Luomu tanssijoista

Vielä.

Tuossa aiemmin joku kirjoitti luomutanssijoista niin ylistävästi.
Kirjoitti siitä miten he eivät ole kaavoihin ja askeleihin kangistuneita vaan osaavat otta erillaisia askeleita ja tanssia musiikkiin.

Silloinhan naisluomutanssijan täytyy olla erittäin lahjakas seuraaja joka pystyy sopeutumaan melkein mihin vain.

Itse olen taikinoinut erään luomutanssijan kanssa nyt pari vuotta.
Hänen mielestä tietyt kappaleet pitää mennä tietyllä tavalla, foksia mennään perusaskeleilla ilma mitään erikoisuuksia, jos tehdään jotain erillaista pitää se olla ennalta tiedossa.
Sivuaskeleita ei saa ottaa kuin silloin kun ne passaavat musiikkiin (hänen mielestä).
Sivuaskeleita ei saa otta hitailla.
Lisäksi vielä haluaa itse määrätä askeleen ajoituksen.

Tällaiset ovat minun kokemukset luomutanssijoista eli sellaisista jotka eivät ole koskaan käyneet tanssikurssilla.

Onko olemassa muunlaisia luomutanssijoita?
Vai olenko ymmärtänyt väärin sanan luomutanssija?

32

3827

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vapaaaskellus

Luomutanssissa ei ole mitään ennalta tiedossa. Askellus vaihtelee musiikin ja myös käytettävissä olevan tilan ja tanssisuuntien mukaisesti. Luomutanssija tanssii siis vapaata askelta ja vapaata seuraamista. Käytännössä nopeiden askelten tanssimisessa ei luomu täydellisesti toteudu.

Nykyisin myös tanssin opetus perustuu perustanssin osalta jo aika yleisestikin vanhaan luomuaskellukseen milloin minkin nimikkeen alle sijoitettuna. Onko luomutanssia opetellut tanssija "luomutanssija" onkin sitten jo eri juttu. Mielestäni askelkaavoista vapaaseen tanssiin perustuva tanssija on luomutanssija vaikka olisi sen erityisesti opetellutkin.

Joskus ammoisina tanssin alkuvuosina jokainen tanssija opetteli tanssimaan sitä omaa askellustaan ja kokeneet opettelivat niitä vapaasti yhdistelemään niin se oli varsinaista alkuperäistä luomutanssia. Nykyisin samaa ideaa toteutetaan myös tanssin opetuksessa.

Tietenkin luomutanssijana voi pitää myös kaavan mukaan tanssijaa, mutta tanssi ei ole silloin luomutanssia.

• luomu puhuttaa

Luomutanssi-tyylin opetellut rento musiikkiin tanssija voisi olla Luovatanssija ja

Kaavatanssija taas sellainen perusaskeleita toteuttava jäykempi tanssityylin edustaja

ja Luomutanssija taas turmeltumaton luonnonlahjakkuus

• Luomu on väärä sana
        luomu puhuttaa kirjoitti:

Luomutanssi-tyylin opetellut rento musiikkiin tanssija voisi olla Luovatanssija ja

Kaavatanssija taas sellainen perusaskeleita toteuttava jäykempi tanssityylin edustaja

ja Luomutanssija taas turmeltumaton luonnonlahjakkuus

Kurssin käynyt tanssija ei ole enää luomu, vaikka menisi miten kaavoista poiketen.

• Luomufoksi
        Luomu on väärä sana kirjoitti:

Kurssin käynyt tanssija ei ole enää luomu, vaikka menisi miten kaavoista poiketen.

Luomu on aivan oikea sana (ilmaisu) silloin kun tanssitaan luonnonmukaista askellusta. Siitähän lyhennettu muoto "luonnonmukainen" sanalle tulee. Kaikki tanssijat eivät edes opi luomutanssia muuten kuin kursseja käymällä. Tänä syksynä aloitetaan vapaasti vietävän tangon ja vapaasti vietävän hitaan foksin kurssit yhteisellä "Luomutanssikurssi" nimellä - alkeiskurssin jälkeen "Luomutangokurssi" ja "Luomufoksikurssi".

• Kiiski vastarannalta
        Luomufoksi kirjoitti:

Luomu on aivan oikea sana (ilmaisu) silloin kun tanssitaan luonnonmukaista askellusta. Siitähän lyhennettu muoto "luonnonmukainen" sanalle tulee. Kaikki tanssijat eivät edes opi luomutanssia muuten kuin kursseja käymällä. Tänä syksynä aloitetaan vapaasti vietävän tangon ja vapaasti vietävän hitaan foksin kurssit yhteisellä "Luomutanssikurssi" nimellä - alkeiskurssin jälkeen "Luomutangokurssi" ja "Luomufoksikurssi".

Luomutanssijalla on perinteisesti tarkoitettu kurssia käymätöntä tanssijaa. Ei pitäisi käyttää samaa nimitystä eri merkityksessä.

• vapaaviejäM
        Kiiski vastarannalta kirjoitti:

Luomutanssijalla on perinteisesti tarkoitettu kurssia käymätöntä tanssijaa. Ei pitäisi käyttää samaa nimitystä eri merkityksessä.

Samaa mieltä..
        Minusta heti kaikki tannsikoulun kurssit kangistaa askeleet määräättyihin kuvioihin,, ja oma luovuus katoaa kun yrittää kompuroida ja toeuttaa näitä "oikea oppisia" askelsarjoja..
        Minä karsastan niitä ja pelkään kadottavani oman luovuuden ja vapauden.
        Vapaa vienti, onnistuu parhaiten kun päässä ei ole mitään malleja vaan voi ottaa askeen eteen taakse sivuille ympäriinsä.. hittasti sekä nopeesti ja pystäyttäen, olemaan paikallaan, kuunnellen musiikkia ja taas lähtemään liikkelle.

Nainen sitten lukee miehen
        a)Hengitystä
        b) silmiä
        joista ensiviesti tulee juuri ennen kuin kehon yläkerta lähteee liikkeelle, ja jalat ottavat sitten askeleen aivan viimeksi.

MYöski vahvasti sitä mieltä että näitä käsitteitä ei saisi sotkea eikä yhdistellä.. muuten ei ilman katekismusta ymmärrä mitä toinen tarkoittaa.

• Luomutanssja
        vapaaviejäM kirjoitti:

Samaa mieltä..
        Minusta heti kaikki tannsikoulun kurssit kangistaa askeleet määräättyihin kuvioihin,, ja oma luovuus katoaa kun yrittää kompuroida ja toeuttaa näitä "oikea oppisia" askelsarjoja..
        Minä karsastan niitä ja pelkään kadottavani oman luovuuden ja vapauden.
        Vapaa vienti, onnistuu parhaiten kun päässä ei ole mitään malleja vaan voi ottaa askeen eteen taakse sivuille ympäriinsä.. hittasti sekä nopeesti ja pystäyttäen, olemaan paikallaan, kuunnellen musiikkia ja taas lähtemään liikkelle.

Nainen sitten lukee miehen
        a)Hengitystä
        b) silmiä
        joista ensiviesti tulee juuri ennen kuin kehon yläkerta lähteee liikkeelle, ja jalat ottavat sitten askeleen aivan viimeksi.

MYöski vahvasti sitä mieltä että näitä käsitteitä ei saisi sotkea eikä yhdistellä.. muuten ei ilman katekismusta ymmärrä mitä toinen tarkoittaa.

Minulle ainakin palautui perinteinen luomumainen tanssityyli kurssien avulla. En varsinaisesti kadottanut luomutanssityyliä, mutta vietini oli hiukan haparoivaa, niin en saanut naisia seuraamaan vaihtelevaa luomumaista askellusta, kun ne tiukasti kaavamaiset askellukset oli niin tiukasti ulkoa opeteltuja. Kurssien avulla sain vientiin varmuutta ja nyt luomumainen tanssiminen taas onnistuu vanhaan perinteiseen luomutyyliin useimpien daamien kanssa. On tottakai tosi tiukasti kaavamaista askellusta tanssivia ja heitä ei millään keinoin saa tanssimaan luomutanssia. Aika moni tanssin opettaja on lopettanut hitaan foksin ja tangon opettamisen "oikeaoppisiin" askelsarjoihin ja tilalle on tullut luomuaskelluksinen luomutanssi.

• "con amore"

on "luomu"(LUOnnon MUkainen)aito lavatanssija,joka tulkitsee rytmin,sävelen,jopa sanojen kautta,sen musikaalisen viestin ja tanssien "perinteisen" oikean tanssityylin mukaan.Toki askelkuvioita voi vapaasti käyttää,ja oman koreografian voi luoda,mutta rytmisesti oikein.Itse tanssin tangot,rumbat,valssit ,humpat ym.kuten lavoilla on tanssittu "alusta alkaen".Ja tanssikurssin kävin juuri siksi,että opin "perinteiset"rytmit oikein.Esim.Riutan juhlatansseissa 9/8-08 Esiintyjänä Reijo Taipale,oli "luomu tanssijoita" todella paljon,kaikki nautti,´lava toimi´...ei törmäilyjä,itsekin nautin todella.Eikä "kopteroijia"ollut liikaa aiheuttamassa "sumaa",mikä on koettu myös...!Pidän "luomusta" tanssilavoilla ja"luomuhellyydestä" muutoinkin...?

• luamui

"Tällaiset ovat minun kokemukset luomutanssijoista eli sellaisista jotka eivät ole koskaan käyneet tanssikurssilla."

Niin siis tuollainen on sinun kokemuksesi yhdestä luomutanssijasta, joka on niuho ja kapeakatseinen muija joka ei osaa heitäytyä seuraamaan miestä - eli huono tanssinainen.

Ei luomu tarkoita huonoa, ruuassakaan.

• olen törmännyt

muidenkin kanssa.

Tämän yhden kanssa olen vain ollut enemmän tekemisissä.

Kun olen lukenut näitä keskusteluja niin olen saanut käsityksen että luomutanssija on sellainen jota ei ole pilattu tanssikursseilla vaan he ovat oppineet tanssimaan omin avuin.

Jos istahtaa tanssilavalla vähäksi aikaa ja katselee tanssipareja niin yllättävän paljon on sellaisia pareja jossa daami käytännössä tanssii omaa tanssiaan parista piittaamatta, sen huomaa hyvin eri tahtii otetut joustot.
        Onko nämä tanssikursseilla pilattuja vai luomutanssijoita?

Pitääkö käsitteissä erotella sellaiset tanssijat jotka ovat itse opetelleet tanssijat = itseoppineet ja sitten ne jotka todella osaavat nyt annettut määritteet = luomutanssija.

Tosijuttu on että tanssikursseja käymättömiä naishenkilöitä jotka osaavat tanssia jotenkin on suomenmaassa tuhottomasti, he eivät ole tanssitaidottomia mutta eivät täytä tuota määritelmaää luomutanssija.

• Ennen luomu

Tanssihistoriani on n 30 vuotta ja tässä huomioita "luomuudesta". Vaikka oma kokemukseni ei ole sen pitempi niin sitä sivuaa myös silloin tapaamien vanhempien ihmisten tanssihistoria joista osa oli "nuorempana melkoinen tekijä". Itsekin tanssin 25 ensimmäistä luomuna ja pääasiassa luomujen kanssa.
      Olen kuulemani ja kokemukseni mukaan melko hyvä oppimaan tanssia ja opin tanssimaan kaikki tavallisimmat lajit ihan vaan lavalle menemällä. Silti kokemukseni luomutanssin "luomuudesta" ei ole mitenkään ruusuinen.

Aina kun joku puhuu siitä, miten ennen tanssittiin vapaasti musiikkiin sitä hauskasti tulkiten, minulta pääsee röhönauru. Parhaatkin tytöt tanssivat hyvin kaavamaisesti ja hyväksi pääsi jos osasi seurata kevyesti, jotkut jopa sanoivat olevansa niin hyviä tanssijoita, että alkavat viedä jos et vie kunnolla, siis menivät ihan omiaan mutta eivät hyvässä mielessä.
      Hyvä viejä oli jos osasi pyöriä kahteenkin suuntaan. Yleensä hyvä tanssija määriteltiin erikoisempien tanssilajien taitamisen mukaan, oli hyvä tanssija jos osasi polkkaa. Hyvät erottuivat lattialla ja tanssijoiden mielissä ihan kuten tänäänkin.

Entisiä ja nykyisiä luomuja yhdistää yksi asia, yksipuolisuus, en ole vielä tavannut luomua jonka kanssa voisi tanssia puhtaasti musiikkiin, tassikursseilla "aivopestyjä" useitakin. Olettehan nähneet miten suurin osa ihmisistä tanssii diskossa, askel-viereen-askel-viereen... vaikka mitään rajoitteita ei olisi, se vapaus alkaa vasta promillemäärän kasvaessa. Minullekin selvisi melkein ensimmäisellä tanssikurssilla miten pyöritään toiseen suuntaan paljon helpommin kuin mitä olin siihen asti tehnyt, siihen asti olin vain luullut osaavani.
      Puhuisinkin mieluummin vapaasta tanssista kuin luomusta. Seuratanssin ja muiden vapaasti vietävien tanssien parikohtaiset rajat löytyvät helpommin harjoittelemalla, ne jonkun hauskan promilleveikon hauskasti viemät isot liikkeet olisivat vähemmän kivuliaita jos niitä olisi kokeillut aikaisemmin.
      On harvinaista osata tanssia luomuna ns hyvin, ja todella harvinaista niin että parikin sen ymmärtää.

• Aloittaja

En tiedä voiko tuohon lisätä oikein mitään.

Tuo mitä kirjoitit siitä että jotkut luulevat olevansa niin hyviä että alkavat viedä jos mies ei vie kuvaa hyvin tilannetta, nainen tanssii täysin omaa tanssiaan ja jos mies on huno viemään niin naisen oma tanssi menee menojaan. Ei se ole mielestäni upeaa luomutanssia.

Nämä kun käyvät sitten kädenalitanssikursseissa jossa tanssitaan avoimella otteella niin milloin he oppivat seuraamaan kunnolla?

• Uudestaan ..
        Aloittaja kirjoitti:

En tiedä voiko tuohon lisätä oikein mitään.

Tuo mitä kirjoitit siitä että jotkut luulevat olevansa niin hyviä että alkavat viedä jos mies ei vie kuvaa hyvin tilannetta, nainen tanssii täysin omaa tanssiaan ja jos mies on huno viemään niin naisen oma tanssi menee menojaan. Ei se ole mielestäni upeaa luomutanssia.

Nämä kun käyvät sitten kädenalitanssikursseissa jossa tanssitaan avoimella otteella niin milloin he oppivat seuraamaan kunnolla?

Tanssin opettelu, ja ensimmäiseksi piti karsia pois juuri tuo ns, halu viedä;
        Toiseksi, jos ei hallitse jalkojaan, ei osaa viedä kunnolla, siis mies. Itse ratkaisin asian , kun olen huonojalkainen, alkamalla tanssia parini kanssa -8 askeleen Jiveä, ja sen oppiminen on vasta avannut tien paritanssiin.
        Siis ei mitään -neljän askeleen kädenalihumppaa, vaan
        kunnon Jiveä 8- askelista, sekä hitaaseen, että nopeaan musiikkiin. Kiitos siitä Kinnuselle ja Kaltiaiselle, heidän opetuskasetilleen.
        Toiseksen; Tutkin sen , mitä muualla , esim ; Foksista sanotaan; Ei tätä Suomen lavojen "Voksia," vaan kunnon viihdettä.
        Toisella rivillä joku mainitsi "Helikopteri pyörijät," . on harmi, ettei juuri osata yksinkertaista käännöstä vasemmalle, ( Siinähän vai astutaan vasemmalle sivulle ,ja tehdään pyörähdys, Pivot; Oikealle samoin,ja pari askelta taakse, ) Tyttö kyllä seuraa, kun mennään ensin hitaalla,
        Hidas, "Englantilainen valssi on ehkä vaikein opittava, siinä on oltava vartalokontakti kokoajan, ja vain 26 tahtia min, Nuoret nykyään tykkää siitä kuin entinen--mies puurosta;
        kannattaa opetella,

• Uudestaan .. kirjoitti:

Tanssin opettelu, ja ensimmäiseksi piti karsia pois juuri tuo ns, halu viedä;
        Toiseksi, jos ei hallitse jalkojaan, ei osaa viedä kunnolla, siis mies. Itse ratkaisin asian , kun olen huonojalkainen, alkamalla tanssia parini kanssa -8 askeleen Jiveä, ja sen oppiminen on vasta avannut tien paritanssiin.
        Siis ei mitään -neljän askeleen kädenalihumppaa, vaan
        kunnon Jiveä 8- askelista, sekä hitaaseen, että nopeaan musiikkiin. Kiitos siitä Kinnuselle ja Kaltiaiselle, heidän opetuskasetilleen.
        Toiseksen; Tutkin sen , mitä muualla , esim ; Foksista sanotaan; Ei tätä Suomen lavojen "Voksia," vaan kunnon viihdettä.
        Toisella rivillä joku mainitsi "Helikopteri pyörijät," . on harmi, ettei juuri osata yksinkertaista käännöstä vasemmalle, ( Siinähän vai astutaan vasemmalle sivulle ,ja tehdään pyörähdys, Pivot; Oikealle samoin,ja pari askelta taakse, ) Tyttö kyllä seuraa, kun mennään ensin hitaalla,
        Hidas, "Englantilainen valssi on ehkä vaikein opittava, siinä on oltava vartalokontakti kokoajan, ja vain 26 tahtia min, Nuoret nykyään tykkää siitä kuin entinen--mies puurosta;
        kannattaa opetella,

"Siis ei mitään -neljän askeleen kädenalihumppaa, vaan
        kunnon Jiveä 8- askelista, sekä hitaaseen, että nopeaan musiikkiin."

Jive on kokemukseni mukaan hyvä pohja moneen muuhunkin tanssiin. Esimerkiksi fusku tai bugg ovat mielestäni lasten leikkiä, JOS osaa tanssia jiveä. Luultavasti jive on monen mielestä liian vaikeata, kun vaihtoehtona on helpompiakin tansseja?

Itse tanssin nykyään mieluummin jiveä kuin vaikkapa fuskua.

• satunnainen kulkija

Eikö yleensä luomutanssijalla tarkoiteta tanssijaa, joka on oppinut tanssimaan tanssimalla lavalla tai muuten, mutta joka ei ole käynyt kursseja.

Luomuutta taas ei mielestäni voida rinnastaa mitenkään kuvaavana määreenä tanssitaitoon.

Yhtälailla on hyviä/huonoja kurssioppineita ja hyviä/huonoja luomusti tanssimaan oppineita.

Tanssija voi olla loistelias ja hyvä seuraaja/viejä - riippumatta siitä onko hän luomu vai ei. :)

• (N) tanssija

Täytyypä itsekkin ottaa kantaa tähän asiaan ja laittaa viestiä. Eli olen ikäni tanssinut lavoilla. Kun olin n 15v isäpuoleni käski minun astua hänen jalkapöytiensä päälle ja hän vei mut tangolle. (tämä tapahtui ihan kotioloissa, ei tanssipaikassa). Kertoi myös samalla että kuuntele musiikkia. Musiikki kertoo miten sinun on asteltava ja sen mukaan menet. Parit tangot sillai mentiin ja sitten oikein ottein, eli mies vie ja nainen vietävänä. Tanssi sujui oikein hyvin ja seuraavana kesänä olin jo lavoilla. Siitä se sitten alkoi tämän tytön tanssiura. Siihen on jo kertynyt 25v ja edelleenkään en ole tanssikursseja käynyt. Tanssiessaan miehet kiittävät hyvästä tanssista ja miten hyvä on viedä kun tulee joka vinkkeliin mukaan:) Olisinko sit se luomutanssija...?? Musiikki vie tanssin ja ei siihen mun mielestä ole mitään sääntöä miten parketilla sitten mennään. Rytmi tietenkin kertoo miten voi tanssia. Esim kerran oli oikein ihmeellinen foxi jota orkesteri soitti. Oikein hidas... Sen me sitten kavaljeerin kans mentiin hitaana valssina, koska askeleet sopivat siihen oikein hyvin. Eli luovuutta tanssimiseen... Ja vielä sen että kaikki tanssit tanssin valssista rokkiin...

• Aloittaja
        (N) tanssija kirjoitti:

Täytyypä itsekkin ottaa kantaa tähän asiaan ja laittaa viestiä. Eli olen ikäni tanssinut lavoilla. Kun olin n 15v isäpuoleni käski minun astua hänen jalkapöytiensä päälle ja hän vei mut tangolle. (tämä tapahtui ihan kotioloissa, ei tanssipaikassa). Kertoi myös samalla että kuuntele musiikkia. Musiikki kertoo miten sinun on asteltava ja sen mukaan menet. Parit tangot sillai mentiin ja sitten oikein ottein, eli mies vie ja nainen vietävänä. Tanssi sujui oikein hyvin ja seuraavana kesänä olin jo lavoilla. Siitä se sitten alkoi tämän tytön tanssiura. Siihen on jo kertynyt 25v ja edelleenkään en ole tanssikursseja käynyt. Tanssiessaan miehet kiittävät hyvästä tanssista ja miten hyvä on viedä kun tulee joka vinkkeliin mukaan:) Olisinko sit se luomutanssija...?? Musiikki vie tanssin ja ei siihen mun mielestä ole mitään sääntöä miten parketilla sitten mennään. Rytmi tietenkin kertoo miten voi tanssia. Esim kerran oli oikein ihmeellinen foxi jota orkesteri soitti. Oikein hidas... Sen me sitten kavaljeerin kans mentiin hitaana valssina, koska askeleet sopivat siihen oikein hyvin. Eli luovuutta tanssimiseen... Ja vielä sen että kaikki tanssit tanssin valssista rokkiin...

Kirjoitit "Musiikki kertoo miten sinun on asteltava ja sen mukaan menet" ja "Musiikki vie tanssin"

Eli musiikki kertoo sinulle miten askellettava ja miten menet? Eikö se ole juuri miehen tehtävä?

Tekstistä paistaa se mikä monella luomutanssijalla on, he kuuntelevat musiikkia ja tanssivat sen mukaan kun heidän pitäisi tulkita miehen vientiä ja elekieltä ja tanssia sen mukaan.

Ajattele tilanne että mies tulkitseekin musiikkia erilailla kuin sinä, onko tulkinta silloin se että sanot ettei mies osannut tanssia?
        Itse olen törmännyt tuohon että sanottiin että tulkitset väärin.

Onko mahdollista että ne kehujat ovat olleet sellaisia jotka ovat tottuneet seuraamaan naisen vientiä ja antavat naisen määrätä rytmin ja tahdin?

Tilanne on vähän sama kuin auto joka haluaa seurata tiessä olevia uria, kuskilla on kaks vaihtoehtoa taistella koko ajan vastaan tai antaa auton mennä uria pitki.

• ....
        Aloittaja kirjoitti:

Kirjoitit "Musiikki kertoo miten sinun on asteltava ja sen mukaan menet" ja "Musiikki vie tanssin"

Eli musiikki kertoo sinulle miten askellettava ja miten menet? Eikö se ole juuri miehen tehtävä?

Tekstistä paistaa se mikä monella luomutanssijalla on, he kuuntelevat musiikkia ja tanssivat sen mukaan kun heidän pitäisi tulkita miehen vientiä ja elekieltä ja tanssia sen mukaan.

Ajattele tilanne että mies tulkitseekin musiikkia erilailla kuin sinä, onko tulkinta silloin se että sanot ettei mies osannut tanssia?

Onko mahdollista että ne kehujat ovat olleet sellaisia jotka ovat tottuneet seuraamaan naisen vientiä ja antavat naisen määrätä rytmin ja tahdin?

Tilanne on vähän sama kuin auto joka haluaa seurata tiessä olevia uria, kuskilla on kaks vaihtoehtoa taistella koko ajan vastaan tai antaa auton mennä uria pitki.

Jotenkin tuntuu, ettei aloittajalla ole konkreettistä käsitystä miltä tanssi tuntuu naisnäkökulmasta. :)

On mahdollista eläytyä sekä musiikkiin että täydellisesti seurata miehen vientiä. :) Elementit eivät olet tosiaan pois sulkevia.

Onhan toki mahdollista, että kyseiset kehujat tällä kertaa ovat olleet sellaisia jotka ovat tottuneet seuraamaan naisen vientiä.

Toisaalta...

On kuitenkin todennäköisempää, että kehujat ovat olleet sellaisia, jotka ovat tanssineet erinomaisen seuraajan kanssa. :)

Seuraaminen ja musiikin tulkinta naisen puolelta on miehen tanssin täydentämistä... Ei ohjaamista.

• Olet.
        .... kirjoitti:

Jotenkin tuntuu, ettei aloittajalla ole konkreettistä käsitystä miltä tanssi tuntuu naisnäkökulmasta. :)

On mahdollista eläytyä sekä musiikkiin että täydellisesti seurata miehen vientiä. :) Elementit eivät olet tosiaan pois sulkevia.

Onhan toki mahdollista, että kyseiset kehujat tällä kertaa ovat olleet sellaisia jotka ovat tottuneet seuraamaan naisen vientiä.

Toisaalta...

On kuitenkin todennäköisempää, että kehujat ovat olleet sellaisia, jotka ovat tanssineet erinomaisen seuraajan kanssa. :)

Seuraaminen ja musiikin tulkinta naisen puolelta on miehen tanssin täydentämistä... Ei ohjaamista.

Kun olen mies en todellakaan voi tietää miltä naisesta tuntuu.

Kyseenalaistin tässä sen takia että minulle on sanottu että tulkitsen väärin ja että joku liike pitää tehdä vähän myöhemmin niin sopii musiikkiin jne. Olen myös kuullut naisen suusta että kun kuulen musiikkia niin se vain vie. (mihin jäi mies)

Eihän tällaisia kommentteja kuuluisi naisen suusta tulla jos hän seuraa miestä ja miehen vientiä.

"On mahdollista eläytyä sekä musiikkiin että täydellisesti seurata miehen vientiä. :) Elementit eivät olet tosiaan pois sulkevia."
        Tuota kommenttia vähän ihmettelen.

Miten nainen voi eläytyä musiikkiin ja seurata täydellisesti vientiä esim. hitaassa foksissa?

Ei se kyllä nopeassa foksissakaan ole mukavan tuntuista kun pitää todella hampaat irvissä pitää kiinni että daami menee sillä tahdilla ja siihen suuntaan johon itse haluaa.

Ja lopuksi vielä voisitko kertoa naisen näkökulmasta miten eläydyt musiikkiin?
        Vaihteletko rytmiä?
        Vaihteletko askelpituutta?
        Vaihteletko askellusta (esim. neljä hidasta)?
        Vaihdatko suuntaa?
        Otatko sivuaskeleita?
        Vaihteletko joustoa?

Jos joku edellä mainituista niin miten miehen rooli sopii kuvioon?

Minä itse olen oppinut että mitä vikurampi daami sitä tiukemmin pidän kiinni, ehkä jotkut tekevät päinvastoin ja antavat daamin tehdä niitä omia juttuja.

• en väännä enää vastaan
        Olet. kirjoitti:

Kyseenalaistin tässä sen takia että minulle on sanottu että tulkitsen väärin ja että joku liike pitää tehdä vähän myöhemmin niin sopii musiikkiin jne. Olen myös kuullut naisen suusta että kun kuulen musiikkia niin se vain vie. (mihin jäi mies)

Eihän tällaisia kommentteja kuuluisi naisen suusta tulla jos hän seuraa miestä ja miehen vientiä.

"On mahdollista eläytyä sekä musiikkiin että täydellisesti seurata miehen vientiä. :) Elementit eivät olet tosiaan pois sulkevia."

Miten nainen voi eläytyä musiikkiin ja seurata täydellisesti vientiä esim. hitaassa foksissa?

Ei se kyllä nopeassa foksissakaan ole mukavan tuntuista kun pitää todella hampaat irvissä pitää kiinni että daami menee sillä tahdilla ja siihen suuntaan johon itse haluaa.

Vaihteletko rytmiä?
        Vaihdatko suuntaa?
        Otatko sivuaskeleita?
        Vaihteletko joustoa?

Minä itse olen oppinut että mitä vikurampi daami sitä tiukemmin pidän kiinni, ehkä jotkut tekevät päinvastoin ja antavat daamin tehdä niitä omia juttuja.

"Minä itse olen oppinut että mitä vikurampi daami sitä tiukemmin pidän kiinni, ehkä jotkut tekevät päinvastoin ja antavat daamin tehdä niitä omia juttuja."

Kannattaa vaan höllätä otetta. Pirun raskaaksi se käy muuten.

• Naisnäkökulma
        Olet. kirjoitti:

Vaihteletko rytmiä?
        Vaihdatko suuntaa?
        Otatko sivuaskeleita?
        Vaihteletko joustoa?

eläydyn musiikkiin? Kuuntelen, miten orkesteri alkaa soittaa. Otan tanssiasennon parini kanssa. Odotan, kuulostelen , miten mies alkaa tanssin. Lähden mukaan hänen vientiinsä samalla musiikkia kuunnellen. Seuraan vientiä ehdottomasti, vaikka itse olisin tanssinut kyseisen musiikin kohdan eri tavalla. Ja yleensä aika pian tajuan miten parini musiikin kuulee, tajuan mihin rytmiin hän tanssii. Hidastukset, sivuaskelet, suunnan vaihdot ja askellusten vaihdot tapahtuvat kaikki miehen viennin mukaan. Minä eläydyn musiikkiin miehen viennissä. Jokainen lihakseni elää musiikin rytmiin, mutta miehen viemään rytmiin, ei omaani. Nautin siitä, että pystyn seuraamaan vientiä ja tekemään oman osuuteni sen eteen, että tanssinautinnosta tulisi täydellinen. Miten tuo viennin seuraaminen käytännössä tapahtuu, se on itsellenikin arvoitus. Joskus se tuntuu olevan kuin kuudes aisti, pelkkä vaisto.
        Mutta minä tosiaan eläydyn.

• Toimivalta
        Naisnäkökulma kirjoitti:

eläydyn musiikkiin? Kuuntelen, miten orkesteri alkaa soittaa. Otan tanssiasennon parini kanssa. Odotan, kuulostelen , miten mies alkaa tanssin. Lähden mukaan hänen vientiinsä samalla musiikkia kuunnellen. Seuraan vientiä ehdottomasti, vaikka itse olisin tanssinut kyseisen musiikin kohdan eri tavalla. Ja yleensä aika pian tajuan miten parini musiikin kuulee, tajuan mihin rytmiin hän tanssii. Hidastukset, sivuaskelet, suunnan vaihdot ja askellusten vaihdot tapahtuvat kaikki miehen viennin mukaan. Minä eläydyn musiikkiin miehen viennissä. Jokainen lihakseni elää musiikin rytmiin, mutta miehen viemään rytmiin, ei omaani. Nautin siitä, että pystyn seuraamaan vientiä ja tekemään oman osuuteni sen eteen, että tanssinautinnosta tulisi täydellinen. Miten tuo viennin seuraaminen käytännössä tapahtuu, se on itsellenikin arvoitus. Joskus se tuntuu olevan kuin kuudes aisti, pelkkä vaisto.
        Mutta minä tosiaan eläydyn.

Mutta haluaisin vielä kommentteja muiltakin luomu naistanssijoilta.

Meneekö todella noin?

Valitettavasti oma kokemus joistakin on että daami alkaa tapailla rytmiä ennenkuin itse on liikahtanut mihinkään ja pahimmat päättävät kohdan jossa lähdetään liikkeelle, he "eläytyvät" musiikkiin.

Kerroit että "Miten tuo viennin seuraaminen käytännössä tapahtuu, se on itsellenikin arvoitus."

Tuon kun pystyisi purkaa, eli tiedettäis miten tuo tapahtuu niin siitä olisi varmaan apua monelle naiselle.

• tunne.
        en väännä enää vastaan kirjoitti:

"Minä itse olen oppinut että mitä vikurampi daami sitä tiukemmin pidän kiinni, ehkä jotkut tekevät päinvastoin ja antavat daamin tehdä niitä omia juttuja."

Kannattaa vaan höllätä otetta. Pirun raskaaksi se käy muuten.

Jos esim. valssissa daami lähteehieman aiemmin askeleelle (joutolle)kuin mies, pakkohan sitä on jotenkin hillitä.
        Tai hitaassa foksissa kun olet siirtämässä jalkaa hitaasti eteenpäin ja daami ryntääkin jo seuraavalle askeleelle, tiukka ote ja daamin ryntäily pysyy paremmin kurissa.
        Hyvän seuraajan kanssa voi todellakin löysätä aika lailla otetta.

• Nainen (N
        Aloittaja kirjoitti:

kysymykseen. Eli musiikin rytmi kertoo miten kyseistä kappaletta tanssitaan. Ja olen tottunut että mies vie ja nainen "vikisee", eli miehen askeleiden mukaan tanssitaan se kyseinen tanssi. Jos miehellä on eri tyyli tanssia niin en todellakaan ala miestä viemään. Sen kunnian annan miehelle. En osaa enkä myöskään halua osata viedä ketään parketilla.

Sen minkä kyseiset kavaljeerit ovat sanoneet että on helppo viedä.. eikä laita hanttiin. Pienikin vinkki riittää kädellä esim selkään ja tulen mukana. Viimeksi eilen Riutalla mies oikein kiitti hyvästä ja helposti vietävästä tanssista. En usko että mies antaa ymmärtää että hän on nauttinut tanssista jos nainen on ollut se vievä osapuoli!!!!

Tanssi on nauttimista eikä jonkun sortin suorittamista...!!!:))

• ei olekkaan ongelmaa
        Nainen (N kirjoitti:

kysymykseen. Eli musiikin rytmi kertoo miten kyseistä kappaletta tanssitaan. Ja olen tottunut että mies vie ja nainen "vikisee", eli miehen askeleiden mukaan tanssitaan se kyseinen tanssi. Jos miehellä on eri tyyli tanssia niin en todellakaan ala miestä viemään. Sen kunnian annan miehelle. En osaa enkä myöskään halua osata viedä ketään parketilla.

Sen minkä kyseiset kavaljeerit ovat sanoneet että on helppo viedä.. eikä laita hanttiin. Pienikin vinkki riittää kädellä esim selkään ja tulen mukana. Viimeksi eilen Riutalla mies oikein kiitti hyvästä ja helposti vietävästä tanssista. En usko että mies antaa ymmärtää että hän on nauttinut tanssista jos nainen on ollut se vievä osapuoli!!!!

Tanssi on nauttimista eikä jonkun sortin suorittamista...!!!:))

Kuten kirjoitit "Eli musiikin rytmi kertoo miten kyseistä kappaletta tanssitaan. Ja olen tottunut että mies vie ja nainen "vikisee". näinhän se kuuluisi mennä.

Liitän tähän toisen naisen kommentin "Musiikki kertoo miten sinun on asteltava ja sen mukaan menet" ja "Musiikki vie tanssin"
        Tässä tekstissä on paljon muutakin eli musiikki kertoo miten askellat ja miten menet huom. ei mies ja lisäksi vielä maininta musiikki vie tanssin !!! eikö se pitäisi olla mies joka vie tanssin?

Missään vaiheessa en ole väittänyt että kaikilla naisilla on tämä ongelma, mutta tämä ongelma on iso eikä naiset halua muuttaa välttämättä tapaansa kun he omasta mielestään osaavat tanssia hyvin.
        Juttelin erään naisen kanssa joka oli harrastanut pitkään tanssia. Hän kertoi että on nyt vasta viime aikoina heittäytynyt täysin miehen vietäväksi ja oli kuulema ollut nautittavaa tanssimista, tosin hän kertoi että se oli erittäin vaikeaa kun oli oppinut tulkitsemaan musiikkia omalla tavalla ja sitten piti luovuttaa tulkinta miehelle.
        Aiemmin hänellä oli ollut se käsitys ettei muut osaa tulkita musiikkia hyvin.

• luomulle

Luomutanssija on sellainen, joka ei ole koskaan käynyt tanssipaikalla. On vaan itsekseen tanssinut olohuoneessa ilman paria.

• paritanssi

"Luomutanssija on sellainen, joka ei ole koskaan käynyt tanssipaikalla."

Jossain vikaa. Aloittajan viestin mukaan hänen kanssaan taikinoinut luomu daami oli lavalla tanssimassa. Olikohan hän astraali-ilmiö, jos ei ole koskaan käynyt tanssipaikalla.

"On vaan itsekseen tanssinut olohuoneessa ilman paria."

Voiko tanssia paritanssia kotona yksin ilman paria? Jos voi niin valistatko meitä muitakin, mistä hän esimerkiksi tietää, miten naisen roolissaan seuraa miestä, jos häntä ei ole ollutkaan.

Vai halusitko tuolla määrittelylläsi sanoa, ettei ole väliä kuinka paritanssia tanssitaan, vaan kukin menee oman mielensä mukaan. Jos näin on, niin määrittelysi yleispätevyys ontuu.

Jos sen sijaan hait määrittelylläsi sitä, että ollakseen luomu ei ole esikuvia?
        Mistä tiedät, että luomusi on säilynyt koskemattomana mieleltään nykyisessä tiedovälityksen taivaassa eikä ole kurkistellut televisiota tai googlannut YouTubea ja plagioinut tanssiansa sieltä.

Vai halusitko vain sanoa, ettei ole eikä ole edes ollutkaan olemassa luomua tanssijaa. Tässä viittaan alkuperäiskansojen tanssiin, jossa tanssiin osallistuivat aikuiset ja lapset seurasivat ja oppivat sen sitä kautta. Niin heillähän ei ollut tuota olohuonetta, jossa yksin tanssia.

Missä mättää?

• åååä

aihe joka on saanut kohtuullisesti kirjoittelua aikaan. Näin tanssin ulkopuolelta katsoen ihan naurettavaa vatvomista.

• vihje

Olipa mikä tahansa asia kysymyksessä, niin se on ulkopuoplisten silmissä aina ihan naurettavaa vatvomista. Tanssi ei ole tässä suhteessa mikään poikkeus. Ja mitä tyhmempi ulkopuolinen on, niin sitä naurettavammalta vatvomiset vaikuttavat.

• syvään
        vihje kirjoitti:

Olipa mikä tahansa asia kysymyksessä, niin se on ulkopuoplisten silmissä aina ihan naurettavaa vatvomista. Tanssi ei ole tässä suhteessa mikään poikkeus. Ja mitä tyhmempi ulkopuolinen on, niin sitä naurettavammalta vatvomiset vaikuttavat.

oi suuri johtaja ja poistun takavasemmalle nöyrimpien anteeksipyyntöjen kera.

Jää omaan ylhäisyyteesi viilaamaan sitä pilkkua.

• ronkelihko

Tuo nimitys taitaa olla hiukka epämääräinen.

Tarkemmin ajatellen luomutanssijoita saattaisivat olla viinirypäleen tallojat tai meillä hävinneen kansanperinteen heinäkasalla "tanssijat" heinänkorjuun aikana. Eli "maalta" tulleet tanssijat ;)

Mutta tanssiin mennäkseni niin mielestäni luomutanssijoita ovat sellainen henkilöt jolla tanssi on ns. "verissä". Tässä tarkoitan sitä että pystyvät mukauttamaan tanssinsa tilanteen/rytmin mukaan tuottamatta parilleen hämminkiä. Eli tämä "luomu" pystyy omaksumaan nopeasti asioita (kuvioita, parin tanssityylin ym.). Luomu hän voi olla vaikka kurssejakin käyneenä, eihän se "tilannetaju" siellä häviä.

• ihan oikein

Vaikka jotkut väittävätkin luomuksi tanssijaa, joka ei ole kursseja käynyt. Ei kurssin käyminen luomuutta vähennä vain lisää.
        Tai sitten luomutanssija voisi olla vain henkilö joka tanssii vain ja ainoastaan sitä mitä musiikki mieleen tuo, siis inspiroisi aivan puhtaasti (="nykytanssi tai jotain").
        Kurssin käymättömät ja lavoilla oppineet eivät ole mitään luomuja koska heillä on jo ennalta sovitut tavat kuten tanssiasento.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      52
      2100
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1436
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1394
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1305
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1014
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      982
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe