Taustamme ja tietomme

Arvelen, että suuri osa meistä, 30-luvulla syntyneistä, on peräisin maaseudulta.

Enonikin oli torpparin poika, joka joutui muun sisarkatraan kanssa kartanon töihin. Työt alkoivat aamulla klo 6 ja päättyivät illalla klo 22.

Näistä ihmisistä kehittyi suoranaisia teräsmiehiä ja -naisia.

Raskas ruumiillinen työ, tottumus kylmään heikoissa vaatteisa, tottumus myös huonoon ravintoon, teki suomalaisista maailman parhaita sotilaita.

Samaan kastiin voidaan lukea metsätyömiehetkin, jotka tekivät metsätöitä, lumi vyotäisille ulottuen, kovassa pakkasessa.

Luojalle kiitos, ettei moiseen ole enää tarvetta. Ei heippoon elämään tottunut suomi-, eika muuukaan poika pystyisi.

Olen syntynyt ruotsalaisseudulla, johon teollisuutta rantautui, koskien, suurten metsien, halvan tyovoimankin takia.

Äveriäiden ruotsinkielisten kautta tuon rantautuminen tapahtui ja saivat suomenkielisetkin töitä.

Isäni oli käynyt sellaista kansakoulua, jossa kummatkin kieliryhmät olivat yhdessä.

Opettaja voi kysyä kummalla kielellä tahansa ja kaikki ymmärsivät. Molemmat kielet sujuivat helposti, arvo sekin,

Kyllähän niitä kielikommelluksiakin oli: Työnjohtajat olivat tietysti ruosinkielisiä ja tuskin osasivat suomea.

Oleks te myrkky kans? kysyi tyonjohtaja työnhonpyrkivän siviilisäätyä.

Työnjohtaja yritti kääntää lausetta: Är Ni gifta också? = Oletteko naimisissa?

Asianomainen kuitenkin sotki sanan gifta, sanaan gift=myrkky.

Näistä voisi kertoa pitkään ja vähän nauraakin.

Hyvä jos kestätte!

5

367

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Maalaismies*

Aamulla työkoneenkuljettaja kertoi etteivät nuoret enää hankkiudu niihin töihin. Kertoi työkaverinsa kanssa päätelleet, että vielä tulevat näkemään nälänhädän Suomessa. Mies oli 44- vuotias.

Kovat ajat opettivat kansalaiset, niin miehet kuin naisetkin kestäviksi ja työtä pelkäämättömiksi. Nyt työt viedään pois ministereiden pohtiessa naisasioitaan selvinpäin ja humalassa.

• main-eko

Omasta taustastani voin kertoa sen verran,että lienen aika harvinainen "tapaus",koska olen peräti neljännen polven Helsinkiläinen.
      Talo jossa asuimme on melkein Helsingin keskustaa,Eduskunta talon takana.Ankea oli pihakin,pieni ja asfaltoitu,veljeni sentään keksi joka talvi mukavan homman.Rakensimme todella komean Lumilinnan,kaksikerroksisen,vedellä jäädytetyn (oliskohan jo silloin ollut Insinöörin alkeita näkyvissä hänessä)Perustimme myös Salapoliisikerhon nimeltään ESV,arvatkaas mistä sanoista nimi tulee?Eduskunnan salaiset varjostajat,oltiin niin tärkeitä,että.
      Minun perheessäni oltiin politiikasta kiinnostuneita ja se kuului aina päivällispuheissa.

• Kun olin pieni poika, radiosta tuli ohjelma nimeltä Pienoisparlamentti.
      Isäni kuunteli sitä usein ja naureskeli.
      Minä siinä sivussa myös vaikka en mitään ymmärtänytkään.
      Koulussa sitten opettaja kysyi.
      "Tietääkö kukaan millä tai kellä on Suomessa korkein valta?"
      Minä viittasin innokkaasti.
      "Hyvänen aika, Jopel tietää, sanoi opettaja. No Jopel kerrohan meillekin."
      Minä pomppasin ylös ja kajautin
      Pienoisparlamentti.

Vieläkin minua ihmetyttää, miksi opettaja nauroin niin katketakseen.

• kai75

Jututin tuttua mestaria rakennus työmaalla.
      Oli käskenyt keväällä valmistuneen kirvesmiehen vanhemman kaveriksi. Vanhempi laudoitti anturaa koneen kaivamaan kuoppaan. Vanhempi sanoi nuoremmalle otappa tuosta lapiolla hiukan tulee tasaisempi.
      Nuorempi tuli sanomaan mestarille "toi komentelle"
      Mestari kysyi mistä.
      Käski kaivamaan lapiolla.
      Mestari totesi lähtiessään täytyy lähteä heittämään lapiolla maata hiukan sivuun, nääs nää nyky nuoret on "liian ammati ylpeitä", poikkeahan, tere.

• ko santeri

Karannut on Ruuneperiltä, perävaunu" maalasmies*
      ja monelta ikääntyneeltä mummolta jo ajat sitten, jos on ollutkaan?
      Ruuneperi&co, Bilman vastuullisena valvojana
      ovat rikkoneet lukuisia kertoja noissa viimeksi kuukausi sitten julkaistuissa viestiketjuissa.
      " viestintäsalaisuus
      Kirjoittanut: Suomen laki 19.2.2008 klo 09.27

onkos tämä Ruuneperin touhu nyt laillista?
      Vastaa tähän viestiin
      Kerro kaverille tästä viestistä"

Kerrottu on!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      44
      2043
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1650
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1434
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1416
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      9
      1281
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1078
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      971
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      952
    Aihe