Heipahei !
Paljonkos veneen 40 mm potkuriakseli kestaa tehoja. Ajattelin vaihtaa vahan isompaan moottoriin, kuinka suureksi saa vaihtaa ?
Potkuriakselin paksuus
9
2049
Vastaukset
- R K-S
akselin kierrosluku ja potkurin koko ovat ratkaisevia tekijoita. Periaatteessa 40 mm kestaa aika paljon. Mita konetta olet ajatellut?
- Ford_rikki
Fordin 2715-2725 sarjaa, sellaista 120-140 hp
Potkuri on noin 20-22 tuumaa, kierrokset 500-2500 - Ford_rikki
Ford_rikki kirjoitti:
Fordin 2715-2725 sarjaa, sellaista 120-140 hp
Potkuri on noin 20-22 tuumaa, kierrokset 500-2500Olen myos katsellut 2725-sarjalaista turbolla, 185 hp, onkos tuo jo liikaa pikku 40 mm akselille ?
minulla on 145hv ja kierroksia 2400 max. ja taulukoiden mukaan olisi kestänyt 35mm.
Mutta tietysti kestävyys riippuu materiaalista, joten tiedätkö mitä materiaalia ja laatua on akselisi.- Ford_rikki
Materiaalina on happo, laatu on suolaveden kestavaa ;o)
- herrat!!!!!
Ford_rikki kirjoitti:
Materiaalina on happo, laatu on suolaveden kestavaa ;o)
puhuu,moottorin kierrosluvusta vai potkuriakselin?Voin kertoa että tukematon laakeriväli on noin 40X aks paksuus,akselin halkaisijaan vaikuttaa vääntömomentti,käytännöstä voin kertoa että 40mm akseli pärjää hyvin kun on 140hv 1700RPM,
- 45mm
minulla on 45mm ja 120cm pitkä akseli ,,kone 280hv 2800rmp ,akseli kierroksia noin 1450.
- on tumppi
Voi ollakin mutta se on todella lyhyt ja siksi kestää.Matkaveneissä on yleensä 2-3m kaselipituus.
- puoshaka
Mitä suurempi alennus = isompi potkuri = vääntöä enemmän. Paras kesto saadaan monesti ns suoralla välityksellä jolloin potkurikin on hiukka pienempi. Mitä pitempi akseli on sen paksumpi sen tulee olla.
40 mm laatuakseli kestää hyvinkin 120 -150 hv konetehon jos aluksesi on ns keskikoneella varustettu 8- 10 metrinen ja jossa kone on likimain keskellä alusta ja akselin pituus voi olla jopa 2-3m. Suosittelen kysymystä ammattilaiselle joka kertoo akselin tuennan, sen laadun, voitelun, liikkumisvaran, ja materiaalin. Siis happosta se ei ole. Jos laitat jopa 180 hv tulee ensin mainitut asiat jo vastaan ja akselin tuisi olla ehkäpä 45mm. Mistathan että samalla menee usein myös uusiksi,potkuri,ehkäpä peräsin, ehkäpä vannasputki tai sen asento, painelaakeri ja merivaihde. Hyvän vastauksen kysymykseesi (suosittelen)saat esim Mepralta tai Koneakselistolta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391429Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7941
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71806