipainoista daamia jotka ovat loistavia tanssijoita ja helppoja viedä.

Tietenkin miehenkin pitää osata oikeasti tanssia ja viennin pitää olla mukautumiskykyinen, aina daamin ominaisuuksia hyödyntäen, sanoisin, että paino ei ole ollenkaan ratkaiseva tekijä tanssinautinnon kanssa.

Vaan jos puhuttaisiin asioista oikeilla nimillä, niin voitaisiin sanoa, että laiha tai sopusuhtainen voi olla seksuaalisessa mielessä enemmän mieleinen kuin lihava.

...minäkin tunnen muutamia oikeinkin hyvin tanssivia ylipainoisia ja heistä muutamien kanssa toisinaan tanssinkin (jopa itse hakien).

Niin jyrkkää ei mikään homma ole.

Kuitenkin, kun huvittelusta on kysymys, tanssitaan tietysti pääosin juuri niiden kanssa, joiden seurassa parhaiten viihdytään.

• "21"
        Truehum kirjoitti:

...minäkin tunnen muutamia oikeinkin hyvin tanssivia ylipainoisia ja heistä muutamien kanssa toisinaan tanssinkin (jopa itse hakien).

Niin jyrkkää ei mikään homma ole.

Kuitenkin, kun huvittelusta on kysymys, tanssitaan tietysti pääosin juuri niiden kanssa, joiden seurassa parhaiten viihdytään.

Ajoit hiljattain netissä läpi mainoskampanjasi naisille. Truen sijasta esiinnyit "True "21"" :nä.

Nyt kun naiset tietävät sen mitan tai koko valtakunta tietää sen pituuden. Onko flaksi parantunut ?

• Jos osaat kirjoitti:

Jos olet niin tarkka painorajoista, voisit selittää miksi olet aikanasi laittanut itsestäsi muokatun ja manipuloidun kuvan webbiin, jossa näytät leveämmältä ja painavammalta kuin livenä?

Onko ruipeloisuutesi sinulle arka asia? Toivoisitko että naiset pitäisivät sinua miehenä jos sinulla olisi muutama kilo lihastakin? Oletko kateellinen mihen näköisille ja oloisille veikoille?

Selitä tämä. Jos pystyt, neurootikko.

...reppanalle ei pitäisi mitään vastata.

Kysäisenpä kuitenkin:

Miksi ihmeessä menisin moista tekemään?

Sen kuvan, josta tuo tarkoittamasi on osa, saatat löytää Lavareiden arkistosta.

Siinä meitä on ko. seuran pikkujouluissa Alex Parkissa esiintynyt jumppaukkojen ryhmä, josta muut olivat seuran taloudenhoitaja, eräs ohjaajista ja muuan tangon maailmanmestari. Itse olin tuolloin seuran puheenjohtaja.

Minulle ei olemuksessani ole mitään arkoja kohtia.

Sinulla taitaa sensijaan itsesi kanssa olla melkoisia ongelmia.

Osoititpa jälleen kerran taas senkin, että et koskaan ole edes minua nähnytkään.

Toistan kutsun:

Tule huomenna Presidentti Clubille, niin vertaillaan ruumiinrakenteita!

• Absoluuttista Totuutta kirjoitti:

Mietit ihan oikeasti että joku tulisi todistelemaan sinulle askelluksesi huonoutta? Ja pääsisit inttämään sitä, että olet taas joka asiassa mielestäsi oikeassa. Leimaat kaikki sinua kritisoivat ajatukset provoiksi ja tanssitaidottomien kateellisten miesten kirjoituksiksi?

Mitenhän käsittäisit, että tanssinaistenkin joukossa on monia, jotka eivät pidä sinusta, "tanssitaidostasi" tai hajustasi. Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä?

...vaikka yksi tietämäsi esimerkki tästä:

"Mitenhän käsittäisit, että tanssinaistenkin joukossa on monia, jotka eivät pidä sinusta, "tanssitaidostasi" tai hajustasi."

Tottahan sellaisia saattaa ollakin, mutta en ole sattunut tapaaman.

Todennäköisesti ovat niitä, joiden kanssa en vapaaehtoisesti ole tanssinut.

• Tuntamaton
        Valtakunnan kirjoitti:

LAVAPELLEN TUNTEE KAIKKI,

Miksi sitten niin monet "kuorolaiset" ovat tunnistavinaan Tryyn lähes kymmenenä tunnettuna lavapersoonana. Tanssijoista moni tunnistaa Tryyn, mutta "kuorolaisista" ei monikaan Tryytä tunnista, koska tunnistamismerkit ovat selvästi muita tunnettuja lavapersoonia koskevia.

• kyl kuyl
        Tuntamaton kirjoitti:

Miksi sitten niin monet "kuorolaiset" ovat tunnistavinaan Tryyn lähes kymmenenä tunnettuna lavapersoonana. Tanssijoista moni tunnistaa Tryyn, mutta "kuorolaisista" ei monikaan Tryytä tunnista, koska tunnistamismerkit ovat selvästi muita tunnettuja lavapersoonia koskevia.

Tunnistaa sormi otteesta

• Repuskaa
        Truehum kirjoitti:

...reppanalle ei pitäisi mitään vastata.

Kysäisenpä kuitenkin:

Miksi ihmeessä menisin moista tekemään?

Sen kuvan, josta tuo tarkoittamasi on osa, saatat löytää Lavareiden arkistosta.

Siinä meitä on ko. seuran pikkujouluissa Alex Parkissa esiintynyt jumppaukkojen ryhmä, josta muut olivat seuran taloudenhoitaja, eräs ohjaajista ja muuan tangon maailmanmestari. Itse olin tuolloin seuran puheenjohtaja.

Minulle ei olemuksessani ole mitään arkoja kohtia.

Sinulla taitaa sensijaan itsesi kanssa olla melkoisia ongelmia.

Osoititpa jälleen kerran taas senkin, että et koskaan ole edes minua nähnytkään.

Toistan kutsun:

Tule huomenna Presidentti Clubille, niin vertaillaan ruumiinrakenteita!

Siis myönnät että kuva oli tuunattu? Olit leventänyt sitä näyttääksesi miehekkäämmältä?

Osoitit muuten äsken ettet tiedä psykoosin määritelmistä mitään. Osoittaa että kärsit sellaisesta?

• osaa hyvin tanssia
        musiikissa kirjoitti:

Jos vaivautuu vähääkään seuraamaan tanssimista, niin toteaa, että Humppis osaa hyvin tanssia, vie ilmeikkäästi ja vankalla taidolla.
        Siinä on teille muille osaamisen mallia.
        Pyrkikää edes puoleen siitä, niin olette hyviä.

• indeksi yli 30
        Jyrähtää kirjoitti:

Painoindeksi
        Alipaino = alle 20
        Normaalipaino = 20 - 25
        Lievä ylipaino = 25 - 30
        Huomattava ylipaino = 30 - 35
        Vaikea ylipaino = 35 - 40
        Sairaalloinen lihavuus = yli 40

Ylipainoinen jyrä voi hyvinkin olla jo 30 kieppeillä oleva painoineksi. Hieman riippuu JYRÄSTÄ.

21 ... 24 on passeli tanssitytön painoindeksi.
        Pituus 175 - 190

• on merkitystä
        ja viennin helppous kirjoitti:

Kuka sitä nyt viittii ylipainoisia naisia raahata parketilla?
        Paljon on hoikkiakin tarjolla.
        Muutama hyvä lihava tanssinainen ei vielä merkkaa, että kaikki lihavat olisivat hyviä.

Paremmin pääsee tanssimaan ja saa miehiä, jos laihduttaa itsensä normaalipainoon.
        On vielä seksikkäämpikin.

• odottaa Humppista
        Absoluuttista Totuutta kirjoitti:

Absoluuttista Totuutta 19.2.2008 klo 10.05 kirjoitti: "Mitenhän käsittäisit, että tanssinaistenkin joukossa on monia, jotka eivät pidä sinusta, "tanssitaidostasi" tai hajustasi. Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä? "

Näyttää tuolla olevan kuitenkin jono kauniita naisia odottamassa, että pääsee Humppiksen kanssa tanssimaan.

Niin, kyllähän se minuakin kadehdituttaa.

• Iidijoot
        Musiikissa kirjoitti:

Valitse seuraavista:

- olet sinisilmäinen höntti, joka uskoo mitä muut Suomi24:n loanheittäjät viskovat, kuvittelet tietäväsi kuka/millainen on Humppis, ja siltä perustalta viskot kakkaroitasi.

- olet liikkeellä "pitäkööt tunkkinsa" -mielellä, haluaisit tanssia Tryyn kanssa muttet uskalla, kuvittelet että et kuitenkaan kelpaisi joten puolustaudut etukäteen.

- olet Suomi24:n vakiosonnanviskoja, joka nyt vaihteeksi yrittää tekeytyä Hyväksi Tanssidaamiksi ja niiltä sijoilta loukata Tryytä lisää, vain siksi että se on sinusta kivaa.

Ihan tiedoksesi vain, Humppis tanssii hitaat valssit hitaina valsseina, ei välirytmissä humpaten.

Olet ääliö.

• valehdella
        odottaa Humppista kirjoitti:

Absoluuttista Totuutta 19.2.2008 klo 10.05 kirjoitti: "Mitenhän käsittäisit, että tanssinaistenkin joukossa on monia, jotka eivät pidä sinusta, "tanssitaidostasi" tai hajustasi. Mikä siinä on niin vaikeaa hyväksyä? "

Näyttää tuolla olevan kuitenkin jono kauniita naisia odottamassa, että pääsee Humppiksen kanssa tanssimaan.

Niin, kyllähän se minuakin kadehdituttaa.

Siitä taitaa olla noin 8 vuotta kun H ilmestyi tanssilavojen pelleksi.. Tänä kuluneena aikana en ole moista jonoa ikinä todistanut. Tiedän siis ettei sellaista ole eikä ole ollut eikä tule olemaankaan.

Älkää viitsikö valehdella

• ei osaa tuo
        Iidijoot kirjoitti:

Valitse seuraavista:

- olet sinisilmäinen höntti, joka uskoo mitä muut Suomi24:n loanheittäjät viskovat, kuvittelet tietäväsi kuka/millainen on Humppis, ja siltä perustalta viskot kakkaroitasi.

- olet liikkeellä "pitäkööt tunkkinsa" -mielellä, haluaisit tanssia Tryyn kanssa muttet uskalla, kuvittelet että et kuitenkaan kelpaisi joten puolustaudut etukäteen.

- olet Suomi24:n vakiosonnanviskoja, joka nyt vaihteeksi yrittää tekeytyä Hyväksi Tanssidaamiksi ja niiltä sijoilta loukata Tryytä lisää, vain siksi että se on sinusta kivaa.

Ihan tiedoksesi vain, Humppis tanssii hitaat valssit hitaina valsseina, ei välirytmissä humpaten.

Olet ääliö.

öö, itseasiassa se tanssii valssit vaihtoaskeleella kun se ei osaa vieläkään edes valssia. Eli ottaa kasin käsin kiinni naisesta valssin aikana ja nylkyttää samaan tahtiin kuin kaikki muutkin lajit.

Hyh hyh

• aika rankka

Siinähän se vienti ja seuraaminen sitten kehittyisi huippuunsa kun kaikille olisi etukäteen selvää millainen kuvio tulee seuraavaksi ja miten se suoritetaan ;)

Varmaankin tulisi perustaa komiteoita stardardoimaan tanssia. Syvästi paheksuen tanssipaikoilta ajaettaisiin pois ne, jotka menisivät väärällä tyylillä.

Kastinmerkki otsassa kertoisi montako kuviota osaat suorittaa...

• jep..

"Siinähän se vienti ja seuraaminen sitten kehittyisi huippuunsa kun kaikille olisi etukäteen selvää millainen kuvio tulee seuraavaksi ja miten se suoritetaan ;) "

- ja otetaan vielä käyttöön kuvioiden numerointi, kuten eräässä turkulaisessa tanssiopistossa oli taannoin tapana jive-kurssilla. :)

• fiilistellen

Jos tarkkoja kuvioita haluat noudattaa, mene ihmeessä jollekin kilpatanssikurssille tai liity vastaavaan seuraan!

Lavoilla on tarkoitus tunnelmoida ja nauttia musiikista. Meitä eivät onneksi sido mitkään ihme säännöt vartalon asennoista ja määrätyistä kuvioista.

Kursseilla annetaan alkusysäys uusille tansseille ja on oikeastaan hyvä käydä useamman opettajan kursseilla saamassa vaikutteita.

Kukin meistä tanssii omalla tyylillään, juuri niin kuin itse haluaa!

• käy kursseilla

jos haluaa samaan aikaan pitää kiinni siitä, että on vapaus tehdä mitä haluaa ja "säännöt" ei kosketa heitä?
        Ite ainakin käyn siksi, että se tanssiminen sujuisi useamman kanssa kuin vain oman evään kanssa. Olen huomannu, että kursseilla annettuja neuvoja noudattamalla olen saanut enemmän onnistuneita tanssi-iltoja.
        Minusta useimmat opettajat ovat kokeita tanssijoita ja heidän neuvojaan kannattaa kuunneella. Ainakin he tuntuvat olevan suosittuja tanssipaikoillakin ja open kanssa tanssiminen on usein illan parhaita kokemuksia, koska vienti on niin paljon parempaa ja eväskin kehuu naisopeja paremmiksi seuraajiksi.

• tässä on?
        käy kursseilla kirjoitti:

jos haluaa samaan aikaan pitää kiinni siitä, että on vapaus tehdä mitä haluaa ja "säännöt" ei kosketa heitä?
        Ite ainakin käyn siksi, että se tanssiminen sujuisi useamman kanssa kuin vain oman evään kanssa. Olen huomannu, että kursseilla annettuja neuvoja noudattamalla olen saanut enemmän onnistuneita tanssi-iltoja.
        Minusta useimmat opettajat ovat kokeita tanssijoita ja heidän neuvojaan kannattaa kuunneella. Ainakin he tuntuvat olevan suosittuja tanssipaikoillakin ja open kanssa tanssiminen on usein illan parhaita kokemuksia, koska vienti on niin paljon parempaa ja eväskin kehuu naisopeja paremmiksi seuraajiksi.

En ole varma ymmärränkö sinut oikein? Siis haluatko stardardointia vai et?

Minusta kursseja kannattaa käydä siksi, että niistä saa vinkkejä ja ideoita, joita voi joko ottaa omaan tanssiin tai sitten ei.

En ole koskaan kokenut kursseja siten, että tekisin kurssilla opittuja juttuja orjallisesti käytännön lavaelämässä. Yleensä jo kurssillakin pyrin soveltamaan ja muuntamaan juuri opittua asiaa. Vasta soveltaminen kertoo minulle, olenko ymmärtänyt asian.

On todella tylsää yrittää tanssia aina samalla tavalla. Tanssin hienous tulee siitä, että tekee jonkun jutun erilailla kuin ennen ja onnistuu vielä saamaan sen istumaan musiikkiin "täydellisesti". Paria kuitenkaan unohtamatta.

• dancer55
        tässä on? kirjoitti:

En ole varma ymmärränkö sinut oikein? Siis haluatko stardardointia vai et?

Minusta kursseja kannattaa käydä siksi, että niistä saa vinkkejä ja ideoita, joita voi joko ottaa omaan tanssiin tai sitten ei.

En ole koskaan kokenut kursseja siten, että tekisin kurssilla opittuja juttuja orjallisesti käytännön lavaelämässä. Yleensä jo kurssillakin pyrin soveltamaan ja muuntamaan juuri opittua asiaa. Vasta soveltaminen kertoo minulle, olenko ymmärtänyt asian.

On todella tylsää yrittää tanssia aina samalla tavalla. Tanssin hienous tulee siitä, että tekee jonkun jutun erilailla kuin ennen ja onnistuu vielä saamaan sen istumaan musiikkiin "täydellisesti". Paria kuitenkaan unohtamatta.

Tanssikursseilla pitäisi keskittyä enemmän siihen, että opetetaan ihmiset tanssimaan. Nykyisin opetus on aivan liian kuviokeskeistä. Kursseilla opetetaan kuvioita kuvioiden perään, mutta hyvin harva opettaja keskittyy siihen, mitan pitää liikkua. Enemmän pitäisi pistää painoa viemisen ja seuraamisen opettelulle. Mikäli mies osaa viedä, ja nainen liikkuu oikealla tavalla, syntyvät kuviot itsestään. Kuviothan ovat vain eri suuntiin otettuja askeleita, ja mikäli mies osaa viedä ja nainen seurata ei kuvioita tarvitse edes ajatella, vaan mies voi ottaa askeleet miten itse haluaa (luonnollisesti tanssin perusluonteen mukaan)

• Vakiokurssilainen
        dancer55 kirjoitti:

Tanssikursseilla pitäisi keskittyä enemmän siihen, että opetetaan ihmiset tanssimaan. Nykyisin opetus on aivan liian kuviokeskeistä. Kursseilla opetetaan kuvioita kuvioiden perään, mutta hyvin harva opettaja keskittyy siihen, mitan pitää liikkua. Enemmän pitäisi pistää painoa viemisen ja seuraamisen opettelulle. Mikäli mies osaa viedä, ja nainen liikkuu oikealla tavalla, syntyvät kuviot itsestään. Kuviothan ovat vain eri suuntiin otettuja askeleita, ja mikäli mies osaa viedä ja nainen seurata ei kuvioita tarvitse edes ajatella, vaan mies voi ottaa askeleet miten itse haluaa (luonnollisesti tanssin perusluonteen mukaan)

Tässä olen vahvasti eri mieltä. Kuviokeskeisyydestä on alettu luopua jo 90-luvulla. Viimevuosina olen ollut useilla kursseilla, missä ei ole mainittu ainoatakaan kuviota nimeltä. Nimenomaan on korostettu vientiin ja seuraamiseen liittyviä asioita.

Sen myönnän, että esimerkiksi swingeihin opetetaan jo alusta alkaen suuri joukko erilaisia "kuvioita", mutta ei kuvioina vaan erilaisina vientinä. Korostetaan erityisesti sitä, että kuvioilla ei saa olla mitään tiettyä järjestystä ja koreografiat ovat erityisesti kiellettyjä. Tällä periaatteella on helppo toteuttaa ns. non-stop kursseja, eli mukaan voi tulla aika vapaasti kesken kurssin ja lopettaa silloin kun siltä tuntuu.

• Ile
        Vakiokurssilainen kirjoitti:

Tässä olen vahvasti eri mieltä. Kuviokeskeisyydestä on alettu luopua jo 90-luvulla. Viimevuosina olen ollut useilla kursseilla, missä ei ole mainittu ainoatakaan kuviota nimeltä. Nimenomaan on korostettu vientiin ja seuraamiseen liittyviä asioita.

Sen myönnän, että esimerkiksi swingeihin opetetaan jo alusta alkaen suuri joukko erilaisia "kuvioita", mutta ei kuvioina vaan erilaisina vientinä. Korostetaan erityisesti sitä, että kuvioilla ei saa olla mitään tiettyä järjestystä ja koreografiat ovat erityisesti kiellettyjä. Tällä periaatteella on helppo toteuttaa ns. non-stop kursseja, eli mukaan voi tulla aika vapaasti kesken kurssin ja lopettaa silloin kun siltä tuntuu.

Kuvioiden opettamisen tilalle on tullut vienti ja seuraaminen.

Mutta käsittääkseni nimimerkki dancer55 tarkoitti myös, että opetettaisiin ihmisille askeleita eikä kuvioita. Mikä hyöty tästä sitten olisi, tanssijat oppisivat liikkumaan rennosti ja pehmeästi. Tällöin liike olisi sulavampaa ja tanssillisempaa, niin kuin ammattitanssijoilla on. Ammattitanssijat ovat käyttäneet vuosikymmeniä erilaisia opetustekniikoita, joilla tanssijan liikekieli kehittyy.

Argentiinalaisessa tangossa on esiintynyt ajatuksia että tanssi olisi vain askelien ottamista eri suuntiin. Tämä toimisi niin että mies vie naiselle jokaisen askeleen. Mies veisi seuraavan askeleen vasta kun naisen paino on siirtynyt askeleen jälkeen tukijalalle. Näin jatkettaisiin ottaen erilaisia askelia eri vientitekniikoilla. Tanssi muodostuisi askelista ilman mitään etukäteen harjoiteltuja yksittäisiä kuvioita. En tiedä että kukaan olisi käyttänyt yksistään tällaista opetusmetodia, jossain määrin on myös opetettu askelsarjoja. Mutta periaatteessa pitäisi olla toimiva menetelmä sillä argentiinalaisessa tangossa on jokaisen askeleen jälkeen useampi jatkovaihtoehto. Tavallisesti ne opetetaan kuvioiden variaationa.

Mutta jos haluaa opetella askelia ja liikekielen kehittämistä sitä kautta niin soolotanssitunnit ovat hyvä ratkaisu. Niillä opetetaan tiettyjä askelsarjoja mutta myös kuinka ne askeleet otetaan. Lisäksi tulee paljon toistoja, jolloin sulavuus kehittyy. Näin on esimerkiksi soolosalsatunneilla.

• mitä opetetaan
        dancer55 kirjoitti:

Nykysuuntaus lienee se, että alkeiskurssilla opetetaan liikkumista ja vienti-seuraamista. Toki myös kuvioiden kautta, jotta oppilaat saavat päänvaivaa ja pääsevät alkuun.

Alkeisjatko on paljolti kuviopainotteinen ja jatkokurssit jälleen keskittyvät tekniikkaan, kuten perusaskeleeseen ja viseen.

• kysyessäni
        dancer55 kirjoitti:

miksi lavatanssija käy kursseilla. Käyn, koska haluan oppia tanssimaan! Luulin ensin, että olen todella huono, kun en osannut seurata kaikkia viejiä. Nyt tiedän, että kaikki viejät eivät osaa tanssia.
        Olen samaa mieltä, ettei lavoilla pidä olla mitään koreografioita, mutta ilman perustanssitaitoa en kyllä osaisi nyt seurata näitä hyviä viejiä, joita olen onnistunut samaan nyt.

• jo osaa
        dancer55 kirjoitti:

Ja höpö höpö.
        ALUKSI tarvitaan selkeitä kuvioita.
        MYÖHEMMIN osaamisen kasvettua, voidaan keskittyä liikkumiseen yms juttuihin.
        "Itsestään" kuviot ei synny, vaan ne on vietävä.
        Jotkut ottaa askeleita "ihan miten haluaa" ja silloin MONESTI ne näyttävät oudoilta.

Olet ilmeisesti jo tosi konkari, ja kuvittelet muiden olevan samalla tasolla, tai muutoin et hyväksy heitä tanssijoiksi.

Oleppas nyt vähän suopeampi huonompiasi kohtaan.
        Eiköhän anneta kaikille mahdollisuus tanssin iloihin.

• väärin
        jo osaa kirjoitti:

Ja höpö höpö.
        ALUKSI tarvitaan selkeitä kuvioita.
        MYÖHEMMIN osaamisen kasvettua, voidaan keskittyä liikkumiseen yms juttuihin.
        "Itsestään" kuviot ei synny, vaan ne on vietävä.
        Jotkut ottaa askeleita "ihan miten haluaa" ja silloin MONESTI ne näyttävät oudoilta.

Olet ilmeisesti jo tosi konkari, ja kuvittelet muiden olevan samalla tasolla, tai muutoin et hyväksy heitä tanssijoiksi.

Oleppas nyt vähän suopeampi huonompiasi kohtaan.
        Eiköhän anneta kaikille mahdollisuus tanssin iloihin.

" "Itsestään" kuviot ei synny, vaan ne on vietävä.
        Jotkut ottaa askeleita "ihan miten haluaa" ja silloin MONESTI ne näyttävät oudoilta."

Tätähän juuri tarkoitin, että käyn kursseilla, kun en osaa seurata, vaikka viedään!
        Se, että mielestäni olen oppinut jotain ja sen seurauksena olen saanut parempia viejiä ei tarkoita, että viejäni ja minunkaan taidot huippuja ovat. Tunnen kuitenkin, että tanssini sujuu paremmin vieraidenkin viejien kanssa kuin ennen kursseja. Katselen edelleen ihaillen, kun vieressä mennään taidokkaasti. Mutta entiseen ero on valtava ja olen tyytyväinen, että lähdin kumppanini kanssa kursseille.

• blomm

Kaikilla oma tapa tanssia. Jos jokainen opettaja opettaisi samalla tavalla, niin tanssit olisi liian samanlaisia. Erilaisuus on plussaa.

• niin kaikki !

Jos kaikki matematiikan opettajat opettaisivat
        samoja asioita olisi kaikki opppilaat matikaneroja!

Jos kaikki kuvaamataidon opettajat opettaisivat samalla tavalla olisi kaikki Pablo Picassoja!

Hmm... meneeköhän tuo nyt ihan noin !?!?!

• Kaappi2

Tällä porukalla on näköjään jauhot ja mömmöt sekaisin. Tottakai lavoilla ja tansseissa näitä oppeja tuleekin soveltaa. Ilman muuta. Mutta jos tanssin opetuksessa on näin isoja eroja kuin nykyjään, niin monellakin menee sormi suuhun...

• Vanha Laahustaja

Olen osallistunut kymmenien ohjaajien kymmenille kursseille ja mitään oleellisia isoja eroja en ole havainnut. Oleellisin suurin havaitsemani ero on argentiinalaisen tangon vientitekniikassa, ja sillä ei mielestäni käytännön merkitystä ole. Kaikki muut tanssit perustuvat aivan samoihin perusasioihin, on ohjaaja kuka tahansa.

Suljetun otteen lavatanssien kuvioiden määrä ja muodot ovat alkeiskursseilla ja jopa jatkokursseillakin hyvinkin rajoitetut, joten mitään oleellista eroa ei voi edes muodostua.

Swingien kuvioiden määrä on huomattavasti suurempi, mutta niidenkin tanssiminen tapahtuu suurimmalta osin perusaskellukseen perustuen. Joskin muutama poikkeava-askelluksinen kuvio kuuluu jo alkeiskurssien ohjelmistoon, mutta nekin ovat käytännössä vakiomuotoisia eri ohjaajien kursseilla.

Mitä isoja eroja olet havainnut tanssien opeteuksessa eri kurseilla ja opettajilla?

• jäähylle

Kuten huomasit, et saanut kannatusta ajatuksillesi. Viisautta olisi asettaa omat ajatuksensa uudelleen tarkasteltaviksi: Entä, jos olenkin väärässä ja nuo muut oikeassa?

Opetuksessa "kuuluu" olla eroja. Lavatanssissa ei ole oikeata ja väärää tapaa.

• ojennukseen

Mitä tanssimista haittaavia eroja olet havainnut eri ohjaajien kursseilla?

Ja mitä eroja on eri ohjaajien käyttämillä koreografioilla?

Mitä eroja on eri ohjaajien käyttämillä kuvioilla?

Mitä eroja on eri opettajien käyttämillä kuvioiden tanssijärjestyksessä?

• .......

"Mitä tanssimista haittaavia eroja olet havainnut eri ohjaajien kursseilla?"

Se että kuvioita ei ole mitenkään standardoitu.
        Useat opettajat ovat todella ala-arvoisia.

"Ja mitä eroja on eri ohjaajien käyttämillä koreografioilla?"

"opettajat" nimeämät kuviot omilla nimillä, joten pitää opetella samoille kuvioille useat nimet.

"Mitä eroja on eri ohjaajien käyttämillä kuvioilla?"

Kukaan ei oikein tunnu tietävän miten ne pitäisi tanssia.

"Mitä eroja on eri opettajien käyttämillä kuvioiden tanssijärjestyksessä?"

Eipä juuri mitään

• sinulletäs

Seuratanssin kuviota ei tosiaan ole vakioitu.

Miksei ole? Kenen syy?

Kenen ne pitäisi vakioida?

SUSEL on pyrkinyt jossain määrin vakioimaan seuratanssissa käytettyjä kuvioita, niiden nimiä ja suoritustapoja. Ongelma kuitenkin on, että osa seuratanssin opettajista on SUSELin jäseniä ja iso osa ei.

Lisäongelman tuo se, että vaikka kuviot olisi kuinka yhdenmukaisesti opetettu kautta maan, niin seuratanssin luonteeseen kuuluu että niitä pitää voida soveltaa kun ollaan oikeasti tanssimassa. Muuten joudutaan siihen tilanteeseen missä kilpatanssijat monesti lavalla tanssiessaan ovat: heidän vaikoitu ja yhdenmukaisesti opetettu kuvio nimeltä xxxx ei mahdu käytettävissä olevaan tilaan. Jolloin lavatanssijat suuttuvat heidän tilaavievästä tanssitavastaan ja kiukuttelevat asiasta esim. Suomi24:n keskustelupalstalla.

Joten mitäpä tehdä. Ei kai tässä voi muuta, kuin käydä niiden kaikkien epäpätevien seuratanssin opettajien kursseilla vaan, tai sitten alkaa harrastaa vakioitua kilpatanssia...

• maailmaas?

"Lisäongelman tuo se, että vaikka kuviot olisi kuinka yhdenmukaisesti opetettu kautta maan, niin seuratanssin luonteeseen kuuluu että niitä pitää voida soveltaa kun ollaan oikeasti tanssimassa. Muuten joudutaan siihen tilanteeseen missä kilpatanssijat monesti lavalla tanssiessaan ovat: heidän vaikoitu ja yhdenmukaisesti opetettu kuvio nimeltä xxxx ei mahdu käytettävissä olevaan tilaan. Jolloin lavatanssijat suuttuvat heidän tilaavievästä tanssitavastaan ja kiukuttelevat asiasta esim. Suomi24:n keskustelupalstalla"

Loistavaa. Kuvioita ei ole vakioitu, koska jollain lavoilla on niin paljon porukkaa ettei kuvioita mahtuisi tanssimaan.

Ehkä tästä viisastuneena voitaisiin koko lavatanssikisa-järjestelmä romuttaa!

• sinulletäs
        maailmaas? kirjoitti:

"Lisäongelman tuo se, että vaikka kuviot olisi kuinka yhdenmukaisesti opetettu kautta maan, niin seuratanssin luonteeseen kuuluu että niitä pitää voida soveltaa kun ollaan oikeasti tanssimassa. Muuten joudutaan siihen tilanteeseen missä kilpatanssijat monesti lavalla tanssiessaan ovat: heidän vaikoitu ja yhdenmukaisesti opetettu kuvio nimeltä xxxx ei mahdu käytettävissä olevaan tilaan. Jolloin lavatanssijat suuttuvat heidän tilaavievästä tanssitavastaan ja kiukuttelevat asiasta esim. Suomi24:n keskustelupalstalla"

Loistavaa. Kuvioita ei ole vakioitu, koska jollain lavoilla on niin paljon porukkaa ettei kuvioita mahtuisi tanssimaan.

Ehkä tästä viisastuneena voitaisiin koko lavatanssikisa-järjestelmä romuttaa!

"Loistavaa. Kuvioita ei ole vakioitu, koska jollain lavoilla on niin paljon porukkaa ettei kuvioita mahtuisi tanssimaan."

No näinhän siinä viestissä tosiaan lukikin.

Ei ole puppua se Tryyn usein mainitsema seikka, että Suomi24:n porukka on lukutaidotonta, ja että luetun ymmärtäminenkin pätkii.

• puppuamut
        sinulletäs kirjoitti:

"Loistavaa. Kuvioita ei ole vakioitu, koska jollain lavoilla on niin paljon porukkaa ettei kuvioita mahtuisi tanssimaan."

No näinhän siinä viestissä tosiaan lukikin.

Ei ole puppua se Tryyn usein mainitsema seikka, että Suomi24:n porukka on lukutaidotonta, ja että luetun ymmärtäminenkin pätkii.

Hänen suuri pressapäivänsä taas koittannu josta koko viikon taas vaahdonnut,, katsomaan kaikki valtakunnan osaavapellen askellusta,,,,P.S. Osaan lukea ja kirjoittaa . Entäs sinä?????

• Nanna*

Et ole järin ymmärtäviä viestejä saanut vastaukseksi, mutta ymmärrän ajatuksesi.

Silloin, kun itse aloittelin itseni kurssittamista, mietin toisinaan ihan samaa asiaa. Yksi opetti toisin, seuraava toisin ja kolmas oli sitä mieltä, että eihän niin voi tehdä. Niin, ja sitten vielä jokatoinen viejä tiesi aina sen oikean tavan paremmin, kuin kukaan opettaja.
      Toinen opettaja/valmentaja tarkoitti eri nimikkeellä ihan eri asiaa, mitä joku toinen.
      Tai ainakin niin sen aloitteleva tanssija ymmärsi.

En tiedä, tarkoititko kirjoituksellasi seuratanssia vai kilpatanssia. Sait kuitenkin seuratanssijat niskaasi. :)
      Kilpatanssista en juurikaan tiedä, mutta siellä tuo ajatuksesi kuullostaisi minusta oikein järkevälle. Epäilen tosin, että siellä erilaisia tapoja opettaa on vieläkin enemmän, kuin seuratanssipuolella.

Mielestäni tämä on oikein hyvä aihe miettiä etenkin alkeisvalmentajien kesken, meillä sossutanssijoillakin.
      Lähinnähän kyse on varmasti siitä, miten valmentaja tuo oman asiansa esille.
      Käytännössähän edistyneempi tanssija saa eri opetustilanteissa erilaisia ärsykkeitä, joista hän poimii itse itselleen sopivat opit. Olen kuitenkin sitä mieltä, että tämäkin pitää oppia. Täytyy oppia ottamaan vastuu omasta tanssikehityksestään, mutta tanssiuran alkutaipaleella vastuu on usein opettajalla. Hän on niin suuri auktoriteetti, että alkeiskurssilla opetettua asiaa pitää ehkä pitkäänkin ainoana oikeana vaihtoehtona, vaikka totuus olisikin jotain muuta. Tai asian olisi ymmärtänyt aivan päin mäntyä.
      Monikaan seura tai valmentaja ei tätä tiedosta.
      Mielestäni on siis valmentajan vastuulla myös opettaa tämä itselleen tarpeellisen opin seulominen ja oppilaan valmistelu kohtaamaan se totuus, että tapoja on monia ja monet niistä ovat ihan yhtä hyviä. Miten siis valita oma tapansa? Tämän kysymyksen kanssa on varmasti jokainen vakavasti tanssimaan opiskellut paininut.

Tietysti se, jos on joku "päävalmentaja", joka tuntee tanssijan tanssijana satuinnaista valmentajaa paremmin, helpottaa tilannetta. On joku, keneltä kysyä neuvoa. Usein, mitä korkeammaksi oma taso nousee, sitä harvemmin tällainen valmentaja on tarjolla.
      Mielestäni tärkeintä olisi, että valmentajat/opettajat perustelisivat asiat riittävän hyvin. Törmää hyvin usein siihen, että opetetaan tekemään asia jotenkin, mutta jätetään kertomatta MIKSI näin tehdään. Mikä on syytä ja mikä seurausta. Mielestäni "miksi" on valmentamisessa kaikista olennaisin kysymys ja opettaessaan jokaisen pitäisi siihen miettiä aina vastaus. Ja kertoa se opetettaville, koska se on heille opin olennaisin tieto. Sillä tiedolla eri opit yhdistetään toimivaksi kokonaisuudeksi. On ihan turha itse kunkin osata jotakin, tietämättä, mitä sillä tiedolla tai taidolla tekee.

Hyvä opettaja/valmentaja kyseenalaistaa omaa opetustapaansa koko ajan ja pyrkii kehittämään itseään. Valitettavasti vaan opettamiseenkin/valmentamiseenkin "leipääntyy" aika nopeasti ja tyytyy siihen tapaan, mikä on sattunut muodostumaan.
      Tärkeintähän on, miten opetustilanne palvelee opetettavaa.

• Nanna*

Vielä lisähuomautuksena edelliseen viestiin, että opettaessa täytyisi ottaa huomioon erilaiset oppimistavat.

Toiset haluavat tehdä tismalleen, kuten on opetettu ja osa lisäksi tietää, miksi.
        Ymmärrän, että silloin eriävistä opetuksista tulee tällaiselle oppijalle valtava ristiriita. Etenkin, jos kukaan ei kerro, mikä näiden tapojen olennainen ero on, miksi on eri tapoja ja miten niistä pitäisi valita käytettävä.

Tietysti osalle tämä ei aiheuta mitään päänvaivaa.
        Kaikki eivät opi samalla tavoin ja hyvä opettaja palvelee kaikkien oppimistapoja.

Opettaminen ei ole helppoa ja monien kysymysten kanssa joutuu painiskelemaan, mutta ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. :)

• Kaappi2
        Nanna* kirjoitti:

Vielä lisähuomautuksena edelliseen viestiin, että opettaessa täytyisi ottaa huomioon erilaiset oppimistavat.

Toiset haluavat tehdä tismalleen, kuten on opetettu ja osa lisäksi tietää, miksi.
        Ymmärrän, että silloin eriävistä opetuksista tulee tällaiselle oppijalle valtava ristiriita. Etenkin, jos kukaan ei kerro, mikä näiden tapojen olennainen ero on, miksi on eri tapoja ja miten niistä pitäisi valita käytettävä.

Kaikki eivät opi samalla tavoin ja hyvä opettaja palvelee kaikkien oppimistapoja.

Opettaminen ei ole helppoa ja monien kysymysten kanssa joutuu painiskelemaan, mutta ken leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. :)

Seura / lavatanssikursseja tarkoitin. Ehkä tuo minun käyttämäni sana "koreografia" oli liioiteltua. Tarkoitin ihan perusjuttuja opetuksessa. Olen noita kursseja tahkonnut, ja joka kerta tulee alussa epävarmaolo niinkin yksinkertaisista asioista kuin: kummalla jalalla lähdetään, millä otteella pidetään jne jne... Jokaisella opella on omat käsitykset asiasta. Se ei mene mun jakeluun. Kaikissa muissa lajeissa esim. urheilussa perustekniikka on sama. Ei sitä tarvitse joka kerta valmentajan opettaa uudestaan omalla tavallaan.

• vaikeaksi
        Nanna* kirjoitti:

Miksi tehdä asiat turhan vaikeiksi?
        Miksi asettaa kysymyksiä opetustavasta?
        Miksi kyseenalaistaa opetus?

Kurssilla tehdään, niinkuin ope sanoo.
        Ope on kunkku.
        Sitä totellaan.
        Ei käytetä kallista kurssiaikaa turhan jaaritteluun. "Miksi toinen ope opetti toisella tavalla?"

Jos ei opetus tunnu hyvältä niin vaihtakoon kurssia.

• Nanna*
        vaikeaksi kirjoitti:

Miksi tehdä asiat turhan vaikeiksi?
        Miksi kyseenalaistaa opetus?

Kurssilla tehdään, niinkuin ope sanoo.
        Ope on kunkku.
        Sitä totellaan.
        Ei käytetä kallista kurssiaikaa turhan jaaritteluun. "Miksi toinen ope opetti toisella tavalla?"

Jos ei opetus tunnu hyvältä niin vaihtakoon kurssia.

"Miksi tehdä asiat turhan vaikeiksi?
        Miksi kyseenalaistaa opetus? "

Koska kaikki eivät opi samalla tavoin.
        Ja kaikki ovat ihan saman arvoisia kurssilaisia, oppivat sitten kukakin mitenkin.

Olen viestisi toisesta säkeestä ihan samaa mieltä. Mutta monikaan ei käy kurssilla siksi, että tanssisi kurssilla. Useimmat haluavat oppia tanssimaan itsenäisesti.
        Turhaa jaarittelua ei ole mikään, mikä edistää jonkun ryhmäläisen oppimista ja kehittymistä.

Periaatteessa, mitä useammalta opettajalta oppeja saa, sitä monipuolisemmaksi tanssijaksi on mahdollisuus kehittyä. Sillä nimenomaan mahdollistetaan tuo aiemmin ketjussa esiin tullut tanssijoiden erilaisuus. Tylsäähän se olisi, jos kaikki olisi toistensa kopioita.

• Nanna*
        Kaappi2 kirjoitti:

Seura / lavatanssikursseja tarkoitin. Ehkä tuo minun käyttämäni sana "koreografia" oli liioiteltua. Tarkoitin ihan perusjuttuja opetuksessa. Olen noita kursseja tahkonnut, ja joka kerta tulee alussa epävarmaolo niinkin yksinkertaisista asioista kuin: kummalla jalalla lähdetään, millä otteella pidetään jne jne... Jokaisella opella on omat käsitykset asiasta. Se ei mene mun jakeluun. Kaikissa muissa lajeissa esim. urheilussa perustekniikka on sama. Ei sitä tarvitse joka kerta valmentajan opettaa uudestaan omalla tavallaan.

Koreografia sanana on aika laaja. Kyllähän vapaasti vietävissäkin tansseissa on koreografia. Se vain syntyy hetkessä ja sitä voi tarkastella vain jälkeenpäin.
        Esimerkiksi kilpailijoille, jotka ovat saaneet opetusta etenkin kansainvälisiltä valmentajilta, koreografia tässä muodossa on hyvin tuttu. En yhtään ihmettele, jos joku seuratanssivalmentaja puhuu myös vapaasti vietävän tanssin koreografiasta.

Useimmiten "koreografia" ymmärretään vain ennalta suunniteltuna koreografiana, kuten tässäkin ketjussa käy ilmi.

Jos yhtään lohduttaa, et ole ainoa, joka noiden kysymysten kanssa painii. :)

Kysy valmentajilta rohkeasti! Hyvä ja ammattitaitoinen opettaja osaa (ja haluaa) perustella asioita ja neuvoa.
        Ja vastauksesta on varmasti apua muillekin, jotka eivät ehkä kehtaa kysyä.

"Oppimiseen ei ole muuta alkua, kuin ihmettely." -Platon

Olen vahvasti sitä mieltä, että hyväksi tanssijaksi (niin suhteellinen käsitys kuin se onkin) tullakseen täytyy pohtia eri vaihtoehtoja ja kyseenalaistaa eri oppien sopimista itselleen.
        Jos siihen saa omalta valmentajaltaan apua, hyvä homma.
        Se on juuri sitä omasta kehittymisestään vastuunottoa.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1558
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1549
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1353
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1319
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1255
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1008
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      971
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      901
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      826
    Aihe