Hei,
olen tanssimisen lisäksi harjoitellut eri kursseilla kaikenlaisia fuskun häkkyröitä. Silmiini ovat kuitenkin tanssipaikoilla taltioituneet muutamat mieshenkilöt, joiden tanssin erinomaisuus ei tule esiin ylenpalttisesta häkkyröinnistä vaan tavallisuudesta poikkeavista askelvariaatioista. Normaalin tasatahtisen h-h-n-n liikuskelun sijaan näillä henkilöillä on aivan poikkeava askellus: erikoisia sivuaskeleita, täppejä yms. (vaikea kuvata kun en osaa). Joka tapauksessa tuo perusaskelkuvio rikotaan ja tanssi näyttää todella upealta. Missä näitä opetetaan/saa tietoa kun en ole saamassani opetuksessa missään törmännyt?
Esko
FUSKUN ASKELVARIAATIOT
12
2579
Vastaukset
Hei
Ensin opetellaan perusaskel ja sitten sitä ruvetaan rikkomaan... näinhän se menee kaikissa tansseissa ja soitossakin.
Jatkokursseilla näitä mennään... täpit, potkut, pyyhkäisyt jne Todella hauskaa!
Aselluksessa on vielä erilaisia joustoja... musiikin mukaan.
Sitten jos hirveesti rikotaan, niin aletaan jo puhua taiteesta tai vähintään jostain alalajista...- fuskaaja
Kun pitää välin tanssitettavaan lyhyenä, ts. ei missään vaihessa suorin käsin kuvioita, saa tanssiin näyttävyyttä. Samoin tietty rauhallisuus ja kiireettömyys näyttää hyvältä. Turha viljellä kymmentä kuviota, yhden tanssin aikana viidelläkin erilaisella kuviolla pärjää. Vielä kun rauhoittaa kuvioiden välin, ts. ei kiirehdi seuraavaan kuvioon heti, vienti ja tanssi rauhoittuu.
- 2. Fuskaaja
Totta joka sana! Vielä lisäisin että muutama perusperusasia kuten oikea/hyvä/lajinomainen jousto, hyvä ryhti ja perusvartalonkäyttö on asiat joilla fuskun saa näyttävämmäksi eikä vielä ole yhtäkään askelvariaatiota!
Ensin kannattaa panostaa huolella ym. asioihin ja sitten vasta askelvariaatioita häkkyröitä. Kuviot minimiin ja perustanssi niin hyvään kuntoon kuin mahdollista! peiliä,videota, palautetta, itsekritiikkiä ja tietenkin rutkasti harjoittelua! Siitä se lähtee! - vuskaaja
2. Fuskaaja kirjoitti:
Totta joka sana! Vielä lisäisin että muutama perusperusasia kuten oikea/hyvä/lajinomainen jousto, hyvä ryhti ja perusvartalonkäyttö on asiat joilla fuskun saa näyttävämmäksi eikä vielä ole yhtäkään askelvariaatiota!
Ensin kannattaa panostaa huolella ym. asioihin ja sitten vasta askelvariaatioita häkkyröitä. Kuviot minimiin ja perustanssi niin hyvään kuntoon kuin mahdollista! peiliä,videota, palautetta, itsekritiikkiä ja tietenkin rutkasti harjoittelua! Siitä se lähtee!Että lavalla tanssittaessa fuskukin on sosiaalitanssi, katsekontakti, hiukan muuta kontaktia, silmäpeliä. Jne.
- SwingFusku
Ei tarvi osata ainuttakaan kuviota. Riittää kun hallitsee käden ali periaatteen ja heittoperiaatteen viennin ja seuraamisen, niin se on siinä. Loppu onkin vientiä ja seuraamista. Myös opetuksessa on yleistynyt tapa, "missä unohdetaan kuviot" ja opetus on puhtaasti viennin ja seuraamisen opettelua.
- TapSwivel
Swingimpi tyyli ja myös asenne fuskuun kaiken muuttaa voi.
Palaat aivan alkutekijöihin ja opettelet harjoitustilanteessa askeltamaan fuskun paikallaan. Kun tämä toimii rutiinilla, niin alat askeltamaan fuskun askelia vapain suunnin. Varsinkin rock-askeleen kun korvaat vapailla askelsuunnilla, niin tanssi muuttuu jo aika lailla. Vapaisiin askelsuuntiin voit askeltaa helposti sivuttaisia ristiaskelia. Se mitä nopeilla pystyy tekemään on osittain myös nopeuskysymys. Kun vaan opettelet kaikkea muuta kuin mitä fuskun perusaskelkuvio on, niin saat jo perusaskelrytmillä melkoista vaihtelua tanssiin.
Tap-askeleet ovat myös helppo tapa lisätä tanssimisen vaihtelevuutta ja myös svengiä. Fuskun perusaskelrytmiin hhnn (1, 2)(3, 4)(5)(6) on helppo ottaa tap-askeleet iskuille 2 ja 4. Harjoittelumusiikiksi käy hyvin selkeä back-beat rytminen eli paino on parillisilla iskuilla, koska se tavallaan ohjaa tekemään jotakin parillisilla iskuilla. Tap-askeleen voi korvata jollakin muullakin pikkutekemisellä - vaikkapa kevyillä potkuilla tai sipaisuilla tai painoton jalka vain käy toisen jalan vieressä. Fuskun alkeiskursseilla opetetaan lähinnä perusaskelta HHNN ja se onkin syytä oppia hyvin ja lajinomaisesti.
Jatko- tai konkarikursseilla yms. opetellaan perusaskellusta elävöittämään muunlaisella askelrytmityksellä. Askeleet menevät kyllä musiikin mukaan (toivottavasti!), mutta alkuperäisen perusaskelluksen HHNN rytmitys voi välillä muuttua.
Rytmitys voi olla periaatteessa melkein mikä tahansa muotoa xHyN, missa x ja y ovat jotain numeroita. Samaa sääntöä voidaan soveltaa ja sovelletaan myös foksiin ja muihinkin tansseihin paitsi buggiin, jossa nainen tikittää koko ajan askel/isku. Tässäkin voi olla joitakin poikkeuksia.Ehkäpä otan neuvosta vaarin ja seuraavalla kerralla menen fuskua vain muutamalla kuviolla. Vienti samalla selkeytyy ja rauhoittuu, uskon, että se on daamillekin mukavampaa.
Hyviä neuvoja!
PS
Ihan sama pätee soittoonkin! Yhtyeemme rumpali on vikkelän luonteensa mukaisesti ahkera viljelemään kaikenlaisia välibreikkejä. Väsyneenä hän keskittyy enemmän pelkän peruskompin tuottamiseen. Toivon usein, että hän olisi jo keikalle lähtiessä valmiiksi väsynyt...- Junakomppi
Kiippari kirjoitti:
Ehkäpä otan neuvosta vaarin ja seuraavalla kerralla menen fuskua vain muutamalla kuviolla. Vienti samalla selkeytyy ja rauhoittuu, uskon, että se on daamillekin mukavampaa.
Hyviä neuvoja!
PS
Ihan sama pätee soittoonkin! Yhtyeemme rumpali on vikkelän luonteensa mukaisesti ahkera viljelemään kaikenlaisia välibreikkejä. Väsyneenä hän keskittyy enemmän pelkän peruskompin tuottamiseen. Toivon usein, että hän olisi jo keikalle lähtiessä valmiiksi väsynyt...Anna rummuttaa vaan ihan vapaasti. Niitä junakompin soittajia on aivan tarpeeksi. Moni konebändikin saa aikaan monipuolisemmat rytmit, kuin nuo junakomppaajat.
- Konajumppi
Junakomppi kirjoitti:
Anna rummuttaa vaan ihan vapaasti. Niitä junakompin soittajia on aivan tarpeeksi. Moni konebändikin saa aikaan monipuolisemmat rytmit, kuin nuo junakomppaajat.
Aivan täsmälleen! junakompin lyöjiä on liikaa! Rumpali joka viljelee breikkejä ym. temppuja on varsinkin osaavalle tanssijalle aarre! Ruusuja rumpalillenne!
- kuin
annat vaan musiikin viedä. Yhdistele kaikkea mitä osaat.
- mittaaja
Kyse on siitä, että askelia varioivat viejät vievät jokaisen askelen erikseen ihan niin kuin syliotteessakin. Luonnollisesti seuraavaa askelta on muistettava pohjustaa edellisen askelen lopussa. Askelien, ajoituksen ja vartalonkäytön varioiminen onnistuu sen jälkeen kun alkaa tulla fiilis, että pystyy viemään perusaskelen. Helpoin tapa aloittaa varioiminen lienee tanssin pysäyttäminen (mielellään silloin kun musiikissa on tauko tai "hiljainen" kohta). Kun vienti ja seuraaminen sujuu, on lähinnä viejän mielikuvitus ja seuraajan seuraamisen halu rajana tulkinnalle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271558Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391549Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131353Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411319Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681255- 121008
- 7971
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7901- 71826