nartun

leikkauksesta!

hei!kysyisin nartun leikkauksesta.
narttumme on keskikokoa hieman pienempi,onko kauan kipeä leikkauksen jälkeen?paljonko leikkaus maksaa arviolta?koskaan kun ei ole tarkoitus pennuttaa ja voi sattua vahinko jos ei leikkaa.onko iällä väliä leikkauksen kannalta?entä onko parempi leikata kesällä vai syksyllä vasta.(tulee noi kuumat ilmat)?kiitoksia vastauksista!!

6

284

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Leikkautin villakoirani eilen joten kaikkiin kysymyksiin en osaa vastata ja haluaisin itekki lisää tietoa. Leikkaus tapahtui klo 14 ja koiran sain hakea klo 15.30 koira nukkui vielä ja heräsi vasta 18 aikoihin. VOI KU OLI SURKIAN NÄKÖINEN KU YRITTI PYSTYYN EIKÄ MILLÄÄ JALAT OLISI KANTANEET!!!! Aiva tuli itelle paha olo jotta tuon oon sulle tehny. leikkaus maksoi 224€ lääkkeineen. Kotiin antibiootti ja kipulääke viideksi päiväksi. Tikit pois 12-14 vrk kuluttua. Vähän meillä on haava vuotanut joka mua huolestuttaa mut kuulemma muillaki tehny niin. Soitin mun ystävälle jonka koira leikattiin äskettäin. Tänään jo ruoka maittoi ja pissilläki on ulkona käyty joten eiköhän se siitä.

• koirani

leikattiin viime syyskuussa. Labbis. Paras leikkaus ajankohta on juoksujen puoliväli, silloin kohtu on pienimmillään.Tikit otettiin 14 vrk:n jälkeen. Haava parani hyvin, ei tulehtunut.

Leikattiin aamulla 10 aikaan ja heräsi kotona noin klo. 16 aikaan. Söi ja joi ja kävi ulkona pissillä ja kakalla jo samana iltana. Kipuja ei ollut missään vaiheessa.
        Antibioottikuuri kesti 5 pv. Kipulääkettä annoin kahtena päivänä ja sitten lopetin ne, kun kerran ei tarvinnut.

Tämä tyttö oli ihan oma itsensä tikkien kanssakin, vaikka ne vähän kiristivät. Voi sanoa että 3 vk. leikkauksesta koira oli terve.
        Oli tosin nuori. silloin 11 kk. vanha, kun leikattiin. Haavaa ei tarvinnut suihkutella, eikä mitenkään hoitaa. T-paitaa pidin, ettei päässyt nuolemaan, eikä likaantunut ulkona.

Tuo leikkaus lääkkeineen ja tikinpoistoineen maksoi 210 €. Olen ollut tosi tyytyväinen, että leikkautin. Tyttö ei ole lihonut, eikä muuttunut luonteeltaan, on ihan oma itsensä.

• krissde

Vuoden vanha venla 30kg,leikattiin tuossa kuukaus sitten.Kunnan eläinlääkärillä hinta oli 280e siihen tuli mukaan kauluri.Penisilliini kuuri 10 päivää.Aika hyvin meni,paitsi viimeinen sulava tikki häiritsi tikkien poiston jälkeen,nuoli arpea,ja kyllä se siitä sitten parani kuitenkin.Tikkien poistossa venla olis pitäny rauhoittaa,oli hurja diili,panikoi mielettömästi.Lääkäri näytti poistamansa kohdun,siistin näköinen pussukka.Tein venlalle pitkästä t paidasta housut,kuminauha helmaan,takajalat hihoista ja häntä pää aukosta,anto olla hyvin päällä.Meillä meni kyllä hiljais elolla,tikkien poistoon asti.Juoksusta pitäisi olla ainakin kaksikuukautta leikkaukseen.En tiedä,voi olla ettei ihan kesäällä kannata leikkauttaa,mutta se on aikapaljon siitä juoksu ajasta kiinni.Haavaa olis pitäny suihkutella,mutta venla pelkää suihkua,joten en ruvennu kipeen koiran kanssa tappelemaan,parani silti hyvin.Hinta olis ollut melkein kaksisataa enemmän yksityisellä,saatiin hyvä hoito vaikka oli kunnan konitohtori.Hyvää kevättä...

• paljon!!

vastauksista!huolettaa lähinnä se jos koira on hyvin kipeä mutta hyvin on teilläkin menny.
        koirani täyttää vasta lokakuussa yksi et eihän täs hirvee hengen hätä ole!hyvää kevättä!

• toivottavasti auttoi

En muista hintaa ollenkaan, sillä koira oli oikeastaan äitini. Kipeänä oli ainakin pari päivää kunnolla, mutta sille taidettiin antaa kipuihin Ketorinia. Isoille koirille leikkauksia ei suositella, oma koira cavalier, joten ei ongelmia sen suhteen, sinun kannattaa kuitenkin kysyä eläinlääkäriltä noista komplikaatiovaaroista. Narttuja ei mielellään leikata kovin nuorina, yleensä pitää olla muutamat juoksut käyty läpi ennen kuin suostuvat leikkaamaan. Kannattaa muuten varautua kummallisiin muutoksiin. Narttu voi lihoa helposti ja omalla koiralla on ainakin nykyään pohjaton vatsa, voisi syödä mitä vain. Hormoonitoiminta meni sekaisin ja nyt on tuon turkin kanssa ongelmia. Jos koirasi on lyhytturkkinen, niin ei kai sitten ongelmaa. En tiedä, onko vuodenajalla väliä.. Itse vähän kadun tuota leikkausta, kun koiran juoksut olivat lähinnä inhottava riesa, yhtään poikakoiraa ei meillä pyörinyt. Isompaa koiraa en aio leikkauttaa, sillä sen juoksujen väli on pitkä ja kestää nuo juoksut lyhyen aikaa, enkä enää halua tuota ruokahelvettiä.

• anteeksi.

Noista turkkiongelmista, minun pitää leikata koiran turkki lähes kaljuksi kesäksi, koska se ei tiputa sitä ja turkin laatu muuttui sellaiseksi untuvaiseksi ainakin aluksi, nykyään jo vähän parempi. Tuo ruokaongelma vain ärsyttää, koira tuntuu syövän mitä vain sille antaa ja ryöstää toisenkin koiran ruoat. Ja olen kyllä kuullut, että leikkauksen jälkeen pitäisi ruoan määrää hiukan vähentää. Mutta onnea kuitenkin! Koirasi on varmasti ihan väsynyt ja vähän ärtyisäkin leikkauksen jälkeen, ei kannata huolehtia siitä. Yritä estää sitä kuitenkin raapimasta sitä leikkaushaavaa, oma koira yritti raapia sitä ja se ei ollut hyvä juttu ollenkaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1759
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1131
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe