Tulipahan tänään kokeiltua sinistä 5-ovista Focus ST-mallia. Oli kyllä kerta kaikkiaan hieno vehje. Jos katseita haluaa kääntää sporttisella autolla, on ST-malli siihen erinomainen vaihtoehto, kun vastaavaa ei meinaa ihan joka päivä aja ohi.
Valmistajan mukaan ST:ssä on 8% kevyempi ohjaus normaaliin Focukseen verrattuna, joka tuntui älyttömän hyvältä käsissä. Moottoritieltä poistuessa rattia vääntäessä tiukimmissakin mutkissa tuntuu, että auto on nopeudesta riippumatta koko ajan täysin hallussa, niin kevyesti se kääntyy. Auton kääntösäde ei kovinkaan suuri ole, ja ratti kääntyy yllättävän paljon suuntaan kuin toiseenkin.
En tiedä tarkemmin ST:n ja normaalin Focuksen välisestä äänieristeestä, mutta ST pitää aika kovaa meteliä, ilmeisesti luodakseen urheilullista tunnelmaa. Tyhjäkäynnillä se humisee aika voimakkaasti matalalla äänellä, ja moottoritiellä 100km/h nopeudessa meteli kuuluu suhteellisen kovalla pauhaavan radion yli, joka ei niinkään miellytä pitkässä ajossa.
Penkit ja sisusta - nam... Penkit on suht syvät ja todellakin urheilullisen näköiset verrattuna vaikkapa Audi S3:n penkkeihin. ST:n penkeissä ei oikeastaan normaalin kokoinen nuori ihminenkään mahdu liikkumaan oikeen mihinkään suuntaan, kun penkin tyynyt ottavat joka puolelta vastaan. Keskikonsolin yllä on kolme ylimääräistä mittaria: ahtopaine, öljypaine sekä öljylämpötila. Miinusta sisätiloista kovan ulkoa tulevan metelin lisäksi antaisin vaihdekepin sijoituksesta verrattuna kyynärnojan sijoituspaikkaan. Kun kynnärpää on normaalisti kyynärnojalla, ei käsi ylläkään vaihdekepin yläpäässä oleviin vaihteisiin, 1,3,5:n ollenkaan. No, väliäkö sillä. Autosta kuitenkin löytyy täydet 6 vaihdetta, kun alla on 2,5 litrainen bensamoottori, ja hevosvoimiakin löytyy runsaat 225. Omaksi yllätyksekseni auto kiihtyy todella tehokkaasti kolmosvaihteella alhaisesta nopeudesta moottoritien nopeuksiin ilman mitään vastarintaa, mitä normaaleissa autoissa ilmenisi heti alkukiihdytyksessä johtuen liian suuresta vaihteesta.
ST:ssä kytkin vaatii totuttelua, sillä saa painaa aika runsaasti kaasua, ettei auto nykäse nostaessa kytkintä millä tapaa tahansa. Tässäkin toki saattaa olla valmistajan taka-ajatus, joka auttaa kuskia tajuamaan riittävän kaasun painamisen, jottei auto sammu risteykseen.
Tähän asti olen pitänyt Audi S3:sta hienoimpana pienehkönä hintaluokkansa sporttisena autona, mutta en enää. ST menee kevyesti yli kaikkien sporttiversioiden, joita olen edes nähnyt. Auton sporttisuuden huipentaa aivameton käynnistys, joka ilmeisesti löytyy muistakin Fordeista. Toisin kuin mm. uudessa Audi A4:ssä, autossa ei edes ole mitään erillistä "slottia/korttipaikkaa" avaimelle, tai sen paksuhkolle rungolle. Avaimen voi huoletta vaikka jättää taskuun tai heittää johonkin keskilokeroon, ja painaa käsijarrun vierestä Start-nappia, joka käynnistää auton. Mm. Audi A4:stä poiketen, käynnistysnappia joutuu ST:ssä pitämään pohjassa kunnes moottori käynnistyy - pelkästä painalluksesta autoon tulee vain virta päälle.
Kaiken kaikkiaan ei voi todeta muuta kuin että kyseessä on älyttömän hieno urheilullinen auto, jonka ottaisin omakseni ihan koska vaan.
Ford Focus ST
7
2953
Vastaukset
- hintaa
22000e
suomessa min. 40000e että saat kaupasta sen ulos - voi...
Voin kokemuksesta kertoa että uusi Audi S3 on paljon parempi kaikessa kuin Focus ST. Audissa enemmän potkua, neliveto, laadukkaamman oloinen ja tietenkin järkyttävän paljon nopeampi niin suoralla kuin mutkissakin. Et taida olla kummoinen kuski jos et huomaa S3:n paremmuutta, autot ovat kumminkin aivan eri "sarjassa".
- kun poju
noin kovasti voortia ylistää, johtuu tietty siitä kun ei kunnon autoa ole koskaan ajanut. Ei se ST mikään yliauto ole ja on esim. MPS 3 parempi, nopeampi ja halvempi. Uusi S3 on taas ihan omassa hintaluokassa eikä näihin voi verrata. Kaikkihan auton ottaisi mutta ostaminen on sitten eri juttu...
- veteraanim
Audi on autounionin kaksitahtisen DKW:n jälkeläinen. DKW oli täyspaska auto, kuten aikanaan Ifa. Kyllä kyllä kovalla mainosrummutuksella saadaan keskinkertaisestakin kulkuneuvosta auto, kun vielä laitetaan kunnon hintalappu, niin a vot!
Sama juttu paskojen Skodien kanssa...mainos on valttia..ja suomalaista viedään. - heinää
veteraanim kirjoitti:
Audi on autounionin kaksitahtisen DKW:n jälkeläinen. DKW oli täyspaska auto, kuten aikanaan Ifa. Kyllä kyllä kovalla mainosrummutuksella saadaan keskinkertaisestakin kulkuneuvosta auto, kun vielä laitetaan kunnon hintalappu, niin a vot!
Sama juttu paskojen Skodien kanssa...mainos on valttia..ja suomalaista viedään.kyllähän audi ja skoda on huippupelejä kun mennään mallistossa hinnat alkaen malleista ylöspäin. Se onko ne fordia parempia on merkityksetöntä ja henkkoht mausta kiinni. Itse ottaisin st fokkerin, kun sellainen on nytkin alla. Kaverin a3 on kyllä kanssa hyvä turbodiesel autom.
- Anonyymi
Tietääkö joku miten saan poistettua vikahälytyksen viallisesta parkkianturista. Yksi peruutustutkan anturi on irronnut ja pitäisi tilata sähköhuolto erikseen jotta sen saisi korjattua. Ainakaan Konalan autokeskuksessa sitä ei huollon yhteydessä tehty. Sanoivat, että sen voi itse kytkeä pois, mutta ei minun taidoillani sitä tehty. En tarvitse parkkitutkaa ja hälytys kilahtaa aina lähtiessä ja varoitusvalo jää palamaan kojetauluun. Auton malli on 2017 st line.
- Anonyymi
A3 on pieni!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En voi jutella kanssasi
tietenkään, mutta täällä voin sanoa sinulle, että se sinun hiljaisuutesi ja herkkyytesi eivät ole heikkoutta. Ne ovat ih465307Trump ja Vance murskasivat ja nolasivat Zelenskyn tiedotusvälineiden edessä Valkoisessa talossa.
Jopa oli uskomaton tilaisuus Valkoisessa talossa. Zelensky jäi täydelliseksi lehdellä soittelijaksi suhteessa Trumpiin j5421848Kokoomus haluaa hoitaa flussat yksityisellä, jotta säästettäisiin rahaa ja aikaa
Mies hakeutui Terveystalo Kamppiin flunssaoireiden takia helmikuisena sunnuntai-iltana. Diagnoosiksi kirjattiin influens771110Rakkaus ei iloitse vääryydestä vaan iloitsee yhdessä TOTUUDEN kanssa.
Tajuatteko, että jotkut ihmiset pitävät siitä, kun toiset kaatuvat? He nauttivat siitä, kun toiset mokaavat tai käyttävä3591018- 77963
Anteeksi Pekka -vedätys
Apuna Ry:n somessa levinnyt Anteeksi Pakka -kampanja saa aina vaan kummallisempia piirteitä. ”Mä pyydän anteeksi. Mä53941- 59870
- 228824
Mikä on kaivattusi ärsyttävin piirre?
Mun kaivattu on erittäin vastahakoinen puhumaan itsestä. Kääntää puheenaiheen aina muuhun kun hänestä tulee puhetta.50813Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen saadakseen pidettyä Tarja Pirkkalaisen virassa
Kaupunginhallituksen puheenjohtaja Päivi Ollila on tehnyt kunnallisvalituksen kaupungin johtamisjärjestelyiden muutokses58748