Miten teihin nlassa suhtauduttu? Miten teillä muilla on paino pysynyt raskauden ajan kurissa, joilla jo on tuota BMI ennestään? Raskausajan diabetes on tosi yleinen ja sokeriraitukseen tuli kutsu. Mulla ekassa raskaudessa jäi alle ton 25 mut nyt vähän yli 25 BMI. En koe olevani mitenkään lihava enkä olekaan. Ekassa raskaudessa tosin rasitus tehtiin kun sf-mitta oli yläkäyrillä, vaikka syntyvä lapsi oli vain 3kg! Arvot normaalit. Nyt pelottaa toi DM. Viime raskaudessa lihoin vain n. 10 kg. Enkä haluis, että paino nousis nytkään, korkeintaan 8 kg. Mutta miten pystyn saavuttamaan tuon tuloksen? Iik, liikun nimittäin paljon vähemmän kuin eka raskaudessa. On pieni lapsi hoidettavana, etten ole päässyt tai tule lähdettyä : )enää kuntosalille. Kävelen kyllä ja työ on liikkuvaa ja fyysistä.
BMI yli 25
9
2510
Vastaukset
- vaaaaa
Ennen raskautta en ollut mikään niin lihava mutta ylimäärästä painoa oli kuitenkin semmonen 10kg eli pyöreä olin kuitenkin. Tällä hetkellä on menossa rv22 eikä ole tullut kun kilo vasta lisää vaikka syön kun hevonen :) Enkä minä liiku kauheasti, kävelyä vain. Varmaan on ihan ihmiskohtanen tuo painonnousu. Jokaisella menee erilailla?
- on :)
Itsellä BMI oli 27 kun raskaus alkoi. Nyt rv 31 ja painoa tullut 7kg. Tästä määrästä en ole vielä yhtään huolissani :) Sokerirasituksessa olin ja kaikki arvot rajojen alapuolella, tuohon rasitukseen olisin kyllä halunnut muutenki kun sukurasitteena on diabetestä. Nyt viimeisten viikkojen aikana liikkuminen huonoa, kun liitoskivut vaivaa. Olen sitten vähän yrittänyt katsoa mitä suuhun laittaa, mutta kyllä välillä pakko herkutella ;)
itselläni on tuo BMI 35 ja raskaus viikkoja on kertynyt jo 10 6 sokeri rasitukseen tulen joutumaan niin kuin muutkin.
meidän suku äidin puolelta on kaiki yli painoisia ja iso luisia isäni puolelta taas ala painoisia
harmittaa oikein tollainen BMI tarkkailu isäni on 183cm pitkä ja painaa enään sairauksiensa takia 45kg. ennemmin olen yli painoinen kuin pelkkää luuta ja nahkaa niin kuin isäni on enään ja ei jaksa tehdä mitään sen takia.
koko on tehty missi mittasille ei normaaleille ihmisille joilla on lihaakin luiden päällä eikä ekasta pienestä tuulen puuskasta kaadu nurin.
et turhaa narinaa jos BMI on korkeana jokanen kantaa omat läskinsä mitä on saanut aikaiseksi.
(suuttunut ainaiseen painon tarkkailuun lääkäreiltä ja muilta narisioilta)- mamma rv15
Mä joudun sokerirasitukseen viikolla 26-28. Ekalla neuvolakäynnillä kun punnittiin, olin 82kg eli BMI 26,8. Nyt on paino hiukan pudonnut ja BMI 25,8. En tunne itseäni lainkaan ylipainoiseksi. Olen pitkä ja normaalivartaloinen. Kyllähän se neuvolantätikin sanoi, että on tiukkoja nuo indeksit, eikä hän olisi päällepäin uskonut, että menen lainkaan sen 25 yli.
- mutta..
Neuvolassa kun painoa tarkkailevat ei kyse ole vain sinun terveydestä.. Ylipaino kuitenkin voi aiheuttaa raskausajan diabetestä, mikä ei ole vauvalle hyväksi. plus kaikki muut sairaudet mitkä kulkevat käsi kädessä ylipainon kanssa. Itse ainakin olen tyytyväinen, että ovat neuvolassa tarkkoja :)Eikä ketään varmaan neuvolassa ole sanonut että parempi olisi suhteessa painaa noin vähän kuin isäsi..?
- liika on liikaa...
Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin sinulla on kyllä jo niin paljon ylipainoa, että ihan oikeassa ovat lääkärissä siitä huomauttaessaan. Ymmärrän kyllä, että tympii siitä joka kerta kuulla, mutta BMI 35 (vaikea ylipaino) on jo niin korkea, että kyse ei ole enää vain siitä, että jaksat omat kilosi kantaa vaan myös vauvasi terveydestä. Nyt raskausaikana et juuri mitään ylipainollesi voi, joten sikäli jankuttaminen on ihan turhaa, mutta tarkkailla painoa ja ruokavaliota oikeasti kannattaa, ettei kiloja pääse karttumaan lisää ja ettet itse sairastu raskausajan diabetekseen. Näin siis ihan vain itsesi ja vauvasi kannalta, ei ulkonäköseikkojen vuoksi.
liika on liikaa... kirjoitti:
Jos nyt ihan suoraan sanotaan, niin sinulla on kyllä jo niin paljon ylipainoa, että ihan oikeassa ovat lääkärissä siitä huomauttaessaan. Ymmärrän kyllä, että tympii siitä joka kerta kuulla, mutta BMI 35 (vaikea ylipaino) on jo niin korkea, että kyse ei ole enää vain siitä, että jaksat omat kilosi kantaa vaan myös vauvasi terveydestä. Nyt raskausaikana et juuri mitään ylipainollesi voi, joten sikäli jankuttaminen on ihan turhaa, mutta tarkkailla painoa ja ruokavaliota oikeasti kannattaa, ettei kiloja pääse karttumaan lisää ja ettet itse sairastu raskausajan diabetekseen. Näin siis ihan vain itsesi ja vauvasi kannalta, ei ulkonäköseikkojen vuoksi.
pituutta minulla on 176 ja painoa 106 et sinänsä yli painoa ei ole kauheesti aina vaan naristaan et pitäis painaa vaan 76 et ois sopiva heidän BMIINsä.
raskaus viikkoja on nyt 11 1 ja maanantaina ois aika veri ja niskaturvotusseulonnan aika ja sit tiistaina ois neuvola lääkärin aika.
- hei...
Mulla oli raskauden alussa bmi 31. Neuvolassa ei ole kertaakaan painosta huomautettu, ja en itseäni ole koskaan kokenut miksikään über-läskiksi, vaikka nyt alkaa olla norsumainen olo, kun paikat löystyy liikunnan puutteesta :D Tällä hetkellä menossa on rv 31 ja painoa on tullut tosi tasaisesti koko raskauden ajan, alle 400g/viikko jatkuvasti, ja siis kuusi kiloa yhteensä. Ensimmäisen kolmanneksen aikana paino vähän putosikin pahoinvoinnin takia. Normaalisti olen syönyt koko ajan ja liikkunut en ole juuri ollenkaan, nyt vaivaa liitoskivut, niin jopa parkkipaikalle kävely on vaivalloista. Sokerirasituksessa kävin joskus tuossa tammikuun alussa ja vain paasto-arvo oli sama kuin raja-arvo, eli täällä se on 5.1. Sen takia sitten kotiseurantaan, jossa arvot on ollut koko ajan normaalit, vaikka en ruokavaliota muuttanut enkä liikuntaa lisännyt. Nyt mittailen enää kerran viikossa. Eli kotona istumalla olen saanut pidettyä tuon painon kurissa:D varmasti on yksilöllistä, mutta lähinnä on seurattava sitä napostelua, ettei vedä kauheesti mässyä, ja kun yrittää syödä jonku kolmen tunnin välein aina jotain pientä, esim. leivän tms., niin ei pääse se kaaamea nälkä yllättämään ja ei tule sitten ahmittua mitä tielle sattuu.
- Niinuli
Mulla kans oli BMI 31 ja kertaakan ei neuvolasta siitä jurnuttaneet ja enkä nyt koe olevani mikään super iso löllykkä. Suloisesti pyöristynyt raskaana oleva nainen ennemminkin :) Ja painoa on tullut vain 6 kiloa koko aikana, nyt rv 29 tasan. Tosin voihan se tosta vielä nousta ennen synnytystä mutta kyllä ne sitten lähteekin, ekaluokkalainen muksu ja vastasyntynyt pitävät siitä sitten huolen..
Voi että tää on sitten niin ihanaa aikaa, aurinko paistaa ja elämä hymyilee :)))))
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796