En ole oikein tyytyväinen neuvolantädin toimintaan. Aikaisemmin olen suhtautunut raskauteen ja synnytykseen luonnollisena tapahtumana joka useimmiten menee omalla painollaan. Vasta neuvolakäyntien myötä olen alkanut epäillä onko lapseni kunnossa ja pystynkö synnyttämään. Olen alkanut pelätä kaikkea.
Raskausviikkoja on kasassa 27, painoni on noussut 13kg ja fundus- mitta on yläkäyrällä. Täti sanoi minulle oikein vihaisesti, että koska lihon noin paljon, hän teettää minulla sokerirasitustestit ja laittaa synnytystapa- arvioon.
Mielestäni syön normaalisti, pyrin liikkumaan sen mitä työpäivän jälkeen jaksan. Verenpaineeni on hyvä eikä virtsassa ole ollut valkuaista enkä ole ollut erityisen turvoksissa. Voin siis olosuhteisiin nähden hyvin, mutta neuvolassa katsotaan että minua voidaan syyllistää painon noususta siten että kaikesta syömisestä tulee morkkis. Lisäksi, jos en jaksa liikkua, tulee siitäkin morkkis koska tuntuu että paino nousee passiivisuuden vuoksi. Kerrassaan epämiellyttävä olo mennä jälleen nauvolaan moitittavaksi.
Jos taas valitan vaivojani kuten lonkka- ja selkäkipuja sekä väsymystä, ne painetaan villasella. Lisäksi voin pahoin 6kk enkä siihenkään saanut uusia neuvoja.
Luulin raskauden olevan mukavaa aikaa, mutta tämä on kyllä kaikkea muuta.
Neuvolasta ja olotiloista
7
514
Vastaukset
- meitä on moneksi
Ensinnäkin yleensä neuvola tätiä voi vaihtaa tai neuvolaakin. Itselläni eniten nyppi se , etten saanut ollenkaan asiallista tietoa sektioon. Höpötettiin vain ponnistamisista vaikka sektioni oli tiedossa. Sitten lapsen synnyttyä selostettiin , että hänellä on pienen ihmisen "geenit". Oli raukka ahtaalla perätilassa. Sitten juoksutettiin painokontrolleissa kun nuo neuvolan käyrät Suomessa on ylimitoitettu. Käytin sitten lapseni kahdella lastenlääkärillä , eikä mitään poikkeavaa ollut. Nyt sitten kakkosen odotuksen olen ottanut rennommin. Vinkkinä: Käy neuvolassa asenteella , että pissa , hemoglobiini yms. rutiinit seurataan. Tuo paino on kovin yksilöllinen asia. Liikut sen mukaan kun tuntuu hyvältä. Itse siirryin rauhalliseenkävelyyn kun molemmissa raskauksissa kovia supisteluja aikaisin. Varmaan toiselle tuo neuvolatäti voi olla tosi tärkeä , toiselle ei. Ihmisten kemiat ovat kovin erilaisia. Iloitse raskaudestasi. Mieheni vilkaisi itseään ja minua ja totesi , ettei meidän geeneillä mitään jättiläisiä saadakaan. Muuten olen molemmissa raskauksissa painanut 80kg , vaikka normaalisti olen noin 65kg:)
- ekakertalainen12
Totta puhut. Pitäisi osata jättää neuvolantädin kommentit omaan arvoonsa. Valitettavasti tapauksessani ei tädin vaihto tule kysymykseen koska asun pienellä paikkakunnalla, ja siinä ainokaisessa neuvolassa työskentelee tämä yksi ja ainoa täti.
Mielestäni pitäisi ottaa äidin koko huomioon eikä yksinomaan tuijotella käyriä, olen 175 cm pitkä ja normaalisti painan n. 68- 70kg, nyt siis paljon enemmän. Mieheni on 190 cm pitkä ja painoa on reili 90kg joten meidän geeneillämme ne jättiläiset ovat ihan mahdollisia.
Inhottaa vaan se syyllistäminen, jos painoni nousisi ainoastaan syömisen ansiosta, en muuta ehtisi tekemäänkään kuin syömään herkkuja. Neuvola-tätilläkin joskus huonoja päiviä, ja raskaana ollessa ottaa monet asialliset huomautuksetkin loukkauksena. itsekin olen monet kerrat itkien näiden 3 raskauteni aikana tullut neuvolasta pois, ja jälkeen päin olen vain voinut ajatella että olinpa hupsu kun ihteeni mokomasta otin! sokerirasitukseen olen joutunut joka kerran kun painoa on tullut liiaksi, ja onhan niissä pari kertaa heittoa ollut. Olen ollut aina sillä asenteella, että lapsen parasta ne siellä neuvolassa ajattelee. Tänään oli viimeinen neuvola ja ensi viikolla meillä synnytään suunnitellulla sectiolla.
- 43qtrw
Se on kyllä totta, että raskausaikana sitä ottaa itseensä ihan kummallisista asioista ja loukkaantuu sellaisesta, mikä neukun mielestä varmasti ei ollut loukkaukseksi tarkoitettu. Minä suutuin verisesti äitipolilla, kun kätilö tuhahti, että etkö sinä tosiaan ole käynyt aiemmin ja tehty tulohaastattelua. "No en perk*****".
Toisaalta omasta neukkutädistäni jäi huono maku suuhun raskausaikana ja nyt kun odotan toista, ei huvittaisi yhtään mennä samalle tätille.
Niillon kaikenlaisia käyriä ja käppyröitä, joiden väliin meidän kaikkien pitäisi mahtua, mutta ei kannata stressata jos paino nousee tms. Tutkikoot jos jotain huolestuttavaa on. Äidilläni nousi paino joka raskaudessa 25kg, mutta aivan terveitä ja sopusuhtaisia lapsia hän synnytti ja oli itse varsin sorjassa kunnossa jo 5kk synnytyksen jälkeen.
Ja ainahan voi sanoa, että pakkoko sun on keskittyä vain minun morkkaamiseeni. sanoisit jotain kehittävää ennemmin. - no joo..
Sokerirastustestiin joutuvat lähes kaikki nykysuosituksilla. Ja jos on oletus, että lapsi on iso (josta iso sf-mitta voisi olla merkkinä) on pelkästään hyvä asia, että pääset synnytystapa-arvioon, jossa mitataan lapsen koko ja sinun lantiosi ja arvioidaan, onko alatiesynnytys mahdollinen.
Nämä kumpikaan eivät ole rangaistuksia vaan keinoja seurata sekä sinun että lapsesi hyvinvointia. Niistä on ihan turha ottaa itseensä. - ghsöjkhrtkl
Hetkonen... Totta kai nuo testit on hyvä ottaa ja seurata mahdollisesti suureksi kasvavaa vauvaa, mutta se ei oikeuta terveydenhoitajaa käyttäytymään epäystävällisesti. Neuvolassa käynti on vapaaehtoista ja sen tulisi olla kuitenkin äidillekin yleensä miellyttävä juttu. Yhteiskunta ei omista äitiä eikä lasta, joten aikuista ihmistä on törkeää alkaa moittia vihaisesti. Asioista voidaan keskustella myös rakentavassa hengessä. Toiset ihmiset ovat myös herkempiä kuin toiset ja ei siinä auta se jos toinen sanoo, että "niistä on turha ottaa itseensä". Enkä minä sitä paitsi ainakaan käsittänyt aloittajan ottaneen itseensä noista testeistä, vaan terveydenhoitajan käytöksestä.
- tukea!
minullakin on huono kokemus neuvolasta, mutta neuvolalääkäristä. Harkitsenkin yksityiselle menemistä sen takia. Raskaus on ensimmäiseni, kaikki on uutta. Sitä haluaisin luottaa, että jos nyt jossain välitetään niin neuvolassa juurikin miten äiti ja lapsi voivat. Itselle tuli ensimmäisen lääkärikäynnin jälkeen olo,, ihan kuin olisi lääkärin kiusaksi tullut varatulle ajalle.
Jossain edellämainituissa viesteissä mainittiin, että voi vaihtaa neuvolaakin, miten se siis käytännössä onnistuu?? Tuleeko siitä kustannuksia sitten, jos vaihtaa? Neuvolan terveydenhoitaja on minulla ihan asiallinen ja tulen hänen kanssan hyvin toimeen, mutta neuvolalääkäristä jäi ikävä vaikutelma, että ihan kuin hänellä olisi ollut jotain henkilökohtaisesti minua vastaan. Käytöksellään -töykeydellään- sai minut ihan lukkoon ja ei saatu käyntiin kuuluvia asioita edes käytyä läpi. Muita neuvolalääkäreitä ei ole neuvolassani, niin miten se käytännössä menee jos haluaa toisen piirin neuvolalääkärille?
Minunkin mielestä neuvolassa käynti pitäisi olla miellyttävää ja helppoa odottajalle ainakin niin, että kaikesta mieltä painavasta voisi kysyä ilman että leimattaisiin jotenkin tyhmäksi. Neuvolan tulisi olla odottavalle äidille -oli ensimmäinen tai viides lapsi tulossa- tukea antavaa, eikä suinkaan yksi stressin aihe lisää. Eikös neuvola nimi jo siihen viittaa... tämä vuodatus nyt ei ihan vastannut varmastikkaan aloittajan viestiin, mutta itseä ahdistaa, kun lääkäri vähätteli ja jotenkin aliarvioi...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa532110En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311670Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141454Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3531444- 101414
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969