Yksinkertainen kysymys.Miksi valehtelet?Minusta toiselle ihmiselle valehteleminen on toisen suoranaista aliarviointia ja niin väärin.Valheella on sitä paisti lyhyemmät jäljet kuin uskoisikaan.Valkoinen valhe on eri asia.Vai onko nyt niin, että mieleltään hämärtyneet eivät yksinkertaisesti erota valkoista, mustaa eikä harmaata toisistaan?
Valheen jäljet
15
670
Vastaukset
- graats
Pakko joskus valehdella, kun tavallinen kansa ei ymmärrä tätä maailmaa. Lähinnä tarkoitan sitä että kaikkea ei kannata kertoa, muuten saat hullun leiman. Toisaalta se on tosi että mieleltään hämärtyneet ihmiset eivät huomaa välttämättä valehtelevansa, koska pitävät itsekkin valheitansa tosiasioina.
- Welhokki
luulen, ettei valehtelija niinkään valehtele toiselle vaan on niin itsekeskeinen, että kuvittelee valehtelemalla hallitsevansa itse tilannetta ja saa näin sairaalloista tyydytystä malliin "ähäkutti uskoipa tuonkin, kyllä minä osaan vetää naruista".Totuus on kulkuneuvo, jolla pääsee pitkälle ja valhe pelkkä vallan tunne ilman vastuuta.
- kraatz
Welhokki kirjoitti:
luulen, ettei valehtelija niinkään valehtele toiselle vaan on niin itsekeskeinen, että kuvittelee valehtelemalla hallitsevansa itse tilannetta ja saa näin sairaalloista tyydytystä malliin "ähäkutti uskoipa tuonkin, kyllä minä osaan vetää naruista".Totuus on kulkuneuvo, jolla pääsee pitkälle ja valhe pelkkä vallan tunne ilman vastuuta.
Jos kerrot totuutta joka ei kuulu kuuntelijan maailmankuvaan niin saat hullun leiman. Heille kannattaa joskus valehdella, se ei ole mitää vastuutonta vallan tavoittelua. Tosin voi kertoa asian oikean laidan myöhemmin kun on siihen otollinen aika.
- miksi jatkaa
Jokainen valehtelee joskus. Jos valheella aiheuttaa toiselle vahinkoa, se on tuomittavampaa kuin jos valehtelee suojellakseen jotain. Eipä siinä mitään sen kummempaa.
Mutta se mikä minua oikeasti kiinnostaa, niin miksi ihminen joka on jäänyt valheesta kiinni, ja todistusaineistot on työnnetty nenän eteen, edelleen vaan väittää ettei hän ole valehdellut. Pahimmassa tapauksessa käy kimppuun, verbaalisesti tai ihan fyysisesti. Miksi vielä inttää vastaan, kun valhe on jo paljastunut?- graats
Kyseiset ihmiset on patologisia valehtelijoita, jotka eivät koskaan tunnusta valehdellessaan. Kokemusta on kyseisestä ihmistyypistä. Sisäisesti tosi heikkoja yksilöitä, kompastuvat projekteissa heti ensimetreillä ja eivät osaa muuta kuin heittää kapuloita rattaisiin.
- auttavakäsi
Ymmärrän valkoisen valheen, jos kysymys on vaikkapa tyyliin; miksi et ollut synttäreilläni?
Valkoisia valheita vihaan jos kyseessä on vaikkapa pettäminen. Hän joka petti, olipa syyt mitkä hyvänsä. Hän joka valheen väsäsi, on säälittävä raukka. Kaikki maailman säälittävät raukkikset yhteiseen "apollo-alukseen". Matkalle, jossa etsitään uutta kehittävää tietoa tellukselle. Matkalle, jonne avaruusalus jää lopullisesti.- valehtelet taas!!
Jos väität vieläkin että et ole koskaan valehdellut, niin ole hyvä ja mene tutkituttamaan pääsi!!
Kyllä jokainen ihminen on joskus valehdellut, ellei kyseessä ole jokin vauva joka ei osaa vielä puhua. - klux
valehtelet taas!! kirjoitti:
Jos väität vieläkin että et ole koskaan valehdellut, niin ole hyvä ja mene tutkituttamaan pääsi!!
Kyllä jokainen ihminen on joskus valehdellut, ellei kyseessä ole jokin vauva joka ei osaa vielä puhua.Köyhänä muuten on hyvä olla rehellinen kun ei ole ketään jonka rahojen vuoksi pitäisi valehdella.Hahahah alan kai taas valehtelemaan kun rahaa siitä maksetaan, jos sittenkään;)
Jos et koskaan ole valehdellut, olet yli-ihminen.
Vaikuttaa siltä, että sinulla on vahva idealisointi. Mietipä asiaa.- auttavakäsi
Lette kirjoitti:
Jos et koskaan ole valehdellut, olet yli-ihminen.
Vaikuttaa siltä, että sinulla on vahva idealisointi. Mietipä asiaa.Kerro yksikin hyvä syy, mitä olisin voittanut valehdellessani. Etkö ole kuullut sanottavan: "Rehellisyys maan perii". Onko mahdotonta, jos joku on valheista vapautunut tässä itsekeskeisyyden ja tekojensa salaamisten ajassa.
- Jos itsekin uskot ettet
auttavakäsi kirjoitti:
Kerro yksikin hyvä syy, mitä olisin voittanut valehdellessani. Etkö ole kuullut sanottavan: "Rehellisyys maan perii". Onko mahdotonta, jos joku on valheista vapautunut tässä itsekeskeisyyden ja tekojensa salaamisten ajassa.
ole KOSKAAN valehdellut, on sulla silloin vääristyneet ajatukset.
- auttavakäsi
Jos itsekin uskot ettet kirjoitti:
ole KOSKAAN valehdellut, on sulla silloin vääristyneet ajatukset.
Kumpi meistä tietää paremmin minun asioistani? Oletko kenties meedio? Näet ihmisten ajatukset. Vääristyneet ja oikeat.
- lähelle osuit! ;)
auttavakäsi kirjoitti:
Kumpi meistä tietää paremmin minun asioistani? Oletko kenties meedio? Näet ihmisten ajatukset. Vääristyneet ja oikeat.
Mutta kysympä tässä nyt, että mikä on mielestäsi valehtelemista?
Väitätkö ettet ole koskaan lapsenakaan valehdellut vanhemmillesi vaikkapa kotitehtävistä, mitä olet koulussa saanut? He ovat kysyneet oletko tehnyt läksyt ja sinä vastaat että olet, vaikket oikeasti olisikaan?
No toi oli vähän huono esimerkki, mutta kun alkaa miettimään, niin kyllä sitä on joskus tullut valehdeltua itse kenelläkin.
Tai oletko itsellesi joskus valehdellut? Uskotellut itsellesi jotain asiaa todeksi, vaikka tiedät sen olevan toisin? - auttavakäsi
lähelle osuit! ;) kirjoitti:
Mutta kysympä tässä nyt, että mikä on mielestäsi valehtelemista?
Väitätkö ettet ole koskaan lapsenakaan valehdellut vanhemmillesi vaikkapa kotitehtävistä, mitä olet koulussa saanut? He ovat kysyneet oletko tehnyt läksyt ja sinä vastaat että olet, vaikket oikeasti olisikaan?
No toi oli vähän huono esimerkki, mutta kun alkaa miettimään, niin kyllä sitä on joskus tullut valehdeltua itse kenelläkin.
Tai oletko itsellesi joskus valehdellut? Uskotellut itsellesi jotain asiaa todeksi, vaikka tiedät sen olevan toisin?Ettäkö ihan selvännäkijä olet. Sinun kaltaisiisi harvoin törmää. No älä ole milläsikään, eihän meediotkaan voi kaikkea nähdä.
"Mutta kysympä tässä nyt, että mikä on mielestäsi valehtelemista?"
Tuohon on helppo vastata. Valehtelemista on se kun tietää sisimmässään mikä on totuus. Kun sitten häneltä sitä kysytään tai kun omatunto alkaa kolkuttaa, kerrotaankin jotain muuta.
"Väitätkö ettet ole koskaan lapsenakaan valehdellut vanhemmillesi vaikkapa kotitehtävistä, mitä olet koulussa saanut?"
Ei minun tarvitse mitään väittää. Sitäpaitsi olin jo lapsena hyvin kiltti, tunnollinen ja lahjakas. Kotitehtävät suoritin aina odotusten mukaisesti. Keskiarvoni silloisessa kansakoulussa oli jotain 9,5. Olisi ollut korkeampikin, ellei "laulusta" aina annettu vakio seiskaa. Itseasiassa nykyisin laulan kuorossa, omaan siis hyvän musiikkitajun/lauluäänen. Siihen aikaan vain olin niin ujo ja hiljainen, etten saanut itsestäni irti musikaalisia voimavarojani.
"Tai oletko itsellesi joskus valehdellut? Uskotellut itsellesi jotain asiaa todeksi, vaikka tiedät sen olevan toisin?"
En. En ole luulosairas, en liioin vainoharhainen. En ole tarvinnut ko. luulottelua itsellenikään. Kerron sulle salaisuuden, kunhan lupaat olla kertomatta sitä kenellekään. Nuoruudessani "jouduin" käymään "helvetin esikartanoissa". Itse en sinne olisi ajautunut, vain hyväsydämisyyteni tähden rakastettuani kohtaan matkalle lähdin. Mitenkö sinne pääsee? Ole syömättä kaksi viikkoa. Rukoile koko ajan (vaihtehtoisesti joogaa tai etsi mitälie mantroja). Kuuntele samanaikaisesti ihmistä, joka on vaipunut psykoosiin. Kaikki hänen juttunsa ovat irrationaalisia. Niitä sitten mietiskele koko ajan. Yritä niistä jotain järkevää löytyä. Jo toisella viikolla alat itsekin kuulla ääniä. Hätistelet lenteleviä paholaisia tiehensä. Mitä muuta vielä haluat tietää?
Jk. Jos nyt olisin sanonut, että olen joskus valehdellut, niin silloinhan valehtelisin ensimmäistä kertaa elämässäni. Niin kovasti haluaisin olla kuin muutkin kuolevaiset, mutta en minä pysty valehtelemaan, vaikka kuinka haluaisin. - tulet vielä
auttavakäsi kirjoitti:
Ettäkö ihan selvännäkijä olet. Sinun kaltaisiisi harvoin törmää. No älä ole milläsikään, eihän meediotkaan voi kaikkea nähdä.
"Mutta kysympä tässä nyt, että mikä on mielestäsi valehtelemista?"
Tuohon on helppo vastata. Valehtelemista on se kun tietää sisimmässään mikä on totuus. Kun sitten häneltä sitä kysytään tai kun omatunto alkaa kolkuttaa, kerrotaankin jotain muuta.
"Väitätkö ettet ole koskaan lapsenakaan valehdellut vanhemmillesi vaikkapa kotitehtävistä, mitä olet koulussa saanut?"
Ei minun tarvitse mitään väittää. Sitäpaitsi olin jo lapsena hyvin kiltti, tunnollinen ja lahjakas. Kotitehtävät suoritin aina odotusten mukaisesti. Keskiarvoni silloisessa kansakoulussa oli jotain 9,5. Olisi ollut korkeampikin, ellei "laulusta" aina annettu vakio seiskaa. Itseasiassa nykyisin laulan kuorossa, omaan siis hyvän musiikkitajun/lauluäänen. Siihen aikaan vain olin niin ujo ja hiljainen, etten saanut itsestäni irti musikaalisia voimavarojani.
"Tai oletko itsellesi joskus valehdellut? Uskotellut itsellesi jotain asiaa todeksi, vaikka tiedät sen olevan toisin?"
En. En ole luulosairas, en liioin vainoharhainen. En ole tarvinnut ko. luulottelua itsellenikään. Kerron sulle salaisuuden, kunhan lupaat olla kertomatta sitä kenellekään. Nuoruudessani "jouduin" käymään "helvetin esikartanoissa". Itse en sinne olisi ajautunut, vain hyväsydämisyyteni tähden rakastettuani kohtaan matkalle lähdin. Mitenkö sinne pääsee? Ole syömättä kaksi viikkoa. Rukoile koko ajan (vaihtehtoisesti joogaa tai etsi mitälie mantroja). Kuuntele samanaikaisesti ihmistä, joka on vaipunut psykoosiin. Kaikki hänen juttunsa ovat irrationaalisia. Niitä sitten mietiskele koko ajan. Yritä niistä jotain järkevää löytyä. Jo toisella viikolla alat itsekin kuulla ääniä. Hätistelet lenteleviä paholaisia tiehensä. Mitä muuta vielä haluat tietää?
Jk. Jos nyt olisin sanonut, että olen joskus valehdellut, niin silloinhan valehtelisin ensimmäistä kertaa elämässäni. Niin kovasti haluaisin olla kuin muutkin kuolevaiset, mutta en minä pysty valehtelemaan, vaikka kuinka haluaisin.törmäämään minun kaltaisiin "meedioihin".
Ei tietenkään kukaan voi kaikkea toisesta lukea, mutta tuo on jo liikaa väitetty ettei ole koskaan valehdellut. Kyllä jokainen on joskus. Mutta voi tietenkin olla ettet muista joskus valehdelleesi.
Mutta nythän asiat riitelee, eikä ihmiset?
"Mitä muuta vielä haluat tietää?"
No jos haluat, niin voit toki kertoa lisää mitä vääryyksiä olet joutunut kokemaan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271558Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391549Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131353Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411319Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681255- 121008
- 7971
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7901- 71826