buggatanssijat =kävelijöitä

rytmikone

,, joskus on törmännyt näillä palstoilla tähän "kävelijä"-termiin . Sillä kai tarkoitetaan osaamatonta tanssjaa ,joka kävelee kappaleet läpi . Näin olen ymmärtänyt -eikä kävelijöitä katsota hyvällä ,heitä suorastaan kammotaan esm. "kävelijä pilasi tanssinautintoni" on tuttu lause täältäkin .

Muttamuttta ,, nykyinen "muotitanssi" bugga on pelkää kävelyä (tietysti siinä on ne käsihärdellit lisäksi) Ei ole vaativaa -itse en siitä osaa innostua millään ,kun siinä ei ole mielestäni mitään haastetta ,eikä "koukkua" .

Olenkin ihmetellyt ,että mikä siinä on niin hienoa ,minulle se ei tarjoa mitään -ja buggana soitettavat kappaleetkin ovat niin puuduttavan yksitoikkoisia . (tämä on tietysti makuasia)

Miksi noin yksitoikkoinen tanssi on saanut noin suuren suosion -etenkin aktiiviharrastajien keskuudessa - itse en täta ymmärrä --

Onkohan muitakin samoin ihmetteleviä?

18

2459

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • suoraan hanurista

Kyllä on.

• rankka tanssi

Ei nyt voi ihan kävelyyn verrata jos tanssii buggia kunnolla. Kyllä siinä jalat tekevät töitä varsin paljon.

Itsekään en ole vielä löytänyt buggin syvintä olemusta, mutta sillä tiellä olen ;)

Biisejä on hyviä ja huonoja. Hevirokahtavat biisit ovat parhaita, mutta makuasia tuokin.

• Kun "vaikeammat" kädenalitanssit kuin bugg voivat olla monille liian vaikeita, niin bugg sopii vallan mainiosti aloitustanssiksi kädenalitanssien ihmeelliseen maailmaan:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=98&conference=611&posting=22000000035638903

Bugg on periaatteessa yksinkertainen tanssi, mutta on siinäkin omat vaikeutensa. Jos askellus on pelkää kävelyä, näyttää bugg tosi pöljältä. Buggissakin pitäisi askellukseen saada swingiä mm. joustolla, niin että tanssijan koko vartalo on mukana tanssissa. Silloin bugg alkaakin jo tuntua tanssilta.

Viitatussa linkissä joku ehdotti, että bugg on tanssitaidottoman jive. Kyllä tässä ehdotuksessa on ideaa, vaikka kaikki bugg-fanit eivät ehdotuksesta tykännekään.

• Bugg voi olla kävelyä - kuten mikä tanssi tahansa. Esim. cha cha voi olla kävelyä, vaikka siitä tanssitaisiin, anteeksi, siis käveltäisiin, "oikeilla" askelilla.

Yleensä kävelijä-termillä toki viitataan henkilöön, joka ei käytä ko. tanssissa lajinmukaisia askelia. Vähän termiä laajentamalla kävelijänä voi pitää myös henkilöa, joka kyllä osaa askeleet, muttei silti tanssi.

Tuo määritelmä toimii myös käänteisesti. Henkilö, joka ei ota askeltakaan, voi silti tanssia, ja tanssia jopa hyvin. No, paritansseissa tuo on vaikempaa, mutta soolona onnistuu jopa käytännössä.

Bugg on tanssi, jossa kävelymäisyys, tai sanoisiko löntystelymaisuus, helposti korostuu. Jos bugg tosiaankin on vain askelia ja käsihärdeleitä toinen toisensa perään, en yhtään ihmettele, jos et ole siitä innostunut. Buggista (ja mieluummin tuossa muodossa, ei siis buggasta) kuitenkin saa tehtyä tanssin. Mitenkä? No vaikkapa "sykkeellä ja svengillä" :-). Katsopa jotain oikein hyvää tanssijaa (jos hyvä säkä käy voit löytääkin) ja mieti mikä siitä tekee hyvännäköistä ja -tuntuista.

Ymmärrän myös (kait?) mitä tarkoitat bugg-musiikin yksitoikkoisuudella. Valitettavan usein ne biisit, joihin ei muu tapa tanssia oikein istu ja jotka eivät ole oikein mitään, tanssitaan buggina. Myös ruotsalaistyyppinen bugg-musik a la Charlies tai Plogman kuulostaa ja IMHO on turkasen tylsää.

Buggia voi kuitenkin tanssia hyvin monenlaiseen ja vietävän hyvään musiikkiin rokista viihdemusiikkiin ja soulista western swingiin. Valitettavan harvoin vain ko. musiikki soi lavoilla.

• ...tuoretta videota bugg-kisoista. Jos tuolla tavoin kävelet, niin aika merkillinen tyyppi olet.

Sitäpaitsi miehen aslkellukselle ei ole asetettu muita rajoituksia kuin, että tanssii musiikkiin.

Ei siis tarvitse kävellä vaan voi tehdä melkeinpä mitä vain mieleen juolahtaa ja kyvyt antavat mahdollisuuden.

P.S. Milloinkahan siitä bugga-sanan käytöstä täällä päästäisiin eroon? Lajin nimi on bugg.

Ruotsalainen tosin sanoo att bugga, kun tarkoittaa dansa bugg. Suomalainen kuitenkin tanssii buggia.

• Muotitanssijatar
        Truehum kirjoitti:

...tuoretta videota bugg-kisoista. Jos tuolla tavoin kävelet, niin aika merkillinen tyyppi olet.

Sitäpaitsi miehen aslkellukselle ei ole asetettu muita rajoituksia kuin, että tanssii musiikkiin.

Ei siis tarvitse kävellä vaan voi tehdä melkeinpä mitä vain mieleen juolahtaa ja kyvyt antavat mahdollisuuden.

P.S. Milloinkahan siitä bugga-sanan käytöstä täällä päästäisiin eroon? Lajin nimi on bugg.

Ruotsalainen tosin sanoo att bugga, kun tarkoittaa dansa bugg. Suomalainen kuitenkin tanssii buggia.

Niin, kyllä sunkin pitäis toi tanssi jo opetalla.

• rytmikone
        Truehum kirjoitti:

...tuoretta videota bugg-kisoista. Jos tuolla tavoin kävelet, niin aika merkillinen tyyppi olet.

,,ei tullut mitään linkkiä näkyviin -

Tosin jostain bugg-kisoista otettu video ei vastaa sitä mitä suomen lavoilla näkee .

Se on suurimmaksi osaksi kävelyä/löntystelyä/marssia epämääräisten käsihärdellikuvioiden kera .

Tätä ei kaunistelemalla muuksi voi muutaa.

Jos vaikka joltain eteläisen Suomen lavoilta otettaisiin videoleike bugg-tanssista(onkohan tuo nyt oikein kirjoitettu?) niin ei se mitään kaunista katseltavaa ole.

Sehän ei sinänsä tarkoita ,etteikö se voisi hauskaa olla -ja varmaan onkin ,jos siitä pitää.

Suurimmaksi osaksi itselläni tökkii tämä nyky bugg-musiikki ,joka tappaa tehokkaasti tanssihalut(olenkohan ainoa lajiani?)

Yksitoikkoinen jumpsistömpsis alusta loppuun ei vaan mulla toimi.

Kuulun niihin -ehkä harvoihin- ihmisiin jolle soitettava musiikki tekee tanssifiiliksen .

Vanhat rokkiklassikot ,ikivihreät slovarit/tangot
        kauniit hitaat valssit vetävät parketille,kun taas mattijateppoplogmann -musiikki saa vetäytymään takaviistoon .

En oikein usko että mitäänsanomattomastata musiikkikappaleesta voi tehdä jollain kuviolla" hyvän"tanssin .

En pidä silakkalaatikostakaan -vaikka sen maustaisi millä.

Odotan että joku tekisi hyvän/hienon bugg-kappaleen -ehkäpä sellaisia on jo olemassa ,en ole vaan kuullut.

Ehkä vielä muutan mielipidettäni .

Toistaiseksi olen sitä mieltä ,että hapansilakka ,ja bugg saavat jäädä ruåtsalaisille.

• Truehum kirjoitti:

...linkki tarttuvan.

Tässä tulee:

http://www.video.nackswinget.net/

• Silvuplee

• pilvin pimein
        rytmikone kirjoitti:

,,ei tullut mitään linkkiä näkyviin -

Tosin jostain bugg-kisoista otettu video ei vastaa sitä mitä suomen lavoilla näkee .

Se on suurimmaksi osaksi kävelyä/löntystelyä/marssia epämääräisten käsihärdellikuvioiden kera .

Tätä ei kaunistelemalla muuksi voi muutaa.

Jos vaikka joltain eteläisen Suomen lavoilta otettaisiin videoleike bugg-tanssista(onkohan tuo nyt oikein kirjoitettu?) niin ei se mitään kaunista katseltavaa ole.

Sehän ei sinänsä tarkoita ,etteikö se voisi hauskaa olla -ja varmaan onkin ,jos siitä pitää.

Suurimmaksi osaksi itselläni tökkii tämä nyky bugg-musiikki ,joka tappaa tehokkaasti tanssihalut(olenkohan ainoa lajiani?)

Yksitoikkoinen jumpsistömpsis alusta loppuun ei vaan mulla toimi.

Kuulun niihin -ehkä harvoihin- ihmisiin jolle soitettava musiikki tekee tanssifiiliksen .

Vanhat rokkiklassikot ,ikivihreät slovarit/tangot
        kauniit hitaat valssit vetävät parketille,kun taas mattijateppoplogmann -musiikki saa vetäytymään takaviistoon .

En oikein usko että mitäänsanomattomastata musiikkikappaleesta voi tehdä jollain kuviolla" hyvän"tanssin .

En pidä silakkalaatikostakaan -vaikka sen maustaisi millä.

Odotan että joku tekisi hyvän/hienon bugg-kappaleen -ehkäpä sellaisia on jo olemassa ,en ole vaan kuullut.

Ehkä vielä muutan mielipidettäni .

Toistaiseksi olen sitä mieltä ,että hapansilakka ,ja bugg saavat jäädä ruåtsalaisille.

maanmainioiden 70-luvun diskohumppahittien joukosta. Kuuntele vaikka Virve Rostin tuplakokoelmalevy "Oon voimissain | Kaikki parhaat". Ainakin minulla buggijalkaa vipattaa kovasti, kun noita kuuntelee. Monet diskohumpat sisältävät myös hitaampia osia, joita voi tanssia vaikka foksina. Joihinkin tulee vedettyä vuorotellen foksia, buggia ja fuskua. Aivan huippua, kunhan vaan daami pysyy perässä.

• eri mieltä
        pilvin pimein kirjoitti:

maanmainioiden 70-luvun diskohumppahittien joukosta. Kuuntele vaikka Virve Rostin tuplakokoelmalevy "Oon voimissain | Kaikki parhaat". Ainakin minulla buggijalkaa vipattaa kovasti, kun noita kuuntelee. Monet diskohumpat sisältävät myös hitaampia osia, joita voi tanssia vaikka foksina. Joihinkin tulee vedettyä vuorotellen foksia, buggia ja fuskua. Aivan huippua, kunhan vaan daami pysyy perässä.

Ei tiedä tylsempää kun -70 luvun diskohumppa,
        pitääkö sitä tanssilavoille tunkea.
        Sen ajan musiikintekijät kaiken lisäksi
        halveksivat iskelmää ja lavatanssia, sekä
        hävittivät suuren määrän lavoja.

• Myös sillin ystävä
        eri mieltä kirjoitti:

Ei tiedä tylsempää kun -70 luvun diskohumppa,
        pitääkö sitä tanssilavoille tunkea.
        Sen ajan musiikintekijät kaiken lisäksi
        halveksivat iskelmää ja lavatanssia, sekä
        hävittivät suuren määrän lavoja.

Minä luokittelisin Abban musiikin pääosiltaan 70-luvun diskohumpaksi ja minusta se on loistavaa musiikkia. Taittuu mainiosti buggia ja muita kädenalijuttuja varioiden. Minun puolestani diskohumppaa sopii soittaa lavalla, kunhan ohjelmisto ei ole pelkästään sitä.

• tanssillisuutta

Monien tanssien perusaskellus jo sellaisenaan tukee tanssillisuutta. Tässä mielessä yksinkertaisten askellusten tanssit ovat tanssillisuuden suhteen kaikkein vaativimpia. Bugg ei ole poikkeus, myös siinä on se kävelyaskellus tekemällä tehtävä tanssiksi. Samaan tapaan kun esimerkiksi kävelyaskelluksinen karnevaalisamba, siitä ei moni edes huomaa, että tanssitaan "tasa-askelluksista" karnevaalisambaa - tai vaikkapa tanssilavoilla vastaavaa sambaa. Aikaisemmin kun tanssittiin hyvinkin "totiseen bugg musiikkiin" niin silloin tanssillisuusvaatimuksen toteuttaminen oli nykyistäkin vaikeampaa. Nykyinen monipuolisempi musiikki antaa entiseen verrattuna paremman tanssillisuustuen - vaikkakaan vanhan buggin nimeen vannovat puritaanit eivät nykytyyliä hyväksykään. Paikallaan tanssittuna bugg on mielestäni svengaavin, kun liikevaatimus ei ole rajoittamassa vientiä, vaan voidaan käyttää vapaita askelsuuntia ja kuvioita, ja vapaata vientiä ja seuraamista. Liikkuvaan buggiin ei täydellä lavalla voi tehokkaasti käyttää kaikkia mahdollisia swing-kuvioita, mutta paikallaan voi - tosin taitokysymys tämäkin.

• Jivettäjä

"Monien tanssien perusaskellus jo sellaisenaan tukee tanssillisuutta."

Juuri näin. Jos perusaskel tehdään oikein, se jo itsessään näyttää tanssilta. Hyvä esimerkki on jive. Katso:
        http://www.youtube.com/watch?v=smO8DKtxbCQ&feature=related

Jivessä ei tarvita välttämättä kuin perusaskel ja pari kuviota ja tulos näyttää hyvin, hyvin tanssilliselta!

• Jivettäjä kirjoitti:

"Monien tanssien perusaskellus jo sellaisenaan tukee tanssillisuutta."

Juuri näin. Jos perusaskel tehdään oikein, se jo itsessään näyttää tanssilta. Hyvä esimerkki on jive. Katso:
        http://www.youtube.com/watch?v=smO8DKtxbCQ&feature=related

Jivessä ei tarvita välttämättä kuin perusaskel ja pari kuviota ja tulos näyttää hyvin, hyvin tanssilliselta!

Jos perusaskeleella tarkoitetaan askelten ottamista eli "kävelemistä", ei se IMHO merkittävästi tue tanssillisuutta, oli sitten perusaskel minkälainen tahansa. Jivenkin perusaskelta voi mennä oikein, mutta ilman tanssillisuuden häivääkään.

Jos perusaskeleeseen lasketaan myös se mitä tavahtuu jalkaterien yläpuolella hiusrajaan asti, so. lajinomainen tanssillisuus ja vartalonkäyttö, ei kuvioita todellakaan tarvita kuin nuo pari.

• Jivettäjästä edellinen
        avanaq kirjoitti:

Jos perusaskeleella tarkoitetaan askelten ottamista eli "kävelemistä", ei se IMHO merkittävästi tue tanssillisuutta, oli sitten perusaskel minkälainen tahansa. Jivenkin perusaskelta voi mennä oikein, mutta ilman tanssillisuuden häivääkään.

Jos perusaskeleeseen lasketaan myös se mitä tavahtuu jalkaterien yläpuolella hiusrajaan asti, so. lajinomainen tanssillisuus ja vartalonkäyttö, ei kuvioita todellakaan tarvita kuin nuo pari.

Oikeassa olette molemmat, mutta jivettäjän kanssa samaa mieltä siitä että jiven askellus jo sellaisenaan tukee merkittävästi tanssillisuutta. Varsinkin jos verrataan tasakestoiseen kävelyyn. Moni saa jiven näyttämään tanssilliselta jo pienen harjaantumisen jälkee, kun buggiin saa tehdä töitä tosissaan.

• Buggernaut

Kävelyksihän tuo helposti menee, kun ei jaksa kiinnittää huomiota askellukseen. Oikeastihan pitäisi joustaa joka askeleella. Mutta vaikka askeltaminen olisi kävelyä, niin buggista saa varsin vauhdikkaan tanssin. Vauhdikkuus on kai se suurin syy miksi bugg on niin suosittua. Useimmille tanssiminen lienee enemmän liikuntaa kuin taidetta.

Bugga on muuten kuulemani mukaan Åke Blomqvistin varhainen versio buggista.

• kaappari

Siinäpähän vääntävät jotka haluavat, ei siinä mitään. Vaikea sanoa mistä johtuu, tanssipaikoilla näkee paljonkin laumakäyttäytymistä joten siinä on sitten mentävä siinä missä muutkin.
      Missähän opettaisivat tyylitajua kurssien lomassa - ei ainakaan nykyisillä kursseilla kun lavoilla sitä kaivattua yhä harvemmin lavoilla näkee.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2260
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1484
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1357
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1108
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1091
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1054
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      979
    Aihe