Kertokaa

asian osaavat

Minkä takia jotkut osaavat liikkua muun porukan mukana kädenalitanssilajeissa? ja minkä takia kaikki eivät osaa?

En alkanut enään kysymään kolmatta kertaa tätä samaa kysymystä tuossa vähän alempana, keskustelu meni eipäs juupas tasolle.

Itse olen niitä foksaajia joita tuossa yritettiin syyllistää, on ilo katsoa kädenalitanssijoita jotka todellakin liikkuvat muiden mukana tehden omia kuvioita ottaen muut huomioon.
Mutta sellaiset jotka tukkivat kaikki kulkureitit ja törmäilevät minne sattuu (olipa sitten foksaajia tai muita) en katso hyvällä.

25

3252

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Dirty Dancer

      ...ns kädenalitansseista käytännössä ainoastaan kuviohumpaksi sanotulla takametsien keksinnöllä voi kiertää salia foksaajien tahdissa.

      Jos muissa kädenalitansseissa (koskee myös buggia) lähtee kiertämään salia foksaajien ulkokehän vauhdilla, niin tanssi muuttuu... niin, se muuttuu kuviohumpaksi, vaikka tanssija ehkä luulee tanssivansa jotakin muuta.

      Siitä syystä osaavat harrastajat tanssivat kädenalitanssinsa (jive, fusku, bugg, cha cha, rumba, lindy hop, boogie woogie, salsa, merenque, bachata) aika lailla pienessä alassa jossakin lavan nurkassa tai sitten ihan keskellä parkettia.
      No joo, poikkeuksena samba, jolla kyllä voi aika helposti kiertää salia, jos osaa vaikkapa vasemmat käännökset, promenadi/vastapromenadi juoksut, rollit yms, etenevät vuorot.

      Jotkut tanssiopettajien eksyttämät bugg-fanaatikot kyllä myös kiertävät vauhdilla salia, mutta he eivät silloin enää tanssi kunnon buggia, vaan sitä samaa kuviohumppaa, jota ruotsissa siis jotkut sanovat buggiksi, ja jolla sielläkään hyvät tanssijat eivät ravaa ympäri salia ...

      • Ei nyt aivan noin

        "...ns kädenalitansseista käytännössä ainoastaan kuviohumpaksi sanotulla takametsien keksinnöllä voi kiertää salia foksaajien tahdissa."

        Hah hah. Ollaanpa sitä nyt jälleen huvittavia. Kunhan saat ne lasisi vaihdettua optikolla, niin saatat havahtua siellä lavalla muihin törmäilysi ohella, että kyllä monilla kädenalitansseilla voi kiertää lavaa, jos noin haluaa.

        "Jos muissa kädenalitansseissa (koskee myös buggia) lähtee kiertämään salia foksaajien ulkokehän vauhdilla, niin tanssi muuttuu... niin, se muuttuu kuviohumpaksi, vaikka tanssija ehkä luulee tanssivansa jotakin muuta."

        Herralla ei taida olla tiedossa muita tansseja kuin kuviohumppa ja kilpatanssi (taisi olla salsa lisäksi). Puhdasta lannoitettahan tuo väitteesi on. Esimerkiksi buggia tanssitaan etenemällä. Sen luulisi sinunkin tietävän. Ihan sama on tanssitko cha cha:ta, boogie woogiea, lindy hoppia tms. salia edeten. Eteneminen noissa lajeissa vaatii enemmän taitoa kuin paikalla pysyminen. Onnistuu tarvittaessa. On kokeiltu.

        "Jotkut tanssiopettajien eksyttämät bugg-fanaatikot kyllä myös kiertävät vauhdilla salia, mutta he eivät silloin enää tanssi kunnon buggia, vaan sitä samaa kuviohumppaa, jota ruotsissa siis jotkut sanovat buggiksi, ja jolla sielläkään hyvät tanssijat eivät ravaa ympäri salia ..."

        Joo, ei ainakaan kilpailuissa, joissa EDETÄÄN salia ympäri.


      • Dirty Dancer
        Ei nyt aivan noin kirjoitti:

        "...ns kädenalitansseista käytännössä ainoastaan kuviohumpaksi sanotulla takametsien keksinnöllä voi kiertää salia foksaajien tahdissa."

        Hah hah. Ollaanpa sitä nyt jälleen huvittavia. Kunhan saat ne lasisi vaihdettua optikolla, niin saatat havahtua siellä lavalla muihin törmäilysi ohella, että kyllä monilla kädenalitansseilla voi kiertää lavaa, jos noin haluaa.

        "Jos muissa kädenalitansseissa (koskee myös buggia) lähtee kiertämään salia foksaajien ulkokehän vauhdilla, niin tanssi muuttuu... niin, se muuttuu kuviohumpaksi, vaikka tanssija ehkä luulee tanssivansa jotakin muuta."

        Herralla ei taida olla tiedossa muita tansseja kuin kuviohumppa ja kilpatanssi (taisi olla salsa lisäksi). Puhdasta lannoitettahan tuo väitteesi on. Esimerkiksi buggia tanssitaan etenemällä. Sen luulisi sinunkin tietävän. Ihan sama on tanssitko cha cha:ta, boogie woogiea, lindy hoppia tms. salia edeten. Eteneminen noissa lajeissa vaatii enemmän taitoa kuin paikalla pysyminen. Onnistuu tarvittaessa. On kokeiltu.

        "Jotkut tanssiopettajien eksyttämät bugg-fanaatikot kyllä myös kiertävät vauhdilla salia, mutta he eivät silloin enää tanssi kunnon buggia, vaan sitä samaa kuviohumppaa, jota ruotsissa siis jotkut sanovat buggiksi, ja jolla sielläkään hyvät tanssijat eivät ravaa ympäri salia ..."

        Joo, ei ainakaan kilpailuissa, joissa EDETÄÄN salia ympäri.

        "Ihan sama on tanssitko cha cha:ta, boogie woogiea, lindy hoppia tms. salia edeten. Eteneminen noissa lajeissa vaatii enemmän taitoa kuin paikalla pysyminen. Onnistuu tarvittaessa."

        Totta kai onnistuu. Siitä ei ole kysymys. On ihan helkkarin helppoa ravata vaikka cha chan, jiven tai vaikka fuskun askelilla ympäri salia, mutta... Onko sillä sitten mitään tekemistä hyvän tanssin kanssa, on jo ihan eri asia. Ja voiko sitä sitten enää edes kutsua muuksi kuin kuviohumppaamiseksi. Kaikki kunnia kuviohumpalle...


      • Ei aivan nyt noin
        Dirty Dancer kirjoitti:

        "Ihan sama on tanssitko cha cha:ta, boogie woogiea, lindy hoppia tms. salia edeten. Eteneminen noissa lajeissa vaatii enemmän taitoa kuin paikalla pysyminen. Onnistuu tarvittaessa."

        Totta kai onnistuu. Siitä ei ole kysymys. On ihan helkkarin helppoa ravata vaikka cha chan, jiven tai vaikka fuskun askelilla ympäri salia, mutta... Onko sillä sitten mitään tekemistä hyvän tanssin kanssa, on jo ihan eri asia. Ja voiko sitä sitten enää edes kutsua muuksi kuin kuviohumppaamiseksi. Kaikki kunnia kuviohumpalle...

        "Totta kai onnistuu. Siitä ei ole kysymys. On ihan helkkarin helppoa ravata vaikka cha chan, jiven tai vaikka fuskun askelilla ympäri salia, mutta... Onko sillä sitten mitään tekemistä hyvän tanssin kanssa, on jo ihan eri asia. Ja voiko sitä sitten enää edes kutsua muuksi kuin kuviohumppaamiseksi. Kaikki kunnia kuviohumpalle..."

        Miksi ei olisi tekemistä hyvän tanssimisen kanssa? Muuttuuko tanssin luonne joksikin toiseksi kuten kuviohumpaksi heti, kun tyypillisesti pienellä alueella tanssittavaa tanssilajia aletaan tanssimaan isommalla tanssialueella, kuten vaikka ympäri salia?

        On aika omituinen väite, jos noin todella väität.


      • Dirty DAncer
        Ei aivan nyt noin kirjoitti:

        "Totta kai onnistuu. Siitä ei ole kysymys. On ihan helkkarin helppoa ravata vaikka cha chan, jiven tai vaikka fuskun askelilla ympäri salia, mutta... Onko sillä sitten mitään tekemistä hyvän tanssin kanssa, on jo ihan eri asia. Ja voiko sitä sitten enää edes kutsua muuksi kuin kuviohumppaamiseksi. Kaikki kunnia kuviohumpalle..."

        Miksi ei olisi tekemistä hyvän tanssimisen kanssa? Muuttuuko tanssin luonne joksikin toiseksi kuten kuviohumpaksi heti, kun tyypillisesti pienellä alueella tanssittavaa tanssilajia aletaan tanssimaan isommalla tanssialueella, kuten vaikka ympäri salia?

        On aika omituinen väite, jos noin todella väität.

        Kysymyshän oli siitä, että edetään siellä ulkolaidalla samaa vauhtia kuin ne foksaajat.

        Seuraavan kerran kun tulee oikein rivakka jive tai vaikka nopea cha cha, niin kokeile ihmeessä tanssia ne kiertäen salia foksaajien vauhdilla ja _säilytä samalla näiden tanssien luonteenomainen tanssitapa_.

        Sitä tässä yritän selittää. Mutta jos tuohon pystyt, niin sitten on pakko nostaa sinulle hattua. En ole kyllä kenenkään vielä nähnyt siinä onnistuvan ja fiksuimmat tuskin edes yrittävät.


      • Party Dancer
        Dirty DAncer kirjoitti:

        Kysymyshän oli siitä, että edetään siellä ulkolaidalla samaa vauhtia kuin ne foksaajat.

        Seuraavan kerran kun tulee oikein rivakka jive tai vaikka nopea cha cha, niin kokeile ihmeessä tanssia ne kiertäen salia foksaajien vauhdilla ja _säilytä samalla näiden tanssien luonteenomainen tanssitapa_.

        Sitä tässä yritän selittää. Mutta jos tuohon pystyt, niin sitten on pakko nostaa sinulle hattua. En ole kyllä kenenkään vielä nähnyt siinä onnistuvan ja fiksuimmat tuskin edes yrittävät.

        Jostain syystä tuolta alemmasta ketjusta oli poistettu kirjoitukseni mutta kirjoitetaanpa sitte tänne:

        Mikä sitten on "luonteenomaista" jos nyt puhutaan vaikka buggista? Ei kai sitä kukaan ole määritellyt eikä kellään sellaista auktoriteettia oikein olekaan? Bugghan on jatkuvasti kehittyvä ja muuttuva laji jopa kotimaassaan Ruotsissa missä sitä kiistattomasti parhaiten osataan! Suomesta ei nyt voi oikein vakavissaan puhuakaan koska täällä ei vieläkään kukaan tiedä miten buggia pitäisi tanssia tai mikä sille olisi tuota mainitsemaasi "luonteenomaista".


        Muuta luonteenomaista en oikein keksi kuin että sitä tanssitaan nopeahkoon rock´n swing musiikkiin. Toisaalta sitä tanssitaan täällä suomessa yhä vieläkin keskinopeaan ja hitaahkoon iskelmään jonka piirissä pääosin tanssikurssitkin pidetään. Musiikin moninaisuus aiheuttaa sen että pitää hallita ainakin paria-kolmea erilaista tyyöliä ja askellustapaa jos mielii tanssinsa istuvan hyvin musiikin ilmeeseen.

        Minusta buggia ei pitäisi mitenkään määritellä "eteneväksi" tahi "pyöriväksi" tai muutakaan vaan sitä voi tanssia miten vaan ja sekoitellakin. Kyllä minä olen nähnyt useinkin oikeinkin rokkavaa ja svengaavaa hienoa etenevästi tanssittua buggia. Lavalle se sopii muiden kädenalitansien jatkoksi loistavasti siksi että toisinaan kyllästyttää tanssia kädenalitansseja aina paikallaan, silloin bugg:kaan ei tuo mitään uutta lisäarvoa mutta ku nsitä menee salia kiertäen, niin se tuntuu jo aivan eri tanssilta vaikkei tietenkään olekaan.


      • Ei nyt ihan noin
        Dirty DAncer kirjoitti:

        Kysymyshän oli siitä, että edetään siellä ulkolaidalla samaa vauhtia kuin ne foksaajat.

        Seuraavan kerran kun tulee oikein rivakka jive tai vaikka nopea cha cha, niin kokeile ihmeessä tanssia ne kiertäen salia foksaajien vauhdilla ja _säilytä samalla näiden tanssien luonteenomainen tanssitapa_.

        Sitä tässä yritän selittää. Mutta jos tuohon pystyt, niin sitten on pakko nostaa sinulle hattua. En ole kyllä kenenkään vielä nähnyt siinä onnistuvan ja fiksuimmat tuskin edes yrittävät.

        "Kysymyshän oli siitä, että edetään siellä ulkolaidalla samaa vauhtia kuin ne foksaajat."

        Ehkä ei aivan samalla absoluuttisella liikenopeudella, mutta tarpeeksi nopeasti, jotta siinä ehtii ohittaa pareja.

        "Seuraavan kerran kun tulee oikein rivakka jive tai vaikka nopea cha cha, niin kokeile ihmeessä tanssia ne kiertäen salia foksaajien vauhdilla ja _säilytä samalla näiden tanssien luonteenomainen tanssitapa_."

        Voi, voi herra Dirty Dancer. Kerronpa sinulle tässä "salaisuuden": eräs kilpatanssitaustan omaava, monen mielestä osaava lavatanssiopettaja on opettanut mm. cha cha:ta lavaa kiertävänä versiona. Toimii kuin tauti tuolla tavoin. Sama kilpatanssitaustainen lavatanssiopettaja opettaa nykyään myös buggia. Hyi, hyi! Gauheeta!

        Jivehän on käytännössä lähes sama tanssi kuin lindy hop. Tottakai kilpatanssijive on aivan eri planeetalta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä lindy hopin kanssa. Tuon voit kertoa terveisinä Jukka Haapalaiselle, jonka "lindypotkuilla" ei ole mitään tekemistä lindy hopin kanssa. Kuten myös Aleksi Seppäselle, että lindy hop ei todellakaan syntynyt 30-40 -luvuilla, vaan jo 20-luvulla.

        Voisitte vähitellen siellä kilpatanssijoiden hourunhöyryisessä harhamaailmassa alkaa sivistämään itseänne.

        Lindy hopin triple stepeillä tai chasseella (miten tuon haluaa ilmaista) etenee aivan kiitettävästi lavalla kuin lavalla. Lindyn potkuilla (Pistä se Haapalainen joskus oikealle lindy hop -tunnille, niin ei puhu sivu suunsa.) etenee myös vallan mainiosti jopa nopeampaa kuin taaksejäävät foksaajat.


      • mahtaa olla
        Ei nyt ihan noin kirjoitti:

        "Kysymyshän oli siitä, että edetään siellä ulkolaidalla samaa vauhtia kuin ne foksaajat."

        Ehkä ei aivan samalla absoluuttisella liikenopeudella, mutta tarpeeksi nopeasti, jotta siinä ehtii ohittaa pareja.

        "Seuraavan kerran kun tulee oikein rivakka jive tai vaikka nopea cha cha, niin kokeile ihmeessä tanssia ne kiertäen salia foksaajien vauhdilla ja _säilytä samalla näiden tanssien luonteenomainen tanssitapa_."

        Voi, voi herra Dirty Dancer. Kerronpa sinulle tässä "salaisuuden": eräs kilpatanssitaustan omaava, monen mielestä osaava lavatanssiopettaja on opettanut mm. cha cha:ta lavaa kiertävänä versiona. Toimii kuin tauti tuolla tavoin. Sama kilpatanssitaustainen lavatanssiopettaja opettaa nykyään myös buggia. Hyi, hyi! Gauheeta!

        Jivehän on käytännössä lähes sama tanssi kuin lindy hop. Tottakai kilpatanssijive on aivan eri planeetalta, mutta sillä ei ole mitään tekemistä lindy hopin kanssa. Tuon voit kertoa terveisinä Jukka Haapalaiselle, jonka "lindypotkuilla" ei ole mitään tekemistä lindy hopin kanssa. Kuten myös Aleksi Seppäselle, että lindy hop ei todellakaan syntynyt 30-40 -luvuilla, vaan jo 20-luvulla.

        Voisitte vähitellen siellä kilpatanssijoiden hourunhöyryisessä harhamaailmassa alkaa sivistämään itseänne.

        Lindy hopin triple stepeillä tai chasseella (miten tuon haluaa ilmaista) etenee aivan kiitettävästi lavalla kuin lavalla. Lindyn potkuilla (Pistä se Haapalainen joskus oikealle lindy hop -tunnille, niin ei puhu sivu suunsa.) etenee myös vallan mainiosti jopa nopeampaa kuin taaksejäävät foksaajat.

        Ei kai kukaan tosissaan väitä, että jive on sama tanssi kuin lindy hop? Heh, heh..


      • Ei nyt ihan noin

      • hyvin opetettu

        Jos väittää että kuviohumppa ja etenevä bugg ovat samaa tanssia, voi saman tien kutsua tangoa ja foksiakin samoiksi tansseiksi.


    • provon merkki

      Itse paljon kaikkia lajeja tanssivana olen huomannut sen että nuo paikallaan häkkyröijät eivät osaa vielä kunnolla tanssia. Kuvioiden liikkuvaksi muuttaminen ei ole ylivoimaista kun omaa hiukan luovuutta.

      Suurin osa noista kädenalitanssijoista (r&s tanssijat mukaanlukien) eivät osaa ottaa ympäristöään huomioon kun keskittyvät niihin kuvioihinsa. Samoin kuvioiden suunnat ovat kuin kilpatanssijoillakin alussa eli ei tanssisuuntaan vaan vinosti, jopa poikittain valtavirtaan nähden.

      Tuota ongelmaa on myös sylitanssijoilla.

      Samoin molempia ryhmiä vaivaa eniten toisten tanssijoiden huomioon ottamisen puute.

      • Dirty Dancer

        Nimimerkkiisi: Ei ollut provo, vaan mielipide.

        "Itse paljon kaikkia lajeja tanssivana olen huomannut sen että nuo paikallaan häkkyröijät eivät osaa vielä kunnolla tanssia."

        niin varmaan :>

        "Kuvioiden liikkuvaksi muuttaminen ei ole ylivoimaista kun omaa hiukan luovuutta."

        No tottakai ne voi muuttaa vaikka juoksuksi, mutta kaikkea, minkä voi muuttaa EI KANNATA muuttaa.

        Mersuunkin voi vaihtaa vaikka Skodan korin ja jos oikein haluaa kurjuutensa maksimoida niin vaihtaa siihen vielä Ladan koneen, mutta kannattaako se?


    • Putikainen

      Olen ihan samaa mieltä DD:n kanssa.

      Etenevä bugg ei ole kaunista, vaikka se ruotsissa tuntuu olevan joku kansallistanssi.

      Tuosta ketjun avauksesta ajattelin heti, että kirjoittaja on ehkä sekoittanut fuskun, jiven ja buggan ns. swinghumppaan.

      Maailma ei varmaankaan muutu, vaikka miten täällä kirjoiteltaisiin ja asioista kinattaisiin.

      Aina löytyy niitä, jotka haluavat tanssia omalla tavallaan ja toisten tanssi on väärä tyyli tai muuten paheksuttavaa.

    • Kädenalitansseja ei, kuten tässä säikeessä on jo tullut esille, yleensä tanssita lattiaa kiertäen. Tanssin luonne säilyttäen se ei ole käytänössä mahdollista. Sambaa ehkä voi taitava mennä osan aikaa muiden kiertävien mukana, mutta huomioi sanat "taitava" ja "osan aikaa". Muita kädenalitansseja siis tanssitaan pääosin paikallaan, paitsi...

      Buggia on mahdollista ja osin suotavaakin mennä liikkuvana ja lattiaa kiertäen. Buggia voi mennä foksaajien mukana, mutta kuten on jo mainittu, ulkokehän foksaajien vauhdissa bugg usemmin muuttuu tanssista juoksuksi.

      Periaatteessa buggin etenemisnopeus on hyvällä buggarilla samaa luokkaa kuin perusfoksaajalla. Mutta siinä kun foksaaja tavanomaisesti painaa tasaisen tappavalla vauhdilla eteenpäin, buggaaja pysähty, tanssii paikallaan tai liikkuu taaksepäin. Jos kaikki etenevät tanssijat tanssivat buggia (Ruotsissa?), homma toiminee suht kivuttomasti. Jos etenevissä on sekä buggareita että foksaajia, kärsii joko buggin tanssillisuus tai sujuva eteneminen.

      Buggia voi siis mennä sekä etenevästi että tanssillisesti ja jopa samaan aikaan, mutta harvoin foksaajien seassa. Oma valinta pienemmän pahan tie, eli luovun lavatilanteissa osin tanssillisuudesta ja ravaan välillä ylinopeasti. Sisemmällä kehällä, siis stand-tanssijoiden ja nopeammin kiertävien välissä etenemisnopeus olisi periaatteessa ideaali, mutta käytännössä siinä on kahden tulen välissä.

      Tässä voi tietysti kysyä, mitä järkeä buggia on lavoilla tanssia, jos sitä ei voi mennä niin kuin sitä "pitäisi" tanssin luonteen mukaisesti mennä. Vastakysymyksenä voi esittää, että mitä tansseja sitten voi? Ok - humppaa, useimmiten myös foksia voi mennä "oikein". Fuskua ja jiveä myös, samoin salsaa, tietyin edellytyksin myös sambaa, samoin joitain muitakin tansseja (onko esim. jenkka sitten tanssi on aivan oma kysymyksensä.) Mutta entäs esimerkiksi hidasta valssia; vauhti ja liitävyys on melkoisen hukassa Finkkutanssien ruuhkassa. Chachata, ainakaan kilpatanssimaista (=nykyisin opetettavaa lavachachata) ei mahdu eikä sitä edes pitäisi yrittää tanssia ruuhkaoloissa. Sama koskee myös rumbaa ja osin myös bw:tä ja lindya.

      Mutta mitä sitten voi tehdä, jos näitä viimeksi mainittuja (siis chacha, rumba, bw) haluaa tanssia, vaikkei tila oikein anna siihen myöten? Silloin tietysti muutetaan tyyli ja tekniikka tilaan ja tilanteeseen sopivaksi - aivan samoin kuin liikkuvassa buggissa tehdään (ainakin toivottavasti tehdään.) Kyllähän se meitä esteetikkoja kirpaisee, mutta kaikkea ei voi saada.

      • Näin se menee tai pitäisi mennä, kuten nimim. avanaq kirjoittaa. Hauska lukea palstalla pitkästä aikaa pelkkää asiaa sisältävä kirjoitus. DD kirjoitti myös periaateessa ok, mutta mielestäni turhan terävästi.

        Tanssietiketistä puhutaan usein myös tanssikursseilla ja näin pyrittäneen opettamaan sivistynyttä lavakäyttäytymistä ikään kuin muun opetuksen ohessa.


      • etenevästi

        Neliörumbaa voi tanssia myös etenevällä tyylillä jättäen avaukset niille sopiviin paikkoihin. Olen nähnyt ulkomaanmatkalla tällaista rumbaa tanssittavan. Tosin siellä eivät "sosiaalifoksaajatkaan" ihmeemmin vauhtiaan kiihdytelleet ja neliörumbaa tanssineet olivatkin niitä, jotka pujottelivat muiden seassa.

        Toisaalta jos foksia ja yleensäkään kaikkia tansseja ei pyrittäisi härkäpäisesti painamaan samalla nopealla vauhdilla ruuhkasta ja tilanteesta riippumatta, olisi törmäilyongelmakin paljon vähäisempi.


      • Private dancer

        Puhut paljon ja vakuuttavan tuntuisesti buggin "luonteenomaisuudesta" ja "tanssillisuudesta". Voisitko kertoa mitä nämä käsitteet pitävät sisällään yksityiskohtaisemmin?


        Toinen kysymys: Miksi mielestäsi buggia ei voi tanssia foksaajien seassa "tanssillisesti" ja "luonteenomaisesti"?

        Kuten huomaat, kysymykset liittyvät läheisesti toisiinsa!


      • Private dancer kirjoitti:

        Puhut paljon ja vakuuttavan tuntuisesti buggin "luonteenomaisuudesta" ja "tanssillisuudesta". Voisitko kertoa mitä nämä käsitteet pitävät sisällään yksityiskohtaisemmin?


        Toinen kysymys: Miksi mielestäsi buggia ei voi tanssia foksaajien seassa "tanssillisesti" ja "luonteenomaisesti"?

        Kuten huomaat, kysymykset liittyvät läheisesti toisiinsa!

        Vastailen vappufiiliksissä lyhyesti ja sen kummemmin analysoimatta. Bugg on lavoilla tanssittavista lajeista ehkä kaikkein vähiten vakiintunut. Tarkoitan sitä, että on varsin laajalti hyväksytty ne tavat, miten esim. valssia, humppaa tai tangoa "pitää" tanssia tai mikä on ko. lajille luonteenomaista. Bugg taasen on nuori tanssi nykymuodossaan ja muuttuu jatkuvasti.

        Buggin luonteenomaisuus ei ole itselläkään täysin auennut. Tämän hetkinen oma käsitykseni on, että buggiin kuuluu "syke ja svengi" (puls och sväng). Syke tarkoittaa kutakuinkin samaa kuin muissakin swing-tansseissa. Svengi taasen tarkoittaa.... tai sanotaan niin, että bugg ei svengaa, jos eteneminen on kävelyhumppamaista paahtamista. Sen paremmin en sitä osaa/jaksa nyt selittää.

        Ja toiseen kysymykseen - mielestäni tosin jo asiaa selitin aiemmin. Eli buggissa etenemisnopeus on hitaampaa kuin foksissa, jossa liikkuminen on jatkuvampaa etenemistä. Buggiin kuuluu enemmän liikenopeuden ja suunnankin muutoksia, jolloin tanssiminen foksaajien joukossa on haasteellisempaa. Toki se onnistuu, mutta liikkuvan foksaajajoukon keskellä ei voi tehdä kaikkea sitä, mitä haluttaisi ja ehkä voisikin tehdä liikkuvien buggaajien mukana.

        Melkein kaikkia tansseja voi tanssia periaatteessa liikkuvasti foksaajien mukana, mutta edes hyvältä perustanssijalta se ei käytännössä onnistu. Joku kirjoitti edellä liikkuvasta chachasta, jolla voidaan edetä. Jostain kumman syystä olen nähnyt luonnollisesti etenevää chachata lavoilla viimeisen kahden vuoden aikana tasan kaksi kertaa :-)


      • Private dancer
        avanaq kirjoitti:

        Vastailen vappufiiliksissä lyhyesti ja sen kummemmin analysoimatta. Bugg on lavoilla tanssittavista lajeista ehkä kaikkein vähiten vakiintunut. Tarkoitan sitä, että on varsin laajalti hyväksytty ne tavat, miten esim. valssia, humppaa tai tangoa "pitää" tanssia tai mikä on ko. lajille luonteenomaista. Bugg taasen on nuori tanssi nykymuodossaan ja muuttuu jatkuvasti.

        Buggin luonteenomaisuus ei ole itselläkään täysin auennut. Tämän hetkinen oma käsitykseni on, että buggiin kuuluu "syke ja svengi" (puls och sväng). Syke tarkoittaa kutakuinkin samaa kuin muissakin swing-tansseissa. Svengi taasen tarkoittaa.... tai sanotaan niin, että bugg ei svengaa, jos eteneminen on kävelyhumppamaista paahtamista. Sen paremmin en sitä osaa/jaksa nyt selittää.

        Ja toiseen kysymykseen - mielestäni tosin jo asiaa selitin aiemmin. Eli buggissa etenemisnopeus on hitaampaa kuin foksissa, jossa liikkuminen on jatkuvampaa etenemistä. Buggiin kuuluu enemmän liikenopeuden ja suunnankin muutoksia, jolloin tanssiminen foksaajien joukossa on haasteellisempaa. Toki se onnistuu, mutta liikkuvan foksaajajoukon keskellä ei voi tehdä kaikkea sitä, mitä haluttaisi ja ehkä voisikin tehdä liikkuvien buggaajien mukana.

        Melkein kaikkia tansseja voi tanssia periaatteessa liikkuvasti foksaajien mukana, mutta edes hyvältä perustanssijalta se ei käytännössä onnistu. Joku kirjoitti edellä liikkuvasta chachasta, jolla voidaan edetä. Jostain kumman syystä olen nähnyt luonnollisesti etenevää chachata lavoilla viimeisen kahden vuoden aikana tasan kaksi kertaa :-)

        Tuota "pulssia ja sykettä" on hoettu suunnilleen niin kauan kuin vain muistan mutta vieläkään kukaan ei opeta niitä, ainakaan kunnolla! Opettamiseksi en laske sitä että niistä puhutaan.
        Tosiasia lienee että vain hyvin hyvin harvat opettajistakaan osaavat itsekään noita, saati sitten opettaa muita. Näkemistäni buggin opettajista 99% saapastelee buggia enemmän tai vähemmän kävelyhumppamaisesti kanta-askelilla polvia notkistellen/nostellen ja selkä etukumarassa.

        Etenemisnopeudesta olisin vähän eri mieltä kanssasi; bugg ei etene millään tietyllä nopeudella vaan se etenee juuri siten kuin tanssija itse haluaa. Eri kuviot etenevät eri tavoin, joihinkin kuuluu paikoilleen pysähtyminen jotain häkkyröintiä varten, toisia mennään edetn suunnilleen joka askeleella, joihinkin kuuluu taas jopa peruutusaskelia (jotka pitäisi ehdottomasti kitkeä pois bugg-opetuksesta tykkänään!)
        Lisäksi edetä voi erilaisin nopeuksin, jos on tarvetta edetä hetkellisesti nopeammin, voi käyttää kanta-askeleita, jos on tarve hitaampaan etenemiseen, voi tanssia hyvin päkiöiden kautta lyhyellä askeleella. Minusta buggia voi tanssia oikein soljuvasti foksaajienkin keskellä kunhan muistaa että ne peruuttelemis-kuviot ja taka-askeleet sekä pitemmät paikoilleen pysähtymiset pitää jättää pois, tai tekee niitä silloin kun etenemään ei pääse. Itse pystyn tanssimaan buggia foksaajien seassa miten vain haluan; -joko heitä nopeammin, hitaammin tai samaa vauhtia. Voin peruuttaa, pysähtyä halutessani paikalleen aivan kuin foksissakin tai missä tahansa tanssissa! Siksi väitän että puheet siitä miten "buggia ei voi tanssia luonteenomaisesti foksaajien seassa"-eivät ole perusteltuja. Lavatarpeiksi asti voi aivan varmasti!


      • Private dancer kirjoitti:

        Tuota "pulssia ja sykettä" on hoettu suunnilleen niin kauan kuin vain muistan mutta vieläkään kukaan ei opeta niitä, ainakaan kunnolla! Opettamiseksi en laske sitä että niistä puhutaan.
        Tosiasia lienee että vain hyvin hyvin harvat opettajistakaan osaavat itsekään noita, saati sitten opettaa muita. Näkemistäni buggin opettajista 99% saapastelee buggia enemmän tai vähemmän kävelyhumppamaisesti kanta-askelilla polvia notkistellen/nostellen ja selkä etukumarassa.

        Etenemisnopeudesta olisin vähän eri mieltä kanssasi; bugg ei etene millään tietyllä nopeudella vaan se etenee juuri siten kuin tanssija itse haluaa. Eri kuviot etenevät eri tavoin, joihinkin kuuluu paikoilleen pysähtyminen jotain häkkyröintiä varten, toisia mennään edetn suunnilleen joka askeleella, joihinkin kuuluu taas jopa peruutusaskelia (jotka pitäisi ehdottomasti kitkeä pois bugg-opetuksesta tykkänään!)
        Lisäksi edetä voi erilaisin nopeuksin, jos on tarvetta edetä hetkellisesti nopeammin, voi käyttää kanta-askeleita, jos on tarve hitaampaan etenemiseen, voi tanssia hyvin päkiöiden kautta lyhyellä askeleella. Minusta buggia voi tanssia oikein soljuvasti foksaajienkin keskellä kunhan muistaa että ne peruuttelemis-kuviot ja taka-askeleet sekä pitemmät paikoilleen pysähtymiset pitää jättää pois, tai tekee niitä silloin kun etenemään ei pääse. Itse pystyn tanssimaan buggia foksaajien seassa miten vain haluan; -joko heitä nopeammin, hitaammin tai samaa vauhtia. Voin peruuttaa, pysähtyä halutessani paikalleen aivan kuin foksissakin tai missä tahansa tanssissa! Siksi väitän että puheet siitä miten "buggia ei voi tanssia luonteenomaisesti foksaajien seassa"-eivät ole perusteltuja. Lavatarpeiksi asti voi aivan varmasti!

        "Tuota "pulssia ja sykettä" on hoettu suunnilleen niin kauan kuin vain muistan mutta vieläkään kukaan ei opeta niitä, ainakaan kunnolla! Opettamiseksi en laske sitä että niistä puhutaan.
        Tosiasia lienee että vain hyvin hyvin harvat opettajistakaan osaavat itsekään noita, saati sitten opettaa muita. Näkemistäni buggin opettajista 99% saapastelee buggia enemmän tai vähemmän kävelyhumppamaisesti kanta-askelilla polvia notkistellen/nostellen ja selkä etukumarassa. "

        Missähän sinä noita pulssittomia opettajia oikein löydät? Tai no, kyllähän niitä tästä maasta löytää, mutta pakkoko heidän tunneilleen on mennä? Itse olen tälle talvelle käynyt viiden opettajan/opettajaparin tunneilla (kaksi Ruotsista, yksi entinen suomalainen kisapari/osa-aikainen opettajapari ja kaksi päätoimista tanssinopettajaparia) eikä tältä osin ole ollut valittamista kuin yhden parin kohdalta.

        Minun nähdäkseni me olemme liikkumisesta foksaajien mukana pitkälti samaa mieltä. Toki sitä voi tanssia sujuvasti muiden mukana. Mutta kirjoitithan jo itsekin, että tiettyjä asioita (pysähtymiset, peruttelut ym) et voi tehdä ringissä kiertäen samalla tavalla kuin muulla alueella tanssiessa.

        Jos buggin luenteenomaisuuden kriteerinä on ruotsalaisten kilpabugg, on foksikiertäminen siitä aika kaukana. Eri asia tietysti on, onko em. kriteeri lavamaailmaan se oikea.

        Näissä keskusteluissa ja kirjoitteluissa valitettavan usein unohtuu se, että todellinen mittari jonkin tanssityylin toimivuudelle lavaoloissa on se suuri "tavismassa". Kyllähän taitava buggari osaa hidastaa ja kiihdyttää, väistää, muuttaa kuvioita, liikkua vaikka peräkäin, jos tilanne niin vaatii. Mutta onnistuuko se sujuvasti lavojen normibuggarilta? Väitänpä, että ei.

        "Eri kuviot etenevät eri tavoin, joihinkin kuuluu paikoilleen pysähtyminen jotain häkkyröintiä varten, toisia mennään edetn suunnilleen joka askeleella, joihinkin kuuluu taas jopa peruutusaskelia (jotka pitäisi ehdottomasti kitkeä pois bugg-opetuksesta tykkänään!) "

        Miksi ihmeessä ne pitäisi kitkeä pois tykkänään? Bugg ei ole koko ajan kiertosuuntaan etenevää kävelyhumppaa. Luonnollisimmallaan buggiin kuuluu myös taaksepäin eteneminen; viittaan taas länsinaapurin kisatanssiin, joka IMHO on hyvän näiköistä bugg-Tanssia. Tietysti foksaajien joukossa kiertäessä niitä tulee tehdä säästelleen sopeuttaen tanssi muiden liikkeisiin, mutta eikös se juuri karsi sitä luonteenomaisuutta pois?


      • Pirate dancer
        avanaq kirjoitti:

        "Tuota "pulssia ja sykettä" on hoettu suunnilleen niin kauan kuin vain muistan mutta vieläkään kukaan ei opeta niitä, ainakaan kunnolla! Opettamiseksi en laske sitä että niistä puhutaan.
        Tosiasia lienee että vain hyvin hyvin harvat opettajistakaan osaavat itsekään noita, saati sitten opettaa muita. Näkemistäni buggin opettajista 99% saapastelee buggia enemmän tai vähemmän kävelyhumppamaisesti kanta-askelilla polvia notkistellen/nostellen ja selkä etukumarassa. "

        Missähän sinä noita pulssittomia opettajia oikein löydät? Tai no, kyllähän niitä tästä maasta löytää, mutta pakkoko heidän tunneilleen on mennä? Itse olen tälle talvelle käynyt viiden opettajan/opettajaparin tunneilla (kaksi Ruotsista, yksi entinen suomalainen kisapari/osa-aikainen opettajapari ja kaksi päätoimista tanssinopettajaparia) eikä tältä osin ole ollut valittamista kuin yhden parin kohdalta.

        Minun nähdäkseni me olemme liikkumisesta foksaajien mukana pitkälti samaa mieltä. Toki sitä voi tanssia sujuvasti muiden mukana. Mutta kirjoitithan jo itsekin, että tiettyjä asioita (pysähtymiset, peruttelut ym) et voi tehdä ringissä kiertäen samalla tavalla kuin muulla alueella tanssiessa.

        Jos buggin luenteenomaisuuden kriteerinä on ruotsalaisten kilpabugg, on foksikiertäminen siitä aika kaukana. Eri asia tietysti on, onko em. kriteeri lavamaailmaan se oikea.

        Näissä keskusteluissa ja kirjoitteluissa valitettavan usein unohtuu se, että todellinen mittari jonkin tanssityylin toimivuudelle lavaoloissa on se suuri "tavismassa". Kyllähän taitava buggari osaa hidastaa ja kiihdyttää, väistää, muuttaa kuvioita, liikkua vaikka peräkäin, jos tilanne niin vaatii. Mutta onnistuuko se sujuvasti lavojen normibuggarilta? Väitänpä, että ei.

        "Eri kuviot etenevät eri tavoin, joihinkin kuuluu paikoilleen pysähtyminen jotain häkkyröintiä varten, toisia mennään edetn suunnilleen joka askeleella, joihinkin kuuluu taas jopa peruutusaskelia (jotka pitäisi ehdottomasti kitkeä pois bugg-opetuksesta tykkänään!) "

        Miksi ihmeessä ne pitäisi kitkeä pois tykkänään? Bugg ei ole koko ajan kiertosuuntaan etenevää kävelyhumppaa. Luonnollisimmallaan buggiin kuuluu myös taaksepäin eteneminen; viittaan taas länsinaapurin kisatanssiin, joka IMHO on hyvän näiköistä bugg-Tanssia. Tietysti foksaajien joukossa kiertäessä niitä tulee tehdä säästelleen sopeuttaen tanssi muiden liikkeisiin, mutta eikös se juuri karsi sitä luonteenomaisuutta pois?

        "Miksi ihmeessä ne pitäisi kitkeä pois tykkänään? Bugg ei ole koko ajan kiertosuuntaan etenevää kävelyhumppaa. Luonnollisimmallaan buggiin kuuluu myös taaksepäin eteneminen"


        "Bugg ei ole sitä" ja "Bugg ei ole tätä"... -monesti kuulee näitä lukkoonlyötyjä määritelmiä siitä mitä bugg on tai ei ole mutta siksi juuri kysyinkin että kuka sen sanoo ja millä auktoriteetilla?

        Kyllä bugg VOI olla myös koko ajan kiertosuuntaan etenevää ilman että siitä tulee kävelyhumppaa. Näin ainakin minun mielestäni! Miksi ihmeessä se muuttuu kävelyhumpaksi jos koko ajan edetään?
        Käsittääkseni kävelyhumpan ja buggin suurin ero on yleensäkin baunssissa, ei kuvioissa. Kävelyhumppaa mennään polvista joustellen eikä nilkkajousto näyttele kovinkaan suurta osaa puhumattakaan monille rock ja swing-tansseille tyypillisesti vartalonkäytöstä. Kävelyhumpassa kai ideana on koko ajan marssia eteenpäin mutta se ei ainakaan minun mielestäni ole olennaisin ero näiden kahden välillä.

        Tanssisuunnassa taaksepäin etenevät ja pitkään paikoillaan polkevat kuviot pitäisi unohtaa bugista sen tähden että ne eivät vain sovi lavoille ainakaan jos edetään massan mukana. Lisäksi tuosta kuviokeskeisyydestä olisi hyvä jo päästä pikkuhiljaa bugissakin eroon,-tarkoitan että "pyöriväbugg on vanhanaikaista"-tyyppisiä yleisesti viljeltyjä hokemia eli bugin "pitää" olla sitä taikka tätä. Sillä kun ei loppujen lpouksikaan ole suurtakaan väliä itse TANSSIN kannalta mennäänkö eteenpäin, taaksepäin vai poljetaanko paikallaan. Kyse on vain siitä miten jokin tyyli istuu ja sopii lavojen olosuhteisiin. Bugin "lajinomaisuudesta" en menisi puhumaan mitään, -ainakaan kovin suurilla äänenpainoilla. Kas kun sitä ei ole kukaan vielä meille määritellyt, tuskin tuleekaan koskaan määrittelemään.

        Jos jotain halutaan välttämättä sanoa kuvatakseen tanssia nimeltä bugg, -voisi todeta että pääsääntöisesti siinä astutaan askel iskulle, käytetään rock ja swing-tansseista tuttuja kuvioita ja että sitä voi tanssia hyvin monenlaiseen musiikkiin ja hyvin monilla erinäköisillä tyyleillä. Enempää en ainakaan menisi sanomaan. Loput on pelkkiä mielipiteitä joita voi perustella suuntaan ja toiseen.


      • eiku piraattihumppaa
        Pirate dancer kirjoitti:

        "Miksi ihmeessä ne pitäisi kitkeä pois tykkänään? Bugg ei ole koko ajan kiertosuuntaan etenevää kävelyhumppaa. Luonnollisimmallaan buggiin kuuluu myös taaksepäin eteneminen"


        "Bugg ei ole sitä" ja "Bugg ei ole tätä"... -monesti kuulee näitä lukkoonlyötyjä määritelmiä siitä mitä bugg on tai ei ole mutta siksi juuri kysyinkin että kuka sen sanoo ja millä auktoriteetilla?

        Kyllä bugg VOI olla myös koko ajan kiertosuuntaan etenevää ilman että siitä tulee kävelyhumppaa. Näin ainakin minun mielestäni! Miksi ihmeessä se muuttuu kävelyhumpaksi jos koko ajan edetään?
        Käsittääkseni kävelyhumpan ja buggin suurin ero on yleensäkin baunssissa, ei kuvioissa. Kävelyhumppaa mennään polvista joustellen eikä nilkkajousto näyttele kovinkaan suurta osaa puhumattakaan monille rock ja swing-tansseille tyypillisesti vartalonkäytöstä. Kävelyhumpassa kai ideana on koko ajan marssia eteenpäin mutta se ei ainakaan minun mielestäni ole olennaisin ero näiden kahden välillä.

        Tanssisuunnassa taaksepäin etenevät ja pitkään paikoillaan polkevat kuviot pitäisi unohtaa bugista sen tähden että ne eivät vain sovi lavoille ainakaan jos edetään massan mukana. Lisäksi tuosta kuviokeskeisyydestä olisi hyvä jo päästä pikkuhiljaa bugissakin eroon,-tarkoitan että "pyöriväbugg on vanhanaikaista"-tyyppisiä yleisesti viljeltyjä hokemia eli bugin "pitää" olla sitä taikka tätä. Sillä kun ei loppujen lpouksikaan ole suurtakaan väliä itse TANSSIN kannalta mennäänkö eteenpäin, taaksepäin vai poljetaanko paikallaan. Kyse on vain siitä miten jokin tyyli istuu ja sopii lavojen olosuhteisiin. Bugin "lajinomaisuudesta" en menisi puhumaan mitään, -ainakaan kovin suurilla äänenpainoilla. Kas kun sitä ei ole kukaan vielä meille määritellyt, tuskin tuleekaan koskaan määrittelemään.

        Jos jotain halutaan välttämättä sanoa kuvatakseen tanssia nimeltä bugg, -voisi todeta että pääsääntöisesti siinä astutaan askel iskulle, käytetään rock ja swing-tansseista tuttuja kuvioita ja että sitä voi tanssia hyvin monenlaiseen musiikkiin ja hyvin monilla erinäköisillä tyyleillä. Enempää en ainakaan menisi sanomaan. Loput on pelkkiä mielipiteitä joita voi perustella suuntaan ja toiseen.

        Erilaisia lajitunnuksia näille kävelyhumppatansseille yritetään luoda, mutta esim. juuri kävelyhumpan ja buggin kuviot ovat käytännössä kuitenkin yhteensopivia. Joidenkin mielestä ote on erilainen. Eli unohdetaan se että suomessa on opetettu buggmaista käsiotteista kävelyhumppaa jo 80-luvulla. Myös varsinkin viimeaikoina buggiin on alettu tanssimaan entistä runsaammin tyypillisiä kävelyhumppavientejä.

        Muutamat puritanistit yrittävät pitää suomessa buggia alkuperäisen ruotsalaisen buggin kaltaisena. Tästä johtuukin se, että suomalainen bugg on edelleenkin, tosin vain osittain, aika lähellä alkuperäistä bugg formaattia.

        Ruotsissa bugin vapautuminen alkoi jo 90-luvulla, ja lopullinen vapautuminen tapahtui kohta sen jälkeen. Ruotsissa luovuttiin käytännössä lähes kokonaan ns. bugg-iskelmästä ja nykyisin bugg musiikkia on käytännössä kaikki "bugg-tempoinen" tanssittava noin tasaiskuinen musiikki.

        Mikä sitten on käsiotteisen kävely/kuviohumpan ja ruotsalaisen buggin ero. Muuta eroa ei ole kuin se, että humppa tanssitaan humppamaisesti humppamusiikkiin ja bugg tanssitaan buggmaisesti bugg-muusiikkeihin - huomioiden myös soivan musiikin tyyli. Kuviot ainakin lavalla tanssiessa näyttävät olevan yhteisiä samaan tapaan kuin muissakin tansseissa.


      • Pirate dancer kirjoitti:

        "Miksi ihmeessä ne pitäisi kitkeä pois tykkänään? Bugg ei ole koko ajan kiertosuuntaan etenevää kävelyhumppaa. Luonnollisimmallaan buggiin kuuluu myös taaksepäin eteneminen"


        "Bugg ei ole sitä" ja "Bugg ei ole tätä"... -monesti kuulee näitä lukkoonlyötyjä määritelmiä siitä mitä bugg on tai ei ole mutta siksi juuri kysyinkin että kuka sen sanoo ja millä auktoriteetilla?

        Kyllä bugg VOI olla myös koko ajan kiertosuuntaan etenevää ilman että siitä tulee kävelyhumppaa. Näin ainakin minun mielestäni! Miksi ihmeessä se muuttuu kävelyhumpaksi jos koko ajan edetään?
        Käsittääkseni kävelyhumpan ja buggin suurin ero on yleensäkin baunssissa, ei kuvioissa. Kävelyhumppaa mennään polvista joustellen eikä nilkkajousto näyttele kovinkaan suurta osaa puhumattakaan monille rock ja swing-tansseille tyypillisesti vartalonkäytöstä. Kävelyhumpassa kai ideana on koko ajan marssia eteenpäin mutta se ei ainakaan minun mielestäni ole olennaisin ero näiden kahden välillä.

        Tanssisuunnassa taaksepäin etenevät ja pitkään paikoillaan polkevat kuviot pitäisi unohtaa bugista sen tähden että ne eivät vain sovi lavoille ainakaan jos edetään massan mukana. Lisäksi tuosta kuviokeskeisyydestä olisi hyvä jo päästä pikkuhiljaa bugissakin eroon,-tarkoitan että "pyöriväbugg on vanhanaikaista"-tyyppisiä yleisesti viljeltyjä hokemia eli bugin "pitää" olla sitä taikka tätä. Sillä kun ei loppujen lpouksikaan ole suurtakaan väliä itse TANSSIN kannalta mennäänkö eteenpäin, taaksepäin vai poljetaanko paikallaan. Kyse on vain siitä miten jokin tyyli istuu ja sopii lavojen olosuhteisiin. Bugin "lajinomaisuudesta" en menisi puhumaan mitään, -ainakaan kovin suurilla äänenpainoilla. Kas kun sitä ei ole kukaan vielä meille määritellyt, tuskin tuleekaan koskaan määrittelemään.

        Jos jotain halutaan välttämättä sanoa kuvatakseen tanssia nimeltä bugg, -voisi todeta että pääsääntöisesti siinä astutaan askel iskulle, käytetään rock ja swing-tansseista tuttuja kuvioita ja että sitä voi tanssia hyvin monenlaiseen musiikkiin ja hyvin monilla erinäköisillä tyyleillä. Enempää en ainakaan menisi sanomaan. Loput on pelkkiä mielipiteitä joita voi perustella suuntaan ja toiseen.

        En nyt ole enää ihan kartalla tässä keskustelussa. En omasta mielestäni ole todellakaan väittänyt lausuvani jumalallisia käskysanoja buggin luonteesta tai lajinomaisuudesta. Kun minulta kysyttiin mielipidettä buggin luonteenomaisuudesta ja tanssillisuudesta, toin ne esille - siis mielipiteeni.

        Ja korostaakseni, että kerron vain mielipiteitäni ja että lavatanssin luonteen mukaisesti buggissakaan ei ole oikeaa ja väärää, olen varustanut mm. sanat (ulkomuistista) "oikeaa", "pitää", "luonteenomaista" jne. lainausmerkeillä. Lainausmerkit ovat em. sanojen ympärillä nimenomaan vähättelymielessä, mikäli se on jäänyt jollekin epäselväksi.

        Ainoa tekstipätkä, jossa kirjoittaja nimenomaan pyrki määrittelemään ja määräämään millaista buggia pitäisi tanssia ja opettaa, meni jotenkin näin: "taaksepäin menevät kuviot pitäisi ehdottomasti kitkeä buggin opetuksesta". Tässä voisi ns. kysyä, että kuka sanoo ja millä auktoriteetilla. Minä se en kuitenkaan ollut.


    • Aloittaja

      Paljon oli tekstiä puolesta ja vastaan mutta tosi juttu on että mitä enemmän kädenalitannsijoita tulee sitä enemmän ne tarvitsevat tilaa keskilattialta.
      Otetaan suhteeksi vaikka 50%/50% (keksitty suhde).
      Foksaajat pysyvät ylkokehällä ja kädenali tanssijat sisäkehällä, tilanteesta tulee sellainen että foksaajat joutuvat tanssimaan jonossa jos kummallekkin annetaan puolet parkettista käyttöön.
      Otetaanpa olettamus 810m² parketista (27m x 30m),
      Jos tämä alue jaetaan tasaan kahtia siten että yksi ruutu muodostuu keskelle (19,3m x 21m) ja foksaajille ulkokehä niin joudutaan tilanteeseen että foksaajilla on käytössä n. 4m kaista ulkolaidalla.
      Tämä on mahdoton yhtälö jollei ole rajapintaa niinkuin nyt on, eli mitä hitaampaa niin sitä lähempänä keskikohtaa, tässä rajapinnassa tuntuu isoimmat ongelmat olevan.
      Yksi ratkaisu olisi tosiaan tuo liikkuva kädenalitanssi, ei tarvitse mennä siellä uloimmalla kehällä vaan liikkua siinä rajapinnassa.
      Tiedän että tämä on teoriaa ja käytäntö on sitä että mennään iloisesti sekaisin ja kirotaan toisia.
      Jotain pitäisi tehdä ennenkuin tuo suhde muuttuu tuollaiseksi silloin parketti on todellakin villinlännen paikka eli se joka potkii ja tönii eniten saa eniten tilaa.

      • Vanha Foksaaja

        Olen useammassakin tanssipaikassa todennut juuri sen rajapinnan olevan kaikkein turvallisemman tanssialueen foksata. Fuskaajat ja muut kädenalittajat ilmeisesti kuitenkin hallitsevat tanssimisen keskimääräistä paremmin ja näin ollen myös huomioivat muita tanssijoita keskimääräistä paremmin.

        Olen joskun aivan testimielessä tanssinut foksia silloin, kun lattia on seinästä seinään tsaivaajia, ja mitään ongelmaa tanssin etenemisen suhteen ei ole ollut.

        Eniten ongelmia tilankäytön suhteen aiheuttaa foksaajat tanssiessaan poikittaisa linjoja ja ottaessaan askelia tanssin kulkusuuntaa vastaan. Kun foksaajien tila jää kapeaksi käytäväksi, niin epämääräisesti tanssivien haitta moninkertaistuu.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1779
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1141
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      899
    Aihe