Viisiaskelfoksi

zöf

Vieläkö tanssitaan, vai onko vaipunut unholan yöhön.

Aika mukavaa koska aloittava jalka vaihtuu kokoajan, ei ole niin yksipuolista.
Natsaa muuten moneen piisiin paremmin kuin tavallinen.

25

3615

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • VeePee

      Täysille tahdeillehan tuo menee

      Ainu ongelma, ettei neitoset sitä hallitse, kolme
      hitajaista tuntuu olevan jo ylärajoilla.
      Tottumus on toinen luontomme valitettavasti.

      • OsaaNeitosetAskeleet

        Kyllä ne hallitsee ja oppii ja oppii jopa uuden tanssin kuvioluettelon avulla.

        Ei ole ollut kanttia aloittaa wanhan tangon opetusta, vaikka kurssilaiset ovat sitä toivoneet. Tai ovat toivoneet kun eivät tienneet wanhan tangon olevan vain jo opeteltuja tangon kuvioita ja askelrytmejä mistä on valittu sopivat kuviot ja näillä kuvioilla on saatu aikaiseksi wanha tango. Toisin sanoen kun otetaan käyttöön vain tangon "ulkopuoliset kuviot" ja sivuttain kulkevat kuviot, niin meillä on "uusi tanssi" ja siitä on tehty "vanha tango".

        En ole vielä havainnut ainuttakaan vanhan tangon kuviota mikä ei olisi tavallisen tangon kuvio.


    • Voksaaja

      Ei tuo ole mikään iso juttu. Itse tanssin foksia jatkuvasti ja kaikkien kanssa siten että muuttelen koko ajan musiikin mukaan hitaiden ja nopeiden askelten välillä. En ymmärrä miksi kaikista pikku variaatioistakin pitää aina nimetä jokin uusi tanssi? (=vrt, viisiaskelfoksi).

      Tylsää se olisi vetää koko biisi pelkkänä viisiaskel versiona tai tavallisena hihinopnop-versiona.

      Kyllä naiset pystyy seuraamaan jos vie kunnolla ja on vartalo mukana viemisessä. Koko ajan antaa selkeät merkit kumpaa mennään; -joko nopeita tai hitaita...

      • voksaaja2

        Nykyisi käytän varsin erilaisia askelluksia. Nainen seuraa tai sitten ei. Pitää askelluksista tai sitten ei.


      • voksaaja3
        voksaaja2 kirjoitti:

        Nykyisi käytän varsin erilaisia askelluksia. Nainen seuraa tai sitten ei. Pitää askelluksista tai sitten ei.

        vapaata vaihtelua perusaskeleeseen ilman, että olisi kyseessä uusi nimi tai tarve opetella kurssilla. Yleensä niin että tarkoituksena tehdä se daamia miellyttävällä tavalla.


      • zöf

        Mikäli nainen on hyvä seuraaja niin foksia voi mennä vaikka päällään, mutta suurin osa daameita tarvitsee jonkin lihasmuistiin upotetun koodin tanssimiseen.

        Viisiaskelfoksi ei ole uusi juttu, sitä tanssittiin silloin muinoin. Ilmeisesti samoihin aikoihin kun wanhaa tangoakin.
        Ettei vain silloista foksia kutsutti jatsiksi .


      • Alkuperäinen voksaaja
        zöf kirjoitti:

        Mikäli nainen on hyvä seuraaja niin foksia voi mennä vaikka päällään, mutta suurin osa daameita tarvitsee jonkin lihasmuistiin upotetun koodin tanssimiseen.

        Viisiaskelfoksi ei ole uusi juttu, sitä tanssittiin silloin muinoin. Ilmeisesti samoihin aikoihin kun wanhaa tangoakin.
        Ettei vain silloista foksia kutsutti jatsiksi .

        Tää "wanha tango" on taas jälleen kerran yksi kurssien pitäjien rahastuskeino jolla meitä höynäytetään. Lavatangossa voi ja saa ckäyttää lukemattomia erilaisia askelluksia,rytmityksiä ja tanssiasentoja ja niinhän lavoilla tehdäänkin jatkuvasti! No, nyt kun joku neropatti lanseeraa mukamas-uuden tanssin nimellä "wanha tango" niin taas soljuu väkeä virtanaan kursseille opettelemaan tyhmiä versioita ja askelrytmityksiä jita jokainen muutenkin voi itse miettiä ja kehitellä. Sama juttu kun tuon "viisiaskel-foksin" kanssa.

        Minulle se ei edusta mitään onko sitä joku joskus ennen vanhaan tanssinut vai ei. Ne ovat niin pieniä, näkymättömiä ja olemattomia muutoksia mitä nuo versiot ja muka-uusvanhat-tanssit tarjoavat etten näe kovinkaan järkevänä henkilöä joka on valmis maksamaan kymmeniä euroja saadakseen kuulla jonkun opettajan suusta itsestäänselviä asioita jotka jokainen tietää ja osaa jo ilmankin jos vähänkän viitsii kokeilla jotain uutta.

        Ihan jo ajatuksenakin on tyhmä juttu opetella vasta varsin jotain HnnH-rytmitystä HHnn rytmityksen sijaan, todellisuudessa noilla ei ole muuta eroa kuin että 1. osuu vähän eri paikkaan, tanssissa se ei tunnu missään eikä miltään!

        Eri asia on vapaa variointi ja improvisointi musiikin mukaan. Perusaskeleella ei ole kenenkään liian vaikeaa tai haastavaa improvisoida, joten kaikki kokeilemaan vaan rohkeasti! Ei kaikki tarvi aina olla jonkun "opettajan" siunaamaa. Tuollaisista on vaan haittaa kun opetellaan tanssimaan kaavamaisesti jotain ihme mannetangoa tai viisiaskelfoksia.

        Tai no... voihan se jollekin olla hienoakin kun voi kertoilla ihmisille että minä poika/tyttö se osaankin vasta montaa eri tanssilajia: fuskua, swingfuskua, täp-fuskua, salonkifuskua, lavatangoa, Wanhaa tangoa, buggia, latinobuggia, kävelyhumppaa,jenkkaa, sottiisia,foksia, svedufoksia, viisiaskelfoksia,polkkaa, swingpolkkaa, vaihtoaskelpolkkaa, nilkkuhumppaa ja kuviohumppaa...


      • Päivi.-.-.Tanssitytsä
        Alkuperäinen voksaaja kirjoitti:

        Tää "wanha tango" on taas jälleen kerran yksi kurssien pitäjien rahastuskeino jolla meitä höynäytetään. Lavatangossa voi ja saa ckäyttää lukemattomia erilaisia askelluksia,rytmityksiä ja tanssiasentoja ja niinhän lavoilla tehdäänkin jatkuvasti! No, nyt kun joku neropatti lanseeraa mukamas-uuden tanssin nimellä "wanha tango" niin taas soljuu väkeä virtanaan kursseille opettelemaan tyhmiä versioita ja askelrytmityksiä jita jokainen muutenkin voi itse miettiä ja kehitellä. Sama juttu kun tuon "viisiaskel-foksin" kanssa.

        Minulle se ei edusta mitään onko sitä joku joskus ennen vanhaan tanssinut vai ei. Ne ovat niin pieniä, näkymättömiä ja olemattomia muutoksia mitä nuo versiot ja muka-uusvanhat-tanssit tarjoavat etten näe kovinkaan järkevänä henkilöä joka on valmis maksamaan kymmeniä euroja saadakseen kuulla jonkun opettajan suusta itsestäänselviä asioita jotka jokainen tietää ja osaa jo ilmankin jos vähänkän viitsii kokeilla jotain uutta.

        Ihan jo ajatuksenakin on tyhmä juttu opetella vasta varsin jotain HnnH-rytmitystä HHnn rytmityksen sijaan, todellisuudessa noilla ei ole muuta eroa kuin että 1. osuu vähän eri paikkaan, tanssissa se ei tunnu missään eikä miltään!

        Eri asia on vapaa variointi ja improvisointi musiikin mukaan. Perusaskeleella ei ole kenenkään liian vaikeaa tai haastavaa improvisoida, joten kaikki kokeilemaan vaan rohkeasti! Ei kaikki tarvi aina olla jonkun "opettajan" siunaamaa. Tuollaisista on vaan haittaa kun opetellaan tanssimaan kaavamaisesti jotain ihme mannetangoa tai viisiaskelfoksia.

        Tai no... voihan se jollekin olla hienoakin kun voi kertoilla ihmisille että minä poika/tyttö se osaankin vasta montaa eri tanssilajia: fuskua, swingfuskua, täp-fuskua, salonkifuskua, lavatangoa, Wanhaa tangoa, buggia, latinobuggia, kävelyhumppaa,jenkkaa, sottiisia,foksia, svedufoksia, viisiaskelfoksia,polkkaa, swingpolkkaa, vaihtoaskelpolkkaa, nilkkuhumppaa ja kuviohumppaa...

        Vanhan tangon askellustyyli poikkeaa sen verran selkeästi nykyään lavatanssikursseilla opetettavista tangoista, että se on mielestäni syytä erottaa nimensäkin osalta nykytangoista.

        Vanhan tangon sivuttainen askellustyyli muuttaa esim. kuvioiden suoritustapaa melko paljon.

        Minusta on hyvä, että tällaisia mukavia variaatioita ja vanhaa perintöä ei jätetä vain omaan tietoon, vaan jaetaan myös muille.

        Minun mielestäni tuo tyyli, jota Wanhan Tangon nimellä opetetaan, on hieno, miellyttävä, omanlaisensa, säilyttämisen arvoinen tyyli. Siitä voi taas jokainen varioida oman tyylinsä, yhdistelemällä aiemmin opittua ja uutta oppimaansa.

        En näe, mikä on ongelma.


      • Voksaaja
        Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:

        Vanhan tangon askellustyyli poikkeaa sen verran selkeästi nykyään lavatanssikursseilla opetettavista tangoista, että se on mielestäni syytä erottaa nimensäkin osalta nykytangoista.

        Vanhan tangon sivuttainen askellustyyli muuttaa esim. kuvioiden suoritustapaa melko paljon.

        Minusta on hyvä, että tällaisia mukavia variaatioita ja vanhaa perintöä ei jätetä vain omaan tietoon, vaan jaetaan myös muille.

        Minun mielestäni tuo tyyli, jota Wanhan Tangon nimellä opetetaan, on hieno, miellyttävä, omanlaisensa, säilyttämisen arvoinen tyyli. Siitä voi taas jokainen varioida oman tyylinsä, yhdistelemällä aiemmin opittua ja uutta oppimaansa.

        En näe, mikä on ongelma.

        Ns. vanhassa tangossa ei kuljeta koko jan sivuttain ja lavatangoonkin voidaan sisällyttää samankaltaisia sivuaskelisia liikkeitä , joten mitä jää jäljelle?

        suunnilleen nuo mainitsemani 2 asiaa: HnnH ja tanssiasento!


        Ongelma ei ole siinä että kaikenlaisia tyylejä on ja vaalitaan, sehän on pelkästään hyvä asia! Siinä on ongelma että hyväuskoisia höynäytetään opettamalla ja markkinoimalla mukamas jotain "uutta tanssia" ja kehdataan vielä pyytää kurssimaksua osallistumisesta vaikka loppujen lopuksi anti on laiha; vain joitain yksinkertaisia variaatioita em. asioiden suhteen. Itse tanssi ei siis muutu juuri miksikään. Olen siis eri mieltä kanssasi siitä millä perusteilla on syytä ruveta kutsumaan jotain tanssia kokonaan uudella nimellä.

        Sitäpaitsi; ennenvanhaan kukaan ei ole tanssinut tuolla tavalla tangoa vaan 99% on tanssinut tangoa suunnilleen samoin kuin nykyäänkin nähdään kesäillan valssissa, On siis liioiteltua ja tarkoitushakuista puhua vanhasta tangosta ikäänkuin se olisi ollut jokin vallitseva tyyli lavoilla ennen muinoin. Tosiasia on että ennenvanhaan tanssittiin lähes kaikki musiikkilajit samalla askelluksella. Muutama poikkeus ei oikeuta väittämään että "ennen oli tanssittu tangoa tällä tavalla".


      • Tahkooja
        Voksaaja kirjoitti:

        Ns. vanhassa tangossa ei kuljeta koko jan sivuttain ja lavatangoonkin voidaan sisällyttää samankaltaisia sivuaskelisia liikkeitä , joten mitä jää jäljelle?

        suunnilleen nuo mainitsemani 2 asiaa: HnnH ja tanssiasento!


        Ongelma ei ole siinä että kaikenlaisia tyylejä on ja vaalitaan, sehän on pelkästään hyvä asia! Siinä on ongelma että hyväuskoisia höynäytetään opettamalla ja markkinoimalla mukamas jotain "uutta tanssia" ja kehdataan vielä pyytää kurssimaksua osallistumisesta vaikka loppujen lopuksi anti on laiha; vain joitain yksinkertaisia variaatioita em. asioiden suhteen. Itse tanssi ei siis muutu juuri miksikään. Olen siis eri mieltä kanssasi siitä millä perusteilla on syytä ruveta kutsumaan jotain tanssia kokonaan uudella nimellä.

        Sitäpaitsi; ennenvanhaan kukaan ei ole tanssinut tuolla tavalla tangoa vaan 99% on tanssinut tangoa suunnilleen samoin kuin nykyäänkin nähdään kesäillan valssissa, On siis liioiteltua ja tarkoitushakuista puhua vanhasta tangosta ikäänkuin se olisi ollut jokin vallitseva tyyli lavoilla ennen muinoin. Tosiasia on että ennenvanhaan tanssittiin lähes kaikki musiikkilajit samalla askelluksella. Muutama poikkeus ei oikeuta väittämään että "ennen oli tanssittu tangoa tällä tavalla".

        Vanha tango oli askeltamista missä samalla askelluksella eli hhhhhhh... askelluksella tanssittiin koko biisi alusta loppuun. Tämä kun alkoi tuntumaan tylsältä mniin silloin yritettiin saada joku nytkähdys jonnekin, yleensä satunnaiseen paikkaan, käytännössä hidas askel tuotiin vain toisen viereen ja tästä sitten jatkui toisella tai samalla jalalla. Tai satunnaisesti otettiin joku sivuaskel. Mitään sen kummempaa kaavaa ei ollut. Eipä siinä parin kolmen lavavuoden aikana muuta tarvinnut osata ja sitten tuli valssin aika.


      • Alkuperäinen voksaaja kirjoitti:

        Tää "wanha tango" on taas jälleen kerran yksi kurssien pitäjien rahastuskeino jolla meitä höynäytetään. Lavatangossa voi ja saa ckäyttää lukemattomia erilaisia askelluksia,rytmityksiä ja tanssiasentoja ja niinhän lavoilla tehdäänkin jatkuvasti! No, nyt kun joku neropatti lanseeraa mukamas-uuden tanssin nimellä "wanha tango" niin taas soljuu väkeä virtanaan kursseille opettelemaan tyhmiä versioita ja askelrytmityksiä jita jokainen muutenkin voi itse miettiä ja kehitellä. Sama juttu kun tuon "viisiaskel-foksin" kanssa.

        Minulle se ei edusta mitään onko sitä joku joskus ennen vanhaan tanssinut vai ei. Ne ovat niin pieniä, näkymättömiä ja olemattomia muutoksia mitä nuo versiot ja muka-uusvanhat-tanssit tarjoavat etten näe kovinkaan järkevänä henkilöä joka on valmis maksamaan kymmeniä euroja saadakseen kuulla jonkun opettajan suusta itsestäänselviä asioita jotka jokainen tietää ja osaa jo ilmankin jos vähänkän viitsii kokeilla jotain uutta.

        Ihan jo ajatuksenakin on tyhmä juttu opetella vasta varsin jotain HnnH-rytmitystä HHnn rytmityksen sijaan, todellisuudessa noilla ei ole muuta eroa kuin että 1. osuu vähän eri paikkaan, tanssissa se ei tunnu missään eikä miltään!

        Eri asia on vapaa variointi ja improvisointi musiikin mukaan. Perusaskeleella ei ole kenenkään liian vaikeaa tai haastavaa improvisoida, joten kaikki kokeilemaan vaan rohkeasti! Ei kaikki tarvi aina olla jonkun "opettajan" siunaamaa. Tuollaisista on vaan haittaa kun opetellaan tanssimaan kaavamaisesti jotain ihme mannetangoa tai viisiaskelfoksia.

        Tai no... voihan se jollekin olla hienoakin kun voi kertoilla ihmisille että minä poika/tyttö se osaankin vasta montaa eri tanssilajia: fuskua, swingfuskua, täp-fuskua, salonkifuskua, lavatangoa, Wanhaa tangoa, buggia, latinobuggia, kävelyhumppaa,jenkkaa, sottiisia,foksia, svedufoksia, viisiaskelfoksia,polkkaa, swingpolkkaa, vaihtoaskelpolkkaa, nilkkuhumppaa ja kuviohumppaa...

        "Eri asia on vapaa variointi ja improvisointi musiikin mukaan. Perusaskeleella ei ole kenenkään liian vaikeaa tai haastavaa improvisoida, joten kaikki kokeilemaan vaan rohkeasti! Ei kaikki tarvi aina olla jonkun "opettajan" siunaamaa. Tuollaisista on vaan haittaa kun opetellaan tanssimaan kaavamaisesti jotain ihme mannetangoa tai viisiaskelfoksia.

        Tai no... voihan se jollekin olla hienoakin kun voi kertoilla ihmisille että minä poika/tyttö se osaankin vasta montaa eri tanssilajia: fuskua, swingfuskua, täp-fuskua, salonkifuskua, lavatangoa, Wanhaa tangoa, buggia, latinobuggia, kävelyhumppaa,jenkkaa, sottiisia,foksia, svedufoksia, viisiaskelfoksia,polkkaa, swingpolkkaa, vaihtoaskelpolkkaa, nilkkuhumppaa ja kuviohumppaa..."

        Voisi olla vaikka omaa tekstiäni, mutta ei ole. Nostan hattua. Ensin tietysti pitää oppia perusaskel kunnolla (tanssi kuin tanssi), jotta sitä voi alkaa varioida.

        Osa tanssinopetustakin on epäilemättä lähinnä rahastusta. Opetusta saatetaan markkinoida konkariopetuksena ja tuttujen tanssien edessä on erilaisia outoja etuliitteitä. Ei sen puoleen, kyllä kursseilla yleensä aina jotain oppiikin ja "kertaus on opintojen äiti" myös tanssiopinnoissa.


      • pitkää linjaa
        Päivi.-.-.Tanssitytsä kirjoitti:

        Vanhan tangon askellustyyli poikkeaa sen verran selkeästi nykyään lavatanssikursseilla opetettavista tangoista, että se on mielestäni syytä erottaa nimensäkin osalta nykytangoista.

        Vanhan tangon sivuttainen askellustyyli muuttaa esim. kuvioiden suoritustapaa melko paljon.

        Minusta on hyvä, että tällaisia mukavia variaatioita ja vanhaa perintöä ei jätetä vain omaan tietoon, vaan jaetaan myös muille.

        Minun mielestäni tuo tyyli, jota Wanhan Tangon nimellä opetetaan, on hieno, miellyttävä, omanlaisensa, säilyttämisen arvoinen tyyli. Siitä voi taas jokainen varioida oman tyylinsä, yhdistelemällä aiemmin opittua ja uutta oppimaansa.

        En näe, mikä on ongelma.

        Suurin osa täällä kirjoittavista tuntuu olevan tanssijoiksi aika uusia, muutaman vuoden tanssineita.
        Muutaman vuosikymmenen tanssimisella sanoisin, että keskimääräinen tanssitaito oli ennen todella olematonta verrattuna nykypäivän lavoihin.
        Vanha tyyli tarkoittaa mm. sitä, että pyörittiin vain toiseen suuntaan ("ai osaat pyöriä toiseenkin suuntaan!").
        Polkkaa osasi korkeintaan muutama pari ja sen osaaja pääsi suoraan pro-osastoon. Oikea vanhan ajan tango oli tepsuttelua vaihtoaskelta jäykin jaloin ja sen erotti foksista lähinnä kuuluva musiikki ("osaatko vaihtoaskelta?").
        Ns wanhan ajan tyylit ovat kuin maalaisromantiikka; sitä ei välttämättä kaipaa kun sen on elänyt.


      • milloinkahan
        pitkää linjaa kirjoitti:

        Suurin osa täällä kirjoittavista tuntuu olevan tanssijoiksi aika uusia, muutaman vuoden tanssineita.
        Muutaman vuosikymmenen tanssimisella sanoisin, että keskimääräinen tanssitaito oli ennen todella olematonta verrattuna nykypäivän lavoihin.
        Vanha tyyli tarkoittaa mm. sitä, että pyörittiin vain toiseen suuntaan ("ai osaat pyöriä toiseenkin suuntaan!").
        Polkkaa osasi korkeintaan muutama pari ja sen osaaja pääsi suoraan pro-osastoon. Oikea vanhan ajan tango oli tepsuttelua vaihtoaskelta jäykin jaloin ja sen erotti foksista lähinnä kuuluva musiikki ("osaatko vaihtoaskelta?").
        Ns wanhan ajan tyylit ovat kuin maalaisromantiikka; sitä ei välttämättä kaipaa kun sen on elänyt.

        Kossu romantisoidaan ja hyväksytään taas osana wanhoja kunnon tansseja.


      • truelightning
        Cake kirjoitti:

        "Eri asia on vapaa variointi ja improvisointi musiikin mukaan. Perusaskeleella ei ole kenenkään liian vaikeaa tai haastavaa improvisoida, joten kaikki kokeilemaan vaan rohkeasti! Ei kaikki tarvi aina olla jonkun "opettajan" siunaamaa. Tuollaisista on vaan haittaa kun opetellaan tanssimaan kaavamaisesti jotain ihme mannetangoa tai viisiaskelfoksia.

        Tai no... voihan se jollekin olla hienoakin kun voi kertoilla ihmisille että minä poika/tyttö se osaankin vasta montaa eri tanssilajia: fuskua, swingfuskua, täp-fuskua, salonkifuskua, lavatangoa, Wanhaa tangoa, buggia, latinobuggia, kävelyhumppaa,jenkkaa, sottiisia,foksia, svedufoksia, viisiaskelfoksia,polkkaa, swingpolkkaa, vaihtoaskelpolkkaa, nilkkuhumppaa ja kuviohumppaa..."

        Voisi olla vaikka omaa tekstiäni, mutta ei ole. Nostan hattua. Ensin tietysti pitää oppia perusaskel kunnolla (tanssi kuin tanssi), jotta sitä voi alkaa varioida.

        Osa tanssinopetustakin on epäilemättä lähinnä rahastusta. Opetusta saatetaan markkinoida konkariopetuksena ja tuttujen tanssien edessä on erilaisia outoja etuliitteitä. Ei sen puoleen, kyllä kursseilla yleensä aina jotain oppiikin ja "kertaus on opintojen äiti" myös tanssiopinnoissa.

        Jos nyt ottaa esimerkiksi tangon - oikeasti siinä ei ole mitään perusaskelta. Se on kävelyä, jossa askelten rytmiä, suuntaa ja pituutta vaihdellaan musiikin mukaan. (mies vaihtelee, nainen seuraa).

        MUTTA - sitä ei opeteta niin. Siis kävelynä. Jostain käsittämättömästä syystä (pois lukien paremmat argentiinalaisen tangon opettajat suomessa...), tangoa opetataan tällä tyylillä: "tässä on perusrytmi ja perusaskel", "tämä kuvio on oikea käännös, perusrytmillä", "tämä kuvio on oikea käännös, tällaisella rytmirikolla", jne.

        Ihan kuin miehen pitäisi valita joku "kuvio" jonka nainen sitten "tunnistaa" ja alkaa suorittaa sitä.

        Oikeaa vapautta saatetaan tuoda esiin jossain jatkotason kurssilla, jossa osallistujat ovat sitten ihan ihmeissään, että mitä - "voiko tässä ottaa monta hidasta peräkkäin!?"

        Kun yleinen opetus- ja osaamistilanne on tämä, niin esimerkiksi "wanha tango" on tervetullutta vaihtelua, joka saattaa avata sitä opetelleilla silmiä - se antaa virallisesti siunatun tavan tanssia erilailla. Ehkä jossain vaiheessa ihminen tajuaa että ei siinä mitään siunaamista tarvita.

        Sama pätee myös r'n's ja lattaritansseissa. Joku jenkkiopettaja (sori, en muista kuka) kommentoi että kädenalitansseissa on vain kolmea variaatiota:
        1) hidas hidas nop nop
        2) hidas nop nop
        3) nop nop nop nop
        huom: hitaan voi korvata triplestepillä. tai miksi sitä haluaakaan kutsua, lajista riippuen.

        Kun oppii noista kolmesta viennin ajoitukset, pystyy siirtämään minkä tahansa kuvion mihin tahansa tanssiin. Tämä tietysti ärsyttää suunnattomasti kilpatanssisuuntautuneita henkilöitä, joiden mielestä tietyt kuviot ovat sallittuja vain tietyissä tansseissa, mutta antaa ärsyttää.

        Ja tottakai voi käyttää mitä tahansa noista kolmesta ajoituksesta mihin tahansa musiikkiin, tai vaihdella kesken kappaletta.


      • TangoFoksi
        truelightning kirjoitti:

        Jos nyt ottaa esimerkiksi tangon - oikeasti siinä ei ole mitään perusaskelta. Se on kävelyä, jossa askelten rytmiä, suuntaa ja pituutta vaihdellaan musiikin mukaan. (mies vaihtelee, nainen seuraa).

        MUTTA - sitä ei opeteta niin. Siis kävelynä. Jostain käsittämättömästä syystä (pois lukien paremmat argentiinalaisen tangon opettajat suomessa...), tangoa opetataan tällä tyylillä: "tässä on perusrytmi ja perusaskel", "tämä kuvio on oikea käännös, perusrytmillä", "tämä kuvio on oikea käännös, tällaisella rytmirikolla", jne.

        Ihan kuin miehen pitäisi valita joku "kuvio" jonka nainen sitten "tunnistaa" ja alkaa suorittaa sitä.

        Oikeaa vapautta saatetaan tuoda esiin jossain jatkotason kurssilla, jossa osallistujat ovat sitten ihan ihmeissään, että mitä - "voiko tässä ottaa monta hidasta peräkkäin!?"

        Kun yleinen opetus- ja osaamistilanne on tämä, niin esimerkiksi "wanha tango" on tervetullutta vaihtelua, joka saattaa avata sitä opetelleilla silmiä - se antaa virallisesti siunatun tavan tanssia erilailla. Ehkä jossain vaiheessa ihminen tajuaa että ei siinä mitään siunaamista tarvita.

        Sama pätee myös r'n's ja lattaritansseissa. Joku jenkkiopettaja (sori, en muista kuka) kommentoi että kädenalitansseissa on vain kolmea variaatiota:
        1) hidas hidas nop nop
        2) hidas nop nop
        3) nop nop nop nop
        huom: hitaan voi korvata triplestepillä. tai miksi sitä haluaakaan kutsua, lajista riippuen.

        Kun oppii noista kolmesta viennin ajoitukset, pystyy siirtämään minkä tahansa kuvion mihin tahansa tanssiin. Tämä tietysti ärsyttää suunnattomasti kilpatanssisuuntautuneita henkilöitä, joiden mielestä tietyt kuviot ovat sallittuja vain tietyissä tansseissa, mutta antaa ärsyttää.

        Ja tottakai voi käyttää mitä tahansa noista kolmesta ajoituksesta mihin tahansa musiikkiin, tai vaihdella kesken kappaletta.

        Hiphei!
        Olen jo useammankin vuoden aikana "osunut" useammallekin tango/foksi kursseille missä aloitetaan tavallisella kävelyllä - yhden iskun ja kahden iskun askelilla. Ja sen jälkeen opeteltiin vaihtelemaan askellusta vapaamuotoisesti eli mitään kaavaa ei opeteltu. Sen jälkeen kun askelluksen vaihdot alkoivat onnistumaan, opeteltiin kuuntelemaan musiikista askelluksen vaihtokohdiksi sopivia kohtia. Käytännössä ei tietenkään näin yksinkertaista, mutta kuitenkin...

        Yksi typerimpiä ilmaisuja mitä tanssin yhteydessä on viimeaikoina alettu käyttämään on "rytmin rikkominen". Sen jotenkin vielä tajuaa jos tanssi ei kertakaikkiaan kulje musiikin mukaan edes häivän vertaa niin silloin voisi kuvitella käytettävän käsitettä "rytmin rikkominen". Varsinkin tanssin ohjaajien käyttämänä "rytmin rikkominen" käsite on lähinnä pöyristyttävä. Vaihtelevalla askelluksella tanssittuna tanssi ei missään tapauksessa ole rytmin rikkomista. Mieluummin se on koettava rytmin tukemisena, koska askelluksien vaihtelevuus tulee kuitekin useissa tapauksissa musiikista ja sen sykkeestä, ainakin viimeistään siinä vaiheessa kun tanssia jo hallitaan.


      • Vanha Laahustaja
        pitkää linjaa kirjoitti:

        Suurin osa täällä kirjoittavista tuntuu olevan tanssijoiksi aika uusia, muutaman vuoden tanssineita.
        Muutaman vuosikymmenen tanssimisella sanoisin, että keskimääräinen tanssitaito oli ennen todella olematonta verrattuna nykypäivän lavoihin.
        Vanha tyyli tarkoittaa mm. sitä, että pyörittiin vain toiseen suuntaan ("ai osaat pyöriä toiseenkin suuntaan!").
        Polkkaa osasi korkeintaan muutama pari ja sen osaaja pääsi suoraan pro-osastoon. Oikea vanhan ajan tango oli tepsuttelua vaihtoaskelta jäykin jaloin ja sen erotti foksista lähinnä kuuluva musiikki ("osaatko vaihtoaskelta?").
        Ns wanhan ajan tyylit ovat kuin maalaisromantiikka; sitä ei välttämättä kaipaa kun sen on elänyt.

        Vanha tanssiminen taisikin olla monipuolisempaa kuin nykyinen hhnn-tanssi. Minulle ainakin oli hiukan yllätys lavoille palatessa että perustanssin askellus oli jäykistynyt hhnn muotoiseksi. Kyllä kymmeniä vuosia sitten askellus oli vapaampaa ja myös vasenta jalkaa vietiin oikean viereen, kun nykyisin moni daami sekoaa jos nelonen ei menekään vasemman viereen, ja varsinkin jos vie vasemman jalan oikean viereen niin katastrofi on valmis...no tämä hiukan liikaa yleistäen.

        Hitaan valssin tanssijoita oli erittäin vähän, ja usein hidas valssi soikin tyhjälle parketille.

        Kyllä vanhoja tyylejä kannattaa kaipaillakin ja myös elvyttää. Vanha 60-luvun tapa tanssia tangoa antaa sille tanssillisemman vaihtoehdon, kuin nykyinen hhnn tango.


      • Yhä vieläkin menee
        TangoFoksi kirjoitti:

        Hiphei!
        Olen jo useammankin vuoden aikana "osunut" useammallekin tango/foksi kursseille missä aloitetaan tavallisella kävelyllä - yhden iskun ja kahden iskun askelilla. Ja sen jälkeen opeteltiin vaihtelemaan askellusta vapaamuotoisesti eli mitään kaavaa ei opeteltu. Sen jälkeen kun askelluksen vaihdot alkoivat onnistumaan, opeteltiin kuuntelemaan musiikista askelluksen vaihtokohdiksi sopivia kohtia. Käytännössä ei tietenkään näin yksinkertaista, mutta kuitenkin...

        Yksi typerimpiä ilmaisuja mitä tanssin yhteydessä on viimeaikoina alettu käyttämään on "rytmin rikkominen". Sen jotenkin vielä tajuaa jos tanssi ei kertakaikkiaan kulje musiikin mukaan edes häivän vertaa niin silloin voisi kuvitella käytettävän käsitettä "rytmin rikkominen". Varsinkin tanssin ohjaajien käyttämänä "rytmin rikkominen" käsite on lähinnä pöyristyttävä. Vaihtelevalla askelluksella tanssittuna tanssi ei missään tapauksessa ole rytmin rikkomista. Mieluummin se on koettava rytmin tukemisena, koska askelluksien vaihtelevuus tulee kuitekin useissa tapauksissa musiikista ja sen sykkeestä, ainakin viimeistään siinä vaiheessa kun tanssia jo hallitaan.

        Useimmat lavoilla ja kurseilla juoksevat ihmiset tekevät tanssista liian vaikeaa. Edellisisssä viesteissä joku sanoi tanssin olevan kävelemistä. Juuri niin! Miksi ihmeessä sitten 9/10 kurssin käyneistä mieheistä ottaa naisesta kiinni ja alkaa kävellä täysin toisin kuin ilman naista. Askel muuttuu päkiäkipitykseksi tai korostetuksi kantapäillä keikkumiseksi. Vaikka tavoiteena olis edetä lattilla yksi hhnn setti, matkana 1,5 metriä, suurin osa tanssijoista, ainakin miehistä toikkaroi sen katsojan silmään järkyttävän luonottomasti. Kaikkihan me osataan suurin piirtein kävellä. Tanssisento on melkein kaikilla lavoilla käyvillä aivan perseestä. Kokeilkapa kävellä joksus ihan ilman naista kantapäillänne, hartiat ylhäällä lukossa, hieman etukenossa niin, että perse työntyy keskilinjasta noin 15cm taaksepäin. Olisiko helpompi tanssia jalat tukevasti maassa, painopiste suurinpiirtein keskellä massaa?


        Ohjeosuus:
        Selkä suoraksi, jalat hieman polvista notkolleen=laske persettä 7 cm alaspäin, vedä nainen kiinni lantioosi oikealla kädellä, toisella otat kevyen puristusotteen naisen oikeasta handusta, rentouta hartiat valmistaudu kirtämään ylävartaloa(siis lantiosta ylöspäin) vasemmalle tai oikealle niin paljon kuin tasapainosta tinkimättä voit. Kierrä siis yläkroppaa suunnilleen samalla tavalla kuin kadulla kävellessäsi. Kun astut oikealla, yläkroppa luonnollisesti kiertyy oikealle: Siinä on sulle tanssiasento ja askeltekniikka, jolla saat naiset ihan kuumiksi. Sitten alat kävellä musiikin mukaan (vaihtoaskeleella on hyvä aloittaa opettelu. Muista, ettet ramppaa jalkaa maahan kuten armeijassa, vaan astut pehmeästi, luonnollisesti, hieman iskun jälkeen. Painopiste on siis kokonaan siirtynyt silloin kun rumpali tai basisti tai laujaja sen kertoo, riippuen siitä kenen rytmiä ja tulkintaa seuraat.

        Painopiste
        Luonnollinen askellus
        Tanssiasento
        Takarytmiin


        Tulos: Niin paljon hakijoita naistenhaulla että juokset osaa karkuun


      • zöf
        Vanha Laahustaja kirjoitti:

        Vanha tanssiminen taisikin olla monipuolisempaa kuin nykyinen hhnn-tanssi. Minulle ainakin oli hiukan yllätys lavoille palatessa että perustanssin askellus oli jäykistynyt hhnn muotoiseksi. Kyllä kymmeniä vuosia sitten askellus oli vapaampaa ja myös vasenta jalkaa vietiin oikean viereen, kun nykyisin moni daami sekoaa jos nelonen ei menekään vasemman viereen, ja varsinkin jos vie vasemman jalan oikean viereen niin katastrofi on valmis...no tämä hiukan liikaa yleistäen.

        Hitaan valssin tanssijoita oli erittäin vähän, ja usein hidas valssi soikin tyhjälle parketille.

        Kyllä vanhoja tyylejä kannattaa kaipaillakin ja myös elvyttää. Vanha 60-luvun tapa tanssia tangoa antaa sille tanssillisemman vaihtoehdon, kuin nykyinen hhnn tango.

        Olisko syynä se että daamit osaavat tanssikurseilla opetetut kuviot ulkoa, mutta eivät osaa oikeasti seurata.

        Kursseilla ei tiettävästi opeteta paljoakaan seuraamista, askeleen poimimista yms.

        Mikään ei ole mukavampaa kuin tanssia sopivassa mielentilassa vapaata askellusta, mutta tanssinopettajat ovat lanseeranneet tanssikoodit joita suurin osa ihmisiä noudattaa.

        Olisihan se pisnekselle katastrofi jos ihmiset huomaisivat että tanssiminen on muutakin kuin ohjelmakoodin suorittamista.


      • 4/5 askelta

        Ei viisiaskelfoksi ole uusi tanssi. Pikemminkin päinvastoin. Sitä on tanssittu jo ennen tätä hidas-hidas-nopea-nopea versiota. Samoin nk. "amerikkalainen tango" perustuu tuohon viiteen askeleeseen. Meilläpäin ei noita juuri harrasteta.


      • Jatsi
        zöf kirjoitti:

        Mikäli nainen on hyvä seuraaja niin foksia voi mennä vaikka päällään, mutta suurin osa daameita tarvitsee jonkin lihasmuistiin upotetun koodin tanssimiseen.

        Viisiaskelfoksi ei ole uusi juttu, sitä tanssittiin silloin muinoin. Ilmeisesti samoihin aikoihin kun wanhaa tangoakin.
        Ettei vain silloista foksia kutsutti jatsiksi .

        Vanhaan jatsiin oli useitakin hyviä svengaavia askelluksia ja tyylejä. Synkooppiseen jatsiin oli oikea synkooppinen askellus. Käytännössä lähes kaikki jatsin askelvariaatiot jäivät unholaan, kun humppaa alettiin tanssimaan triplettinä 60-luvun alussa.

        Humppafoksi on jatsin myöhäissyntyinen nimitys ja vanha foksi on käytännössä jatsia. Vielä 50-luvun sousikki-iskelmät olivat vahvasti jazz-vaikutteista foksia - jatsin nimi tanssina oli jo hiukan hiipumassa.


    • Jarmo P.

      Olen samaa mieltä siitä, että wanhaa foksia tanssittaessa se natsaa todella hyvin moneen biisiin ja eteneminenkin on vauhdikkaampaa. Nimi on siis oikeasti wanha foksi ja perusaskel: hidas-hidas-hidas-nopea-nopea. Kannattaa kokeilla ja varioida...onpahan daamikin hereillä:))

      • Wanha Foksaaja

        Tai näin

        H,H,N,N,N ,... (N kokonaiskesto on H)

        Viisiaskelfoksi, ja myös viisiaskeltango, on vain yksinkertaistettu askellus aloittavaa jalkaa ja yhteen askelluksen "puolta vaihtavasta" vapaasta askelluksesta eli vanhasta foksista ja vanhasta tangosta. Viisiaskelsarja sarja vaihtaa aloittavaa jalkaa ja yhteen askelluksen puolta kaavamaisesti ja vapaassa askelluksessa aloittavaa jalkaa ja yhteen askelluksen puolta voi vaihtaa haluamallaan tavalla. Yhteen askelluksen voi korvata myös askeltamalla edellä olevan jalan ohi.

        "Vanhan tangon" eli vapaasti askelletun vanhan tangon lisäksi nykyisin on alettu käyttämään "Vanha Tango" nimitystä myös "Tango Romanosta" eli romaneiden tanssitavasta tanssia tangoa.


    • Vanhat kuviot

      Vanhan tangon kurssilla opeteltiin just samoja juttuja kuin tavallisenkin tangon kursilla on opeteltu. Oli sille vanhalle tangolle saatu tavallisesta tangosta poikkeavaa ilmettä kun sitä tanssittiin "vanhan tangon kaavan mukaan", mutta se on lähinnä silmänlumetta, koska täysin sama kaava on vain otettu tavallisen tangon askelista ja kuvioista ja annettu sille nimi "vanha tango". Mista tahansa tanssista saa kehitettyä perustanssin ilmeestä poikkeavan tanssin. "Vanha tango" on kuitenkin selvääkin selvemmin vain tavallista suomalaista tangoa. Siihen on vain valittu sellaisia kuvioita mikä saa sen näyttämään erilaiselta tavalliselta tangolta. Ei ole vielä opetettu ainuttakaan kuviota mikä ei olisi jo vanha tuttu tangon kuvio, vaikka kursseja on jo takana useammankin vuoden ajalta.

    • Tulkitentanssi

      Alkaapa tuntua myös siltä että esiin putkahtaa ns: UUSITANSSI?

      Pitkällinen käsitykseni on kokemuksesta että tanssiminen rytmilajeissa on musiikin sovittamista liikekieleen ja siksi ns: kappalekohtainen. Viejä kuulee (joskuulee) sovittajan idean tulkinasta ja vie sen tanssiin ja se jos mikä on sitä VISE: ä. Tällöin vastaan tulee iskutetut ja painotetut askellet kokofraasin kokoana.

      Kyse nyt vain ei ole uudsta tanssista vaan kyvystä viedä. SEuraajan osa on edelleen seurata eikä etsiä/laskea askeleita joita ei ole olemassakaan ,etukäteen.

      Musiikin tulkinta nyt vain on sitten sellasta että, viis ,kuus, neljä, nop nop, HHH no nop : jutut nyt vaan aika ja paikka kohtaisia siten miten esim Benny Goodman tai muu tulkitsija sen välittää tanssijalleen.

      • Tanssssija

        .
        Edistyneessä tanssissa on vain askeleita, siinä voi olla hitaita ja nopeita useita ja määrätön määrä peräkkäin. Se menee ihan tulkinnan mukaan . Tanssi voi pysähtyä , odottaa ja lähtee ja aina oikealla jalalla. Iskujen määrä laskeutuu itsestään yhteen pääkopassa.
        Silleen se tanssi menee, mutta vain kokeneilla tanssijoilla.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      50
      2069
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1426
    5. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1334
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      994
    9. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe