Mikä meitä vanhana odottaa?

Reino

Järkyttävää luettavaa Hesarin kuukausiliitteessä. Muuan toimittaja kirjoittaa yli 80-vuotiaan isänsä viimeisista elonpäivistä.

Vanhusta kuskataan palvelutalon ja sairaalan väliä, koska palvelutaloon ei saa kuolla. Vanhuksen potilaspapereissa on hänen allekirjoittamansa hoitotahto, jossa hän ei halua mitään muuta lääkitystä kuin kipulääkitystä tarvittaessa.

Sairaalaan tuodun vanhuksen potilaspapeiden joukosta lääkäri ei ollut huomannut hoitotahtoa ja toinen maahanmuuttajalääkäri heikon kielitaitonsa takia ei ymmärtänyt mitä hoitotahto ja saattohoito tarkoittaa.

Pelottaa, jos joutuu itse samanlaisen kidutuksen kohteeksi vanhana ja liikuntakyvyttömänä.

Mitä vikaa on eutanasiassa?

7

442

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintriika*

Eutanaasiassa on ainakin se vika, että sen käyttäjä joutuu tiilenpäitä lukemaan. Ehkä nämä insuliinipiikittäjätkin ovat omasta mielestään tehneet hyviä tekoja!

Rajanveto on varmasti vaikeaa, mutta jotenkin se pitäisi pystyä vetämään. Jos ei enää itse pysty tahtoaan ilmaisemaan, niin miten se otetaan selville.

Hoitotestamentti on tietenkin eri asia. Minäkin olen sellaisen tehnyt. Toinen juttu vain, löytääkö sen joku silloin, kun sitä tarvittaisiin.

• Maalaismies*

Kun valtiotkin jo kokevat vanhat ihmiset haitaksi, niin eutanasia olisi laillinen keino päästä eroon heistä (meistä). Kukaan ei enää pystyisi sitä lahtausta valvomaan. Perintöjen vonkaajat maksaisivat lääkäreille kelpo korvauksen heidän palveluksistaan. Eutanasia on surkeinta, mitä tämä hengetön sivistys on keksinnyt.

• Toisen maailmansodan melskeessä natsit hoitivat homman jättämällä mielestään joutavalle henkilölle ladatun pistoolin tai syaniidipillerin pöydälle. Ja sitten henkilö huoneeseen ja ovi lukkoon.
        Onhan meitä moneen lähtöön.
        Mutta ei se sielläkään tainnut vanhusten hoitoa olla.

• Jopel kirjoitti:

Toisen maailmansodan melskeessä natsit hoitivat homman jättämällä mielestään joutavalle henkilölle ladatun pistoolin tai syaniidipillerin pöydälle. Ja sitten henkilö huoneeseen ja ovi lukkoon.
        Onhan meitä moneen lähtöön.
        Mutta ei se sielläkään tainnut vanhusten hoitoa olla.

Seurasin äitini laitoselämää ja ei mitään hurraamista.
        Lämpötila talvella huoneissa n 18 - 19 astetta, ja puuvillaleningit vanhuksilla jotka vuoteen omina, hoitajilla paksut villatakit ja jopa huopikkaat jalassa. Tämä on vain yksi joka minusta oli karmeaa.
        Lääkkeiden voimalla siellä pidettiin sängyssä ja jos ruokaan ei oltu koskettu niin lautanen vietiin pois, kun ei ollut maistunut, kun potilaat eivät ymmärtäneet syödä, kaikki toiminnot normaalimmatkaan ei huonokuntoisilla säily.
        Tästä tulisi romaani jos kaiken kertoisin vaan kun se on jo kirjoitettu, ainakin yksi.
        Jos mielenkiintoa lukekaa Suruvaippa, Finnen kirjoittama, äidistään.

• Reino
        Maalaismies* kirjoitti:

Kun valtiotkin jo kokevat vanhat ihmiset haitaksi, niin eutanasia olisi laillinen keino päästä eroon heistä (meistä). Kukaan ei enää pystyisi sitä lahtausta valvomaan. Perintöjen vonkaajat maksaisivat lääkäreille kelpo korvauksen heidän palveluksistaan. Eutanasia on surkeinta, mitä tämä hengetön sivistys on keksinnyt.

Jotta sitä olisi mahdollista käyttää, tulise se laillistaa. En ymmärrä miksi ei saa kuolla, jos pelkää elämää enemmän kuin kuolemaa. Kuolema on kuitenkin väistämätön.

• iirislilja1 kirjoitti:

Seurasin äitini laitoselämää ja ei mitään hurraamista.
        Lämpötila talvella huoneissa n 18 - 19 astetta, ja puuvillaleningit vanhuksilla jotka vuoteen omina, hoitajilla paksut villatakit ja jopa huopikkaat jalassa. Tämä on vain yksi joka minusta oli karmeaa.
        Lääkkeiden voimalla siellä pidettiin sängyssä ja jos ruokaan ei oltu koskettu niin lautanen vietiin pois, kun ei ollut maistunut, kun potilaat eivät ymmärtäneet syödä, kaikki toiminnot normaalimmatkaan ei huonokuntoisilla säily.
        Tästä tulisi romaani jos kaiken kertoisin vaan kun se on jo kirjoitettu, ainakin yksi.
        Jos mielenkiintoa lukekaa Suruvaippa, Finnen kirjoittama, äidistään.

Sanotaan, että pari viikkoa sängyn pohjalla,
        niin se merkitsee kaikkien toimintojen alasajoa.

Äitini piti kiinni iltakävelyistään yli yhdeksänkymppiseksi ja pysyi hyvissä voimissa,
        mutta sitten myöhemmin halvauksen vietyä puhekyvyn ja liikuntakyvyn, kaikki muukin hiipui.

Lauloin hiljaa hänelle melkein korvaan lempivirsiänsä,
        ja silmänsä puhuivat hänen niistä pitävän.

Se oli raskasta aikaa.

• Maalaismies*
        Reino kirjoitti:

Jotta sitä olisi mahdollista käyttää, tulise se laillistaa. En ymmärrä miksi ei saa kuolla, jos pelkää elämää enemmän kuin kuolemaa. Kuolema on kuitenkin väistämätön.

Kyllä järkevä ns. saattohoito huolehtii ettei tarpeettomia kärsimyksiä tarvitse sietää. Tietääkseni nytkin toivoton hoito jätetään tekemättä. Tyhmyyksiltä ja byrokratian möhliltä ei voine välttää tässäkään asiassa. Eutanasia ei kuitenkaan sulkisi pois pahoja virheitä. Tämä kyllä mielestäni pitäisi kyetä hoitamaan ilman lainsäädäntää.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      91
      2675
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      36
      1829
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1724
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      371
      1622
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      20
      1599
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1427
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1237
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1166
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1136
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1029
    Aihe