Olette varmaan muutkin huomanneet saman: Porukat vähenee lavoilla ja talvitanssipaikoissa koko ajan. Tämä kesä oli taas huonompi kuin edellinen, joka oli huonompi kuin sitä edellinen...
Suuret ikäluokat ovat jo vuosia olleet se tansseja pystyssä pitävä perusjoukko. Nyt he pikkuhiljaa poistuvat takavasemmalle lavoilta iän, kunnon ja ehkä muidenkin syiden vuoksi. Uutta, nuorempaa porukkaa ei näköjään tule läheskään riittävästi korvaamaan poistumaa.
Niinpä voimme ryhtyä keräilemään pillejä pussiin lava- ja tanssipaikkakulttuurin osalta. Olen jutellut asiasta myös muiden järjestäjien kanssa ja sama on näkemys kaikilla: viimeisiä vetoja vetelee suomalainen lavakulttuuri.
Muutama etelän lava ei muuta tilannetta, vaan ovat vain merkki turhasta viivytystaistelusta.
Sääli!
Porukat vähenee lavoilla
48
7661
Vastaukset
- Yksi syy
Olin eilen Riutanharjulla, jossa volyymit olivat sitä luokkaa, että narikassakaan ei voinut kommunikoida kuin huutamalla, saati sitten tanssilattialla. Tänä aamuna korvat soivat. Tanssiminen on kivaa, mutta on ihan naurettavaa, että tanssiessa pitää käyttää korvatulppia. Sama juttu Kolmilammilla Varjokuvan keikalla. Mulle riitti.
Hei!
Vauhdikkaammissa musiikkikappaleissa on joskus käytettävä kovempaa volumea, jotta kaikki pääsee kunnon fiilikseen. Tämä koskee myös orkesteria. Tietenkin pelkän volumen (ja tempon) nosto on niitä ns halpoja konsteja svengin nostattamiseksi. Jos ei komppi kulje, niin ei siinä äänen voimakkuuden nosto auta.
MMO soittaa vaihtelevalla volumella. Illan aikana saattaa jopa kuulla kenkien sutinan joissain kohdissa musiikkikappaletta. MM orkesteri on oivaltanut myös tämän nyanssin käytön!
Kyllähän tasaisen tappava kova jumputus syö kenen kuulon tahansa! Kaikilla yhtyeillä ei ole omaa miksaajaa mukana, silloin vastuu volumesta jää rumpalille, jos ei yhtye sitten toisin ole keskuudessaan sopinut.- tanssiAktiivi
Niinpä.. liian suurten voluumien lisäksi
nää tempot
aivan sairaan nopeita ja ovat vain pikku hiljaa nopeutuneet.
Väki kun vanhenee niin kiva olisi kyllä tanssia
aikaa rahaa ja haluja on, mutta mutta.....
se jalka ei enää nouse niin nopsaan kuin 20veellä.
Joten tempot takasin sinne missä ne oli ennen..
Eli verratkaa vanhoja levytyksiä ja filmejä niin suomalaisia kuin ulkolaisiakin.
Rytmit huomattavasti hitaampia ja tanssillisesti paljon parempia ja nautinnollisempia.
Siinä ehtii paremmin ottaa oikeasti ojentaen jalkaa, siirtää painon, sekä tehdä kuvion tyylikkäästi loppuun saakka.
Ehtii jopa hengitääkin välillä, sekä katso pariaan silmiin sekä mies ympärilleen minne voi vientiä suunnta.
Paljon on menetetty.., joten ei ihme että osa jo luovuttaa..
Tässä pitäs ottaa asia oikeen isän kärestä ja
vaikka tanssipaikan pitäjä pitää välipuheita lavalta ja pistää homma ojennukseen sekä bändin että tanssioiden suhteen..
Neuvontaa kiitos! - Ninni M
Olen sama mieltä, että musiikki soi joka paikassa liian kovaa. Varsinkin basso soi usein niin että se tuntuu lattiasta läpi kroppaan. Äänimiehillä on luultavsti huono kuulo.
Jos korvat soivat aamulla on syyttä olla tosi varovainen! Minä sanon, jolla on jo tinnitus, eli korvat soivat jatkuvasti ilman taukoa. En toivo sitä kenellekkään.
Käyn paljon tanssimassa, mutta aina korvatulpat käytössä ettei kuulo huononee entisestään.
- loput paikat
Jäljelle jääneisiin paikkoihin ei useimpina iltoina sitten tanssiharrastajat enää mahdukaan liikuntakyvyttömien itsekkäiden tanssitaidottomien vanhusten sekaan. Heille ei tule mieleenkään antaa tilaa nuorille seurustelukumppania hakeville tai tanssia harrastaville nuorille. Sikamaista.
- itsekästä
kuultavaa. Olen aloittanut tanssiharrastuksen uudelleen ja olisi ilo päästä tanssimaan. Nyt olen vain huomannut, miten tanssilavat on täynnä jonkun tanssikurssin käyneitä ja sitten ne kurssilaiset......tai muuten vain tutut hakevat vain toisiaan. Eikä tälläinen tavallinen likka pääse ollenkaan tanssikuvioita kokeilemaan.
Täytyykö kaikkien olla kurssin käynyt ennenkuin voi mennä lavoille ????
- keskusteltu asiasta
Foksaajat vastaan kädenali.
Foksaajia mahtuu helkkarin paljon enemmän parketille kuin kädenalitanssijoita, kun kädenalitanssijoiden völyymi on kasvanyt niin vähemmän motivoituneet foksaajat jäävät kotia.
Yhtälö on aika selvä parketille mahtuu puolet vähemmän tanssijoita.
Myös jokukerta kun nitä kädenalitanssijoita ei sitten olekkaan niin eipä myöskään foksaajia kun ovat turhautuneet touhuun.
Olen esittänyt aiemminkin saman mielipiteen, kädenalitanssijat liikkumaan samaan tahtiin foksaajien kanssa ja ne helikopterit pienemmiksi ettei potkita toisia, kyllä sitten taasen parketille mahtuu oikein hyvin.
Tämä taasen asettaa tanssinopettajille haasteita ja todennäköisesti kaikista tanssijoista ei sitten olekkaan siihen.- Vituttaataas
Eilen Riutalla. Naurettavaa. Alkuillasta noin 30 paria "kädenalitanssijoita" lue itsekeskeisiä yhde tanssikurssin idiootteja, valtasi tanssisalin kaksi ulompaa kehää, pakottaen foxaajat, noin 30 paria sisimmälle kehälle. Mitä vittuä niiden päässä oikein liikkuu? Ensi kesänä lupan tanssia samalla logiikalla kuin hekin. Edustan yksin suurta foxaajien joukkoa ja kuvittelen olevani muita suurempi. Jos joku rimanalittaja tulee eteeni, kävelen 110 kilon massallani ylitse. Surutta, vailla tunnontuskia, koska minun mielestäni yhden kurssin käyneet ovat ali-ihmisiä joiden kuuluisi tanssia kopteritansseja wc:n edustalla ulkosalla. Onhan minula sama oikeus määrätä muiden tanssipaikasta kuin kopteroijienkin?
- tunnontuskainen
Vituttaataas kirjoitti:
Eilen Riutalla. Naurettavaa. Alkuillasta noin 30 paria "kädenalitanssijoita" lue itsekeskeisiä yhde tanssikurssin idiootteja, valtasi tanssisalin kaksi ulompaa kehää, pakottaen foxaajat, noin 30 paria sisimmälle kehälle. Mitä vittuä niiden päässä oikein liikkuu? Ensi kesänä lupan tanssia samalla logiikalla kuin hekin. Edustan yksin suurta foxaajien joukkoa ja kuvittelen olevani muita suurempi. Jos joku rimanalittaja tulee eteeni, kävelen 110 kilon massallani ylitse. Surutta, vailla tunnontuskia, koska minun mielestäni yhden kurssin käyneet ovat ali-ihmisiä joiden kuuluisi tanssia kopteritansseja wc:n edustalla ulkosalla. Onhan minula sama oikeus määrätä muiden tanssipaikasta kuin kopteroijienkin?
" kävelen 110 kilon massallani ylitse. Surutta, vailla tunnontuskia, koska minun mielestäni yhden kurssin käyneet ovat ali-ihmisiä joiden kuuluisi tanssia kopteritansseja wc:n edustalla ulkosalla."
Siinä on meillä oiva esimerkki tanssilavojen argressiivisista uusrikollisista, jotka pilaavat nykyiset tanssipaikat.
Eikö nykyaikaisten tanssinjärjestäjien kannattavan ja hyväksyttävän toiminnan kannalta ole edellytys, että tanssipaikka koetaan lippunsa maksaneiden taholta myös turvalliseksi.
Eikö järjestäjien velvollisuuksiinsa enää kuulu suojella maksulliseen huvitilaisuuteen saapuvien terveyttä ja fyysistä koskemattomuutta?
Liian paljon kyräilyä ja tahallaan aiheutettuja vaaratilanteita tanssipaikoilla on nykyään.
Juuri tuollaiset yksilöt lietsovat ja vahingoittavat eniten tanssipaikkojen mainetta esiintymisellään ja vaarantavat tahallisilla törmäilyillään, potkimalla muita tanssijoita, täysin harkiten ja tahallisesti toisten terveyden.
Muualla ei tuollainen käyttäytyminen tule kysymykseenkään. Kokeile massaasi muualla lähimmäisiisi niin jo on poliisi paikalla ja saisi kyllä olla tanssipaikallakin, kun ei enää näytetä ymmärrettävän, mitä tarkoittaa toisen tahallinen vahingoittaminen.
Ehkäpä tanssipaikkojen järjestysmiehillä olisi uudelleenkoulutuksen paikka näiden uusrikollisten kuriin saamiseksi. Luulisi, että olisi tanssinjärjestäjienkin etujen mukaista suunnata resursseja järjestysmiesten lisäkoulutukseen ja näin varmistaa, että saisivat tuollaiset tanssipaikkojen vaaralliset häiriköt kuriin.
Ravintoloissa on sentään ulosheittäjät, joten siellä he eivät uskalla temmeltää miten sattuu, miksi heillä olisi suurempi oikeus toimia tanssipaikalla.
Miettisit toisenkin kerran, oikeuttaako se, että tanssit soitettavaa musiikkia eri tavalla kuin joku muu, sinut hyökkäämään heidän kimppuunsa.
Ja mitä Riuttaan tulee ja tanssiin siellä. Mitähän jos tutustuisit ensin sille tanssilavalle annettuun ohjeistukseen siitä, missä suositellaan kutakin tanssitapaa tanssittavan.
Mitä tulee siihen tanssivatko kädenalittajat hyvin vai huonosti ei kuulu sinulle.Sinulle kuuluu vain vastuu siitä, miten itse tanssit.
Heillä on aivan yhtäläinen oikeus tanssia tanssipaikalla omien taitojensa mukaan niin kuin sinullakin. Kaikki ovat tanssissa joskus aloittelevia ja jotkut eivät vain näytä oppivan koskaan.
Kimpuunkäymiseen ei sekään oikeuta. - Ei mikään vakiokävijä
Vituttaataas kirjoitti:
Eilen Riutalla. Naurettavaa. Alkuillasta noin 30 paria "kädenalitanssijoita" lue itsekeskeisiä yhde tanssikurssin idiootteja, valtasi tanssisalin kaksi ulompaa kehää, pakottaen foxaajat, noin 30 paria sisimmälle kehälle. Mitä vittuä niiden päässä oikein liikkuu? Ensi kesänä lupan tanssia samalla logiikalla kuin hekin. Edustan yksin suurta foxaajien joukkoa ja kuvittelen olevani muita suurempi. Jos joku rimanalittaja tulee eteeni, kävelen 110 kilon massallani ylitse. Surutta, vailla tunnontuskia, koska minun mielestäni yhden kurssin käyneet ovat ali-ihmisiä joiden kuuluisi tanssia kopteritansseja wc:n edustalla ulkosalla. Onhan minula sama oikeus määrätä muiden tanssipaikasta kuin kopteroijienkin?
Eikös nimenomaan Riutalla ole se järjestäjän antama oma sääntö käytössä, että kädenalittajat tanssivat ulkokehällä? He tekivät siis juuri niinkuin pitikin ja sinä olit väärässä. Kannattaisi vähän katsella niitä ohjetauluja siellä.
- Yökukko
tunnontuskainen kirjoitti:
" kävelen 110 kilon massallani ylitse. Surutta, vailla tunnontuskia, koska minun mielestäni yhden kurssin käyneet ovat ali-ihmisiä joiden kuuluisi tanssia kopteritansseja wc:n edustalla ulkosalla."
Siinä on meillä oiva esimerkki tanssilavojen argressiivisista uusrikollisista, jotka pilaavat nykyiset tanssipaikat.
Eikö nykyaikaisten tanssinjärjestäjien kannattavan ja hyväksyttävän toiminnan kannalta ole edellytys, että tanssipaikka koetaan lippunsa maksaneiden taholta myös turvalliseksi.
Eikö järjestäjien velvollisuuksiinsa enää kuulu suojella maksulliseen huvitilaisuuteen saapuvien terveyttä ja fyysistä koskemattomuutta?
Liian paljon kyräilyä ja tahallaan aiheutettuja vaaratilanteita tanssipaikoilla on nykyään.
Juuri tuollaiset yksilöt lietsovat ja vahingoittavat eniten tanssipaikkojen mainetta esiintymisellään ja vaarantavat tahallisilla törmäilyillään, potkimalla muita tanssijoita, täysin harkiten ja tahallisesti toisten terveyden.
Muualla ei tuollainen käyttäytyminen tule kysymykseenkään. Kokeile massaasi muualla lähimmäisiisi niin jo on poliisi paikalla ja saisi kyllä olla tanssipaikallakin, kun ei enää näytetä ymmärrettävän, mitä tarkoittaa toisen tahallinen vahingoittaminen.
Ehkäpä tanssipaikkojen järjestysmiehillä olisi uudelleenkoulutuksen paikka näiden uusrikollisten kuriin saamiseksi. Luulisi, että olisi tanssinjärjestäjienkin etujen mukaista suunnata resursseja järjestysmiesten lisäkoulutukseen ja näin varmistaa, että saisivat tuollaiset tanssipaikkojen vaaralliset häiriköt kuriin.
Ravintoloissa on sentään ulosheittäjät, joten siellä he eivät uskalla temmeltää miten sattuu, miksi heillä olisi suurempi oikeus toimia tanssipaikalla.
Miettisit toisenkin kerran, oikeuttaako se, että tanssit soitettavaa musiikkia eri tavalla kuin joku muu, sinut hyökkäämään heidän kimppuunsa.
Ja mitä Riuttaan tulee ja tanssiin siellä. Mitähän jos tutustuisit ensin sille tanssilavalle annettuun ohjeistukseen siitä, missä suositellaan kutakin tanssitapaa tanssittavan.
Mitä tulee siihen tanssivatko kädenalittajat hyvin vai huonosti ei kuulu sinulle.Sinulle kuuluu vain vastuu siitä, miten itse tanssit.
Heillä on aivan yhtäläinen oikeus tanssia tanssipaikalla omien taitojensa mukaan niin kuin sinullakin. Kaikki ovat tanssissa joskus aloittelevia ja jotkut eivät vain näytä oppivan koskaan.
Kimpuunkäymiseen ei sekään oikeuta.Varmaan asiaa, mutta en jaksaa lukea noin pitkiä viestiä tällä palstalla...
- sama ku äsken
Ei mikään vakiokävijä kirjoitti:
Eikös nimenomaan Riutalla ole se järjestäjän antama oma sääntö käytössä, että kädenalittajat tanssivat ulkokehällä? He tekivät siis juuri niinkuin pitikin ja sinä olit väärässä. Kannattaisi vähän katsella niitä ohjetauluja siellä.
Sinun mielestäsi on siis oikein että 30 rimanalittajaa valtaa 2/3 lavasta vain sen vuoksi ettevät osaa tanssia vaan koikkelehtivat kukin omalla aarin alallaan täysin vakuuttuneina siitä että muiden kuuluu väistää heitä. Ei sovi kuule mulle. Joku tuossa mättää...
- Sitä saa mitä tilaa
Kuulun itse noihin suuriin ikäluokkiin ja olen jo aiemmin pannut merkille kuinka uutta polvea ei tanssilavoille juuri tule. Vaan mitäpä tuo minua haitannee vaikka tanssilavakulttuuri katoaakin meidän otteemme kirvotessa pikkuhiljaa. Jossain seniorikerhoissa tai palvelutaloissa tätä ehkä jatkuu ennen kuin kokonaan loppuu. Pidetään silti hauskaa niin kauan kuin tätä kestää.
Kyllä nuoremmat ikäpolvet saavat katsoa peiliin haikaillessaan katoavan kansanperinteen (lavatanssit) perään. Luulenpa ettei suuri enemmistö heistä haluakaan "dinosaurusten" aikaisia menoja ja tapoja enää ylläpitää. - jatkossa lienee
Bensan hinta tehnee jatkossa oman lovensa tanssipaikoilla kävijöihin.
Jokainen on pannut merkille 2-3 €:n korotukset tanssilippuihin tänä vuonna.
Nuoria tai nuoria aikuisia ei opeteta paritanssin saloihin.
Alkanut on ns. visious circle. Toinen negatiivinen kierre avittaa toista negatiivista kierretta.
Hengissä tulevat pysymään vakavaraiset, siistit, ystävälliset, suht koht alhaisen kävijöiden keski-iän omaavat tanssipaikat, joihin on myös taloudellisesti panostettu pitkäjänteisesti. - foxtrotilla
Aloittaja taitaa olla niin sydämistynyt "kädenalitanssijoihin", että haluaisi kirjoituksellaan provosoida toisetkin ajattelemaan tavallaan.
Mielestäni tanssijoiden määrä on lisääntynyt lavoilla, joillakin paikoilla jopa nuorentunut. Mitään aloittajan kuvailemaa ilmiötä en ole havainnut ikärakenteen muuttumisessa.
Jospa yrittäisit sinäkin mukautua aikaasi ja opetella tanssimaankin ajan mukaan!
Tänä päivänä monet yhtyeet eivät soita juuri muuta kuin iskelmää, jonka tanssimiseen fusku ja bugg sopivat mitä parhaiten.
Jos haluat tanssia vain valssia, tangoa ja humppaa, alat olla heikoilla. Voithan tietysti pyöriä esimerkiksi Souvareitten mukana, mutta kun parempaakin musiikkia on tarjolla, ei taida olla vaivan arvoista.
Eli mars kursseille ja lopeta tuollainen turhanpäiväinen marina!Hyvin kommentoitu aloittajan tekstiä. Suomen tanssilavakulttuuri elää sikäli murroksessa, että erilaiset uudet tanssit - sanotaan niitä nyt sitten vaikka "kopterointitansseiksi" - ovat yleistyneet viimeisen kymmen vuoden aikana. Muutos ja kehitys aiheuttaa vastarintaakin kaikissa asioissa, myös tansseissa. Kukaan ei kuitenkaan tunnu urputtavan sitä, että myös polkka ja jenkka vievät vauhdikkaina tansseina melko paljon tilaa paria kohti.
Erityisen hyvä kommentti on tämä: "Jos haluat tanssia vain valssia, tangoa ja humppaa, alat olla heikoilla. Voithan tietysti pyöriä esimerkiksi Souvareitten mukana, mutta kun parempaakin musiikkia on tarjolla, ei taida olla vaivan arvoista.
Eli mars kursseille ja lopeta tuollainen turhanpäiväinen marina!"
Souvarit ovat todellakin varsin suosittuja esiintyjiä ja ainakin osasyy on se, että heidän keikoillaan pärjää hyvin vaikka ei kädenalitansseja harrastaisikaan.
Ne jotka kädenalitansseja osaavat, tanssivat niitä myös varsin mielellään. Usein kysyn daamilta mitä tanssilajia saisi olla, jos musiikki selkeästi sallii valintoja. Aika usein vastaus on, että mieshän sen päättää, mutta vielä useammin daamit valitsevat mieluusti musiikkiin sopivan kädenalitanssin. Valinta on kädenalitanssi sitä todennäköisemmin mitä nuoremmasta daamista on kysymys.
Nuoria houkutellaan esimerkiksi Kuikan lavalle siten, että mm. opiskelijat saavat aina 4€ alennusta normaalista pääsylipusta. Kuikassa nuoria myös näkee varsin runsaasti. Jotain saman tyyppistä käytäntöä voisi suositella muillekin tanssipaikoille.- Sitä saa mitä...
"Tänä päivänä monet yhtyeet eivät soita juuri muuta kuin iskelmää, jonka tanssimiseen fusku ja bugg sopivat mitä parhaiten."
"Jos haluat tanssia vain valssia, tangoa ja humppaa, alat olla heikoilla."
Niinpä niin, köyhempää kovin paljon köyhempää olisi musiikin vaihtelu nykyään lavoilla jos pelkän iskelmän varasssa pitäisi mennä. Iskelmämössöä joka yksitoikkoisella beatillä toistaa itseään.
Nimimerkki "fokstrotilla" mainitsi peräti kaksi erilaista tanssilajia tanssittavaksi "iskelmän" tahtiin kun samalla luettelee "vain" kolme erilaiseen tanssimusiikkiin sopivaa tanssilajia, valssin, tangon ja humpan. Jälkimmäiseen ryhmään voisi lisätä myös hitaan valssin, rumban, samban, cha cha chan. Ja tietysti nimimerkin mukaista suosikkitanssia foksia unohtamatta. Samaan voi lisätä vielä svengaavampaan (oikeampaan) musiikkiin tanssittavat erilaiset swingtanssit ja jiven muista lattareista puhumattakaan (salsa, reggeaton, merengue ym). Tosin noita viimemainittuja ei juuri tanssipaikoilla kuule.
Se taas on mielestäni ilahduttava havainto jos väki olisi lisääntynyt tanssilavoilla. - Jenkka
Cake kirjoitti:
Hyvin kommentoitu aloittajan tekstiä. Suomen tanssilavakulttuuri elää sikäli murroksessa, että erilaiset uudet tanssit - sanotaan niitä nyt sitten vaikka "kopterointitansseiksi" - ovat yleistyneet viimeisen kymmen vuoden aikana. Muutos ja kehitys aiheuttaa vastarintaakin kaikissa asioissa, myös tansseissa. Kukaan ei kuitenkaan tunnu urputtavan sitä, että myös polkka ja jenkka vievät vauhdikkaina tansseina melko paljon tilaa paria kohti.
Erityisen hyvä kommentti on tämä: "Jos haluat tanssia vain valssia, tangoa ja humppaa, alat olla heikoilla. Voithan tietysti pyöriä esimerkiksi Souvareitten mukana, mutta kun parempaakin musiikkia on tarjolla, ei taida olla vaivan arvoista.
Eli mars kursseille ja lopeta tuollainen turhanpäiväinen marina!"
Souvarit ovat todellakin varsin suosittuja esiintyjiä ja ainakin osasyy on se, että heidän keikoillaan pärjää hyvin vaikka ei kädenalitansseja harrastaisikaan.
Ne jotka kädenalitansseja osaavat, tanssivat niitä myös varsin mielellään. Usein kysyn daamilta mitä tanssilajia saisi olla, jos musiikki selkeästi sallii valintoja. Aika usein vastaus on, että mieshän sen päättää, mutta vielä useammin daamit valitsevat mieluusti musiikkiin sopivan kädenalitanssin. Valinta on kädenalitanssi sitä todennäköisemmin mitä nuoremmasta daamista on kysymys.
Nuoria houkutellaan esimerkiksi Kuikan lavalle siten, että mm. opiskelijat saavat aina 4€ alennusta normaalista pääsylipusta. Kuikassa nuoria myös näkee varsin runsaasti. Jotain saman tyyppistä käytäntöä voisi suositella muillekin tanssipaikoille.Nepä taitavatkin olla ainoita tansseja johon kopteroitsijat eivät vielä tunge itseään.
Tosin on niitäkin jotka jenkan soidessa yrittävät vaikka minkälaisia kuvioita parketilla ja niiden takia täytyy pysähdellä ja kierrellä.
Tykkään tanssia jenkkaa ja polkkaa opettelen kovasti. Niin ja ei se jenkka ja polkka häädä muita parketilta, porukka ei vain osaa tanssia näitä.
Eri asia olisi jos joku tanssisi foksin jenkkana ja häätäisi muut tanssijat pois parketilta.
Tai vetaisisi kipakan polkan kesken kaiken, olisihan siinä muilla hätää myydäkkin. - vie tanssijat???
Cake kirjoitti:
Hyvin kommentoitu aloittajan tekstiä. Suomen tanssilavakulttuuri elää sikäli murroksessa, että erilaiset uudet tanssit - sanotaan niitä nyt sitten vaikka "kopterointitansseiksi" - ovat yleistyneet viimeisen kymmen vuoden aikana. Muutos ja kehitys aiheuttaa vastarintaakin kaikissa asioissa, myös tansseissa. Kukaan ei kuitenkaan tunnu urputtavan sitä, että myös polkka ja jenkka vievät vauhdikkaina tansseina melko paljon tilaa paria kohti.
Erityisen hyvä kommentti on tämä: "Jos haluat tanssia vain valssia, tangoa ja humppaa, alat olla heikoilla. Voithan tietysti pyöriä esimerkiksi Souvareitten mukana, mutta kun parempaakin musiikkia on tarjolla, ei taida olla vaivan arvoista.
Eli mars kursseille ja lopeta tuollainen turhanpäiväinen marina!"
Souvarit ovat todellakin varsin suosittuja esiintyjiä ja ainakin osasyy on se, että heidän keikoillaan pärjää hyvin vaikka ei kädenalitansseja harrastaisikaan.
Ne jotka kädenalitansseja osaavat, tanssivat niitä myös varsin mielellään. Usein kysyn daamilta mitä tanssilajia saisi olla, jos musiikki selkeästi sallii valintoja. Aika usein vastaus on, että mieshän sen päättää, mutta vielä useammin daamit valitsevat mieluusti musiikkiin sopivan kädenalitanssin. Valinta on kädenalitanssi sitä todennäköisemmin mitä nuoremmasta daamista on kysymys.
Nuoria houkutellaan esimerkiksi Kuikan lavalle siten, että mm. opiskelijat saavat aina 4€ alennusta normaalista pääsylipusta. Kuikassa nuoria myös näkee varsin runsaasti. Jotain saman tyyppistä käytäntöä voisi suositella muillekin tanssipaikoille.Cake kirjoitti:
""Ne jotka kädenalitansseja osaavat, tanssivat niitä myös varsin mielellään. Usein kysyn daamilta mitä tanssilajia saisi olla, jos musiikki selkeästi sallii valintoja. Aika usein vastaus on, että mieshän sen päättää, mutta vielä useammin daamit valitsevat mieluusti musiikkiin sopivan kädenalitanssin. Valinta on kädenalitanssi sitä todennäköisemmin mitä nuoremmasta daamista on kysymys.""
Käyn runsaasti vanhoille suunnatuissa tansseissa ja myös kyselen miten naiset haluaisivat tanssia. Heiltäkin saa yllättävän usein vastaukseksi sen että haluaisivat tanssia fuskua. Usein vielä jatkavat "vanhoissa miehissä on aika vähän fuskun tanssijoita, tai sitten eivät halua sitä tanssia vaikka osaisivatkin". Moni nainen on lisäksi oppinut tanssimaan fuskua pelkän viennin perusteella, vaikka eivät olisi sitä koskaan aiemmin tanssineet.
Nykyisin tanssitaan vuosia - jopa kymmeniä vuosia ja perinteisiin suljetun otteen tansseihin kaivataan selvästi vaihtelua ja foksimainen fusku on siihen hyvä vaihtoehto.
Ainakin naiset tuntuvat hakeutuvan mieluusti sellaisiin paikkoihin missä voi tanssia monipuolisesti myös kädenalitansseja.
Parikin tunnettua lavaa menetti melkoisen määrän tanssijoita, kun tietoisesti valittiin bändit niin että ne eivät houkutelleet monipuolisesti tansivia tanssijoita. Ensisijaisesti nuoret naiset, mutta myös vanhemmat naiset jäivät näiltä lavoilta pois ensimmäiseksi. Ja ketkäs niitä miehiä vetääkään lavoille - tietenkin nuoret naiset. Toinen näistä lavoista on saanut ohjelmistovalinnoilla kädenalitanssijat takaisin ja sen myötä lava on elpynyt huomattavasti.
Jos lavalla on runsaasti haettavia naisia, niin lavan toiminta on taattu. Ja runsaan naismäärän takaa monipuolinen tanssimusiikki mikä puolestaan mahdollistaa monipuolisen tanssimisen kädenalitanssit mukaan luettuna.
Onneksi totuus on se että näitä kädenalitansseja kritisoi ainoastaan muutama tanssitaidoton mies ja ovat lisäksi huonoja viejiä joiden kanssa ei naiset yleensä halua edes tanssia - ja tämä naisten suusta kuultuna. Lisäksi naisia ärsyttää, kun nämä tanssitaidottomat käyttävät heitä puskureina kädenalitanssijoiden päälle ajaessaan. - Fuskujalka
Jenkka kirjoitti:
Nepä taitavatkin olla ainoita tansseja johon kopteroitsijat eivät vielä tunge itseään.
Tosin on niitäkin jotka jenkan soidessa yrittävät vaikka minkälaisia kuvioita parketilla ja niiden takia täytyy pysähdellä ja kierrellä.
Tykkään tanssia jenkkaa ja polkkaa opettelen kovasti. Niin ja ei se jenkka ja polkka häädä muita parketilta, porukka ei vain osaa tanssia näitä.
Eri asia olisi jos joku tanssisi foksin jenkkana ja häätäisi muut tanssijat pois parketilta.
Tai vetaisisi kipakan polkan kesken kaiken, olisihan siinä muilla hätää myydäkkin.Jenkka ja polkka ovat kurssin käyneiden tansseja ja suurin osa niiden tanssijoista on myös kopteritanssijoita. Nykyään harva itseoppinut tanssija ei juurikaan polkkaa ja jenkkaa osaa. Lähes kaikki alle viiskymppiset polkan ja jenkan tanssijat ovat myös kopteritanssijoita.
- että rytisi
Fuskujalka kirjoitti:
Jenkka ja polkka ovat kurssin käyneiden tansseja ja suurin osa niiden tanssijoista on myös kopteritanssijoita. Nykyään harva itseoppinut tanssija ei juurikaan polkkaa ja jenkkaa osaa. Lähes kaikki alle viiskymppiset polkan ja jenkan tanssijat ovat myös kopteritanssijoita.
Opettelin jenkan n. vuosi sitten ihan yksin, enkä ole kuin alkeita saanut paritanssiin sen jälkeen kaikki olen opetellut itse.
Polkka on vaikein opetella itse johtuen siitä että sitä soitetaan harvoin tanssipaikoilla joten kerrat jää vähiin ja kotona yksin on vaikea harjoitella.
Enkä ole koskaan tanssinut kopteritansseja ja olen reilusti alle 50. - daami 55
Jenkka kirjoitti:
Nepä taitavatkin olla ainoita tansseja johon kopteroitsijat eivät vielä tunge itseään.
Tosin on niitäkin jotka jenkan soidessa yrittävät vaikka minkälaisia kuvioita parketilla ja niiden takia täytyy pysähdellä ja kierrellä.
Tykkään tanssia jenkkaa ja polkkaa opettelen kovasti. Niin ja ei se jenkka ja polkka häädä muita parketilta, porukka ei vain osaa tanssia näitä.
Eri asia olisi jos joku tanssisi foksin jenkkana ja häätäisi muut tanssijat pois parketilta.
Tai vetaisisi kipakan polkan kesken kaiken, olisihan siinä muilla hätää myydäkkin."Tosin on niitäkin jotka jenkan soidessa yrittävät vaikka minkälaisia kuvioita parketilla ja niiden takia täytyy pysähdellä ja kierrellä."
On se vaan hävytöntä, että jenkkaakin täytyy joidenkin mennä vanhaan malliin sottiisina.
Niin, ja entäs sitten, kun pirulaiset vielä sotkevat kunnon polkankin ja tanssivat tuota swing-polkkaa? Kyllä varmaan kismittää! - Ninni M
daami 55 kirjoitti:
"Tosin on niitäkin jotka jenkan soidessa yrittävät vaikka minkälaisia kuvioita parketilla ja niiden takia täytyy pysähdellä ja kierrellä."
On se vaan hävytöntä, että jenkkaakin täytyy joidenkin mennä vanhaan malliin sottiisina.
Niin, ja entäs sitten, kun pirulaiset vielä sotkevat kunnon polkankin ja tanssivat tuota swing-polkkaa? Kyllä varmaan kismittää!"Niin, ja entäs sitten, kun pirulaiset vielä sotkevat kunnon polkankin ja tanssivat tuota swing-polkkaa? Kyllä varmaan kismittää!"
Varsinkin kun lattialla on runsaasti tilaa polkan aikaina, ja swing-polkka tanssitaan keskelle lattiaa. Siis ei häiritse ketään...
Sehän on tosi hienoa, että tanssitaan kaikenlaisia tansseja lavoilla. Ja mielestäni pitäisi hyväksyä kaikenlaisia tanssijoita. Ei kannatta olla ärsyyntynyt koko ajan, vaan tanssia ja pitää hauskaa. - mutta muuten osui hyvin
että rytisi kirjoitti:
Opettelin jenkan n. vuosi sitten ihan yksin, enkä ole kuin alkeita saanut paritanssiin sen jälkeen kaikki olen opetellut itse.
Polkka on vaikein opetella itse johtuen siitä että sitä soitetaan harvoin tanssipaikoilla joten kerrat jää vähiin ja kotona yksin on vaikea harjoitella.
Enkä ole koskaan tanssinut kopteritansseja ja olen reilusti alle 50.Kyllä se minunkin havaintojen mukaan on niin, että polkan ja jenkan tanssijoista suurin osa on tätä kopterijengiä. Ovat käyneet kopterikurssien lisäksi muutkin lavatanssit kursseilla opiskelemassa.
- omaan
Ninni M kirjoitti:
"Niin, ja entäs sitten, kun pirulaiset vielä sotkevat kunnon polkankin ja tanssivat tuota swing-polkkaa? Kyllä varmaan kismittää!"
Varsinkin kun lattialla on runsaasti tilaa polkan aikaina, ja swing-polkka tanssitaan keskelle lattiaa. Siis ei häiritse ketään...
Sehän on tosi hienoa, että tanssitaan kaikenlaisia tansseja lavoilla. Ja mielestäni pitäisi hyväksyä kaikenlaisia tanssijoita. Ei kannatta olla ärsyyntynyt koko ajan, vaan tanssia ja pitää hauskaa."Varsinkin kun lattialla on runsaasti tilaa polkan aikaina, ja swing-polkka tanssitaan keskelle lattiaa. Siis ei häiritse ketään..."
Juu pakkaa vain olemaan että siellä keskellä ei ole ketään vaan ikäänkuin kaikki linkoutuvat ulkokehälle jossa pitäisi mennä vauhdikkaammin.
Ei vain, jenkan ja polkan aikana on hyvin vähän muita parketilla ja ne harvatkin jolleivat hakeudu keskelle pistävät silmiin ja aiheuttavat ruuhkia niitä sitten porukka ohittelee oikealta ja vasemmalta.
Yleensä käy niin että tilaa on oikein hyvin kun suurin osa pakenee tauolle.
Vielä vinkki muille, yhteen väliin oli maalaiskunnissa tapana laittaa lapset tanhukerhoihin joista sitten opittiin tuo polkka ja jenkka eli 40v. kahta puolta olevat (nykyään), se taito ei ole mitenkään riippuvainen kopteritansseihin.
Voi olla että siitä nuoremmat ovat sen oppineet tanssikursseilla.
Kertakaikkiaan upeaa olisikin jos porukka tanssisi (tai ne jotka osaavat) kulloinkin soitettavaa tanssia foksia foksina , valssia valssina, humppaa humppana jne.
Ilmeisesti tanssitaidot on sen verran köyhää nykyään että tällainen ei onnistu.
Täytyy myöntää etten itsekkään tanssi kädenalitansseja vaan vetäydyn tauolle kun nämä perinteiset eivät sovi musiikkiin. - Kehittyvä tanssijanainen
omaan kirjoitti:
"Varsinkin kun lattialla on runsaasti tilaa polkan aikaina, ja swing-polkka tanssitaan keskelle lattiaa. Siis ei häiritse ketään..."
Juu pakkaa vain olemaan että siellä keskellä ei ole ketään vaan ikäänkuin kaikki linkoutuvat ulkokehälle jossa pitäisi mennä vauhdikkaammin.
Ei vain, jenkan ja polkan aikana on hyvin vähän muita parketilla ja ne harvatkin jolleivat hakeudu keskelle pistävät silmiin ja aiheuttavat ruuhkia niitä sitten porukka ohittelee oikealta ja vasemmalta.
Yleensä käy niin että tilaa on oikein hyvin kun suurin osa pakenee tauolle.
Vielä vinkki muille, yhteen väliin oli maalaiskunnissa tapana laittaa lapset tanhukerhoihin joista sitten opittiin tuo polkka ja jenkka eli 40v. kahta puolta olevat (nykyään), se taito ei ole mitenkään riippuvainen kopteritansseihin.
Voi olla että siitä nuoremmat ovat sen oppineet tanssikursseilla.
Kertakaikkiaan upeaa olisikin jos porukka tanssisi (tai ne jotka osaavat) kulloinkin soitettavaa tanssia foksia foksina , valssia valssina, humppaa humppana jne.
Ilmeisesti tanssitaidot on sen verran köyhää nykyään että tällainen ei onnistu.
Täytyy myöntää etten itsekkään tanssi kädenalitansseja vaan vetäydyn tauolle kun nämä perinteiset eivät sovi musiikkiin."Kertakaikkiaan upeaa olisikin jos porukka tanssisi (tai ne jotka osaavat) kulloinkin soitettavaa tanssia foksia foksina , valssia valssina, humppaa humppana jne.
Ilmeisesti tanssitaidot on sen verran köyhää nykyään että tällainen ei onnistu."
Merkillistä, että väitetään tanssitaitojen köyhtyneen, kun ihmiset ovat opetelleet tanssimaan useampia tanssilajeja. Minusta tanssitaidot ovat erittäin näkyvässä määrin lisääntyneet, jopa niin paljon, että kateus on iskenyt niihin, jotka osaavat vain perinteiseen tyyliin tanssittavia tansseja. Jos osaavat edes niitä, rohkenen epäillä. Taitavat olla noita "kävelyttäjiä". Minun kokemukseni mukaan ne, jotka osaavat kopteritansseja, varsin usein ovat hyviä tanssijoita myös perinteiseen tyyliin. Mutta minulla onkin kokemusta tanssilavoilta vasta n. 40 vuotta. - näkökulma
Fuskujalka kirjoitti:
Jenkka ja polkka ovat kurssin käyneiden tansseja ja suurin osa niiden tanssijoista on myös kopteritanssijoita. Nykyään harva itseoppinut tanssija ei juurikaan polkkaa ja jenkkaa osaa. Lähes kaikki alle viiskymppiset polkan ja jenkan tanssijat ovat myös kopteritanssijoita.
Jenkan, polkan ja masurkan tanssijoihin on nykyiset ja entiset kansantanssin harrastajat..
polkassa ja masurkassa varsinkin he kyllä erottuvat edukseen..Lisäksi ainakin Jyväskylässä opeteaan kursseilla näihin kanssantanssimaisia variaatioita..Usein ei niitä nää, enkä itsekkään ole tarpeeksi kerinnyt harjottelemaan..mutta hyvin niitä sopii menemään.ja nehän kruunaavat
illan..josta näitä soittavia orkestereita lämpimästi kiitän.. - Kansantanssija
näkökulma kirjoitti:
Jenkan, polkan ja masurkan tanssijoihin on nykyiset ja entiset kansantanssin harrastajat..
polkassa ja masurkassa varsinkin he kyllä erottuvat edukseen..Lisäksi ainakin Jyväskylässä opeteaan kursseilla näihin kanssantanssimaisia variaatioita..Usein ei niitä nää, enkä itsekkään ole tarpeeksi kerinnyt harjottelemaan..mutta hyvin niitä sopii menemään.ja nehän kruunaavat
illan..josta näitä soittavia orkestereita lämpimästi kiitän..Tanhujen ja kansantanssien harrastajat ovat ensimmäisiä avoimella ja vaihtuvalla otteella tanssivia - ja myös ensimmäinen ns. taituriryhmä. Lähes kaikkia perinteisiä tansseja on tanssittu juuri heidän toimestaan avoimen otteen kuvioin. Yleisimpiä avoimella otteella tanssittavia on olleet jenkka, polkka, ja vastaavat sekä valssit ja foksit. Valitettavasti yksi osa suomalaisen lavatanssin perinteestä on häipynyt unholaan näiden tanssien avoimen otteen muotojen unohtumisen myötä. Onneksi sentään avoimen otteen foksi eli fusku on yksi suosituimmista nykyisistä tansseista. Lisäksi humppaan on kehittynyt käsiotteinen boogiemainen muoto.
- Keski-Suomessa
Koko kesä tuli kierrettyä 1-3 kertaa viikossa lähiseudun lavoja ja muutaman kerran vähän kauempanakin. Joka kerta oli väkeä runsaasti paikalla. Kaipa se esiintyjästä on kiinni, minkälainen ilta on odotettavissa. Itse valitsen tanssikohteen omien suosikkiorkestereiden ja artistien perusteella ja näköjään samat ovat muidenkin suosiossa. Varmaan niitä hiljaisiakin iltoja on, jos käy aina samassa paikassa esiintyjästä riippumatta.
- syynä /raha
Väen vähenenminen ei ole noin yksiselitteinen, vaikka se todellisuus on yksiselitteisempi ehkä.
Syynä on ahneus ja raha eli /talousvaikutukset ja kaiken "hinta" rahana.
Tanssiminen ja sen tuoma sisäinen ja ulkoinen asema ei katoa eikä ole kadonnut mihinkään. Kesän jälkeen on aina selvä että syntyy muutos /vaihtuminen orjentoitua muuttuneeseen tanssitarjontaan.
Esim: outoa on se että miten nykyään on lipun hinnat, polttoaineen hinta, bändien , kahden sellaisen jopa kolmen käytäminen synnyttänyt paineet ihmisten maksukyvylle.
Totuushan on se että jos ja /koska alkaa ihmisten arvomaailmaan tulemaan tässäkin asiassa selkeä vapaehtoistyön ja talkootyön ym vastuun kantaminen ilman kaikesta tavoiteltavaa ahneutta ja voittoa. Sillä tanssin "voitto" on itse asiassa eikä kulisseissa.
Bändin tarvitsee korvauksen mutta yhdelläkin pärjäisi ja porukat aina tanssin jälkeen laittamaan paikat kuntoon ja pitämään huoli tanssipaikoista Kimppa kyydit ja yhteistyö harrastuksen ylläpitoon.
Kun kurssitukset ja lavabisnes menee talous ja tulos pohjalle käy kuin muillekkin asioille. Ne syö itse itsensä kannattamattomaksi.
Ihmisten tanssin virkystystarpeen en usko kuolevan mihinkään. Sillä kyse ei ole asiakassuhteesta/kuluttamisineen.- Kotkan ruusu
Mitenköhän tuonkin saisi toimimaan, että soittajat soittais kahvipalkalla ja kahvilaan tanssikansa tois tarjottavat nyyttikestimeiningillä? Ja kuka sitten maksaisi sen sähkölaskun vai tanssittaisko kynttilänvalossa? Teilläkö tanssitaan vai meillä - eikö ne paikatkin jotain maksa, vuokraa, kiinteistöveroja ym. Ja kun se verottava puolikin: itte karhu ja teosto ym. vaativat omat osansa. Eikä nuo alkoholitarkastajatkaan taitais tykätä jos oluthanoissa roikkuis vuoropareilla joku sillä kertaa seinäruusuksi tai -roopeksi jäänyt.
Maksaahan ne liput urheiluun, konsertteihin ja muuhun kulttuuriin yleensä enemmän kuin tansseihin. Ja niihin yleensä saadaan vielä avustuksia kunnilta ja valtiolta. Kuka on ahne?
Mutta kun teatterissa käydään vaan kerran talvessa ja lätkähullut eivät ehdi tansseihin. Jos tanssia vertaa esim. jumpassa käyntiin (taitaa sekin maksaa jo joitain euroja), niin missä on jumppasali jossa jalan nousun tahdittaa elävä orkesteri. Suurin kulu per ilta on varmasti juuri orkesteri. Jos meille riittää yksi, äänestämme jaloin pois paikoista joissa on kaksi tai useampi. Äänestämmekö? - Taalat kotiin
Kotkan ruusu kirjoitti:
Mitenköhän tuonkin saisi toimimaan, että soittajat soittais kahvipalkalla ja kahvilaan tanssikansa tois tarjottavat nyyttikestimeiningillä? Ja kuka sitten maksaisi sen sähkölaskun vai tanssittaisko kynttilänvalossa? Teilläkö tanssitaan vai meillä - eikö ne paikatkin jotain maksa, vuokraa, kiinteistöveroja ym. Ja kun se verottava puolikin: itte karhu ja teosto ym. vaativat omat osansa. Eikä nuo alkoholitarkastajatkaan taitais tykätä jos oluthanoissa roikkuis vuoropareilla joku sillä kertaa seinäruusuksi tai -roopeksi jäänyt.
Maksaahan ne liput urheiluun, konsertteihin ja muuhun kulttuuriin yleensä enemmän kuin tansseihin. Ja niihin yleensä saadaan vielä avustuksia kunnilta ja valtiolta. Kuka on ahne?
Mutta kun teatterissa käydään vaan kerran talvessa ja lätkähullut eivät ehdi tansseihin. Jos tanssia vertaa esim. jumpassa käyntiin (taitaa sekin maksaa jo joitain euroja), niin missä on jumppasali jossa jalan nousun tahdittaa elävä orkesteri. Suurin kulu per ilta on varmasti juuri orkesteri. Jos meille riittää yksi, äänestämme jaloin pois paikoista joissa on kaksi tai useampi. Äänestämmekö?Miksi joku joka tekee duunia ottaa tuhansia ekuja muutamasta tunnista (orkesterit) On siinä Duunarilla, olkoonkin vaikka vaan soittaja hyvät liksat.. Kuka ketkä näitä ylisuureksi hinnoiteltuja Bädejä kaipaa , Aivan hyvää tanssimusaa soittavat ja jopa parempaakin tavis kokoonpanotki ???SYYTÄ TEHRÄ JOTAIN????
- Jerryjeee
Taalat kotiin kirjoitti:
Miksi joku joka tekee duunia ottaa tuhansia ekuja muutamasta tunnista (orkesterit) On siinä Duunarilla, olkoonkin vaikka vaan soittaja hyvät liksat.. Kuka ketkä näitä ylisuureksi hinnoiteltuja Bädejä kaipaa , Aivan hyvää tanssimusaa soittavat ja jopa parempaakin tavis kokoonpanotki ???SYYTÄ TEHRÄ JOTAIN????
"Kuka ketkä näitä ylisuureksi hinnoiteltuja Bädejä kaipaa"
Maksava yleisö niitä kaipaa. Tanssinjärjestäjä varmaan budjetoisi bändipalkkiot minimiin, jos vain saisi väen tulemaan niihin "tavis" kokoonpanojen tansseihin. Eturivin orkesterit vetävät, vaikka lipun hinnat ovatkin korkeammat. - Tavistanssija
Jerryjeee kirjoitti:
"Kuka ketkä näitä ylisuureksi hinnoiteltuja Bädejä kaipaa"
Maksava yleisö niitä kaipaa. Tanssinjärjestäjä varmaan budjetoisi bändipalkkiot minimiin, jos vain saisi väen tulemaan niihin "tavis" kokoonpanojen tansseihin. Eturivin orkesterit vetävät, vaikka lipun hinnat ovatkin korkeammat.Eturivin orkesterit ovat niitä varsinaisia tavisorkestereita. Niiden avulla tanssipaikat täytetään taviksilla. Tanssin harrastajat pitävät useita täysin nimettömiäkin bändejä erittäin hyvinä tanssibändeinä, mutta valitettavasti nämä eivät vedä tavistanssijoita täyttämään lavoja.
- jokaisen sisältä.
Kotkan ruusu kirjoitti:
Mitenköhän tuonkin saisi toimimaan, että soittajat soittais kahvipalkalla ja kahvilaan tanssikansa tois tarjottavat nyyttikestimeiningillä? Ja kuka sitten maksaisi sen sähkölaskun vai tanssittaisko kynttilänvalossa? Teilläkö tanssitaan vai meillä - eikö ne paikatkin jotain maksa, vuokraa, kiinteistöveroja ym. Ja kun se verottava puolikin: itte karhu ja teosto ym. vaativat omat osansa. Eikä nuo alkoholitarkastajatkaan taitais tykätä jos oluthanoissa roikkuis vuoropareilla joku sillä kertaa seinäruusuksi tai -roopeksi jäänyt.
Maksaahan ne liput urheiluun, konsertteihin ja muuhun kulttuuriin yleensä enemmän kuin tansseihin. Ja niihin yleensä saadaan vielä avustuksia kunnilta ja valtiolta. Kuka on ahne?
Mutta kun teatterissa käydään vaan kerran talvessa ja lätkähullut eivät ehdi tansseihin. Jos tanssia vertaa esim. jumpassa käyntiin (taitaa sekin maksaa jo joitain euroja), niin missä on jumppasali jossa jalan nousun tahdittaa elävä orkesteri. Suurin kulu per ilta on varmasti juuri orkesteri. Jos meille riittää yksi, äänestämme jaloin pois paikoista joissa on kaksi tai useampi. Äänestämmekö?Kun on kyse kansankulttuurista ja sitä kautta myös yleisestä liikunta hyvästä tai mistä tahansa. On suurin merkitys ihmisten itsensä kyvystä tehdä toimintaa pyyteettömästi.
Urheilussa on paljonkin tehty "rahalla" pyhättöjä on jokaisessa kylässä lämmitettävänä ja siivottavana. Mutta urheilijat ja jopa liikkujat vain puuttuvat??
Voisi kuvitella että, Suomessa olisi satoja tuhansia huippu-urheilijoita jos vertaa rahalla rakennettuun tarjontaan ja aina vain tule jokaiselle lajille alkaa tekemään hallia ja vastavaa suorituspaikkaa. Kunnat ja valtio maksaa valtavat määrät rahaa jo pelkästään ylläpidosta.
Tanssiminen kun myös tulisi olympialajiksi ja jokaiseen tuppukylään tehdään tanssihalli silä sehän tarvitsee erikois ja sbesiaali olosuhteet käy varmuudella samoin kuin esim: yleisurheilulle että kenttiä on mutta ei urheilijoita.
Uskoa sopii että, tanssi on siten sosiaalisesti yleistä elämänlaatu ja kansankulttuuria joka tulisi lähteä ja saada yleleiset tilat ja liikunta hallit ym käyttöön samoin kuin luontokin ja mitä soittajiin tulee on aina löytynyt soittajia kunhan tanssiväki ei pyrkisi korvaamaan omaa tanssitaidottuómuuttaan kalliilla rahalla sekä ostetulla bändillä.
Tanssiminen (niinkuin sitä jo markkinoidaankin)ikäihmisille ja monille tahoille tarapiana ja "tuotteena". No sitähän se onkin mutta miksi siitä tarvitsee tehdä ensiksi maksullinen ja palvelu myynti tuote kuluineen ? Niinkuin esim: hiljaisuuden myynti eri laitoksissa!
Tanssihan on ihmisissä olemassa itsessään ja musiikki tuo sen esiin heitä itseään varten. Kunhan vain väelle annetaan ja rohkaistaan sille kuuluva tila elämän eliksiirinä hyväksytysti ikäänkuin kävely tai muukin tavanomainen toiminta.
Onhan Suomen kielessäkin fanaatikkoja ja kilioppi nikkareita fiilauksineen mutta kansa puhuu murteita ja kieltä arjen elämässä nauttien ja kommunikoiden tullakseen toimeen. - lavatanssija
Tavistanssija kirjoitti:
Eturivin orkesterit ovat niitä varsinaisia tavisorkestereita. Niiden avulla tanssipaikat täytetään taviksilla. Tanssin harrastajat pitävät useita täysin nimettömiäkin bändejä erittäin hyvinä tanssibändeinä, mutta valitettavasti nämä eivät vedä tavistanssijoita täyttämään lavoja.
on asia. Eturivin orkesterien musiikki on iskelmävoittoista ja esiintymispalkkiot tanssin tarpeisiin nähden turhan suuret.
Tanssisalissa suuret ihmismassat alkoholin liikakäytön ohella, estävät ja tekevät jopa vaaralliseksi tanssimisen.
Kassamagneettina pääosin kuunneltava ja katseltava nimekäs esiintyjäkaarti voisi toimia, mutta varsinaisen tanssimisen saa silloin unohtaa.
Järjestäjien pitäisikin ymmärtää, mikä ero tanssi-illoissa on, kun lavalla tarjotaan lavashowta ja kuunneltavaa musiikkia tai tanssimusiikkia. Suositeltavampaa olisikin eriyttää nuo kokonaan eri illoille.
Nuoret pitävät tanssimusiikissa monipuolisuuden ohella menevästä tanssimusiikista. Olisiko houkuttelevuutta ajatellen paikallaan palauttaa tanssi-iltoihin selkeästi myös kohderyhmien tanssimusiikille asettamien odotusten mukainen musiikkitarjonta.
Aktiivitanssijoiden ja ikääntyvien, hieman hitaammin liikkuvien tanssijoiden toiveet musiikkitarjonnan osalta ovat jo nyt eriytyneet ja tulevat jatkossa eritymään yhä enemmän.
Molempien kosiskelu samana iltana vain aiheuttaa lisää tyytymättömyyttä molemmissa ryhmissä.
Selkeät valinnanmahdollisudet eri iltoina ja vaihtelevuus on lavatarjonnan ohjelmistossa valttia ja pitää paikan "tuoreena" - Lyyli
Taalat kotiin kirjoitti:
Miksi joku joka tekee duunia ottaa tuhansia ekuja muutamasta tunnista (orkesterit) On siinä Duunarilla, olkoonkin vaikka vaan soittaja hyvät liksat.. Kuka ketkä näitä ylisuureksi hinnoiteltuja Bädejä kaipaa , Aivan hyvää tanssimusaa soittavat ja jopa parempaakin tavis kokoonpanotki ???SYYTÄ TEHRÄ JOTAIN????
Orkesterin keikka on kyllä muutakin kuin muutaman tunnin soittaminen lavalla. Ensinäkin orkesterissa voi olla vaikka kuusi soittajaa, jolla on kalliit instrumentit ja muuta kamaa. Muutamat tunnit venyyvät, kun reissataan ja perillä rakennetaan lava kuntoon. Yöllä on edessä kamojen pakkaaminen ja taas reissataan... Tuntipalkka ehkä loppujen loppuksi ei ole kovin häävi. Varmaan on olemassa huippuorkestereita, jotka tienavat hyvin. Jos joku on päässyt huipulle, se on luultavasti tehnyt kovaa työtä ja uhrauksia. Tottakai tähtiartistit pitäisi saada ekstra.
- koonee yykaa
jokaisen sisältä. kirjoitti:
Kun on kyse kansankulttuurista ja sitä kautta myös yleisestä liikunta hyvästä tai mistä tahansa. On suurin merkitys ihmisten itsensä kyvystä tehdä toimintaa pyyteettömästi.
Urheilussa on paljonkin tehty "rahalla" pyhättöjä on jokaisessa kylässä lämmitettävänä ja siivottavana. Mutta urheilijat ja jopa liikkujat vain puuttuvat??
Voisi kuvitella että, Suomessa olisi satoja tuhansia huippu-urheilijoita jos vertaa rahalla rakennettuun tarjontaan ja aina vain tule jokaiselle lajille alkaa tekemään hallia ja vastavaa suorituspaikkaa. Kunnat ja valtio maksaa valtavat määrät rahaa jo pelkästään ylläpidosta.
Tanssiminen kun myös tulisi olympialajiksi ja jokaiseen tuppukylään tehdään tanssihalli silä sehän tarvitsee erikois ja sbesiaali olosuhteet käy varmuudella samoin kuin esim: yleisurheilulle että kenttiä on mutta ei urheilijoita.
Uskoa sopii että, tanssi on siten sosiaalisesti yleistä elämänlaatu ja kansankulttuuria joka tulisi lähteä ja saada yleleiset tilat ja liikunta hallit ym käyttöön samoin kuin luontokin ja mitä soittajiin tulee on aina löytynyt soittajia kunhan tanssiväki ei pyrkisi korvaamaan omaa tanssitaidottuómuuttaan kalliilla rahalla sekä ostetulla bändillä.
Tanssiminen (niinkuin sitä jo markkinoidaankin)ikäihmisille ja monille tahoille tarapiana ja "tuotteena". No sitähän se onkin mutta miksi siitä tarvitsee tehdä ensiksi maksullinen ja palvelu myynti tuote kuluineen ? Niinkuin esim: hiljaisuuden myynti eri laitoksissa!
Tanssihan on ihmisissä olemassa itsessään ja musiikki tuo sen esiin heitä itseään varten. Kunhan vain väelle annetaan ja rohkaistaan sille kuuluva tila elämän eliksiirinä hyväksytysti ikäänkuin kävely tai muukin tavanomainen toiminta.
Onhan Suomen kielessäkin fanaatikkoja ja kilioppi nikkareita fiilauksineen mutta kansa puhuu murteita ja kieltä arjen elämässä nauttien ja kommunikoiden tullakseen toimeen.Jepp
Kesä näytti tosi surkeelta. Muutamaa
etelän lavaa lukuun ottamatta.
Ja yhtä mukaan lipsahtanutta Kesäillan valssi nauhoitusta. En muuten toiste lipsahda mukaan.
Minä ole yhden ja ehkäpä toisenkin kurssin käynyt.
Jotenkin sujuu polkat, jenkat, masurkat ja variaatiotkin.
Mutta pidän myös kädenalitansseista.
Lienee niitä helikopteritansseja?
Eiköhän meille kaikille riitä tilaa lavoilla.
Niin minä ainakin minä, monitaitajana, ajattelen...... - hinnat pilvissä
Lyyli kirjoitti:
Orkesterin keikka on kyllä muutakin kuin muutaman tunnin soittaminen lavalla. Ensinäkin orkesterissa voi olla vaikka kuusi soittajaa, jolla on kalliit instrumentit ja muuta kamaa. Muutamat tunnit venyyvät, kun reissataan ja perillä rakennetaan lava kuntoon. Yöllä on edessä kamojen pakkaaminen ja taas reissataan... Tuntipalkka ehkä loppujen loppuksi ei ole kovin häävi. Varmaan on olemassa huippuorkestereita, jotka tienavat hyvin. Jos joku on päässyt huipulle, se on luultavasti tehnyt kovaa työtä ja uhrauksia. Tottakai tähtiartistit pitäisi saada ekstra.
Palkkio maksetaan harvoin suoraan orkesterille. Välistävetäjänä on lähes aina ohjelmatoimisto, jota ilman ei yhtään huippubändiä nykyään pestata. Ohjelmatoimistot myös viime kädessä päättävät, mikä orkesteri esiintyy missäkin ja mitä muusikot itse keikasta käteensä saavat.
- tarpeellista
lavatanssija kirjoitti:
on asia. Eturivin orkesterien musiikki on iskelmävoittoista ja esiintymispalkkiot tanssin tarpeisiin nähden turhan suuret.
Tanssisalissa suuret ihmismassat alkoholin liikakäytön ohella, estävät ja tekevät jopa vaaralliseksi tanssimisen.
Kassamagneettina pääosin kuunneltava ja katseltava nimekäs esiintyjäkaarti voisi toimia, mutta varsinaisen tanssimisen saa silloin unohtaa.
Järjestäjien pitäisikin ymmärtää, mikä ero tanssi-illoissa on, kun lavalla tarjotaan lavashowta ja kuunneltavaa musiikkia tai tanssimusiikkia. Suositeltavampaa olisikin eriyttää nuo kokonaan eri illoille.
Nuoret pitävät tanssimusiikissa monipuolisuuden ohella menevästä tanssimusiikista. Olisiko houkuttelevuutta ajatellen paikallaan palauttaa tanssi-iltoihin selkeästi myös kohderyhmien tanssimusiikille asettamien odotusten mukainen musiikkitarjonta.
Aktiivitanssijoiden ja ikääntyvien, hieman hitaammin liikkuvien tanssijoiden toiveet musiikkitarjonnan osalta ovat jo nyt eriytyneet ja tulevat jatkossa eritymään yhä enemmän.
Molempien kosiskelu samana iltana vain aiheuttaa lisää tyytymättömyyttä molemmissa ryhmissä.
Selkeät valinnanmahdollisudet eri iltoina ja vaihtelevuus on lavatarjonnan ohjelmistossa valttia ja pitää paikan "tuoreena"lavatansssija kirjoitti: "...paikallaan palauttaa tanssi-iltoihin selkeästi myös kohderyhmien tanssimusiikille asettamien odotusten mukainen musiikkitarjonta."
..eli yleisön kosiskelu suosittujen yhtyeiden ei-tanssittavalla musiikilla ei varmaankaan anna vakavalle harrastukselle tilaa.
En muutenkaan ymmärrä, miten se yleensäkään haittaa aktiiviharrastamista, jos vähemmän tanssitaitoiset jätetään puoliväkisin houkuttelematta lavoille. Olisi enemmän tilaa paneutua harjoitteisiin, eikä mene hukkaan suorituskertoja eriparisen parin kanssa.
Olen jo aikaisemminkin todennut, että aktiivitanssijoiden suorituspaikoille ei ehkä tarvita niitä, jotka eivät jaksa kehittyä tai joilla ei ole riittävää lahjakkuutta nousujohteisen tanssikunnon hankkimiseksi.
On niin paljon muita harrastuksia, joissa tanssitaidoton puolestaan voi kehittyä huomattavasti huipputanssijaa paremmaksi.
Tosissaan harrastavan kannattaa myös liittyä kerhoon tai yhdistykseen, ja käyttää kaikki koulutusmahdollisuudet hyväkseen, sivuun ajautuminen ja turhautuminen, lopettaminen viime kädessä on vaarana aina, jos harrastukseen ei panosta riittävästi aikaa ja - valitettavasti myös varoja.
-Kaks Vasenta Jalkaa- - johtopäätöksen
jokaisen sisältä. kirjoitti:
Kun on kyse kansankulttuurista ja sitä kautta myös yleisestä liikunta hyvästä tai mistä tahansa. On suurin merkitys ihmisten itsensä kyvystä tehdä toimintaa pyyteettömästi.
Urheilussa on paljonkin tehty "rahalla" pyhättöjä on jokaisessa kylässä lämmitettävänä ja siivottavana. Mutta urheilijat ja jopa liikkujat vain puuttuvat??
Voisi kuvitella että, Suomessa olisi satoja tuhansia huippu-urheilijoita jos vertaa rahalla rakennettuun tarjontaan ja aina vain tule jokaiselle lajille alkaa tekemään hallia ja vastavaa suorituspaikkaa. Kunnat ja valtio maksaa valtavat määrät rahaa jo pelkästään ylläpidosta.
Tanssiminen kun myös tulisi olympialajiksi ja jokaiseen tuppukylään tehdään tanssihalli silä sehän tarvitsee erikois ja sbesiaali olosuhteet käy varmuudella samoin kuin esim: yleisurheilulle että kenttiä on mutta ei urheilijoita.
Uskoa sopii että, tanssi on siten sosiaalisesti yleistä elämänlaatu ja kansankulttuuria joka tulisi lähteä ja saada yleleiset tilat ja liikunta hallit ym käyttöön samoin kuin luontokin ja mitä soittajiin tulee on aina löytynyt soittajia kunhan tanssiväki ei pyrkisi korvaamaan omaa tanssitaidottuómuuttaan kalliilla rahalla sekä ostetulla bändillä.
Tanssiminen (niinkuin sitä jo markkinoidaankin)ikäihmisille ja monille tahoille tarapiana ja "tuotteena". No sitähän se onkin mutta miksi siitä tarvitsee tehdä ensiksi maksullinen ja palvelu myynti tuote kuluineen ? Niinkuin esim: hiljaisuuden myynti eri laitoksissa!
Tanssihan on ihmisissä olemassa itsessään ja musiikki tuo sen esiin heitä itseään varten. Kunhan vain väelle annetaan ja rohkaistaan sille kuuluva tila elämän eliksiirinä hyväksytysti ikäänkuin kävely tai muukin tavanomainen toiminta.
Onhan Suomen kielessäkin fanaatikkoja ja kilioppi nikkareita fiilauksineen mutta kansa puhuu murteita ja kieltä arjen elämässä nauttien ja kommunikoiden tullakseen toimeen.Nimimerkki "jokaisen sisältä" kirjoitti:
"Kunhan vain väelle annetaan ja rohkaistaan sille kuuluva tila elämän eliksiirinä hyväksytysti ikäänkuin kävely tai muukin tavanomainen toiminta. "
Mutta tästähän on kyse, jos kävelijät päästetään tanssisuorituspaikoille "kävelemään", kukaan ei kohta halua olla siellä ! Ainakin niin olen asian käsittänyt.
Emme mekään päästä yhdistyksemme verstaalle taidottomia rikkomaan laitteitamme vain siksi, että saisimme sinne lisää toimintaa. Uusilla jäsenillä on tietysti olemassa jonkinlainen kynnys aloittaa, mutta meillä on myös opetusta ja nuortentoimintaa. Ja otamme aina professionaalin näkökulman asioihin, mitä tulee harrastustoiminnan kehittämiseen. Viihdettä haluavat voivat vaikka katsella BB:tä televisiosta.
Ymmärrän siis hyvin aktiivitanssijoiden närkästyksen, kun julkkibändeillä kosiskellaan paljon yleisöä, mikä sitten pilaa tansssisuoritukset tosissaan olevilta harrastajilta.
-Kaks Vasenta Jalkaa- - realismia
hinnat pilvissä kirjoitti:
Palkkio maksetaan harvoin suoraan orkesterille. Välistävetäjänä on lähes aina ohjelmatoimisto, jota ilman ei yhtään huippubändiä nykyään pestata. Ohjelmatoimistot myös viime kädessä päättävät, mikä orkesteri esiintyy missäkin ja mitä muusikot itse keikasta käteensä saavat.
Ilman ohjelmatoimistoa bändin pitäisi markkinoida itse itseään. Varsinkin aloittavalle bändille todella haasteellista. Ohjelmatoimistoa käyttämällä tarvii markkinoida itsensä vain sille ohjelmatoimistolle ja se hoitaa loput. Tanssien järjestäjälläkin voisi olla vaikeuksia hankkia ohjelmistoa, jos ei olisi näitä välikäsiä, joilla on paljon kontakteja. Hyvästä palvelusta pitää maksaa.
- Jerryjeee
lavatanssija kirjoitti:
on asia. Eturivin orkesterien musiikki on iskelmävoittoista ja esiintymispalkkiot tanssin tarpeisiin nähden turhan suuret.
Tanssisalissa suuret ihmismassat alkoholin liikakäytön ohella, estävät ja tekevät jopa vaaralliseksi tanssimisen.
Kassamagneettina pääosin kuunneltava ja katseltava nimekäs esiintyjäkaarti voisi toimia, mutta varsinaisen tanssimisen saa silloin unohtaa.
Järjestäjien pitäisikin ymmärtää, mikä ero tanssi-illoissa on, kun lavalla tarjotaan lavashowta ja kuunneltavaa musiikkia tai tanssimusiikkia. Suositeltavampaa olisikin eriyttää nuo kokonaan eri illoille.
Nuoret pitävät tanssimusiikissa monipuolisuuden ohella menevästä tanssimusiikista. Olisiko houkuttelevuutta ajatellen paikallaan palauttaa tanssi-iltoihin selkeästi myös kohderyhmien tanssimusiikille asettamien odotusten mukainen musiikkitarjonta.
Aktiivitanssijoiden ja ikääntyvien, hieman hitaammin liikkuvien tanssijoiden toiveet musiikkitarjonnan osalta ovat jo nyt eriytyneet ja tulevat jatkossa eritymään yhä enemmän.
Molempien kosiskelu samana iltana vain aiheuttaa lisää tyytymättömyyttä molemmissa ryhmissä.
Selkeät valinnanmahdollisudet eri iltoina ja vaihtelevuus on lavatarjonnan ohjelmistossa valttia ja pitää paikan "tuoreena""Aktiivitanssijoiden ja ikääntyvien, hieman hitaammin liikkuvien tanssijoiden toiveet musiikkitarjonnan osalta ovat jo nyt eriytyneet ja tulevat jatkossa eritymään yhä enemmän.
Molempien kosiskelu samana iltana vain aiheuttaa lisää tyytymättömyyttä molemmissa ryhmissä. "
Molempien kosiskelemattomuus taas minusta johtaa koko lavatanssikulttuurin kuolemiseen.
Eivät tanssipaikat pystyssä pysy äänekkäiden aktiivitanssijoiden toivomuksia mielistellen ja heitä kosiskellen.
"Selkeät valinnanmahdollisudet eri iltoina ja vaihtelevuus on lavatarjonnan ohjelmistossa valttia ja pitää paikan "tuoreena""
Jäkessä yritettiin pitää lauantaisin esim. lattari-iltaa. Minulle ainakin jäi kokemus, etten moiseen teemailtaan enää mene. - teematon ilta
Jerryjeee kirjoitti:
"Aktiivitanssijoiden ja ikääntyvien, hieman hitaammin liikkuvien tanssijoiden toiveet musiikkitarjonnan osalta ovat jo nyt eriytyneet ja tulevat jatkossa eritymään yhä enemmän.
Molempien kosiskelu samana iltana vain aiheuttaa lisää tyytymättömyyttä molemmissa ryhmissä. "
Molempien kosiskelemattomuus taas minusta johtaa koko lavatanssikulttuurin kuolemiseen.
Eivät tanssipaikat pystyssä pysy äänekkäiden aktiivitanssijoiden toivomuksia mielistellen ja heitä kosiskellen.
"Selkeät valinnanmahdollisudet eri iltoina ja vaihtelevuus on lavatarjonnan ohjelmistossa valttia ja pitää paikan "tuoreena""
Jäkessä yritettiin pitää lauantaisin esim. lattari-iltaa. Minulle ainakin jäi kokemus, etten moiseen teemailtaan enää mene.Onkohan tuo nyt liikaa pyydetty, jos toivoo, että lavatansseissa oikeasti soitettaisiin tanssimusiikkia, kun laadukasta tanssimusiikkia soittavat bändit eivät nyt ensimmäisinä hinnoittele itseään ulos niin kuin nuo julkkisbändit tekevät.
Kun kerran on kyse lavatansseista, niin monin verroin mieluummin valitsen tanssi-illan, jossa saan tanssia kuin ostan tuon julkkisesiintyjän seisoma/tuuppimapaikan.Ja jos jostain syystä sinne menen niin olen sen valinnut tietoisesti enkä esimerkiksi siksi, ettei nyt vain ole tarjolla muuta.
Minulle sopii oikein hyvin se, että erilaisia esiintyjiä on eri iltoina eihän tuossa edellä kai teemailloista puhuttu vai onko sinusta vain lattari tanssimusiikkia. - samaa mieltä
johtopäätöksen kirjoitti:
Nimimerkki "jokaisen sisältä" kirjoitti:
"Kunhan vain väelle annetaan ja rohkaistaan sille kuuluva tila elämän eliksiirinä hyväksytysti ikäänkuin kävely tai muukin tavanomainen toiminta. "
Mutta tästähän on kyse, jos kävelijät päästetään tanssisuorituspaikoille "kävelemään", kukaan ei kohta halua olla siellä ! Ainakin niin olen asian käsittänyt.
Emme mekään päästä yhdistyksemme verstaalle taidottomia rikkomaan laitteitamme vain siksi, että saisimme sinne lisää toimintaa. Uusilla jäsenillä on tietysti olemassa jonkinlainen kynnys aloittaa, mutta meillä on myös opetusta ja nuortentoimintaa. Ja otamme aina professionaalin näkökulman asioihin, mitä tulee harrastustoiminnan kehittämiseen. Viihdettä haluavat voivat vaikka katsella BB:tä televisiosta.
Ymmärrän siis hyvin aktiivitanssijoiden närkästyksen, kun julkkibändeillä kosiskellaan paljon yleisöä, mikä sitten pilaa tansssisuoritukset tosissaan olevilta harrastajilta.
-Kaks Vasenta Jalkaa-Niin, samaa mieltä olen myös ettei tanssipaikoilla joilla on paljon väkeä mutta vähän tanssiväkeä niin ongelma on suorastaan tanssia ja varsinkin harrastaa.
Eli en käy myöskään silloin kun tiedän että, väen määrä on mistä syystä tahansa kovin suuri lavan kokoon nähden.
En toki närkästy tai koe sitä huonona asiana tanssilavoille mutta äänestän asian vain olemalla pois sieltä silloin.
Yleensä on useita vaihtoehtoja joissa on tilaa ja sopivat "eväät" asialle.
Mitä tuohon "päästämiseen" tulee niin tanssipaikoilla ei liene kovin suurta mahdollisuutta valikoida ovella tanssivien parien taitoja päästäkseen sisälle!!
Vaikka verstaaseenne ette päästäiskään. jossainhan ihmisten tulee saada tanssia aivan taitojensa mukaan. Ihmettelen vain sitä "ongelmaa" mikä jatkuvasti on esillä siitä muotittamisesta tanssijoihin ja ei tanssijoihin. - Jerryjeee
teematon ilta kirjoitti:
Onkohan tuo nyt liikaa pyydetty, jos toivoo, että lavatansseissa oikeasti soitettaisiin tanssimusiikkia, kun laadukasta tanssimusiikkia soittavat bändit eivät nyt ensimmäisinä hinnoittele itseään ulos niin kuin nuo julkkisbändit tekevät.
Kun kerran on kyse lavatansseista, niin monin verroin mieluummin valitsen tanssi-illan, jossa saan tanssia kuin ostan tuon julkkisesiintyjän seisoma/tuuppimapaikan.Ja jos jostain syystä sinne menen niin olen sen valinnut tietoisesti enkä esimerkiksi siksi, ettei nyt vain ole tarjolla muuta.
Minulle sopii oikein hyvin se, että erilaisia esiintyjiä on eri iltoina eihän tuossa edellä kai teemailloista puhuttu vai onko sinusta vain lattari tanssimusiikkia.Mattinykäsistä ja Reetuista puhumattakaan, on tiettyjä lavoilla kiertäviä bändejä, joiden keikoille en minäkään mene, jos ja kun valinnanvaraa on. Yölintu nyt ilmeisin, mutta esimerkiksi Jani & Jetsetters kuuluttaa välispiikkeinäkin, etteivät he ole tanssiorkesteri. Jetsetters menee, jos on toinen perinteisempää lavatanssimusaa soittava bändi samana iltana.
- Valinanvara
Jerryjeee kirjoitti:
Mattinykäsistä ja Reetuista puhumattakaan, on tiettyjä lavoilla kiertäviä bändejä, joiden keikoille en minäkään mene, jos ja kun valinnanvaraa on. Yölintu nyt ilmeisin, mutta esimerkiksi Jani & Jetsetters kuuluttaa välispiikkeinäkin, etteivät he ole tanssiorkesteri. Jetsetters menee, jos on toinen perinteisempää lavatanssimusaa soittava bändi samana iltana.
" mutta esimerkiksi Jani & Jetsetters kuuluttaa välispiikkeinäkin, etteivät he ole tanssiorkesteri. Jetsetters menee, jos on toinen perinteisempää lavatanssimusaa soittava bändi samana iltana "
Sinne minäkin ja samoista syistä.Tanssin kannalta onneksi toistaiseksi eivät vielä myyneet pilviä hipovilla hinnoilla seisomapaikkoja. Tuossa yhdistelmässä piileekin toinen oleellinen pointti.
" Nuoret pitävät tanssimusiikissa monipuolisuuden ohella menevästä tanssimusiikista."
Menevä musiikki ja pirteä esiintyminen täydennettynä hyvällä tanssimusiikilla, kyllä nuorisokin tykkäsi... Enpä ole sellaista määrää loistavasti tanssivaa nuorisoa nähnyt samassa paikassa yhtäaikaa.
Nousussa olevat hyvin motivoituneet julkkisbändit voivat parhaimmillaan toimia lavoilla rajojen murtajana ja yhdistävänä tekijänä myös nuorison kiinnostuksen heräämiseen ja mahdollistaa lavakulttuurin säilymisen jatkossakin.
Itsekin totesit,... "että jos ja kun on valinnanvaraa niin"... Kauhuskenaariosikin taisi himmetä, kun totesit asettavasi tietyt odotukset tanssi-iltasi musiikin suhteen.
Näinhän se menee. Kysynnän ja tarjonnan kohtaaminen tuottaa mielihyvää. Ei hyvä tanssimusiikki ketään tanssipaikalta häädä,valinta paikkojen välillä tapahtuu pitkälti musiikkitarjonnan mukaan. Musiikki viestii, millaiset tanssit on odotettavissa. Ja tunnustettava tosiasia on, että tietynlainen musiikki vetoaa joihinkin ihmisiin enemmän kuin toisiin. - Älyä
Jerryjeee kirjoitti:
"Aktiivitanssijoiden ja ikääntyvien, hieman hitaammin liikkuvien tanssijoiden toiveet musiikkitarjonnan osalta ovat jo nyt eriytyneet ja tulevat jatkossa eritymään yhä enemmän.
Molempien kosiskelu samana iltana vain aiheuttaa lisää tyytymättömyyttä molemmissa ryhmissä. "
Molempien kosiskelemattomuus taas minusta johtaa koko lavatanssikulttuurin kuolemiseen.
Eivät tanssipaikat pystyssä pysy äänekkäiden aktiivitanssijoiden toivomuksia mielistellen ja heitä kosiskellen.
"Selkeät valinnanmahdollisudet eri iltoina ja vaihtelevuus on lavatarjonnan ohjelmistossa valttia ja pitää paikan "tuoreena""
Jäkessä yritettiin pitää lauantaisin esim. lattari-iltaa. Minulle ainakin jäi kokemus, etten moiseen teemailtaan enää mene."Aktiivitanssijoiden ja ikääntyvien, hieman hitaammin liikkuvien tanssijoiden toiveet musiikkitarjonnan osalta ovat jo nyt eriytyneet ja tulevat jatkossa eritymään yhä enemmän. "
Jerryjee: "Molempien kosiskelemattomuus taas minusta johtaa koko lavatanssikulttuurin kuolemiseen.
Kyllä, jos tarkoitit, että molemmille ryhmille täytyy olla tarjottavaa. Mutta eikös kyse alunperin ollutkin samanaikaisesta kosiskelusta.
Vai halusitko kuitenkin sanoa, että on parempi olla ratkaisematta tanssijoiden muuttuvia tarpeita mieluummin kuittaamalla nimimerkki ...foxtrotilla ... asenteelliseen tapaan "mene kursseille" kuin ehdotetulla suunnatulla esiintyjätarjonnalla.
Etkö tiedä vai halua tietää, että on ihmisiä, jotka tanssivat paljon, mutta eivät halua syystä tai toisesta enää huhtoa kaikkia kappaleita tai heitä miellyttää muuten enemmän kiinteän otteen tanssit linjalla valssi, tango, humppa. Ongelma on ikääntymisessä ei "äänekkäiden aktiivien mielistelyssä"
Eikös tuo tanssin nautittavuuden kanavoiminen tanssijoiden odotusten mukaiseksi silloin onnistune parhaiten, kun murrosvaiheessa ohjelmistosta päättävät paneutuvat vähän laaja-alaisemmin tanssien järjestäjinä orkesterivalintoihin.
Oikein valitut esiintyjien ohjelmistot huolehtivat siitä, että saman henkiset tanssijat löytävät toisensa ja tulevat onnellisina tanssipaikalle viihtymään iästä ja tanssitaidosta riippumatta ja saavat nauttia tanssista omalla tavallaan.
Kenen etua mielestäsi palvelee bookata pienehköön tanssipaikkaan samana iltana Agents, Finlanders ja vielä lisäksi kolmas hyvä orkesteri. Vähemmästäkin eri tanssityylin tanssijat ja fanit ovat lähes tukkanuottasilla, kun käytettävää tilaa ei ole. Eikö järjenkäyttö ole sallittua.
Vakuttaa siltä, että tanssijat ovat nykyään lavatansseissa yhtä vähän arvostettuja kuin tavalliset pankin asiakkaat tässä menneinä vuosina, ne kun "vain kantoivat hietaa pankin lattialle".....
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271528Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391389Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121335Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391291Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12978
- 7921
- 20919
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7861- 71796