On kahdenlaisia ihmisiä,
hyviä ja pahoja, välimuotoa ei ole.
On ihmisiä jotka ovat tiellä,
tai hyödyksi.
Moni ajattelee noin. Mutta asiassa on kyllä perää!
Hyvä tai paha
39
1429
Vastaukset
- yksvaann
Paha ihminen voi muuttua hyväksi.
Hyvä ihminen harvemmin pahaksi. - Psykopatologia
-
"On kahdenlaisia ihmisiä, hyviä ja pahoja, välimuotoa ei ole."
On monenlaisia ihmisiä; "hyvät" ja "pahat" edustavat margnaalista vähemmistöä. Suuri enemmistö on mikstuuraa.
"On ihmisiä jotka ovat tiellä, tai hyödyksi."
Tässä on suuri totuus. Nyky-yhteiskunnassa suvaitaan yhä enemmän niitä, jotka ovat (vain) "tiellä".
"Moni ajattelee noin. Mutta asiassa on kyllä perää!"
Suhteellisen harva ajattelee noin. Asiassa on eri ateisesti "perää" riippuen siitä, mihin "asiaan" kirjoittaja viittaa. Vain split jakaa subjektit ja objektit dikotomisesti polaariseti kahtia.
.- The-Puu
Vaimo sanoo että suurin osa on mitäänsanomattomuuksia,
harmaata massaa.
Niin se taitaa olla. - Psykopatologia
-
16 PF
(1949, 1956; suomeksi 1981), Sixteen Personality Factor Questionnaire, Cattell 16 PF, Cattellin esittämä persoonallisuuden piirteiden faktoritesti, ”terveen" ihmisen MMPI.
16 PF:n d i m e n s i o t:
A syrjäänvetäytyvä – ulospäin suuntautunut
B heikkolahjainen – älykäs
C tunnevaltainen – tunnekypsä
E alistuva – dominoiva
F synkkä – innostuva
G ailahteleva – tunnontarkka
H ujo – rohkea
I itsepäinen – sensitiivinen
L luottavainen – epäluuloinen
M sovinnainen – epäsovinnainen
N yksinkertainen – hienostunut
O varma – epävarma
Q1 konservatiivinen – kokeilunhaluinen
Q2 riippuvainen – itseriittoinen
Q3 kontrolloimaton – itsekontrolli
Q4 rauhallinen – jännittynyt
Lisäksi saadaan sekundaarifaktoreita, mm.
Q I introversio vs. ekstraversio;
Q II alhainen ahdistuneisuus vs. korkea ahdistuneisuus;
Q III pehmeys vs. kovuus;
Q IV alistuvuus vs. riippumattomuus.
Tässä kukin henkilö sijoittuu johonkin kohtaan kaksinapaisella dimensiolla. - Psykopatologia
The-Puu kirjoitti:
Vaimo sanoo että suurin osa on mitäänsanomattomuuksia,
harmaata massaa.
Niin se taitaa olla.-
'porotokkaasi huolella hoitain, heität joiun sa tunturiin päin'.
-
Kumpaan luokkaan sinä The-Puu kuulut?
Koetko olevasi kokonaan hyvä vai uskotko olevasi pelkästään paha?
Hirveän omahyväistä ja naiivia kuvitella olevansa vain hyvä; kovin armotonta ajatella olevansa kokonaan paha.
Lienee totta, että moni ihminen on "vain tiellä", mutta kuka tohtii ryhtyä pyöveliksi?- ei tarvitse
asiaa edes kysyä.
- Psykopatologia
ei tarvitse kirjoitti:
asiaa edes kysyä.
-
Vai oletko vain kaunis? Psykopatologia kirjoitti:
-
Vai oletko vain kaunis?-
Olen yhtä hyvä kuin kauniskin, yhtä paha kuin rumakin.- Psykopatologia
kellastunut kirjoitti:
-
Olen yhtä hyvä kuin kauniskin, yhtä paha kuin rumakin.-
Ihmeellistä. Voiko kukaan olla noin tasapainoinen!
Mikä on salaisuutesi? - The-Puu
Psykopatologia kirjoitti:
-
Mikä on salaisuutesi?Joskus ajattelin, että olen hyvä,
väärin ymmärretty nero.
Sitten meni aikaa että olen paha.
Nykyään kai aikalailla kumpaakin. Mihin aina vaaka kallistuu,
sama pätee lähimmäisiin.
Elämäni on stabilisoitunut aikalailla.
Yksi opetti ettei terapeutin saa alkaa hoidettavan ystäväksi.
No viholliseksiko sitten? Psykopatologia kirjoitti:
-
Mikä on salaisuutesi?-
Tasapainoisuuteni astetta on suurelta osalta kiittäminen Jorvin psykiatrian klinikkaa. Heidän "hoitonsa" myötä olen päätynyt sellaiseksi kuin olen.
Haluan myös kiittää lääkeyhtiöitä kuten Wyeth, Lundbeck, Lilly, Paranova ja Ratiopharm vain muutamia mainitakseni. Ilman niitä tuskin olisin hengissä.
Kiitos myös entisille terapeuteilleni jotka suuressa viisaudessaan päättivät pettää lupauksensa sekä sitten syyttää omista virheistään minua. Ilman heitä tuskin olisin sellainen kuin nyt olen.
Kiitos myös nykyiselle terapeutille siitä, että hän ainakin toistaiseksi on jaksanut minua kuunnella ja katsella.The-Puu kirjoitti:
Joskus ajattelin, että olen hyvä,
väärin ymmärretty nero.
Sitten meni aikaa että olen paha.
Nykyään kai aikalailla kumpaakin. Mihin aina vaaka kallistuu,
sama pätee lähimmäisiin.
Elämäni on stabilisoitunut aikalailla.
Yksi opetti ettei terapeutin saa alkaa hoidettavan ystäväksi.
No viholliseksiko sitten?"Yksi opetti ettei terapeutin saa alkaa hoidettavan ystäväksi.
No viholliseksiko sitten?"
Olen ollut ystävä terapeuttieni kanssa. Voin tietenkin sanoa sen vain omalta osaltani. Uskon kuitenkin, että se on tärkeätä terapian kannalta. Ystävä on se, joka kertoo totuuden ja sitähän terapeutti on. Ystävyyteen kuuluu myös luottamus, mikä tekee mahdolliseksi ottaa vastaan epämiellyttävää palautetta.
Tämä pätee myös yleensä elämässä. Ystävä kertoo totuuden hyväntahtoisesti, vihamies paiskaa sen päin naamaa tai mielistelee.Lette kirjoitti:
"Yksi opetti ettei terapeutin saa alkaa hoidettavan ystäväksi.
No viholliseksiko sitten?"
Olen ollut ystävä terapeuttieni kanssa. Voin tietenkin sanoa sen vain omalta osaltani. Uskon kuitenkin, että se on tärkeätä terapian kannalta. Ystävä on se, joka kertoo totuuden ja sitähän terapeutti on. Ystävyyteen kuuluu myös luottamus, mikä tekee mahdolliseksi ottaa vastaan epämiellyttävää palautetta.
Tämä pätee myös yleensä elämässä. Ystävä kertoo totuuden hyväntahtoisesti, vihamies paiskaa sen päin naamaa tai mielistelee.-
Terapeutti voi olla ystävällinen, mutta hän ei ole ystävä. Potilaskin voi puolestaan olla terapeutille ystävällinen, mutta silti heidän välinen suhteensa on (tai ainakin sen pitäisi olla) jotakin aivan muuta kuin ystävyyssuhde.
Terapeutin ja potilaan/asiakkaan suhde on aina TERAPIAsuhde ja siihen kuuluu se, ettei potilaan tarvitse suhtautua terapeuttiin kuin ystävään, ja ettei terapeutti edellytä potilaalta samanlaista käytöstä kuin ystäviltään.- omiani
kellastunut kirjoitti:
-
Terapeutti voi olla ystävällinen, mutta hän ei ole ystävä. Potilaskin voi puolestaan olla terapeutille ystävällinen, mutta silti heidän välinen suhteensa on (tai ainakin sen pitäisi olla) jotakin aivan muuta kuin ystävyyssuhde.
Terapeutin ja potilaan/asiakkaan suhde on aina TERAPIAsuhde ja siihen kuuluu se, ettei potilaan tarvitse suhtautua terapeuttiin kuin ystävään, ja ettei terapeutti edellytä potilaalta samanlaista käytöstä kuin ystäviltään.Voin pitää terapeuttia ystävänäni, vaikka hän ei pitäisi minua ystävänään. Oma elämä. :]
omiani kirjoitti:
Voin pitää terapeuttia ystävänäni, vaikka hän ei pitäisi minua ystävänään. Oma elämä. :]
Ystävyys terapeuttia kohtaan on ei ole sosiaalisen tason ystävyyvs, vaan ominaisuus. Olen lukenut pitkäaikaisen terapian kokeneiden ihmisten kokemuksista. Positiivista suhdetta kuvaa "ikuinen ystävyys", joka sisältää myös myös sen tietoisuuden, jonka jonka terapeutin kautta on saanut. Itselleni jäi voimakkaana halu jatkaa itse eteenpäin saamillani eväillä.
"On kahdenlaisia ihmisiä,
hyviä ja pahoja, välimuotoa ei ole."
Mustavalkoinen asetelma.
Tulkitsen sanat haastena keskustelulle.
Jokaisessa ihmisessä on sekä hyvyyttä että pahuutta. Hyvyys (rakkaus), joka on ihmisessä alkuperäistä, on niin vahva ominaisuus, että sen tuhoaminen kokonaan on mahdottomuus. Eli ihminen on vahvasti sitoutunut rakkauteen. Pahuus tulee, kun ihminen kääntää(invertoi) pahaa hyväksi.
Tahtoaan käyttäen ihminen voi tehdä valintoja näiden välillä.- The-Puu
Jos vaikka kuinka inhottavan teon tehnyt murhaaja saa kuolemantuomion,
kyllä siinä normaalilla ihmisellä tulee lähimmäisen rakkaus,
ja vaikka totaalinen elinkautinen tilalle.
Ps. Tässä en nyt tarkoita Bosnian ja muiden digtaattori-hirviöitä,
vaan "tavallista murhaa". The-Puu kirjoitti:
Jos vaikka kuinka inhottavan teon tehnyt murhaaja saa kuolemantuomion,
kyllä siinä normaalilla ihmisellä tulee lähimmäisen rakkaus,
ja vaikka totaalinen elinkautinen tilalle.
Ps. Tässä en nyt tarkoita Bosnian ja muiden digtaattori-hirviöitä,
vaan "tavallista murhaa".Olen samaa mieltä. Ihmisellä ei ole oikeutta lopettaa toisen elämää. Emme omista elämää, vaan toteutamme sitä. Pahinkin kansanmurhaaja rakastaa esim. omaa perhettään.
Lette kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ihmisellä ei ole oikeutta lopettaa toisen elämää. Emme omista elämää, vaan toteutamme sitä. Pahinkin kansanmurhaaja rakastaa esim. omaa perhettään.
-
Lette kirjoitti:
"... Ihmisellä ei ole oikeutta lopettaa toisen elämää. Emme omista elämää, vaan toteutamme sitä. Pahinkin kansanmurhaaja rakastaa esim. omaa perhettään."
Tuon perustelun logiikka ontuu pahan kerran. Jos murhaaja välttää kuolemantuomion vain sillä perusteella, että hänkin rakastaa omaa perhettään; silloinhan murhaajan perhe määritellään arvokkaamaksi kuin (ties kuinka monen) murhatun perhe.
Ts. listi ihmisiä minkä lystäät, kunhan vain rakastat omaa perhettäsi.
PS. En silti ole kuolemantuomion kannattaja.- Psykopatologia
Lette kirjoitti:
Olen samaa mieltä. Ihmisellä ei ole oikeutta lopettaa toisen elämää. Emme omista elämää, vaan toteutamme sitä. Pahinkin kansanmurhaaja rakastaa esim. omaa perhettään.
-
Aivan perusteltua on väittää, että juuri ihminen itse "omistaa" oman elämänsä. Kuu muu sitten? Naapurin Mustiko minun elämäni omistaa?
Kullakin oliolla on oma elämänsä, jota ihminen surutta tuhoaa (kasvit, bakteerit, eläimet). - The-Puu
-
Aivan perusteltua on väittää, että juuri ihminen itse "omistaa" oman elämänsä. Kuu muu sitten? Naapurin Mustiko minun elämäni omistaa?
Kullakin oliolla on oma elämänsä, jota ihminen surutta tuhoaa (kasvit, bakteerit, eläimet).Riippuu miten asian katsoo. Kristillisella elämänkatsomuksella elämänantaja on Jumala.
The-Puu kirjoitti:
Riippuu miten asian katsoo. Kristillisella elämänkatsomuksella elämänantaja on Jumala.
-
Logiikka puuttuu tuostakin:
The-Puu julisti: "Lette on oikeassa ...
... Kristillisella elämänkatsomuksella elämänantaja on Jumala."
Ensin julistat, että Leten olevan oikeassa, mutta sitten pyörrät aiemman väitteesi ja viittaat kristilliseen elämänkatsomukseen.
Missä sanotaan, että kristillinen elämänkatsomus olisi oikea?- Psykopatologia
kellastunut kirjoitti:
-
Logiikka puuttuu tuostakin:
The-Puu julisti: "Lette on oikeassa ...
... Kristillisella elämänkatsomuksella elämänantaja on Jumala."
Ensin julistat, että Leten olevan oikeassa, mutta sitten pyörrät aiemman väitteesi ja viittaat kristilliseen elämänkatsomukseen.
Missä sanotaan, että kristillinen elämänkatsomus olisi oikea?-
käyttänyt antibiootteja, elämän tuhoajia? Psykopatologia kirjoitti:
-
käyttänyt antibiootteja, elämän tuhoajia?-
Pahempaa, olen säälimättä omin käsin murhannut, tappanut ja teloittanut niin kärpäsiä, hyttysiä, vattumatoja, omenakääriäisiä kuin kilpikirvojakin.- mummonpoika
-
Kullakin oliolla on oma elämänsä, jota ihminen surutta tuhoaa (kasvit, bakteerit, eläimet).Starbo, kusen sun kengillesi!
- vai omaa elämää?
Lette kirjoitti:
Määritelmät puuttuvat. Emme omista toisen ihmisen elämää vai minun omaa elämääni.
Onko eutanasia oikein? Saanko päättää omasta elämästäni? Onko itsemurha sallittu? Jotkut uskonnothan kieltävät sen, ei ole sallittua, ei pääse taivaaseen. - erehdyt henkilöstä
mummonpoika kirjoitti:
Starbo, kusen sun kengillesi!
Salovaaraa ei täällä näy.
-
Kullakin oliolla on oma elämänsä, jota ihminen surutta tuhoaa (kasvit, bakteerit, eläimet).Jos näin näet ja olet vakuuttunut, että se on oikein, eihän siinä mitään.
Luuletko pystyväsi tappamaan ihmisen?
En usko kykeneväni siihen.- The-Puu
vai omaa elämää? kirjoitti:
Määritelmät puuttuvat. Emme omista toisen ihmisen elämää vai minun omaa elämääni.
Onko eutanasia oikein? Saanko päättää omasta elämästäni? Onko itsemurha sallittu? Jotkut uskonnothan kieltävät sen, ei ole sallittua, ei pääse taivaaseen.Mitäs asiantuntijat tuosta sanovat?
Aivokuolleen kohdalla, kuka vetää töpselin seinästä?
Jokatapauksessa elämä ei aina ole omissa käsissä.
Luku sinänsä itsemurhakanditaatit. Kun joku hyppää veteen lähtee heti pelastusporukka ja lujaa.
Niin onko se omissa käsissä? - Psykopatologia
Lette kirjoitti:
Jos näin näet ja olet vakuuttunut, että se on oikein, eihän siinä mitään.
Luuletko pystyväsi tappamaan ihmisen?
En usko kykeneväni siihen.-
Etkö huomaa, kuinka kimppuuni käydään. En halua laittaa lisää vettä puskajussin pusseihin. Psykopatologia kirjoitti:
-
Etkö huomaa, kuinka kimppuuni käydään. En halua laittaa lisää vettä puskajussin pusseihin.Netti ei ole paras paikka tälle kysymykselle.
Luulen, että hyökkäät sisintäsi vastaan, koska teet kaikista asioista väitteitä sen sijaan, että keskustelisit avoimesti. Olet kuin kuoren alla. Tämä antaa heille mahdollisuuden hyökätä. Ehkä he haluavat herättää sinut. Kun tulin tälle palstale, minulle sanoi joku, jota pidit häirikkönä, herää jo.The-Puu kirjoitti:
Mitäs asiantuntijat tuosta sanovat?
Aivokuolleen kohdalla, kuka vetää töpselin seinästä?
Jokatapauksessa elämä ei aina ole omissa käsissä.
Luku sinänsä itsemurhakanditaatit. Kun joku hyppää veteen lähtee heti pelastusporukka ja lujaa.
Niin onko se omissa käsissä?Eutanasiassa on kysymya kuolemasta lähiajalla, koska ja miten se tapahtuu. Täytyy käyttää rakkautta. Ihminen itse voisi antaa ohjeet miten menetellä. Tämän voisi jokainen tehdä terveenä ollessaan.
Itsemurha on omissa käsissä. Mielestäni se ei ole ratkaisu ongelmiin pikemminkin pako niistä.- Psykopatologia
Lette kirjoitti:
Netti ei ole paras paikka tälle kysymykselle.
Luulen, että hyökkäät sisintäsi vastaan, koska teet kaikista asioista väitteitä sen sijaan, että keskustelisit avoimesti. Olet kuin kuoren alla. Tämä antaa heille mahdollisuuden hyökätä. Ehkä he haluavat herättää sinut. Kun tulin tälle palstale, minulle sanoi joku, jota pidit häirikkönä, herää jo.-
kirjoittaa nimimerkki Lette, jonka galleria-sivut ovat salaiset. - että näiden palstojen
-
kirjoittaa nimimerkki Lette, jonka galleria-sivut ovat salaiset.lukijat kaikki ovat ystävällisiä, ymmärtävät asiat ymmärryksellä ja empatialla ja tahtovat kaikille hyvää? Itseään kannattaa suojella, jokainen kai tietää, mitä itseä loukkaa tai voi vahingoittaa. Toivottavasti itsesuojelu onnistuu, eikä kukaan usuta sudenpesään.
-
kirjoittaa nimimerkki Lette, jonka galleria-sivut ovat salaiset.Olen itse "kuoren alla" ja puhun omia näkemyksiäni.
Psykologiasta minulla on ainoastaan lukion psykologia. Senkin valitsin siksi, että minulla itselläni oli ongelmia. Siitä oli kyllä hyötyä, sillä sain tietoa psykoanalyysistä, jota tarvitsin myöhemmin ja josta kiinnostuin. Olen opiskellut sitä Integraalisen psykoanalyysin kautta. Jos sanon jotain virheellistä, niin korjaa.- oletusta nyt
Lette kirjoitti:
Eutanasiassa on kysymya kuolemasta lähiajalla, koska ja miten se tapahtuu. Täytyy käyttää rakkautta. Ihminen itse voisi antaa ohjeet miten menetellä. Tämän voisi jokainen tehdä terveenä ollessaan.
Itsemurha on omissa käsissä. Mielestäni se ei ole ratkaisu ongelmiin pikemminkin pako niistä.On suorilta jaloilta pudonneita ja aivokuolleita. Kuka antaa päätöksen, että nyt stop!
- The-Puu
Kristillinen elämänkatsomus on jollekin ainut oikea. Siihen ei muilla ole mitään sanottavaa, sillä emme ole Kiinan kansantasavallassa.
- sekä hyvä että paha
ja luulen että suurin osa muistakin ihmisistä
riippuu miltä kantilta kattoo
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa522100En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos311660Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly141444Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3511436- 101394
Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681305- 121098
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul81014- 81982
- 20969