Harhassa eläminen on turvallista?

hermiitti

Oletetaan, että johdatus ja ihmisen iänkaikkinen elämä on harhaa. Ketä tämä harha sitten palvelee? No tietty yleinen käsitys on, että ihminen hyötyy uskostaan, kun on edes joku tapa selittää ja käsitellä elämään kuuluneita asioita.

Miksi ihmisen pitää sitten selittää kaikki asiat auki, emmekö vaan voi hyväksyä asioita joita elämässämme tahtomattamme tai tahtoen tapahtuu? Jeesus elää nähdäkseni vahvimmillaan silloin ihmisten mielissä, kun elämä koettelee. Uskoa ja toivoa paremmasta ei saa silloin menettää sanovat uskovaiset, sillä se antaa voimia käsitellä vastoinkäymisiä.

Miten käy sitten ateistin, joka kokee vastoinkäymisiä. Ateisti pyrkii nähdäkseni hyväksymään eikä selittämään, jolloin elämä perustuu tosiasioihin eikä harhakäsityksiin.

Kestääkö ihminen sitten oman totuutensa? Kyllä kestää, jos haluaa ajatella ja kestää? Ihmisellä on tosin opittu tarve olla kuuliainen auktoriteettien edessä, vaikka auktoriteettien opit olisivatkin miten harhaisia tahansa kuten eräissä uskonlahkoissa asianlaita on Suomessakin.

Olen hyvin huolissani, sillä tätäkin keskustelua käydessäni olen tullut yhä vakuuttuneemmaksi siitä seikasta, että monen kansalaisen kyky ajatella omilla aivoillaan on riistetty. Onhan manipulointi silloin tehokkainta, kun sitä ei itse edes tiedosta!

21

751

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tämä näyttää hyvältä.

"Miten käy sitten ateistin, joka kokee vastoinkäymisiä. Ateisti pyrkii nähdäkseni hyväksymään eikä selittämään, jolloin elämä perustuu tosiasioihin eikä harhakäsityksiin."

Näin ajattelen minäkin ja voin luvalla sanoa, että helpolla en ole päässyt. Kaikki mahdollinen paska on koettu: kroonin sairaus, kolme avioliittoa, joista kaksi purkaantui, konkurssi pitkine velkavankeuksineen, josta on selvitty. Jumalan apua en ole pyytänyt, enkä tarvinnut ja tänään elän tasapainoista ja mielekästä elämää.

• Miksi pyytää apua sellaiselta joka ei sitä anna?

Mielestäni minulla on vain yksi elämä ja en
      saa toista tuonpuoleisessa. Käytännössä se tarkoittaa sitä, että minun
      on laitettava elämäni järjestykseen ihan itse.
      En voi kuvitella olevani mikään erikoisasemassa
      oleva olento vaan osa maailmankaikkeutta, jonka
      tulee ymmärtää kunnioitus kaikkea elävää kohtaan.

En voi elää kuin pellossa ja sanoa: "no, ei välii,
      Jeesus tulee pian ja pelastaa minut (koska olen
      niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin tärkeä ja hyvä) ja korjaa kaiken. Se on minusta vastuuttomuutta.

• Per Saukko

Kuvittelevat kai että se on Jumalan mielestä suotuisaa höpöttää Isämeitää...

Jos Jumala on olemassa, voisi olla, että pään hakkaaminen ränniin katumusharjoituksissa olisikin suotuisampaa kuin virsien kailottaminen.

• Kössönöm

sitten lopultakaan niin turvallista. Monet uskovaiset ovat sanoneet, että epäusko on välillä kova, ihan pappeja myöten.

"Miten käy sitten ateistin, joka kokee vastoinkäymisiä. Ateisti pyrkii nähdäkseni hyväksymään eikä selittämään, jolloin elämä perustuu tosiasioihin eikä harhakäsityksiin."

- Minkäs sille voi, jos vastoinkäymisiä sattuu. Niitä sattuu jokaiselle. Mutta en näe mitään mieltä alkaa rukoilemaan jotain olematonta, vaan joko tyydyn siihen mitä on tapahtunut, tai yritän korjata asian.

"Onhan manipulointi silloin tehokkainta, kun sitä ei itse edes tiedosta!"

- Eihän se muuten onnistukaan.

• joka opiskeli teologiaa sanoneen, että kirkkohistorian luentojen jälkeen oli usko koetuksella.

• hermiitti

Miksi sitten niin moni kansalainen väittää tiedostavansa median manipuloivan vaikutuksen?

• Kössönöm
        hermiitti kirjoitti:

Miksi sitten niin moni kansalainen väittää tiedostavansa median manipuloivan vaikutuksen?

manipuloi muita, ei näitä väitteen esittäjiä;)

Vai olenko ymmärtänyt väärin? Niissä jutuissa, joita olen lukenut, ollaan aina huolissaan muista, ei itsestä.

• Kössönöm
        Zelig kirjoitti:

joka opiskeli teologiaa sanoneen, että kirkkohistorian luentojen jälkeen oli usko koetuksella.

Onhan niitä ollut juttuja tyypeistä, jotka ovat teologiaa jonkun aikaa opiskelleet ja huomanneet, että eihän siinä ole mitään järkeä.

• hermiitti
        Kössönöm kirjoitti:

manipuloi muita, ei näitä väitteen esittäjiä;)

Vai olenko ymmärtänyt väärin? Niissä jutuissa, joita olen lukenut, ollaan aina huolissaan muista, ei itsestä.

Se saattaa johtaa meinaan täydelliseen aivopesuun, jos kasvattajat manipuloivat lapsen eli riistävät lapselta kyvyn ajatella omilla aivoillaan!

• Kössönöm
        hermiitti kirjoitti:

Se saattaa johtaa meinaan täydelliseen aivopesuun, jos kasvattajat manipuloivat lapsen eli riistävät lapselta kyvyn ajatella omilla aivoillaan!

Minä vein muksuni kirjastoon jo ennen kuin hän osasi tuskin öötä sanoa.

Minun kirjastoani on saanut ihan vapaasti lainata. Aika pienenä jo ostin hänelle sellaisen helppotajuisen kirjan avaruudesta ja kyllähän tuo kova on ollut lukemaan kaikenlaista. Sekä eläinkirjoja, että tietysti nuortenkirjoja.

Myöhemmin sitten aikuistenkirjoja. On hyvä saada tietoa eri asioista, toki viihdettäkään unohtamatta. Kieli kehittyy sekä lukiessa, että kirjoittaessa.

• K.Ä.
        Zelig kirjoitti:

joka opiskeli teologiaa sanoneen, että kirkkohistorian luentojen jälkeen oli usko koetuksella.

kokevat kaikki uskovaiset ihmiset. Vaikka näen, en silti aina usko.
        Teologisessa tiedekunnassa ei opeteta uskoon tulemista, päinvastoin. Kaikki joutuvat tuon vaikean kysymyksen eteen: Miten on mahdollista, että Jumala on olemassa, kun maailma kärsii?
        Joku lopettaa koko opiskelun, koska lapsenusko on koetuksella. Jo tästä syystä, olisi lopetettava puhe "leipäpapeista", koska Jumala on varjellut heille uskon salaisuuden ja ottanut heidät työtovereikseen.

• Nunyabeezwax

En voi asialle mitään, mielestäni uskominen jeesuksen pelastuslupauksiin sillä perusteella että vain uskoo, on äärettömän lapsellista ja edesvastuutonta. Tuskin on ollut edes jeesuksen alkuperäinen sanoma.

Intiassa pelkkää uskomista jumalien voimiin, suositellaankin vähä-älyisille jotka eivät osaa lukea ja kirjoittaa, ja näin ollen eivät pysty kehittämään itseään millään lailla. Taikausko on luotu pitämään vähä-älyiset aisoissa ja kurissa, koska he eivät kykene itsenäisesti elämään kunnolla.

Sitten tässä hyvinvointivaltiossamme, missä kaikki mahdolliset resurssit ovat saatavilla itsensä kehittämiseen ja asioiden tutkimiseen, löytyy "jeesukseen uskovia". Ymmärrän jos asiaa tyrkytettäisiin tosiaankin vain aivotoiminnaltaan vajavaisille kehitysvammaisille, mutta että ns. terveet ihmiset leikkivät idioottia? Sitä en ymmärrä millään.

• häiritsee??

Mikä ime sinua häiritsee siinä, jos joku uskoo? Anna heidän uskoa ja ole sinä uskomatta!

Taitaa kuitenkin olla niin, että itsekään et ole varma, onko kuoleman jälkeen mitään.

• Nunyabeezwax
        häiritsee?? kirjoitti:

Mikä ime sinua häiritsee siinä, jos joku uskoo? Anna heidän uskoa ja ole sinä uskomatta!

Taitaa kuitenkin olla niin, että itsekään et ole varma, onko kuoleman jälkeen mitään.

ei ole kuitenkaan motiivini, enkä katso sen olevan riittävä syy uskoa lapsellisia pelotteluita.

Jos ikuisen elämän saa vain "uskomalla jeesukseen" ja pelkäämällä helvettiä, niin pitäköön hyvänään. Mulla on selkärankaa sanoa sille oletetulle tuomitsijalle ja lajittelijalle, että mihinkään älykääpiöiden valtakuntaan ei tee mielikään.

Käsitykseni mahdollisesta tuonpuoleisen jälkeisestä elämästä on hieman monimutkaisempi, kuin putkiaivoinen kristinusko pystyy ikinä evoloimaan.

Sitä paitsi jos raamatullisia ymmärtämyksiä aletaan miettimään kanssani, voin kertoa sinulle, olen sitä mieltä että ihminen makaa niinkuin se petaa ja helpotus ei ole pelonsekaisesta uskosta kiinni.

Ymmärrän että olet vielä siinä vaiheessa, että luulet pelastuvasi jos tuuditat itsesi harhakuvitelmilla. Luin raamatun lapsena heti kun opin lukemaan ja ymmärsin ja näin uskovaisten teennäisyyden.

Jos rehellisyys ei kelpaa jumalallesi, täyttäköön taivaansa valehtelijoilla ja perseennuolijoilla.

• aamua!
        Nunyabeezwax kirjoitti:

ei ole kuitenkaan motiivini, enkä katso sen olevan riittävä syy uskoa lapsellisia pelotteluita.

Jos ikuisen elämän saa vain "uskomalla jeesukseen" ja pelkäämällä helvettiä, niin pitäköön hyvänään. Mulla on selkärankaa sanoa sille oletetulle tuomitsijalle ja lajittelijalle, että mihinkään älykääpiöiden valtakuntaan ei tee mielikään.

Käsitykseni mahdollisesta tuonpuoleisen jälkeisestä elämästä on hieman monimutkaisempi, kuin putkiaivoinen kristinusko pystyy ikinä evoloimaan.

Sitä paitsi jos raamatullisia ymmärtämyksiä aletaan miettimään kanssani, voin kertoa sinulle, olen sitä mieltä että ihminen makaa niinkuin se petaa ja helpotus ei ole pelonsekaisesta uskosta kiinni.

Ymmärrän että olet vielä siinä vaiheessa, että luulet pelastuvasi jos tuuditat itsesi harhakuvitelmilla. Luin raamatun lapsena heti kun opin lukemaan ja ymmärsin ja näin uskovaisten teennäisyyden.

Jos rehellisyys ei kelpaa jumalallesi, täyttäköön taivaansa valehtelijoilla ja perseennuolijoilla.

olet terävä 5-vuotias! Persejututkin jo tunnistat, älykääpiöitten kanssa et kuljeksi, sinulla on jopa selkäranka, putkiaivoja et hyväksy (siis, nainen alas!), sinä evoloit (?), opit lukemaan ennen 5 v.päivääsi ja valehtelet lukeneesi Raamatun, jo tuolloin havaitsit ihmisten teennäisyyden, varsinkin uskovien!
        Olet ihmelapsi! Oikein sopiva ateistiksi, jonka MINÄ on niin egoistinen kuin olla voi! Jos tuollainen LAPSI ei pysty vanhempiaan nujertamaan, niin kuka sitten!
        Äitinä olisin ollut sinusta erityiskiinnostunut, todennut, että lapsuutesi on jotenkin yli-inhimillinen ja repivä. Olisin vienyut heti nouvolaan ja kertonut olemuksesi kieroutumisesta jo tuossa iässä. Olisit saanut hoitoa, mutta ei mitään pakkohoitoa. Olisin rakastanut sinut normaaliin elämään, Jumalasi lapseuteen ja taivasikävään.

• ylivoimaista..
        aamua! kirjoitti:

olet terävä 5-vuotias! Persejututkin jo tunnistat, älykääpiöitten kanssa et kuljeksi, sinulla on jopa selkäranka, putkiaivoja et hyväksy (siis, nainen alas!), sinä evoloit (?), opit lukemaan ennen 5 v.päivääsi ja valehtelet lukeneesi Raamatun, jo tuolloin havaitsit ihmisten teennäisyyden, varsinkin uskovien!
        Olet ihmelapsi! Oikein sopiva ateistiksi, jonka MINÄ on niin egoistinen kuin olla voi! Jos tuollainen LAPSI ei pysty vanhempiaan nujertamaan, niin kuka sitten!
        Äitinä olisin ollut sinusta erityiskiinnostunut, todennut, että lapsuutesi on jotenkin yli-inhimillinen ja repivä. Olisin vienyut heti nouvolaan ja kertonut olemuksesi kieroutumisesta jo tuossa iässä. Olisit saanut hoitoa, mutta ei mitään pakkohoitoa. Olisin rakastanut sinut normaaliin elämään, Jumalasi lapseuteen ja taivasikävään.

tuskaa ajatella mitään muuta, vittu, kuin taivastaan.

Eikä pälkähdä päähän, että tuo ikäkin galleriassa voi tarkoittaa jonkun suomi24-profiilien ikää.

"Olisit saanut hoitoa, mutta ei mitään pakkohoitoa. Olisin rakastanut sinut normaaliin elämään, Jumalasi lapseuteen ja taivasikävään."

Sanoi boa-käärme, joka kuristi lapsensa henkisesti takaisin paimentolaisten tasolle.

Hyi helvetti teitä kapisia yksisilmäisiä uskisfanaatikkoja. Menisit sinäkin pois tältä palstalta. Saat aikaan pahoinvointia terveissä ihmisissä.

• Nunyabeezwax
        aamua! kirjoitti:

voit käyttää nikkiäsi, ole hyvä :D

• Hanna

Kun kuolema silmäsi ummistaa,silloin sinunkin silmasi lopulta aukeavat - mutta valitettavasti liian myöhään!

• Kössönöm

kulkea vapaina? Mene muualle hihhuloimaan, tai ota vaikka biologiankirja käteesi.

• Ei hihhuli
        Kössönöm kirjoitti:

kulkea vapaina? Mene muualle hihhuloimaan, tai ota vaikka biologiankirja käteesi.

Uskoakseni juuri tällaisia vastauksia Kössöttelijä juuri haluaakin. Ateistilla on tylsää kun ei saa evuloida kenenkään kanssa.Aika hiljaistataitaa rintamalla olla.Luen sivumennen palstaa.

• Puhut harhasta ja ketä se palvelee. Tulee mieleeni kommentti, jonka sain eräältä vanhoillislestadiolaiselta joku vuosi sitten. Hän sanoi oivaltavansa: "teomania on uskonnollinen harha". Tämä oli yllättävää tältä uskonsuunnalta, mutta mehän oleme yksilöitä.
      Olen samaa mieltä. Teomania on todellisuuden yläpuolelle asettumista eli Luojan yläpuolelle asettumista, ihminen teke itsestään Luojan.

Kun ihminen asettuu Jumalan yläpuolelle, hän asettuu myös sen yläpuolelle, mitä Luoja on luonut esim. luonnon yläpuolelle eli katsoo olevansa luontoa viisaampi. Todellisuudessa luonto korjaa ihmisen virheitä.

Mielestäni ihmisen suurin ongelma on juuri teomania ja myös kateus, jolla tarkoitan asennetta hyvää vastaan. Nämä molemmat saavat aikaan sen, ettemme ole todellisuudessa ja aiheuttavat pahoinvointimme.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      52
      2100
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1436
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1394
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1305
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1014
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      982
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe