Moi,miten on esim nauvon ja paraisten välisessä salmessa,ovatko purjein kulkevat purjeveneet väistämisvelvollisia maantielauttoihin nähden?Toisinaan lautat väistävät purjeveneitä,toisinaan lautat painavat läheltä torvea soittaen. Lautathan ovat liikehtimiskyvyltään ketteriä joten en rinnastaisi niitä isoihin laivoihin,jotka eivät kykene kapealla väylällä väistämään. Kertokaapa tietävämmät! :)
Väistämisvelvollisuus?
16
2870
Vastaukset
- velvollisuus ennen kaikkea
Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen (myös maantielautta) nähden.
Päälleajo-oikeutta ei kuitenkaan kenelläkään ole. Lauttojen kuskeissa kuten muissakin kuskeissa on eroja joten joku voi tinkiä oikeuksistaan ja toinen ei.
Oudoksuttaa miksi tuollaista kysyt. Mikäli meriteiden sääntötuntemus on tuota luokkaa eikä sääntökirjaakaan löydy niin suosittelisin siirtymään niihin maantielauttoihin matkustajaksi.- Sparkman
"Oudoksuttaa miksi tuollaista kysyt. Mikäli meriteiden sääntötuntemus on tuota luokkaa eikä sääntökirjaakaan löydy niin suosittelisin siirtymään niihin maantielauttoihin matkustajaksi."
Mistä tämän repliikin kirjoittaja tietää, vaikka kysyjä itse olisikin juuri lauttamatkustaja? - äskeinen
Sparkman kirjoitti:
"Oudoksuttaa miksi tuollaista kysyt. Mikäli meriteiden sääntötuntemus on tuota luokkaa eikä sääntökirjaakaan löydy niin suosittelisin siirtymään niihin maantielauttoihin matkustajaksi."
Mistä tämän repliikin kirjoittaja tietää, vaikka kysyjä itse olisikin juuri lauttamatkustaja?Kirjoitin hieman ajattelemattomasti olettaen kysyjän olevan purjehtija.
Purjehduspiireissäkin olen törmännyt kyllä kaikenmaailman sormen- ja perseennäyttäjiin väistötilanteessa. - Nigeg
Olen todella pahoillani että kysyin tyhmiä ja vielä enemmän pahoillani että jouduit tuhlaamaan kallista aikaasi vastaamiseen. Miksi muuten ylipäätään vastasit jos "kaikki" asian jo mielestäsi tiesivät?
Aika monella purkkarilla tuntuu olevan meriteiden säännöt hukassa, lautalla tulee usein tuota väliä kuljettua ja monet purkkaristit luottavat "ystävälliseen" lautan kippariin. Viimeksi tänään Sternan keulan edestä suhahti purkari, viime hetken vauhdin lisäyksestä päätellen joutui koneella antamaan viime hetkellä lisävauhtia alta päästäkseen. Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen...
Mistä tuo myytti tulee?? Lue väistämissäännöt uudelleen ja yritä ymmärtää mitä luet.
Purjevene ei ole väistämisvelvollinen Nauvon lauttaan nähden. Se ei ole ahdas väylä ja lautan väistämiskyky ei ole rajoitettu esim. vajerin takia.
Että huvialus väistää kauppaalus on ainoastaan hyvä tapa jonka tausta on että meillä lomalaisilla on aikaa olla härnäämättä ammattiliikenettä.- Nimetön
Lähtökohtahan on, että fiksu väistää. Mutta en kyllä tiedä mistä revit tuon "Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen (myös maantielautta) nähden." kannattaisi vaikka tutustua tuohon linkkiin -> http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030
erityisesti sääntö 18:saan ja sen poikkeuksiin säännöissä 9,10,13. Mun mielestä Nauvon lautta ei täytä yhtään noista poikkeuksista suhteessa purjealukseen joten mun ymmärtääkseni "kirjan" mukaan mennään ihan sääntö 18 määräämässä järjestyksessä ja siellä ei kyllä tunneta termiä kauppa-alus. Miten kauppa-aluksen muuten tunnistaa liikenteessä, esim pimeässä?
t. Mie - Nimetön
Nimetön kirjoitti:
Lähtökohtahan on, että fiksu väistää. Mutta en kyllä tiedä mistä revit tuon "Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen (myös maantielautta) nähden." kannattaisi vaikka tutustua tuohon linkkiin -> http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030
erityisesti sääntö 18:saan ja sen poikkeuksiin säännöissä 9,10,13. Mun mielestä Nauvon lautta ei täytä yhtään noista poikkeuksista suhteessa purjealukseen joten mun ymmärtääkseni "kirjan" mukaan mennään ihan sääntö 18 määräämässä järjestyksessä ja siellä ei kyllä tunneta termiä kauppa-alus. Miten kauppa-aluksen muuten tunnistaa liikenteessä, esim pimeässä?
t. MieJa tietty alkulähtökohta on että kaikki tekevät kaiken tarpeellisen että yhteentörmäystä ei syntyisi
- Mikko Pkkm
Moi, meriteiden säänöt tunnetaan teoriassa mutta hämmästyttävän monet niitä ei noudata. Esim. kun lähestyn pienemmällä huvialuksella oikealta isompaa huvialusta, harvemmin isompi väistää vaikka pitäisi. Ja toinen puute on se, että olisi hyvissä ajoin näytettävä selkeästi esim. suunnan muutoksellla että aikoo väistää. Se, että esim. väistämisvelvollinen höllää kaasua juuri ennen tulossa ollutta törmäystä on sama kuin ei väistäisi ollenkaan.
Summa summarun, isot jyräävät pienet. :( - JRxxx
LonelyBird kirjoitti:
Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen...
Mistä tuo myytti tulee?? Lue väistämissäännöt uudelleen ja yritä ymmärtää mitä luet.
Purjevene ei ole väistämisvelvollinen Nauvon lauttaan nähden. Se ei ole ahdas väylä ja lautan väistämiskyky ei ole rajoitettu esim. vajerin takia.
Että huvialus väistää kauppaalus on ainoastaan hyvä tapa jonka tausta on että meillä lomalaisilla on aikaa olla härnäämättä ammattiliikenettä....oikeassa: "huvivene väistää kauppa-alusta" -sääntöä ei ole olemassa. Mutta heikoilla jäillä väittäessäsi, ettei ahtaan väylän sääntö pätisi siellä. MKL, joka on ylin auktoriteetti näissä Suomen aluevesillä sikäli kuin oikeuden päätöstä ei ole olemassa, on tiettävästi aika lujasti sillä kannalla, että KAIKKI Suomen saariston vedet ovat ahtaita kulkuväyliä. Toisin sanoen he ilmeisesti tulkitsevat ahtaan väylän aavan meren vastakohdaksi.
Ja jos Nauvon lautalla on rajoitetun ohjailukyvyn päivämerkit tai valot esillä, niin purkkarinkin on väistettävä eikä yritettävä inttää, että "pystyyhän se väistämään". - naulankantaan
JRxxx kirjoitti:
...oikeassa: "huvivene väistää kauppa-alusta" -sääntöä ei ole olemassa. Mutta heikoilla jäillä väittäessäsi, ettei ahtaan väylän sääntö pätisi siellä. MKL, joka on ylin auktoriteetti näissä Suomen aluevesillä sikäli kuin oikeuden päätöstä ei ole olemassa, on tiettävästi aika lujasti sillä kannalla, että KAIKKI Suomen saariston vedet ovat ahtaita kulkuväyliä. Toisin sanoen he ilmeisesti tulkitsevat ahtaan väylän aavan meren vastakohdaksi.
Ja jos Nauvon lautalla on rajoitetun ohjailukyvyn päivämerkit tai valot esillä, niin purkkarinkin on väistettävä eikä yritettävä inttää, että "pystyyhän se väistämään".Mikään alus ei saa erikois oikeuksia ellei se näytä asian mukaisia valoja tai päivämerkkejä.Huvialuksella voi myös olla esim.sylinteri ylhäällä jolloin sitä kuuluu kaikkien väistää myös "ammattiliikenteen".
- Jack Flash
JRxxx kirjoitti:
...oikeassa: "huvivene väistää kauppa-alusta" -sääntöä ei ole olemassa. Mutta heikoilla jäillä väittäessäsi, ettei ahtaan väylän sääntö pätisi siellä. MKL, joka on ylin auktoriteetti näissä Suomen aluevesillä sikäli kuin oikeuden päätöstä ei ole olemassa, on tiettävästi aika lujasti sillä kannalla, että KAIKKI Suomen saariston vedet ovat ahtaita kulkuväyliä. Toisin sanoen he ilmeisesti tulkitsevat ahtaan väylän aavan meren vastakohdaksi.
Ja jos Nauvon lautalla on rajoitetun ohjailukyvyn päivämerkit tai valot esillä, niin purkkarinkin on väistettävä eikä yritettävä inttää, että "pystyyhän se väistämään".Eikös Bauvon lautalla ole lossin merkkikuviot ja valot ? Rajoittuneen ohjailukyvyn merkkejä sillä ei ole. MKL liikenneministeriön alainen on valtion virasto joka vastaa meriliikenteestä. Se ei ole mikään ylin auktoriteetti. Lain tlkinnasta vastaa Suomessa oikeuslaitos ja niiden kirjoittamisesta eduskunta.
Eipä tarvitse kuin muistella "Tapaus Selännettä" ja jokainen voi miettiä miten kävi kun MKL:n lausunnot tulkittiin oikein käräjillä.
Katsokaa vesiliikennelaista tai jostain miten se väistämissääntö menee ja antakaa "asiantuntian" lausuntojen olla omassa arvossaan. - Sacke
Nimetön kirjoitti:
Lähtökohtahan on, että fiksu väistää. Mutta en kyllä tiedä mistä revit tuon "Huvivene on aina väistämisvelvollinen kauppa-alukseen (myös maantielautta) nähden." kannattaisi vaikka tutustua tuohon linkkiin -> http://www.finlex.fi/fi/sopimukset/sopsteksti/1977/19770030
erityisesti sääntö 18:saan ja sen poikkeuksiin säännöissä 9,10,13. Mun mielestä Nauvon lautta ei täytä yhtään noista poikkeuksista suhteessa purjealukseen joten mun ymmärtääkseni "kirjan" mukaan mennään ihan sääntö 18 määräämässä järjestyksessä ja siellä ei kyllä tunneta termiä kauppa-alus. Miten kauppa-aluksen muuten tunnistaa liikenteessä, esim pimeässä?
t. MieJos tulkinta päätyy siihen, että Nauvon lautan kuuluu väistää purjeveneitä, niin silloin sen on myös väistettävä oikealta lähestyviä moottoriveneitä.
En minäkään oikein ymmärrä, miten tuon ahtaan kulkuväylän tulkinta sopisi tähän tapaukseen. Joka tapauksessa itse olen aina väistänyt lauttaa varmuuden vuoksi.
- väistää
ammattiliikennettä, jota autolautat ovat.
Minusta Nauon lautat pääsääntöisesti ovat todella herrasmiehiä;
1) Näyttävät aikaisessa vaiheessa aikeenssa.
2) Väistävät hyvällä etäisyydellä kun tarve on.
3) Jäävät jopa odottamaan vaikka tarvetta ei edes olisi.
PPSS. Vaijerilautta ei ole väistämisvelvollinen!
- taas liikkeellä
Joku jo aiemmin ihmetteli tätä myyttiä huviveneiliät väistävät ammattimerenkulkua. Tämä on niin väärin kuin vain voi olla.
kuvitteellinen tilenne: Ajan charter firman purkkaria vuokrakipparina alus on yrityksen omistuksessa. Mistä kukaan voi tietää että alus on ammattiliikenteessä???
Huvittavinta että sitten viellä ollaan elviksenä pistämässä toisia koulunpenkille ehkä eräiden henkilöiden pitäsisi harkita sen parinkymmenen sivun vihkosen uudelleen lukemista??
Tätä palstaa ei ainakaan pidä pitää minään totena.- on niin
että moottorialus väistää purjealusta mikäli se syväyksen puolesta on mahdollista, olipa se moottorialus sitten ammattiliikenteessä tai ei.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391909En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos291622Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141424Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3421381Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681285- 81191
- 121068
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7961- 20959
- 80929