Mitä mieltä te abortin vastustajat olette siitä jos itse tulisitte/olisitte tulleet raskaaksi semmoisessa elämäntilanteessa, ettette kertakaikkiaan pystyisi huolehtimaan lapsesta taloudellisen tilanteen/koulun tai ihan minkä syyn takia vaan? Vai turvaudutteko te siihen, että "sillon oli sillon, nyt on nyt" ? Ja mistä asti Teillä (abortin vastustajat) on ollut tämä periaate, että "Abortti on murha"?
En itse todellakaan ole abortin kannattaja! En tekisi aborttia jos olisin raskaana. Olen 19.v. Tässä jänskäilen asuuko masussa pikkuinen :) Mutta kiinnostaa vaan kuulla teidän mielipiteitä ja vastauksia tosta asiasta :)
Mitä mieltä
18
607
Vastaukset
- kortusa kannatava
No mun mielestäni ehkäsy muotoja on niin monta että mitä jos ensin kokeilis käyttää vaikka kortsua tulee visiin helvemmaksi kuin abortin tekeminen.
Ja lekureilla on muutakin tekemistä päivisin kuin kaavinnat....
Ei pahalla....
Ja kortusa käyttäen säästyy muiltakin ikäviltä taudeilta....
No tietysti ymmärrän jos tulee raiskatuksi niin se nyt on aivan eri juttu...- niin hupaisaa....
En oikein ymmärrä sitä, että kun monet teistä abortin vastustajista pitää kaikenlaisten syiden keksimistä vain "selittelynä murhalle" (esim. eläntilanne oli sekaisin, ettei lasta voinut päästää maailmaan), mutta monet näyttävät kyllä abortin hyväksyvän suoralta kädeltä kun kyseessä on tämä raiskaus.
Kun väitätte, että abortti on AINA OMAN LAPSEN MURHA niin eikö se sitä ole silloinkin kun sen lapsen isä on raiskaaja? On niitä paljon muitakin miehiä, joita ei isäksi lapselleen missään tapauksessa haluaisi. Mutta väkivaltainen tai huumeita käyttävä isä ei teille tietenkään mikään abortin perustelu ole? Miksi sitten raiskaaja isä on?
Ymmärrän tiestysti, ettei raiskattu voi päättää esim. ehkäisystä, mutta eihän sen äidin omat oikeudet saaneet silti mennä sen lapsen syntymän edelle? Jos raiskatulle tehdään abortti niin silloihan "lapsen oikeudet" unohdetaan. Vai kuinka? niin hupaisaa.... kirjoitti:
En oikein ymmärrä sitä, että kun monet teistä abortin vastustajista pitää kaikenlaisten syiden keksimistä vain "selittelynä murhalle" (esim. eläntilanne oli sekaisin, ettei lasta voinut päästää maailmaan), mutta monet näyttävät kyllä abortin hyväksyvän suoralta kädeltä kun kyseessä on tämä raiskaus.
Kun väitätte, että abortti on AINA OMAN LAPSEN MURHA niin eikö se sitä ole silloinkin kun sen lapsen isä on raiskaaja? On niitä paljon muitakin miehiä, joita ei isäksi lapselleen missään tapauksessa haluaisi. Mutta väkivaltainen tai huumeita käyttävä isä ei teille tietenkään mikään abortin perustelu ole? Miksi sitten raiskaaja isä on?
Ymmärrän tiestysti, ettei raiskattu voi päättää esim. ehkäisystä, mutta eihän sen äidin omat oikeudet saaneet silti mennä sen lapsen syntymän edelle? Jos raiskatulle tehdään abortti niin silloihan "lapsen oikeudet" unohdetaan. Vai kuinka?Onhan se murha missä vain tilanteessa mutta joskus kahdesta vaihtoehdosta pienempi paha. Joskus murhakin voi olla hyväksyttävää (eutanasia, kuolemantuomio).. Esim. jos naisenkin henki on vaarassa niin eihän ole järkeä antaa kahden kuolla?
18v ammattikouluttamaton, työtön, asuin vielä kotona, huono suhde jne. Siis kaikki yleisimmät "järkisyyt" siihen olis ollu.
En löydä vieläkään muuta syytä miksi tekisin kuin vakavat terveyssyyt (oma hengenvaara tai sikiö erittäin sairas).
Mielipide on pysyny samana tuolta teiniajoilta.- veronmaksaja---
sinä vai veronmaksajat jos kerran olet työtön ja ammattitaidoton?
Ihanaa kun muut saa maksaa toisten hyvästä moraalista:) - 21v äiti ja ammattikin on
veronmaksaja--- kirjoitti:
Ihanaa kun muut saa maksaa toisten hyvästä moraalista:)No mä satun ainakin olemaan töissä ja koulutuskin on kyseiseen alaan.
Että elä nyt yleistä.
Ja kun sain lapseni 21v niin olin jo käynyt kouluni. että elä yleistä... - yleistäkkään
21v äiti ja ammattikin on kirjoitti:
No mä satun ainakin olemaan töissä ja koulutuskin on kyseiseen alaan.
Että elä nyt yleistä.
Ja kun sain lapseni 21v niin olin jo käynyt kouluni. että elä yleistä...Vai puhuinko kaikille? Se ei ollut viesti SINULLE
veronmaksaja--- kirjoitti:
Ihanaa kun muut saa maksaa toisten hyvästä moraalista:)OLIN kouluttamaton. En ole enää.
Opiskella voi myöhemminkin mutta lapselleni tilaisuus tulla maailmaan oli vain silloin.
Kiittele lastani, ehkä hänkin maksaa joku päivä sinun eläkettäsi.
Mukavaa että haluat tukea kotiäitiyttä, mutta minä joudun maksamaan veroa paljosta sellasestakin mitä en edes hyväksy..
- jeppsis
Ehkä on parempi et kaikki naiset menis jonnekki ninja-kurssille ni ei tapahtuis näitä raiskauksiakaan ku voi paremmin puolustaa itseään :D Ja abortitkin vähentyis kerta heitolla :D
- jeppsikselle tiedoksi
Vuonna 2006 Suomessa tehtiin 5 aborttia siksi, että lapsi oli saanut alkunsa raiskauksen (tai insesmin) takia.
Siis viisi!
Sen sijaan sosiaalisista syistä tehtiin yli 9000 aborttia.
Jos siis raiskaus (tai insesmi) hyväksyttäisiin ainoaksi syyksi abortille, Suomessa ei olisi näin murheellinen aborttitilanne kuin nyt on.
Joka seitsemäs suomalaislapsi abortoidaan. - kuin kaikki
jeppsikselle tiedoksi kirjoitti:
Vuonna 2006 Suomessa tehtiin 5 aborttia siksi, että lapsi oli saanut alkunsa raiskauksen (tai insesmin) takia.
Siis viisi!
Sen sijaan sosiaalisista syistä tehtiin yli 9000 aborttia.
Jos siis raiskaus (tai insesmi) hyväksyttäisiin ainoaksi syyksi abortille, Suomessa ei olisi näin murheellinen aborttitilanne kuin nyt on.
Joka seitsemäs suomalaislapsi abortoidaan.raiskauksetkaan eivät tule julki ei tule myöskään aborttien syyt. Raiskauksen uhri voi hyvin perustella abortin sosiaaliseksi syyksi. Jo raiskaus kokemuksena on kamala ja siihen päälle abortti niin monesta on vain helpompi jättää kertomatta todellista syytä...
- satua
kuin kaikki kirjoitti:
raiskauksetkaan eivät tule julki ei tule myöskään aborttien syyt. Raiskauksen uhri voi hyvin perustella abortin sosiaaliseksi syyksi. Jo raiskaus kokemuksena on kamala ja siihen päälle abortti niin monesta on vain helpompi jättää kertomatta todellista syytä...
Suuri osa raiskauksen myötä tehdyistä aborteista menee varmaan sosiaalisiin syihin, koska raiskauskategorian alle menevät vain ne, jotka on poliisille ilmoitettu. Raiskaustapauksista nuo polisille ilmoitetut ovat vain pienen pieni murto-osa.
- kuule sinä
satua kirjoitti:
Suuri osa raiskauksen myötä tehdyistä aborteista menee varmaan sosiaalisiin syihin, koska raiskauskategorian alle menevät vain ne, jotka on poliisille ilmoitettu. Raiskaustapauksista nuo polisille ilmoitetut ovat vain pienen pieni murto-osa.
opettaisit niitä raiskattuja pukemaan sen kortsun miehen siittimen päälle? Sehän oli sun ehdottama pelastus tähän ongelmaan.
- parempaa.
kuule sinä kirjoitti:
opettaisit niitä raiskattuja pukemaan sen kortsun miehen siittimen päälle? Sehän oli sun ehdottama pelastus tähän ongelmaan.
yleensä ehkä fiksuimmat jättää raiskarikumppanin..?
- Solarzelle
Milloin ihmisestä tulee ihminen? Milloin yksilö saa ihmisoikeudet? Syntymässäkö? Silloinko tapahtuu se suuri muutos jolloin solu- ja kudoskasasta tulee upea yksilö? Käsittääkseni syntymässä ei ole kyse "kuin" yksilön elinympäristön muutoksesta (yhtään vähättelemättä), sillä biologisessa mielessä siinä hetkessä ei tapahdu mullistavia muutoksia. Ajattelen, että suurin hetki ihmisestä yksilöksi tapahtuu hdelmöityksessä, koska se määrää, syntyykö maailmaan uusi yksilö vai ei.
Lisäksi monet kokeet ovat osoittaneet, että jo varsin pieni sikiö aistii erilaisia asioita, kuten makuja, valoa, kuulee ääniä, oppii tunnistamaan äidin puheen, jopa musiikin tunnistaminen onnistuu. Psykologisia kokeita lapsen kehityksestä on tehty useita.
Mm. näistä seikoista johtuen, katson että ihminen on tunteva, elävä olento jo sikiöajoiltaan saakka ja näin ollen yhtä oikeutettu elämään kuin kuka tahansa meistä "jo syntyneistä".
Minusta aborttiin ainoa oikeutettu syy on äidin hengenvaara. Raiskauden yhteydessä ymmärrän abortin myös, mutta en ole varma hyväksynkö kuitenkaan. Muulloin syyt ovat todellakin vain tekosyitä. Ihminen on älykäs olento, jolla on vastuu teoistaan. Nän ollen kaikissa muissa tapauksissa raiskausta lukuunottamatta ihminen on jollain tasolla itse tehnyt valinnan raskaaksitulemisesta tai sen riskistä. Oman hölmöilyn korjaamiseksi aborri eli murha on aivan järjetöntä.
Jos kuitenkin tillanne todellakin on se, ettei lapsesta voi huolehtia, on olemassa adoption mahdollisuus. Suomessa monet pariskunnat haluaisivat lapsen, mutteivat saa ja adoptoisivat mielellään. Arvostankin suuresti näitä naisia, jotka antavat lapselle mahdollisuuden elää, vaikkeivat itse pystyisikään huolehtimaan.
Itse pyrkisin vahingon sattuessa toimimaan yo. periaatteiden mukaisesti.- tuo nyt menikään..
"suurin hetki ihmisestä yksilöksi tapahtuu hdelmöityksessä, koska se määrää, syntyykö maailmaan uusi yksilö vai ei."
Kuinka niin?
Valtaosa hedelmöittyneistä munasoluista tuhoutuu jo ennen kuin ehtivät sen enempää kehittyä.. - ........
tuo nyt menikään.. kirjoitti:
"suurin hetki ihmisestä yksilöksi tapahtuu hdelmöityksessä, koska se määrää, syntyykö maailmaan uusi yksilö vai ei."
Kuinka niin?
Valtaosa hedelmöittyneistä munasoluista tuhoutuu jo ennen kuin ehtivät sen enempää kehittyä..Kyse on silloin luonnollisesta kuolemasta, ei tappamisesta.
- Aradiatar
..minulla ehkäisynä olivat e-pillerit, ja kumppanilleni oli tehty sterilisaatio pari vuotta takaperin. Ehdittiin erota ennen kun sain testistä plussan. Työskentelin vielä sellaisella alalla, jonka työympäristö vaarantaa sikiön terveyden.Ja tottakai vuorotyö. Muutama vuosi takaperin olin käynyt läpi vaikean masennuksen.
Lääkärissä käytiin läpi kaikki vaihtoehdot, mutta totesin kun kysyttiin, haluanko keskeytyksen, että jos se on nyt tuolla tohinalla tulossa kaikista varotoimenpiteistä huolimatta, niin olisi aika brutaalia estää hänen olemassaolonsa. Tottakai hirvitti, että miten pärjätään, yh:na, rahallisesti, mitä jos sairastun synnytyksen jälkeiseen masennukseen jne.
Alkushokista kun pääsin yli, ja olin ottanut selvää tuista ym, huomasin, että meillähän on Suomessa asiat todella hyvin, enkä ole turhaan niitä verojakaan maksanut;Voin hoitaa lastani ensimmäiset vuodet kotona!
Tukea ja tietoa löytyi yllättävän paljon ja äitiyden koin lähinnä eheyttävänä kokemuksena. Oli yllättävän helppo pistää elämä uusiksi.
Nyt kun lapseni täyttää kaksi vuotta syksyllä, lähden opiskelemaan uutta ammattia itselleni ja neiti lähtee tarhaan. :D
Kaikille on kuitenkin oma tiensä kuljettavanaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa652349En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos331745- 101584
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3741555Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly151518Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681387- 1061131
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91084- 201009