Lapselle syötettiin oksennusta

Kotihoitoonko?

Päiväkodissa oli lapsi pakotettu syömään oksennustaan! Aivan käsittämätöntä! Hoitajat vielä kiistävät syyllisyytensä.
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Päiväkotilasten pakkosyöttämisestä syytetyt kiistivät syyllisyytensä/1135237447490

Rääkkäystä tuo on. Rangaistus on tultava.

214

33930

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • IHMIS RÄÄKKÄYSTÄ

Törkeää ihmis rääkkäystä. Onko tuollainen lapsen etu? Jos työntekijät ovat noin ammattitaidottomia ja esimieskään ei puutu tuollaisiin laiminlyönteihin, pitää työsuhde purkaa heti kaikilta osallisilta. Myös esimieheltä, jolla on johtamis ja valvontavastuu työpaikalla. Kunnon sakot vielä päälle kitos!

• hoit...

aina syytellä johtajaa työntekijöiden tekemisistä. Ei johtaja voi jatkuvasti olla jokaisen työntekijän vieressä vahtimassa heidän tekemisiään.

• Maija Tanakka

Hullun Nartun tauti on suomalaisten työyhteisöjen syöpä. Siitähän tässäkin on kysymys. Milloin noiden hullujen lehmien touhuihin hoitoalalla puututaan tosissaa?

• mutta..
        hoit... kirjoitti:

aina syytellä johtajaa työntekijöiden tekemisistä. Ei johtaja voi jatkuvasti olla jokaisen työntekijän vieressä vahtimassa heidän tekemisiään.

mutta johtaja on vastuussa koko putiikista,ja itsehän se työntekijöitään valinnut. ei vierestä vahtia voi eikä tartte, mutta hänen vastuu se on aika pitkälle. törkeä teko työntekijältä, jos joku tekis vastaavaa mun lapselle, en edes uskalla kuvitella mitä meteli nostaisin ja mihin asti olisin valmis menemään saadakseni syylliset vastuulle.

• 2poikaa+minä81
        Maija Tanakka kirjoitti:

Hullun Nartun tauti on suomalaisten työyhteisöjen syöpä. Siitähän tässäkin on kysymys. Milloin noiden hullujen lehmien touhuihin hoitoalalla puututaan tosissaa?

Miten ne edes julkee tehdä sellasta 1 vuotiaalle??? Mulla 1v poika joka tuli heti mieleen et jos se olis sen kohdalle osunu. 6v osaa jo kertoa, onneks!
        Mulle lapset kaikki kaikessaan ja jos niille syötettäis omaa oksennustaan ni juma***ta niitä tätejä sattuis!!!
        Minusta tollasten henkilöllisyydet ja kuvat pitäis julkasta yleisesti ettei enään ikinä sais lastenhoito alalta duunia!!!!!

Voimia teille joiden lapset ovat joutuneet noitten kurjien täti pahalaisten hoitoon. Tuska olis minullaki suuri.
        Voimia teille ja lapsille!!!

• TAPAHTUNUT

Pojalleni on tapahtunut hiukan vastaava tapaus päiväkodissa. Hän ei voinut millään syödä mannapuuroa, kun ei mennyt alas niin ei mennyt. Lastenhoitaja sanoi vaan, että siinä istut niin kauan, että puuro on syöty. Lopulta poikani oksenti ja sitten vasta hoitaja oli sanonut, että voit jättää puuron siihen. Pöyritytti kyllä minua. Sanotaan, että pitäisi olla kaikkiruokainen, mutta jokaisella ihmisellä on semmoisia ruokia mitä ei voi tai pysty syömään. Itselläni maksalaatikko. Kun ei mene alas - niin ei mene.

• juu435
        2poikaa+minä81 kirjoitti:

Miten ne edes julkee tehdä sellasta 1 vuotiaalle??? Mulla 1v poika joka tuli heti mieleen et jos se olis sen kohdalle osunu. 6v osaa jo kertoa, onneks!
        Mulle lapset kaikki kaikessaan ja jos niille syötettäis omaa oksennustaan ni juma***ta niitä tätejä sattuis!!!
        Minusta tollasten henkilöllisyydet ja kuvat pitäis julkasta yleisesti ettei enään ikinä sais lastenhoito alalta duunia!!!!!

Voimia teille joiden lapset ovat joutuneet noitten kurjien täti pahalaisten hoitoon. Tuska olis minullaki suuri.

Olen samaa mieltä!

• Lontoon_trendit
        TAPAHTUNUT kirjoitti:

Pojalleni on tapahtunut hiukan vastaava tapaus päiväkodissa. Hän ei voinut millään syödä mannapuuroa, kun ei mennyt alas niin ei mennyt. Lastenhoitaja sanoi vaan, että siinä istut niin kauan, että puuro on syöty. Lopulta poikani oksenti ja sitten vasta hoitaja oli sanonut, että voit jättää puuron siihen. Pöyritytti kyllä minua. Sanotaan, että pitäisi olla kaikkiruokainen, mutta jokaisella ihmisellä on semmoisia ruokia mitä ei voi tai pysty syömään. Itselläni maksalaatikko. Kun ei mene alas - niin ei mene.

heikompia kohtaan on oire yhteiskunnan koventuneista arvoista.

• se...
        mutta.. kirjoitti:

mutta johtaja on vastuussa koko putiikista,ja itsehän se työntekijöitään valinnut. ei vierestä vahtia voi eikä tartte, mutta hänen vastuu se on aika pitkälle. törkeä teko työntekijältä, jos joku tekis vastaavaa mun lapselle, en edes uskalla kuvitella mitä meteli nostaisin ja mihin asti olisin valmis menemään saadakseni syylliset vastuulle.

johtaja ei aina ole se henkilö joka valitsee työntekijät. Tällaisia tahoja ovat mm. sosiaali- tai perusturvalautakunta. ...Lisää syntipukkeja kun niitä haetaan...
        Voidaanhan tuolla logiikalla syyttää vaikka vanhempia, jotka tuovat lapsensa hoitoon.
        TYHMÄÄ!!!
        Eikä johtaja voi todellakaan aina olla hoitotilanteessa kyttäämässä, koska omatkin työt täytyy hoitaa, voi olla jopa kokonaan eri rakennuksessa töissä.
        Joten syytelkää aivan rauhassa ihmisiä jotka syyllistyvät rikokseen, ei niitä joilla ei ole osaa eikä arpaa tapahtumiin.

• kolmen tytön isä

jumalauta jos mun tytöille tehtäs moinen temppu .....niin uskallan väittää ettei ois täteillä helppoa olla sen jälkeen....vittu voisin vaikka istua siitä pienen tovin ..mutta jumalauta ei lapsia kohdella noin......eikä ketään muutakaan ihmistä ps..tätien nimet kuvien kera lehteen

• Kunhan tuomiokin
        kolmen tytön isä kirjoitti:

jumalauta jos mun tytöille tehtäs moinen temppu .....niin uskallan väittää ettei ois täteillä helppoa olla sen jälkeen....vittu voisin vaikka istua siitä pienen tovin ..mutta jumalauta ei lapsia kohdella noin......eikä ketään muutakaan ihmistä ps..tätien nimet kuvien kera lehteen

Lehdet tietävät kyseisten henkilöiden nimet, mutta eivät varmaankaan julkaise niitä, ennen kuin tuomiot julkaistaan 11.7.

• Sen kaiken itse kokeneena o...
        Kunhan tuomiokin kirjoitti:

Lehdet tietävät kyseisten henkilöiden nimet, mutta eivät varmaankaan julkaise niitä, ennen kuin tuomiot julkaistaan 11.7.

Voin oma kohtaisesti luvata tulla julkisuuteen lapseni ja hänen kärsimänsä vääryyde kera, heti kun olemme saaneet asialle päätöksen.. Koen olevani sen lapselle velkaa, sekä työntekijöille jotka ovat joutuneet kanssamme tämän "likapyykin pesemän". Ei se ole heillekään ollut helppoa, kun ovat katselleet kärsivien lapsien oireilua..

• toki osaa

kertoa pienemmätkin lapset. Oma kehitysvammainen lapseni, silloin 2,5 vuotias kertoi minulle, näyttäen sormilla kiipeilytelinettä-tuolta minä putosin. Kasvot ja käsivarret olivat verinaarmuilla. Hoitotädit sekä johtaja kertoivat tyttäreni kaatuneen hietikolla, eli valehtelivat päin naamaa.

• vdgfdz
        hoit... kirjoitti:

Ja tässähän tapauksessa juuri johtaja toimi oikein ja PUUTTUI asiaan. Erittäin paljon plussaa asiasta kertoneelle hoitajalle ja johtajalle.

• Miten kukin homman h
        hoit... kirjoitti:

Ei johtaja välitä mitä osastoilla tapahtuu,hänhän edustaa taloa erinäisissä kokouksissa pitkin työviikkoa.
        Se on totta se oksennuksen syöminen ja joskus räkää ihan Ammatti-ihmisen pakottamana. Tällaistako siellä koulutuksessa opetetaan? Eräässä paikassakin johtaja oli poissa pari päivää,oli matkustanut muiden samanlaisten kanssa Tallinnaan,että sillai ja paljon muuta. Ei edes ilmoittanut missä on.

• sanoisi...

Hiljaiseksi vetää. Uskon kuitenkin omien muksujeni päiväkotiin. Tuntuvat viihtyvän siellä hyvin.

Valitettava tapaus tämä on, mutta hyviäkin päiväkoteja on olemassa!

• Nimetön

En oikein usko, mutta kaikkeahan voisi maistella ja totutella, ellei ole allerginen

• Nimetön
        Nimetön kirjoitti:

En oikein usko, mutta kaikkeahan voisi maistella ja totutella, ellei ole allerginen

Olen samaamieltä, päivähoidon täti

• kokemusta on

On ok- päikkyjä ja sitten ei. Kyselkää vanhemmat !

• Otti loparit?
        kokemusta on kirjoitti:

Muistanko oikein, että Hattulassa uutisoitiin päivähoidon johtajan siirtyneen jonkun toisen työnantajan palvelukseen hiljattain?

• p......
        kokemusta on kirjoitti:

Vain tyhmä ihminen toimii vastoin omaa näkemystään, vaikka kuka käskisi.
        Päiväkodin johto on monesti se taho joka ei todellakaan ole paikanpäällä varmistamassa miten koulutetut hoitajat työnsä tekevät. Miksi olisi, ei kuulu työnkuvaan.
        Typerää edes ajatella noin!
        Päiväkodin henkilöstö kokonaisuudessaan luo itse oman toimintakulttuurinsa ja tapansa. Joten eiköhän edelleen syy tällaisissa tapauksissa ole sillä joka toimii väärin, eikä muilla tahoilla.
        -kokemusta on minullakin.
        Mutta tuo, että jos vanhemat todella jakaisivat kasvatuskumppanutta ja kuuntelisisvat lapsen suruja ja kyselisivät perään, (jos lapsi vastustaa hoitoon lähtöä tai joku tuntuu oudolta lapsen käytöksessä hoitopäivien jälkeen/yhteydessä), voisi ehkä ehkäistä tallaisiakin tapahtumia.
        Itse otin lapseni pois päiväkodista jossa hänet oli yhden kerran jätetty yksin eteiseen odottamaan hoitajaa (viimeisenä iltavuorossa)ja satuin itse paikalle kun ennen hoitajaa. Riitti se kerta nähdä lapsi yksin itkemässä. Jälkeenpäin olen kuullut ettei hoitaja ole niin innostunut toimimaan lasten kanssa, vaan hoitaa mieluusti enemmän muita tehtäviä. .. Koen, että tein silloin oikean päätöksen.

• Otappa selvää...
        p...... kirjoitti:

Vain tyhmä ihminen toimii vastoin omaa näkemystään, vaikka kuka käskisi.
        Päiväkodin johto on monesti se taho joka ei todellakaan ole paikanpäällä varmistamassa miten koulutetut hoitajat työnsä tekevät. Miksi olisi, ei kuulu työnkuvaan.
        Typerää edes ajatella noin!
        Päiväkodin henkilöstö kokonaisuudessaan luo itse oman toimintakulttuurinsa ja tapansa. Joten eiköhän edelleen syy tällaisissa tapauksissa ole sillä joka toimii väärin, eikä muilla tahoilla.
        -kokemusta on minullakin.
        Mutta tuo, että jos vanhemat todella jakaisivat kasvatuskumppanutta ja kuuntelisisvat lapsen suruja ja kyselisivät perään, (jos lapsi vastustaa hoitoon lähtöä tai joku tuntuu oudolta lapsen käytöksessä hoitopäivien jälkeen/yhteydessä), voisi ehkä ehkäistä tallaisiakin tapahtumia.
        Itse otin lapseni pois päiväkodista jossa hänet oli yhden kerran jätetty yksin eteiseen odottamaan hoitajaa (viimeisenä iltavuorossa)ja satuin itse paikalle kun ennen hoitajaa. Riitti se kerta nähdä lapsi yksin itkemässä. Jälkeenpäin olen kuullut ettei hoitaja ole niin innostunut toimimaan lasten kanssa, vaan hoitaa mieluusti enemmän muita tehtäviä. .. Koen, että tein silloin oikean päätöksen.

Taisipa kunnan päivähoidon johtaja vaihtaa työnantajaa hiljattain, ei tietty välttämättä liity juuri tähän juttuun

• "ei välttämättä liity ...
        Otappa selvää... kirjoitti:

Taisipa kunnan päivähoidon johtaja vaihtaa työnantajaa hiljattain, ei tietty välttämättä liity juuri tähän juttuun

Ja itseasiassa tuo vastaukseni oli kyllä siihen edelliseen tekstiin, jos viitsit katsoa tarkemmin, ei tuohon työpaikan vaihtamiseen...
        Joten taitaa edelleen olla se syy niissä ihmisissä jotka toimivat väärin, eikä tässä johtajassa.
        Ja paskanajauhamistahan tuo väärien tahojen syyllistely taitaa olla....

• päiväkodissa
        Otappa selvää... kirjoitti:

ja nirsoilee muutenkin,ongelmasta on kerrottava lapsen vanhemmille.ei hoitajat mitään taikureita ole,että saisi noin vaan lapsen mahaan sen ruuan.
        syöttämisellä ja nenästä ja päästä kiinni pitämis syötössä on kaksi eri asiaa.
        ehkä lellityt kakarat eivät ehkä suostu terveellisempiä päiväkotiruokia niin paljoa syömään,mutta myös vanhempien velvollisuus on kasvattaa lasta,juuris en takia,ettei hoitajilla ole oikeutta pakkosyöttää.ei voi hoitajia syyttää sit siitä,että lapsi ei syö.kuka sille mitää mahtaa,vanhempien tehtävä pitää kuri syvemmin.

• sillä
        päiväkodissa kirjoitti:

ja nirsoilee muutenkin,ongelmasta on kerrottava lapsen vanhemmille.ei hoitajat mitään taikureita ole,että saisi noin vaan lapsen mahaan sen ruuan.
        syöttämisellä ja nenästä ja päästä kiinni pitämis syötössä on kaksi eri asiaa.
        ehkä lellityt kakarat eivät ehkä suostu terveellisempiä päiväkotiruokia niin paljoa syömään,mutta myös vanhempien velvollisuus on kasvattaa lasta,juuris en takia,ettei hoitajilla ole oikeutta pakkosyöttää.ei voi hoitajia syyttää sit siitä,että lapsi ei syö.kuka sille mitää mahtaa,vanhempien tehtävä pitää kuri syvemmin.

kurilla voi edes joka asiaa ratkaista. Erilaisia toimintatapoja voi kyllä kokeilla, enkä tässä nyt tarkoita niitä, mitä nuo hoitajat ovat kokeilleet.
        Vähän ärsyttää kun niin monesta kirjoituksesta tulee esiin sellainen asenne, kuin lapsi olisi joku eläin joka koulutetaan käyttäytymään aikuisten odottamalla tavalla, palkitsemalla tai rankaisemalla.
        Ei meillä ainakaan.
        Enkä usko että monella muullakaan.
        Mutta kuka näitä negatiivisella asenteella kirjoittaa esim. lasten piloille lellimisestä, vanhempien kasvatuskyvyttömyydestä, lapselle laitettavasta kurista ym...

Kai tässä elämässä on muutakin elettävää kuin laskea kuinka monta lusikallista lapsi on tänään puuroa suuhunsa laittanut....

• lea11

vaihtakaa ammattia ällöt.kuinka voitte tehdä tollaista.toivottavasti ette saa omia lapsia

• mamma75

Toivottavasti näille tyypeille syötetään oksennusta kun ovat avuttomana vanhainkodissa tms... Lasten vanhemmille ja työntekijöille varmaan mukavaa saada lasten luottamus ruokailuun takaisin ettei vastaavaa enää tapahdu.

• Toxica

itse hoidin molemmat lapset kotona aika pitkään..vaan eipä tuosta ajasta kerry eläkettä eikä kotihoitoa muutenkaan tueta tarpeeksi.
      tehoyhteiskunnassa lapset eivät ole enää tärkeitä.
      bye bye vaan "hyvinvointiyhteiskunta".lapset ja vanhukset maksaa hinnan.

• Jasu 66

tehtäköön seuraavaa; Kaikille asianosaisille, johtoporrasta myöten tarjotaan kunnon kännit. Allekirjoittanut sponssaa. Väkijuomaa juotetaan niin pitkään, että potilas saadaan antamaan ylen. Tuotos kerätään talteen muoviämpäriin. Viikon kuluttua, väen toivuttua, järjestetään juhlalounas missä hoitoväki saa lapioida todistajain läsnäollessa oman tuotoksensa kitaansa. Voi olla että koulutusmetodit muuttuvat. Viralta välittömasti mikäli todisteet on!

• 2v:n äiti

Meitä kotiäitejä usein pidetään miehen siivelläeläjinä, laiskoina ja ties mitä. Minusta saa jokainen olla mitä mieltä haluaa, mutta en tosiaan laita lastani päiväkotiin jottei olisi sitä pienintäkään mahdollisuutta että oman poikani kohdalle sattuisi jotain näin järkyttävää! ja kuinka pieniä lapset olivat, eihän joku kaksivuotias edes ymmärrä miksi naiset niin tekivät! Jos itse olisin ollut vanhempana tuossa tilanteessa, olisin mennyt ja vetänyt niin turpaan kyseisiä ämmiä että soi... Siitähän selviäisi lievällä pahoinpitelyllä - eli sakoilla, jotka valitettavasti nämäkin elukat vain tulevat saamaan. No, se on kyllä varma että lastenhoitoalalla näitä hirviöitä ei enää tulla näkemään...

• hiogioh

Turha tässä nyt koko päivähoito järjestelmää on haukkua, jos kaks ääliöö toimii noin. Mulla ollu 3 tenavaa päiväkodissa ja perhepäivähoidossa ja ei ole ku positiivista sanottavaa. Ja kyllä sitä kotonakin tapahtuu päivisin, mutta ei tule esiin ennen kun kunnolla sattuu.

• Lastenhoitaja ja äiti
        hiogioh kirjoitti:

Turha tässä nyt koko päivähoito järjestelmää on haukkua, jos kaks ääliöö toimii noin. Mulla ollu 3 tenavaa päiväkodissa ja perhepäivähoidossa ja ei ole ku positiivista sanottavaa. Ja kyllä sitä kotonakin tapahtuu päivisin, mutta ei tule esiin ennen kun kunnolla sattuu.

Olen kanssasi aivan samaa mieltä, ei yhdestä tapauksesta voi koko päivähoitotoimintaa syyttää. Useilla aloilla tapahtuu tälläisiä väärinkäytöksiä. Olin nuorena tyttönä vanhainkodin sairasosastolla töissä osastoapulaisena, eli siis pääasiassa siivosin. Näin kerran kun vuodepotilaana oleva vanhus ei suostunut syömään, hoitaja otti vanhusta nenästä kiinni, jotta suu avautui ja laittoi väkisin ruokaa suuhun vastusteluista huolimatta.

• Syyttää parin tekemisistä
        Lastenhoitaja ja äiti kirjoitti:

Olen kanssasi aivan samaa mieltä, ei yhdestä tapauksesta voi koko päivähoitotoimintaa syyttää. Useilla aloilla tapahtuu tälläisiä väärinkäytöksiä. Olin nuorena tyttönä vanhainkodin sairasosastolla töissä osastoapulaisena, eli siis pääasiassa siivosin. Näin kerran kun vuodepotilaana oleva vanhus ei suostunut syömään, hoitaja otti vanhusta nenästä kiinni, jotta suu avautui ja laittoi väkisin ruokaa suuhun vastusteluista huolimatta.

Lehdessa luki, että nyt lapset ja henkilökunta voi jo siellä paremmin.

Hämeen Snomista:
        "Kunta on tarjonnut myös kriisiapua työyhteisölle ja yhdelle lapsista. Todistajien ja asianomistajien mukaan lasten ongelmat ovat vähentyneet tai kadonneet tyystin sekä päiväkodin ilmapiirin muuttuneen aivan toisenlaiseksi syytettyjen oltua alkuvuoden pois töistään"

Eli ei kannata kyseistä päiväkotia ja sen nykyistä henkilökuntaa syyttää yhtään mistään muusta, kuin että asioihin uskallettu puuttua aikaisemmin

• väärinkäsitys

Kuka nyt oksennusta syöttäisi. taitaa olla lehti paisutellut asiaa, jos lapsi on sylkenyt ruokaa. Syljettyä ruokaa nyt syöttävät äiditkin.

• sitä se on!

Joku työntekijä joka varmasti on 20-30 nuori nainen joka on tottunut elämään ilman minkäänlaista kuria on mennyt johtajalle lavertelmaan ja paisuttanut asiaa. Niinhän se on nykyään,ettei lapsiin saa koskeakkaan ja kaikki pitää tehdä niin kuin lapsi haluaa. Itsekkäitä ja omahyväisiä lapsia syntyy sillälailla. Kyllä se kuri pitää joka lapsella olla. Oppii ettei mitä vaan saa tehdä ja miten vaan käyttäytyä. Ei se oma pieni kullannuppu ole aina yhtä viaton ja söpö. Lapset osaavat olla todella julmia ja ilkeitä toisilleen ja myös aikuisille. Uskon että tässä tapauksessa on vaan silkka väärinkäsitys. Vähän on annettu kuria niin heti ollaan helisemässä..Niin ja liioittelemassa.

• 20-30-v nuori nainen
        sitä se on! kirjoitti:

Joku työntekijä joka varmasti on 20-30 nuori nainen joka on tottunut elämään ilman minkäänlaista kuria on mennyt johtajalle lavertelmaan ja paisuttanut asiaa. Niinhän se on nykyään,ettei lapsiin saa koskeakkaan ja kaikki pitää tehdä niin kuin lapsi haluaa. Itsekkäitä ja omahyväisiä lapsia syntyy sillälailla. Kyllä se kuri pitää joka lapsella olla. Oppii ettei mitä vaan saa tehdä ja miten vaan käyttäytyä. Ei se oma pieni kullannuppu ole aina yhtä viaton ja söpö. Lapset osaavat olla todella julmia ja ilkeitä toisilleen ja myös aikuisille. Uskon että tässä tapauksessa on vaan silkka väärinkäsitys. Vähän on annettu kuria niin heti ollaan helisemässä..Niin ja liioittelemassa.

Ensinnäkään 1-2-vuotiaan pakkosyöttämisellä ei ole mitään tekemistä kurin kanssa! Toiseksi kuria voi ja pitääkin pitää ILMAN että lapselle tulee mustelmia. Kolmanneksi voin oman kokemukseni perusteella vakuuttaa, etteivät 20-30-vuotiaat nuoret naiset suinkaan ole kuritta kasvaneet. Tunnistamme ja erotamme kyllä väkivallan ja väärinkäytöksen kasvatuksesta.

Oli "lavertelija" minkäikäinen ja -sukupuolinen tahansa, hyvä että uskalsi kertoa näkemästään!!

• 2pojan äiti

ihminen koko juttu ennenkuin alat puolustella.
        Järkyttävä tapahtuma. En käsitä että joku vielä puolustelee.

• Susu12
        sitä se on! kirjoitti:

On tuommonen oksennuksen pakotussyönti aika törkeää pahoinpitelyä, eikä lasta saa pakottaa syömään. Joskus se ruoka ei vaan mene alas. Mutta lasten ehdoilla ei kyllä aina eletä. Muuten lapsi oppii, että se saa kaiken periksi, lapsesta tulee itsekäs, vaikka kuinka haluais että lapsi olis sosiaalinen. Mihin suuntaan tämä maailma on menossa? KUN OKSENNUSTA SYÖTETÄÄN!! Toivon että hoitajat sais sakot tuommosesta pahoinpitelystä..

• tollasille sadisteille!!!!!!!

Kortistoon vaan tollaset idiootit ja perään viellä varmistus,että eivät saa ikinä töitä hoitoalalta.
      Mitäköhän kaikkea lastentarhoissakin tapahtuu mistä ei sitten ulkopuolisille puhuta...

Tulipa tosta mieleen eräs tapaus yksityisessä hoitokodissa,jossa olin harjoittelijana jonkin aikaa.
      Osastolla jolla työskentelin hoidettiin vaikeasti dementioituneita vanhuksia.Osaston rikkain vanhus ja samalla vanhin oli "vaikein" tapaus.
      Tämä kyseinen nais henkilö oli kova liikkumaan,mutta kaatuilu vaaran takia hänet yleensä laitettiin sänkyynsä istummaan ja reunat ylös,että ei pääse pois.

Yks aamu töihin tultaessa mummeli sitten vaikeroi huoneessaan ja menin katsomaan.
      Siellähän se rouva makasi sängyssään kusat ja paskat housuissa suorassa auringonpaisteessa laita ylhäällä ja viellä penkit edessä,että varmasti ei pääse pois.

Menin sitten asiasta ilmottamaan parille työntekijäkke,jotka käskivät vaan sulkemaan oven ettei mummon avun huudot häiritse muita.Oli kuulemma liian kiire pestä toista ja minä taas en yksin sitä hommaa saanut tehdä.

10 maissa hoitajat huomasivat mummon tyttären pihalla ja koska mummo oli vieläkin sänggyssään tuli kauhea kiire pestä mummo ja siivota sänky.Soittivat oikeen paikan johtajan apuun.Tämä sitten painu ulos jututtamaan mummon tytärtä samalla kun 3 hoitajaa hääräsivät vanhuksen kimpussa.

Kerkesivät kusipäät siivota sängyn ja laittaa mummon pesuun ennenku tytär asteli osastolle.
      Siinä sitten hymyilivät ja kampasivat mummon tukkaa kun toinen oli suihkusta tullut pois.
      Dementia kun vaivasi ei raukka muistanut koko sängyssä oloaan vaan minäpä muistin.

Kerroin tyttärelle ulkona miten olivat hänen äitiään kohdelleet.
      No arvata saattaa,että mun palveluksia ei enää tarvittu.

Julmempaa touhua en oo eläissäni missään muualla nähny.
      Mitenköhän sitä itteäänkin kohdellaan kun toisten armoille ilman muistia joutuu.

• hyvähyvä

Todellakin teit ihan oikein! Ihanaa, että sinunlaisiakin ihmisiä on vielä olemassa! :)

• Pahaa tekee lukea tuollaista.. Itse olen samalla alalla ja jos jostain niin syömisestä ei saa tehdä pakkopullaa. Pienten kohdalla toki koetetaan hellästi houkutella syömään ja isommat jo osaa lusikan kärjellä maistella. Tilannehan on, että normaali terve lapsi ei Suomessa nälkää näe. Lasten ruokahalua vaihtelee, joten pakkosyöttämisen tarkoitus on tuskin ollut lapsen hyvinvoinnista huolehtiminen vaan oman vallan ja auktoriteetin sekä turhaumien purkaminen. Todella kaameaa. Surullisinta on että suurin osa päivähoidon työntekijöistä on kunnollista väkeä, joka hoitaa vanhempien silmäteriä parhaan taitonsa ja kykyjensä mukaan, lapsista oikeasti tykäten. Etelässä vaan on sijaisista pulaa, eli onko henkiläkunta jo jossain niin väsynyt, että alkaa näkyä lasten kohtelussa? Toivottavsti ei. Toivon kuitenkin etteivät nämä (uskoakseni) yksittäiset tapaukset leimaa koko päivähoitoa, sillä oikeasti me tehdään tätä työtä koko sydämellämme.

• hoit...

työntekijälle joka vei asian johtajan tietoon.

• Trish21

Oon kuullut näit juttui kavereilt, että heidät on pakotettu syömään omaa oksennustaan myös. Muistan ku ala-asteella meillä oli kahvijäätelöä niin minun ja kaverin piti istua syömässä sitä varmaan tunti, vaikkei oltaisi haluttu. Lopulta keittiön täti päästi meidät pois. Ja yksi poika oksensi lautaselle ja joutui syömään sen. Sairasta touhua sanon minä. Onko ihme, etten juo kahvia?

• Pasi Virta

Ala-asteellakin tuli tyrittyä. Kilpailimme kaverin kanssa kumpi jaksaa syödä enemmän makaronilaatikkoa. Ensin meni yhdet tavalliset annoksent, sitten lisää hakemaan lautaset kukkuroilleen. Opettaja sanoi että jos otatte tuon määrän niin syötte sen kanssa.

Eipäs enää niin kärkkäästi maistunutkaan. No, sitä makaronilaatikkoa syötiin sitten kaksi seuraavaa välituntia kunnes se loppui. Sitä en muista kummalla oli enemmän eli kumpi voitti kisan.

pettaja teki aivan oikein. Ruoalla ei leikitä, se on arvotavaraa jonka arvon kyllä oppii tuntemaan kun sen itse ostaa ja tekee. Vaikka olisi vielä remmiäkin antanut persuksille niin tuskin siihenkään olimme kuolleet.

Kyllä ne pahemmat tapaukset tulevat sitten myöhemmin elämässä vastaan.

• Tallulah-76

Minulle syötettiin väkisin ala-asteella punajuurisalaattia niin, että keittäjä piti kiinni käsistä ja opettaja piti nenästä kiinni ja tunki ruuan väkisin suuhun. Elikkä en syö mitään, missä on punajuurta.

• totta puhut :)
        Pasi Virta kirjoitti:

Ala-asteellakin tuli tyrittyä. Kilpailimme kaverin kanssa kumpi jaksaa syödä enemmän makaronilaatikkoa. Ensin meni yhdet tavalliset annoksent, sitten lisää hakemaan lautaset kukkuroilleen. Opettaja sanoi että jos otatte tuon määrän niin syötte sen kanssa.

Eipäs enää niin kärkkäästi maistunutkaan. No, sitä makaronilaatikkoa syötiin sitten kaksi seuraavaa välituntia kunnes se loppui. Sitä en muista kummalla oli enemmän eli kumpi voitti kisan.

pettaja teki aivan oikein. Ruoalla ei leikitä, se on arvotavaraa jonka arvon kyllä oppii tuntemaan kun sen itse ostaa ja tekee. Vaikka olisi vielä remmiäkin antanut persuksille niin tuskin siihenkään olimme kuolleet.

Kyllä ne pahemmat tapaukset tulevat sitten myöhemmin elämässä vastaan.

Voi ihanaa kun joku sanoo sen täällä : Ruoka on arvotavaraa. Voi miten ihana lause. Niin se on :)
        Sen tuottaminen, tekeminen ja säilöminen on paljon energiaa vaativa prosessi. Ja ihmisen keho vielä loppujen lopuksi hajoittaa sen itselleen tarvitsemiin ravintoaineisiin. Siinäkin kuluu energiaa ja sisäelimiä. Voi miten monta elämää syntyy ja kuolee ihmisten ravinnontarpeen vuoksi.

Ja jotkut sitten vaan sotkevat, syövät yli oman tarpeensa jne.

• kokenut.....

itsekin muistan tarhassa tarjolla olleen papuja enkä halunnut syödä. Hoitaja pakotti ja oksennushan siinä tuli ja eikun uudestaan syömään vaan kunnes lautanen oli tyhjä. Eli kerran oksennetut pavut söin, enkä sen koommin ole papuja suuhuni laittanut. Tämä tapahtui 70-luvulla.

• Tintti,

Itelleni tarhassa pakkosyötettiin sienikeittoa ja oksennushan siitä sitten tuli.
      Keitto syötettiin kuitenkin.
      Tämä tapaus sattui vuonna 95,joten en ihmettele yhtään,että viellä tänäkinpäivänä muksut joutuu omaa oksennustaan väkisin syömään.

• Pasi Virta

Itsekin söin päiväkodissa vajaa 30 vuotta sitten oksennustani. Alas kai se meni. Oli jouluaika ja tarjolla oli rosollia jossa oli jotain silakkaa tai anjovista tai jotain. En ollut siitä koskaan pitänyt. Mutta syödä piti.

No, suuhunhan ne rosollit joutuivat mutta sörssö piti niellä takaisin. Sama juttu kun serkun rippijuhlissa pakotettiin syömään lohivoileipäkakkua. Minun lautaselleni tietenkin tuli lohipala. Yritin selitellä mutta syödä piti. Veljeni vieressä naureskeli ja katsoi mitä tapahtuu, hyvin sen tiesi. Ja taas oksennusta takaisin mahaan.

No, nyt olen täysi-ikäinen eikä enää tarvitse, vastoin tahtoaan, omaa oksennustaan syödä. Eikä tarvitse noidenkaan lapsien, kunhan nyt joku 15 vuotta jaksavat tuota vapautumista odottaa. Täysi-ikäiseksi asti kun joutuu valitettavasti tekemään juuri niinkuin käsketään. Kun itse tienaa oman leipänsä voikin sitten syödä mitä lystää. Päättää muutoinkin itse omista asioistaan.

Ei oksennuksen syöminen nyt kivaa ole, mutta minusta tässä on nyt hieman liikaa kauhistelua asian suhteen. Kun on noita omakohtaisia kokemuksia. Nämäkin lapset kyllä joutuvat vielä tekemään vaikka mitä mitä eivät haluaisi. Kyllä elämä yleensä opettaa melko nöyräksi, jos myös silloin kun aihetta on, puolensa pitäväksi.

Muuten päiväkoti oli aivan hyvä, hoitajana täyden kiitoksen, kymmenen pistettä ja papukaijamerkin ansaitseva Irmeli. Sukunimeä en muista. Kalajärven päiväkodissa hän oli, myöhemmin puljun johtajana. Todella hyvät muistot hänestä on jäänyt.

Ei hirveästi raivonnut kun karkasin mukaan yllyttämieni kahden kaverin kanssa päiväkodista ja liftasimme kyytiä jonkun meidän kotiin. Kolmas auto otti kyytiin, taksi-rouva. Kävi sitten muka kaupassa mutta todellisuudessa soitti Espoon kaupungille ja sieltähän heti kerrottiin että joo, kolme poikaa on karannut. Eikun kyyti päiväkotiin ja kova puhuttelu ja nuhtelu. Toiste ei moista tehty.

Suuri seikkailuhan se oli, muistan sen vieläkin. Se kolmisen sataa metriä tuntui kyllä 3 kilometriltä, pikkupoikia kun oltiin.

Siihen aikaan ei siellä Niipperissä ja Kalajärvellä niin paljon porukkaa asunut, lähes kaikki tunsivat toisensa. Joten onneksi "tiettyjä vaaroja" ei ollut. Nykyjään sekin alue on täyteen asutettu ja väkimäärä todella kasvanut.

Pojat on poikia, ei ne tädit hyvin suunniteltua pakoa voineet estää. Ei pakoon mitään syytä ollut, silloin se vain tuntui hyvinkin hyvältä idealta jota tietenkin täytyy kokeilla. Harmia ja huoltahan se aiheutti vain.

• Ylenanto

Siitä on aikaa, mutta 50-luvun lopulla minulle kyllä kansakoulussa syötettiin ruokaa väkipakolla, kun ruoka kuvotti ja osensin sen lautaselle. Siitä vaan lusikoimaan kunnes lopulta opettaja luovutti sitten tuota yököttelyä noin vartin jatkettuani.

• Taruskiii

Kyllä on joo ihan hirveetä!!!!!!onko ihme jos lapsesta tulee pelokas, eikä halua syödä/ mennä päiväkotiin!!!
      todella ikävää :(
      kenkää tuollaisille hoitajille, ja helvetin kovat sakot!!!!!!

• järki?

nii-in..eiköhän se totuus taas löydy jostain puolesta välistä. Sinänsä ihmettelen tätä nykymenoa, kun lapset kasvatetaan kuin pellossa. Rajoja ei saa kukaan "ulkopuolinen" asettaa vaikka mikä olisi. Käsittääkseni kun kuitenkin sillä päiväkodilla on tietty "kasvatustehtävä", johon kuuluu myös ruokailu. "Kaikkea on maistettava ja se mitä itse lautaselle ottaa, on myös syötävä" - opetettiin minua aikoinaan päivähoidossa. Erinomainen periaate, vaan mahtako enää olla sekään sallittua...lainsäädäntö lienee moiset fasistiset käytännöt kieltänyt jo aikoja sitten..

• kotihoitaja

lapselle ei edes anneta ruokaa, koska lapsi ei osaa syödä suu kiinni, vaan ns. "mässyttää"...edellinen hoitotäti lisäksi ei antanut lasteni katsoa videoita muiden joukossa ja muutenkin tuppasi aina haukkumaan ja valittamaan lasteni käytöksestä.

• Pasi Virta

Jep, niin minä ja veljenikin olimme aina muka syyttömiä. Todellisuudessa juuri näitä päiväkodin kauhukakaroita. Sitä on jotenkin aina etenkin äitien vaikea ymmärtää, vanhemmille kun ei uskallettu paljon kauhukakaroida. Toisillemme kyllä sitäkin enemmän.

• ihan oikeasti
        Pasi Virta kirjoitti:

Jep, niin minä ja veljenikin olimme aina muka syyttömiä. Todellisuudessa juuri näitä päiväkodin kauhukakaroita. Sitä on jotenkin aina etenkin äitien vaikea ymmärtää, vanhemmille kun ei uskallettu paljon kauhukakaroida. Toisillemme kyllä sitäkin enemmän.

totta. Itse olin pieni, mutta muistan hyvinkin elävästi sen, kun perhepäivähoitajalla pikkuveljeni sai kuulla milloin mistäkin asiasta turhaan vain siksi, että "täti" ei uskonut, että hänen "ihana pikkutyttönsä" teki sen, mistä veljeäni syytettiin. Kerran oli myös toinen veljeni ollut kakat housuissa vesisateessa, kun ei ollut uskaltanut enää kauhean taistelun jälkeen tingata "tätin" kans vessaan menosta. Ja olen myös nähnyt sen, että veljeni ei ole saanut vatsaansa täyteen syödä, kun hoitotädin mielestä se ei ollut soveliasta syödä niin paljon. Siitä seurasi sitten se, että kotiin tullessa toinen oli aina nälissään... Ja myöhemmin, kun hän pääsi ihan päiväkotiin, niin näiden kokemustensa koulimana hän söi aina kaiken mitä sai. Ymmärrän ja kannatan sitä, että lapset tietävät, että hoitotätiä pitää totella, jos hän jotain sanoo, mutta kyllä minusta järjen käyttö on sallittua siinä missä muissakin asioissa. Itsekin hoitoalalla työskentelevänä en voi ymmärtää niitä ihmisiä, jotka tekevät tuollaisia asioita. Onhan se totta, että siihen työhönsä joskus aina leipääntyy ja tympääntyy ja kiire painaa jne, mutta kun todella ajattelee asioita omalle kohdalleeen tapahtuvaksi niin lasten kuin vanhustenkin hoidossa, niin sillä luulisi ihmisyyden voittavan. Ja jos ei siltikään ihmisyys voita, niin alan vaihto on suositeltavaa.

• Pasi Virta
        ihan oikeasti kirjoitti:

totta. Itse olin pieni, mutta muistan hyvinkin elävästi sen, kun perhepäivähoitajalla pikkuveljeni sai kuulla milloin mistäkin asiasta turhaan vain siksi, että "täti" ei uskonut, että hänen "ihana pikkutyttönsä" teki sen, mistä veljeäni syytettiin. Kerran oli myös toinen veljeni ollut kakat housuissa vesisateessa, kun ei ollut uskaltanut enää kauhean taistelun jälkeen tingata "tätin" kans vessaan menosta. Ja olen myös nähnyt sen, että veljeni ei ole saanut vatsaansa täyteen syödä, kun hoitotädin mielestä se ei ollut soveliasta syödä niin paljon. Siitä seurasi sitten se, että kotiin tullessa toinen oli aina nälissään... Ja myöhemmin, kun hän pääsi ihan päiväkotiin, niin näiden kokemustensa koulimana hän söi aina kaiken mitä sai. Ymmärrän ja kannatan sitä, että lapset tietävät, että hoitotätiä pitää totella, jos hän jotain sanoo, mutta kyllä minusta järjen käyttö on sallittua siinä missä muissakin asioissa. Itsekin hoitoalalla työskentelevänä en voi ymmärtää niitä ihmisiä, jotka tekevät tuollaisia asioita. Onhan se totta, että siihen työhönsä joskus aina leipääntyy ja tympääntyy ja kiire painaa jne, mutta kun todella ajattelee asioita omalle kohdalleeen tapahtuvaksi niin lasten kuin vanhustenkin hoidossa, niin sillä luulisi ihmisyyden voittavan. Ja jos ei siltikään ihmisyys voita, niin alan vaihto on suositeltavaa.

Olen täysin samaa mieltä. Ei sadisteja hoitotöihin.

• nähnyt
        ihan oikeasti kirjoitti:

ja siksi jo ensimmäisen lapseni kohdalla päätin, ettei omani tule koskaan olemaan perhepäivähoitajalla eikä heistä kukaan sitten ole ollutkaan!

• päivä unien jälkeen

jos oli täytekakkua, en tykännyt! ,sitä piti syödä, pieni painostus, totta kai kurittomille penskoille pitää ollakin, nyt jos sais täytekakkua ilmaiseksi
      söisin mieluusti

• jullijalmari

Voi juma sentään juuri tuolla tavoin muksut on aina opettettu syömään, pakko maistaa..Katsokaa mihin " vapaa kasvatus on yhteiskunnan vienyt. HUNNINGOLLE

• tehtävä

maistatella "uutuuksia". Ei hoitajan pakolla tunkea suuhun.

• jullijalmari
        tehtävä kirjoitti:

maistatella "uutuuksia". Ei hoitajan pakolla tunkea suuhun.

Suurin osa nykyikäpolven vanhemmista on kykenemättömiä ohjaamaan lapsia oikeisiin ruokatottumuksiin. Ovat "mäkkärisukupolvea".
        On kurillisestikin eduksi "pakottaa maistamaan" ja istuttamaan pöydässä, koska nöyryyttä ei nyky ikäpolvet lapsilleen opeta ja se näkyy rikostilastoissa ja siten, että kaikenlainen toisten kunnioittaminen on kadonnut.
        Suurin syy siihen on kun lastentarhassa ja koulussa ei ole enää opettajilla mitään auktoriteettiä. Ei voi olla kun joutuu käräjille jos yrittää tehdä työtään.

• Ilman kipua
        jullijalmari kirjoitti:

Suurin osa nykyikäpolven vanhemmista on kykenemättömiä ohjaamaan lapsia oikeisiin ruokatottumuksiin. Ovat "mäkkärisukupolvea".
        On kurillisestikin eduksi "pakottaa maistamaan" ja istuttamaan pöydässä, koska nöyryyttä ei nyky ikäpolvet lapsilleen opeta ja se näkyy rikostilastoissa ja siten, että kaikenlainen toisten kunnioittaminen on kadonnut.
        Suurin syy siihen on kun lastentarhassa ja koulussa ei ole enää opettajilla mitään auktoriteettiä. Ei voi olla kun joutuu käräjille jos yrittää tehdä työtään.

Ymmärrettävää on tietty hoitajien halu saada lasta edes maistamaan ruokaansa, mutta lapseta kiinnipitäen pakolla syöttäminen, saati jo kertaalleen oksennetun ruuan syöttäminen ovat aavistuksen eri asioita.

Yhden tai kahden lapsen kohdalla voisikin olettaa, että jutussa olisi liiottelun makua, mutta kun lapsia taisi alunperin olla pikkasen enemmänkin, kuin oikeuteen menneitä juttuja.

• jullijalmari
        Ilman kipua kirjoitti:

Ymmärrettävää on tietty hoitajien halu saada lasta edes maistamaan ruokaansa, mutta lapseta kiinnipitäen pakolla syöttäminen, saati jo kertaalleen oksennetun ruuan syöttäminen ovat aavistuksen eri asioita.

Yhden tai kahden lapsen kohdalla voisikin olettaa, että jutussa olisi liiottelun makua, mutta kun lapsia taisi alunperin olla pikkasen enemmänkin, kuin oikeuteen menneitä juttuja.

Mamin pikku kullan-nuput ovat varmasti saaneet traumoja, voi hellanlettas sentään

• et ole
        jullijalmari kirjoitti:

Mamin pikku kullan-nuput ovat varmasti saaneet traumoja, voi hellanlettas sentään

töissä MISSÄÄN alalla jossa on puolustuskyvyttömiä henkilöitä asiakkaina/potilaina!

Voithan toki kokeilla kuinka on eheyttävä kokemus vastaavanlainen ruokailutapa.

Pitäisit sairaan asenteesi vain omana tietonasi, sitä tuskin kovin moni osaa arvostaa....

• asm

jotain rajaa, olisko syytä vaihtaa henkilö-kunta

• touhua!

Uskomatonta että nykypäivänä päiväkodissa voi tapahtua tuollaista. Enemmän olen ollut huolissaan perhepäivähoidossa olevista lapsista koska siellä ei ole kuin yksi hoitaja jonka tekosista ei ole ketään sitten raportoimassa ja esim. pienet lapset eivät osaa vielä itse kertoa traumaattisista kokemuksista. Sen takia en ikinä halunnut omaa lastani perhepäivähoitoon.

Riski että tällaista pääsee tapahtumaan päiväkodissa on kuitenkin erittäin pieni sillä monestihan päiväkodissa on paikalla ryhmässä 3 hoitajaa ja yleensä voi olettaa että kaikki 3 eivät ole sentään niin kieroutuneita että lähtisivät jotain väkivaltaista kohtelua tekemään ja vaikka se yksi olisi niin ei uskalla koska on muiden katseiden alla ja tietää että asia menee muiden kertomana helposti eteenpäin.

Eli todella huono onni ollut siinä suhteessa että kummatkin hoitajat ovat olleet hyvin omituisia inhottavia tapauksia. Ihmeellisiä tyyppejä tuolle alalle nähtävästi aina välillä ajautuu.

Ja vielä kaikille hoitajille sanoisin että toivottavasti jokainen on niin vahva että raportoi eteenpäin jos näkee jossakin hoitajassa jotain epäammattimaista käytöstä lapsia kohtaan vaikka siitä voi ehkä pahimmassa tapauksessa koitua jotain haittaa itselleenkin.

• Itsekin itkun kanssa syötet...

Perhepäivähoitoa ja päiväkotia on siinä mielessä turha verrata toisiinsa, että useampi hoitaja puuttuisi laiminlyönteihin, jos niitä tulee. Ei nimittäin puutu.

Päiväkodissa työntekijät menevät ylemmän johdon armoilla, ja jos johtaja sanoo, että lapsia ei syliin oteta, tai että on pakko syödä, niin silloin ei harjoittelijakaan tee vastoin käskyä. Tottelemattomat irtisanotaan. Ja vanhemmille ei kerrota mitä oikeasti tapahtuu.

Hyvä tai huono pph tai päiväkoti riippuu tasan siitä, millaiset ihmiset ovat siellä töissä. Tiedän paljon oikeasti ihania perhepäivähoitajia ja hyviä päiväkoteja, mutta tiedän myös että monin paikoin on näitä vanhan kansakoulumeiningin mukaan toimivia hoitotätejä niin pk kuin pph töissä ja meno on sen mukaista.

(Itä-Helsingissä etenkin tuntuu olevan päivähoidon taso varsin vaihtelevaa. Sieltä olen kuullut kauhujuttujakin. )

Koko ammattiryhmää on turha syyttää, henkilötasolla tapahtuu paljon - ja myös kuntien ja kaupunkien päättäjät sallivat paljon lapsiryhmien koon ylityksiä ja muuta, minkä kanssa hoitajien ja päiväkotien on vain yritettävä selvitä.

Kenenkään lapsen (tai aikuisenkaan) ei tulisi joutua syömään oksennustaan tai ylipäätään tulla pakotetuksi syömään. Mutta maistamaan pitää oppia, se on totta. Onhan näitä juttuja tapahtunut kaiket ajat, muistan itsekin peruskouluajoilta vastaavia tapahtumia ja kuullut ihmisten kokemuksia, mutta nykypäivänä ei kyllä pitäisi eikä saisi enää tällaista tapahtua.

• pph:t että päiväkodin työnt...
        Itsekin itkun kanssa syötet... kirjoitti:

Perhepäivähoitoa ja päiväkotia on siinä mielessä turha verrata toisiinsa, että useampi hoitaja puuttuisi laiminlyönteihin, jos niitä tulee. Ei nimittäin puutu.

Päiväkodissa työntekijät menevät ylemmän johdon armoilla, ja jos johtaja sanoo, että lapsia ei syliin oteta, tai että on pakko syödä, niin silloin ei harjoittelijakaan tee vastoin käskyä. Tottelemattomat irtisanotaan. Ja vanhemmille ei kerrota mitä oikeasti tapahtuu.

Hyvä tai huono pph tai päiväkoti riippuu tasan siitä, millaiset ihmiset ovat siellä töissä. Tiedän paljon oikeasti ihania perhepäivähoitajia ja hyviä päiväkoteja, mutta tiedän myös että monin paikoin on näitä vanhan kansakoulumeiningin mukaan toimivia hoitotätejä niin pk kuin pph töissä ja meno on sen mukaista.

(Itä-Helsingissä etenkin tuntuu olevan päivähoidon taso varsin vaihtelevaa. Sieltä olen kuullut kauhujuttujakin. )

Koko ammattiryhmää on turha syyttää, henkilötasolla tapahtuu paljon - ja myös kuntien ja kaupunkien päättäjät sallivat paljon lapsiryhmien koon ylityksiä ja muuta, minkä kanssa hoitajien ja päiväkotien on vain yritettävä selvitä.

Kenenkään lapsen (tai aikuisenkaan) ei tulisi joutua syömään oksennustaan tai ylipäätään tulla pakotetuksi syömään. Mutta maistamaan pitää oppia, se on totta. Onhan näitä juttuja tapahtunut kaiket ajat, muistan itsekin peruskouluajoilta vastaavia tapahtumia ja kuullut ihmisten kokemuksia, mutta nykypäivänä ei kyllä pitäisi eikä saisi enää tällaista tapahtua.

No joo jos johtajan tasolta on tullut käskyjä toimia niin tai näin niin ehkä silloin siihen ei niin helposti joku alempi hoitaja uskalla puuttua mutta onneksi suurin osa johtajistakin on ihan täysjärkisiä jotka tajuavat että ehkä hieman erityiset hoitometodit tulevat ennen pitkää kuitenkin ilmi ja silloin on kyllä paikat vaarassa ihan johtajaa myöten.

Kyllä päiväkodissa työskentelvät ovat sinänsä useamman valvovan silmän alla että varsinkin niissä tapauksissa jossa johtotasolta ei ole tullut mitään outoja käskyjä mutta henkilö itse haluaa soveltaa jotain omia metodejaan tai pinna palaa muutenkin herkästi lasten kanssa niin en nyt nää mitään syytä miksi kollega ei voisi tähän puuttua ja viedä asia eteenpäin. Niinhän se oli tuossakin tapauksessa että kun päiväkodin johto kuuli asiasta toiselta työntekijältä koko juttu tuli ilmi. Se ei ollut todellakaan mikään siunattu käytäntö johdon suunnalta.

Perhepäivähoitajan käytöksestä kukaan ei voi kieliä eteenpäin. Muu kuin lapsi itse sitten kun on senikäinen että voi. Ja muutenkin varmaan usea päiväkodin hoitajakin voisi olla hieman ronskimpi omissa otteissaan jos ei olisi toisia silmiä katsomassa...

• samaa

mieltä, minunkaan lapseni eivät koskaan ole olleet perhepäivähoidossa samasta syystä, riski tuollaisiin tapahtumiin on kuitenkin päiväkodissa todella paljon pienempi. Omalle kohdalle ei ainakaan ole sattunut, perhepäivähoitoa sivusta katselleena olen kyllä nähnyt kaikenlaista.

• vielä vastuuta...
        pph:t että päiväkodin työnt... kirjoitti:

No joo jos johtajan tasolta on tullut käskyjä toimia niin tai näin niin ehkä silloin siihen ei niin helposti joku alempi hoitaja uskalla puuttua mutta onneksi suurin osa johtajistakin on ihan täysjärkisiä jotka tajuavat että ehkä hieman erityiset hoitometodit tulevat ennen pitkää kuitenkin ilmi ja silloin on kyllä paikat vaarassa ihan johtajaa myöten.

Kyllä päiväkodissa työskentelvät ovat sinänsä useamman valvovan silmän alla että varsinkin niissä tapauksissa jossa johtotasolta ei ole tullut mitään outoja käskyjä mutta henkilö itse haluaa soveltaa jotain omia metodejaan tai pinna palaa muutenkin herkästi lasten kanssa niin en nyt nää mitään syytä miksi kollega ei voisi tähän puuttua ja viedä asia eteenpäin. Niinhän se oli tuossakin tapauksessa että kun päiväkodin johto kuuli asiasta toiselta työntekijältä koko juttu tuli ilmi. Se ei ollut todellakaan mikään siunattu käytäntö johdon suunnalta.

Perhepäivähoitajan käytöksestä kukaan ei voi kieliä eteenpäin. Muu kuin lapsi itse sitten kun on senikäinen että voi. Ja muutenkin varmaan usea päiväkodin hoitajakin voisi olla hieman ronskimpi omissa otteissaan jos ei olisi toisia silmiä katsomassa...

Jokainen täysjärkinen ihminen tajuaa, että vaikka kuinka johtajalta tulisi käsky toimia epäeettisesti, ei kuitenkaan niin tehdä. Tyhmä täytyy olla jos sokeasti toimii kuin käskytetään, varsinkin vastoin omaa moraalia.
        Ja ei ne päiväkodin johtajat ole siellä ryhmässä ketään kyttäämässä tällaisten asioiden varalta, joten eipä taas siirretä vastuuta väärälle taholle!!!

• jokainen vastuussa
        vielä vastuuta... kirjoitti:

Jokainen täysjärkinen ihminen tajuaa, että vaikka kuinka johtajalta tulisi käsky toimia epäeettisesti, ei kuitenkaan niin tehdä. Tyhmä täytyy olla jos sokeasti toimii kuin käskytetään, varsinkin vastoin omaa moraalia.
        Ja ei ne päiväkodin johtajat ole siellä ryhmässä ketään kyttäämässä tällaisten asioiden varalta, joten eipä taas siirretä vastuuta väärälle taholle!!!

Tosiaan, turha antaa kuva että hoitajat ovat täysin alistettuja mukamas eivät uskalla pistää kapuloita rattaisiin työpaikan menettämisen pelossa. Ja niin kuin sanoin jo aikaisemmassa kirjoituksessa niin on erittäin epätodennäköistä että juuri johdon suunnalta tulisi jotain outoja hoitamismalleja. Kyllä hekin sen tietävät että "kiinni" jäävät jos jotain epäammattimaisia käskyjä antavat. Kyllä useimmat päiväkodin hoitajatkin ovat aivan täysjärkisiä jotka erottavat väärän oikeasta ja eivät toimi väärin vain sen takia että käsky kävisi yläkerrasta.

• Lueppa mitä heistä kirjoite...
        jokainen vastuussa kirjoitti:

Tosiaan, turha antaa kuva että hoitajat ovat täysin alistettuja mukamas eivät uskalla pistää kapuloita rattaisiin työpaikan menettämisen pelossa. Ja niin kuin sanoin jo aikaisemmassa kirjoituksessa niin on erittäin epätodennäköistä että juuri johdon suunnalta tulisi jotain outoja hoitamismalleja. Kyllä hekin sen tietävät että "kiinni" jäävät jos jotain epäammattimaisia käskyjä antavat. Kyllä useimmat päiväkodin hoitajatkin ovat aivan täysjärkisiä jotka erottavat väärän oikeasta ja eivät toimi väärin vain sen takia että käsky kävisi yläkerrasta.

Tämäkö olisi normaalia?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806287866340_uu.shtml

• jaksa vääntää
        Lueppa mitä heistä kirjoite... kirjoitti:

Tämäkö olisi normaalia?

http://www.iltalehti.fi/uutiset/200806287866340_uu.shtml

Tuossa (samassa)lehtjutussa puhutaan edelleen tästä yhdestä tapauksesta, jossa kaksi hoitajaa on syyllistynyt epäeettiseen toimintaan.
        Ei siis voi vielä tuon saman lehtijutun perusteella oletella "useammasta" hoitajasta tai pomoista vielä yhtään mitään.

• Laatu paranee!
        jaksa vääntää kirjoitti:

Tuossa (samassa)lehtjutussa puhutaan edelleen tästä yhdestä tapauksesta, jossa kaksi hoitajaa on syyllistynyt epäeettiseen toimintaan.
        Ei siis voi vielä tuon saman lehtijutun perusteella oletella "useammasta" hoitajasta tai pomoista vielä yhtään mitään.

http://www.tiede.fi/keskustelut/viewtopic.php?f=13&t=2970&start=75

• samaa mieltä
        jaksa vääntää kirjoitti:

Juuri näin. Ai että sitä jotkut osaa vaahtoa ja yleistää ja lietsoa turhaa pelkoa ja kauhua. Valitettavasti yksittäistapaus tämä.

• tolkkua

Ohhoh, minun mielestäni kuulosti jo erittäin pahalta kun kuulin hoitajalta että heillä pidetään uniaikana sängyssä väkisin lasta, käsistä kiinni ja painetaan rinta hoitajan omalla painolla sänkyyn... jokaikinen päivä. Tämä päiväkodin johtajan ohjeistamana Espoossa, siis päiväkotihoitajan itse kertomana.
      Mikä ihmisiä oikeain vaivaa? Sopiiko kuka tahansa lastenhoitotehtäviin?

• meilläkin hoidettiin

Juurin samaan tyyliin hoidettiin meidän vanhinta poikaa päiväkodissa kun ei nukahtanut. Milloin oli hoitaja päällä makaamassa, milloin poika yksin pukuhuoneen lattialla.
        Jos lapseni ei uskonut että tuolilla ei saa keinua, niin annettiin keinua... Siitä poika kaatui ja mursi sormensa.
        Monesti hakiessa hoitajat pitivät poikaa väkisin kiinni ja poika itki hysteerisenä.
        Lopulta päiväkodin vaihto ja lapsi "parani" huonoista tavoistaan saman tien. Ei kyllä edelleenkään nukkunut, mutta ei ollut pakkokaan...

• sdfosaäfkn

nykyajan kakarat on niin nirsoja, että tuommoinen lisää vaan luonnetta, kun vähän mässätään oksennusta.

• ...........

no,jos ei ruoka maista,niin,sit syötetään oksennusta,että oppii ruokatavoille tavat kunniaan!

• Tinkyy

Itse muistan 80-luvulla Tampereen Pallopuiston päiväkodissa sama meiningin. Joko syödään tai oksennetaan ja syödään, sitä kuuli useammin kuin tarpeeksi tarhantätien suusta. Niin kauan istuttiin tädin valvonnassa kun lautanen oli tyhjä, tai sitten lopuksi tarhan keittiöön istumaan lautasen kanssa. Aamuisin pelotti mennä tarhaan kun ruokailu oli helvettiä, halusin tietää ruokalistat aina etukäteen ja itku tuli jos listalla oli kanaviillokkia, tillilihaa, kukkakaalipaistosta tai muuta kuraa.

Toinen kiva käytäntö siellä oli kun hiekkaisemmalla kelillä tultiin ulkoa sisälle, niin lapset "suihkuun" eli suihkuhuoneeseen seinää vastan seisomaan ja millä lie paloletkulla kunnon paineella vettä mm. suoraan naamaan. Pelkäsin vettä monta vuotta, hyvä homma.

• päiväkotiajoiltani

tuon pakkosyöttämisen. Muistan joutuneeni istumaan ikuisuuksia yksin pöydässä muiden leikkiessä ulkona, kun en yökötykseltäni pystynyt syömään pinaattikeittoa ja keitettyä kananmunaa ja toisella kertaa kesäkeittoa. Keitetyn kananmunan kerralla hoitajat vielä laittoivat huoneesta valot pois, niin että istuin yksin pimeässä itkemässä lautaselleni. Lopulta muussasin kananmunan pieniksi paloiksi ja vein pala kerrallaan roskikseen. Olin vissiin juuri mitä hoitajat kutsuvat hankalaksi lapseksi. En vieläkään (nyt jo täysi-ikäisenä) kykene syömään keitettyä kananmunaa enkä pinaattikeittoakaan. Jos lähellänikin on keitetyn kananmunan haju, meinaan oksentaa.

• muistan
        päiväkotiajoiltani kirjoitti:

tuon pakkosyöttämisen. Muistan joutuneeni istumaan ikuisuuksia yksin pöydässä muiden leikkiessä ulkona, kun en yökötykseltäni pystynyt syömään pinaattikeittoa ja keitettyä kananmunaa ja toisella kertaa kesäkeittoa. Keitetyn kananmunan kerralla hoitajat vielä laittoivat huoneesta valot pois, niin että istuin yksin pimeässä itkemässä lautaselleni. Lopulta muussasin kananmunan pieniksi paloiksi ja vein pala kerrallaan roskikseen. Olin vissiin juuri mitä hoitajat kutsuvat hankalaksi lapseksi. En vieläkään (nyt jo täysi-ikäisenä) kykene syömään keitettyä kananmunaa enkä pinaattikeittoakaan. Jos lähellänikin on keitetyn kananmunan haju, meinaan oksentaa.

...kun päiväkodissa ollessani aina kun piti
        mennä nukkumaan niin minä olisin vaan halunnu leikkiä ja kun sänkyyn pääsin niin rupesin itsekseni vielä leikkimään käsilläni ja kuvittelin niiren olevan eri hahmoja..ihan hiljaa vain kuiskailin "käsinukeilleni" kaikenlaista,kunnes eräs
        kauhea(muistan vieläkin ne kammottavat ysäri silmälasit!) hoitaja tuli tyynyn kanssa sänkyyni ja painoi sen kovakouraisesti kasvojeni päälle niin että säikähdin ja rupesin nukkumaan niiskutellen..tämä toistui monta kertaa enkä uskaltanut puhua äidilleni.. joskus oikein pelkäsin henkeni edestä vaikka siinä iässä ei pitäisi vielä ymmärtää moista..nykyään pelkään valtavasti että joku tukehduttaa minutt :( KANNUSTAKAA LAPSIA KERTOMAAN HUONOISTA ASIOISTA PÄIVÄKODISSA/HOIDOSSA!KYSELKÄÄ PÄIVÄSTÄ MITEN SE MENI JA OLIKO JOKU TUHMA YM.. NÄIN SAADAAN JATKOSSAKIN TUOLLAISET HIRVIÖ-TÄDIT KURIIN!!

• vihaan pakottamista
        muistan kirjoitti:

...kun päiväkodissa ollessani aina kun piti
        mennä nukkumaan niin minä olisin vaan halunnu leikkiä ja kun sänkyyn pääsin niin rupesin itsekseni vielä leikkimään käsilläni ja kuvittelin niiren olevan eri hahmoja..ihan hiljaa vain kuiskailin "käsinukeilleni" kaikenlaista,kunnes eräs
        kauhea(muistan vieläkin ne kammottavat ysäri silmälasit!) hoitaja tuli tyynyn kanssa sänkyyni ja painoi sen kovakouraisesti kasvojeni päälle niin että säikähdin ja rupesin nukkumaan niiskutellen..tämä toistui monta kertaa enkä uskaltanut puhua äidilleni.. joskus oikein pelkäsin henkeni edestä vaikka siinä iässä ei pitäisi vielä ymmärtää moista..nykyään pelkään valtavasti että joku tukehduttaa minutt :( KANNUSTAKAA LAPSIA KERTOMAAN HUONOISTA ASIOISTA PÄIVÄKODISSA/HOIDOSSA!KYSELKÄÄ PÄIVÄSTÄ MITEN SE MENI JA OLIKO JOKU TUHMA YM.. NÄIN SAADAAN JATKOSSAKIN TUOLLAISET HIRVIÖ-TÄDIT KURIIN!!

Joo, siis tämähän oli ihan normaali käytäntö 80-luvulla, että piti nukkua päikkärit. Joka päivä joutui makaamaan sängyssä hiljaa, vaikka ei ikinä väsyttänyt.
        Muistan myös yhden pojan, joka oli tosi huono syömään. Joka päivä se istui lautasensa kanssa sisällä, kun muut lähti ulos leikkimään. Siellä se sitten istui tuntikausia jo kylmäksi käyneen ruuan kanssa. Tämä loppui siihen, kun pojan äiti tuli kerran ajoissa hakemaan poikaa kotiin ja näki tilanteen. Hoitajat saivat kiukkuista palautetta asiasta.

• prius

Poislukien fyysinen pakottaminen, niin muistan kyllä että minunkin oli aikoinaan pakko syödä kaikki paska mitä tarhassa tarjottiin. Minulla on kalafobia enkä sen takia syö kalaa enkä todellakaan koske kaloihin. Pysyn niistä vähintään yhtä kaukana kuin korkean paikankammosta kärsivät pysyvät korkeista paikoista. Muistan oikein hyvin, miten 25 vuotta sitten tarhassa pakotettiin syömään jotain oikein nahalla varustettua kalaa ja kun en suostunut, niin jouduin istumaan sen lautasen ääressä niin kauan että näin tein. Muut menivät sillä välin jo kuulemaan satuja ja päiväunille. Aika jännä muuten, miten tällaiset asiat muistaa ikuisesti.

En muutenkaan tajua, että mikä VITUN himo kaikilla valtionlaitoksilla on pakottaa ihmiset syömään sitä mitä valtio parhaaksi katsoo?!?!?

• Syyttäjä vaatii SAKKORANGAISTUSTA tekijöille.Näin törkeässä jutussa ehdoton vankeustuomio paikallaan.Ja vankilassa muut järjestäisivät opetusta,niinkuin insuliinisurmaajakin koulutettiin.Lapsiin kohdistuva väkivälta ei sakoilla saa kuittaantua.Piste.

• päiväkotitäti

pakko myöntää että tätä näkee nykyään myös muualla. itsekkin päiväkodissa töissä. mielestäni se riittää että lapsi maistaa. ja joskus käytetty myös ikävuosien mukaan lusikointia. silti lapsi itse syö lusikallisensa. ei voi pakoittaa jos ei syö. ihmettelen tuota pakkosyöntiä.. minulle jäänyt sellainen käsitys että vanhemmat ihmiset käyttävät tätä.. muutamassa paikassa huomannut saman ongelman..

• nainen5

vaan katselet ja ihmettelet kun pakkosyötetään???

• ASIALLE JOTAIN1

ÄLÄKÄ SEURAA HILJAA SIVUSTA!

• fkdnvdfkb

Itselläni taas oma äiti ja isä pakottivat syömään oksennusta. :(
        En ikinä kohtelisi noin lasta. Tuolloin aikuisella on mennyt sekaisin se mikä on tärkeintä lasten kasvatuksessa. Ei lapsi nälkään kuole ruuan ääreen..
        Olen ollut päiväkodissa töissä ja itse en koskaa olisi noin käyttäytynyt. Kehoitus ruuan maistamiseen riittää, pieni patistelu, mutta jos ei syö niin sitten ei syö. Päiväkotien henkilökunta on hyvin erinlaista, joukkoon mahtuu noita vanhankantaisten ajatusten jatkajia jotka eivät oikein ole selvillä mistä metodinsa ovat saaneet ( ehkä kotoaan..). On hyvä, että asioihin puututaan.

• joku vaan

ihan selvää ihmisen rääkkäystähän toi on ajatelkaa nyt tota!!

• normaalit kasvatusmetodit

Itselläni on kokemusta päiväkodeista jo kahden lapsen kautta. Joskus on huomauteltu että lapsi ei ollut syönyt mitään tai ruoka ei ollut oikein maistunut mutta mitään pakkosyöttöä siellä ei harrasteta. Sehän on sitten vanhempien vastuu vastata siitä että lapsi saa riittävästi ravintoa kotona jos päiväkodissa syö huonosti.

Kerran esim. päiväkodissa oltiin huolissaan kun meidän nuori herra ei suostunut syömään lounasruokaa ollenkaan ja tätä jatkui yli viikon. Välipalat sitten kelpasivatkin. Olivat vaan huolissaan ja mietittiin mitä pitäisi tehdä. Tiesin että syömättömyys johtui siitä että kesäloma oli juuri päättynyt ja silloin oli tullut syötyä kaiken maailman herkkuja ja roskaruokaa ja tavallinen ruoka ei sitten kelvannutkaan. Olin samaa mieltä että välipalaa hänelle ei sitten tarjottukaan lisää kun pyysi vaan sai vain sen yhden annoksen vaikka olisikin ollut vielä nälkäinen kun ei ruokaa ollut syönyt.

Tilanne korjautui itsestään siinä parin viikon kuluessa ja ruoka alkoi maistua taas entiseen tahtiin.

Kyllähän hoitajat saa tuputtaa ja yrittää sanoin kannustaa maistamaan mutta väkisin lusikoiminen suuhun on jo selvää pahoinpitelyä joka ei pitäisi missään nimessä kuulua kenenkään kasvatusmetodeihin. Yleensäkin nirsouteen auttaa ehkä kuitenkin pahaiten se että jos ei syö niin sitten ollaan nälissään eikä anneta herkkuja ruuan sijasta.

• se on.

vitsa väännettävä. Eihän siitä mitään tulisi,jos lapsille kaikessa annettaisiin periksi.Vahemmat jos syöttää lapsille makeisia ja perunalastuja,silloin ei kunnon ruoka maita.Vanhasananlaskukin sanoo,joka kuritta kasvaa,se kunniatta kuolee.

• 30 ja risat

Tässäkin ketjussa on siellä täällä näemmä muisteltu kuinka itsekin joutui joskus 20 - 30 v sitten syömään omaa yrjöään yms. Ja sillä perusteella se on sitten "ihan normaalia".

Jos joskus on ollut jotenkin, niin miksi sen olisi pakko olla samoin nykyäänkin? "Joskus" on käytetty DDT:tä ja se on ollut "ihan normaalia" ja joskus on myöskin syötetty raskaana oleville naisille talidomia ja seurauksena on syntynyt raajattomia lapsia. Onko se niin vaikea päästää irti jostain kivikautisista perinteistä että lastakin pitää saada rääkätä kuin jotain koiraa?!

Tuollaiset yli 50 v ylittäneet naiset eivät itse tietenkään paremmasta tiedä, joten vaihtakoot alaa. Ja että pitää oikein palkan juosta normaalisti, vaikka on tullut tehtyä mitä sattuu. Eikö lapsenhoitotyössä kouluteta uusimpia menetelmiä vai missä mättää kun otteet ovat kuin sota-aikana?

Katsokaa tiistaisin tulevaa sarjaa SUPERNANNY, siinä on oikeat lapsenhoito-otteet. Vanhemmat ja muut aikuiset voivat pilata paljon omaa typeryyttään.

Itse sain lapsena kuulla jäkätystä siitä että kun mikään ei kelvannut (lue: läskinpalat ja perunat), mutta ei sentään väkisin suuhun tungettu sitä moskaa. Perunaa en saanut alas sen vuoksi että olin kuulema vauvana ollut tukehtua siihen kun äiti siirtyi yhtäkkiä mössöstä paloihin. Tietenkään en tuota muista, mutta perunan rakenne ja maku on koko elämäni ajan tuntunut suussani oksettavan vastenmieliseltä enkä sitä syö vaikka maksettaisiin. (Sipsit ja ranskalaiset ok.)

• yli50 nainen

yleistä. 50 vuotiaat ja naiset.
        Ärsyttää yleensäkin yleistys asiassa kun asiassa.
        Näen punaista tuollaisissa hoitajissa, joka syöttää oksennusta. Tosiaan väärällä alalla.

• nanny itsekin

-miten tässä yhteydessä kehut spernannyä joka opettaa viemään lapset väkisin raahaamalla ja puristamalla naughty seatille eli tuhmanpenkille.. Ja illalla raahataan vaikka jaloista sänkyyn jajätetään yksin itkemään?

• Kuntamme johtaja Martti Pura on tapahtuneen johdosta järkyttynyt.
      http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1549501

Olen itsekin syntyperäinen hattulalainen ja tämä tapaus tuntuu yksinkertaisesti sanottuna karmealta. Tuo lehdessä näkyvä päiväkoti on uusi ja morsmaikkuni kanssa ajateltiin että poika ehkä pääsee siihen päivähoitoon mutta onneksi ei näin käynyt.

Olisikohan syytä asentaa valvontakamerat joilla vastaavia tapauksia voitaisiin todistaa.

• ollut aina

valvontakameroita vastaan, mutta enköhän jo hyväksy ne. On tuo juttu niin paljon törkeä.

• täällä päin

Pieni kyläkoulu jota koko rehtori terrorisoi. Kaikki ruoka oli syötävä, jos ei syönyt niin rehtori syötti, siis ihan oikeasti, jopa 12-vuotiaita väkisin. Itse istuin 2 tuntia ruokalassa kun en saanut kaalikeittoa alas, rehtori syötti ja oksensin lautaselle. Olin ekalla luokalla, itse siivosin oksennukset ja rehtori nauroi oven suussa. Niin ja tästäkään ei ole aikaa kuin reilu 10 vuotta. Kaikki siitä tiesivät, mutta kai se oli ihan normaalia? Itse sain kammot kaikkeen kaali ruokaan tuosta, samoin monet vaihtoivat koulua hänen takiaan, ei pelkästään ruoan takia, vaan muitakin järkyttäviä asioista tapahtui.

• koulumuistot
        täällä päin kirjoitti:

Pieni kyläkoulu jota koko rehtori terrorisoi. Kaikki ruoka oli syötävä, jos ei syönyt niin rehtori syötti, siis ihan oikeasti, jopa 12-vuotiaita väkisin. Itse istuin 2 tuntia ruokalassa kun en saanut kaalikeittoa alas, rehtori syötti ja oksensin lautaselle. Olin ekalla luokalla, itse siivosin oksennukset ja rehtori nauroi oven suussa. Niin ja tästäkään ei ole aikaa kuin reilu 10 vuotta. Kaikki siitä tiesivät, mutta kai se oli ihan normaalia? Itse sain kammot kaikkeen kaali ruokaan tuosta, samoin monet vaihtoivat koulua hänen takiaan, ei pelkästään ruoan takia, vaan muitakin järkyttäviä asioista tapahtui.

Onneksi itselläni ei ole mitään noin kauheita kokemuksia vaikka kävin koulua 80-luvun alussa. Silloinkin oli kyllä sanonta että kaikki piti syödä ja mikä oli ärsyttävintä oli se että ala-asteella ruoka ei otettu itse vaan ruokalan täti sitten laittoi lautaselle sen minkä laittoi. Ketään ei kuitenkaan pakkosyötetty. Kaikenlaisia konsteja keksittiin. Esim. ensin tyjennettiin maitopurkki ja sen jälkeen sinne mätettiin ruuat mitä ei voinut syödä ja sitten roskiin.

Joskus kun vein koko annoksen roskiin muistan kun keittäjä tuli kysymään että miksi heitän ruuan roskiin ja kun en muuta osannut sanoa kun rehellisesti että kun on niin pahaa niin hän jäi sanattomaksi eikä enää tullut mitään kysymään jos pois heitin.

Voi kun kiittämätön lapsi olin mutta hei, ruoka oli todella pahaa joskus. Uskon että se on nykypäivänä paljon parempaa koulussa ja päiväkodeissa mitä tuona päivänä. Ihan oikeasti, kun on ruokalistoja selannut niin paljon paremmalta ne kuulostavat kun silloin.
        Perunat olivat ällöttäviä ja uskomatonta että joku tavallinen ruoka kun esim. makaronilaatikko oli niin ällöttävää kouluruokalassa mutta äidin tekemänä tosi hyvää.

Aika älytöntä toi pakottaminen. Olkoon syömättä ne joille ei kelpaa ja syököön sitten kotona! Miksei, säästyyhän siinä vähän kunnan rahatkin.
        Tarkoitan sitä että jos jotkut eivät voi ollenkaan sietää esim. kouluruokaa niin voi tehdä sopimuksen että ei osallistu siihen ja ruuan määrä tilataan osallistujien mukaan.

Yläasteella sitten kun sai itse ottaa (vähän järkevämpi käytäntö kieltämämättä se että jos otat sen määrän minkä otat niin syöt ja jos et ota niin et syö eikä niin kuin ala-asteella että jokaiselle mätettiin jokin vakiomäärä) niin enpä usein ottanut mitään muuta kun vain näkkäriä. Ärsytti kun muuta leipää ei ollut koskaan tarjolla. Ehkä kerran kuussa tuoretta tummaa leipää. Olisi edes saanut ottaa omat eväät mukaan. Syököön jokainen sitä mitä haluaa ja mikä maistuu! Totuin siihen nälkään aina päivisin ja onneksi kotona sai syödä mitä halusi.
        Kunnonruokakin maistui kunhan se oli äidin tekemää eikä jotain ällöttävää vetistä laitosruokaa.

• Toxica
        koulumuistot kirjoitti:

Onneksi itselläni ei ole mitään noin kauheita kokemuksia vaikka kävin koulua 80-luvun alussa. Silloinkin oli kyllä sanonta että kaikki piti syödä ja mikä oli ärsyttävintä oli se että ala-asteella ruoka ei otettu itse vaan ruokalan täti sitten laittoi lautaselle sen minkä laittoi. Ketään ei kuitenkaan pakkosyötetty. Kaikenlaisia konsteja keksittiin. Esim. ensin tyjennettiin maitopurkki ja sen jälkeen sinne mätettiin ruuat mitä ei voinut syödä ja sitten roskiin.

Joskus kun vein koko annoksen roskiin muistan kun keittäjä tuli kysymään että miksi heitän ruuan roskiin ja kun en muuta osannut sanoa kun rehellisesti että kun on niin pahaa niin hän jäi sanattomaksi eikä enää tullut mitään kysymään jos pois heitin.

Voi kun kiittämätön lapsi olin mutta hei, ruoka oli todella pahaa joskus. Uskon että se on nykypäivänä paljon parempaa koulussa ja päiväkodeissa mitä tuona päivänä. Ihan oikeasti, kun on ruokalistoja selannut niin paljon paremmalta ne kuulostavat kun silloin.
        Perunat olivat ällöttäviä ja uskomatonta että joku tavallinen ruoka kun esim. makaronilaatikko oli niin ällöttävää kouluruokalassa mutta äidin tekemänä tosi hyvää.

Aika älytöntä toi pakottaminen. Olkoon syömättä ne joille ei kelpaa ja syököön sitten kotona! Miksei, säästyyhän siinä vähän kunnan rahatkin.
        Tarkoitan sitä että jos jotkut eivät voi ollenkaan sietää esim. kouluruokaa niin voi tehdä sopimuksen että ei osallistu siihen ja ruuan määrä tilataan osallistujien mukaan.

Yläasteella sitten kun sai itse ottaa (vähän järkevämpi käytäntö kieltämämättä se että jos otat sen määrän minkä otat niin syöt ja jos et ota niin et syö eikä niin kuin ala-asteella että jokaiselle mätettiin jokin vakiomäärä) niin enpä usein ottanut mitään muuta kun vain näkkäriä. Ärsytti kun muuta leipää ei ollut koskaan tarjolla. Ehkä kerran kuussa tuoretta tummaa leipää. Olisi edes saanut ottaa omat eväät mukaan. Syököön jokainen sitä mitä haluaa ja mikä maistuu! Totuin siihen nälkään aina päivisin ja onneksi kotona sai syödä mitä halusi.
        Kunnonruokakin maistui kunhan se oli äidin tekemää eikä jotain ällöttävää vetistä laitosruokaa.

Sekä omat lapseni että heidän kaverinsa haukkuvat kouluruokaa jatkuvasti.ruoka tulee ulkopuolisesta laitoskeittiöstä ja mitä kummallisempia sörsseleitä..kuka lapsi pitää esim. sipulista raakana?
        itse kävin koulua 70-80 luvuilla ja ruoka tehtiin koulun keittiössä. se oli hyvää.

• mapee

Kun on Mattirassu toipumassa juuri kunnanosan menetyksestä niin johan on taas vellit sekaisin!

Kumma kun moni muu oli lehdestä lukenut asiasta jo viime talvena vaikka ei edes hattulassa asu..

Ja turha on loata muita kahden huonon takia. Toki itse ihmettelen kauanko asia on jatkunut eikä kukaan ole puuttunut kun on noin pitkä työrupeama takana jo?

Jatkosssa ko päiväkoti lienee maan turvallisin paikka olla hoidossa.

Niin ja kaikkein isoin juttu kuitenkin lienee se, että yhtään lasta ei ole asian takia otettu hoidosta pois! Eli vanhemmilla on kuitenkin luottamus paikkaan olemassa.

• YTKK

Tällainen toiminta on normaalia köyhissä maissa ja sellainenhan maamme alkaa olemaan. Päivähoidon resurssit lienevät aika pienet ja tämä on seurausta säästäväisyydestä.
      Köyhissä oloissa syntyy juuri tämän kaltaisia ilmiöitä ja resurssipula niin lastenhoidossa ja vanhustenhoidossa ovat arkipäivää. Tulevaisuudessa päiväkodit muistuttavat kukaties 1930-luvun orpokoteja ja osa lapsista myydään huutolaisiksi.

• Ei oo mitään uutta ->

mun mutsiki pantii syömää oma oksennuksensa, silloin joskus ku se oli päiväkodissa, tai jossain vastaavassa...

hohhoh.. kyllä ihmisiä sitten on joka lähtöön.. potkut tommosille paskoille!

• päiväkodissa

Olen ihan omakohtaisesti joutunut kokemaan vastaavaa. Päiväunien aikaan teipattiin suu kiinni maalarinteipillä jos ei ollut hiljaa....Vieläkin kylmää kun törmasin aikuisiällä tähän hoitotätiin kaupassa..

• ASNRO

Mitä kummaa tässä lasten pakkosyöttämisessä oikein on? Asiaa taidetaan harrastaa aika paljon maailmassa. Ja onhan televisiokin täynnä kaiken maailman ohjelmia, jossa syödään mitä tahansa. Ruokkiihan linnutkin poikasiaan oksentamalla näille ruokaa. Lunnetta tämä lujittaa. Työvoimatoimistossa ihminen oppii tämän maailman todellisuuden ja lopultahan vanhukset joutuvat ties minkä laillisen kidutuksen uhreiksi vanhustenlaitoksissa.

• annuli1983

haloo!! kui hölmö sä olet??? ketään ei saa pakko syöttää kyseisillä keinoilla mitä nämä hoito tädit ovat käyttäneet!!! mistähän mahta johtua lasten syömis ongelmat jos tuolla tavalla pakotetaan syömään omaa oksennusta, tekisikö itselläsi sen jälkeen mieli syödä??? ja miten nämä lapset voivat luottaa tämän jälkeen aikuisiin ihmisiin ja juuri heihin lasten pitäisi luottaa!!!! potkut vaan ja nimet sekä kuvat julki jotta eivät koskaan pääse hoitamaan toisia lapsia sillä siihen heistä ei näköjään ole!!!!

• ASNRO
        annuli1983 kirjoitti:

haloo!! kui hölmö sä olet??? ketään ei saa pakko syöttää kyseisillä keinoilla mitä nämä hoito tädit ovat käyttäneet!!! mistähän mahta johtua lasten syömis ongelmat jos tuolla tavalla pakotetaan syömään omaa oksennusta, tekisikö itselläsi sen jälkeen mieli syödä??? ja miten nämä lapset voivat luottaa tämän jälkeen aikuisiin ihmisiin ja juuri heihin lasten pitäisi luottaa!!!! potkut vaan ja nimet sekä kuvat julki jotta eivät koskaan pääse hoitamaan toisia lapsia sillä siihen heistä ei näköjään ole!!!!

Sattuneista syistä tiedän vaikka kuinka monta syömishäiriöistä nuorta, jotka ovat kai lapsesta asti saaneet itse päättää mitä syövät. On tavattoman lihavaa ja sitten anorektikkoa ja bulimiasta kärsivää. Pitää muistaa, että maailma on sairas. Jos nämä hoitajat tuomitaan, niin sitten pitäisi selvittää ja tuomita myös vanhan ajan hoitotädit. Ilmiantopuhelinnumerot käyttöön!

• syömishäiriöinen
        ASNRO kirjoitti:

Sattuneista syistä tiedän vaikka kuinka monta syömishäiriöistä nuorta, jotka ovat kai lapsesta asti saaneet itse päättää mitä syövät. On tavattoman lihavaa ja sitten anorektikkoa ja bulimiasta kärsivää. Pitää muistaa, että maailma on sairas. Jos nämä hoitajat tuomitaan, niin sitten pitäisi selvittää ja tuomita myös vanhan ajan hoitotädit. Ilmiantopuhelinnumerot käyttöön!

Kolikon kääntöpuoli: kotona elettiin tiukan kurin alla ja olinkin kiltti herttainen tyttö. Kotona syötiin kaikkia ruokia mitä nenän eteen tuotiin, piti niistä tai ei. Jos ei kuitenkaan jotain ruokaa pystynyt syömään, riitti kun pari kertaa maistoi.

Mutta ala-asteen ekalla luokalla tehtiin suuri numero siitä ettet pystynyt jotain syömään, koulunkeittäjä tuli loppuviimein kyttäämään viereen että saa tenava syötyä. Siinä meni tällä tytöllä kunnioitus ruokaa kohtaan, sekä terve suhtautuminen syömiseen.

Miksi on niin vaikeaa antaa lapsen maistaa ruokaa, ja jos ei ruoka kelpaa, niin olkoot syömättä, seuraavalla aterialla sitten taas... tarvitaanko tähän väkivaltaa? tuskin.

• pöhhöh
        ASNRO kirjoitti:

Njaahas, tässä taitaa olla joku provoilija taas. Jos ei, niin sitten pakko olla täysin empatiakyvytön ja kyyninen ihminen.

Se, että nuo idiootit hirviöt jätettäisiin tuomiotta olisi uskomattoman typerä teko ja väärä yhteiskunnallinen signaali samanlaisille vastuuttomille sosiopaateille. Yhteiskunnan tulee näyttää mikä on väärin, mikä ei. Sillä ei ole mitään tekemistä sen kanssa että jotkut "vanhan ajan hoitotätit" jossain muuallakin ovat harrastaneet kyseistä sadismia. Tietenkin jos noiden akkojen tuomio saa lisää ilmiantoja aikaiseksi, niin HYVÄ!! Lisäksi tuossa oli kyse muustakin pahoinpitelystä kuin vain pakkosyötöstä, joten mitäpä jos lukisit koko artikkelin ennenkuin tulet tänne kyseenalaisia mielipiteitäsi jakelemaan.

• lapsi ei halua syödä päiväkodissa nii ei niitä voi siihen pakottaa --- oksennusta huh huh

eikö noita hoitajia vois viedä saunan taakse ...

oon huomannu että lasten tarhoissa työssä olevat ovat kovia juhlimaan ja sanovat syyksi rankan työn ... minusta ovat väärällä alalla jos se pitää koti oloissa purkaa viina höyryissä ja kimppakiva bileit pitämällä ... tunnen 12 päiväkodissa työskentelevää ihmistä osa on suomesta osa ulkomailla ja heidän oma siviili elämä on kyllä kaukana siitä mitä lapsille on sopivaa ...psykologiset testit pitäisi olla tiukemmat koska heillä on pahoja trumoja työstään ja omasta elämästään joka aiheutuu viina höyry harrastuksesta ...

• IMPS

Millä alalla Suomessa ei ole tänä päivänä rankkaa? Kaikkihan purkavat ahdistustaan vaikka mihin ja vaikka millä tavalla.

• erikoisempi tapaus

Päiväkodin henkilöstöstä en tiedä mutta tuli tässä mieleen eräskin samassa talossa asunut perhepäivähoitaja jolla oli viskin ryydittämä ääni siis äänestä vaan kuuli että on tullut aikalailla dokattua. Muutenkin ulkonäkö oli sen näköinen että vanhaksi dokuksi olisi luullut eikä perhepäivähoitajaksi. Punakka iho sun muuta. Tupakkaa poltti ketjussa. Omia lapsia kuritti pihalla tyyliin "v---u" tule nyt tänne. Hyi hemmetti. Todella ällöttävä tyyppi. Ihmettelin vanhempaa joka uskalsi hänen luokseen lapsen jättää. Oli aina ensimmäisenä torumassa muita lapsia jos jotain kepposia tekivät ja itse oli näköjään niin hemmetin hyvä kasvattaja kun oikein v-sanan kera piti lapsia komentaa. Toi oli muuten pihalla, mitenköhän sitten siellä kotona...

• IMPS kirjoitti:

Millä alalla Suomessa ei ole tänä päivänä rankkaa? Kaikkihan purkavat ahdistustaan vaikka mihin ja vaikka millä tavalla.

tutustuisit muihin maihin kuten viroon jossa ei oo sosiaali tukee ym asioit ja työ huomattavast rankempaa monella alalla ... helvetti suomalaiset valittaa kun asiat on HYVIN ....
        venäjällä asiat viel huonommin ... jos työ käy hermoon on päässä vikaa ei työtä tehä sen takia että siitä pitäs ork saaha ... vaan sentakia että pystyy elää elämää joka on työn ulkopuolella ... halooo

• allerginen.

Sen muistan, kun yritin selittää hoitotädeille, että kurkkua kutittaa, mutta pakko oli vaan syödä. Siinä olisi voinu henki lähteä. Ala-asteella piti aina syödä lautanen tyhjäksi, mutta yläasteella sai jo jättää syömattä. Aika kummallista. Kaikki varmaan muistaa miten sanottiin, että Afrikassa lapset näkevät nälkää..joten lautanen tyhjäksi.

• moisesta....

En usko alkuunkaan koko juttua. Se 1-vuotiasko sen kertoi? Ja jos joku aikuinen ollut näkemässä niin tuskin kukaan tuommoista tekee toisen hoitsun nähden, ellei halua kerjätä ikävyyksiä. Ja yleensäkin kakaroiden juttuihin pitää suhtautua varauksella.

• huh huh
        moisesta.... kirjoitti:

En usko alkuunkaan koko juttua. Se 1-vuotiasko sen kertoi? Ja jos joku aikuinen ollut näkemässä niin tuskin kukaan tuommoista tekee toisen hoitsun nähden, ellei halua kerjätä ikävyyksiä. Ja yleensäkin kakaroiden juttuihin pitää suhtautua varauksella.

Kiroilevia ja kirjoitustaidottomia suurin osa. Ehkä niillä penskoilla kuitenkin parempi siellä päiväkodissa...

• nuo hoitajat

Lisää palkkaa hoitajille ja heti!

• toisen kerran

eikös jossain espoon suunnalla syötetty lapselle paskaa, siinä vielä nerokkaampaa touhua kun hyödynnetään lasten alapään tuotos kierrättämällä se uudestaan. Kunta säästää, säästää

• Pitää
        toisen kerran kirjoitti:

eikös jossain espoon suunnalla syötetty lapselle paskaa, siinä vielä nerokkaampaa touhua kun hyödynnetään lasten alapään tuotos kierrättämällä se uudestaan. Kunta säästää, säästää

Hyödyntää! :P

• Nimetön

Niin makaa kuin petaa.. XD

• hyi hitto !
      ne hoitajat ei oo vissiin kovin koulutettuja missään.......... hävytöntä tollanen ! sehän on vaarallista oman/muiden okdennusta syödä ! tai ei
      sitä ainaskaan kukaan syö.........ei saa edes pa-
      kottaa............ja se oli todella tyhmää et ne
      akat/ukot siellä kiisti sit kaiken vaikka NE siin
      ä tekivät tyhmästi..............hävettää tollanen
      ...................tollaset takas koulutukseen !

• hyvä ..

esimerkki näistä äipistä. Heh heh

• voi ristus..
        hyvä .. kirjoitti:

esimerkki näistä äipistä. Heh heh

:D :D :D Vai että vaarallista...ei kai? :D

• riita viestii maxi05dobberi@suomi24.fi

• alaani

Minä vaihdoin alaa, pois päiväkodista vaikka minulla oli ok palkka ja ison instanssin edut. En kestänyt sitä, että kaikilla hoitajilla oli omat "tapansa" hoitaa. Oli nyhveröitä, jotka naukuivat kuin kissat kun pikkupojat uhkailivat kivillä. Sitten oli niitä Tätejä, jotka Suuressa Tärkeydessään alistivat ja lyttäsivät lapset.
      Hoitoalalla on se vika, ettei ole selkeitä sääntöjä. Ok, itsekin äitinä tiedän että ainoaa oikeaa vastausta tilanteisiin harvoin on.. mutta jotain rotia niihin "omiin tapoihin" hoitajillekin. Miksi olla työssä, jossa ei halua? Luulisi lasten käytöksenkin jo kertovan ko. hoitajille, että heissä on jotain vialla. Hienoa, että tapaus on noussut keskustelunaiheeksi. Harvoin uskaltaa vanhemmat vaatia selvitystä, miksi asiat tehdään niinkuin tehdään. Kun se ei riitä, että sanotaan että näin on tehty ennenkin.

• että jotain

on pakko syödä,mutta kyllä vanhempien tehtävä on opettaa jo pienenä että oikeaa ruokaa syödään.ja ruokailu tavat myös opitaan kotona.teille äidit ja isät opettakaa lapset syömään ennen kuin viette ne muiden hoitoon.kyllä lapsen käytös minusta kertoo sen että kotona on jotain vialla.toki säännöt pitäisi olla selkeitä,oikeassa olet siinä että sitä ainoaa,oikeaa ei lastenkasvatuksessa ole.

• Alalla edelleen

Nimimerkki Alaani kirjoitti: "Harvoin uskaltaa vanhemmat vaatia selvitystä, miksi asiat tehdään niinkuin tehdään. Kun se ei riitä, että sanotaan että näin on tehty ennenkin. "

Asiattoman hoidon kyseenalaistaneet vanhemmat ja asiaan puuttuneet työtoverit on kuitenkin jo koitettu leimata valehtelijoiksi, asian suurentelijoiksi ja oman edun tavoittelijoiksi.

• näkee
        että jotain kirjoitti:

on pakko syödä,mutta kyllä vanhempien tehtävä on opettaa jo pienenä että oikeaa ruokaa syödään.ja ruokailu tavat myös opitaan kotona.teille äidit ja isät opettakaa lapset syömään ennen kuin viette ne muiden hoitoon.kyllä lapsen käytös minusta kertoo sen että kotona on jotain vialla.toki säännöt pitäisi olla selkeitä,oikeassa olet siinä että sitä ainoaa,oikeaa ei lastenkasvatuksessa ole.

Ai lapsesta näkee, jos kotona kaikki ei ole kohdallaan? No tietysti näkee. Lähinnä tarkoitin tätä ko. uutista. Jos lasta rangaistaan kohtuuttomasti (oksennus,pimeä, mustelmat)päiväkodissa, se näkyy koko oskan lapsissa. Ei siinä auta, vaikka kotona rohkaistaisiin syömään uusia makuja.Eikä voi hoitajillakaan olla työ mieluista, jos haluavat tällaista hoitoa antaa.

• miu

Ihmettelen vanhempia, jotka vievät pienet lapset päiväkoteihin. Hirveään meteliin ja huutoon. Lapsilla oikeus parempaan.

• yleistetä...

Sanoisinko vähän turhaa yleistämistä. Usein kun vien lastani päiväkotiin siellä ei ole hirveää huutoa vaan ihanan harmonisen hiljaista. Joskus on taas toisenlainen meininki. Monella lapsella on ihan hyvät oltavat päiväkodissa. On kavereiden kanssa hauskaa ja hyvät, normaalit hoitajat kun hoitavat niin mikäs siinä. Lapsi voi osallistua ohjattuun toimintaan askarteluihin ja lauluhetkiin. Tietenkin lapsilla voi olla niitä kiukkuhetkiä päiväkodissa ihan siinä missä kotonakin.

• lapset<3

ON törkeetä syöttää lapselle omaa oksennustaan!!
      Eihän kukaan haluais syödä oksennusta paitsi jotkut eläimet, ja lapsethan ei oo eläimiä!!!

miettikää nyt miltä teistäkin tuntuis jos teille syötettäis jotain, joka on jo kerran ollu teijän sisällä>:((((

Ei sellasille hoitajille haluu kukaan antaa lapsiaan!!! ...eihän...?

(c)mihintäämailmaonmenossa

• mericle

Tuolla tavalla kohdelluista lapsista kasvaa helposti haavottuneita ja tunnevammasia ihmisiä.
        No okei, yksilöllistä mutta jos mietin että itselleni oltais tehty jotain tollasta pienenä, en todellakaan olisi ihan tervejärkinen.

Toi on sairasta, ketään täysjärkinen ei tee tommosta lapselle.

Mutta maailma on hullu.

• lissut

sain minäkin pentuna syödä omat oksennukseni aamu puuron mukana se oli viimeinen kerta ku olin siin hoidossa sen jälkeen sain olla kotona naapurin tädin apuna navetassa... se hoito täti jatko hoidon pitoa viel sen jälkeen kuus vuotta ja sit jäi kiinnni ja sai potkut... On näit ain ollu ja tulee olemaaan

• Pahoin kohdeltu

Minä soitin ja haukuin alakoulun opettajani, joka oli minua pahoinpidellyt kouluaikana, helpotti oloa sanoa suoraan millainen tyranni paska tämä opettaja oli ollut lapsia kohtaa!

• Pasi Virta

Luin uutisen tarkemmin. Tapauksessa siis oli ollut todisteellista kiinnipitämistä, kaulan ja pään taakse vetämistä. Jep, pahoinpitelyhän tuo on, lievä. Oksennuskin oli syötetty lautaselta, ei siis kuten omassa tapauksessani, suusta.

Tavallinen sakkorangaistushen tuosta napsahtaa. Toisaalta hassua että tuomio on lievä pahoinpitely. Aikuinen voi hutkia toisen aikuisen erittäin huonoon kuntoon ja tuomiona on sama "lievä" pahoinpitely.

• Penikka_87

Lapsi ensin pakotetaan syömään muroja, sitte vielä oksennusta! Se joka joutu syömään oksennusta oli muistaakseni 1 vuotias. Todella tyhmää. Toivottavasti tällaista ei tapahdu enää. Totta rangaistusta niille hoitajille! Törkeää rääkkäystä ja pahoinpitelyä.

• muutu

mahassa yrjöksi. Korkeintaan vähän lämpiää. No hätä.

• tzucanna
        muutu kirjoitti:

mahassa yrjöksi. Korkeintaan vähän lämpiää. No hätä.

kuinka maittavaa ruokasi on jos olet sen oksentanut ensin ulos! Etkö sen vertaa tiedä mahalaukun sisältämien entsyymien toiminnasta!

Oksennuksensa vapaaehtoinen syöminen on vielä toista kuin tehdä se kiinnipitäen ja toisten lusikoimana.

Tapaus tämäkin ja mitä kaikkea jääkään ilmitulematta. Lapsen vastustus päiväkotiin menemisestä on kyllä jo vakavastiotettava oire lapsen pahasta olosta.

Edellä oleva pakkosyöttäminen ei ole virhe, väärinkäsitys eikä mikään inhimillinen teko, jolle olisi minkäänlaista oikeutusta. Lieventäviä asianhaaroja ei ole.
        Monenmoista nähnyt myös päiväkodeissa :)

• Herkkusuu_

lämmintä sapuskaa...

• väkivaltainen

yleensä, mutta nyt on pakko sanoa, että jos oman kolmevuotiaan kohdalla saisin vastaavaa selville, en jäisi odottamaan oikeuden päätöksiä ja mahdollisia "huimia" sakkoja (hah). Kyllä voin vannoa, että ihan oman käden oikeutta tulisi käytettyä ja tätit (tai setät)saattaisivat joutua syömään hieman jotain muutakin, kuin pelkän oksennuksensa...

• tehdä mutta

ei kaikkea voi anteeksiantaa. Etenkin kun lapset ovat uhreina. Jos työ on vaikeaa ja raskasta vaihtaisivat alaa.

Itsellänikin on paljon samanlaisia ikäviä muistoja päiväkodista sekä ala-asteelta, joihin liittyi paljon monenlaista... epäinhimillisyyttä (joihin en halua nyt sen enempää mennä tai nimiä ja paikkakuntia mainita). Kyllähän sen uskoo että parhaansa yrittävät tehdä, mutta jossain vaiheessa niillä tuntuu aina pimenevän. Eivät kestä ja sitten kärsii lapset.

Ei nuo asiat unohdu vuosienkaan jälkeen.

• maittaa kyllä

Aikuisena sitten on krapulassa hyvä kun on tottunut oksennusta syömään. Kankkusessa kun tahtoo mikropitsat ja vastaavat pyrkiä väkisinkin takaisin suuhun josta ne on pakko niellä takaisin toinnuttamaan krapulaista oloa ja hiilihydraatteja antamaan.

Mehu-oksennus on pahaa, -mielettömät hapot. Kananmuna ei tule niin helposti yli, paistettuna. Leipää ei kannata syödä, se sattuu ylös tullessaan. Rohkeimmat kokeilkoot näkkileipää.

• Tätä lapsirääkkäystä on tapahtunut ja tulee tapahtumaan aina jatkossakin niin kauan, kunnes asiaan oikeasti puuttuu korkeampi taho tehostamalla työntekijöiden valvontaa. Ei ihme, että päiväkodeissa tapahtuu sitä sun tätä, kun päiväkodin johtajakin sai tiedon tästä tapauksesta myöhässä. On moneen kertaan todettu juttu, ettei asioita hoideta kunnolla, ellei ole valvontaa.

Minä suostun vaikka maksamaan ylimääräistä tulevien lasteni päivähoidosta, mikäli päiväkoteihin palkataan valvojia ja asennetaan tallentavat valvontakamerat. Lapsen turvallisuus ei ole missään rahasummassa mitattavaa!

Toivon hartaasti, ettei Suomi ajaudu neuvostoliittolaiseen kasvatusperjaatteeseen. Itse oli neuvostoaikana päiväkodissa nykyisessä Ukrainassa, ja muisto sikäläisestä päiväkotikasvatuksesta elää yhä. Päiväkotitädit hakkasivat minua ja muita tarhan lapsia ihan ilman syytä. Tänäkin päivänä minulla on arpi päässä kerrasta, jolloin satuin päiväkotitädin tielle vessassa ja hän tönäisi minua, 3 -vuotiasta lasta, niin että päästäni tuli verta. Neuvostoaikana tälläinen lasten lyöminen oli ikävän yleistä.

Venäjällä on tänäkin päivänä ikävän yleistä lasten pahoinpitely. Porukkaa on siinä maassa paljon, joten orpojakin löytyy paljon. Ikävän monet perheet adoptoivat orpolapsia palvelijoiksi.

Speed info -lehden viime vuoden kesäkuun numerossa oli juttu eräästä sairaanhoitajasta, joka adoptoi 6 eri ikäistä lasta. Vanhimmat tekivät koko päivän työtä ja saivat ruokaa vain kerran päivässä. Nuorin lapsi oli muistaakseni 8kk:n ikäinen. Hänet tämä nainen hukutti purusankoon, jossa oli kissan ulostetta, koska lapsi huusi nälissään. Vanhin lapsista oli 10 vuoden ikäinen. Loppujen lopuksi tämä nainen kyllästyi lasten valituksiin siitä, että heillä oli nälkä ja kylmä asua ulkovarastossa, sekä nukkua varaston betonilattialla. Joku tällä naisella päässään kilahti ja hän tappoi lapset eri tavalla, mm. polttamalla ja haustaamalla elävänä, sekä tukehduttamalla heidän omaan virtsaansa ja oksennukseensa, yhden hän lehtijutun mukaan tapatti kipushokkiin kaivamalla tämän silmät ulos.

Tälläistä sattuu ikävän usein ympäri maailmaa. Helppohan on vahingoittaa itseään heikompaa ja puolustuskyvytöntä. Tehdään yhdessä kaikkemme sen eteen vastaavan ennaltaehkäisemiseksi!

• jaksako

No hohhoijaa, tuohan on nyt aivan verrattavissa tähän Suomen mediassa esillä oleeseen tapaukseen!
        Laitetaan joka työpaikkaan valvontakamerat, on näitä laiminlyöntejä ja pahoinpitelyjä ym. muillakin aloilla.
        Samallahan voitaisiin valvoa myös sitä, että työntekijät tekevät oikeasti töitä palkkansa eteen...
        Hiukan rajaa!
        Tuossa päiväkotijutussa ihmettelen lähinnä vain sitä miten muut työkaverit eivät ole asiaan puuttuneet/estäneet/ottaneet puheeksi....
        Kuinka asia on pysynyt salassa...
        Ikinä en ole mitään vastaavaa omissa työpaikoissani (päivähoidossa) nähnyt tai edes kuullut, joten eipä lähdetä heti yleistämään, mennä liiallisuuksiin ja lietsota hysteriaa...
        Tuskimpa nämä "tädit" enää pääsevät alalle töihin ja varmasti median ansiosta on myös huomio työpaikoilla kiinnittynyt väärinkäytöksiin ja laiminlyönteihin...

• juttuja lukee, saa olla kiitollinen että omat lapset on aina viihtyneet hoitopaikoissaan. Lapseni ovat olleet sekä kunnallisessa että kotihoitajalla.

Yhden kerran on vain tapahtunut rike. Se tapahtui kun tyttäreni oli koulun iltapäivähoidossa. Oli marraskuu ja kun hoitoaika loppui, lapseni laitettiin menemään kotiin ilman kenkiä. Kengät olivat jääneet lukon taakse ja kukaan ei viitsinyt soittaa talonmiestä paikalle. Nostin kauhean äläkän, mutta en saanut ikinä anteeksi pyyntöä hoitajalta joka oli silloin vuorossa. Hän oli vain sanonut lapselleni että menet nyt ilman kenkiä. Kyseinen nainen on itsekkin äiti ja uskovainen ihminen vielä. Aina kun näen hänet karvani nousevat pystöön.

• Matonen

suorastaan mielisairaala tasoa

• KUKA???????????????

OTTAA SIITÄ VASTUUN????????????????????????????????????????????

• goldfisu

Näin täytyisi minusta asiassa käydä:

Syöttäjälle potkut ja sellainen tuomio, että hän joutuu maksamaan sen nykyisen lapsen, tulevan nuoren ja aikuisen kaikki mielenterveyspalveluihin menevät kulut.

• Sen kaiken omakohtaisesti k...

Kiitos teille kaikille jotka olette antaneet myötätuntoa meille vanhemmille. Jotka olemme joutuneet tämän kauheúden "uhreiksi" lastemme kanssa. Haluaisin jakaa Teidän kaikkien panettelijoiden ja paskanpuhujien kesken ne itkuiset yöt ja lastemme painajaiset,joita kodeissamme on jouduttu kärsimään. Ja kaikista pahinta on se, ettemme voineet tietää mistä se kaikki johtuu. Ja siinä vaiheessa, kun kuulimme sen kaiken mitä lapsemme ovat joutuneet kärsimään. Sekä myös ne tuntemukset mitä olemme joutuneet tuntemaan sisällämme, kun olemme käsitelleet asioita niin julkisesti kuin yksityisesti. Asioiden vähättelijöille antaisinkin neuvon, syökää ruokaa ja oksentakaa, jonka jälkeen syökää se oksentamanne ruoka. Ja kertokaa sitten mitä mieleenne tulee. Ja miettikää sitä oksennusta niellessänne, miltä mahtoi tuntua 2-vuotiaasta tytöstä jonka käsistä pidettiin samaan aikaan kiinni kun oksennettuja eväitä kauhottiin hänen suuhunsa.
      Tai miltä mahtoi tuntua tytöstä, joka äitiään itkiessä suljettiin yksin viereiseen huoneeseen..

Kaikesta huolimatta henkilöohtaisesti haluan kiittää niitä hoitajia, jotka ovat tätä kaikkea jakaneet meidän vanhempien kanssa ja jaksaneet päivän kerrallaan vaikeuksista huolimatta.
      Uskon kuitenkin aina siihen parempaan huomiseen ja todellakin toivon etteivät nämä kaksi henkilöä koskaan enään hoida kKETÄÄN::!!

• terveellistä kalanmaksaöljyä

Näkyy olleen montakin samankaltaista kokemusta, kun näitä viestejä katselee. En silti voi käsittää erään vastaavaa kokeneen kirjoittajan vähättelyä asian suhteen. Itse olin kuusikymmentäluvulla Lahden Hollolan lastenseimessä ja jouduin syömään oksennustani. En näet pystynyt nielemään silloin pakotettua kalanmaksaöljy-lusikallista, vaan väkisin niellessäni tuli ruokineen ylös. No, sehän oli tietysti omaa niskoitteluani, joten rangaistukseksi syömään vaan oksennusta lautaselta. Olin vielä tosi pieni, mutta mieleen jäi. Vanhemmille sanoisin, että lapselle on ainakin tärkeää, että he saavat nyt selkeästi tietää, että vanhemmat tuomitsevat sen käytöksen ja puolustavat heitä. On ihan hyvä, jos lapsi on paikalla, kun vanhempi kohtaa asianomaiset ja selkeästi osoittaa tuomitsevansa tapahtuneen, tämä auttaa lasta henkisesti selviämään paremmin kokemuksesta. Pahempi on, jos tapahtunut lakaistaan ikään kuin maton alle vaieten asiasta.

• symppis36

pitäis paremmin testata alalle sopivuus.ja jos tuollaista tapahtuu niin palvelu aloilta just pois. ajatella millaiset traumat lapsille jää tuollaisesta.ei ainakaan hyvää esimerkkiä lapsille.saisivat hävetä. tv.kohta 9 lapsen mami ja 2 mummi

• ESIMERKKI

Tässä esimerkki "vapaan kasvatuksen" saaneiden vanhempien reagoimisesta lastensa ohjaamisesta yhteiskuntakelpoisiksi veronmaksajiksi.

Täällä tärisevillä vanhemmilla ei ole ollut mitään rajaa kotikasvatuksessaan ja samalla järjettömyydellä jatkuu perillistenkin kasvatus. Jos joku yrittää ohjata noita kauhukakaroita ruotuun ja on ilmeisesti sanonut muutaman ohjaavan sanan vanhemmillekin, niin eihän se käy. Kun vielä maksankin päivähoidosta (vai sossuko senkin maksaa) niin lapsessani eikä kasvatuksessani voi olla vikaa!!! Taisi olla ensimmäinen kerta elämässä, kun joku uskalsi arvostella noita vanhempia. Ja eikun soitto iltapäivälehteen ja liijoiteltu kertomus sadististen hoitajien kiduttamista pienokaisista, niin johan saatiin lööpit. Miksei annettu hoitajille mahdollisuutta sanoa mielipidettä tapauksesta? No tietysti siksi, että ankka olisi ammuttu alas saman tien. Sääliksi käy noita hoitajia, jotka jo vuosikymmeniä ovat tehneet hyvää työtä pienellä palkalla ja tämän kiitokseksi saavat.

Oi aikoja, oi tapoja.

• kuka teki ja mitä

Päiväkodissa on aina ruokailutilanteessa monta aikuista, ainakin kolme-neljä valvomassa lasten syömistä. Miten nämä "tyrannihoitajat" olisivat voineet olla saamatta huomautusta muulta hoitohenkilökunnalta, jos sama peli olisi ollut jatkuvaa. Talon henkilökuntien palavereissa ainakin olisi puututtu epäkohtiin,joita muut näkevät. Vaikuttaa minustakin että kärpäsestä on tehty vähän härkästä. Päiväkodit ovat nykyisin täynnä levottomia ja psyykeltään häiriintyneitä lapsia,joille ei mikään neuvo tai ohje mene enää perille. Monet vellit ja lautaset on varmasti lennelleet pitkin seiniä ja kohti muita lapsia päiväkotien seinien sisällä. Voin hyvin kuvitella, että kiinni pitäminen on tarkoitettu osittain aggressiivisen lapsen rauhoittamiseksi, ja muiden lasten suojelemiseksi.

• mietis nyt vähän!
        kuka teki ja mitä kirjoitti:

Päiväkodissa on aina ruokailutilanteessa monta aikuista, ainakin kolme-neljä valvomassa lasten syömistä. Miten nämä "tyrannihoitajat" olisivat voineet olla saamatta huomautusta muulta hoitohenkilökunnalta, jos sama peli olisi ollut jatkuvaa. Talon henkilökuntien palavereissa ainakin olisi puututtu epäkohtiin,joita muut näkevät. Vaikuttaa minustakin että kärpäsestä on tehty vähän härkästä. Päiväkodit ovat nykyisin täynnä levottomia ja psyykeltään häiriintyneitä lapsia,joille ei mikään neuvo tai ohje mene enää perille. Monet vellit ja lautaset on varmasti lennelleet pitkin seiniä ja kohti muita lapsia päiväkotien seinien sisällä. Voin hyvin kuvitella, että kiinni pitäminen on tarkoitettu osittain aggressiivisen lapsen rauhoittamiseksi, ja muiden lasten suojelemiseksi.

yksivuotias onkin kamalan vaarallinen kun se on aggressiivinen, oikein pitää kaksinkäsin kiinni pitää!

• yksi meistä

Kunpa te tietäisitte, millaisia riiviöitä teidän pienet hellanteltut voivat ollakaan, niin hyvä olisi tai mene tiedä. Jos vanhemmat eivät välitä KASVATTAA lastaan tai sysäävät kasvatuksen yksistään yhteiskunnan vastuulle, näitäkin riittää, ei paranis arvostella. 99:lle prosentille metodimme tuntuu sopivan.
        Päiväkotien henkilökunta on kymmeniä vuosia kasvattanut lapsistanne kohteliaita ja valveutuneita mallikansalaisia, mutta sehän ei eräille vanhemmille käykkään. Heidän pienen palleron "persoonallisuutta" ei saa kahlita jne.
        Kun lapselle ei aseteta kotonakaan rajoja esim. nukkumaaikojen ja syömisen suhteen, tuodaan lapset päiväkotiin valmiiksi kärttyisinä, väsyneinä ja nälissään ja samassa tilassa ovat silloin heidän vanhemmatkin.
        Jos kuvittelette, että päiväkodissa odottaa hoitaja sormiaan pyöritellen sitä teidän paaperoistanne, että voi ainoastaan häntä päivän passata ja houkutella syömään ja nukkumaan, niin pieleen meni. Silloin teidän tulee palkata yksityishoitaja kotiinne ja sopia hänen kanssaan haluamistanne kasvatusmetodeista.

• voihan nyt
        kuka teki ja mitä kirjoitti:

Olen itse ollut töissä päiväkodissa ja hyvin voi tulla tilanne, että kaksi ihmistä on valvomassa ruokailua.
        Ja toisaan ihminen joka ei kykene ratkaisemaan vaikea lapsen ( tässä ei ollut kyse muusta kuin siitä, että ei syöty) kanssa toimimisen ongelmaa ei sovellu alalle. Oikeasti se on totta, että monesti ei ola aikaa niin syvällisesti puuttua ongelmallisiin käyttäytymisiin lasten taholta kuin olisi suotavaa. Mutta nyt on kyse kahden hoitajan käytöksestä. He toimivat väärin. Lapsen syöminen ei ole niin vakava asia, että sen takia täytyy alkaa moiseen käytökseen. Olen itse ollut tilanteissa joissa lapsi ei suostu syömään ja mieeleeni ei olisi tullut koskaan toimia noin, onneksi ei silloisten työkaverienkaan. Jos olisi, olisin ilmoittanut asiasta heti.

• 4:n kohta 5:n iskä

jois ois mun lapsi kyseessä olisin varmasti ja takuulla fyysisesti kostanut ja jos lastani pahoinpidellään niin "pitelen" takaisin....
      ts tunti turpaan

• olen vähän miettinyt

Kuten jo eräs, ilmeisesti päiväkodin kasvattaja sanoikin, niin lapset,jotka kotonaan saavat valvoa, syödä mitä sattuu,sokerisia ruokia ja mehuja, ovat aamuisin, varsinkin viikonlopun jälkeen niin "pitelemättömissä", että ns.kiinnipitäminen alkaa olla yksi kasvatuskeino. KUn hoitaja pitää lapsesta "kiinni" se ei ole mitään "kidutusta", vaan lapsen rauhottamista. Eikö vanhemmat enää osaa pitää lastaan sylissäkään??
        Yksivuotias lapsi periaatteessa kuuluu kotiin äidin hoidettavaksi, eikä isoon meluisaan päiväkotilaumaan ahdistumaan. Mutta sehän on jo "politiikkaa",miksi yleensä pienet lapset pitää saada jo vauvoina muiden kuin äidin hoidettavaksi.
        Miettisitte ihmiset,mikä on tärkeämpää, luksusautot ja 200 neliön omakotitalot, vai pienen lapsen levollinen kotihoito.

• en usko, en todellakaan

Tässä taas tehdään kärpäsestä härkästä. Penskat ovat taatusti olleet muutenkin sen verran vesipäitä käytökseltään, että ovat varmasti kohtelunsa ansainneet.

Tähän tullaan, kun kotona ei osata kasvattaa hyväkäytöksisiä lapsia. Huonoja vanhempia on tänä päivänä huomattavasti enemmän kuin hyviä.

• Valehtelijoiksi?

Lasten vanhemmat olivat ihmetelleet lasten oireilua, mutta eivät saaneet koskaan vastausta sitä kysyessään.

Vasta kun nyksi nuorimmista hoitajista ilmoitti havainnoistaan päiväkodin johtajalle, alkoi asian tutkiminen ja silloin muutama muukin hoitaja uskaltautui avaamaan suunsa.

Lasten vanhemmelle asioista kerrottiin vasta, kun oli varmuus ketä oli kiusattu ja pakkosyötetty.

Tämä oli varmasti vasta jäävuorenhuippu tässä asiassa...

• kerro siitä,
        Valehtelijoiksi? kirjoitti:

Lasten vanhemmat olivat ihmetelleet lasten oireilua, mutta eivät saaneet koskaan vastausta sitä kysyessään.

Vasta kun nyksi nuorimmista hoitajista ilmoitti havainnoistaan päiväkodin johtajalle, alkoi asian tutkiminen ja silloin muutama muukin hoitaja uskaltautui avaamaan suunsa.

Lasten vanhemmelle asioista kerrottiin vasta, kun oli varmuus ketä oli kiusattu ja pakkosyötetty.

Tämä oli varmasti vasta jäävuorenhuippu tässä asiassa...

että
        a) lapsissahan ei ole koskaan mitään vikaa (kysypä lähes keneltä vanhemmalta tahansa, niin irmapetteri on aina niin kultainen ja kiltti, vaikka olisi todellisuudessa paholaisen penikka)
        b) aikuiset ihmiset eivät uskalla puuttua lasten kiusaamiseen, vaikka se on heidän työtänsä (herää kysymys, mistä lastentarhan väelle oikein maksetaan?)
        c) nämä asiat tulkitaan taas mustavalkoisesti
        - kiinnipitäminen, vaikka olisi kuinka hellää, maalataan kovakouraiseksi
        - pakkosyötöksi kuvataan tilannetta, missä kakara on kieltäytynyt syömästä mitään - ja hänen on pakko diabeteksen vuoksi
        - oksennuksen pakkosyötöksi väitetään sellaista, missä lapsi on refluksitaudin takia vähän yökännyt suuhunsa samaan aikaan, kun häntä on syötetty

ja niin edelleen. Vaan muistaako kukaan näitä vaihtoehtoja? Ei. Heti kuvitellaan, että irmapetteri on ihan viaton uhri vain ja lastenhoitajat sadisteja.

• ruokaa...
        kerro siitä, kirjoitti:

että
        a) lapsissahan ei ole koskaan mitään vikaa (kysypä lähes keneltä vanhemmalta tahansa, niin irmapetteri on aina niin kultainen ja kiltti, vaikka olisi todellisuudessa paholaisen penikka)
        b) aikuiset ihmiset eivät uskalla puuttua lasten kiusaamiseen, vaikka se on heidän työtänsä (herää kysymys, mistä lastentarhan väelle oikein maksetaan?)
        - pakkosyötöksi kuvataan tilannetta, missä kakara on kieltäytynyt syömästä mitään - ja hänen on pakko diabeteksen vuoksi
        - oksennuksen pakkosyötöksi väitetään sellaista, missä lapsi on refluksitaudin takia vähän yökännyt suuhunsa samaan aikaan, kun häntä on syötetty

ja niin edelleen. Vaan muistaako kukaan näitä vaihtoehtoja? Ei. Heti kuvitellaan, että irmapetteri on ihan viaton uhri vain ja lastenhoitajat sadisteja.

..oli syötetty uudelleen lapselle; olet tyhmä väittäessäsi, että lapsissa on ollut vikaa tässä tapauksessa. Mene peilin eteesi, ja mieti, mitä sinä tiedät koko asiasta?

• Lapselle
        kerro siitä, kirjoitti:

että

Ihanko itse keksit?

• puusilmäisyyttä?
        ruokaa... kirjoitti:

..oli syötetty uudelleen lapselle; olet tyhmä väittäessäsi, että lapsissa on ollut vikaa tässä tapauksessa. Mene peilin eteesi, ja mieti, mitä sinä tiedät koko asiasta?

Mene sinä peilin eteen ja mieti, mitä sinä tiedät asiasta.

Tiedät vain "lapselle oli syötetty oksennusta" iltapäivälehden mukaan.

Se voi aivan yhtä hyvin tarkoittaa vahingossa refluksiiviyökkäyksen mukana tullutta pientä oksennuksen makua suuhun, jota ulkopuolinen ei edes juuri huomaa yökkäilyä kummemmin. Mutta ei... hurmosmamma ei kuuntele. Sinun korvissasi tämä jupakka kuulostaa väkivaltaiselta pakkosyötöltä, jossa lapsi ensin kovakouraisesti syötetään hanhien tapaan ja sitten väkisin oksennetutaan lautanen täyteen ja lusikoidaan sitten oksennusta kidasta sisään. Niinhän? Niinpä niin. Menehän sinne peilin eteen, ja mieti, mitä sinä tiedät tästä koko asiasta. Olitko todistamassa tapahtumaa?

• Hurmosmammaksikin haukuttu
        puusilmäisyyttä? kirjoitti:

Mene sinä peilin eteen ja mieti, mitä sinä tiedät asiasta.

Tiedät vain "lapselle oli syötetty oksennusta" iltapäivälehden mukaan.

Se voi aivan yhtä hyvin tarkoittaa vahingossa refluksiiviyökkäyksen mukana tullutta pientä oksennuksen makua suuhun, jota ulkopuolinen ei edes juuri huomaa yökkäilyä kummemmin. Mutta ei... hurmosmamma ei kuuntele. Sinun korvissasi tämä jupakka kuulostaa väkivaltaiselta pakkosyötöltä, jossa lapsi ensin kovakouraisesti syötetään hanhien tapaan ja sitten väkisin oksennetutaan lautanen täyteen ja lusikoidaan sitten oksennusta kidasta sisään. Niinhän? Niinpä niin. Menehän sinne peilin eteen, ja mieti, mitä sinä tiedät tästä koko asiasta. Olitko todistamassa tapahtumaa?

Lehtien jutut on suoria lainauksia kuulustelupöytäkirjoista ja oikeudessa esitetyistä todistajan lausunnoista.

Lehdistöllä on käytössään kaikki kuulustelukertomukset ja oikeudenkäynnin kirjallinen materiaali, ei heidän tarvitse keksiä enää mitään omiaan.

• Nimetön
        Hurmosmammaksikin haukuttu kirjoitti:

Lehtien jutut on suoria lainauksia kuulustelupöytäkirjoista ja oikeudessa esitetyistä todistajan lausunnoista.

Lehdistöllä on käytössään kaikki kuulustelukertomukset ja oikeudenkäynnin kirjallinen materiaali, ei heidän tarvitse keksiä enää mitään omiaan.

Kysymys on lausesisällön tulkinnasta. Sinä tulkitset sen huormosmammaisuudessasi suurimmalla mahdollisella negatiivisuudella.

Minä oikeudenmukaisuuten pyrkivänä pyrin näkemään kaikki mahdolliset puolet, motiivit ja näkökulmat asiasta asiasta ennen päätöstä kenenkään syyllisyydestä ja syyttömyydestä.

Sehän ei hurmosmammalta onnistu.

• Hurmosmamma
        Nimetön kirjoitti:

Kysymys on lausesisällön tulkinnasta. Sinä tulkitset sen huormosmammaisuudessasi suurimmalla mahdollisella negatiivisuudella.

Minä oikeudenmukaisuuten pyrkivänä pyrin näkemään kaikki mahdolliset puolet, motiivit ja näkökulmat asiasta asiasta ennen päätöstä kenenkään syyllisyydestä ja syyttömyydestä.

Sehän ei hurmosmammalta onnistu.

Missä oli oikeudenmukaisuus niitä lapsia kohtaan?
        Tiedoksi sinulle oikeuden puolustaja, minun ei tarvitse tulkita lukemaani negatiivisesti, tiedän kuinka asiat on...
        Hurmos on kuule melkoisen kaukana tästä jutusta!

Oikeus päättää ainoastaa rikosoikeudellisestä syyllisyydestä tai syyttömyydestä, ei sitä onko kerrotut asiat tapahtunut. Mikään oikeuden ratkaisu ei pyyhi niitä asioita lasten muistista.
        Nyt oikeudelta haetaan linjausta, onko moinen toiminta rikollista.

• hmm......

Onhan pakkosyöttäminen aina väärin.Ei ketään saa väkisillä syöttää.Ja lapsi on voinu ruuan pullauttaa ulos sen takia,ettei esimerkiksi ole pitänyt ruuasta.ei 1-vuotias sitä tajua.mutta toisaalta vanhemmat kyllä varmaan valittais siitäki,jos heidän lapsi ei saisi ruokaa päiväkodissa.päiväkoti ei ole mikään 5 tähden ravintola,josta sais itse valita mieluisan ruuan.eli jos lasta ei ole kotona opetettu syömään monipuolisesti,niin ei voi olettaa,että päiväkodilla olisi tarjota jokaiselle eri ruokaa.
      On muutenkin 1-vuotias aika epäkypsä vielä päiväkotiin,jos ei syö.syömishäiriötä on hoidettava kotona.koska päiväkotiin ei kannata laittaa,jos lapsi nirsoilee ruuan suhteen,kun ei tosiaan ole sitä valinnanvaraa hirveesti.on hoitajat tehny pakkosyötössä väärin,ja estäny lapsen kiinnostamista syömiseen.mutta jos ei päiväkodissa lapsi syö,on omien vanhempien puututtava lapsen ongelmaan,koska lapsihan laihtuisi ja mitä pahaa vielä kävis,kun olisi koko tarhapäivän syömättä.eli periaatteessa ei ole hoitajien ongelma jos lapsi ei syö.koska väkisin ei voi syöttää ketään!!!

• pakkosyötöstä

Osaako kaikki yksivuotiaat edes itse lusikoida ruokaa suuhunsa?? On paljon lapsia,joiden käsien motoriikkakaan ei vielä toimi niin, että käteen annettu väline toimii siinä tarkoituksess, kun se on annettu? Varsinkin motorisessa kehityksessään vähän viiveisen lapsen kohdalla hoitajat monesti joutuvat auttamaan lasta syömisessä ihan lusikkaa suuhun työntämällä. Voihan sen lapsen tosiaan jättää syöttämättä, ja mikä valitus taas siitä todellakin nousee, jos ei lapsi ole saanut sitä "maksettua" ruokaa päivän aikana. Kukaan ei tiedä,mikä tämänkin jutun taustat ovat, jo alunperin kireät suhteet vanhempien ja päiväkodin kesken ?

• --->

Nykyään vanhemmat lellivät ka antavat kakroidensa määrätä. pelkkää limua ja roskaruokaa pitäisi olla. Itsepäisiä ja mölyäviä. Ei ihme että on joskus pakko ottaa kovat otteet.

• Hurmosmamma

Koska vanhemmat hellivät liikaa lapsiaan, pitää heidän saada päiväkodissa päinvastaista kohtelua?

• dumledumm

että päiväkodin henkilökunta,useempi heistä ei edes pidä lellityistä,narsistisista minä minä-kakaroista.ne,jotka käyttäytyy huonosti,pullauttelee ruokia ulos yms.ei heistä tarvitsekkaan aidosti pitää.eivät ne kakarat onneksi ole heidän omia lapsia.kunhan vain työn hoitaa hyvin,se pääasia.ei tarvitse kaikista lapsista pitääkkää,ja kenenkään ei tarvitse olla tunteen piilottelija,kyllä moneen lapseen menee varmasti sisäisesti hermot.varsinkin sellaisii,joihin ei vanhemmat kotona ole saanu mitään rajoja tai kuria.
      sellaisia lapsia ei yksinkertaisesti jaksa.ei vaa kiinnosta.pakkosyöttöhomma on ihan tyhmä keino rueta pahentamaan asioita.parempi ku antaa lapsen sit olla syömättä ja siivota ällöttävät puklautukset ulos.semmoiselle ei mitään kontaktia,kyllä penikka sitte huomaa et ei tule myötätuntoa,kun toimii tyhmästi.

• itsekin tuollaista

Tuo on ihan järkyttävää, ja että sitä tapahtuu VIELÄKIN, en voi tajuta.

Itse olin päiväkodissa pimeällä 80-luvulla, ja monet kerrat siellä pakkosyötettiin ruokaa. Näin monesti, kuinka hoitajat syöttivät väkisin vastustelevan tarhatoverin suuhun ruokaa, ja pitivät kiinni, jottei tämä pyristelisi.

Kaksi kertaa se tapahtui myös minulle. Toisella kertaa oli puuroa, ja tarhakaverini sattui aivastamaan pöydän toiselta puolen niin, että iso keltainen räkäklimppi lensi puurooni. Halusin käydä vaihtamassa annokseni ja selitin tämän tarhatädille. Vaan kukaan ei uskonut, sanoivat että se klimppi on voisilmä, ja sitten kun istuin jäähtyneen puuroni kanssa iät ja ajat pöydässä itkemässä nälkääni, tuli yksi hoitajista ja lusikoi väkipakolla jäähtyneen räkäpuuron minulle. Oksennushan siitä seurasi, tosin vasta, kun pääsin tilanteesta.

Toisenkerran oli ruokana pinaattivelliä, jota INHOSIN pienenä. Se ei kertakaikkiaan mennyt alas, maistui hirveältä. Sitäkin sitten lapettiin lautanen kukkuroilleen (ei saanut itse ottaa eikä sanoa miten paljon haluaa). Ja sen kanssa myös istuin kauan, sillä pois ei saanut lähteä ennenkun _kaikki_ oli syöty (siis aina piti myös syödä KAIKKI siitä määrästä, jonka tarhatädit lautaselle laittoi). Ja lopulta jälleen tarhatäti tuli ja oikein vihaisena lusikoi kylmäksi menneen kauhean pinaattivellin miulle työntäen lusikan kurkkuuni asti, ja aina uutta vain, ennen kuin sain edes edellistä nieltyä. Lopulta oksensin lautaselle. Sitten kysyin surkeana, pitääkö minun vieläkin syödä se. Vasta sitten hoitaja tuli jotenkin järkiinsä, lopetti käsistä kiinni pitämisen, ja sanoi, että "nyt ei enää tarvitse", ja sain viedä lautasen pois. Vihasin ko. hoitajaa lopun tarha-ajan.

Kala-allergiselle veljelleni kävi niin, että hoitajat syöttivät hälle kalakeittoa, josta oli vain siivilöity kalat pois. Veljeni ei millään olisi tietenkään kyennyt syömään sitä, vaan pakkosyötettiin. Hän tuli sitten tietenkin hirveän pahoinvoivaksi, ja verensokerien laskiessa (kun ei muuta ruokaa saanut) kiukkuiseksi. Niin tästä rangaistuksena hänet teljettiin yksin loppupäiväksi pimeään komeroon! Siellä hän oli sitten oksennellut ja yksinään itkenyt.

Ala-asteella meno jatkui eka ja tokaluokan osalta, kun opettaja määräsi kuinka paljon ruokaa laitettiin lautaselle, ja kaikki oli tietenkin myös syötävä loppuun. Jos jätti edes jotain, oli rangasituksena istuttava loppupäivä ruokalautasen kanssa, tehtävä loppupäivän tuntien tehtävät lautanen pulpetilla kirjan vieressä. Vasta kotiin lähtiessä sai viedä lautasen keittiöön asti, ja pyytää julkisesti anteeksi keittiöhenkilökunnalta omaa nirsouttaan...
      Kolmannella luokalla tuo loppui, kun sai itse ottaa haluamansa määrän ruokaa.

Sellaista oli 80-luvun lopulla -90-luvun alkupuolella. En olisi uskonut, että sama meno jatkuu vieläkin! :O

• näitä tapahtuu

en ole missään kuullut ennen tällaista?!!

• kokemusta on
        näitä tapahtuu kirjoitti:

en ole missään kuullut ennen tällaista?!!

Olen työskennellyt päiväkodeissa 15 vuotta.Tein välillä keikkaa ja törmäsin aika kamalaan tapaukseen.Juuri tämänkaltaista pakkosyöttöä ym.Hoitjat olivat myös n.50 v ja tehneet kimpassa töitä 20v.kerroin näkemästäni pk:n johtajalle joka "tiesi" mutta vastasi ettei voi asioille mitään.Järkyttävää!Myös johtajat pitää saada "tilille".

• lasten asialla
        kokemusta on kirjoitti:

Olen työskennellyt päiväkodeissa 15 vuotta.Tein välillä keikkaa ja törmäsin aika kamalaan tapaukseen.Juuri tämänkaltaista pakkosyöttöä ym.Hoitjat olivat myös n.50 v ja tehneet kimpassa töitä 20v.kerroin näkemästäni pk:n johtajalle joka "tiesi" mutta vastasi ettei voi asioille mitään.Järkyttävää!Myös johtajat pitää saada "tilille".

Koska uskalsin puuttua tämmöiseen,minulle ei enää puhuttu ja sanottiin että kaikki oli tässä pk:ssa hyvin ennen kuin minä tulin töihin sinne.Jäin sitten sairauslomalle ja kerroin lääkärille kaiken.Luonnollisesti lääkäri oli aivan kauhuissaan.Tää tapahtui v.2006.Nyt olen omassa päiväkodissa töissä ja meillä kaikki opet ja hoitsut ovat "normaaleja" ja hyviä tyyppejä.

• tosi ilkeetä

joillakin varmaan siihen aikaan kunnon ennenvanhainen kasvatusmetodi käytössä.
        itse olin 90-luvun alussa 94-vuoteen päiväkodissa,ja siellä oli kyllä ihan kivat tarhantätit ja ruokaa sai kyllä ite ottaa.ja jättää jos haluaa.tottakai on hyvä lapselle opettaa,että ottaa sen verran kun jaksaa.mutta eihän joskus vahingolle mitään voi,eikä saakkaan suuttua.miltä hoitajista itsestään tuntuisi,jos joutuisivat pakkosyöttöön?hyvin alistamista toi.se on myös lapsen alistamista.

• SEISOVAN PÖYDÄN ÄÄREEN?
        tosi ilkeetä kirjoitti:

joillakin varmaan siihen aikaan kunnon ennenvanhainen kasvatusmetodi käytössä.
        itse olin 90-luvun alussa 94-vuoteen päiväkodissa,ja siellä oli kyllä ihan kivat tarhantätit ja ruokaa sai kyllä ite ottaa.ja jättää jos haluaa.tottakai on hyvä lapselle opettaa,että ottaa sen verran kun jaksaa.mutta eihän joskus vahingolle mitään voi,eikä saakkaan suuttua.miltä hoitajista itsestään tuntuisi,jos joutuisivat pakkosyöttöön?hyvin alistamista toi.se on myös lapsen alistamista.

Valkkaa ja valkkaa:en tykkää tuosta, tuota en ainakaan syö, hyi mitä toi on, näyttää karseelle, onpa pahan näköistä....mutta KUKAAN EI PAKOTA ottamaan ja SYÖMÄÄN sitä pahaa väkisin!
        Mun hyvänmakunen ei ole sama kuin lapsen hyvänmakuinen! En voi siis väittää, syö, se on hyvää!

• isukkiiii

Jos tuo pitää paikkaansa, on se sairasta ja tuomittavaa.

• Kuka on syytettyjen puolella

Miksi asiaan puututtiin vasta vuodenvaihteessa? Miksi kukaan ei uskaltanut puuttua asiaan aikaisemmin, vai oliko kyseiset hoito- ja ruokintatavat muidenkin hoitajien mielestä normaalia?
      Kuka päättää heidän jatkosta työnantajan palveluksessa, päiväkodin johtaja, perusturvalautakunta, kunnan johtaja vai kunnan hallitus? Jos tuomiota ei tulekkaan, palaavatko he vanhaan työpaikkaansa?

• 2 tytön isä

Onneksi meillä on ihana hoitopaikka.Lapsi oikein odottaa sinne pääsyä.Mutta nuo kaksi natsi-hirviö "hoitaja"lutkaa pitäisi kyllä suolata ihan oikeasti..ainakin pakkosyöttää niille kilo ihmispaskaa.Jos oksentaa,niin sitten uudestaan vaan.

• Entistä työpaikkaansa?
        2 tytön isä kirjoitti:

Onneksi meillä on ihana hoitopaikka.Lapsi oikein odottaa sinne pääsyä.Mutta nuo kaksi natsi-hirviö "hoitaja"lutkaa pitäisi kyllä suolata ihan oikeasti..ainakin pakkosyöttää niille kilo ihmispaskaa.Jos oksentaa,niin sitten uudestaan vaan.

Eli onko lapsesi kyseisessä päiväkodissa hoidassa ja nyt viihtyvät siellä?

• ja vielä kerran joo

ja mistäs tiedätte ettei ole lapsi keksinyt koko juttua? Kyllä ne jotkut lapsetkin osaavat valehdella.

• ollenkaan

osaa yksivuotias valehdella, tuskin vielä puhuakkaan. Näissä kaikissa tapauksissahan on ollut aikuinen silminnäkijä todistamassa.

• kehitystarha

Miten on pakko kenenkaan aidin jattaa YKSi-vuotias vauva PAIVAKOTIIN toisten raakattavaksi?!!! Johan tuollaisesta tulee traumoja ihan jo senkin takia, etta aiti "hylkaa" lapsensa joka paiva ja koko paivaksi. Puhumattakaan siita, etta tarhojen tadeilla ei ole aikaa/kykya huolehtia kaikista lapsista niin kuin vanhemmilla.

Kylla lapsen kanssa pitaisi se kolme vuotta jaksaa olla, etta lapsi saa terveen pohjan elamalleen.

Jos oma ura on niin tarkea, etta et raaski rahan takia jaada kotiin, niin loydatpa karman lain mukaan sitten itsesi mummona vanhainkodissa, jossa sut jatetaan istumaan pissassa ties miten pitkaksi aikaa ja yksin pimeaan.

Olen nahnyt niin usein kaikkea traumaattista lasten tarha-elosta, etta mikaan mahti maailmassa ei ole saanut minua jattamaan lapsiani tarhaan ennen 3-vuoden ikaa. Ja silloinkaan en joka paiva. Lapseni ovat tasapainoisia, ja oma ura on hyvilla mallillaan nyt kun lapset ovat koulussa (meilla alkaa koulu 5-vuotiaana taalla pain maailmaa).

Koulun opettajat ovatkin aina sanoneet minulle, etta huomaa etta itse olet kasvattanut lapsesi, koska he ovat paljon rauhallisempia kuin tarha-kasvatit, jotka tarvitsevat aina paljon huomiota, koska eivat ole saaneet sita kotoa.

Meilla oli au-pair, (lapset olivat jo koulussa) joka opiskeli lastentarhan hoitajaksi. han tyoskenteli hyvassa tarhassa ja sanoi, etta kylla se niin vaan on, etta han ei tule ikina jattamaan omia lapsiaan tarhaan. Nyt han saa pian esikoisensa, ja vaikka hanella ja miehellaan ei ole paljoa rahaa, niin meinaa jaada pois duunistaan, vaikka voisi vieda lapsensa sinne samalla kun itse tyoskentelee.

Niille, jotka ovat esim. yksinhuoltajia tai muuten vaan koyhia, niin tarha on pakollinen. Mutta taitaa olla kylla vahan niin, etta ura-aidit ne tarhojen tilat tayttaa. Luodaan kansa taynna tunnevammaisia.

Haukkukaa vaan minka kerkeatte mua, mutta tutkimustenkin mukaan lapsen kuuluisi saada olla edes yhden vanhemman kanssa vahintaan 3-vuotiaaksi.

• yh-mamma

"Niille, jotka ovat esim. yksinhuoltajia tai muuten vaan koyhia, niin tarha on pakollinen."

Olin yh-äiti, köyhä.. ja hoidin lapseni ITSE-kotonani-kunnes lapsi oli jo 9-vuotias! Otin päivähoitokavereita 3 lasta siihen ja hyvin meni vuosikausia...

Nyt lapsi on jo liki 20v ja mukava,menestyvä nuori.
        Oma äitini oli kotona kun tulin koulusta...vieläkin muistan sen kuinka ihanaa se oli!

• Kunnollinen äiti

Kunnollinen äiti hoitaa lapset kotona kouluikäiseksi, eikä hylkää kolmivuotiaana tarhaan. Miten sinä olet voinut jättää lapsesi vieraalle rääkättäväksi? Halveksittavaa toimintaa. Johan lapselle tulee traumojakin, kun jättää kolmivuotiaana tarhaan ja ymmärtää äidin hylkäävän!!!

• mielipiteeseesi..

tasantarkkaan. Tiedän omasta kokemuksesta eräänkin perhepv.hoitajan, jonka puoliso on syyllistynyt aikoinaan sisarensa seksuaaliseen ahdisteluun, joka oli melkoisen pahaa toimintaa, mutta asia jäi selvittämättä, koska samainen mies ei pystynyt tai ei tietenkään halunnutkaan tunnustaa pitkäaikaista kiusaamistaan sisartaan kohtaan; eipä tietenkään. Onneksi tuossa surullisessa jutussa sisar pystyi puolustautumaan joltesinkin, jottei sentäs raiskausta päässyt tapahtumaan, mutta tarpeeksi pahaa kuitenkin. Tuossa tapauksessa tekijä oli mieleltään sairas, ja myöhemmät kuviot tekijän elämässä tavallaan estivät uhria tuomasta asiaa oikeudellisesti julki, koska siten seuraukset olisivat saattaneet olla todella surulliset, joten säälin puolelle piti kääntyä kokolailla ja armahtaa sairasta ihmistä.
        Myöhemmin tämän samaisen "pahantekijän" vaimo ryhtyi perhepäivähoitajaksi, ja niinpä niin, jokainenhan voi sitten omissa nupeissaan ajatella jatkon.
        Sen taasen aika näyttää, mitä on tapahtunut, jos on tapahtunut, mutta toivottavasti ei. Tässä tapauksessa itse pääepäilty on jo kuollut aikapäiviä sitten, joten...

• kyseiseen tutkimukseen

jotain linkkiä ym. tietoa jotta me "tyhmät" viisastutaan?

• täysin yksinhuoltaja
        yh-mamma kirjoitti:

"Niille, jotka ovat esim. yksinhuoltajia tai muuten vaan koyhia, niin tarha on pakollinen."

Olin yh-äiti, köyhä.. ja hoidin lapseni ITSE-kotonani-kunnes lapsi oli jo 9-vuotias! Otin päivähoitokavereita 3 lasta siihen ja hyvin meni vuosikausia...

Nyt lapsi on jo liki 20v ja mukava,menestyvä nuori.
        Oma äitini oli kotona kun tulin koulusta...vieläkin muistan sen kuinka ihanaa se oli!

Minä vein (siihen aikaan äitiysloma oli lyhyt) poikani 9 kuukauden vanhana hoitoon, mutta ensin perhepäivähoitoon. Kun hän oli 5-vuotias, saatiin tarhapaikka, josta oltiinkin iloisia. Tarha opetti sosiaalisuuteen, ja sitä poikani onkin. Toisin kuin äitinsä =). Ja poika on nyt menestyvä yliopisto-opiskelija. Ikinä ei muistele hoitajia mitenkään negatiivisesti, vaikka villinä poikana välillä joutui pk:n johtajan puhutteluun.

Minulla ei olisi ollut mahdollisuutta hoitaa poikaa kotona, ja uskon, että en olisi ollut edes paras mahdollinen hoitaja.

• fgdf
        mielipiteeseesi.. kirjoitti:

tasantarkkaan. Tiedän omasta kokemuksesta eräänkin perhepv.hoitajan, jonka puoliso on syyllistynyt aikoinaan sisarensa seksuaaliseen ahdisteluun, joka oli melkoisen pahaa toimintaa, mutta asia jäi selvittämättä, koska samainen mies ei pystynyt tai ei tietenkään halunnutkaan tunnustaa pitkäaikaista kiusaamistaan sisartaan kohtaan; eipä tietenkään. Onneksi tuossa surullisessa jutussa sisar pystyi puolustautumaan joltesinkin, jottei sentäs raiskausta päässyt tapahtumaan, mutta tarpeeksi pahaa kuitenkin. Tuossa tapauksessa tekijä oli mieleltään sairas, ja myöhemmät kuviot tekijän elämässä tavallaan estivät uhria tuomasta asiaa oikeudellisesti julki, koska siten seuraukset olisivat saattaneet olla todella surulliset, joten säälin puolelle piti kääntyä kokolailla ja armahtaa sairasta ihmistä.
        Myöhemmin tämän samaisen "pahantekijän" vaimo ryhtyi perhepäivähoitajaksi, ja niinpä niin, jokainenhan voi sitten omissa nupeissaan ajatella jatkon.
        Sen taasen aika näyttää, mitä on tapahtunut, jos on tapahtunut, mutta toivottavasti ei. Tässä tapauksessa itse pääepäilty on jo kuollut aikapäiviä sitten, joten...

Ja sinulle ei tullu mieleen ilmoittaa asiasta minnekkään? Siis , että mahdollinen pedofiili on lasten lähellä...

• muuttunut vuosien varrella

Omat tarhakokemukseni eivät myöskään ole siltä ruusuisemmasta päästä. Kauheat traumathan niistä vuosista jäi. Kesäkuumalla sisällä käyminen juomisen takia oli ankarasti kielletty ja ruoka pakotettiin nielemään kyytipoikana vain pieni tilkka maitoa. Järsimme myös kohtalotovereiden kanssa havunneulasia nälissämme. Eikä tästä ole aikaa kun hieman yli 10 vuotta. Hoitajat olivat jo silloin seonneet vallasta ja ovat sitä edelleen. Harva äiti ja isä ottaa lapsensa reaktioita tosissaan, kun ipana alkaa itkeä jo pelkästä tarhasta puhumisesta

• No kyllä pitäis kuule sullekkin syöttää. Älä jeesustele maailman tai suomen kauheuksia. Mitkään ei oo niin rasittavia ku hipit ja muut maailmanparantajat:)

• päivähoitohklk:n...

...taustat aivan tosissaan ja piiruntarkasti nykypäivänä? En yhtään ihmettele, että tuollaista tapahtuu päiväkodeissa ja ajatelkaa vaan, mitä kaikkea saattaa ja tapahtuukin perhepäivähoitopaikoissa lapsille, ja tapahtumat eivät ehkäpä koskaan tule ns. päivänvaloon tai jos jotain väärää on tapahtunutkin hoitolapselle, niin lapsi saa ikuiset "haavat" kärsittäväkseen, etenkin jos ei osaa tai kykene hakemaan itselleen myöhemmin apuja.
      Itse en omia lapsiani tuon takia edes viennyt lapsiani perhepäivähoitoon saatika päiväkotiin vaan hoidin omat lapseni itse ja muutenkin minulla oli siihen mahdollisuus, että äitinä hoidin omat lapseni, kun he olivat pieniä.

• työskenteleviltä

pyydetään rikosrekisteriote, ennen työsuhteen alkamista (laki määrää) jossa näkyvät jos tilillä on seksuaalirikoksia ja törkeitä pahoinpitelyjä, siis ne joista kyseinen henkilö on tuomittu. Ei siis kaikki rikokset.

Jossain tapauksissa (;aloilla/työssä) voidaan pyytää poliisirekisteriote, mutta en tiedä onko päivähoidon alalla tämä missään käytäntönä. (epäilen)

Vanhempana toivoisin viimeisen olevan käytäntönä, mutta toisaalta ymmärrän, että työntekijän koko henkilöhistoria ei välttämättä ole merkityksellinen tässä yhteydessä.
        Ja toisaalta taas onhan näitäkin ihmisiä joilla saattaa olla paljonkin epäeettistä ja väkivaltaista käyttäytymistä "tilillään" mutta eivät ole siitä syystä tai toisesta koskaan joutuneet vastaamaan.

En lähtisi, (enkä hoitoikäisen lapseni kohdalla murehdi)päivähoidon työntekijöiden pätevyyttä/eettisyyttä ym. yksittäisten tapauksien perusteella kyseenalaistamaan, koska kuitenkin itselläni kokemukset (lasteni vanhemapana ja työntekijänä)päivähoidosta (pienistä erimielisyyksistä huolimatta) ovat pääosin todella positiivisia.

• niin, mutta kun...
        työskenteleviltä kirjoitti:

pyydetään rikosrekisteriote, ennen työsuhteen alkamista (laki määrää) jossa näkyvät jos tilillä on seksuaalirikoksia ja törkeitä pahoinpitelyjä, siis ne joista kyseinen henkilö on tuomittu. Ei siis kaikki rikokset.

Jossain tapauksissa (;aloilla/työssä) voidaan pyytää poliisirekisteriote, mutta en tiedä onko päivähoidon alalla tämä missään käytäntönä. (epäilen)

Vanhempana toivoisin viimeisen olevan käytäntönä, mutta toisaalta ymmärrän, että työntekijän koko henkilöhistoria ei välttämättä ole merkityksellinen tässä yhteydessä.
        Ja toisaalta taas onhan näitäkin ihmisiä joilla saattaa olla paljonkin epäeettistä ja väkivaltaista käyttäytymistä "tilillään" mutta eivät ole siitä syystä tai toisesta koskaan joutuneet vastaamaan.

En lähtisi, (enkä hoitoikäisen lapseni kohdalla murehdi)päivähoidon työntekijöiden pätevyyttä/eettisyyttä ym. yksittäisten tapauksien perusteella kyseenalaistamaan, koska kuitenkin itselläni kokemukset (lasteni vanhemapana ja työntekijänä)päivähoidosta (pienistä erimielisyyksistä huolimatta) ovat pääosin todella positiivisia.

...menneisyydessä olevia esim. perhepäivähoitajan omia tai perhepäivähoitajan puolison tai muun perheenjäsenen seksuaalirikosta, joka oikeudellisesti määrittyisi tuomittavaksi eri asteisena, ei välttämättä ole tullutkaan viranomaisten tietoon erinäisistä syistä; ja niitä riittää ja syitäkin niihin. Rikokset vanhettuvat ja todistajia kuolee ympäriltä jne.
        Nythän eivät sellaiset lastenhoitoaloille koulutetut ja niihin hommiin haluavat yleensäkään saa ryhtyä edes laillisesti ko. töihin lasten parissa, joilla on rikosrekisterissään merkintä esim. lapseen kohdistuvasta seksuaalisesta rikoksesta, josta on saannut oikeuden tuomion.

• ote..
        työskenteleviltä kirjoitti:

..pyydetään vain ja ainoastaan itse perhepäivähoitajalta, mutta ei perhepäivähoitajan perheenjäseniltä eli hyvin usein perheessä asuu myös ko.hoitajan vakituinen avio-/avopuoliso, jolla on ties millainen rikosrekisteri tai hän on muutoin piilorikollinen seksuaalisessa käytöksessään.

Entäpä yksityiset perhepäivähoitajat; tutkitaanko heidän nuhteettomuuttaan yhtä tehokkaasti kuin yhteiskunnan palveluksessa olevia perhepäivähoitajia?

• hoitaja pieni
        ote.. kirjoitti:

..pyydetään vain ja ainoastaan itse perhepäivähoitajalta, mutta ei perhepäivähoitajan perheenjäseniltä eli hyvin usein perheessä asuu myös ko.hoitajan vakituinen avio-/avopuoliso, jolla on ties millainen rikosrekisteri tai hän on muutoin piilorikollinen seksuaalisessa käytöksessään.

Entäpä yksityiset perhepäivähoitajat; tutkitaanko heidän nuhteettomuuttaan yhtä tehokkaasti kuin yhteiskunnan palveluksessa olevia perhepäivähoitajia?

Kyllä yksityisiltä perhepäivähoitajilta vaaditaan myös rikosrekisteriote esitettäväksi kuten muiltakin lasten parissa työskenteleviltä.Muutenkin yksityistä hoitoa valvotaan.On turhaa spekulointia,mikä on paras tai huonoin päivähoitomuoto.Joku on aina jollekin se paras.

• miten sitten
        niin, mutta kun... kirjoitti:

...menneisyydessä olevia esim. perhepäivähoitajan omia tai perhepäivähoitajan puolison tai muun perheenjäsenen seksuaalirikosta, joka oikeudellisesti määrittyisi tuomittavaksi eri asteisena, ei välttämättä ole tullutkaan viranomaisten tietoon erinäisistä syistä; ja niitä riittää ja syitäkin niihin. Rikokset vanhettuvat ja todistajia kuolee ympäriltä jne.
        Nythän eivät sellaiset lastenhoitoaloille koulutetut ja niihin hommiin haluavat yleensäkään saa ryhtyä edes laillisesti ko. töihin lasten parissa, joilla on rikosrekisterissään merkintä esim. lapseen kohdistuvasta seksuaalisesta rikoksesta, josta on saannut oikeuden tuomion.

tuon ongelman lähtisit ratkaisemaan?

Kai nyt jokainen ymmärtää, että ei kukaan voi perusteetta lähteä kenenkään rikostaustaa (sitä mikä ei näy siellä rekisterissä) selvittämään, kun sellaista ei ole laissa vaadittu, vaikka kuinka on lapsen etu kyseessä.

Toivotaan vain, että näiden mediassa olleiden tapausten myötä tehtäisiin radikaaleja muutoksia esim. lakiin. (Koska se on ehkä tehokkain keino saada kaikki tahot "sitoutumaan")

Esim rikostaustan selvittäminen tietyin väliajoin ja perhepäivähoidossa myös muilta lasten kanssa tekemisissä olevilta (lastensuojelussa, esim. sijaisperhe ja perhekotitoiminnassa näin toimitaan)

Eettiset tavoitteet (yleensäkin tavoitteet ja toimintatavat) myös selkeämmiksi ja kaikkien nähtäville, jolloin niiden noudattamatta jättämiseen voitaisiin helpommin puuttua. (Tällöin ei jää tulkinnan varaa mikä on sallittua ja mikä ei, koska näitäkin näköjään vielä löytyy, jotka eivät tiedä missä se raja menee)

Tarkat päivähoidon strategiat, jossa myös tämänkaltaiset asiat on huomioitu (ehkäisy).

Henkilökunnalle työnohjausta; vaikeat tapaukset voi purkaa ilman huolta juoruamisesta/vaitiolovelvollisuuden rikkomisesta, jolloin myös mahd. väärinkäytökset tulee ilmi ja rohkeutta ilmoituksiin.

Henkilökunnan koulutusta esim. väkivallan muodoista ja esiintymisestä, sekä yhteistyöstä vanhempien/muiden tahojen kanssa, kasvatuskumppanuudesta tai lapsilähtöisyydestä ym...

Kuitenkin vaikka päivähoidosta puhutaan, olen sitä mieltä, että myös muilla aloilla on varmasti samanlaisia ongelmia. Tiedän esim. erään sairaanhoitajan joka on syyllistynyt pahoinpitelyyn, joka ei ole tullut ilmi, koska uhri ei nostanut syytettä, vaikka hänellä oli todistaja ja lääkärintodistuskin ....

Ja huom. Lasten (mutta myös muiden puolustuskyvyttömien asiakkaiden/potilaiden) kanssa työskennellään muillakin aloilla kuin päivähoidossa ja koulussa. Esim. harrastustoiminnassa, terveydenhuollossa ym.
        Ei siis syyllistetä vain yhtä ammattikuntaa, kun esimerkkejäkin, aivan lähimenneisyydestä löytyyy useammiltakin tahoilta...

• Kirjaimellisesti

Tuota siis todellakin tapahtuu ja on aina tapahtunut kirjaimellisesti jatkuvalla syötöllä. Hehhe hehhe heh. Joo, oli pakko, anteeksi.

Muistan kyllä varsin elävästi omilta ala-aste ajoilta (90-luvun alkupuoli) muutamat kerrat kun joku ei tykännyt ruoasta, oksensi lautaselle ja opettaja huutaa pää punaisena vieressä että "tässä istutaan niin kauan kunnes lautanen on tyhjä!!". Ja niin istuttiinkin, josta seuraksena muistan esim. kuinka eräs tyttö pissi housuunsa kun opettaja ei edes päästänyt vessaan ennenkun lautasellinen oksennettua ruokaa oli syöty.

En ole millään tapaa väkivaltainen ihminen, mutta tuollaisilta oksennuksensyöttäjiltä olisin valmis lyömään samantien hampaat suusta ja tajun kankaalle. Lapselle jää tuollaisista traumoja ja pelkoja hyvin, HYVIN pitkäksi aikaa.

• alan opiskelijana

Joku sanoi tuolla, että lapset kasvatetaan pellossa, eikä ulkopuolinen voi asettaa enää rajoja lapsille. Se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Alaa opiskelevana ihmisenä tiedän, kuinka meitä ohjataan asettamaan rajoja. Meitä ei ole koskaan kehotettu syöttämään lapselle oksennusta, jotta rajat asettuisivat. Järjen pitäisi sanoa, että jos lasta syötetään pakolla, asenne ruokaa kohtaan ei ainakaan muutu myönteisemmäksi. Kaikkea pitää toki maistaa, ja useamman kerran, mutta jos ei ruoka maistu ollenkaan, pois pöydästä vain, ja seuraavalla kerralla syödään paremmalla halulla. Ihmiseltä menee monta maistamiskertaa tottua ruoan makuun. Kun lapset maistavat ruokaa monia kertoja, suu tottuu niihin, tai sitten ei. Jos lapsia pelotellaan ruokapöydässä, ruuan makuun ei varmasti totu. Lapsia ei voi kasvattaa pelolla ja pakolla, aika monelle oli kehittynyt traumat joitakin ruokia kohtaan kun niin oli tehty.

• alan opiskelijana
        alan opiskelijana kirjoitti:

Joku sanoi tuolla, että lapset kasvatetaan pellossa, eikä ulkopuolinen voi asettaa enää rajoja lapsille. Se ei pidä ollenkaan paikkaansa. Alaa opiskelevana ihmisenä tiedän, kuinka meitä ohjataan asettamaan rajoja. Meitä ei ole koskaan kehotettu syöttämään lapselle oksennusta, jotta rajat asettuisivat. Järjen pitäisi sanoa, että jos lasta syötetään pakolla, asenne ruokaa kohtaan ei ainakaan muutu myönteisemmäksi. Kaikkea pitää toki maistaa, ja useamman kerran, mutta jos ei ruoka maistu ollenkaan, pois pöydästä vain, ja seuraavalla kerralla syödään paremmalla halulla. Ihmiseltä menee monta maistamiskertaa tottua ruoan makuun. Kun lapset maistavat ruokaa monia kertoja, suu tottuu niihin, tai sitten ei. Jos lapsia pelotellaan ruokapöydässä, ruuan makuun ei varmasti totu. Lapsia ei voi kasvattaa pelolla ja pakolla, aika monelle oli kehittynyt traumat joitakin ruokia kohtaan kun niin oli tehty.

Joku ihmetteli, osaako yksivuotias syödä itse jo. Luultavasti ainakin lämpimät ruuat sun muut vielä syötetään, vähän sormisyötäviä varmaankin opettelee. Ja sitten: Lapsilla, niinkuin aikuisillakin on nälkä ( lapsilla vielä hyvin terve yleensä) joka säätelee sitä, että lapsi todella syö siihen nälkäänsä, kun ruokaa tarjotaan, mutta lapsi tietää myös sen hetken, jolloin ruoka ei enää maistu ja maha on täysi kun turusen pyssy. Ei silloin auta päiväkodin tädin tunkea loppua annosta väkisin. Jotkut kummastelivat, miksei lapsia enää kasvateta " mallikansalaisiksi" kurittamalla. Saisivat opiskella lempeämpiä rajanasettamisia oikein urakalla. Kiinnipitämisestä: se on oikein, jos lapsi on aggressiivinen, mutta silloinkaan kiinni ei saa pitää lujasti. Jos lapseen sattuu, kiinni pidetään selvästikkin liian lujaa, eikös?

• Kirjaimellisesti
        alan opiskelijana kirjoitti:

Joku ihmetteli, osaako yksivuotias syödä itse jo. Luultavasti ainakin lämpimät ruuat sun muut vielä syötetään, vähän sormisyötäviä varmaankin opettelee. Ja sitten: Lapsilla, niinkuin aikuisillakin on nälkä ( lapsilla vielä hyvin terve yleensä) joka säätelee sitä, että lapsi todella syö siihen nälkäänsä, kun ruokaa tarjotaan, mutta lapsi tietää myös sen hetken, jolloin ruoka ei enää maistu ja maha on täysi kun turusen pyssy. Ei silloin auta päiväkodin tädin tunkea loppua annosta väkisin. Jotkut kummastelivat, miksei lapsia enää kasvateta " mallikansalaisiksi" kurittamalla. Saisivat opiskella lempeämpiä rajanasettamisia oikein urakalla. Kiinnipitämisestä: se on oikein, jos lapsi on aggressiivinen, mutta silloinkaan kiinni ei saa pitää lujasti. Jos lapseen sattuu, kiinni pidetään selvästikkin liian lujaa, eikös?

Kyllä näin on. Minäkään en voi käsittää miksi lapset pitäisi kasvattaa sillä vanhanajan kurittamisperiaatteella. Toki kuria ja rajoja pitää olla, mutta oksennuksen syöttäminen ja yleensäkin pakkosyöttäminen menee jo pahasti yli. En usko että maailmassa on yhtään ihmistä, joka syö kaikkea ruokaa mitä ikinä eteen sitten tuodaankin, vaikka niin monet väittävät olevansa mukamas "kaikkiruokaisia".

Jos lapsella on maha täynnä, sitä ei kukaan usko (varsinkaan opettajat ja tarhatädit) jos lautasella on vielä ruokaa jäljellä. Joten sitten alkaa show: "pitää syödä lautanen tyhjäksi". "Syö nyt vaan että jaksat". "vai etkö tykkää, kyllä kaikkea pitää opetella syömään". Ja niin edelleen ja niin edelleen.

Minä en ole koskaan tykännyt tomaatista, kurkusta, vihanneksista enkä juureksista, en kurpitsasta, kaalista enkä ruuasta jossa noita on. Tässä vaiheessa minua aina luullaan epäterveelliseksi, lihavaksi ja laiskaksi. Väärin. Olen mielestäni melko hyvä esimerkki miten hyvässä kunnossa ihminen voi olla ilman että syö terveellisesti (nykyään kun siis terveellisesti syöminen tuntuu tarkoittavan suurimmalta osin kasvisruokavaliota).

Koulussa syötettiin noita ruokia väkisin, en syönyt, opettaja huusi, en syönyt, maistoin vähän, opettaja huusi. Olin niin kauan syömättä kunnes opettaja kyllästyi, ruoka oli kylmää ja ruokailun jälkeinen tuntikin oli jo ohi. Lopulta opettaja kävi käsiksi ja sain mustelman käteeni. Muutama vuosi myöhemmin opettaja potkittiin koulusta pihalle vanhempien painostuksesta. Hän sai potkut myös seuraavasta koulusta jonne oli jollain tavalla päässyt opettamaan, koska hän harrasti samaa siellä. Suorastaan nöyryytti lapsia, ei päästänyt vessaan, jos joku ei syönyt ruokaa niin käytti seuraavankin tunnin siihen että luokka katsoo kun toista yritetään väkisin saada syömään jne. Ei opeta tuo akka enää ketään ikinä, ja tuskin päästetään ihan heti lasten kanssa tekemisiin.

Luulisin että samantyyppiset ihmiset olivat asialla myös näissä päiväkoti-oksennuksen syönti -jutuissa.

• 6 vuorokautta

Jäljellä

• 5 vuorokautta

Odotusta...

• 4 vuorokautta

Harmi kun juttu ei ehdi viikonlopun lööppeihin...

• 3 vuorokautta

...

• 2 vuorokautta

...

• että....

"äipät" pääsee avautumaan. Kaikki ovat olevinaan niin hyviä kasvattajia, vaikka jo ulosannista ja suomenkielen taidon puutteesta voi hyvin tehdä johtopäätöksiä... Sitten vielä kiroilevat ja uhkailevat väkivallalla tyyliin, että jos vaan joku mun kakaralleni niin........Kuten joku jo tuolla ylempänä totesikin: parempi niillä mukuloilla kuitenkin on siellä päiväkodissa olla edes osa vuorokautta!

• 12½ TUNTIA

Mikä lehti julkaisee tuomion ensimmäisenä?. Jokohan silloin kerrotaan jo nimetkin?

• nimitti

sinut tuomiopasuunaksi?
        Menehän vähän itseesi!

• hah hah

• vielä LAINVOIMAINEN
        hah hah kirjoitti:

Pitääkö joka asiaa paisutella. Pätemisen tarve on suuri, jos ei ole elämässään saanut muuta aikaan, kuin räkänokkakersoja, joita ei sitten sais pitää edes kurissa.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1555778

Voipi hyvinkin olla, että asia annetaan ammattituomareiden ratkaistavaksi hovioikeuteen...

• rsgrsd
        hah hah kirjoitti:

Pitääkö joka asiaa paisutella. Pätemisen tarve on suuri, jos ei ole elämässään saanut muuta aikaan, kuin räkänokkakersoja, joita ei sitten sais pitää edes kurissa.

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1555778

No kukahan tämänkin vastauksen kirjoittaja on..toivottavasti ei päiväkodissa töissä. Itse päiväkodissa työskennelleenä toivon, että seuraukset vielä tulevat näille hoitajille. Päiväkodeissa on ihan inhimillisiäkin työntekijöitä, mutta mukaan mahtuu näitä.

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En voi jutella kanssasi

tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih
      Tunteet
      49
      6435
    2. Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.

Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j
      Maailman menoa
      656
      2737
    3. Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa

Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens
      Maailman menoa
      83
      1229
    4. Koska olet rakastellut

Kaivattusi kanssa viimeksi?
      Ikävä
      84
      1175
    5. Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?

Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.
      Ikävä
      90
      1160
    6. Anteeksi Pekka -vedätys

Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä
      Maailman menoa
      61
      1103
    7. Miten saisin

Sinut omakseni?
      Ikävä
      89
      1090
    8. Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.

Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä
      Idän uskonnot
      280
      1084
    9. Kumpi tästä

Teidän tilanteesta teki vaikeaa? Sivusta
      Ikävä
      71
      985
    10. Kaikkia ei voi miellyttää

Eikä ole tarviskaan. Hyvää huomenta ja mukavaa perjantaita. 😊❄️⚜️✌🏼❤️
      Ikävä
      229