Elikkä siis, olen abi ja nyt pitäisi miettiä, mitä kirjoitan.
Aion hakea keväällä -09 teologiseen tiedekuntaan, joko joensuuhun tai helsinkiin. Ylioppilaaksi pääsen siis keväällä 2009 :)
Nyt olen selaillut läpi vähäsen "Yliopistojen valintaopas"-kirjasta.
Mutta, en tajua sieltä yhtä asiaa...
Joensuun yliopiston kohdalla sanotaan näin : " Ylioppilaspisteitä annetaan taulukon A ja B mukaisesti viidestä kokeesta : -äidinkieli tai äidinkieln korvaava koe - vieras kieli - toinen kotimainen kieli - ainereaali (uskonto) - ainereaali (muu) tai reaali (vanhamuotoinen).
Ylioppilaspisteitä voi saada yhteensä enintään 95 pistettä."
Sen jälkeen ovat taulukko A ja B.
Näissä on pisteitä, L:stä saa tietysti eniten pisteitä, sitten E, M, C jne.
Onko siis niin, että minun kannattaa nyt kirjoittaa noita aineita, joita tuossa taulukossa mainitaan?
Eli tietysti äidinkieli, uskonto, pitkä englanti, sitten vaikkapa ruotsi ja jokin muu ainereaali.
Tuossa taulukossa ei mainita esimerkiksi matikkaa, joten sitä ei varmaankaan kannata kirjoittaa?
Tajusikohan kukaan edes selityksestäni mitään.. :DD
Mutta KAIKENLAISIA huomioita, vinkkejä, jne, otan vastaan :)
Tietääkö joku, montako prosenttia pääsee Joensuun ja Helsingin yliopistoihin? Olisiko kenelläkään vinkkejä, kumpi saattaisi olla parempi paikka opiskella? jne...
Kaiken otan vastaan :)
Kiitoksia !
Valintamenettely teologiseen
6
1429
Vastaukset
Ajattelin itsekin etsiä samoista asioista tietoa. Oletko katsonut yliopistojen omilta sivuilta? Sieltä pitäisi löytyä kaikki.
- Kiinnostunut myös!
Itsekin ajattelin hakea Joensuun yliopistoon teologiseen tiedekuntaan (uskonnon opettajaksi), ja sen verran olen ottanut selville että länsimaisen teologian puolelle otetaan sisään 10!!! Hirvittävän vähän :s...pitää vaan lukea.
Pääsykoekirjana ainakin tuohon uskonnonopettaja-jutskaan on Kimmo Ketolan Uskonnot Suomessa 2008 - Käsikirja uskontoihin ja uskonnollistaustaisiin liikkeisiin. Itse olen tänään sitä lueskellut ja aika helppolukuista näyttäisi olevan :). Pääsykokeesta en sit tiedä, miten kovalla otteella siellä otetaan luulot pois xD!- Se sama kiinnostunut
Uskonnonopettaja-puolelle:10
Teologi:5
Ja se kolmas, jonka nimeä en nyt muista:40
Noista voi hakea vaan yhteen, koska kaikki kokeet ovat samana päivänä. - gmmgkokdsfok
Se sama kiinnostunut kirjoitti:
Uskonnonopettaja-puolelle:10
Teologi:5
Ja se kolmas, jonka nimeä en nyt muista:40
Noista voi hakea vaan yhteen, koska kaikki kokeet ovat samana päivänä.Hmm..
Ai teologiksi opiskelee vain 5? Outoa? Oletkohan lukenut väärin .. :o - täti
gmmgkokdsfok kirjoitti:
Hmm..
Ai teologiksi opiskelee vain 5? Outoa? Oletkohan lukenut väärin .. :oLäntiselle puolelle otetaan sisään pappispuolelle 40 opiskelijaa, opettajaksi opiskelemaan 10, ja vaihtoehto C:een eli kulttuuri- ja yhteiskuntapuolelle 5 opiskelijaa.
- Se sama kiinnostunut
täti kirjoitti:
Läntiselle puolelle otetaan sisään pappispuolelle 40 opiskelijaa, opettajaksi opiskelemaan 10, ja vaihtoehto C:een eli kulttuuri- ja yhteiskuntapuolelle 5 opiskelijaa.
Aika vähän kun vaan 5 otetaan...itse ajattelin hakea tuolle uskonnonopettaja-linjalle. Ei siihenkään nyt niin paljon oteta, 10 vaan...tiukkaa on! Mut pitää vaan yrittää ja syksyllä sitten uudestaan :)!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Zelenskyi ei suostunut nöyrtymään Trumpin ja Vancen edessä, siksi meni pieleen
Trumppia täytyy imarrella, silloin homma toimii aina. Tähän Zelenskyi ei suostunut.6564770Harmi että
Pidät niin vastenmielisenä. Olen minäkin välissä ollut ihan kamala sinulle ja ihmetellyt miten voit minusta tykätä. Se o202245- 1031424
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos231326- 871325
Trump näytti slipoveri-ukolle kaapin paikan!
Slipoveri-ukko Ukrainan presidentti Volodimir Selenskyi meni tapaamaan valkoiseen taloon Trumppia ilman kunnon tuliaisia1271101Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel671036Kun Zele jenkeissä kävi
Enää ei Zele saanutkaan miljardeja ilmaista rahaa niin helposti. Läksyttivät oikein kunnolla pientä miestä ja joutui poi252946Jos saan sinut elämääni
niin minun täytyy nukkua ihan ensimmäiseksi 2vk putkeen. Sopiiko se sinulle? Väsynyt olen ollut ja niin levollinen olo75945- 71932