mistä löytyisi selkeästi maallikonkin ymmärrettävät askelkuviot netistä? Sellaiset, jotka vois vaikka suurentaa ja laittaa lattialle? Perustanssit riittäisi
askelkuviot netissä?
24
7470
Vastaukset
http://tanssi.net/fi/tausta/lajit.html
Siellä on myös muutamia askelanimaatioita. Aika neropatti on, jos pelkästään noiden avulla aikoo tansseja oppia? Myös DVD-kursseja löytyy:
http://www.tanssit.fi/
Pelkän DVD-opetuksenkin avulla on oppiminen vaikeaa? Parasta olisi mennä sopivalle kurssille ja käyttää edellisiä opetuksen tukena.- mittaaja
Valitettavasti on niin, että seuratanssiminen on suurimmaksi osaksi kaikkea muuta kuin sitä että osaa asettaa jalkansa oikeaan kohtaan. Erittäin tärkeää tanssin luonteen ja liikkumisen kannalta on myös jousto ja painonsiirron ajoitus. Edellä ei vielä tultu siihen että pyrkimyksen tulisi olla että keskivartalo tanssii ja jalat vain tulevat mukana. Kyllä taitaa olla niin että oppiakseen on vähintään nähtävä kokonaisen hahmon tanssivan.
- mittaaja
Hiukan edistyneemmän tanssijan näkökulmasta olisi kiva jos tanssikurssien vetäjät eivät käyttäisi tunneilla kokomustaa asua, vartalon liikkeestä kun on silloin vaikea saada selvää. Vähintään olisi hyvä käyttää selvästi erottuvaa vyötä tms, josta lantion seudun vartalon käyttöä voi seurata.
- Vaino Harha
mittaaja kirjoitti:
Hiukan edistyneemmän tanssijan näkökulmasta olisi kiva jos tanssikurssien vetäjät eivät käyttäisi tunneilla kokomustaa asua, vartalon liikkeestä kun on silloin vaikea saada selvää. Vähintään olisi hyvä käyttää selvästi erottuvaa vyötä tms, josta lantion seudun vartalon käyttöä voi seurata.
että käytännöllisesti katsoen yhdenkään vanhain ja nuorten opetustanssisalongin akustiikasta ei ole mitään syytä keskustella, koska sitä ei ole. Tällöin täysin stereofonista eli kaksikanavaista siis erillistä vasenta ja oikeaa kaiutinkaapistoa sisältävää äänentoistojärjestelmää käytettäessä ei pitäisi raahailla niitä kaiutinkaapistoja metritolkulla toisistansa erilleen: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että metritolkulla erilleen raahailluista em kaapistoista joko nuorten tahi vanhain tanssioppilaan korvaan kantautuva kokonaisvaltainen opetusmusiikki on stereofonista vain niitten kaiutinkaapistojen stereofonisessa keskipisteessä, jonne niistä metritolkuilla erilleen raahailluista kaiutinkaapistoista tuleva ääni saapuu samaan aikaan.
Lienee sanomattakin selvää, että tuossa stereofonisessa pisteessä voi treenata vain yksi vanhain tahi nuorten tanssioppilaspari kerrallansa. Kuta etemmäksi siitä pisteestä ajaudutaan, sitä suuremmaksi tulee po kaiutinkaapistoista kantautuvan tanssiopetusmusiikin aikaero eli lähemmän kaapin puoli tulee ensin ja kauemman kaapin puoli tulee sitten vasta ja alitajunta alkaa nalkuttaa, että kunpaa kaappia siinä pitäisi seurata ja mikä pahinta useita metrejä näistä kaapeista sivummalla se opettaja alkaa laskea suureen ääneensä tahtia, jolloin alitajunta menee ihan sekaisin, kun se enää parka ymmärrä, ketä tai mitä siinä pitäisi seurata ja silloin se alkaa oppilas pahemman kerran konpuroida koreografioissa.
Mikäli se vanhaintanssiopetustila on pohjaleikkaukseltaan suorakaide, pahin virhe on sijoittaa ne kaiutinkaapistot useita metrejä toisistansa erilleen sille pidemmälle seinustalle, vaikka ymmärtämättömistä syistä alkuperäisenä tarkoituksena oli varmistaa se, että kaikki varmasti kuulevat musiikin. Tuolla menetelmällä kaikki todellakin kuulevat, mutta jokainen, joka ei ole siinä stereofonisessa keskipisteessä kuulee kaksi bändiä, jotka soittavat samaa kipaletta kahteen eri aikaan ja vielä opettajan, joka laskee tahtia kolmanteen aikaan.
Tuo oli hyvinkin yksinkertainen stereofoninen malli standardista vanhaintanssiopetustilanteesta eikä siinä yritettykään ottaa kantaa tilanteisiin, jossa se musiikki tulee siihen pisteeseen niin eri akoina, että siinä pisteessähän ei tarkemmin ajateltuna kuulu mitään alkuperäisestä lähteestä, vaan ainoastaa sen tilan seinistä ja katoista sekä lattoiosta viivästyneitä heijasteita, joita seuraamalla oppilas varmasti konpastuu pahemman kerran ja saattaa kuvitella olevansa täysin rytmitajuton. - Vaino Harha
Vaino Harha kirjoitti:
että käytännöllisesti katsoen yhdenkään vanhain ja nuorten opetustanssisalongin akustiikasta ei ole mitään syytä keskustella, koska sitä ei ole. Tällöin täysin stereofonista eli kaksikanavaista siis erillistä vasenta ja oikeaa kaiutinkaapistoa sisältävää äänentoistojärjestelmää käytettäessä ei pitäisi raahailla niitä kaiutinkaapistoja metritolkulla toisistansa erilleen: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että metritolkulla erilleen raahailluista em kaapistoista joko nuorten tahi vanhain tanssioppilaan korvaan kantautuva kokonaisvaltainen opetusmusiikki on stereofonista vain niitten kaiutinkaapistojen stereofonisessa keskipisteessä, jonne niistä metritolkuilla erilleen raahailluista kaiutinkaapistoista tuleva ääni saapuu samaan aikaan.
Lienee sanomattakin selvää, että tuossa stereofonisessa pisteessä voi treenata vain yksi vanhain tahi nuorten tanssioppilaspari kerrallansa. Kuta etemmäksi siitä pisteestä ajaudutaan, sitä suuremmaksi tulee po kaiutinkaapistoista kantautuvan tanssiopetusmusiikin aikaero eli lähemmän kaapin puoli tulee ensin ja kauemman kaapin puoli tulee sitten vasta ja alitajunta alkaa nalkuttaa, että kunpaa kaappia siinä pitäisi seurata ja mikä pahinta useita metrejä näistä kaapeista sivummalla se opettaja alkaa laskea suureen ääneensä tahtia, jolloin alitajunta menee ihan sekaisin, kun se enää parka ymmärrä, ketä tai mitä siinä pitäisi seurata ja silloin se alkaa oppilas pahemman kerran konpuroida koreografioissa.
Mikäli se vanhaintanssiopetustila on pohjaleikkaukseltaan suorakaide, pahin virhe on sijoittaa ne kaiutinkaapistot useita metrejä toisistansa erilleen sille pidemmälle seinustalle, vaikka ymmärtämättömistä syistä alkuperäisenä tarkoituksena oli varmistaa se, että kaikki varmasti kuulevat musiikin. Tuolla menetelmällä kaikki todellakin kuulevat, mutta jokainen, joka ei ole siinä stereofonisessa keskipisteessä kuulee kaksi bändiä, jotka soittavat samaa kipaletta kahteen eri aikaan ja vielä opettajan, joka laskee tahtia kolmanteen aikaan.
Tuo oli hyvinkin yksinkertainen stereofoninen malli standardista vanhaintanssiopetustilanteesta eikä siinä yritettykään ottaa kantaa tilanteisiin, jossa se musiikki tulee siihen pisteeseen niin eri akoina, että siinä pisteessähän ei tarkemmin ajateltuna kuulu mitään alkuperäisestä lähteestä, vaan ainoastaa sen tilan seinistä ja katoista sekä lattoiosta viivästyneitä heijasteita, joita seuraamalla oppilas varmasti konpastuu pahemman kerran ja saattaa kuvitella olevansa täysin rytmitajuton.standardiin nuorten ja vanhain tanssiopetustilanteen stereofoniseen malliin: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että standardissa nuorten- ja vanhaintanssiopetustilanteessa käytettävässä stereofonisessa mallissa onkin tarkemmin ajateltuna täysin vanhaintanssikiistatta useita stereofonisia keskipisteitä toisiinsa nähden viivaruoristetussa linjassa, mutta siltikään niitä ei ainakaan suosituimmilla nuorten ja vanhain tanssikursseilla riitä omia streofonisia keskipisteitä kaikille halukkaille etenkään silloin, kun ne kaiutinkaapistot on raahailtu useita metrejä toisistansa erilleen sille pidemmälle seinustalle, koska sitä vastapäätä oleva seinä tulee liian nopeasti vastaan, jos tarkoituksena oli asettaa lukemattomat nuorten ja vanhain tanssikurssilaiset jonoon niiden stereofonisten keskipisteitten viitoittamalle sitä pidenpää seinälinjaa kohtisuorasti osoittavalle linjalle. Lopuksi käytännön vanhaintanssikäytännöllinen esimerkki vanhaintanssipähkinänkuoressa täydellisenä vanhaintanssimakutunnelmia edistävänä pläjäyksenä (for WMP11 only)
http://www.geocities.com/vaino.harha/TripletLikeDreamersTryToDoIt.asx - Vaino Harha
Vaino Harha kirjoitti:
standardiin nuorten ja vanhain tanssiopetustilanteen stereofoniseen malliin: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että standardissa nuorten- ja vanhaintanssiopetustilanteessa käytettävässä stereofonisessa mallissa onkin tarkemmin ajateltuna täysin vanhaintanssikiistatta useita stereofonisia keskipisteitä toisiinsa nähden viivaruoristetussa linjassa, mutta siltikään niitä ei ainakaan suosituimmilla nuorten ja vanhain tanssikursseilla riitä omia streofonisia keskipisteitä kaikille halukkaille etenkään silloin, kun ne kaiutinkaapistot on raahailtu useita metrejä toisistansa erilleen sille pidemmälle seinustalle, koska sitä vastapäätä oleva seinä tulee liian nopeasti vastaan, jos tarkoituksena oli asettaa lukemattomat nuorten ja vanhain tanssikurssilaiset jonoon niiden stereofonisten keskipisteitten viitoittamalle sitä pidenpää seinälinjaa kohtisuorasti osoittavalle linjalle. Lopuksi käytännön vanhaintanssikäytännöllinen esimerkki vanhaintanssipähkinänkuoressa täydellisenä vanhaintanssimakutunnelmia edistävänä pläjäyksenä (for WMP11 only)
http://www.geocities.com/vaino.harha/TripletLikeDreamersTryToDoIt.asxtuollainen jokseenkin stereofoninen mallihan mistä tahansa kuviteltavissa tahi kuvittelemattomissa olevasta sekä nuorten että vanhain tanssitilanteesta on siinäkin mielessä oiva väline, että suurimmankin tunnetun nuorten tahi vanhain tanssimon tunnelman voi tuolla tavalla mallinnettuna mahduttaa markkinoitten pieninpään mobiiliviestintälaitteustoon. Tällöin suurimmastakin mahdollisesta sekä nuorten että vanhain tanssitunnelmasta tulee täysin mobiili ja siten jokseenkin vaivatta mukana kanniskeltava, jolloin kuka tahansa voi jäljestä päin vaikka pahimmassa mahdollisessa kello neljän ruukassa yhtä hipaisunäppäintä keveästi hipaisemalla päästä hymyissä suinensa takaisin silloin kauhean kalliilla pääsylippumaksullansa hankkimaan nuorten tahi vanhain tanssitunnelmaan ja muistella entistä elävenmin, kuinka paljon mukavenpaa sielläkin silloin oli kuin siinä ruuhkassa niin.
- vaikea saada selvää
Vaino Harha kirjoitti:
että käytännöllisesti katsoen yhdenkään vanhain ja nuorten opetustanssisalongin akustiikasta ei ole mitään syytä keskustella, koska sitä ei ole. Tällöin täysin stereofonista eli kaksikanavaista siis erillistä vasenta ja oikeaa kaiutinkaapistoa sisältävää äänentoistojärjestelmää käytettäessä ei pitäisi raahailla niitä kaiutinkaapistoja metritolkulla toisistansa erilleen: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että metritolkulla erilleen raahailluista em kaapistoista joko nuorten tahi vanhain tanssioppilaan korvaan kantautuva kokonaisvaltainen opetusmusiikki on stereofonista vain niitten kaiutinkaapistojen stereofonisessa keskipisteessä, jonne niistä metritolkuilla erilleen raahailluista kaiutinkaapistoista tuleva ääni saapuu samaan aikaan.
Lienee sanomattakin selvää, että tuossa stereofonisessa pisteessä voi treenata vain yksi vanhain tahi nuorten tanssioppilaspari kerrallansa. Kuta etemmäksi siitä pisteestä ajaudutaan, sitä suuremmaksi tulee po kaiutinkaapistoista kantautuvan tanssiopetusmusiikin aikaero eli lähemmän kaapin puoli tulee ensin ja kauemman kaapin puoli tulee sitten vasta ja alitajunta alkaa nalkuttaa, että kunpaa kaappia siinä pitäisi seurata ja mikä pahinta useita metrejä näistä kaapeista sivummalla se opettaja alkaa laskea suureen ääneensä tahtia, jolloin alitajunta menee ihan sekaisin, kun se enää parka ymmärrä, ketä tai mitä siinä pitäisi seurata ja silloin se alkaa oppilas pahemman kerran konpuroida koreografioissa.
Mikäli se vanhaintanssiopetustila on pohjaleikkaukseltaan suorakaide, pahin virhe on sijoittaa ne kaiutinkaapistot useita metrejä toisistansa erilleen sille pidemmälle seinustalle, vaikka ymmärtämättömistä syistä alkuperäisenä tarkoituksena oli varmistaa se, että kaikki varmasti kuulevat musiikin. Tuolla menetelmällä kaikki todellakin kuulevat, mutta jokainen, joka ei ole siinä stereofonisessa keskipisteessä kuulee kaksi bändiä, jotka soittavat samaa kipaletta kahteen eri aikaan ja vielä opettajan, joka laskee tahtia kolmanteen aikaan.
Tuo oli hyvinkin yksinkertainen stereofoninen malli standardista vanhaintanssiopetustilanteesta eikä siinä yritettykään ottaa kantaa tilanteisiin, jossa se musiikki tulee siihen pisteeseen niin eri akoina, että siinä pisteessähän ei tarkemmin ajateltuna kuulu mitään alkuperäisestä lähteestä, vaan ainoastaa sen tilan seinistä ja katoista sekä lattoiosta viivästyneitä heijasteita, joita seuraamalla oppilas varmasti konpastuu pahemman kerran ja saattaa kuvitella olevansa täysin rytmitajuton.Vaino Harhan käyttämä kirjoitustapa on tällaiselle keskinkertaisen aivokapasiteetin omaavalle tosi vaikea.
Empä viitsi itseäni vaivata ja koittaa ottaa selvää mitä tarkoitat - on niin monimutkasia nuo lauseesi.
Heippa. - lopeta jo
vaikea saada selvää kirjoitti:
Vaino Harhan käyttämä kirjoitustapa on tällaiselle keskinkertaisen aivokapasiteetin omaavalle tosi vaikea.
Empä viitsi itseäni vaivata ja koittaa ottaa selvää mitä tarkoitat - on niin monimutkasia nuo lauseesi.
Heippa.Sitähän minäkin olen yrittänyt sanoa. Lopettaisi jo.
- Vaino Harha
Vaino Harha kirjoitti:
että käytännöllisesti katsoen yhdenkään vanhain ja nuorten opetustanssisalongin akustiikasta ei ole mitään syytä keskustella, koska sitä ei ole. Tällöin täysin stereofonista eli kaksikanavaista siis erillistä vasenta ja oikeaa kaiutinkaapistoa sisältävää äänentoistojärjestelmää käytettäessä ei pitäisi raahailla niitä kaiutinkaapistoja metritolkulla toisistansa erilleen: nythän on hyvinkin pitkälti niin, että metritolkulla erilleen raahailluista em kaapistoista joko nuorten tahi vanhain tanssioppilaan korvaan kantautuva kokonaisvaltainen opetusmusiikki on stereofonista vain niitten kaiutinkaapistojen stereofonisessa keskipisteessä, jonne niistä metritolkuilla erilleen raahailluista kaiutinkaapistoista tuleva ääni saapuu samaan aikaan.
Lienee sanomattakin selvää, että tuossa stereofonisessa pisteessä voi treenata vain yksi vanhain tahi nuorten tanssioppilaspari kerrallansa. Kuta etemmäksi siitä pisteestä ajaudutaan, sitä suuremmaksi tulee po kaiutinkaapistoista kantautuvan tanssiopetusmusiikin aikaero eli lähemmän kaapin puoli tulee ensin ja kauemman kaapin puoli tulee sitten vasta ja alitajunta alkaa nalkuttaa, että kunpaa kaappia siinä pitäisi seurata ja mikä pahinta useita metrejä näistä kaapeista sivummalla se opettaja alkaa laskea suureen ääneensä tahtia, jolloin alitajunta menee ihan sekaisin, kun se enää parka ymmärrä, ketä tai mitä siinä pitäisi seurata ja silloin se alkaa oppilas pahemman kerran konpuroida koreografioissa.
Mikäli se vanhaintanssiopetustila on pohjaleikkaukseltaan suorakaide, pahin virhe on sijoittaa ne kaiutinkaapistot useita metrejä toisistansa erilleen sille pidemmälle seinustalle, vaikka ymmärtämättömistä syistä alkuperäisenä tarkoituksena oli varmistaa se, että kaikki varmasti kuulevat musiikin. Tuolla menetelmällä kaikki todellakin kuulevat, mutta jokainen, joka ei ole siinä stereofonisessa keskipisteessä kuulee kaksi bändiä, jotka soittavat samaa kipaletta kahteen eri aikaan ja vielä opettajan, joka laskee tahtia kolmanteen aikaan.
Tuo oli hyvinkin yksinkertainen stereofoninen malli standardista vanhaintanssiopetustilanteesta eikä siinä yritettykään ottaa kantaa tilanteisiin, jossa se musiikki tulee siihen pisteeseen niin eri akoina, että siinä pisteessähän ei tarkemmin ajateltuna kuulu mitään alkuperäisestä lähteestä, vaan ainoastaa sen tilan seinistä ja katoista sekä lattoiosta viivästyneitä heijasteita, joita seuraamalla oppilas varmasti konpastuu pahemman kerran ja saattaa kuvitella olevansa täysin rytmitajuton.nuorten ja vanhain jokseenkin standardin tanssinopetusmallin edellä nähdyssä esittelyssä voitaisiin kieltämättä haluttaessa ja alkuperäisestä kontekstista täysin irroiteltuna havaita siinä esityksessä viljellyt erikoissanastot, joita ei millään tavalla sinänsä toki erittäinkin arvostetun sekä nuorten että vanhaintanssipalstamme yksinkertaisimmille eli luvallanne sanottuna puupäisimmille lukijoille, joille näin sivumennen etenkin tältä pohjalta sanottuna on yhdelläkään nuoren tahi vanhain tanssitunnillakaan täysin turha mitään askeleitakaan selittää, erikseen ja juurta ja jaksaen selitelty. Ei ole siis mikään ihme, että he tavoillensa uskollisina täälläkin järkyttävänkin suuriin ääniinsä kaikenaikaa protestoivat, etteivät taaskaan ymmärrä, mistä heitä siinäkin ynpäröivässä nuorten- tahi vanhaintanssitilanteessa oikein on kysymys ja vaativat henkilökohtaisia erikoiskohteluita ja lisähuomioita ja lisäselvityksiä.
Mikäli kuitenkin pitäydytään alkuperäisessä kontekstissa eli siinä, että siinä tilanteessa oli kysymys enänpi nuorten ja vanhain tanssin ammattilaisille eli tanssinopettajille ja edistyneemmille harrastajille täysin suunnatusta pointista, jonka tarkoituksena oli jo lähtökohtaisesti ensimmäiseltä nuorten tahi vanhain tanssitunnilta lähtien saavutettavissa olevan tanssitunnelman maksimoimisesta, voidaan kiistatta todeta, että siinä kieltämättä viljeltyä erikoissanastoa ei ollutkaan tarpeen sen tarkemmin selittää: Nythän on hyvinkin pitkälti niin, että tanssinopettaja ja parilla alkeistunnilla jo ollut, keskimääräisellä oppimiskyvyllä varustettu nuorten tahi vanhain tanssija (vrt edistyneenpi harrastaja) toki ymmärtää hyvinkin pian, että alitajuntaa pitää kokoajan vahtia, sillä muutoin se poimii tietämättämme ynpäristöstämme meiltä itseltämme täysin salattuja viestejä kuten esimerkiksi seinistä ja katoista kinpoilleita hiihatteja ja marakasseja ja tanburiineja ja yrittää niittenkin kolinoitten perusteella jatkuvasti sekoitella huolellisia ja parhaassa mahdollisessa nuorten ja vanhain tanssitapauksessa jopa etukäteisä rytmilaskelmiamme.
Ensimmäiselle nuorten tahi vanhaintanssitunnilleen tuleva sen sijaan ei voikaan ymmärtää, miksi hänestä etenkin kauhean kaukana siinä sereofonisessa mallissa selitetyistä jokseenkin stereofonisista pisteistä jostain käsittämättömästä syystä tuntuu siltä, kuin hänellä ei olisi mitään tajua minkäänlaisesta rytmistä, vaikka keskellä stereofonisia keskipisteitä keskellä sitä nuorten ja vanhain tanssimoa seisovat sekä tanssinopettaja että eräät edistyneemmät tanssijat vakuuttavat, että siinähän on ihan selvä rytmi – kuuntele vaikka! Kuulostaa täysin järjettömältä, mutta mikäli kuitenkin ajattelemme sitä tosiasiaa, minne ensikertaa tanssikurssille menevä siinä salissa keskimäärin asettautuu, havaitsemme, ettei hän kehtaa tanssitaidottomuuttaan häpeillen ainakaan sinne keskelle eli stereofonisiin keskipisteisiin asettua, havaitsemme, että siinä esitetty stereofoninen mallihan toimiikin täysin vanhaintanssikiistatta. Ei ole mikään ihme, että liian monet turhautuvat ja katkeroituvat ikiajoiksi jo ensimmäisellä kokemallaan nuorten tahi vanhain tanssitunnilla ja ainoastansa jokseenkin huonosti ja kuten muistamme kaikesta huolimatta täysin yleistä tanssihyvää tarkoittaen sijoitellun kaiutinkaapiston vuoksi.
- Mielipide.
Tuossa osa tyrmäsi nuo askelmerkit mutta omasta kokemuksesta voin sanoa että joillakin esi. minulla oppiminen käy siten että minun täytyy tietää tarkalleen miten jokin menee sen jälkeen voin alkaa opettelemaan.
Tämä on käynyt ilmi muissakin asioissa esim. kielten oppimisessa, ensin pitää tietää miten kirjoitetaan ja sen jälkeen opettelen lausumaan.
Tanssissa meni ihan samaa kaavaa, ensin piti olla päässä selvillä miten askeleet kuuluisi mennä ja sen jälkeen aloin opetella niiden soveltamista käytäntöön.
Toinen asia oli rytmiin tanssiminen, etukäteen en tiennyt ja kursseilla ei opetettu tai oli aikaviive mistä tuossa kerrottiinkin, homma lähti sujumaan vasta kun sain sisäistettyä asian ja se oli päässä selvä miten rytmiin tanssitaan sen jälkeen homma on ollut helppoa.
Tämä oppimistapahtuma ei ole nopea, itsellä meni erään askelkuvion hoksaamiseen reilu vuorokausi, eihän tällaista voi oppia parin tunnin kurssilla.
Suosittelen opettelemaan askeleet ensin ja sitten vasta tanssikurssille opettelemaan kaiken muun, ei kurssille kannata mennä jollei ole mitään hajua tanssilajista ja askeleista eikä miten tanssitaan rytmiin, ne pitää opetella etua.- on hyötyä
Kaikesta osaamisesta on hyötyä, mutta kyllä tanssikurssille voi mennä ihan kylmiltään.
Ymmärtää vain sen, ettei kaikkea alkeisasioitakaan opi heti ekalla kurssilla.
Vähän kerrallaan ... sillain se oppi tulee .. - Virheellistä tietoa
on hyötyä kirjoitti:
Kaikesta osaamisesta on hyötyä, mutta kyllä tanssikurssille voi mennä ihan kylmiltään.
Ymmärtää vain sen, ettei kaikkea alkeisasioitakaan opi heti ekalla kurssilla.
Vähän kerrallaan ... sillain se oppi tulee .."tanssikurssille voi mennä ihan kylmiltään."
Tuosta aiheesta on käyty aiemminkin keskustelua.
Itse huomasin ihan konkreettisesti että kylmiltään ei kannata mennä tanssikurssille.
Tanssikurssilla mennään sitä tahtia mitä suurin osa etenee, Jos et tiedä ollenkaan esim. rytmiä, askeleen sijoittumista tahtiin, askeleita etkä yleensäkkään mitään tanssista niin tanssikurssi on hukkaan heitettyä aikaa.
Tanssikurssilla on lähtöolettamus että osaa tietyt perusasiat eikä niitä ohjaajat jouda neuvomaan kun on parikymmentä muuta odottamassa.
Täysin nollilta (tarkoitan ihan nollilta lähtijää) lähtijän tulee ottaa ensin yksityisopetusta että pääsee normaaliin tasoon ja sen jälkeen vasta tanssikurssille.
Jopa tanssikurssien järjestäjät syyllistyvät tähän että väittävät että voi tulla vaikkei tiedä mitään tanssimisesta.
Itselleni kävi näin, soitin etukäteen ja kerroin etten ollut koskaan tanssinut mitään enkä harrastanut musiikkia, väitettiin että kyllä oppii.
Parin kerran jälkeen luovutin ja onneksi sain hyvää yksityisopetusta ja opin lopulta tanssimaan.
Yhteenvetona voidaan sanoa että tanssikurssista hyötyvät ne joilla on jotakin pohjaa tansseista, muita ilmeisesti kalastetaan mukaan peittämään kustannuksia. Virheellistä tietoa kirjoitti:
"tanssikurssille voi mennä ihan kylmiltään."
Tuosta aiheesta on käyty aiemminkin keskustelua.
Itse huomasin ihan konkreettisesti että kylmiltään ei kannata mennä tanssikurssille.
Tanssikurssilla mennään sitä tahtia mitä suurin osa etenee, Jos et tiedä ollenkaan esim. rytmiä, askeleen sijoittumista tahtiin, askeleita etkä yleensäkkään mitään tanssista niin tanssikurssi on hukkaan heitettyä aikaa.
Tanssikurssilla on lähtöolettamus että osaa tietyt perusasiat eikä niitä ohjaajat jouda neuvomaan kun on parikymmentä muuta odottamassa.
Täysin nollilta (tarkoitan ihan nollilta lähtijää) lähtijän tulee ottaa ensin yksityisopetusta että pääsee normaaliin tasoon ja sen jälkeen vasta tanssikurssille.
Jopa tanssikurssien järjestäjät syyllistyvät tähän että väittävät että voi tulla vaikkei tiedä mitään tanssimisesta.
Itselleni kävi näin, soitin etukäteen ja kerroin etten ollut koskaan tanssinut mitään enkä harrastanut musiikkia, väitettiin että kyllä oppii.
Parin kerran jälkeen luovutin ja onneksi sain hyvää yksityisopetusta ja opin lopulta tanssimaan.
Yhteenvetona voidaan sanoa että tanssikurssista hyötyvät ne joilla on jotakin pohjaa tansseista, muita ilmeisesti kalastetaan mukaan peittämään kustannuksia.Tanssin alkeiskurssit on yleensä tarkoitettu sellaisille henkilöille, jotka eivät tiedä tanssista mitään eivätkä osaa sitä tanssia. Tavanomainen vaatimus on se, että lattialle pääsee omin jaloin.
Ja melkein kaikilla alkeiskursseilla, joilla itse olen ollut, tämä on pitänyt kutakuinkin paikkaansa. Eli mitään etukäteistaitoja tai osaamista em. kävelemistä lukuun ottamatta ei ole tarvinnut osata. Luonnollisesti opettajissa ja opetustilanteissa on eroja; joku opettaja etenee nopeammin kuin joku toinen.
Eli ei muuta kuin kursseille, kunhan ei odota, että yhden kaksituntisen jälkeen on jo lavakonkari.- Mieltä
avanaq kirjoitti:
Tanssin alkeiskurssit on yleensä tarkoitettu sellaisille henkilöille, jotka eivät tiedä tanssista mitään eivätkä osaa sitä tanssia. Tavanomainen vaatimus on se, että lattialle pääsee omin jaloin.
Ja melkein kaikilla alkeiskursseilla, joilla itse olen ollut, tämä on pitänyt kutakuinkin paikkaansa. Eli mitään etukäteistaitoja tai osaamista em. kävelemistä lukuun ottamatta ei ole tarvinnut osata. Luonnollisesti opettajissa ja opetustilanteissa on eroja; joku opettaja etenee nopeammin kuin joku toinen.
Eli ei muuta kuin kursseille, kunhan ei odota, että yhden kaksituntisen jälkeen on jo lavakonkari.Kävin taannoin pitkän keskustelun ja jopa tanssinopettajat joutuivat myöntämään ettei ihan alkeita joudeta opettamaan.
Kursseilla mennään aina massan mukana ja jos et kykene seuraamaan putoat kärryiltä eikä sulle anneta erillisopetusta.
Puhuin todella sellaisista joilla ei ole mitään kokemusta, joilla musiikki ei liikuta mitään paikkaa kehossa, joilla ei ole mitään musiikkiin liittyvää harrastastusta ollut koskaan.
Tiedän että sellaisella joka on pienestä pitäen kuullut musiikkia ja käynyt kaikenmaailman lasten tanssikurssit ja joka löytää helposti musiikista rytmin ja tietää mitä etsiä musiikista että voi liikuttaa edes jotakin ruumiinosaa musiikin tahdissa on todella vaikea käsittää että on olemassa ihmisiä jotka ovat kasvaneet täysin ulkona musiikillisesta harrastuksista ja näinollen eivät voi omata tarvittavia taitoja tanssikurssia varten.
Hyväksyn sellaisen väitteen että suurin osa oppii tanssimaan tanssikursseilla mutta että väitetään että kaikki oppii tanssimaan on perätön.
Vaikeimmat tapaukset kuten itse olin, heille pitää opettaa alusta lähtien mitä musiikista haetaan mikä kertoo musiikissa milloin liikutetaan jalkaa, mihin kohtaan (musiikin) ajoitetaan askel ym. peruskamaa jotka normaali on imenyt jo äidinmaidossa.
Tällaiset ihmiset haluavat myös tanssia mutta heille ei apua löydy tanssikursseista eikä sieltä myöskään ohjata yksityisopetukseen. Mieltä kirjoitti:
Kävin taannoin pitkän keskustelun ja jopa tanssinopettajat joutuivat myöntämään ettei ihan alkeita joudeta opettamaan.
Kursseilla mennään aina massan mukana ja jos et kykene seuraamaan putoat kärryiltä eikä sulle anneta erillisopetusta.
Puhuin todella sellaisista joilla ei ole mitään kokemusta, joilla musiikki ei liikuta mitään paikkaa kehossa, joilla ei ole mitään musiikkiin liittyvää harrastastusta ollut koskaan.
Tiedän että sellaisella joka on pienestä pitäen kuullut musiikkia ja käynyt kaikenmaailman lasten tanssikurssit ja joka löytää helposti musiikista rytmin ja tietää mitä etsiä musiikista että voi liikuttaa edes jotakin ruumiinosaa musiikin tahdissa on todella vaikea käsittää että on olemassa ihmisiä jotka ovat kasvaneet täysin ulkona musiikillisesta harrastuksista ja näinollen eivät voi omata tarvittavia taitoja tanssikurssia varten.
Hyväksyn sellaisen väitteen että suurin osa oppii tanssimaan tanssikursseilla mutta että väitetään että kaikki oppii tanssimaan on perätön.
Vaikeimmat tapaukset kuten itse olin, heille pitää opettaa alusta lähtien mitä musiikista haetaan mikä kertoo musiikissa milloin liikutetaan jalkaa, mihin kohtaan (musiikin) ajoitetaan askel ym. peruskamaa jotka normaali on imenyt jo äidinmaidossa.
Tällaiset ihmiset haluavat myös tanssia mutta heille ei apua löydy tanssikursseista eikä sieltä myöskään ohjata yksityisopetukseen.On ihan totta, etteivät kaikki opi tanssimaan kursseilla. Joillekin opetus etenee liian rivakasti, jollakin on esteenä sosiaalinen pelko, kolmannella jokin muu. Silti väittäisin (täysin mututuntumalta) että normaalin hyvällä alkeiskurssilla 90 % osallistujista oppii tanssimaan. Siksi minusta on vähän liioiteltua kirjoittaa, että:
"Suosittelen opettelemaan askeleet ensin ja sitten vasta tanssikurssille opettelemaan kaiken muun, ei kurssille kannata mennä jollei ole mitään hajua tanssilajista ja askeleista eikä miten tanssitaan rytmiin, ne pitää opetella etua."
Kurssille voi mennä ilman mitään hajua lajeista, rytmistä tai askelista. Kuten todettu, aina löytyy niitä, jotka eivät opi. Jokaista sellaista kohti on silti yhdeksän, jotka oppivat.- Takia
avanaq kirjoitti:
On ihan totta, etteivät kaikki opi tanssimaan kursseilla. Joillekin opetus etenee liian rivakasti, jollakin on esteenä sosiaalinen pelko, kolmannella jokin muu. Silti väittäisin (täysin mututuntumalta) että normaalin hyvällä alkeiskurssilla 90 % osallistujista oppii tanssimaan. Siksi minusta on vähän liioiteltua kirjoittaa, että:
"Suosittelen opettelemaan askeleet ensin ja sitten vasta tanssikurssille opettelemaan kaiken muun, ei kurssille kannata mennä jollei ole mitään hajua tanssilajista ja askeleista eikä miten tanssitaan rytmiin, ne pitää opetella etua."
Kurssille voi mennä ilman mitään hajua lajeista, rytmistä tai askelista. Kuten todettu, aina löytyy niitä, jotka eivät opi. Jokaista sellaista kohti on silti yhdeksän, jotka oppivat.Osaako joku tehdä gallupin aiheesta.
Meinaan sellaisen että siihen eksyisi mahdollisimman paljon tanssikursseilla käyneitä ja nimeenomaan alkeiskursseilla käyneitä.
Ei mihinkään tanssipalvelimeen vaan jonnekkin josta mahdollisimman moni sen löytäisi.
Ainakin tanssinopettajia luulisi asia kiinnostavan.
Tuossa (oliko vuosi sitten) käytiin samanlainen keskustelu ja siinä taisi olla tanssiopettaja joka myönsi että täytyy jonkinverran tietää ennenkuin tulee alkeiskurssille että saa jotakin irti kurssista yksinkertaisesti sen takia että kurssit etenevät niin vauhdilla että täysin ummikon on mahdoton edetä opetuksen tahdissa. - Päivi.-.-.Tanssitytsä
Virheellistä tietoa kirjoitti:
"tanssikurssille voi mennä ihan kylmiltään."
Tuosta aiheesta on käyty aiemminkin keskustelua.
Itse huomasin ihan konkreettisesti että kylmiltään ei kannata mennä tanssikurssille.
Tanssikurssilla mennään sitä tahtia mitä suurin osa etenee, Jos et tiedä ollenkaan esim. rytmiä, askeleen sijoittumista tahtiin, askeleita etkä yleensäkkään mitään tanssista niin tanssikurssi on hukkaan heitettyä aikaa.
Tanssikurssilla on lähtöolettamus että osaa tietyt perusasiat eikä niitä ohjaajat jouda neuvomaan kun on parikymmentä muuta odottamassa.
Täysin nollilta (tarkoitan ihan nollilta lähtijää) lähtijän tulee ottaa ensin yksityisopetusta että pääsee normaaliin tasoon ja sen jälkeen vasta tanssikurssille.
Jopa tanssikurssien järjestäjät syyllistyvät tähän että väittävät että voi tulla vaikkei tiedä mitään tanssimisesta.
Itselleni kävi näin, soitin etukäteen ja kerroin etten ollut koskaan tanssinut mitään enkä harrastanut musiikkia, väitettiin että kyllä oppii.
Parin kerran jälkeen luovutin ja onneksi sain hyvää yksityisopetusta ja opin lopulta tanssimaan.
Yhteenvetona voidaan sanoa että tanssikurssista hyötyvät ne joilla on jotakin pohjaa tansseista, muita ilmeisesti kalastetaan mukaan peittämään kustannuksia.On kyllä totta, että erittäin heikolla tai suorastaan olemattomalla rytmitajulla varustettua henkilöä ei pystytä yleensä kovin olennaisesti ryhmäopetuksessa auttamaan. Mutta tällaisia henkilöitä on ryhmässä yleensä 0-1 kpl. Suurimmalla osalla ihan tavallisista ihmisistä on rytmitajua ihan luonnostaan, ilman mitään esiharrastuksia. Yhtä "erikoistapausta" ei voida jäädä odottelemaan ja näin hän jää rytmin kanssa ongelmoidessaan auttamattomasti jälkeen muussakin opetuksessa. Valitettavasti.
Erittäin heikon rytmitajun paremmaksi kehittämiseen tarvitaan ryhmäopetusta järeämpiä konsteja. Ja erityisesti tahtoa ja sinnikkyyttä!
Mutta keskiverto "pulliainen" pärjää kyllä alkeisryhmässä ihan ilman ennakkotaitoja.
Mutta Avanaq tuossa oikeastaan jo kirjoittikin ajatukseni, sillaikaa kun minä yritin selvitellä unohtunutta käyttäjätunnustani ja salasanaani... - Petteri-08
Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
On kyllä totta, että erittäin heikolla tai suorastaan olemattomalla rytmitajulla varustettua henkilöä ei pystytä yleensä kovin olennaisesti ryhmäopetuksessa auttamaan. Mutta tällaisia henkilöitä on ryhmässä yleensä 0-1 kpl. Suurimmalla osalla ihan tavallisista ihmisistä on rytmitajua ihan luonnostaan, ilman mitään esiharrastuksia. Yhtä "erikoistapausta" ei voida jäädä odottelemaan ja näin hän jää rytmin kanssa ongelmoidessaan auttamattomasti jälkeen muussakin opetuksessa. Valitettavasti.
Erittäin heikon rytmitajun paremmaksi kehittämiseen tarvitaan ryhmäopetusta järeämpiä konsteja. Ja erityisesti tahtoa ja sinnikkyyttä!
Mutta keskiverto "pulliainen" pärjää kyllä alkeisryhmässä ihan ilman ennakkotaitoja.
Mutta Avanaq tuossa oikeastaan jo kirjoittikin ajatukseni, sillaikaa kun minä yritin selvitellä unohtunutta käyttäjätunnustani ja salasanaani...Lähtisitkö kanssani tanssimaan Hietsuun!?!
- Päivi.-.-.Tanssitytsä
Petteri-08 kirjoitti:
Lähtisitkö kanssani tanssimaan Hietsuun!?!
Aina lähden tanssimaan, jos siisti kaveri rivistä hakee.
- Tanssiamatööri
Parhaat opetusvideot on youtubessa.
- Tule Tanssimaan 1ja2
Katso www.tanssikeskus.fi .Löydät suomen parhaat tanssiopetus DVD.Varmasti tosi selkeitä.
- Hidas lavavalssi
Kannattaa panostaa askelten rytmiin kaavamaisten kuvioiden sijaan. Kaavamaisia kuvioita tanssivia jyriä tanssipaikoilla on muutenkin riittävästi.
Nykysuuntauksen mukainen vapaa vienti ei edes salli kaavamaisten askelkuvioiden mukaan tanssimista, koska askelten suunnat ja pituudet vaihtelee viennin ja käytettävissä olevan tilan mukaan.
Esimerkiksi hidasta valssia opetetaan edelleenkin "virallisen kaavan" mukaisesti, mutta aika äkkiä huomaa sen olevan käyttökelvoton lavatanssiksi. - KANNATTAA TILATA
www.tanssikeskus.fi sivuita löydät suomen parhaat dvd .VOIT OPPIA TANSSIMAAN KOTONASI
- opi tanssimaan
Löydät suomen parhaat tanssiopetus dvd .Olen kuullut että moni on oppinut tanssimaan pelkästään katsomalla näitä.Opetus on tosi selkeää ja helppo tajuista. Katso www.tanssikeskus.fi
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391759En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81131
- 121048
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 20949
- 80889