Olen käynyt ahkerasti kursseilla. Kokemukseni ovat olleet erittäin myönteisiä. En varmaan koskaan lopeta tanssiharrastusta, niin hyvästä lajista on kyse. Olen mies. Suosittelen tanssiharrastuksen aloittamista kaikille!
Muutamia havaintoja:
- naiset kommentoivat, että suuri osa miehistä ei vie ollenkaan
- perusaskeleen hallintaan pitäisi panostaa, turha kiirehtiä moniin kuvioihin
- hitaassa valssissa monilla miehillä on suuria vaikeuksia pysyä mukana rytmissä
- naisten pitäisi kiinnittää huomiota riittävään vasteeseen, narukäsiä on paljon
- alkeita ei varmaan koskaan jauha liikaa
- iloinen mieli, hymy, muutama sana auttaa
- palautteen antaminen kaverille on joskus vaikeaa
Mitäpä muuta? Onko vastaavanlaisia kokemuksia? Jos olet harrastanut jotain liikuntaa, on tanssiharrastuksen aloittaminen huomattavasti helpompaa. Olet tottunut käskemään lihaksiasi kun sinulle sellaisia ylipäätään on siunaantunut lenkkeilystä tms.
Tanssikursseilla havaittua
43
6585
Vastaukset
- Päivi.-.-.Tanssitytsä
"- naiset kommentoivat, että suuri osa miehistä ei vie ollenkaan"
Naistahan ei varsinaisesti pitäisi _viedä_, vaan mies liikkuu selkeästi ja loogisesti itse, käsiään myöten. Jos viejän oma liike on selkeää ja liike välittyy samanlaisena käsiin asti, ja nainen on sopivan rento, muttei "narukäsi", reaktio eli seuraaminen tapahtuu automaattisesti.
"- palautteen antaminen kaverille on joskus vaikeaa
Mitäpä muuta?"
Palautteen vastaanottaminen on vaikeaa...- ihan noinkaan
Miten viet tyttö kädenali -kuvion (minkä tahansa version) pelkällä omalla selkeällä ja loogisella liikkumisella ilman yhtään mitään muuta vientiä?
Vartalovienti on pop ja sitä kannattaa käyttää miltei joka paikassa missä se on mahdollista. Kaikissa paikoissa se ei ole.
Opettaessaa tätä viemistä oman liikkumisen kautta gurut usein vähän liioittelevat jotta viesti menisi perille. - Päivi.-.-.Tanssitytsä
ihan noinkaan kirjoitti:
Miten viet tyttö kädenali -kuvion (minkä tahansa version) pelkällä omalla selkeällä ja loogisella liikkumisella ilman yhtään mitään muuta vientiä?
Vartalovienti on pop ja sitä kannattaa käyttää miltei joka paikassa missä se on mahdollista. Kaikissa paikoissa se ei ole.
Opettaessaa tätä viemistä oman liikkumisen kautta gurut usein vähän liioittelevat jotta viesti menisi perille."Miten viet tyttö kädenali -kuvion (minkä tahansa version) pelkällä omalla selkeällä ja loogisella liikkumisella ilman yhtään mitään muuta vientiä?"
Ei daamia tarvitse "veivata" kädenalikuvioissakaan. Annat vain suunnan vartaloviennillä ja nostat käden rennosti daamin pään yli. - Dirty Dancer
Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
"Miten viet tyttö kädenali -kuvion (minkä tahansa version) pelkällä omalla selkeällä ja loogisella liikkumisella ilman yhtään mitään muuta vientiä?"
Ei daamia tarvitse "veivata" kädenalikuvioissakaan. Annat vain suunnan vartaloviennillä ja nostat käden rennosti daamin pään yli."Annat vain suunnan vartaloviennillä ja nostat käden rennosti daamin pään yli."
Etkö kaipaa mieheltä pientä vienti-impulssia juuri oikealla iskun osalla antamaan lisäenergiaa käännökseesi? Siis niissä tansseissa ja kuvioissa, joissa haluat tehdä käännöksen mahd. nopeasti.
Eikö se kuitenkin tee terää? Varsinkin, jos mies osaa ajoittaa sen juuri oikein ja tekee sen riittävän pienenä ja napakkana. - Päivi.-.-.Tanssitytsä
Dirty Dancer kirjoitti:
"Annat vain suunnan vartaloviennillä ja nostat käden rennosti daamin pään yli."
Etkö kaipaa mieheltä pientä vienti-impulssia juuri oikealla iskun osalla antamaan lisäenergiaa käännökseesi? Siis niissä tansseissa ja kuvioissa, joissa haluat tehdä käännöksen mahd. nopeasti.
Eikö se kuitenkin tee terää? Varsinkin, jos mies osaa ajoittaa sen juuri oikein ja tekee sen riittävän pienenä ja napakkana.Kyllä. Mutta ei siinäkään naista mihinkään "viedä", vaan impulssi tulee viejän omasta vartalon liikkeestä ja koko kehon nopeasta jännittymisestä (ei "tuuppaisusta"). Tämän seurauksena tapahtuu pyörähdys, valmisteltuun suuntaan.
Ilman tätä impulssia ei seuraajankaan kehoon tule sitä jännitettä, joka nopeaan käännökseen tarvitaan, ja pyörähdys jää löysäksi. - Dirty Dancer
Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
Kyllä. Mutta ei siinäkään naista mihinkään "viedä", vaan impulssi tulee viejän omasta vartalon liikkeestä ja koko kehon nopeasta jännittymisestä (ei "tuuppaisusta"). Tämän seurauksena tapahtuu pyörähdys, valmisteltuun suuntaan.
Ilman tätä impulssia ei seuraajankaan kehoon tule sitä jännitettä, joka nopeaan käännökseen tarvitaan, ja pyörähdys jää löysäksi.Jep. Noinhan se tapahtuu. Pienesti, oikein ajoitetusti, energiaa välittävästi. Ilman mitään dramaattisia vientiriuhtomisia.
- ihan noinkaan
Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
"Miten viet tyttö kädenali -kuvion (minkä tahansa version) pelkällä omalla selkeällä ja loogisella liikkumisella ilman yhtään mitään muuta vientiä?"
Ei daamia tarvitse "veivata" kädenalikuvioissakaan. Annat vain suunnan vartaloviennillä ja nostat käden rennosti daamin pään yli.Ei tässä kukaan veivaamisesta ole mitään puhunut. "Käden nosto rennosti" on vienti. Muun väittäminen on saivartelua. Se, että kättä ei veivaa tarkoittaa vain sitä, että viennin tekee hyvin, ei sitä, että vienti ei ole vienti.
- tarkoitus?
Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
Kyllä. Mutta ei siinäkään naista mihinkään "viedä", vaan impulssi tulee viejän omasta vartalon liikkeestä ja koko kehon nopeasta jännittymisestä (ei "tuuppaisusta"). Tämän seurauksena tapahtuu pyörähdys, valmisteltuun suuntaan.
Ilman tätä impulssia ei seuraajankaan kehoon tule sitä jännitettä, joka nopeaan käännökseen tarvitaan, ja pyörähdys jää löysäksi.Miksi yrität väittää että tuo ei ole viemistä? Miksi asialle pitäisi keksiä jokin uusi nimi kun vanha hyvä on jo valmiiksi olemassa. Ei ole vientiä ja ei-vientiä. On hyvää vientiä ja huonoa vientiä.
Suuri osa viennistä tulee viejän oman vartalon liikkeestä, jos viennin tekee hyvin. Tämä on se perusta, jolle vienti rakennetaan. Mutta se on vasta perusta, ei koko ja lopullinen totuus.
Pitää ymmärtää, että kun joku guru opettaa jotain hän opettaa asioita joita hän katsoo oppilaiden olevan valmiita omaksumaan ja jotka ovat heille heidän silloisessa kehitysvaiheessaan hyödyllisimpiä, ei välttämättä heti koko totuutta joka vain sekoittaisi. Jos vienti oman luonnollisen liikkumisen kautta on se missä on parantamisen varaa se on se, mihin keskitytään. Mutta tästä ei pidä tehdä sitä johtopäätöstä että se on kaikki mitä vieminen sisältää. - Päivi.-.-.Tanssitytsä
tarkoitus? kirjoitti:
Miksi yrität väittää että tuo ei ole viemistä? Miksi asialle pitäisi keksiä jokin uusi nimi kun vanha hyvä on jo valmiiksi olemassa. Ei ole vientiä ja ei-vientiä. On hyvää vientiä ja huonoa vientiä.
Suuri osa viennistä tulee viejän oman vartalon liikkeestä, jos viennin tekee hyvin. Tämä on se perusta, jolle vienti rakennetaan. Mutta se on vasta perusta, ei koko ja lopullinen totuus.
Pitää ymmärtää, että kun joku guru opettaa jotain hän opettaa asioita joita hän katsoo oppilaiden olevan valmiita omaksumaan ja jotka ovat heille heidän silloisessa kehitysvaiheessaan hyödyllisimpiä, ei välttämättä heti koko totuutta joka vain sekoittaisi. Jos vienti oman luonnollisen liikkumisen kautta on se missä on parantamisen varaa se on se, mihin keskitytään. Mutta tästä ei pidä tehdä sitä johtopäätöstä että se on kaikki mitä vieminen sisältää.Tarkoitin sanaa 'vienti' sillä tavoin kun se yleisesti (eli ei-tanssimerkityksessä) ymmärretään. Naista ei tarvitse _viedä_ mihinkään. Ei kääntää, vääntää, tuuppia, kiskoa eikä kuljettaa.
Joillain naisilla tuntuu olevan käsitys, että miehen tosiaan pitäisi _viedä_ hänet johonkin, liikuttaa häntä, vaikka kyse on yhdessä liikkumisesta.
Samoin jotkut miehet eivät ymmärrä, mistä miellyttävä vienti syntyy (nyt tanssijoiden ymmärtämässä merkityksessä). He vain tekevät askelia ja liikuttelevat käsiään, tanssimatta itse vartalollaan. Kyllähän silläkin tavalla reaktioita saa aikaiseksi, mutta se ei ole seuraajalle miellyttävää. - Dirty Dancer
Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
Tarkoitin sanaa 'vienti' sillä tavoin kun se yleisesti (eli ei-tanssimerkityksessä) ymmärretään. Naista ei tarvitse _viedä_ mihinkään. Ei kääntää, vääntää, tuuppia, kiskoa eikä kuljettaa.
Joillain naisilla tuntuu olevan käsitys, että miehen tosiaan pitäisi _viedä_ hänet johonkin, liikuttaa häntä, vaikka kyse on yhdessä liikkumisesta.
Samoin jotkut miehet eivät ymmärrä, mistä miellyttävä vienti syntyy (nyt tanssijoiden ymmärtämässä merkityksessä). He vain tekevät askelia ja liikuttelevat käsiään, tanssimatta itse vartalollaan. Kyllähän silläkin tavalla reaktioita saa aikaiseksi, mutta se ei ole seuraajalle miellyttävää.Olisiko kenties "ohjaaminen" parempi sana kuin vienti? Ainakin se kuulostaa lempeämmältä eikä sisällä vanhoja vääriä mielikuvia tyyliin "vie sinä minä vikisen".
- Päivi.-.-.Tanssitytsä
Dirty Dancer kirjoitti:
Olisiko kenties "ohjaaminen" parempi sana kuin vienti? Ainakin se kuulostaa lempeämmältä eikä sisällä vanhoja vääriä mielikuvia tyyliin "vie sinä minä vikisen".
Tai suostuttelu. :) Niin houkutteleva, että siitä ei tulisi mieleenkään kieltäytyä! :)
- Dirty Dancer
Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
Tai suostuttelu. :) Niin houkutteleva, että siitä ei tulisi mieleenkään kieltäytyä! :)
Tuota... suostuttelu kyllä kuulostaa ainakin riittävän lempeältä, mutta siinä taitaa maistua hieman ympäri puhumisen maku...
Vielä suostutteluakin kainompi tapa olisi anominen. Siis anovin silmin katsoisi ensin daamiin ja sitten siihen suuntaan minne hänen haluaisi liikkuvan.
Mene ja tiedä, ehkäpä siirtyminen karskista viennistä suostutteluun tai peräti anomiseen hillitsisi ainakin pahimpia härvelöintihaluja. - Päivi.-.-.Tanssitytsä
Dirty Dancer kirjoitti:
Tuota... suostuttelu kyllä kuulostaa ainakin riittävän lempeältä, mutta siinä taitaa maistua hieman ympäri puhumisen maku...
Vielä suostutteluakin kainompi tapa olisi anominen. Siis anovin silmin katsoisi ensin daamiin ja sitten siihen suuntaan minne hänen haluaisi liikkuvan.
Mene ja tiedä, ehkäpä siirtyminen karskista viennistä suostutteluun tai peräti anomiseen hillitsisi ainakin pahimpia härvelöintihaluja.Houkuttelu! :) Ei pullanpaloilla, vaan kehon liikkeellä.
- Dirty Dancer
Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
Houkuttelu! :) Ei pullanpaloilla, vaan kehon liikkeellä.
...vokottelu tai peräti viekoittelu. Jos oikein hienosäätöön mennään, niin eikö riittäisi pelkkä feromenointi.
(Feromenointi = juuri keksimäni uudissana, joka tarkoittaa naisen ohjaamista määrättyyn suuntaan pelkillä miehisillä feromoneilla eli aavistuksenomaisilla tuoksuaineilla.) - hoii
Dirty Dancer kirjoitti:
...vokottelu tai peräti viekoittelu. Jos oikein hienosäätöön mennään, niin eikö riittäisi pelkkä feromenointi.
(Feromenointi = juuri keksimäni uudissana, joka tarkoittaa naisen ohjaamista määrättyyn suuntaan pelkillä miehisillä feromoneilla eli aavistuksenomaisilla tuoksuaineilla.)Ny dd vie sun ainoaa puolustajaa ihan virstan mitalla. Herää välittömästi, ja anna satikutia DD:lle..:D
- hienosäätö
Dirty Dancer kirjoitti:
...vokottelu tai peräti viekoittelu. Jos oikein hienosäätöön mennään, niin eikö riittäisi pelkkä feromenointi.
(Feromenointi = juuri keksimäni uudissana, joka tarkoittaa naisen ohjaamista määrättyyn suuntaan pelkillä miehisillä feromoneilla eli aavistuksenomaisilla tuoksuaineilla.)Ei huono... tuo aavistuksenomaisuus tuo esille sen herkkyyden joka saa tanssin sujumaan kuin itsestään, molempien puolelta. ... johtuu se sitten feromenoista tai jostain muusta. Vokottelu ja viekoittelu vähän liian ronskeja mielestäni!
- mittaaja
Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
Kyllä. Mutta ei siinäkään naista mihinkään "viedä", vaan impulssi tulee viejän omasta vartalon liikkeestä ja koko kehon nopeasta jännittymisestä (ei "tuuppaisusta"). Tämän seurauksena tapahtuu pyörähdys, valmisteltuun suuntaan.
Ilman tätä impulssia ei seuraajankaan kehoon tule sitä jännitettä, joka nopeaan käännökseen tarvitaan, ja pyörähdys jää löysäksi.Päiville kiitos gurutason mukaanottamisesta tähän keskusteluun. Kuitenkin käytäntö on hieman toinen johtuen jo siitä, että guruviennin edellytyksenä olevan hyvän tanssiasennon ylläpitäminen on aika rankkaa. Punnerrusasennossa voi kokeilla, kuinka kauan jaksaa kannattaa itsensä ja siten ylläpitää hyvää tanssiasentoa. Ajan voi kertoa tanssiin sovitettuna kahdella, koska koko aikaa ei tarvitse viedä, seurata, valmistella eikä saattaa. Taitaa monella jäädä yhteen kappalepariin se aika joka olisi mahdollista vartalolla täysin viedä. Loppuaika tansseissa sitten arvataan ja käytetään käsivientiä. Seuratanssikisoissakin viimeistään puolentoista kappaleen kohdalla alkaa finalistien suuri enemmistö hyytyä vientiin ja seuraamiseen. Guruvienti on kyllä herkkua sen pienen hetken kun se onnistuu. Elementtejä voi tietysti soveltaa huilatessaan karvalakkivientiinkin, joten opetteluun on ainakin jossakin määrin mielekästä uhrata aikaa ja vaivaa.
- tsingisnapoleonadolf
hyvää tekstiä..itte lisäisin tähän myös intention,paritanssissa ennen kuin viejä alkaa viedä, tai edes tietoisesti alkaa ajatella vientiä, tapahtuu muutos olemuksessa-se on täysin sama asia, kuin esim itämaisen taistelulajin "sisäistänyt"huomaa takaapäin tapahtuvan hyökkäyksen, ja ehtii reagoida ennen kuin esim veitsi on selässä. kysymyksessä on ennenkaikkea mentaalinen ominaisuus, jota voidaan lisätä harjoittelulla.
omien kokemuksieni mukaan naisilla on yleensä joko erittäin löysät tai erittäin jännitetyt kädet,, jotka käytännössä määräävät miten mies "vie"-eli nainen vie-jos taas nainen osaa käyttää hyväkseen intentio-ajan, niin viennissä on mahdollista käyttää hyväkseen kaikkia mahdollisia rentous/jännitys asteita. - aivan oikeassa
Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
Kyllä. Mutta ei siinäkään naista mihinkään "viedä", vaan impulssi tulee viejän omasta vartalon liikkeestä ja koko kehon nopeasta jännittymisestä (ei "tuuppaisusta"). Tämän seurauksena tapahtuu pyörähdys, valmisteltuun suuntaan.
Ilman tätä impulssia ei seuraajankaan kehoon tule sitä jännitettä, joka nopeaan käännökseen tarvitaan, ja pyörähdys jää löysäksi.Vi Se on juuri noin, eli mies "viejänä" tanssii ja tulkitsee sekä mahdollistaa seuraamisen.
Vartalon kokonais hallinta ja misiikillisuus käsiä myöten viestittää ja imbulssoi daamille seuraamisen "eväät".
Valitettavasti niinkuin viejissäkin ja seuraajissa on hyvin eritaitoisia ja tasoisia sekä asenteeltaan moninaisia osallistujia joten on selvää että, suurimmaksi osaksi onnistumisen eväät jää vailinaiseksi ja hakuseen useimmiten.
Silloin tällöin löytyy ja yllättyy hyvinkin onnistuvasta tanssista.
Käden alituksesta, sen verran että, viejänä on hyvin paljon kokemusta siitä kun kädellä tekee tai pyrkii tulkintaa viestittämään on käden nostaminen hiukankin ylemmäksi aihettanut naisen "ryntäämisen" käden ali aina automaattisesti vaikka ei kävisi mielessäkään viedä niin vaan antaa vientikädelle mahdollisuus osallsitua tulkintaan pelkäämättä että, daami itse vie itsensä aina käden ali ja katsoo sitten ihmeissään "teinhän oikein".
Siksi vaste jännitteen käyttö on syytä opiskella ja viejien pitäisi myös opetella olla viemättä naista niinkuin Edellä tarkoitettiin. Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
"Miten viet tyttö kädenali -kuvion (minkä tahansa version) pelkällä omalla selkeällä ja loogisella liikkumisella ilman yhtään mitään muuta vientiä?"
Ei daamia tarvitse "veivata" kädenalikuvioissakaan. Annat vain suunnan vartaloviennillä ja nostat käden rennosti daamin pään yli.Pitkästä aikaa oikein hyvää ja myös opettavaista keskustelua! Kiitos osallistujille ja Päivi etc. :lle tuplakiitokset.
Miehen käden nosto ei automaattisesti tietenkään tarkoita sitä, että daami menee saman tien käden alta, vaan alituksen voi luonnollisesti tehdä myös mies. Itse menen varsin usein oman käteni alta. Sellaisessa tilanteessa ei muistaakseni kukaan nainen ole yrittänyt tehdä alitusta. Kaipa ero viennissäni omaan vs. daamin kädenalitukseen on riittävän selkeä.
Seuraajissa on todella valtavan suuria eroja, viejistä oma kokemus puuttuu. Joskus tuntuu, että daami seuraa kuin unelma ja ajatus lähes aavistuksenomaisen kevyesti ja daamin tanssi sykkii täydellisesti yhteen oman tanssini kanssa. Usein seuraamisen vaikeus johtuu siitä, että ko. tanssin osaaminen on vielä opetteluvaiheessa.
Kädenalitansseja opetellessani vielä suhteellisen äskettäin mietin joskus, että miten yleensä on mahdollista saada nainen seuraamaan kädenalitansseissa kuten hyvillä tanssijoilla näytti tapahtuvan. Onneksi sitä ei tarvitse ihmetellä enää, vaan daami seuraa yleensä vientiäni varsin hyvin.- Päivi.-.-.Tanssitytsä
mittaaja kirjoitti:
Päiville kiitos gurutason mukaanottamisesta tähän keskusteluun. Kuitenkin käytäntö on hieman toinen johtuen jo siitä, että guruviennin edellytyksenä olevan hyvän tanssiasennon ylläpitäminen on aika rankkaa. Punnerrusasennossa voi kokeilla, kuinka kauan jaksaa kannattaa itsensä ja siten ylläpitää hyvää tanssiasentoa. Ajan voi kertoa tanssiin sovitettuna kahdella, koska koko aikaa ei tarvitse viedä, seurata, valmistella eikä saattaa. Taitaa monella jäädä yhteen kappalepariin se aika joka olisi mahdollista vartalolla täysin viedä. Loppuaika tansseissa sitten arvataan ja käytetään käsivientiä. Seuratanssikisoissakin viimeistään puolentoista kappaleen kohdalla alkaa finalistien suuri enemmistö hyytyä vientiin ja seuraamiseen. Guruvienti on kyllä herkkua sen pienen hetken kun se onnistuu. Elementtejä voi tietysti soveltaa huilatessaan karvalakkivientiinkin, joten opetteluun on ainakin jossakin määrin mielekästä uhrata aikaa ja vaivaa.
Ei nämä ole mitään guruasoita, vaan ihan viennin ja seuraamisen perusasioita ja jokaisen tavoitettavissa.
"guruviennin edellytyksenä olevan hyvän tanssiasennon ylläpitäminen on aika rankkaa."
Tarkoitat varmaan "kehyksen" säilyttämistä? Ei se ole rankaa, jos osaa käyttää sitä tarkoituksenmukaisesti. Omien käsien kannatteluun ei paljon energiaa tarvitse, jos kannattelu lähtee oikeista lihaksista. Tarvittavien lihasten aktivointi pressihetkinä ei paljoa lisää rasita, koska käytettävät lihakset ovat isot (mm. leveä selkälihas). Käsivientiin/seuraamiseen tarvitaan vähintään yhtä paljon voimaa, ja voiman käyttö keskittyy muutamiin lihaksiin. Arvaaminenkin on energiaa kuluttaavaa, koska siinä seuraajan keho on jatkuvassa jännitystilassa ja viejä joutuu jarruttelemaan seuraajaa. Vartaloviennissä ja -seuraamisessa toteutuu optimaalinen energiankäyttö, koska liikkeiden aikaansaantiin osallistuu koko keho, ei vain muutama lihas.
Hyvä kehys = olkanivel on hallittuna - Päivi.-.-.Tanssitytsä
tsingisnapoleonadolf kirjoitti:
hyvää tekstiä..itte lisäisin tähän myös intention,paritanssissa ennen kuin viejä alkaa viedä, tai edes tietoisesti alkaa ajatella vientiä, tapahtuu muutos olemuksessa-se on täysin sama asia, kuin esim itämaisen taistelulajin "sisäistänyt"huomaa takaapäin tapahtuvan hyökkäyksen, ja ehtii reagoida ennen kuin esim veitsi on selässä. kysymyksessä on ennenkaikkea mentaalinen ominaisuus, jota voidaan lisätä harjoittelulla.
omien kokemuksieni mukaan naisilla on yleensä joko erittäin löysät tai erittäin jännitetyt kädet,, jotka käytännössä määräävät miten mies "vie"-eli nainen vie-jos taas nainen osaa käyttää hyväkseen intentio-ajan, niin viennissä on mahdollista käyttää hyväkseen kaikkia mahdollisia rentous/jännitys asteita."itte lisäisin tähän myös intention,paritanssissa ennen kuin viejä alkaa viedä, tai edes tietoisesti alkaa ajatella vientiä, tapahtuu muutos olemuksessa"
"jos taas nainen osaa käyttää hyväkseen intentio-ajan, niin viennissä on mahdollista käyttää hyväkseen kaikkia mahdollisia rentous/jännitys asteita."
Tuo intentio oli hieno oivallus! Näihän se nimen omaan parhaimmillaan menee!
Kiitos tämän ajatuksen jakamisesta! - Päivi.-.-.Tanssitytsä
Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
Ei nämä ole mitään guruasoita, vaan ihan viennin ja seuraamisen perusasioita ja jokaisen tavoitettavissa.
"guruviennin edellytyksenä olevan hyvän tanssiasennon ylläpitäminen on aika rankkaa."
Tarkoitat varmaan "kehyksen" säilyttämistä? Ei se ole rankaa, jos osaa käyttää sitä tarkoituksenmukaisesti. Omien käsien kannatteluun ei paljon energiaa tarvitse, jos kannattelu lähtee oikeista lihaksista. Tarvittavien lihasten aktivointi pressihetkinä ei paljoa lisää rasita, koska käytettävät lihakset ovat isot (mm. leveä selkälihas). Käsivientiin/seuraamiseen tarvitaan vähintään yhtä paljon voimaa, ja voiman käyttö keskittyy muutamiin lihaksiin. Arvaaminenkin on energiaa kuluttaavaa, koska siinä seuraajan keho on jatkuvassa jännitystilassa ja viejä joutuu jarruttelemaan seuraajaa. Vartaloviennissä ja -seuraamisessa toteutuu optimaalinen energiankäyttö, koska liikkeiden aikaansaantiin osallistuu koko keho, ei vain muutama lihas.
Hyvä kehys = olkanivel on hallittunaKirjoitin tänne pitkän kirjoituksen olkanivelen hallinnasta ym. asioista, mutta edellinen kirjoittaja katsoi oikeudekseen poistaa oman asiallisen kysymyksensä ja sen myötä bittien taivaaseen lensi myös minun täysin asiallinen vastaukseni. "Kiitos" Tanssija1 siitä, että käytin ihan turhaa aikaani vastaukseeni, jonka kirjoitin harkiten ja aikaa käyttäen. Olisi sillekin ajalle ollut muutakin käyttöä!
Ja nyt esim. edellisen kirjoitukseni viittaus hallittuun olkaniveleen jää ilmaan, kun kyseistä kirjoitusta, jossa tämän ajatuksen selitän, ei enää olekaan. Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:
Kirjoitin tänne pitkän kirjoituksen olkanivelen hallinnasta ym. asioista, mutta edellinen kirjoittaja katsoi oikeudekseen poistaa oman asiallisen kysymyksensä ja sen myötä bittien taivaaseen lensi myös minun täysin asiallinen vastaukseni. "Kiitos" Tanssija1 siitä, että käytin ihan turhaa aikaani vastaukseeni, jonka kirjoitin harkiten ja aikaa käyttäen. Olisi sillekin ajalle ollut muutakin käyttöä!
Ja nyt esim. edellisen kirjoitukseni viittaus hallittuun olkaniveleen jää ilmaan, kun kyseistä kirjoitusta, jossa tämän ajatuksen selitän, ei enää olekaan.Asiaa sisältävistä kirjoituksista pitää ehdottomasti ottaa aina kopio omalle koneelle. Näin olen tehnytkin niille muutamille kirjoituksille, jotka olen katsonut sen arvoisiksi. Näin on syytä tehdä, koska kirjoitus voi poistua jos joko se suoraan tai kirjoituksen sisältävä säie poistetaan.
- Päivi.-.-.Tanssitytsä
Cake kirjoitti:
Asiaa sisältävistä kirjoituksista pitää ehdottomasti ottaa aina kopio omalle koneelle. Näin olen tehnytkin niille muutamille kirjoituksille, jotka olen katsonut sen arvoisiksi. Näin on syytä tehdä, koska kirjoitus voi poistua jos joko se suoraan tai kirjoituksen sisältävä säie poistetaan.
No en ole sellaista muutenkaan harrastanut eikä poistamisen riski edes häivähtänyt mielessäni tässä ketjussa.
- tähän:
Nimimerkki soittaja kirjoitti:
- naiset kommentoivat, että suuri osa miehistä ei vie ollenkaan
**miten heillä voisi edes olla mahdollisuus opetella "vientiä", kun kurssin ohjaaja tavallaan vie kaikkia määrätyssä kuviossa ja huomio kiinnittyy enemmänkin harjoiteltavaan asiaan**
- perusaskeleen hallintaan pitäisi panostaa, turha kiirehtiä moniin kuvioihin
***Varmaan näinkin, tässä vaan on se asiakkaan halu opppia kuvioita määräävä tekijä, jos on jo yhdeksännellä alkeiskurssillaan, ei ehkä jaksa keskittyä enää perusaskeleen kertaamiseen***
- hitaassa valssissa monilla miehillä on suuria vaikeuksia pysyä mukana rytmissä
***Joskus amerikkalaisissa elokuvissa tanssivat siten, että ottavat vain "askel ja yhteen", ei oteta sitä väliaskelta, olisiko helpompi silloin pysyä rytmissä***
- naisten pitäisi kiinnittää huomiota riittävään vasteeseen, narukäsiä on paljon
***Kaikilla lienee huomio jaloissaan ja opettajassa, eihän semmoista huomaa***
- alkeita ei varmaan koskaan jauha liikaa
***Ei, mutta kuka tahansa alkaa huomata, että jos on jo 300. harjoitustunti mennyt pelkkää suoraviivaista hidas-hidas-nopea-nopea -perusaskeleen treenaamista, edes käännöksistä ei vielä selviäisi, alkaa tulla ahdistus, eihän tällaisella taidolla voi edes yrittää oikeaa tanssia: Mehän emme harjoittele kurssia vaan tansseihinmenoa varten, eikö ?***
- iloinen mieli, hymy, muutama sana auttaa
***Olen samaa mieltä, mutta totean edelleen, siellä kurssilla ei aitoja hymyjä näe, jos näkee, ovat ne hieman ilkeästi huvittuneita, kun osaavammat naureskelevat aloittelevien kankikaikkosien onnetonta räpeltämistä, aloittelijat ovat kurssilla ylikuormittuneita, turhautuneita, epävarmoja ja suorituspaineissa. Otsarypyt syvenevät useimmilla aloittelijoilla jopa 50%, kurssin aikana***
- palautteen antaminen kaverille on joskus vaikeaa
***Ja jos omaksumis- ja oppimiskyky on täysin tumpelolla jo valmiiksi saturaatiossa, ei hän pysty edes ottamaan mitään vastaankaan***
Sanoisin, että yksityisopetus lienee ongelmatapauksille ainoa vaihtoehto, liian monet massakurssittajat antavat omahyväisesti "oppimistakuun" tai "eivät ole koskaan nähneet ketään, joka ei oppisi", mutta näissä aina unohdetaan se, että useimmilla "tositoivottomilla" tapauksilla on vahva itsekontrolli ja mahdollisesti hyväkin käsitys omista taidoistaan ja oppimisnopeudestaan. Tällöin he eivät edes hakeudu kursseille riippakiveksi.
Tuommoinen 200-400 h yksityisopetus vie opinhaluiselta varmaan sitten jo henkilöauton hinnan, ja voiko sittenkään olla varma ?
Nämä nyt tulivat mieleen omista tanssikursseista.
-Kaks Vasenta Jalkaa- - Dirty Dancer
" - naiset kommentoivat, että suuri osa miehistä ei vie ollenkaan
Johtuu aloittelijalla siitä, että joutuu keskittymään ensin omiin askeleihinsa. Liiallinen viennin korostaminen heti alkeistunneilla kertoo lähinnä opettajan osaamattomuudesta. Vain peruskuvion askeleet jo osaava kykenee sen viemään. Ei siis ole mitään järkeä opettaa vientiä ennenkuin mies hallitsee kuviossa edes joten kuten askeleensa. Todella hyvä viejä osaa sitten kuvioista myös naisen askeleet.
"- perusaskeleen hallintaan pitäisi panostaa, turha kiirehtiä moniin kuvioihin
Juuri noin. Melkein jokaisen tanssin perusaskel sisältää niin paljon tärkeitä tanssiteknisiä asioita, että niitä pitäisi hioa aina ensin kun ko. tanssia opetellaan. Aina. Myös ns. konkarien. Ja myös jatko- ja edistyneiden ryhmissä.
"- hitaassa valssissa monilla miehillä on suuria vaikeuksia pysyä mukana rytmissä
Johtuu juuri siitä, että perusaskeleen tekniikka ei ole tiedossa eikä ainakaan hallinnassa. Jos hidasta valssia tanssii "tavallisen" valssin tekniikalla, se karkaa melkein väkisin eturytmiin. Johtuu yleensä siitä, että nousut ja laskut puuttuvat, kakkosaskel on liian lyhyt ja kolmosaskel otetaan liian nopeasti (johtuen sen kakkosen lyhyydestä).
"- naisten pitäisi kiinnittää huomiota riittävään vasteeseen, narukäsiä on paljon
Aivan. Naisen käsien on oltava jäntevästi rennot. Miehen vientiliikkeet välittyvät niiden kautta naisen vartaloon. Narukäsiäkin tarvitaan mm. joissakin salsan kuviossa.
"- alkeita ei varmaan koskaan jauha liikaa
Tuokin on totta, mutta opettajana joutuu tekemään kompromisseja lähinnä tarkkailemalla ryhmän fiiliksiä. Osa opetettavista tuskastuu perustan jauhamiseen ja silloin on pakko aina opettaa väliin jokin härveli.- soittaja...
Olen samaa mieltä kanssanne. Kiitos uskonvahvistuksesta. Kiitos asiallisista kommenteista. Tällä palstalla saattaa olla vielä toivoa...
Se "viennittömyys" taitaa toden totta johtua siitä, että alkava tanssija joutuu keskittymään liikaa askeleeseen. - kokenutkin
soittaja... kirjoitti:
Olen samaa mieltä kanssanne. Kiitos uskonvahvistuksesta. Kiitos asiallisista kommenteista. Tällä palstalla saattaa olla vielä toivoa...
Se "viennittömyys" taitaa toden totta johtua siitä, että alkava tanssija joutuu keskittymään liikaa askeleeseen.Toinen mahdollisuus on että opetetaan ensin vain vieminen.
Vallalla on joku ihmeellinen käsitys siitä, että tanssioppilaat haluaisivat äkkiä lisää askelia, mutta itse ainakin halusin niitä onnistumisen kokemuksia. Itselle oli vaikea juuri tuo HHNN rytmitys ja pari alkeiskurssia meni ihan sen ihmettelemiseen. Päätin etten ikinä opi tanssimaan enkä kursseille lähde kun olen niin lahjaton.
Sitten puoliso sai houkuteltua vielä kerran kokeilemaan¨. Pitkin hampain lähdin ja ihan varmana että ei siitä mitään tuu. Vaikka oli jonkinlainen "selviytymis kurssi" kyseessä paikallisessa kansalaisopistossa.
Opettaja opettikin ensin viemään ja seuraamaan. Ensimmäinen "tanssi" oli muistaakseni tango tasakävelyaskelilla ja siinä katsottiin juuri vientiasioitten perusteet. Siitä opeteltiin kävelyhumppa niin ett lisääntyi vauhti. Ja tuliko sitten hidas valssi ja vielä bugg, ja kaikista opettaja sai helpot koska osasi opettaa niiden perustuvan tasakävelyyn ja ns "joustaminen" vain oli erilaista. Voin muistaa väärin järjestyksen, tätyy kysyä kauniimmalta puoliskolta miten se meni.
Mutta joka tapauksessa sen vuoden aikana opin kyllä sitten myös sen HHNN jutun, sekä tavallisen valssin. Sen jälkeen ollaan vaimon kanssa käyty joitain lisä kursseja ja tykätään käydä tanssimassa, mutta kyllä minä ihmettelen sitä turhauttavaa tapaa opettaa ensin miehelle askelia niin että paritanssin pää-asia eli parin yhteinen liikkuminen jää sivuseikaksi. - soittaja...
kokenutkin kirjoitti:
Toinen mahdollisuus on että opetetaan ensin vain vieminen.
Vallalla on joku ihmeellinen käsitys siitä, että tanssioppilaat haluaisivat äkkiä lisää askelia, mutta itse ainakin halusin niitä onnistumisen kokemuksia. Itselle oli vaikea juuri tuo HHNN rytmitys ja pari alkeiskurssia meni ihan sen ihmettelemiseen. Päätin etten ikinä opi tanssimaan enkä kursseille lähde kun olen niin lahjaton.
Sitten puoliso sai houkuteltua vielä kerran kokeilemaan¨. Pitkin hampain lähdin ja ihan varmana että ei siitä mitään tuu. Vaikka oli jonkinlainen "selviytymis kurssi" kyseessä paikallisessa kansalaisopistossa.
Opettaja opettikin ensin viemään ja seuraamaan. Ensimmäinen "tanssi" oli muistaakseni tango tasakävelyaskelilla ja siinä katsottiin juuri vientiasioitten perusteet. Siitä opeteltiin kävelyhumppa niin ett lisääntyi vauhti. Ja tuliko sitten hidas valssi ja vielä bugg, ja kaikista opettaja sai helpot koska osasi opettaa niiden perustuvan tasakävelyyn ja ns "joustaminen" vain oli erilaista. Voin muistaa väärin järjestyksen, tätyy kysyä kauniimmalta puoliskolta miten se meni.
Mutta joka tapauksessa sen vuoden aikana opin kyllä sitten myös sen HHNN jutun, sekä tavallisen valssin. Sen jälkeen ollaan vaimon kanssa käyty joitain lisä kursseja ja tykätään käydä tanssimassa, mutta kyllä minä ihmettelen sitä turhauttavaa tapaa opettaa ensin miehelle askelia niin että paritanssin pää-asia eli parin yhteinen liikkuminen jää sivuseikaksi.Tanssi koostuu lukuisista pienistä asioista. Askel on niistä vain yksi. Jostakinhan sitä on aloitettava kuitenkin.
Itse menin alussa foksia aivan tönkkönä. Piti keskittää kaikki silloinen aivokapasiteetti askeleeseen hhnn. Vartalonkierto ja jousto tulivat sitten myömemmin.
Kun se perusaskel on selkäytimessä, niin sitten sitä aletaankin rikkoa. Näinhän se menee joka tanssilajissa enemmän tai vähemmän.
Tästä se varsinainen tanssi alkaa.
Joskus olen tanssipaikalla innostunut liikaa viemään ja katunut sitten jälkeenpäin, mutta minkäs sille mahtaa kun sattuu tenhoava soittokappale tulemaan. Daami on ollut sitten lähinnä vaivaantunut. Tämä ei ole hauskaa! - Nimimerkki
"" - naiset kommentoivat, että suuri osa miehistä ei vie ollenkaan
Johtuu aloittelijalla siitä, että joutuu keskittymään ensin omiin askeleihinsa. Liiallinen viennin korostaminen heti alkeistunneilla kertoo lähinnä opettajan osaamattomuudesta. Vain peruskuvion askeleet jo osaava kykenee sen viemään. Ei siis ole mitään järkeä opettaa vientiä ennenkuin mies hallitsee kuviossa edes joten kuten askeleensa. Todella hyvä viejä osaa sitten kuvioista myös naisen askeleet.""
Ei välttämättä noin. Sosiaalitansseissa vise on kenties kaikista tärkein osa-alue. Eri asia on kilpatanssit ym. lähinnä valmiisiin koreografioihin perustuvat tanssityylit.
Vientiä ja seuraamista mielestäni pitää opettaa sosiaalitansseissa aivan alusta lähtien perusaskeleen ja peruskuvioiden ohessa. Kuvionhan voi aina viedä vaikka ilman perusaskelta pelkillä askelilla, jos noin haluaa.
""- perusaskeleen hallintaan pitäisi panostaa, turha kiirehtiä moniin kuvioihin
Juuri noin. Melkein jokaisen tanssin perusaskel sisältää niin paljon tärkeitä tanssiteknisiä asioita, että niitä pitäisi hioa aina ensin kun ko. tanssia opetellaan. Aina. Myös ns. konkarien. Ja myös jatko- ja edistyneiden ryhmissä.""
Pitää ja pitää. Kukaan ei jaksa loputtomiin tanssia pelkällä perusaskeleella, kunnes siitä tulee täydellinen. Jossain vaiheessa on vain hyväksyttävä rajallisuutensa ja tehtävä myös jotain muuta kuin harjoiteltava pelkkää perusaskelta.
Kun harjoittelee muita askelvariaatioita välillä, alkaa perusaskeleen tekeminenkin sujua paremmmin, kun jaloissa on enemmän motorista suorituskykyä kuin aiemmin. Pelkkä perusaskeleen treenaaminen ei kehitä loputtomiin. - mittaaja
Minusta naisten kädet aika harvoin ovat liian löysät. Sen sijaan varsinkin seuraajien oikea olkanivel sortuu yleisesti viennin alta pois ja vienti ei välity seuraajan vartaloon. Olkanivelen hallinta lienee seuraajan tärkeimpiä taitoja alussa, jonka takia olisin hyvin mielelläni lukenut Päivin tekstin aiheesta.
- mittaaja
mittaaja kirjoitti:
Minusta naisten kädet aika harvoin ovat liian löysät. Sen sijaan varsinkin seuraajien oikea olkanivel sortuu yleisesti viennin alta pois ja vienti ei välity seuraajan vartaloon. Olkanivelen hallinta lienee seuraajan tärkeimpiä taitoja alussa, jonka takia olisin hyvin mielelläni lukenut Päivin tekstin aiheesta.
Niin, viejällä tyypillisesti sortuu myös se oikea olkanivel kun pitäisi viedä. Tyypillisesti suljetyun otteen tanssien alkeiskurssilla naiselta sortuu oikea olkanivel jolla pitäis ottaa vastaan ja mieheltä oikea jolla pitäis antaa vientiä. Kyllä on käännökset vaikeita kun ei oikeastaan ole mitään viestin välitystä. No siksihän on ne askelet, jotka muistaa jos muistaa.
- fysioterppa
mittaaja kirjoitti:
Minusta naisten kädet aika harvoin ovat liian löysät. Sen sijaan varsinkin seuraajien oikea olkanivel sortuu yleisesti viennin alta pois ja vienti ei välity seuraajan vartaloon. Olkanivelen hallinta lienee seuraajan tärkeimpiä taitoja alussa, jonka takia olisin hyvin mielelläni lukenut Päivin tekstin aiheesta.
Ongelma ei ole seuraajan olkanivelessä vaan lapatuen puutteessa. Ylävartalon vaste ylläpidetään lapatuella, ei jännittämällä olkaniveliä/olkapäitä, jolloin olkapäät tyypillisesti nousevat rumasti ylös, väsyvät ja aiheuttavat päänsärkyä.
esim. täällä: http://www.fitness.fi/kunto/liikesarjat/_a52163/ - silurus
Nimimerkki kirjoitti:
"" - naiset kommentoivat, että suuri osa miehistä ei vie ollenkaan
Johtuu aloittelijalla siitä, että joutuu keskittymään ensin omiin askeleihinsa. Liiallinen viennin korostaminen heti alkeistunneilla kertoo lähinnä opettajan osaamattomuudesta. Vain peruskuvion askeleet jo osaava kykenee sen viemään. Ei siis ole mitään järkeä opettaa vientiä ennenkuin mies hallitsee kuviossa edes joten kuten askeleensa. Todella hyvä viejä osaa sitten kuvioista myös naisen askeleet.""
Ei välttämättä noin. Sosiaalitansseissa vise on kenties kaikista tärkein osa-alue. Eri asia on kilpatanssit ym. lähinnä valmiisiin koreografioihin perustuvat tanssityylit.
Vientiä ja seuraamista mielestäni pitää opettaa sosiaalitansseissa aivan alusta lähtien perusaskeleen ja peruskuvioiden ohessa. Kuvionhan voi aina viedä vaikka ilman perusaskelta pelkillä askelilla, jos noin haluaa.
""- perusaskeleen hallintaan pitäisi panostaa, turha kiirehtiä moniin kuvioihin
Juuri noin. Melkein jokaisen tanssin perusaskel sisältää niin paljon tärkeitä tanssiteknisiä asioita, että niitä pitäisi hioa aina ensin kun ko. tanssia opetellaan. Aina. Myös ns. konkarien. Ja myös jatko- ja edistyneiden ryhmissä.""
Pitää ja pitää. Kukaan ei jaksa loputtomiin tanssia pelkällä perusaskeleella, kunnes siitä tulee täydellinen. Jossain vaiheessa on vain hyväksyttävä rajallisuutensa ja tehtävä myös jotain muuta kuin harjoiteltava pelkkää perusaskelta.
Kun harjoittelee muita askelvariaatioita välillä, alkaa perusaskeleen tekeminenkin sujua paremmmin, kun jaloissa on enemmän motorista suorituskykyä kuin aiemmin. Pelkkä perusaskeleen treenaaminen ei kehitä loputtomiin.Perusaskelta ei voi parantaa tietyn rajan yli tekemällä perusaskelta, koska jossain kohtaa omasta huonostakin perusaskeleesta tulee pysyvä: aivot alkavat ennemmin pitää luontevana tehdä jotain asiaa väärin, kuin korjata olemassaolevaa.
Vastauksena on variaatio ja koko kehon liikekielen laajentaminen vaikkapa harjoittelemalla useita eri soolotanssilajeja, askelsarjoja, liikettä ja koko kehon hallintaa.
Lisäksi pitäisi havaita, että perusaskelta ei välttämättä ole olemassa ilman liikettä. - Päivi.-.-.Tanssitytsä
fysioterppa kirjoitti:
Ongelma ei ole seuraajan olkanivelessä vaan lapatuen puutteessa. Ylävartalon vaste ylläpidetään lapatuella, ei jännittämällä olkaniveliä/olkapäitä, jolloin olkapäät tyypillisesti nousevat rumasti ylös, väsyvät ja aiheuttavat päänsärkyä.
esim. täällä: http://www.fitness.fi/kunto/liikesarjat/_a52163/Kirjoitin poistetussa tekstissäni mm. että olkanivelen hallinta on se, joka yleensä pettää, ja että olkaniveltä pidetään hallinnassa yläselän lihaksilla (=lapatuella) (ja osin myös rintalihaksilla).
(Lapatukilihakset = Leveä selkälihas, trapeziuksen alaosa ja serratus anterior.)
Tuo oli hyvä linkki vartalon kannatuksesta! - Nimimerkki
silurus kirjoitti:
Perusaskelta ei voi parantaa tietyn rajan yli tekemällä perusaskelta, koska jossain kohtaa omasta huonostakin perusaskeleesta tulee pysyvä: aivot alkavat ennemmin pitää luontevana tehdä jotain asiaa väärin, kuin korjata olemassaolevaa.
Vastauksena on variaatio ja koko kehon liikekielen laajentaminen vaikkapa harjoittelemalla useita eri soolotanssilajeja, askelsarjoja, liikettä ja koko kehon hallintaa.
Lisäksi pitäisi havaita, että perusaskelta ei välttämättä ole olemassa ilman liikettä."Perusaskelta ei voi parantaa tietyn rajan yli tekemällä perusaskelta, koska jossain kohtaa omasta huonostakin perusaskeleesta tulee pysyvä: aivot alkavat ennemmin pitää luontevana tehdä jotain asiaa väärin, kuin korjata olemassaolevaa."
Ei voi ei. Pelkän perusaskeleen tallaaminen ei kehitä motorisesti pidemmän päälle. Tarvitaan rytmillisiä variaatioita välillä, joilla herätellään motorisia ominaisuuksia parempaa perusaskelta varten.
"Vastauksena on variaatio ja koko kehon liikekielen laajentaminen vaikkapa harjoittelemalla useita eri soolotanssilajeja, askelsarjoja, liikettä ja koko kehon hallintaa."
Kyllä.
"Lisäksi pitäisi havaita, että perusaskelta ei välttämättä ole olemassa ilman liikettä."
Kyllä. Keho toimii kokonaisuutena myös perusaskelta tehdessä. Perusaskelta ei tehdä pelkillä jaloilla, vaan siihen osallistuu koko keho. - truelightning
Nimimerkki kirjoitti:
"Perusaskelta ei voi parantaa tietyn rajan yli tekemällä perusaskelta, koska jossain kohtaa omasta huonostakin perusaskeleesta tulee pysyvä: aivot alkavat ennemmin pitää luontevana tehdä jotain asiaa väärin, kuin korjata olemassaolevaa."
Ei voi ei. Pelkän perusaskeleen tallaaminen ei kehitä motorisesti pidemmän päälle. Tarvitaan rytmillisiä variaatioita välillä, joilla herätellään motorisia ominaisuuksia parempaa perusaskelta varten.
"Vastauksena on variaatio ja koko kehon liikekielen laajentaminen vaikkapa harjoittelemalla useita eri soolotanssilajeja, askelsarjoja, liikettä ja koko kehon hallintaa."
Kyllä.
"Lisäksi pitäisi havaita, että perusaskelta ei välttämättä ole olemassa ilman liikettä."
Kyllä. Keho toimii kokonaisuutena myös perusaskelta tehdessä. Perusaskelta ei tehdä pelkillä jaloilla, vaan siihen osallistuu koko keho.Nyt täytyy kompata tätä. Perusaskel, oikein suoritettuna, on vaikea. Ja sitä ei todellakaan opi sillä että tankkaa perusaskelta. Sen oppii vasta sitten, kun siihen liittyvä motoriikka pääsee kehittymään sen ympärille.
Kuvioiden opettelu on erinomainen keino tutkia perusaskelta eri suunnista. Se tapahtuu itsestään, siinä ohessa. Aivot keskittyvät ajattelemaan kuviota ja härvelöintiä, ja jalat löytävät oikeat paikat ja suunnat luonnostaan, ennemmin tai myöhemmin.
Toinen hyvä keino on yksinään tanssittavat jumppatyyliset tanssitunnit, joissa tehdään ilman paria monipuolisia, ei-perusaskel sarjoja. Niissäkin motoriikka kehittyy, ja perusaskel alkaa sujua paremmin.
Varsinaiset perusaskeleen nyanssit ovatkin jo sen verran edistynyttä asiaa, että niitä aloittelija ei voi oppia - jotta ne voisi edes havaita ja ymmärtää, "perusaskeleen" pitää jo mennä luonnollisesti ja vaivatta, kehonhallinnan täytyy olla tarpeeksi hyvä.
Kun joku alkaa olla "edistynyt", hän huomaa muutaman vuoden harrastuksen jälkeen, että eihän se perusaskel, hemmetti sentään, itse asiassa toimikaan niinkuin pitäisi.
Silloin saattaa tulla mieleen että sitä pitäisi opettaa alusta saakka enemmän, eikä häkkyröitä... koska itsestään huomaa että on oppinut häkkyröitä eikä oikeaoppista perusaskelta. MUTTA, se että tämän huomaa johtuu juuri siitä, että on tanssinut tarpeeksi jotta osaa ja pystyy nyt kiinnittämään huomiota asioihin joiden olemassaoloa ei aikoinaan edes tajunnut.
Jos aloittelijan laittaisi tanssimaan pelkkää perusaskelta kolme vuotta, hän tuskin oppisi sitä, kontekstin puuttumisen takia, ja hän varmasti luopuisi koko tylsästä harrastuksesta.
Paljon parempi tulos saadaan sillä, että opetetaan pikaisesti perusaskel, ja sitten jatkuvana virtana erilaisia kuvioita (joista muutama jää mieleen ja osaksi yksittäisen tanssijan käytössä olevaa valikoimaa) - siinä samalla tanssija tulee tanssineeksi niin paljon, että kolmen vuoden kuluttua hänellä on kykyä ja kokemusta perusaskeleen hahmottamiseen tavalla, joka antaa hänelle mahdollisuuden oppia se oikeasti.
- Tanssiamatööri
Kiitos soittaja. Hyviä havaintoja. Ainakin kilpatanssin harjoittelun puolella perustekniikkaa painotetaan aivan ylimmille luokille asti. Jos perusta on hutera, sortuu koko talo.
Eräs opettaja totesi kerran, että viekää itseänne, kyllä se toinen siihen reagoi. Tähän voisi jatkaa, kannattaa seurata reagointia, jotta saadaan aikaiseksi paritanssia. Mies ehdottaa, nainen tulkitsee.
Hitaan valssin peruaskeleen rytmityksestä tekee haastavan se, että siinä lasketaan kolmeen, mutta otetaan vain kaksi askelta.
Nainen voi halutessaan torpata koko tanssin.
Kinastelu ja rähinä vie huomion tanssista muualle. Iloinen ilme korvaa tekniset puutteet.
Kiinalainen sananlasku sanoo: jos joku kehuu sinua, kiitä. Jos joku moittii sinua, kiitä myös siitä.- aui g ufrherah
"Hitaan valssin peruaskeleen rytmityksestä tekee haastavan se, että siinä lasketaan kolmeen, mutta otetaan vain kaksi askelta."
Mikä tanssi lieneekään tuossa kyseessä, muttei ainakaan hidas valssi. Kyllä hitaalla valssilla tulee askel per isku, eli lasketaan kolmeen ja otetaan kolme askelta. - Tanssiamatööri
aui g ufrherah kirjoitti:
"Hitaan valssin peruaskeleen rytmityksestä tekee haastavan se, että siinä lasketaan kolmeen, mutta otetaan vain kaksi askelta."
Mikä tanssi lieneekään tuossa kyseessä, muttei ainakaan hidas valssi. Kyllä hitaalla valssilla tulee askel per isku, eli lasketaan kolmeen ja otetaan kolme askelta.Jos ajatellaan, että askel etenee, kuten kävelyssä, niin tällöin saadaan vain kaksi etenevää askelta. Viimeisellä iskulla tuodaan jalat yhteen ja siirretään paino toiselle jalalle.
- hitaasti nautiskellen
Tanssiamatööri kirjoitti:
Jos ajatellaan, että askel etenee, kuten kävelyssä, niin tällöin saadaan vain kaksi etenevää askelta. Viimeisellä iskulla tuodaan jalat yhteen ja siirretään paino toiselle jalalle.
Noinhan se hitaan valssin askel neuvotaan ottamaan. Yleensä askelluksissa painon vaihto on mainittu erikseen, mutta ei hitaassa valssissa.
Tämä tekee tulokseksi kolme otettua askelta.
Lisäksi, huolimatta kirjoitetuista opeista tai miten kilpatanssivalssia opetetaan, otetaan käytännössä kolme askelta ja jokaisella askeleella liikutaan eteenpäin.
Näin minä tanssin, olenko tanssinut kolmekymmentä vuotta väärin? - Tanssiamatööri
hitaasti nautiskellen kirjoitti:
Noinhan se hitaan valssin askel neuvotaan ottamaan. Yleensä askelluksissa painon vaihto on mainittu erikseen, mutta ei hitaassa valssissa.
Tämä tekee tulokseksi kolme otettua askelta.
Lisäksi, huolimatta kirjoitetuista opeista tai miten kilpatanssivalssia opetetaan, otetaan käytännössä kolme askelta ja jokaisella askeleella liikutaan eteenpäin.
Näin minä tanssin, olenko tanssinut kolmekymmentä vuotta väärin?Kun ajatellaan että askel on otettu vasta kun saavutaan takaisin lähtöasentoon eli jalat yhteen niin valssin oikean käännöksessä on vain kaksi askelta:
- paino liikkuu, oikea jalka etenee ja vasen tulee viereen
- paino liikkuu, vasen jalka etenee ja oikea tulee viereen.
Kolmannella iskulla siirretään paino vasemmalta jalalta oikealle, mutta ei oteta askelta.
Eli tanssiaskel on vasta puolitiessä kun jalat ovat vielä harallaan. Tämä on pilkunhalkomista myönnetään mutta saattaa antaa uuden idean miten rytmittää ja askeltaa hidasta valssia. Voi olla myös vastaus alkuperäiseen toteamukseen missä kerrottiin että kursseilla hidas valssi oli vaikeaa käsittää.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa502069En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511426- 101334
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681295- 121088
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul8994- 81972
- 20959