Olen n. 10 vuoden tauon jälkeen aloittanut uudelleen tansseissa käymisen. Olen huomannut, että tavallinen tanssitaito ei enää tahdo lavoilla riittää. Osaan valssin, tangon, foxin, jenkan ja perushumpan, mutta tällaisella taidolla ei enää tahdo pärjätä. Lavat ovat täynnä "huipputanssijoita" ja usein nämä huiput hakevatkin vain ja ainoastaan omia tuttujaan. Aika kaukana tanssimisen ilosta ja hauskasta yhdessäolosta ovat mielestäni lavatanssit nykyään. Ja olen siis n. 40 v. nainen, joka tykkäisi tanssia "tavallisia" perustansseja, en edes tiedä haluanko oppiakaan rumbaa, sambaa, cha-cha-chata jne.
Tavallinen taito ei enää riitä?
64
8791
Vastaukset
- Parkettien partaveitsi
Kyllä tavallinen tanssitaito riittää. Ole huoleti. Osaan mielestäni hyvin nämä perinteiset ja omalla tyylilläni, ja muita matkien, näitä latinolaisia. Tämä on vain sellainen ohimenevä vaihe, jotta pitäisi osata jokalähtöön. Uusia nelikymppisiä tarvitaan korvaamaan kuusikympiset.
- enkö
saakkaan enää käydä lavoilla kun olen kuuskymppinen,tanssin osaava mummeli!!
Harmi,mitäs nyt? - tai virkkaaminen
enkö kirjoitti:
saakkaan enää käydä lavoilla kun olen kuuskymppinen,tanssin osaava mummeli!!
Harmi,mitäs nyt?Suosittelisin pitsin nypläämistä tai virkkaamista.
- kaisaliisa
sillä että kuusikymppiset korvattaisiin uusilla nelikymppisillä?Luuletko että nuorempi on parempi tanssija vai mitä?
- kivempi
kaisaliisa kirjoitti:
sillä että kuusikymppiset korvattaisiin uusilla nelikymppisillä?Luuletko että nuorempi on parempi tanssija vai mitä?
Kuusikymppinen on jo vanha(nainen) tanssipaikalle.
Nelikymppinen on vielä seksikäs ja haluttava tanssitettava. - mummelia
kivempi kirjoitti:
Nelikymppinen on vielä seksikäs ja haluttava tanssitettava....sitten haetaan tosi paljon,vaikka olen niin tosi vanha,osaisinkohan kuitenkin tanssia!!
- kaisaliisa
kivempi kirjoitti:
Nelikymppinen on vielä seksikäs ja haluttava tanssitettava.minkä ikäinen olet,mutta ilmeisesti jo vanhempi mies.Ja jos seksikkäitä ja HALUTTAVIA naisia haet tanssiin,tuntuu ettei se tanssiminen se pääasia olekaan,ainakaan pystyasennossa.Ja onneksi on nuorempia miehiä jotka haluaa vanhempia naisia,pitävät jopa seksikkäänä ja haluttavana..
- kaisaliisa
kivempi kirjoitti:
Nelikymppinen on vielä seksikäs ja haluttava tanssitettava.mieleen että jos kuusikymppinen(nainen) on vanha tanssipaikoille,niin entäs 60 mies,ei kai sekään voi sinne ikänsä puolesta mennä?
- papparainen
kaisaliisa kirjoitti:
mieleen että jos kuusikymppinen(nainen) on vanha tanssipaikoille,niin entäs 60 mies,ei kai sekään voi sinne ikänsä puolesta mennä?
Me Vaarit olemme kovaa valuuttaa tansseissa, Markkina-arvo nuorten liukkaiden neitojen silmissä Pilvis
- kaisaliisa
papparainen kirjoitti:
Me Vaarit olemme kovaa valuuttaa tansseissa, Markkina-arvo nuorten liukkaiden neitojen silmissä Pilvis
luulin joskus että kaikki vaarit jotka tansseissa käyvät ja innokkaasti hakevat myös osaavat tanssia.Olin tanssilavalla töissä ja eräs tuntematon vanha veteraani kävi kaiken aikaa pyytämässä minua tanssimaan,sanoin etten jouda nyt aivan heti.No,sitten ilmoitettiin lopuksi pari valssia,ja kun valssista pidän,läksinpä papan kanssa lattialle.Mutta voi kauhistus,hän ei osannut edes alkeita,käveli siinä ja yritti kävelyttää minua sinne tänne.Ei siis hajuakaan mistään rytmitajusta.Ne oli elämäni pisimmät kappaleet,ystävät katsoivat sivusta ja nauroivat katketakseen.Olen sopusuhtainen varreltani,mutta poveni on rehevä,ja seksikkääksikin mua sanovat myös nuoremmat miehet.Kyllä tämän papan ainoa tarkoitus oli saada itseään vasten tälläinen rintava nainen.
- mittaaja
Taitaa vain olla, että tavallista on nyt hiukan erilainen tanssi kuin 10 vuotta sitten. Yhtä tavallista nykyinen tanssi on lavoilla kuin kymmenen vuoden takainen kymmenen vuotta sitten.
Opit ihan yhtä helposti tai nopeasti nykyisetkin tanssit kuin aikaisemmin opet silloiset. Tanssitaito ei edelleenkään ole kovin korkea vaikka huisketta onkin enemmän.- KataM
Haluaisin tietää, mitkä paikat Pirkanmaalla ja lähistöllä sopivat tällaiselle "tavalliselle tanssijalle"? Tanssikursille kun en oikein koe intoa lähteä. Lisäksi haluaisin sanoa miehille, että mielestäni on ilkeää alkaa opettaa toiselle uutta tanssia, jos reilusti sanoo ettei osaa eikä osoita kaikkien nähden intoa opetteluun. Minulle kävi kerran näin; Mies haki tanssiin ja halusi tanssia rumbaa. Kerroin etten osaa, mutta väkisin vain piti kaksi tanssia vääntää, ohjata ja opastaa askelissa. Tunsin itseni nolatuksi hölmöksi... Ihan sama kuin jos minä olisin vaatinut miestä keskustelemaan kanssani espanjaksi, vaikka toinen ei olisi osannut sanaakaan.
- ...
KataM kirjoitti:
Haluaisin tietää, mitkä paikat Pirkanmaalla ja lähistöllä sopivat tällaiselle "tavalliselle tanssijalle"? Tanssikursille kun en oikein koe intoa lähteä. Lisäksi haluaisin sanoa miehille, että mielestäni on ilkeää alkaa opettaa toiselle uutta tanssia, jos reilusti sanoo ettei osaa eikä osoita kaikkien nähden intoa opetteluun. Minulle kävi kerran näin; Mies haki tanssiin ja halusi tanssia rumbaa. Kerroin etten osaa, mutta väkisin vain piti kaksi tanssia vääntää, ohjata ja opastaa askelissa. Tunsin itseni nolatuksi hölmöksi... Ihan sama kuin jos minä olisin vaatinut miestä keskustelemaan kanssani espanjaksi, vaikka toinen ei olisi osannut sanaakaan.
Ei todellakaan pitäisi opettaa rumbaa väkisin. Paitsi jos pari pyytää,
Taannoin pyynnöstä opetin chachaata lavalla naiselle (oli hyvä peilaamaan miehen jalkojen liikettä luonnostaan) -- saatiin perusaskel, käden alitus, huiskut ja cross body lead (mikä se sitten onkaan chachassa) onnistumaan kahden kappaleen pikakurssilla.
Toisaalta, menen lattarit foksina jos nainen ei osaa mennä niitä "oikein". (huom! lainausmerkit, ei ole oikeaa ja väärää sosiaalitanssissa!) - ollut saman
KataM kirjoitti:
ongelman edessä, minne tavallinen tanssija voi mennä Pirkanmaalla.. Kesällä Käenkoski on ihan ok, varsinkin jos siellä on joku "tavallinen" orkesteri soittamassa (ei kannata jos on Finlanders) ja talvella Ikaalisten Kylpylän tähtitanssit keskiviikkoisin ovat mainettaan paremmat tanssia ajatellen. Siellä on kyllä nämä ravintolamaailman lieveilmiöt, humalaisia ja muuta mutta yllättävän paljon siellä käy väkeä vain tanssimassa. Siihen baaritiskin tissijonoon ei ehkä kannata mennä, siitä haetaan enemmänkin mukavaan juttu- yms. seuraa. Portaiden alapäähän seisomaan sen näköisenä että tämä tyttö lähtisi tanssimaan niin varmasti onnistuu. Varsinkin jos olet lähtenyt matkaan yksin, isosta naisporukasta miehet ovat hiukan huonoja hakemaan. Miksiköhän niin on?
- sosiaaliteoreetikko
ollut saman kirjoitti:
ongelman edessä, minne tavallinen tanssija voi mennä Pirkanmaalla.. Kesällä Käenkoski on ihan ok, varsinkin jos siellä on joku "tavallinen" orkesteri soittamassa (ei kannata jos on Finlanders) ja talvella Ikaalisten Kylpylän tähtitanssit keskiviikkoisin ovat mainettaan paremmat tanssia ajatellen. Siellä on kyllä nämä ravintolamaailman lieveilmiöt, humalaisia ja muuta mutta yllättävän paljon siellä käy väkeä vain tanssimassa. Siihen baaritiskin tissijonoon ei ehkä kannata mennä, siitä haetaan enemmänkin mukavaan juttu- yms. seuraa. Portaiden alapäähän seisomaan sen näköisenä että tämä tyttö lähtisi tanssimaan niin varmasti onnistuu. Varsinkin jos olet lähtenyt matkaan yksin, isosta naisporukasta miehet ovat hiukan huonoja hakemaan. Miksiköhän niin on?
"isosta naisporukasta miehet ovat hiukan huonoja hakemaan. Miksiköhän niin on?"
Eikös tuo ole aika selvä. Kumpaa itse hakisit mielummin, yksin vai porukassa olevaa tuntematonta miestä jos miehissä ei ole muuta eroa?
Kyllähän se yksin oleva suhtautuu useammin myönteisesti hakuun. Hän on selvästi vieraiden ihmisten haettavana ja muuten joutuisi olemaan yksinään. Porukassa oleva saattaa pahimmillaan ottaa nokkiinsa hausta, jos hakija ei miellytäkään ja kavereiden kanssa juttelu olisi mieluisampaa. - mittaaja
ollut saman kirjoitti:
Melko hyvä pitää olla itsetunto etä uskaltaa porukasta hakea. Koko serurue yhdessä arvioi, että oletko riittävän hyvä hakeaksesi edes yhtä heistä. Yksin olevia haettaessa ei tarvitse miellyttää kuin sitä yhtä.
Lisäksi saattaa tulla pientä sosiaalista painetta haea muitakin seurueen jäseneniä vaikka vain yhtä haluaisi hakea.
Joo. Totta on, että viimeisten 10 v. aikana on tapahtunut melkoinen muutos/kehitys tanssilavoilla erityisesti ns. kädenalitanssien osalta.
Totta on myös se, että useimmat kädenalitanssit voidaan mainiosti tanssia foksina, jos niin halutaan.
Jos kädenalitansseja haluaa opetella, niin helpoiten pääsee alkuun joko fuskun tai buggin avulla. Jos osaat seurata viejääsi foksissa sujuvasti ja hiukan muutakin kuin pelkkää HHNN-askellusta, niin mielestäni fuskuun pääsee sisälle hyvin nopeasti, jos haluaa ko. tanssin oppia. Fuskussahan on täsmälleen samanlainen perusaskellus ja jousto kuin foksissa. Erona foksiin on, että fuskussa tehdään erilaisia "kädenalikuvioita runsaasti".
http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=98&conference=611&posting=22000000035991969
Äskettäin eräs viehättävä ja ennestään tuntematon daami haki minua naistentansseissa fuskulle. Pyyteli anteeksi, kun oli vasta edellisenä päivänä käynyt eka kerran ko. tanssin kurssilla.
Hämmästelin, kun daami seurasi erittäin hyvin eikä seuraamisessa ollut juuri opastettavaa! Viemäni kuviotkin sujuivat vallan mainiosti.
Jokseenkin yhtä helppoa on oppia buggia, jos mies osaa viedä oikein.
Mielestäni muut kädenalitanssit kuten jive, cha cha, rumba ja samba vaativat jonkin verran myös kursseilla käymistä, jotta tanssi alkaa sujua edes vietävän roolissa.- ja muut
fuskaamiset ovat tuoneet mukanaan lavoille ikävän tuulahduksen. Pyöritään, hyöritään sinne ja tänne niin että perustanssia tanssivilla on pelko jäädä jalkoihin. Kehitystähän nämä uudet kuviot ovat entiseen nähden...ikävä kyllä vaan negatiivista kehitystä.
ja muut kirjoitti:
fuskaamiset ovat tuoneet mukanaan lavoille ikävän tuulahduksen. Pyöritään, hyöritään sinne ja tänne niin että perustanssia tanssivilla on pelko jäädä jalkoihin. Kehitystähän nämä uudet kuviot ovat entiseen nähden...ikävä kyllä vaan negatiivista kehitystä.
Kyllä tanssipaikoille mahtuu etenevät ja kädenalitanssijat, jos pysyvät omilla tanssialuilla. Riutta on ollut tänä kesänä tästä hyvä esimerkki ikävässä mielessä.
- jivellekö kaikki
mikavm69 kirjoitti:
Kyllä tanssipaikoille mahtuu etenevät ja kädenalitanssijat, jos pysyvät omilla tanssialuilla. Riutta on ollut tänä kesänä tästä hyvä esimerkki ikävässä mielessä.
Missäs tanssit sitä tavallista foksia jos koko lattia on täynnä niitä "kädenalitanssijoita", reunoja myöten. Ja "akvaariosta" puhumattakaan. Yhtä ja samaa tanssialuetta koko tanssilattia. Näin ainakin Pavilla viime keskiviikkona.
Joku voisi tietysti väittää että mitäs menit lattialle kun soitettiin puhdasta jive-musiikkia. Mutta entäs kun soitetaan selvää foksia tai jopa tangoakin. Yhä kasvava joukko haluaa vääntää kuvioitaan levittäytyen entistä enemmän aivan tanssilattian reunoillekin.
Kyllä minä oikean jiven erotan nopeasta foksista tai vähintään tangosta. Jopa toisinaan tanssinkin jiveä tai fuskua sitä kun sille tuulelle satun. Tanssikoon kukin tyylillään mutta viime aikoina on vain näyttänyt siltä että se, joka joutuu väistymään, on perinteisten tyylien tanssija.
Ps. Olen joskus salaa vahingoniloisena joutunut seuraamaan kun tanssimaailman legenda "Finkut" on ollut lauteilla kun lattia on ollut niin tukossa faneista ettei jivestä, fusksuta tai buggista ole tullut mitään. Ainoa tanssilaji on ollut lyhytaskelinen tönimisen säestämä foksi tai pelkästään paikallaan seisominen. Kädenalitukset vain haaveena. Näin kävi eräällä laivaristeilyllä, jossa Finkut oliva soittamassa. - tlantarpeen mukaan
jivellekö kaikki kirjoitti:
Missäs tanssit sitä tavallista foksia jos koko lattia on täynnä niitä "kädenalitanssijoita", reunoja myöten. Ja "akvaariosta" puhumattakaan. Yhtä ja samaa tanssialuetta koko tanssilattia. Näin ainakin Pavilla viime keskiviikkona.
Joku voisi tietysti väittää että mitäs menit lattialle kun soitettiin puhdasta jive-musiikkia. Mutta entäs kun soitetaan selvää foksia tai jopa tangoakin. Yhä kasvava joukko haluaa vääntää kuvioitaan levittäytyen entistä enemmän aivan tanssilattian reunoillekin.
Kyllä minä oikean jiven erotan nopeasta foksista tai vähintään tangosta. Jopa toisinaan tanssinkin jiveä tai fuskua sitä kun sille tuulelle satun. Tanssikoon kukin tyylillään mutta viime aikoina on vain näyttänyt siltä että se, joka joutuu väistymään, on perinteisten tyylien tanssija.
Ps. Olen joskus salaa vahingoniloisena joutunut seuraamaan kun tanssimaailman legenda "Finkut" on ollut lauteilla kun lattia on ollut niin tukossa faneista ettei jivestä, fusksuta tai buggista ole tullut mitään. Ainoa tanssilaji on ollut lyhytaskelinen tönimisen säestämä foksi tai pelkästään paikallaan seisominen. Kädenalitukset vain haaveena. Näin kävi eräällä laivaristeilyllä, jossa Finkut oliva soittamassa.Silloinkun lavalla on vain muutama pari foksin tanssijoita niin ei ole tarpeellista jättää foksaajia varten lähes tyhjää tanssiväylää. Olen useampiakin kertoja testannut foksin tanssimista silloin kun parketti on muuten täynnä swingtanssijoita tai kädenalifoksaajia. Mitään erityistä vaikeutta tanssin etenemisen suhteen ei näissä tilanteissa ole ollut. Riutalla on usein esiintymislavan ja keskipömpelin välinen tila täynnä swingtanssijoita, ja tässäkään tilanteessa ei yleensä mitään erityisiä ongelmia ole ollut, kun etenevää tanssia on tanssinut swingtanssijoiden alueen läpi.
Silloin kun foksaajien määrä on niin pieni että yhtenäinen foksiväylä ei täyty, niin ei ole mitään mieltä pitää väylää auki koko aikaa muutaman foksaajan takin. Foksaajan tila kyllä avautuu tanssin etenemisen tarpeiden mukaisesti. - foxpoks
tlantarpeen mukaan kirjoitti:
Silloinkun lavalla on vain muutama pari foksin tanssijoita niin ei ole tarpeellista jättää foksaajia varten lähes tyhjää tanssiväylää. Olen useampiakin kertoja testannut foksin tanssimista silloin kun parketti on muuten täynnä swingtanssijoita tai kädenalifoksaajia. Mitään erityistä vaikeutta tanssin etenemisen suhteen ei näissä tilanteissa ole ollut. Riutalla on usein esiintymislavan ja keskipömpelin välinen tila täynnä swingtanssijoita, ja tässäkään tilanteessa ei yleensä mitään erityisiä ongelmia ole ollut, kun etenevää tanssia on tanssinut swingtanssijoiden alueen läpi.
Silloin kun foksaajien määrä on niin pieni että yhtenäinen foksiväylä ei täyty, niin ei ole mitään mieltä pitää väylää auki koko aikaa muutaman foksaajan takin. Foksaajan tila kyllä avautuu tanssin etenemisen tarpeiden mukaisesti.,,"kädenalifoksaajat"-tuota en ole ennen kuullutkaan -vaikka onhan se fusku ja foksi okeastaan samaa tanssia askellukseltaan,,
- jivellekö kaikki
tlantarpeen mukaan kirjoitti:
Silloinkun lavalla on vain muutama pari foksin tanssijoita niin ei ole tarpeellista jättää foksaajia varten lähes tyhjää tanssiväylää. Olen useampiakin kertoja testannut foksin tanssimista silloin kun parketti on muuten täynnä swingtanssijoita tai kädenalifoksaajia. Mitään erityistä vaikeutta tanssin etenemisen suhteen ei näissä tilanteissa ole ollut. Riutalla on usein esiintymislavan ja keskipömpelin välinen tila täynnä swingtanssijoita, ja tässäkään tilanteessa ei yleensä mitään erityisiä ongelmia ole ollut, kun etenevää tanssia on tanssinut swingtanssijoiden alueen läpi.
Silloin kun foksaajien määrä on niin pieni että yhtenäinen foksiväylä ei täyty, niin ei ole mitään mieltä pitää väylää auki koko aikaa muutaman foksaajan takin. Foksaajan tila kyllä avautuu tanssin etenemisen tarpeiden mukaisesti.Eipä niin.
Vaan kun ei siitä kahden swingtanssijan välistäkään viitsi oikein mennä. Saattaisi saada pahannäköisiä mulkaisuja osakseen. Vaan ei auta kuin opetella uudenlainen paikallaan sahaava foksi kun eteenpäin ja taaksepäinkään ei pääse. Vaikka oikeastaan onhan tuollainen keksittykin; fusku nimittäin. Mutta kun joskus haluaisi tanssia sitä oikeata sylitanssia etenevällä askeleella, ihan vaan fiiliksen vuoksi. Eikä vaan kuviohärdelliä veivaten. - tilantarpeen mukaan
Eipä niin.
Vaan kun ei siitä kahden swingtanssijan välistäkään viitsi oikein mennä. Saattaisi saada pahannäköisiä mulkaisuja osakseen. Vaan ei auta kuin opetella uudenlainen paikallaan sahaava foksi kun eteenpäin ja taaksepäinkään ei pääse. Vaikka oikeastaan onhan tuollainen keksittykin; fusku nimittäin. Mutta kun joskus haluaisi tanssia sitä oikeata sylitanssia etenevällä askeleella, ihan vaan fiiliksen vuoksi. Eikä vaan kuviohärdelliä veivaten.Jos joskus vaan haluaa tanssia oikeata sylitanssia, niin siihen on mahdollisuus kaikkina tanssi-iltoina kaikissa tanssipaikoissa. Ne kerrat kun parketti täyttyy ääriään myöten swing-tanssijoista, on aika harvinaisia. Parhaimmillaan muutamankerran illassa tai ei ollenkaan.
Olen swing-tanssijoista täydellä parketilla useitakin kertoja tanssinut tavallista etenevää nopeaa foksia, ja mitään ongelmaa ei ainuttakaan kertaa ole ollut. Niitä katseita kun tanssin tiimellyksessä vaihdellaan, niin ne saattavat näyttää vihaisilta mulkaisuilta, mutta usein ne ovat vain merkkejä siitä, että huomattu on, ja kyllä tilaa annetaan. Se "vihainen mulkaisu" swing-mieheltä on vain hyvä asia, se vaan usein tulkitaan väärin.
Ja useimmissa tapauksissa ei ole edes tarvetta tanssia swingtanssiparien välistä, vaan tila muodostuu yleensä swing-tanssiparin ja seinän väliin. - jivellekö kaikki
tilantarpeen mukaan kirjoitti:
Jos joskus vaan haluaa tanssia oikeata sylitanssia, niin siihen on mahdollisuus kaikkina tanssi-iltoina kaikissa tanssipaikoissa. Ne kerrat kun parketti täyttyy ääriään myöten swing-tanssijoista, on aika harvinaisia. Parhaimmillaan muutamankerran illassa tai ei ollenkaan.
Olen swing-tanssijoista täydellä parketilla useitakin kertoja tanssinut tavallista etenevää nopeaa foksia, ja mitään ongelmaa ei ainuttakaan kertaa ole ollut. Niitä katseita kun tanssin tiimellyksessä vaihdellaan, niin ne saattavat näyttää vihaisilta mulkaisuilta, mutta usein ne ovat vain merkkejä siitä, että huomattu on, ja kyllä tilaa annetaan. Se "vihainen mulkaisu" swing-mieheltä on vain hyvä asia, se vaan usein tulkitaan väärin.
Ja useimmissa tapauksissa ei ole edes tarvetta tanssia swingtanssiparien välistä, vaan tila muodostuu yleensä swing-tanssiparin ja seinän väliin.Tarkoitin saman parin swingtanssijoiden en eri tanssiparien välistä. Kyllä tanssiparien väleistä yleensä mahtuu ilman mulkaisuja, jos muuten vaan mahtuu. Tosin on oltava valmis ottamaan mustelmiakin nilkkoihinsa. Tasapuolisuuden nimissä niitä tulee kyllä tanssilajista riippumatta.
- mullikkas
tilantarpeen mukaan kirjoitti:
Jos joskus vaan haluaa tanssia oikeata sylitanssia, niin siihen on mahdollisuus kaikkina tanssi-iltoina kaikissa tanssipaikoissa. Ne kerrat kun parketti täyttyy ääriään myöten swing-tanssijoista, on aika harvinaisia. Parhaimmillaan muutamankerran illassa tai ei ollenkaan.
Ja useimmissa tapauksissa ei ole edes tarvetta tanssia swingtanssiparien välistä, vaan tila muodostuu yleensä swing-tanssiparin ja seinän väliin.Tosiaan, kun joku vilkaisee jonnekin, niin pitäisikö siinä jo päätä kääntäessä hymyillä?
Mahtaako "mulkaisun" kohteeksi joutunut itse ystävällisesti hymyillä aina kun kääntyy katsomaan jonnekin? Eri asia jos aletaan pitempään vihaisesti tuijotella. - Pavillakin
Ps. Olen joskus salaa vahingoniloisena joutunut seuraamaan kun tanssimaailman legenda "Finkut" on ollut lauteilla kun lattia on ollut niin tukossa faneista ettei jivestä, fusksuta tai buggista ole tullut mitään. Ainoa tanssilaji on ollut lyhytaskelinen tönimisen säestämä foksi tai pelkästään paikallaan seisominen. Kädenalitukset vain haaveena. Näin kävi eräällä laivaristeilyllä, jossa Finkut oliva soittamassa.Hyvin mahtui Pavillakin tanssimaan foksia.
Se on vaan ihan omasta suvaitsevaisuudesta kiinni.
Minä tanssin useimmat tanssit ns. "sylitanssina" - foksina. Ja ihan hyvin meni. En häirinnyt fuskaajia eivätkä he minua. Välillä hidastin ja sit taas kun oli tilaa etenin.
Yhteispeliä ja suvaitsvaisuutta, niin hyvin menee.
Ei pidä olla kokoajan "MULLE TILAA HETI"- mielellä.
Aikuiset (henkisesti aikuiset) osaa sovittaa menonsa.
On tanssikurssit kasvattaneet hurjasti suosiotaan. Itse huomasin viime kesänä tanssikurssin olevan enemmän, kun tarpeen. Tosin totuus on, ettei kurssi tee välttämättä oloa sen ihmeelliseksi, varsinkin jos kurssilla opittu on jäännyt laihaksi.
Mutta ketjun aloitukseen. Sitä varten tanssipaikoilla on hakurivit mistä jokainen mies ja nainen löytää paikkansa. Joten ei muuta, kun tanssilavoille. Löydät varmasti paikkasi, kuten meistä moni muukin on löytänyt. Osaat monia lajeja mitä vielä yritän oppia. Mukavaa tanssikesää.- KataM
Kiitos asiallisista vastauksista! Täytynee miettiä yhtenä vaihtoehtona myös tuota tanssikurssia, vaikka itse ajattelen oman perustaitoni olevan hyvä "vanhanaikaisten" tanssien osalta. Saattaisinpa jopa oppiakin nuo fuskut ja buggit... Olen vaan vähän ujo tanssimaan niin näyttävällä tavalla, usein tuntuu, että näillä supertanssijoilla on egoa vaikka muillekin jakaa - en tiedä haluanko edes sellaiseksi. Mistä sen oikean paikan hakurivissä sitten voi tietää? Missä "vanhanjan perustanssien taitajan" sitten pitää seisoa? Kertokaa!!
KataM kirjoitti:
Kiitos asiallisista vastauksista! Täytynee miettiä yhtenä vaihtoehtona myös tuota tanssikurssia, vaikka itse ajattelen oman perustaitoni olevan hyvä "vanhanaikaisten" tanssien osalta. Saattaisinpa jopa oppiakin nuo fuskut ja buggit... Olen vaan vähän ujo tanssimaan niin näyttävällä tavalla, usein tuntuu, että näillä supertanssijoilla on egoa vaikka muillekin jakaa - en tiedä haluanko edes sellaiseksi. Mistä sen oikean paikan hakurivissä sitten voi tietää? Missä "vanhanjan perustanssien taitajan" sitten pitää seisoa? Kertokaa!!
Mene aluksi hakurivin loppupäähän. Älä kuitenkaan hännille. Mies joka huomaa sinun tanssitaitosi on huomaavainen ja palauttaa luultavasti keskirivistöön tai edemmäskin. Joskus on mielenkiintoista hakea ihan sitä rivistön viimeistä daamia ja huomata tanssin aikana hänen seisoneen aivan liian hännillä. Yllättävän nuoriakin näkee seisomassa hännillä.
- palaava
mikavm69 kirjoitti:
Mene aluksi hakurivin loppupäähän. Älä kuitenkaan hännille. Mies joka huomaa sinun tanssitaitosi on huomaavainen ja palauttaa luultavasti keskirivistöön tai edemmäskin. Joskus on mielenkiintoista hakea ihan sitä rivistön viimeistä daamia ja huomata tanssin aikana hänen seisoneen aivan liian hännillä. Yllättävän nuoriakin näkee seisomassa hännillä.
Mistä tietää kumpi on kumpi pää?
Lavalle johon aion mennä rivi alkaa orkesterista...
APUVA!!! Kyllä tämä taitaa olla liian vaikeaa meikäläiselle perustanssijalle :-( - hakee paikkaansa
palaava kirjoitti:
APUVA!!! Kyllä tämä taitaa olla liian vaikeaa meikäläiselle perustanssijalle :-(Ei ole yksiselitteinen asia. Se vaihtelee tanssipaikan mukaan. Ei "Elannon" ja "Stockan" paikka ole vakiona samanlainen joka tanssipaikalla. Mutta kyllä sen pienellä tarkkailulla ehkä huomaa. Ne itsevarmimmat ja ainakin parhaat tanssijat ovat siellä "Stockan" päässä kun "Elannosta" löytyvät vähemmän tanssineet ja muuten vaan epävarmemmat.
palaava kirjoitti:
APUVA!!! Kyllä tämä taitaa olla liian vaikeaa meikäläiselle perustanssijalle :-(Jos hakurivi alkaa orkesterikorokkeelta, niin siellä on yleensä ne nuoremmat ja itseään taitavana pitävät tanssijat. Näin ainakin Riutalla, Esakalliolla, Mäntsälässä, Järvenpäässä. Satulinnassa lähinnä tanssialuetta olevat. Ruusulinnassa artistilavalta nähden vasemmalla. Pavilla lähellä katettua sivutanssialuetta.
- tietää kaikki
mikavm69 kirjoitti:
Jos hakurivi alkaa orkesterikorokkeelta, niin siellä on yleensä ne nuoremmat ja itseään taitavana pitävät tanssijat. Näin ainakin Riutalla, Esakalliolla, Mäntsälässä, Järvenpäässä. Satulinnassa lähinnä tanssialuetta olevat. Ruusulinnassa artistilavalta nähden vasemmalla. Pavilla lähellä katettua sivutanssialuetta.
Käytkö Mäntsälässä usein? Mä yritän sinne jonon jatkoksi tiistaisin :-)
tietää kaikki kirjoitti:
Mäntsälä oli eräs uusi kesälava tälle kesälle minkä korkkasin. Seuravaa kertaa en ole vielä miettinyt. Ei Mänsälän lava huono ole.
Mukavia tansseja.- tarkkailet vain
tietää kaikki kirjoitti:
Vieraalla lavalla löytää sopivan paikan aika nopeasti, kun tarkkailee rivissä seisovia. Osaavimpien joukossa on eniten oikeita tanssikenkiä ja toisessa päässä jotain muita. Samoin pukeutuminen on taitavimmilla lähinnä sporttinen kun taas toisessa ääripäässä näkee juhlavampaa pukeutumista ja jopa käsilaukkuja. Käsilaukku on luultavasti varmin keino välttää kädenalitanssijoiden haut.
- vinkeistä
tarkkailet vain kirjoitti:
Vieraalla lavalla löytää sopivan paikan aika nopeasti, kun tarkkailee rivissä seisovia. Osaavimpien joukossa on eniten oikeita tanssikenkiä ja toisessa päässä jotain muita. Samoin pukeutuminen on taitavimmilla lähinnä sporttinen kun taas toisessa ääripäässä näkee juhlavampaa pukeutumista ja jopa käsilaukkuja. Käsilaukku on luultavasti varmin keino välttää kädenalitanssijoiden haut.
Taidanpa sitten ottaa käsilaukun, niin ei haeta liian vaativiin tansseihin :-)
Oi kun jänskättää huominen, seinäruusuna ei ole kiva olla. - Ole hyvä
vinkeistä kirjoitti:
Oi kun jänskättää huominen, seinäruusuna ei ole kiva olla.Ota reppu selkään ja pistä kumisaappaat ja pussihousut jalkaan. Silloin voit olla 100% varma, että kaiken maailman tanssipellet ja kopterointihörhöt eivät sinua hae. Sinua hakevat vain sellaiset, jotka näkevät kaiken takana olevan viehättävän ihmisen! Suosittelen!
Anteeksi, että tämä meni osittain jo pelleilyn puolelle, mutta tanssihan on hauska ja iloinen asia, eiks jee! Bailataan ankarasti, kun kohdataan! - kohtaa vaan
KataM kirjoitti:
Hakurivissä voi olla ihan missä kohtaa vaan.
Eri iltana eri kohdalla.
Minä haen yleensä siitä keskipaikkeilta. - onkin helppoa
tietää kaikki kirjoitti:
Helppoa on rivi hahmottaa, ja paikkansa löytää.
- pois
vinkeistä kirjoitti:
Oi kun jänskättää huominen, seinäruusuna ei ole kiva olla.Jätä käsilaukku pois.
Helpompi ja mukavampi olla.
Hakuja tulee VARMASTI paremmin.
Eikä kukaan vie VÄKISIN kädenalitansseja.
Ja jos joku vie, niin sen voi jättää yksikseen parketille. Sanot vain kovaan ääneen, niin että kaikki kuulee "HELKKARIN TÖRKIMYS". Ei sen jälkeen ole haittaa siitä kaverista. - varmaan
pois kirjoitti:
Jätä käsilaukku pois.
Helpompi ja mukavampi olla.
Hakuja tulee VARMASTI paremmin.
Eikä kukaan vie VÄKISIN kädenalitansseja.
Ja jos joku vie, niin sen voi jättää yksikseen parketille. Sanot vain kovaan ääneen, niin että kaikki kuulee "HELKKARIN TÖRKIMYS". Ei sen jälkeen ole haittaa siitä kaverista.Toki järki sanoo että tanssikin sujuu paremmin ilman laukkua, aina se tiellä tai haittana on.
Vaan sitten tulee kysymys mihin laittaa avaimet, huulipuna, raha? :-)
Katselin nimittäin tuossa vaatteitani ja yhdessäkään hameessa ei ole taskuja.
Pitäisi varmaan tehdä joku valetasku sisäpuolelle.
Vyölaukutkin on yleensä rumia.
Kiitos rohkaisusta :-) - kunhan ehdit
vinkeistä kirjoitti:
Oi kun jänskättää huominen, seinäruusuna ei ole kiva olla.meille muillekin miten onnistui....
- Humppajamppa
varmaan kirjoitti:
Toki järki sanoo että tanssikin sujuu paremmin ilman laukkua, aina se tiellä tai haittana on.
Kiitos rohkaisusta :-)En tiedä mikä noiden oikea nimitys on, mutta lavoilla näkee nykyään paljon pieniä käsivarteen tai nilkkaan remmillä kiinnitettäviä laukkuja. Sellaisesta ei ole haittaa tanssiessa.
- Päivi Tanssitytsä
varmaan kirjoitti:
Toki järki sanoo että tanssikin sujuu paremmin ilman laukkua, aina se tiellä tai haittana on.
Kiitos rohkaisusta :-)Tanssijoiden käsilaukut ei yleensä voroja kiinnosta, koska niissä on yleensä vain se huulipuna, muutama euro rahaa ja arvokkaimpana auton avain, josta ei siitäkään tiedä, mihin autoon se kuuluu, joten tanssiveskan voi turvallisin mielin jättää naulaan tai penkin alle. Jos kovasti epäilyttää, sen avaimen voi tunkea vaikka liiveihin. Niinkuin rahankin.
Olen kohta 15-vuotisen tanssihistoriani aikana kuullut kai vain kolmesta käsilaukkuvarkaudesta tanssipaikalla. Ja niistäkin yksi oli aivan käsilaukun omistajan omaa tyhmyyttä: Jätti arkikäsilaukkunsa lompakoineen ja kännyköineen esiintymiskorokkeen reunalle iltana, jolloin eiintymiskorokkeen vieressä hengaili jonkin verran juopuneita fanittajia.
T: Päivi Tanssitytsä, joka ei jaksanut kirjautua sisään
- Vanhat askellukset käyttöön
Lavatansseissa ei tehdä yhtään sen kummempaa kuin kymmeniä vuosia sitten. On tietyt perusaskeleet mitä käytetään ja yhdistellään ja se on siinä. Askelsarjojen yhdistely on niin vanhaa kuin yleensä lavatanseja on harrastettu. 70 ja 80 luvuilla askellus vaan yksinkertaistui hhnn -askellukseksi, kun piti keksiä helppo tapa opettaa perustanssia. hhmm asklluksen seurauksena miehen vasemman jalan tuonti oikean viereen loppui lähes täydellisesti, vaikka aikaisemmin vasenta tuotiin oikean viereen noin yhtä paljon kuin oikeaa vasemman viereen. Myös nelosen tanssiminen kolmosen ohi loppui lähes täydellisesti.
Nykyisin useilla akeiskursseilla opetetaan jo useampia askellusarjoja ja niiden yhdistämisiä. esim. hhhnn, hnn, hhnn(n ), hhnn, hhhh..., nnnn...,. Lisäksi askelten suunnat voivat vaihdella tilanteen mukaan , ja myös se että otetaanko viereen askelta vai ohiaskelta.
Nykyisessä tanssissa ollaan yksinkertaisesti palaamassa vanhoihin perinteisiin askelluksiin, mitkä oli käytössä jo 20-60 luvuilla. Vanhat jatsien askellukset kun vielä joku elvyttäisi.
Swing-tanssit ovat lähinnä näennäisen vaikeita. Kun niihin oppii suhteellisen yksinkertaisen perusaskeleen, niin sillä pärjää kovillekin konkareille. Nuorten kursseilla swingit osoittautuvat usein kaikkein helpommin opituiksi tansseiksi.
Lattarit ovatkin kaikkein vaikeimpia, mutta nekin voi tanssia pääsääntöisesti jollain muulla tyylillä, kuin mitä lajinomaisuus vaatii. Sambakin kulkee humppana. - Sambatar
kuten aloittaja toteaa.Olen myös keski-ikäinen täti, joka olen palannut lavoille melko pitkän tauon jälkeen tyttöriveihin. Vielä -80-luvun alussa koin olevani hyvä tanssija kun ne peruskuviot hallitsin. Ja tällaista palautettakin sain tanssittajilta tuolloin, varmasti tanhutaustani takia. Mutta nyt paitsi että ikä on tuonut kiloja ja ryppyjä, myös uudet tanssikuviot saavat araksi ja helposti vetäytymään pois eturivistä. En tosiaankaan pitkänä (176cm) ja kookkaana naisena koe mielekkääksi tätä kädenali-villitystä etenkään jos partneri on samankokoinen tai jopa lyhyempi kuten joskus käy. Siinä tulee ahtaan paikan kammo tai vähintään mustia silmiä lähiympäristölle : ( Mutta ihana napakka perinteinen tanssiote sujuu vaikka samanmittaisenkin miehen kanssa loistavasti jos vaan viejä osaa mennä porukan mukana. Olen kuullut kohteliaisuuksia tanssitaidostani, mikä hieman hymyilyttää koska samassa lauseessa minua sekä imarrellaan että muistutetaan pituudestani. Usein näet kai ajatellaan että kookkaat ihmiset ovat aina kömpelöitä, mikä ei suinkaan pidä paikkaansa. Rytmitajua ja sulavuutta löytyy kaikenkokoisista. Silti en tohdi oikein pienempien tyttöjen eteen mennä seisomaan, saan vain vihaisia katseita.
Mutta tiedän näkyväni takarivistäkin ja ne jotka ovat kanssani tanssineet, hakevat usein uudelleen : ) Mikäpä sen parempaa ja mukavampaa liikuntaa onkaan. - Tanssikenkkä61
Puhuit ihan minun suullani. Saman olen kokenut. Täytyy ikäänkuin anteekspyydellen tanssia, kun en ole osannut.Päätinpä opetellakin näitä kädenalitustansseja, että pysyisin ajanhermolla. Osaankin niitä nyt, en loistavasti, mutta välttävästi kylläkin. Ongelma on edelleen kuitenkin siinä, että en pidä niistä. Ihan ok, jos parit nopeat foksit mennään tällä tyylillä, mutta kun pitäisi mennä kaikki nopeat ja vähän hitaammatkin ! Kaiken huippu on ollut se, kun pari vaati, että myös valssi tanssitaan "kädenalitusvemputuksena". Olen todennut, että lavat ovat siirtyneet tähän tyyliin ja minun on parempi hakea tanssihurmioni ihan vaan tanssiravintoloista, joissa humalaiset yleensä pilaavat loppuillan.
- naisia...
Kaikenlainen tanssi on hauskaa, jos siitä itse nauttii. Ei koolla, ei iällä ole mitään merkitystä. Itse olen 50 v. ja suoraan sanottuna pulska tyttönen. Olen tässä viime aikoina harjoitellut bugg-tanssin sekä rumban, molemmat aivan ihania tansseja. Joskus selkäytimessä kaihertaa; miltähän mahdan näyttää tanssiessani näitäkin lajeja. Sitten taas nautin ja annan mennä. Tulkoon sanomaan se, jota tanssimiseni häiritsee.
Tuosta törmäilystä kylläkin olen pistänyt merkille, että on paljon "vaarallisempaa" tanssia foksia kuin kädenalitansseja. Porukka ajaa päälle, tökkäisee kyynerpäällä tai astuu kantapäälle. Ainakin itse olen saanut useasti kyyrenpäästä päähäni. Kädenalitanssiessa on jotenkin suojatumpi olo. Ainakin niinä kertoina, jolloin lattia on tupaten täynnä, tanssin itse mieluiten juuri kädenalitansseja.
Ja toden totta, mikä sen parempaa liikuntaa on kuin tanssi, tyylillä ja lajilla, mistä kukakin pitää. - KataM
naisia... kirjoitti:
Kaikenlainen tanssi on hauskaa, jos siitä itse nauttii. Ei koolla, ei iällä ole mitään merkitystä. Itse olen 50 v. ja suoraan sanottuna pulska tyttönen. Olen tässä viime aikoina harjoitellut bugg-tanssin sekä rumban, molemmat aivan ihania tansseja. Joskus selkäytimessä kaihertaa; miltähän mahdan näyttää tanssiessani näitäkin lajeja. Sitten taas nautin ja annan mennä. Tulkoon sanomaan se, jota tanssimiseni häiritsee.
Tuosta törmäilystä kylläkin olen pistänyt merkille, että on paljon "vaarallisempaa" tanssia foksia kuin kädenalitansseja. Porukka ajaa päälle, tökkäisee kyynerpäällä tai astuu kantapäälle. Ainakin itse olen saanut useasti kyyrenpäästä päähäni. Kädenalitanssiessa on jotenkin suojatumpi olo. Ainakin niinä kertoina, jolloin lattia on tupaten täynnä, tanssin itse mieluiten juuri kädenalitansseja.
Ja toden totta, mikä sen parempaa liikuntaa on kuin tanssi, tyylillä ja lajilla, mistä kukakin pitää.On ollut tosi mukava lukea vastauksia ja tätä keskustelua - lisäksi juttu on pysynyt koko ajan asiallisena, mitä ei voi sanoa kaikista tämän palstan kirjoituksista...
Tuntuu siltä, että sekä vanhan tanssimisen kannattajia että uuden opiskelijoita riittää molempia. Nyt pitänee vaan päättää, kumpaan joukkoon haluan itse kuulua. - kaisaliisa
naisia... kirjoitti:
Ja toden totta, mikä sen parempaa liikuntaa on kuin tanssi, tyylillä ja lajilla, mistä kukakin pitää.nautit tanssista anna mennä vaan äläkä mieti miltä kenties näytät.Luultavasti ihan hyvältä.
- anteesi pyydellä
Ei tarvii anteeksi pyydellä.
Taitavat viejät osaavat viedä siten kuin daamin taito antaa periksi.
Ei sylitanssi ole ollenkaan huonompaa kuin kädenalitanssi.
Jos viejä ei osaa, niin se on VIEJÄN ongelma.
Sanoo vaan reippaasti, että haluaa mennä tavallisena tanssina, niin FIKSUILLE viejille se onnistuu. huonojen viejien kanssa ei tarvii tanssiakkaan, aina löytyy uusia viejiä. - ei erotella
KataM kirjoitti:
On ollut tosi mukava lukea vastauksia ja tätä keskustelua - lisäksi juttu on pysynyt koko ajan asiallisena, mitä ei voi sanoa kaikista tämän palstan kirjoituksista...
Tuntuu siltä, että sekä vanhan tanssimisen kannattajia että uuden opiskelijoita riittää molempia. Nyt pitänee vaan päättää, kumpaan joukkoon haluan itse kuulua.Aivan hyvin voi kuulua molempiin.
Minä ainakin tanssin molempia.
miksi erotella?
Tanssii sillainkun just sillon parhaalta tuntuu. - Kädenalittaja
ei erotella kirjoitti:
Aivan hyvin voi kuulua molempiin.
Minä ainakin tanssin molempia.
miksi erotella?
Tanssii sillainkun just sillon parhaalta tuntuu.Minäkin tanssin sekä "perustansseja", että näitä uudempia tulokkaita. Aina fiiliksen mukaan. Hakunikin kohdistuvat melkolailla koko hakuriviin.
- kaisaliisa
suustani.Tuntuu että kun hyvin pitkän tauon jälkeen menee tansseihin,siellä tulee orpo olo.Ja minäkin katson niitä huippu-osaajia ja tuntuu kuin en ikinä olisi osannutkaan tanssia.Kuinkahan taas pääsisi asiaan sisälle?
Kaisaliisa: "Tuntuu että kun hyvin pitkän tauon jälkeen menee tansseihin,siellä tulee orpo olo.Ja minäkin katson niitä huippu-osaajia ja tuntuu kuin en ikinä olisi osannutkaan tanssia.Kuinkahan taas pääsisi asiaan sisälle?"
Jos tarkoitat kädenalitansseja yleisesti, niin hyvä keino on mennä jonnekin tanssikurssille. Syksyllä pyörivät tanssiseurojen alkeis- ja muut kurssit säännöllisesti. Lisäksi joissakin tanssipaikoissa on ennen tansseja silloin tällöin tanssikursseja.
Uusia tansseja voi kyllä oppia tansseissakin avuliaiden herrojen ja daamien kanssa. Kokemusta tästäkin on sekä opettajana että oppilaana.
Aikaisemmin samassa säikeessä mainitsin, että foksista on varsin helppoa siirtyä fuskuun, jos foksissa seuraaminen on hallussa.
Bugg-tanssikaan ei vaikeaa ole. Perusidealtaan bugg on marssia musiikin tahtiin tempolla askel/isku. Tanssiksi marssi saadaan, kun siihen lisätään mukaan vartalon liike ja musiikkiin sopiva jousto eli ns. swing ja tehdään kädenalikuvioita kuten esimerkiksi fuskussa.
Käsinalitansseissa vienti/seuraaminen on vaativampaa kuin suljetun otteen tansseissa, joissa vartalokosketus on osa vientiä, näin on erityisesti tangossa. Hyvä vienti/seuraaminen vaatii sekä viejältä että seuraajalta hyvää vastetta (jämäkkyyttä) käsiin ja kaikkea tarpeetonta käsien vatkaamista on vältettävä.- Vaikeaa pojille
Cake kirjoitti:
Kaisaliisa: "Tuntuu että kun hyvin pitkän tauon jälkeen menee tansseihin,siellä tulee orpo olo.Ja minäkin katson niitä huippu-osaajia ja tuntuu kuin en ikinä olisi osannutkaan tanssia.Kuinkahan taas pääsisi asiaan sisälle?"
Jos tarkoitat kädenalitansseja yleisesti, niin hyvä keino on mennä jonnekin tanssikurssille. Syksyllä pyörivät tanssiseurojen alkeis- ja muut kurssit säännöllisesti. Lisäksi joissakin tanssipaikoissa on ennen tansseja silloin tällöin tanssikursseja.
Uusia tansseja voi kyllä oppia tansseissakin avuliaiden herrojen ja daamien kanssa. Kokemusta tästäkin on sekä opettajana että oppilaana.
Aikaisemmin samassa säikeessä mainitsin, että foksista on varsin helppoa siirtyä fuskuun, jos foksissa seuraaminen on hallussa.
Bugg-tanssikaan ei vaikeaa ole. Perusidealtaan bugg on marssia musiikin tahtiin tempolla askel/isku. Tanssiksi marssi saadaan, kun siihen lisätään mukaan vartalon liike ja musiikkiin sopiva jousto eli ns. swing ja tehdään kädenalikuvioita kuten esimerkiksi fuskussa.
Käsinalitansseissa vienti/seuraaminen on vaativampaa kuin suljetun otteen tansseissa, joissa vartalokosketus on osa vientiä, näin on erityisesti tangossa. Hyvä vienti/seuraaminen vaatii sekä viejältä että seuraajalta hyvää vastetta (jämäkkyyttä) käsiin ja kaikkea tarpeetonta käsien vatkaamista on vältettävä.""Käsinalitansseissa vienti/seuraaminen on vaativampaa kuin suljetun otteen tansseissa, joissa vartalokosketus on osa vientiä, näin on erityisesti tangossa. Hyvä vienti/seuraaminen vaatii sekä viejältä että seuraajalta hyvää vastetta (jämäkkyyttä) käsiin ja kaikkea tarpeetonta käsien vatkaamista on vältettävä.""
Kokemuksen perusteella yksinkertaistaisin kommenttisi kädenalitansseista muotoon: Vienti on erittäin vaativaa ja seuraaminen erittäin helppoa.
Hyvin moni vanhempi daami haluaa tanssia swingejä ja kädenalifoksia eli fuskua, kun vaan olisi viejiä. Viejien puutteen oletan juuri johtuvan siitä kun käsivienti koetaan vaikeaksi, koska siihen täytyy erikseen paneutua. Suljetussa otteessa vientu muodostuu osin luontaisesta tilanteesta. Yllättävän moni on pystynyt seuraamaan fuskua vaikka ei ole sitä koskaan tanssinut. Moni on jopa suorastaan yllättynyt; "osaanko minä tämänkin tanssin". Periaatteessa naisen ei juuri muuta tarvi osatakaan kuin seurata. Varsinkin nuoret naiset/tytöt oppivat kädenalifoksin eli fuskun ja swingit huomattavasti helpommin kuin tavalliset tanssit. Nuorille pojille tuottaa vaikeuksia kaikki tanssit, kädenalifoksiin ja swingeihin on opeteltava erityisesti se vienti, ja suljetun otteen tansseissa ei uskalleta ottaa tyttöä lähelle.
Ja yleisesti ottaen kädenalifoksissa ja swingeissä sohellukset ei vaikuta juuri mitään, koska avoin ote sallii melkoisiakin eroja viejän ja seuraajan tanssiin. Ja tanssitaanhan niitä yleisestikin niin, että viejällä ja seuraajalla on eri tyyli ja erilainen askellus. - todella vaikeaa
Vaikeaa pojille kirjoitti:
""Käsinalitansseissa vienti/seuraaminen on vaativampaa kuin suljetun otteen tansseissa, joissa vartalokosketus on osa vientiä, näin on erityisesti tangossa. Hyvä vienti/seuraaminen vaatii sekä viejältä että seuraajalta hyvää vastetta (jämäkkyyttä) käsiin ja kaikkea tarpeetonta käsien vatkaamista on vältettävä.""
Kokemuksen perusteella yksinkertaistaisin kommenttisi kädenalitansseista muotoon: Vienti on erittäin vaativaa ja seuraaminen erittäin helppoa.
Hyvin moni vanhempi daami haluaa tanssia swingejä ja kädenalifoksia eli fuskua, kun vaan olisi viejiä. Viejien puutteen oletan juuri johtuvan siitä kun käsivienti koetaan vaikeaksi, koska siihen täytyy erikseen paneutua. Suljetussa otteessa vientu muodostuu osin luontaisesta tilanteesta. Yllättävän moni on pystynyt seuraamaan fuskua vaikka ei ole sitä koskaan tanssinut. Moni on jopa suorastaan yllättynyt; "osaanko minä tämänkin tanssin". Periaatteessa naisen ei juuri muuta tarvi osatakaan kuin seurata. Varsinkin nuoret naiset/tytöt oppivat kädenalifoksin eli fuskun ja swingit huomattavasti helpommin kuin tavalliset tanssit. Nuorille pojille tuottaa vaikeuksia kaikki tanssit, kädenalifoksiin ja swingeihin on opeteltava erityisesti se vienti, ja suljetun otteen tansseissa ei uskalleta ottaa tyttöä lähelle.
Ja yleisesti ottaen kädenalifoksissa ja swingeissä sohellukset ei vaikuta juuri mitään, koska avoin ote sallii melkoisiakin eroja viejän ja seuraajan tanssiin. Ja tanssitaanhan niitä yleisestikin niin, että viejällä ja seuraajalla on eri tyyli ja erilainen askellus.Seuraaminen taitaa olla todella vaikeaa, koska
minua ei ole kukaan tansseista kotiin lähtiessä seurannut.
;-) - suunnattua vientiä
todella vaikeaa kirjoitti:
Seuraaminen taitaa olla todella vaikeaa, koska
minua ei ole kukaan tansseista kotiin lähtiessä seurannut.
;-)Seuraajalle pitää antaa kunnon viennit eli vinkit, niin kyllä seuraaminen silloin on helppoa. Tietysti seuraajalle pitää antaa myös vinkki suunnasta minne pitää seurata. Hyvä seuraaja osaa tehdä kaiken sen minkä viejä haluaa seuraajan tekevän. Yritähän seuraavalla kerralla selkeyttää vientiä, niin eiköhän seuraajallekin selviä seuraamisen suunta.
Vaikeaa pojille kirjoitti:
""Käsinalitansseissa vienti/seuraaminen on vaativampaa kuin suljetun otteen tansseissa, joissa vartalokosketus on osa vientiä, näin on erityisesti tangossa. Hyvä vienti/seuraaminen vaatii sekä viejältä että seuraajalta hyvää vastetta (jämäkkyyttä) käsiin ja kaikkea tarpeetonta käsien vatkaamista on vältettävä.""
Ja yleisesti ottaen kädenalifoksissa ja swingeissä sohellukset ei vaikuta juuri mitään, koska avoin ote sallii melkoisiakin eroja viejän ja seuraajan tanssiin. Ja tanssitaanhan niitä yleisestikin niin, että viejällä ja seuraajalla on eri tyyli ja erilainen askellus.Hyvin kirjoitettu ja kokemukseen perustuvaa. Miehen roolihan kaikissa tansseissa on koreografian eli kuvioiden ja liikesuuntien valinta.
Tärkeä kuitenkin on myös seuraajan rooli. Muistissani on pari aivan tuoretta erilaista esimerkkiä. Tapaus a: hain buggiin daamin, joka asettui aluksi sylitanssiasentoon. Lähdin kuitenkin viemään daamia buggiin. Aluksi daamin kädet olivat lepsut, mutta kahden tanssin kuluessa käsien vaste parani niin, että bugg alkoi sujua aivan mallikkaasti. Tapaus b: hain daamin fuskuun. Daamin käsissä ei ollut koko aikana oikeanlaista vastetta eikä tanssiin ja vientiin saanut oikeanlaista sykettä. Myöhemmin illalla sama daami rohkaistui hakemaan minua, vaikka olikin miesten haku menossa. Daamin käsien vaste oli edelleen veltto eikä tanssi vieläkään sujunut toivotusti.
Miehen rooli epäilemättä on vaativampi tanssin koreografian laatijana, mutta kyllä naisenkin on osattava seurata miehen vientiä!- mittaaja
Cake kirjoitti:
Hyvin kirjoitettu ja kokemukseen perustuvaa. Miehen roolihan kaikissa tansseissa on koreografian eli kuvioiden ja liikesuuntien valinta.
Tärkeä kuitenkin on myös seuraajan rooli. Muistissani on pari aivan tuoretta erilaista esimerkkiä. Tapaus a: hain buggiin daamin, joka asettui aluksi sylitanssiasentoon. Lähdin kuitenkin viemään daamia buggiin. Aluksi daamin kädet olivat lepsut, mutta kahden tanssin kuluessa käsien vaste parani niin, että bugg alkoi sujua aivan mallikkaasti. Tapaus b: hain daamin fuskuun. Daamin käsissä ei ollut koko aikana oikeanlaista vastetta eikä tanssiin ja vientiin saanut oikeanlaista sykettä. Myöhemmin illalla sama daami rohkaistui hakemaan minua, vaikka olikin miesten haku menossa. Daamin käsien vaste oli edelleen veltto eikä tanssi vieläkään sujunut toivotusti.
Miehen rooli epäilemättä on vaativampi tanssin koreografian laatijana, mutta kyllä naisenkin on osattava seurata miehen vientiä!Cake: "kyllä naisenkin on osattava seurata miehen vientiä!"
Kysehän tietysti on siitä, että jos vastakkain on sylitanssitilanne tanssitaidottoman viehättävän daamin kanssa ja avoimessa otteessa tanssittuna sama tilanne, niin kyllä sitä tisseistään miehessä kiinni roikkuvaa daamia "opettaa" mieluummin tanssimaan kuin katselee käsivarren päässä rimpuilevan daamin ilmeiden vaihtumista onnellisuuden, vauhdinhurman ja epäuskon välillä. Sylitanssiasennossa on miehen paljon helpompi tukea voimalla seuraajan taitojen puutetta. Jos seuraamisen taitoa ei ole, ei viejän isokaan taito kamalasti auta avoimessa otteessa seuraajaa. Avoimessa otteessa tanssittaessa seuraaja joutuu itse vastaamaan vietävyydestään ja perusaskelesta. - Kädenalittaja
mittaaja kirjoitti:
Cake: "kyllä naisenkin on osattava seurata miehen vientiä!"
Kysehän tietysti on siitä, että jos vastakkain on sylitanssitilanne tanssitaidottoman viehättävän daamin kanssa ja avoimessa otteessa tanssittuna sama tilanne, niin kyllä sitä tisseistään miehessä kiinni roikkuvaa daamia "opettaa" mieluummin tanssimaan kuin katselee käsivarren päässä rimpuilevan daamin ilmeiden vaihtumista onnellisuuden, vauhdinhurman ja epäuskon välillä. Sylitanssiasennossa on miehen paljon helpompi tukea voimalla seuraajan taitojen puutetta. Jos seuraamisen taitoa ei ole, ei viejän isokaan taito kamalasti auta avoimessa otteessa seuraajaa. Avoimessa otteessa tanssittaessa seuraaja joutuu itse vastaamaan vietävyydestään ja perusaskelesta."Avoimessa otteessa tanssittaessa seuraaja joutuu itse vastaamaan vietävyydestään ja perusaskelesta."
Juu, näin on. Mutta se vietävyys ei ole juuri muusta kuin käden vasteesta kiinni. Lötköä on lähes mahdoton viedä, mutta sopivan jämäkkä käsivarsi välittää miehen liikkeet naiselle ja mahdollistaa seuraamisen ilman juuri minkäänlaista lajikohtaista kokemusta. Jos naisella on vahva foksitausta, niin fuskun oppii hetkessä mikäli vaste on hyvä ja mies osaa viedä. Moni nainen onkin oppinut fuskun perusteet kanssani parin tanssikerran aikana. Bugg tuntuu olevan jostakin syystä hieman vaikeampi omaksua vain vientiä seuraamalla, mutta kyllä sekin aika nopeasti alkaa sujua. - Vaikeaa vai helppoa
Kädenalittaja kirjoitti:
"Avoimessa otteessa tanssittaessa seuraaja joutuu itse vastaamaan vietävyydestään ja perusaskelesta."
Juu, näin on. Mutta se vietävyys ei ole juuri muusta kuin käden vasteesta kiinni. Lötköä on lähes mahdoton viedä, mutta sopivan jämäkkä käsivarsi välittää miehen liikkeet naiselle ja mahdollistaa seuraamisen ilman juuri minkäänlaista lajikohtaista kokemusta. Jos naisella on vahva foksitausta, niin fuskun oppii hetkessä mikäli vaste on hyvä ja mies osaa viedä. Moni nainen onkin oppinut fuskun perusteet kanssani parin tanssikerran aikana. Bugg tuntuu olevan jostakin syystä hieman vaikeampi omaksua vain vientiä seuraamalla, mutta kyllä sekin aika nopeasti alkaa sujua."Bugg tuntuu olevan jostakin syystä hieman vaikeampi omaksua vain vientiä seuraamalla, mutta kyllä sekin aika nopeasti alkaa sujua."
Johtuisikohan siitä, että kun foksin ja fuskun välillä on selvä yhteys ja vieläpä voidaan valita kumpaa tanssitaan tiettyyn musiikkiin, niin suljetun tanssin vastinetta samalla tavalla ei ole olemassa bugg-tanssille. Tosin kävelyhumppa liippaa kyllä läheltä, mutta se ei ole yhtä suosittu tanssi kuin foksi. - Jive-humppa
Vaikeaa vai helppoa kirjoitti:
"Bugg tuntuu olevan jostakin syystä hieman vaikeampi omaksua vain vientiä seuraamalla, mutta kyllä sekin aika nopeasti alkaa sujua."
Johtuisikohan siitä, että kun foksin ja fuskun välillä on selvä yhteys ja vieläpä voidaan valita kumpaa tanssitaan tiettyyn musiikkiin, niin suljetun tanssin vastinetta samalla tavalla ei ole olemassa bugg-tanssille. Tosin kävelyhumppa liippaa kyllä läheltä, mutta se ei ole yhtä suosittu tanssi kuin foksi.Osa Buggin vaikeudesta on historiallista rasitetta. Buggin alkuaikoina sitä opetettiin korostetun pyöreänä tanssina, ja tähän liittyen daamin oikean jalan takaa lähtevä askel vakioitui eteen vasemmalle pyörähtäväksi askeleeksi. Periaatteessa kaikkiin liikesuuntiin liittyi pyörivän liikkeen periaate. 90-luvun alkuaikojen kurssien mottokin oli "aina pyörii". Oli sitten kysymyksessä paikallaan tanssiminen tai etenevä tanssiminen.
Ai monella 90-luvun buggaajalle tuottaa melkoisia vaikeuksia tanssia nykyisin yleistynyttä enemmän linjamaisempia kuvioita sisältävää buggia. Vaikka kuinka yrittää ennakoida vientiä taakse askeleelle, tai eteen suoraan askeleelle niin moni vääntää väkisin sitä vanhaa pyörivää ja kieputtelevaa buggia. Uudempi vapaaseen vientiin ja seuraamiseen ja vapaisiin suuntiin perustuva bugg pitää sisällään myös vanhemman pyörivän buggin tyylin ja uudemman linjamaisemman bugin tyylin. Nykyinen bugg-tyyli onkin jo aika lähellä muualla maailmassa tanssittavaa modern eli french jiveä. Myös "original jive" nimitystä käytetään lähes samasta tanssityylistä.
Yleisesti voidaan todeta että mitä yksinkertaisempi on tanssin askellus niin sitä vaikeampaa siitä on tehdä tanssi. Tarkoittaa vaan sitä, kun askellus ei tue tansillisuutta, niin se tanssillisuus on erityisesti tehtävä tekniikan avulla.
Kävelyhumpan tanssiminen BW-formaatissa on muutamilla lavoilla aika yleistä. Joillakin vanhempien suosimilla lavoilla jopa yleisempää kuin varsinaisen buggin tanssiminen ja tämä taas johtuu siitä että kävelyhumppa on kuitenkin suositumpaa varttuneiden tanssijoiden keskuudessa kuin oikea bugg. Olen osallistunut vanhemmille tanssijoille suunnatulle tanssikurssille, missä on opetettu "swing-humppaa" ja "jive-humppaa", eli humppaa BW-formaatissa.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391779En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421358Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81141
- 121048
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 20949
- 80889