Auttakaa oikean potkurin valinnassa!

Puuratte

Vanha luultavasti alkuperäinen potkuri on ajettu kiville eli se on hieman kärsinyt, joten nyt olisi uuden käytetyn potkurin osto edessä. Veneen myyjä lupasi veneelle vähintään 30 solmua vauhtia. (liekkö myyjä puhunut lämpimikseen) Moottorina on 55 hv -79 vm johnson, josta varmaankin jo huippu tehot hävinneet. Eli potkurin pitäisi olla varmaankin pienempi tai lapakulma/nousu(?) jyrkempi, että kone jaksaisi paremmin? Vene on Hirvas, jonka strategiset mitat ovat: Pituus 4,43 m, Leveys 1,70 m, Paino 300 kg.

8

878

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Jos edellisen potkurin kanssa ei ole oikein jaksanut nostaa kierroksia, niin olisi hankittava loivempi potkuri. Tietysti pitäsi tietää sen nykyisen nousukulma. Ehkä yhden tuuman loivempi potkuri riittää, tosin merkkien välilläkin on vähän eroja.

• cjx

eikäkö jyrkempi...

• palle ramstetti

15"" kiertää varmasti täydet mutta voi olla että huipuista puuttuu. 17"" mahdollistaa huippunoupeuden ja sietää vielä kuormaakin . Jos olisi trimmikone ja ajaisit yksin sekä kone kunnossa, nopein vauhti optimiolosuhteissa voisi tulla 19"" nousulla mutta enpä suosittele.
      Nousuluku ei kyllä kerro kaikkea. Myös lavan koko ja muotokin vaikuttaa mutta sitä harvemmin mietitään.

• Puuratte

vanhassa potkurissa ei ollut mitään merkintöjä.. mittasin sen suunnilleen olevan 12´´ halkaisijaltaan. kannatteisiko uuden olla samaa kokoa vai hiukka pienempi?

• palle ramstetti

Kyllä pitäisi olla. Sielä potkurin navassa "stanssattuna". Et näe sitä varmaan muuten kuin irroittamalla propelli. Tuo kyllä haisee "kiveenviilatulta" potkurilta. Eli lapoja on pienennetty. Tuolla ropellilla kiertää varmasti mutta huiput jäävät rumasti ja bensaa palaa.

• bengt åke
        palle ramstetti kirjoitti:

Kyllä pitäisi olla. Sielä potkurin navassa "stanssattuna". Et näe sitä varmaan muuten kuin irroittamalla propelli. Tuo kyllä haisee "kiveenviilatulta" potkurilta. Eli lapoja on pienennetty. Tuolla ropellilla kiertää varmasti mutta huiput jäävät rumasti ja bensaa palaa.

isolehan tuo vaikuttaa jos katsoo markkinoilla olevia potkureita kyseiseen moottoriin?, siis jos halkaisija on 12 tuumaa??? Tuossa alla olevassa linkissä halkaisijat ovat reilu 10 tuumaisia ja nousut 13-15 tuumaa?!
        http://www.venepori.fi/shop/index.php?p=productsList&iCategory=66

• palle igen ramstetti
        palle ramstetti kirjoitti:

Alkuperäinen silmukka koneeseesi on ollut 13 1/4 x 17"" (jossa lapa on eka numerosarja ja nousu jälkimmäinen) Hejaheja! Ny mä lähte sommarlovet. sexveckan.

• siitä

jonssonista tehot koskaan häviä, vaan potkuria joutuu kosketuksien takia vaihtamaan, eli kokeileppas sitä samaa kokoa ekana ja aseta ehdoksi, että voi vielä vaihtaa sen, jos ei satu kohdalleen.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1659
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1578
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      13
      1373
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      341
      1329
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1265
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1028
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      991
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      939
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      921
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      836
    Aihe