543210

Maalaismies*

5.huhtikuuta 1932 klo 10 virallinen viinakauppa Alko avasi ovensa Suomen kansalle kieltolain päättymisen merkiksi. Valtio tarvitsi rahaa ja kansa oli kyllästynyt virolaiseen pirturalliin. Viinan juonti ei ollut vähentynyt. Päinvastoin oli totuttu väkeviin, kun lievempää ei ollut saatavissa. Kieltolaki alkoi 1919.

Merkillinen aika tämäkin lähihistoriassamme. Merkillinen myös on tämä alkoholi, joka "wiisaat willidze ja hullut teke vielä hullumma, turmele taidon, sytyttä hecuman, saatta capinan ja punaiset silmät : teke köyhäxi ja kiwuloisexi ilmoitta salaisuudet... " jne, kuten jo v.1644 varoitettiin.

Viinasta itse kauan sitten tykkänään luopuneena ihmettelen edelleen sen hulluksi tekevää voimaa, kuinka se tosiaan viisaat villitsee ja jotkut nappaa totaaliseen itsetuhoon. Kuka sen taitaa selittää?

13

667

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tämä "viisasten juoma" on kyllä saanut aikaan paljon tuhoa. Alkujaan "aine" lienee ollut miesten juoma, sattumalta löydetty hyvänolontunteen aiheuttaja.

On ihmisiä, joille alkoholi saa aikaan huumeen omaisen hyvänolontunteen, raivoraittiilla ei tällaista ominaisuutta, taakkaa, ole.

Eräs toistuva ihmettelyni:

Ovatko raittiit koskaan saaneet mitään suurta taidetta aikaan, juopot kyllä, ehkäpä sentään selvin päin.

• Olen silloin tällöin poikennut pirtin nurkkakaapilla, eikä siitä ikinä ole minulle haittaa ollut, en koskaan ollut työstä pois viinan takia, eikä perheeni ole siitä kärsinyt.
        Luulen että alkoholi on varsin monelle iso ongelma
        Siihen ei toisten puheet paljon auta, on ensin itse tunnustettava ongelmansa.
        Olen kyllä tuntenut monta selviytyjää ja nostan hattua kaikille siitä kiroukseta selvinneille.

• Maalaismies*

Totta kyllä, taiteilijat ovat aina juoneet. Heidän ei ole ollut tarve peitellä juomistaan, kuten virkamiesten ja muiden toimissa olevien. Luova hulluus on käsite, jota viljellään missä hyvänsä ammatissa ja seminaareissa. Ja kun kerran taiteilijat juovat, täytyy kai muidenkin "luovien" ihmisten juoda.

Taiteellisella lahjakkuudella ei sinänsä liene mitään yhteyttä juomisen kanssa. Taiteilijan ammatti vain antaa paremman mahdollisuuden viinan käyttöön: riippumattomuus, yksinäisyys ja epävarmuus...

• Maalaismies* kirjoitti:

Totta kyllä, taiteilijat ovat aina juoneet. Heidän ei ole ollut tarve peitellä juomistaan, kuten virkamiesten ja muiden toimissa olevien. Luova hulluus on käsite, jota viljellään missä hyvänsä ammatissa ja seminaareissa. Ja kun kerran taiteilijat juovat, täytyy kai muidenkin "luovien" ihmisten juoda.

Taiteellisella lahjakkuudella ei sinänsä liene mitään yhteyttä juomisen kanssa. Taiteilijan ammatti vain antaa paremman mahdollisuuden viinan käyttöön: riippumattomuus, yksinäisyys ja epävarmuus...

Olen nähnyt kaikenlaisia ammatin harjoittajia alkoholisteina, ei siinä taida taiteellisuudella olla mitään tekemistä, luovuudesta puhumattakaan.
        Kyllähän julkisuudella on merkitystä, kun ovat aina näkyvissä. Alkoholisteja on kaikissa ammattikunnissa ja sivilisäädyissä. Kaikkein köyhimmät ovat vain eniten julkisuudessa.

• Ei sentään
        LateVaan kirjoitti:

Olen nähnyt kaikenlaisia ammatin harjoittajia alkoholisteina, ei siinä taida taiteellisuudella olla mitään tekemistä, luovuudesta puhumattakaan.
        Kyllähän julkisuudella on merkitystä, kun ovat aina näkyvissä. Alkoholisteja on kaikissa ammattikunnissa ja sivilisäädyissä. Kaikkein köyhimmät ovat vain eniten julkisuudessa.

voi noin yksinkertaistaa, että kaikki koulujakäymättömät keksijöitä ja viinamäen miehet
        taiteilijoita. Miksi yrität tätä, Ruuneperi?

• Maalaismies*
        Ei sentään kirjoitti:

voi noin yksinkertaistaa, että kaikki koulujakäymättömät keksijöitä ja viinamäen miehet

Tuskin Ruuneperi tulkkia tarvitsee, mutta oikeassahan hän siinä on mitä sanoo. Jos Sibelius ja Juice ovat olleet kelpoja viinamiehiä, niin tottahan se on. Ei Ruuneperi missään väitä, että pitää olla juoppo tullakseen kelpo artistiksi.

Koulutuksen suhteen ns. ammattikorkeakouluja puretaan ja perutaan kaiken aikaa niiden hyödyttömyyden takia. On tottavie kaikenlaista esim. mediakoulutusta, joka ei johda mihinkään. Taaskaan Ruune ei mielestäni väitä, että ammattikoulutus olisi turhaa saatikka tarpeetonta. Yliopistoja karsitaan myös samasta syystä. Eivät ne silti tarpeettomia ole...

• viinaa siis

ei olisi, olisi moni taideteos jäänyt syntymättä, mutta myös moni rikos ihmisyyttä vastaan tekemättä.
        Kumpi vaakakuppi olisi painavampi, ainakin päivittäistä surua ja murhetta taitaisi olla vähemmän.

• Ei sentään kirjoitti:

Kirjoitin, että jotkut, pitäisikö sanoa harvat tai muutamat,¨onnistuvat jopa erittäin hyvin työelämässä, huonosta koulumenestyksestään huolimatta

Ei viina tee taiteilijoita, mutta nämä kyllä sortuvat usein runsaiksi alkoholin käyttäjiksi.

Jean Sibelius, Eino Leino, Olavi Virta, Pentti Saarikoski, Juice Leslinen, olivat jonkinlaisia alansa mestareita, "kuppiinsylkijöitä" ei kukaan.

Kerro nyt kaikkien tai edes muutaman maailmankuulun säveltäjän, kirjailijan tms. nimi, sellaisen, joka oli raivoraitis tai raitis.

Ei juoppoja pidä ihailla, ei myöskään huono-oppisiksi todettuja. Katsotaan tuloksia edes muutamien suurien osalta

• Ruuneperi kirjoitti:

Kirjoitin, että jotkut, pitäisikö sanoa harvat tai muutamat,¨onnistuvat jopa erittäin hyvin työelämässä, huonosta koulumenestyksestään huolimatta

Ei viina tee taiteilijoita, mutta nämä kyllä sortuvat usein runsaiksi alkoholin käyttäjiksi.

Jean Sibelius, Eino Leino, Olavi Virta, Pentti Saarikoski, Juice Leslinen, olivat jonkinlaisia alansa mestareita, "kuppiinsylkijöitä" ei kukaan.

Kerro nyt kaikkien tai edes muutaman maailmankuulun säveltäjän, kirjailijan tms. nimi, sellaisen, joka oli raivoraitis tai raitis.

Ei juoppoja pidä ihailla, ei myöskään huono-oppisiksi todettuja. Katsotaan tuloksia edes muutamien suurien osalta

Suomessakin kymmenettuhannet tulevat alkoholisteiksi. Silti sadattuhannet ehkä miljoonat juovat viinaa, tulemati alkoholisteiksi.
        Nämä kyseiset taiteilijat ja sadat muut heidän kaltaisensa ovat vain enemmän esillä.
        Olen enemmän huolissan miten nykynuorisö läträä viinan ja huumeiden kanssa.Huumeet on vielä suurempi ongelma kuin viina, sillä se tuo rikokset mukaan kuvioihin. Murrosikäinen nuori käyttäessään huumeita ei heti tule ilmi vanhemmilleen, viinanhajun haistaa kyllä helpommin.

• Maalaismies*
        LateVaan kirjoitti:

Suomessakin kymmenettuhannet tulevat alkoholisteiksi. Silti sadattuhannet ehkä miljoonat juovat viinaa, tulemati alkoholisteiksi.
        Nämä kyseiset taiteilijat ja sadat muut heidän kaltaisensa ovat vain enemmän esillä.
        Olen enemmän huolissan miten nykynuorisö läträä viinan ja huumeiden kanssa.Huumeet on vielä suurempi ongelma kuin viina, sillä se tuo rikokset mukaan kuvioihin. Murrosikäinen nuori käyttäessään huumeita ei heti tule ilmi vanhemmilleen, viinanhajun haistaa kyllä helpommin.

Draama lohduttaa ihmisiä. Syvällä käynyt taiteilija pystyy töillään kouraisemaan yleisöään. Koska ihmiskunnan enemmistöllä on vaikeaa, juopon nerokas sanoma lohduttaa: hän on yksi meistä, ajatellaan. Taiteella on siis tärkeä tehtävä.

Sitten kuitenkin kaikki (uskallan sanoa) haluavat pois viinasta ja huumeista. Harva vanhempi ihminen koristelee kotinsa seinät kauhukuvilla. Väkivaltaelokuva voi olla hyvä, mutta kuka haluaa oikeasti siihen maailmaan?

Kauneutta ihminen kaipaa taiteeseen ja elämään. Se vain on parempi kätkeä: kell' onni on jne.

• Maalaismies*

Tuskin Ruuneperi tulkkia tarvitsee, mutta oikeassahan hän siinä on mitä sanoo. Jos Sibelius ja Juice ovat olleet viinamiehiä, niin tottahan se on. Ei Ruuneperi missään väitä, että pitää olla juoppo tullakseen kelpo artistiksi.

Koulutuksen suhteen ns. ammattikorkeakouluja puretaan ja perutaan kaiken aikaa niiden hyödyttömyyden takia. On tottavie kaikenlaista esim. mediakoulutusta, joka ei johda mihinkään. Taaskaan Ruune ei mielestäni väitä, että ammattikoulutus olisi turhaa saatikka tarpeetonta. Yliopistoja karsitaan myös samasta syystä. Eivät ne silti tarpeettomia ole...Silloin kun järki on mukana.

• Kyllä minä uskon raittiitakin suurmiehiä ja -naisia olevan, mutta he eivät esiinny niin näyttävästi kuin juopot kollegansa.
      Jos juoppo saa jotain hyvää aikaan, niin sanotaan, että on se ihme, että se kuitenkin sai tuollaista aikaan, vaikka sellainen juoppo olikin.
      Raittiutta tekojen aiheuttamana ei niin korosteta.

• Hintriika*

Nykyajan kirjailijat ja muut sanataiteilijat ovat hyvinkin kurinalaisia työssään. Enää ei ole muodikasta olla "taiteilijan renttu".

Moni työskentelee määrätyt tunnit päivässä, esim. klo 9-16. Sinä aikana ei lasiin tartuta. Tosin olen ollut huomaavinani, että joillekin raitistuneille kirjailijoille raittius ei ole tehnyt pelkkää hyvää työn kannalta. Varmasti muuten.

Ei sitä voi kieltää, etteikö alkoholi panisi mielikuvitusta liikkeelle. Mutta tuskin suoranainen humalatila saa ketään suoltamaan best sellereitä. Selvin päin luettuna teksti voi päätyä roskakoriin, vaikka pikku pienissä se tuntui niin hauskalta!

Eroa on varmasti myös ihmisissä. Jonkun luovuus toimii selvänä, toisen luovuus kaipaa edes lasillista viiniä. Ja sitten on niitä "kunnon juoppoja", joita ennen vanhaan oli suurin osa miespuolisista taiteilijoista.

Kukapa sen tietää, vaikka Minna Canth & sisaret olisivat käyneet salaa nurkkakaapilla... Naiselle alkoholin käyttö siihen maailman aikaan ei ollut kunniaksi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      94
      2713
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1734
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1640
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1601
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1437
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1237
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1039
    Aihe