Mitä pidätte talkkunasta?

Kuin silloin ennen...

Hei kaikille! Mitä mieltä olette talkkunasta?Itse olen ihan koukussa tuotteeseen.Syön sitä rasvattoman piimän tai viilin kera.Erinomainen kesäherkku mansikoiden ja herneiden ohella.

13

813

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • koskaan

maistanut, vaikka olen jo 58 v. Mutta niinpä olenkin helsinkiläinen...

Toisaalta, ei kyllä ole minkäänlaista hinkuakaan maistaa jotakin jauhoa. Mutta jos joskus vielä eteen tulee, niin ehkä teeslusikallisen maistan. Olen tosin kyllä 99-prosenttisesti varma, että se tulee maistumaan totaalisen tympeältä.

• Minulla on sellainen hölmöhkö käsitys, että talkkunaa on saatavilla myös helsinkiläisissä kaupoissa - eikö totta?

Talkkunan kaltaisia tuotteita syödään ympäri maailmaa varsin halukkaasti - useimmissa suurissa kaupungeissa eritoten. Uskoisin, että ne lasketaan jopa jonkinlaisiin terveysvaikutteisiin tuotteisiin.

• crudo kirjoitti:

Minulla on sellainen hölmöhkö käsitys, että talkkunaa on saatavilla myös helsinkiläisissä kaupoissa - eikö totta?

Talkkunan kaltaisia tuotteita syödään ympäri maailmaa varsin halukkaasti - useimmissa suurissa kaupungeissa eritoten. Uskoisin, että ne lasketaan jopa jonkinlaisiin terveysvaikutteisiin tuotteisiin.

Olin taannoin työkavereiden kansa tuolla etelänaapurissa ja kävimme syömässä ravintolassa, joka mainosti olevansa virolainen ruokapaikka.
        Jälkiruokalistalla oli talkkunaa ja viiliä sikäläiseltä nimeltään "kama". Paikallinen isäntäväki varoitteli minua, että se saattaisi maistua minun suuhuni oudolta. Oli kuitenkin hyvää, vain valmiiksi sokeroitua.
        Olen siis vetänyt kamaa virossa. Kokemus sekin.

• saa terveystuotteen?
        crudo kirjoitti:

Minulla on sellainen hölmöhkö käsitys, että talkkunaa on saatavilla myös helsinkiläisissä kaupoissa - eikö totta?

sehän on 80% hiilihydraattia. Lihomaan sitä syömällä ainakin pystyy.

• saa terveystuotteen? kirjoitti:

sehän on 80% hiilihydraattia. Lihomaan sitä syömällä ainakin pystyy.

Totta, viljaahan se on ja kyllä silläkin itsensä läskiksi saa - kuten useilla muillakin aineilla.

Vähän ironiseksi tarkoitettu kommenttini olikin tarkoitettu lähinnä vastaukseksi edelliseen ennakkoluuloiseen kirjoitukseen: "en edes maista ja jos maistankin niin en tule siitä' kuitenkaan pitämään - olen Helsingistä".

Vähänkin kauempaa katsellen Helsinki ja Teuva kuuluvat aivan samaan tuppukylien kaartiin - tuntemattomia taajamia kummatkin.

Joten ei sen pitäisi olla syy ennakkoluuloihin vaan pikemminkin ennakkoluulottomuuteen.

• Sawolaista talkkunaa..

Keitä sawolaisita talkkunajauhoista puuro ja veistele voisilmä piälle. Eiku ääntä kohen ei oo parempaa.

• Talkkunoita on montaa eri makua, itse totuin lapsena kekisuomaliseen pienen valmistajan versioon. Jotkut jauhavat sekaan hernettä, toiset eivät. Hyvää se on, jos vähän happamaan makuun on tottunut.

• LLL

Mun hämäläinen äitini söi "piapoa" eli hämäläistä talkkunajauhoa ja viiliä. Mies taas on Oulusta päin syö Kainuun talkkunaa joka keitetään puuroksi, kai noissa eri talkkunoissa on joku erilainen koostumus? Helsingistä saa ainakin tuota hämäläistä, kainuulaista en ole täällä nähnyt. En tykkää ja keitettynä haju on tympeä.

• LLL kirjoitti:

Mun hämäläinen äitini söi "piapoa" eli hämäläistä talkkunajauhoa ja viiliä. Mies taas on Oulusta päin syö Kainuun talkkunaa joka keitetään puuroksi, kai noissa eri talkkunoissa on joku erilainen koostumus? Helsingistä saa ainakin tuota hämäläistä, kainuulaista en ole täällä nähnyt. En tykkää ja keitettynä haju on tympeä.

Talkkunan maku vaihtelee sen mukaan, mitä sen valmistukseen on käytetty: mitä viljaa - kauraa, ohraa, ruista - ja onko mukana hernettä tai papua.

Samoin talkkunan syöntitapoja on monia. En ole itse mikään suuri talkkunan ystävä, mutta ihan ruokakulttuuriin liittyvänä ilmiönä se on varsin mielenkiintoinen, koska paikka paikoin se korvaa leivän, toisaalla toimii myslinä, joissakin puurona ja vellinä... Ja minkä kanssa sitä voidaankaan syödä: tirripaistin, viilin, piimän, marjojen, sokerin, voin, jäätelön ja niin monen muun kanssa.

Mielenkiintoinen varuste..

• Sawolaista talkkunaa..

Keitä kypsäksi puuroksi ja syö voisilmän kera. Eipä löydy maailmasta parempaa!!

• lapsuudessani syömään talkkunaa, koska se kuulemma kasvattaa päätä ja nyrkkejä. Molempia tarvitaan nykyään.

• ennenkuin käytät

niitä nyrkkejäsi. Pääsi tulee sairaaksi talkkunalla ja kohta olet Mora puukon kanssa etsimässä uhria.

• on nykyään

vainaa kun käytti nyrkkejään. Kohtasi vahvempansa ja kuoli.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      61
      2280
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      32
      1724
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1534
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      375
      1529
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1494
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1367
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    8. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1101
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1064
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      989
    Aihe