Toiset sanovat,
että yliminä on kasvattajan ääni, tai se olisi omatunto.
Meinaan mulle yksi mies valitteli,
kuinka elämä on ristiriitaista omantunnon kanssa.
Sanoin ettei kannata alkaa omantunnon kanssa riitelemään.
Itsellä on aina niin puhdas omatunto kuin kulloinenkin lainsäädäntö sen sallii.
Riitelee oman yliminän kanssa
13
1332
Vastaukset
- Psykopatologia
-
y l i m i n ä
(saks. das Über-Ich, englannissa käytetään latinasta johdettua ilmaisua superego), Freudin psykoanalyysin strukturaalisessa teoriassa (Minä ja "se", 1923) yksi persoonallisuuden meta-organisaatio (hypoteettinen konstruktio) idin (vietti-pohjan) ja minän (egon) ohella. Yliminän funktioita ovat mm. itsen observointi ja omatunto. Välillä minä-ihanteen katsotaan olevan yliminän osa. Superego ei kuitenkaan ole tavanomainen omatunto, koska se on psykoanalyyttinen, ei eettinen, käsite ja koska siihen liittyy piilotajuisia puolia. Teorian mukaan yliminä on oidipus-kompleksin perillinen siten, että se syntyy vanhempien käskyjen ja kieltojen ym. intojektioista ja identifikaatioista vanhempiin.
Superego ei kuitenkaan ole vanhempien replika, koska osa lapsen omista aggressioista on ollut projisioituneina vanhempiin. Kun lapsi sitten oidipus-vaiheessa samastuu heihin, tulee hänen yliminästään ankara, koska se sisältää myös hänen omat projisioidut aggressionsa. Superego voi myös ”korruptoitua” uusien myöhempien identifikaatioiden kautta tai omien yliminän vastaisten tekojen myötä.
Ylikireää superegoa tavataan mm. psykoneurooseissa ja depressioissa. Psyykkisen emansipaation tavoitetta kuvatessaan Freud (1932) kirjoittaa: "Wo Es war, soll Ich werden. Tätä Fenichel (1945) täydentää: "where superego was (- -) shall ego be. "Tällä hän viittaa järjettömien syyllisyydentuntojen (superego) korvautumiseen järkevällä realiteetin käsittelyllä (ego).
Pertti Luukkonen
.- The-Puu
Lapsena elimme aika keskitason alapuolella olevaa taloudellisesti. Isä vaurastui vasta myöhemmin.
En saanut koskaan mitään mitä halusin. Reissasimme kyllä paljon,
sekä myös muutimme usein.
Ruotsista on alle kansakouluiän muistikuvat,
kun siellä oli vielä vasemman puoleinen liikenne.
Mutta asiaan.
Kun ei jotain ollut ja kovasti halutti,
varastin. Omatunto sanoi; väärin,
mutta mielihalu varastettuun tavaraan vei voiton.
Pikkuhiljaa ujutin sen kotiin sanoen löytäneeni, esim. jalkapallon.
Kun aikuisena virallisesti diagnostisoitiin ADHD,
kysyin millainen olin alle 7. vuotiaana.
Aina sai kuulemma kauhulla odottaa mitä keksii,
milloin puukko kädessä,
milloin maalipensselillä seinää maalaamassa.
Koulussa meni kaikki energia,
että jaksoin olla paikoillani.
Kun tunto on turtunut,
on ainut ajatus, ettei vain jää kiinni.
Jos jää niin kenen syy? Kuka vasikoi?
Mutta ettei asia olisi niin lohduton, olen tehnyt parannuksen.
Se vaan ihmetyttää miksi viha kesti niinkin kauan? En voi uskoa oidipuskompleksiin. Uskon sen sijaan kateuden vaikuttavan ratkaisevasti lapsen ja vanhempien suhteeseen.
- Q. Mark
Vieläkö tuo freudilaisuus elää noin vahvana, ja vieläpä terapetikoilla? Freudin käsitteissöhän se sisältää kaiken, mikä kanavoi vietit sosiaalisesti hyväksyttäväksi käyttäytymiseksi. Kaikki taustatekijät, kognitiiviesten prosessien tulokset (mm. oppiminen), jne.
En tiedä, miksi egon ja superegon käsitteet ylipäätään ovat käytössä vakavasti otettavassa psykoterapiassa. Siis todella operaatiovälineitä terapiassa? Menee jo vahvasti pelastususkonnon puolelle. Ja maksaa maltaita, niin kuin useimpien uskonlahkojenkin henkinen terapia. - Psykopatologia
Q. Mark kirjoitti:
Vieläkö tuo freudilaisuus elää noin vahvana, ja vieläpä terapetikoilla? Freudin käsitteissöhän se sisältää kaiken, mikä kanavoi vietit sosiaalisesti hyväksyttäväksi käyttäytymiseksi. Kaikki taustatekijät, kognitiiviesten prosessien tulokset (mm. oppiminen), jne.
En tiedä, miksi egon ja superegon käsitteet ylipäätään ovat käytössä vakavasti otettavassa psykoterapiassa. Siis todella operaatiovälineitä terapiassa? Menee jo vahvasti pelastususkonnon puolelle. Ja maksaa maltaita, niin kuin useimpien uskonlahkojenkin henkinen terapia.-
"En tiedä, miksi egon ja superegon käsitteet ylipäätään ovat käytössä vakavasti otettavassa psykoterapiassa."
Ne ovat käytössä teoretisoinnissa, eivät käytännön terapia-työssä. So. potilaan kanssa keskusteluissa niitä ei käytetä. - ritalin
Psykopatologia kirjoitti:
-
"En tiedä, miksi egon ja superegon käsitteet ylipäätään ovat käytössä vakavasti otettavassa psykoterapiassa."
Ne ovat käytössä teoretisoinnissa, eivät käytännön terapia-työssä. So. potilaan kanssa keskusteluissa niitä ei käytetä.Minulle itselleni on ollut huomattavasti hyötyä juuri näistä termeistä, kuten superegosta ja egosta. Ei voisi olla helpompaa tapaa ymmärtää itseään, kuin oppia yhdistämään nämä termit käytäntöön ja itseen.
Minua on nämä termit auttaneet hyvin paljon hahmottamaan laajoja näkymättömiä vuoravaikutusverkkoja, sekä ihmisten tiedostamattomia motiiveita.
- Psykopatologia
-
"Itsellä on aina niin puhdas omatunto kuin kulloinenkin lainsäädäntö sen sallii."
Vissiin humoriakin kehissä, mutta lainsäädännön "säätelemä" omatunto on primitiivinen ja kehittymätön. Se on kernaammin ulkoistettu kuin sisäistetty. Tällaisen omantunnon omaava ei välttämättä tajua sääntöjä mutta noudattaa niitä sokeasti, koska niin "on kirjoitettu". Ja laithan voivat olla "vääriä"."Ja laithan voivat olla "vääriä.
Laissa on vääryyttä, koska ihminen siirtää patologiansa myös lainsäädäntöön.- kanssa?
Lette kirjoitti:
"Ja laithan voivat olla "vääriä.
Laissa on vääryyttä, koska ihminen siirtää patologiansa myös lainsäädäntöön.niinkö?
kanssa? kirjoitti:
niinkö?
Ihminen ei halua nähdä patologiaansa, vaan luulee patologiaa itsekseen. Tästä tulee ristiriidat.
- ritalin
Lette kirjoitti:
"Ja laithan voivat olla "vääriä.
Laissa on vääryyttä, koska ihminen siirtää patologiansa myös lainsäädäntöön.Lopulta lain säätäminen jo itsessäänkin on patologista, koska sen on tarkoitus kontrolloida muita. Täydellistä lakia ei kuitenkaan voi luoda, joten se on aina kierrettävissä. Taitava rikollinen on aina lain puolella auktoriteettina.
- kyrpae
mietin vaan että kkuinka saisi omatunnon turrutettua täysin ja kuinka kauan sen ihanan olotilan saavuttaminen kestäisi? ajatelkaa kaikkia niitä mahdollisuuksia kun omatunto ei vaivaisi!!!
- asiat
Nimimerkit Kellastunut ja Psykopatologia
Ikäväkseni on Kellastunut viime aikoina puuttunut minun ja Pp:n väliseen kontaktiin mustamaalamalla minua. Minun ja Pp:n välinen kontakti on yksinomaan minun ja Pp:n välinen asia, eikä kuulu hänelle. Tässä on kysymys perinteisestä kateudesta, joka on tuhoavaa.
Asia, josta Kellastunut puhuu, on viestien poistaminen minun viestiketjustani (ei minun viestejäni) kirjoituksessani "Vihollisuudesta ja pahuudesta". Tämä tapahtui 8.4.2008, jolloin psykologia palstalla ei vielä ollut sheriffiä. Siis sheriffi ei poistanut niitä, kuten Kellastunut väitti. Viestit poisti Psykopatologia. Hän ei ole koskaan ole kiistänyt poistaneensa. Tilanne sillä hetkellä oli niin, että viestejä poistui sitä mukaa kun niitä tuli. Koko palsta minua lukuun ottamatta näki asian oikein. Muistan Trissen sanoneen, että Pertti poisti viestit. Silloin vasta tajusin totuuden.
Lähetin Pp:lle viestin:
”Sinä painostat minua. En lähde mukaan tällaiseen. Olen vakuuttunut siitä, että sinä poistit viestit. Olen hämmästynyt ja surullinen, että sinä pitkälle kouluttautuneena henkilönä ja ihmistuntijana suostut olemaan pellenä palstalla, vaikka voisit olla jotain parempaa.”
Olen vakuuttunut:
Tämä ei ollut syytös. En syytä henkilöä, jolla on syyllisyydentunne, se olisi syyllistämistä, mikä on sairasta, enkä harrasta sellaista. Tämän tapauksen jälkeen kontakti minun ja Pp:n välillä oli hyvä.
Sain palautetta ”Auttavalta kädeltä”: olen tyhmä, naivi, lahjottavissa oleva ja ruskeasilmäinen, kun en tuominnut Pp:tä.
Laitan muutaman liitteen asiasta
Toivon hyvää Kellastuneelle ja Psykopatologialle
Lette
Keskustelun kulku:
Kellastunut ja Psykopatologia Lette 16:07
Kellastunut 3.9.2008 klo 09.28 Lette 16:19
The - Puu kysyi Lette 16:37
Teletappi Lette 16:50
Lause (Teletappi viestissä) Lette 16:54
Hulluja on monenlaisia JuPevaan. 18:00
po. - - häiriköidä Psykopatologia 18:11
Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391809En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271598Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141404Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421368Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681275- 81141
- 121058
- 20959
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7951- 80899