Ehkä väärän aiheen alla, mutta tänne haluan laittaa koska täältä tuntuisi löytyvän rauhallisimmat sekularistit (?).
Voisiko kristinuskon säilymistä voimakkaista vainoista n 200-luvun roomassa pitää todisteena sen totuudesta?
Tuntuu jotenkin täysin ihmisluonnon vastaiselta pitää uppiniskaisesti kiinni jostain epätodesta kuoleman vaaran aiheuttajasta. Tietenkin mahdollista, että se kertoo vain todella syvään juurtuneesta uskosta, mutta hyvin mahdollisesti se voisi indikoida myös kristinuskon olevan totta.
Otetaan nyt sitten vertailukohdaksi tämä evoluutio, että saadaan tämä aihe liitettyä täällä normaailisti käytävään keskusteluun. Tuskin kukaan olisi valmis marttyrikuolemaan ko teorian puolesta. Miksiköhän uskon puolesta ollaan?
Oikeastaan kysymykseni näköjään muuttuu tässä kirjoitellessa. Miksiköhän uskon puolesta ollaan valmiita kuolemaan? Onko se vain lapsuudesta asti jatketun ehdollistamisen (itsemurhapommittajat) tulosta? Vai liittyykö marttyyriyteen todellinen tieto elävästä Jumalasta?
Todiste jumalasta?
30
1414
Vastaukset
- asianharrastaja
En pitäisi vainojen kestämistä tai kristinuskon pitkäaikaista säilymistä todisteena sen totuudesta tai edes yleisemmin jumalauskon takana olevasta totuudesta. Ihmisen kykenevyydestä lujaan uskoon se kyllä on vakuuttava todiste.
Sensijaan itselleni nämä asiat ovat rohkaisevïa tekijöitä toivoessani Jumalan olevan olemassa. - polio
"Voisiko kristinuskon säilymistä voimakkaista vainoista n 200-luvun roomassa pitää todisteena sen totuudesta?"
Ei. Ota huomioon, että myös muiden uskontojen edustajia on vainottu, eikä se tee niistäkään mitenkään todellisempaa. Yhtä hyvin voisit kysyä, että tekeekö äärimuslimiterroristien itsemurhaiskut islamin todeksi tai entä japanilaisten kamikaze lentäjien itsemurhaiskut zen, shintolaisuuden tms todeksi. Ei tee.
Uskon puolesta kuollaan, koska kyseinen ihminen uskoo a) tekevänsä oikein b) saavansa palkkion siitä taivaassa/paratiisissa.
"Evolutionistit" ja muut rationaaliset ihmiset eivät usko pääsevänsä taivaaseen tms., joten heitä on turha yrittää lahjoa palkinnolla taivaassa tai uhkaamalla helvetillä.
Otetaan nyt hieman lapsellinen esimerkki. Jos henkilö A tosissaan uskoo pääsevänsä kuoltuaan Disneylandiin tekemällä teon B eläessään, niin samahan se tehdä teko B, kun elämä jatkuu muussa muodossa.
Tiedolla ei ole siis mitään tekemistä asian kanssa, vaan uskolla. - gJonii
>>Voisiko kristinuskon säilymistä voimakkaista vainoista n 200-luvun roomassa pitää todisteena sen totuudesta?
Tuntuu jotenkin täysin ihmisluonnon vastaiselta pitää uppiniskaisesti kiinni jostain epätodesta kuoleman vaaran aiheuttajasta.>>
Vankkumattomat todisteet ovat paras tapa vahvistaa uskoa(Esimerkkeinä nyt vaikka UFO-kultit, ennustusten täysin selvä epäonnistuminen lisää merkittävästi ydinjoukon fanaattisuutta. Politiikassa hiukan sama ilmiö paljastui siinä että vastakkaisten todisteiden edessä konservatiivit tulivat entistä vakuuttuneimmiksi) ja epätoivo ja muuten vaan kurjuus ovat uskontojen elinehto, näiden tarjotessa lohtua ja toivoa.
Nykyuskonnot ovat meemeinä erittäin selviytymiskykyisiä. - Apo-Calypso
"...Miksiköhän uskon puolesta ollaan valmiita kuolemaan? Onko se vain lapsuudesta asti jatketun ehdollistamisen (itsemurhapommittajat) tulosta?"
Ei fanaattisuus uskonsa puolesta ole todiste uskon puolesta, eikä jonkun uskonnon "pitkäikäisyys" myöskään ole todiste muusta kuin siitä, että uskontoja on kautta aikojen käytetty vallanpidon välineinä.
Se, että kristinusko on ollut voimakas niinkin kauan on vain osoitus länsimaisen kulttuurin elinvoimasta, ei niinkään kristinuskon elinvoimasta saatika todiste kristinuskon jumalan olemassaolosta.- asianharrastaja
"Se, että kristinusko on ollut voimakas niinkin kauan on vain osoitus länsimaisen kulttuurin elinvoimasta" Kyllähän länsimainen kulttuuri voi elää ja kehittyä ilmankin uskontoa kuten sen harjoittajien merkittävä osa tekeekin. Miksi tämä ei ole yleistynyt vallitsevaksi?
asianharrastaja kirjoitti:
"Se, että kristinusko on ollut voimakas niinkin kauan on vain osoitus länsimaisen kulttuurin elinvoimasta" Kyllähän länsimainen kulttuuri voi elää ja kehittyä ilmankin uskontoa kuten sen harjoittajien merkittävä osa tekeekin. Miksi tämä ei ole yleistynyt vallitsevaksi?
että kristinusko on niinkin laajalle levinnyt kuin on, koska se on levinnyt maailman voimakkaimman ja ekspansiivisimman kulttuurimuodon mukana. Jos Eurooppa olisi ollut heikompi keskiajalla, niin Islam saattaisi olla maailman ainoa Abrahamilainen suuri uskonto.
Mitä tulee uskonnon häviämiseen, en usko sen tapahtuvan koskaan. Uskon, että uskonnollisuus on ihmisen geeneissä, siitä on ollut epäilemättä hyötyä selviytymiselle esihistoriallisella ajalla. Ajatus uskonnottomasta yhteiskunnasta on haihattelua, nähtiinhän se N-liitossa ettei uskontoa pystytä kymmenien vuosien propagandallakaan kitkemään ihmisistä pois. Uskonnottomien määrä kuitenkin kasvaa länsimaissa jatkuvasti ja näen sen positiivisena ilmiönä.- Apo-Calypso
asianharrastaja kirjoitti:
"Se, että kristinusko on ollut voimakas niinkin kauan on vain osoitus länsimaisen kulttuurin elinvoimasta" Kyllähän länsimainen kulttuuri voi elää ja kehittyä ilmankin uskontoa kuten sen harjoittajien merkittävä osa tekeekin. Miksi tämä ei ole yleistynyt vallitsevaksi?
Kuten esimerkiksi Japani ja Etelä-Korea?
Shintolaisuus on edelleenkin Japanin valtauskonto.
Luulen syynä olevan ensisijaisesti ihmisten koulutustaso ja "riittävä" taloudellinen hyvinvointi joka mahdollistaa uskonnollisista yhteisöistä riippumattoman sekulaarisen "olemassaolon".
Molempia tarvitaan, kuten USA osoittaa. USA onkin hieman "kummallinen" tapaus. Yhdysvallat on yhteiskuntana "pikkukaupunkien" suurvalta. Pienissä kaupungeissa elämä pyörii pienissä piireissä ja uskonnollisilla yhteisöillä on niissä erittäin merkittävä yhteiskunnallinen ja poliittinen vaikutusasema.
Useat sekulaarisista Eurooppalaisista sanoo olevansa "kulttuurikristittyjä", kuten Richard Dawkinskin sanoo olevansa.
- DiinaK.
Ihminen on uskonnollinen eläin.
Se uskoo mitä ihmeellisimpiin asioihin. Kaikkien uskontojen edustajia on jossain päin maailmaa silloin tällöin aina vainottu. Minusta asia todistaa sen, että ihmisellä on kova tarve uskoa johonkin ja se, että uskoo johonkin, niin ei tee kyseisestä asiasta totta, koska aina joku uskoo jotain päinvastaista, jolloin ne kumoaisivat toisensa. - Apo-Calypso
Vielä toinen juttu...
"Voisiko kristinuskon säilymistä voimakkaista vainoista n 200-luvun roomassa pitää todisteena sen totuudesta? "
Ei. Moniakin uskontoja on vainottu ja vainotaan nykyisinkin erityisesti muiden valtauskontojen alueilla. Uskonnot ovat vallankäytön välineitä, ja silloin *muiden* uskontojen kannattajien vainoamine on ainoastaan vallankäyttöä. - ...
"Voisiko kristinuskon säilymistä voimakkaista vainoista n 200-luvun roomassa pitää todisteena sen totuudesta?"
Ei. Se on vain osoitus ihmisten itsepäisyydestä ja uskonnollisuudesta. Miten se edes voisi todistaa mitään uskon totuudellisuudesta?
"Tuntuu jotenkin täysin ihmisluonnon vastaiselta pitää uppiniskaisesti kiinni jostain epätodesta kuoleman vaaran aiheuttajasta."
Jaa-a. Siinä tapauksessa varmaan kaikki muutkin uskonnot, jonka edustajat ovat valmiit kuolemaan uskonsa puolesta ovat yhtä totta, vai mitä? Ja kaikki sellaiset ei-uskonnolliset aatteet myös. Kun yksi on valmis kuolemaan neuvostokommunismin ja toinen amerikkalaiskapitalismin puolesta, kuka on enemmän oikeassa?
Kumma kyllä, kaikkein valmiimpia kuolemaan näyttävät olevan sellaisten uskomusten edustajat, jotka eivät pysty näyttämään uskomustaan toisia uskomuksia paremmiksi. Uskon puolesta kuollaan kyllä, tiedon puolesta ei.
"hyvin mahdollisesti se voisi indikoida myös kristinuskon olevan totta."
Millä perusteella? Yritätkö väittää, etteivät ihmiset pysty uskomaan epätosiin asioihin? Valitettavasti todisteet osoittavat väitteesi olevan väärä: ihmiset voivat uskoa vakaasti asioihin, jotka ovat ilmiselvästi päin mäntyä.
"Tuskin kukaan olisi valmis marttyrikuolemaan ko teorian puolesta."
Suostuisiko kukaan marttyyrikuolemaan painovoimateorian puolesta? Tai soluteorian tai atomiteorian puolesta? Tai teorian, jonka mukaan siittiön ja munasolun yhtyminen johtaa alkion ja lopulta kokonaisen ihmisen kehittymiseen? Mitä ihmettä teorian puolesta kuoleminen muka voisi muuttaa?
"Miksiköhän uskon puolesta ollaan?"
Hyvä kysymys sinänsä. Mutta eikös tämä marttyyrihakuisuuden puute nimenomaan osoita, ettei tieteellinen teoria ole uskonto?
"Vai liittyykö marttyyriyteen todellinen tieto elävästä Jumalasta?"
Silloin sopii kysyä, miksi esimerkiksi ateistinen buddhisti ryhtyy marttyyriksi. - AteistinPainajainen
...marttyyreistä lukiessa, tuli vain taas niin varma olo itselle Totuudesta. Kenties sain häivähdyksen siitä tunteesta joka heillä on aikanaan ollut.
Olen pitkään ymmärtänyt, ettei henkilökohtaisia kokemuksia voi käyttää todisteena Jumalasta, mutta vielä on välillä vaikea erottaa, mikä on puhtaasti subjektiivinen kokemus ja mikä ei.
Varsinkin kun esimerkiksi lukee jotain ja silloin tulee tämä tunne jota kutsun varmuudeksi Jumalasta. Helposti rupeaa ajattelemaan, että kun "alistaa" toisen samalle tekstille, niin hän väistämättä kokee saman. No ei se niin mene.
Mutta pyydän kuitenkin. Pysähtykää ihan hetkeksi ihan oikeasti, miettimään marttyyriutta. Monelle siitä tulee tietenkin mieleen vain ikäviä kuvia julmasti kuolevasta ihmisestä, mutta kokeilkaa visualisoida sitä toisella tavalla. Positiivisessa valossa, ja miettikää sitä uskon lujuutta mitä tuollainen teko vaatii. (siis ei mikään itsemurhapommi, vaan uskostaan kiinni pitäminen kuoleman uhan alla) Ei tarvitse siis varsinaista kuolemaa miettiä, vaan ainoastaan sen uhkaa.
Eikö herätä mitään tunteita?
Ehkä yritän taas prässätä subjektiivista kokemustani muille.- Apo-Calypso
Ei marttyyriys välttämättä edes liity uskontoon.
Monet ovat tehneet "demonstraatio"-itsemurhan poliittisena protestina.
Esimerkkeinä mm. Jan Palach Tsekkoslovakiassa v. 1969 ja Buddhalaismunkit Saigonissa v. 1963-1965 protestina silloista hallintoa vastaan. - polio
"Positiivisessa valossa, ja miettikää sitä uskon lujuutta mitä tuollainen teko vaatii."
Kyllähän se uskon lujuuttaa vaatii.
Asian voisi rinnastaa myös mielipidevankeihin:
Samalla tavallahan myös suomalaisten totaalikieltäytyjien periaatteita yhä koetellaan. Jos kieltäydyt tappamisen harjoittelusta sinut laitetaan vankilaan 6 kuukaudeksi raiskaajien ja murhaajien sekaan. Mikä on ainoa rikos? Se, ettei halua oppia ampumaan vihollista, asentamaa miinaa maahan, johon sodassa joku siviili astuu tms.
Mitä tunteita tämä sinussa herättää: http://www.timovirtala.net/wp-content/uploads/2007/08/Tianasquare.jpg - AteistinPainajainen
polio kirjoitti:
"Positiivisessa valossa, ja miettikää sitä uskon lujuutta mitä tuollainen teko vaatii."
Kyllähän se uskon lujuuttaa vaatii.
Asian voisi rinnastaa myös mielipidevankeihin:
Samalla tavallahan myös suomalaisten totaalikieltäytyjien periaatteita yhä koetellaan. Jos kieltäydyt tappamisen harjoittelusta sinut laitetaan vankilaan 6 kuukaudeksi raiskaajien ja murhaajien sekaan. Mikä on ainoa rikos? Se, ettei halua oppia ampumaan vihollista, asentamaa miinaa maahan, johon sodassa joku siviili astuu tms.
Mitä tunteita tämä sinussa herättää: http://www.timovirtala.net/wp-content/uploads/2007/08/Tianasquare.jpgtuo liittyy vielä vähemmän kreationismiin, kuin minun alkuperäinen kysymykseni.
Onko kuva taivaallisenrauhan aukiolta?
Minunkin mielestäni pakollisen asepalvelun saisi lakkauttaa. Mutta eikös tämä kuitenkin mene jo niin ohi aiheen, että siitä pitäisi keskustella jonkun toisen otsikon alla?
Kiitos kuitenkin kun annoit edes hetkeksi jotain muuta ajateltavaa kuin uskonasiat. Alkaa työt kärsimään kun koko ajan nyt yhtäkkiä uskoani mietin. - Apo-Calypso
AteistinPainajainen kirjoitti:
tuo liittyy vielä vähemmän kreationismiin, kuin minun alkuperäinen kysymykseni.
Onko kuva taivaallisenrauhan aukiolta?
Minunkin mielestäni pakollisen asepalvelun saisi lakkauttaa. Mutta eikös tämä kuitenkin mene jo niin ohi aiheen, että siitä pitäisi keskustella jonkun toisen otsikon alla?
Kiitos kuitenkin kun annoit edes hetkeksi jotain muuta ajateltavaa kuin uskonasiat. Alkaa työt kärsimään kun koko ajan nyt yhtäkkiä uskoani mietin.Meni hieman skoopin ohi, mutta ei kovin paljon.
Pointti on lähinnä se, että ihmisestä voi tulla itsetuhoa hakeva marttyyri muunkin kuin uskonnollisen aatteen vuoksi, jolloin tuo marttyyriys tulkitaan vastalauseena vallanpitäjiä vastaan pikemmin kuin marttyyriytenä aatteen puolesta. - tuskanparahdus
Tuskinpa kukaan on valmis kuolemaan "evoluutiomarttyyrina".
Pointti on yksinkertaisesti siinä, että koiranputken pukkaaminen ei kuulosta läheskään yhtä huballe kun paratiisissa peuhaaminen 70 neitsyen kanssa.
Uskonnot joko houkuttelevat uusia jäseniä erilaisilla _hyvin todennäköisesti_ tyhjillä lupauksilla. Toinen, mielestäni vielä moraalittomampi keino, on sitten pelottelu. - AteistinPainajainen
polio kirjoitti:
"Positiivisessa valossa, ja miettikää sitä uskon lujuutta mitä tuollainen teko vaatii."
Kyllähän se uskon lujuuttaa vaatii.
Asian voisi rinnastaa myös mielipidevankeihin:
Samalla tavallahan myös suomalaisten totaalikieltäytyjien periaatteita yhä koetellaan. Jos kieltäydyt tappamisen harjoittelusta sinut laitetaan vankilaan 6 kuukaudeksi raiskaajien ja murhaajien sekaan. Mikä on ainoa rikos? Se, ettei halua oppia ampumaan vihollista, asentamaa miinaa maahan, johon sodassa joku siviili astuu tms.
Mitä tunteita tämä sinussa herättää: http://www.timovirtala.net/wp-content/uploads/2007/08/Tianasquare.jpgniin, totta eihän tuo sinänsä ohi aiheen ollutkaan. Olin vain niin uskonnollisen marttyyriyden lumoissa, etten osannut rinnastaa asioita.
Niin siis, todella hyvä pointti itse-asiassa. Muiden asioiden puolesta marttyyrius ei herätä minussa vastaavaa tunnetta kuin uskon marttyyrien kohdalla, joten ymmärrän, että turha yrittää tätä kautta vakuuttaa sekularisteja (onko tuolle parempaa sanaa?). Tuskin heistä uskonnollinen marttyyrius tuntuu sen ihmeellisemmältä kuin minusta, esim tuo taivaallisen rauhan marttyyrius.
Eli yritin todistaa Jumalaa subjektiivisella kokemuksella. Sori - - Günther -
tuskanparahdus kirjoitti:
Tuskinpa kukaan on valmis kuolemaan "evoluutiomarttyyrina".
Pointti on yksinkertaisesti siinä, että koiranputken pukkaaminen ei kuulosta läheskään yhtä huballe kun paratiisissa peuhaaminen 70 neitsyen kanssa.
Uskonnot joko houkuttelevat uusia jäseniä erilaisilla _hyvin todennäköisesti_ tyhjillä lupauksilla. Toinen, mielestäni vielä moraalittomampi keino, on sitten pelottelu.Kuinka pitkään iäisyydessä nuo neitsyet pysyy neitsyinä? Onko taattua että neitsyet ei ole neitojen sijaan marttyyrinä ja neitsyenä kuolleita nuoria miehiä?
- asdasdf
AteistinPainajainen kirjoitti:
niin, totta eihän tuo sinänsä ohi aiheen ollutkaan. Olin vain niin uskonnollisen marttyyriyden lumoissa, etten osannut rinnastaa asioita.
Niin siis, todella hyvä pointti itse-asiassa. Muiden asioiden puolesta marttyyrius ei herätä minussa vastaavaa tunnetta kuin uskon marttyyrien kohdalla, joten ymmärrän, että turha yrittää tätä kautta vakuuttaa sekularisteja (onko tuolle parempaa sanaa?). Tuskin heistä uskonnollinen marttyyrius tuntuu sen ihmeellisemmältä kuin minusta, esim tuo taivaallisen rauhan marttyyrius.
Eli yritin todistaa Jumalaa subjektiivisella kokemuksella. SoriNostan hattua niille uskovaisille jotka kieltäytyvät asepalveluksesta. Näin tekevät mm. Jehovat. He uskaltavat olla marttyyreja eivätkä lipsu Raamatun opeista.
Minusta sellaiset uskovaiset jotka käyvät intin ovat todella kaukana vanhurskaudesta. En myöskään näe sotilaspastorien toiminnassa mielekkyyttä.
On turhaa sananhelinää puhua marttyyriydestä jos ei uskalla olla rehellisesti uskonsa mukaisesti. - tuskanparahdus
- Günther - kirjoitti:
Kuinka pitkään iäisyydessä nuo neitsyet pysyy neitsyinä? Onko taattua että neitsyet ei ole neitojen sijaan marttyyrinä ja neitsyenä kuolleita nuoria miehiä?
Eikä sitä tiedä kukaan muukaan.
Toivottavasti joku, joka nämä liirumlaarumit _kuvittelee_ tietävänsä vastaa jotain.
Minä kun uskon vain ja ainoastaan pukkaavani sitä koiranputkea..
- juutas.
Mitäköhän oikeastaan halusit kysyä?
"Voisiko kristinuskon säilymistä voimakkaista vainoista n 200-luvun roomassa pitää todisteena sen totuudesta? "
"Miksiköhän uskon puolesta ollaan valmiita kuolemaan? Onko se vain lapsuudesta asti jatketun ehdollistamisen (itsemurhapommittajat) tulosta? Vai liittyykö marttyyriyteen todellinen tieto elävästä Jumalasta?"
- No ajattelepa itse. Kummasta mielestäsi esimerkiksi al Qaidan heppujen toiminta todistaa?
Entäpä todistaako oma harhailusi kesken lauseen muuttuvien kysymyksien kanssa Jahve-jumalan olemassaolosta, vaiko jostain muusta? - alkuperä
se vasta onkin varsinainen lainatavarasekamelska, ja jesse lienee keksitty poliittisista syistä, olemaan.
"Uudehkoja tutkimuksia Jeesus-uskon ja muinaisen pakanuuden välisestä yhteydestä sekä Jeesuksen historiallisuudesta."
On syytä huomioida, että viime aikoina on noussut vakavasti otettavia tutkimuksia, joissa ei pidetä Jeesusta enää historiallisena henkilönä, joten enää ei vallitse sellainen tilanne, jossa "kaikki tutkijat yksimielisesti" pitäisivät Jeesusta varmuudella historiallisena henkilönä.
Kristikunnan alkuperän ymmärtämisen kannalta uusilla vakuuttavasti perustelluilla tutkimuksilla on hyvin merkittävä vaikutus. Alla esittelyjä kyseisistä Jeesuksen historiallisuutta kyseenalaistaneista tutkimuksista. Agnostisismi (eli ei tietoa) voi olla perustelluin kanta Jeesuksen historiallisuutta ja hänen opetuksiensa sisältöä kohtaan.
1. Timothy Freke & Peter Gandy: The Jesus Mysteries: Was the 'original Jesus' a Pagan god? Acacia Press, 1999. (Arvio tutkimuksesta ja sen saamaa palautetta)
Tämän teoksen mukaan Jeesus ei ole edes historiallinen henkilö, vaan rakentaen vahvasti Nag Hammadin gnostilaisten evankeliumien perustalle tekijät päättelevät, että Jeesus-usko on synkretistinen gnostikkojen uudelleentulkinta pakanallista "jumalanmiehistä" (godman). Osiris, Dionysus, Attis ja Mithra ovat kaikki ilmentymiä yhdestä kultista, jossa on kuoleva ja kuolleista nouseva "jumalanmies". Kirjan tekijät käyttävät siitä nimitystä Osiris-Dionysos.
Literalistinen "oikeaoppinen" kristinusko ei ollut gnostilaisen kristillisyyden edeltäjä, vaan se on myöhemmin kehittynyt, ja se kirjoitti historiaa uusiksi saadakseen literaalin (kirjaimellisesti tekstejä tulkitsevan) kristillisyyden näyttämään gnostilaisuutta vanhemmalta. Kristinusko on kirjan tutkijoiden mukaan juutalaistettu versio pakanallisista mysteeriuskonnoista.
2. Tom Harpur: The Pagan Christ; Recovering the Lost Light, Thomas Allen, 2004. (Harpurin ja hänen tutkimuksensa kuvaus )
Tutkimuksen mukaan, viitaten sellaisiin oppineisiin kuten Alvin Boyd Kuhn, kristinuskon keskeiset myytit muotoiltiin Egyptissä tuhansia vuosia ennen evankeliumien kirjoittamista. Harpur kiinnittää huomiota egyptiläiseen Horus-jumalaan, jonka ihmeellisen syntymän sanansaattajana oli tähti itäisellä taivaalla, ja joka kastettiin kastajan toimesta, joka myöhemmin mestattiin (vrt. Johannes Kastaja).
Horuksella oli 12 opetuslasta, hän käveli veden päällä, ajoi pois demoneita, paransi sairaan, kirkastui vuorella, ristiinnaulittiin kahden varkaan väliin, haudattiin kallioluolaan ja nousi kuolleista ja lisäksi Horus tunnettiin nimellä KRST tai "se, joka on voideltu" (juutalaisten "messias" ja kreikan Kristus tarkoittavat "voideltua").
Horus oli myös hyvä paimen, jumalan karitsa, elämän leipä, ihmisen poika, Sana ja kalastaja. Harpurin mukaan Horus-myyttiä ei koskaan tarkoitettu kirjaimellisesti otettavaksi ylimaallisesta olennosta nimeltä Horus.
Horus on symboli ihmisyydelle itselleen. Edustaessaan sekä meidän (kuten gnostilaisuudessa ajatellaan) jumalallista että inhimillistä puoltamme Horus on jokamies ja jokanainen. Horuksen tarina on ihmisen tietoisuuden gnostilainen tarina.
Legenda Horuksesta nousee pinnalle uudestaan myöhempien vapahtajien/pelastajien myyteissä, kuten Tammuz, Adonis, Mithra, Dionysos, Krishna ja Buddha. Purkamalla palasiksi todisteet historiallisesta Jeesuksesta Harpur tukee väitettään siitä, että Jeesus-kertomus on yksinkertaisesti vain yksi muunnelma tästä arkkityyppisestä usein ja useissa uskonnoissa toistuneesta teemasta.
Tom Harpur on eräs kunnioitetuimpia ja tunnetuimpia Kanadan kristillisistä ajattelijoista. Hän on entinen anglikaanisen kirkon pappi ja hän on toiminut Uuden testamentin professorina Toronton yliopistossa 1964-1971.
3. Robert M. Price: Deconstructing Jesus, 2001
Pricen (tutkimustyöhön perustuva) väite on, että on hyvä syy uskoa, että Jeesus ei ole koskaan ollut olemassa historiallisena hahmona ja että vastuuntuntoisten historiantutkijoiden täytyy jäädä agnostikoiksi "historian Jeesuksesta" ja siitä mitä hän edusti. Robert M. Price on raamatullisen kritisismin ("professor of biblical criticism") professori Center for Inquiry Institutessa sekä Society of Biblical Literaturen ja Jeesus Seminaarin jäsen.
4. Earl Doherty: The Jesus Puzzle: Did Christianity Begin with a Mythical Christ? Challenging the Existence of an Historical Jesus, 2000.
Dohertyn tekemien tutkimuksien mukaan Jeesus ei ole historiallinen, vaan myyttinen henkilö, ja kristinusko alkoi mystisestä juutalaisesta lahkosta.
5. Dennis R. MacDonald: The Homeric Epics and the Gospel of Mark (Yale University), 2000
"Jokaisen kristinuskosta kiinnostuneen pitäisi lukea tämä kirja" ja sen shokeeraavat teesit Markuksen evankeliumista, sillä kirja tulee tekemään usean kirjaa kommentoineen tutkijan mukaan vallankumouksen evankeliumien tutkimisessa ja vaikuttamaan syvällisesti kristikunnan alkuperän ymmärtämiseen.
lähde: http://www.kulttuurihistoria.argumentti.fi/raamatun_kristinuskon_muinaiset_juuret.php?id=24
Eli tutkimukset jatkuvat vielä pitkään ennen kuin likikään aletaan puhumaan joistain todisteista.
-evvk-- fsadfdsaf
Tom Harpur on ainakin vitsi akateemisissä piireissä, hänen lähteensä ovat hänen itsensä keksimiä.
Horus yms. jutut ovat myös täyttä skeidaa ja historian / mytologian vääristelyä. Yksikään OIKEA egyptologi ei allekirjoita mitään hänen väitteistään.
Eräs t-asema lähetti hänen lähteensä tarkistettavaksi 20:lle johtavalle egyptologille, ei onnistunut, he eivät olleet kuulleetkaan niistä.
Esim Horus ei syntynyt 25.12. vaan 1.1., ei kuollut ristillä, omasi isän ja äidin, hänellä ei ollut 12:sta opetuslasta, vaan 16 seppää.
Samat höpö höpö tekstit on esitetty myös dionysoksesta, mistarasta ja krisnasta.
Kaikki noiden historia hyvin tunnettua, on sääli että tuollaiset höpö höpö kaverit saavat ihmisä uskonaan uudeleen kirjoittamaansa historiaan.
Harmi että hän ei ottanut esimerkikseen Väinämöistä. Väinämöisen tarinan uudelleen kirjoitus ei olisi "toivottavasti" mennyt läpi suomessa.
- sanasepi
En tiedä kuinka pahasti kristittyjä todellisuudessa vainottiin 200-luvun Roomassa.
Eiköhän syy vainoihin löytynyt siitä uhasta jonka kristinusko muodosti hallitsijoille ja hallinnolle. Eikä sitä uhkaa ilmeisesti ihan syyttä pelättykään, kuten olemme saaneet todeta.
Uskovaiset ovat aina olleet ahneita sekä vallalle että mammonalle, vaikka raamattu ehkä toisin opettaa.
Keisari Nero poltti Rooman slummikorttelit ja hänen kerrotaan käyttäneen apunaan kiihkoilijoita,nuoria kristittyjä miehiä, jotka olivat kyllääntyneet Rooman slummeissa vietettyyn paheelliseen elämään.
Nero muisti polttamisen jälkeen osoittaa syylliset ja kristittyjä teurastettiin amfiteattereissa ja muissa julkisissa paikoissa.>Eiköhän syy vainoihin löytynyt siitä uhasta jonka kristinusko muodosti hallitsijoille ja hallinnolle.
Syy kristittyjen vainoamiseen Rooman valtakunnassa ei ollut suoranaisesti heidän uskontonsa, vaan se, että kristityt kieltäytyvät palvomasta keisaria jumalana. Käytännössä tämä tarkoitti uhritoimituksista kieltäytymistä. Yleisesti Rooma ei alamaistensa uskonnollisista vakaumuksista erityisemmin välittänyt.
Kun vainot olivat voimissaan, ne olivat ajoittain julmiakin, mutta pari asiaa lienee hyvä tajuta. Ensiksikin vainot olivat usein paikallisia, ja niiden rajuus oli viime kädessä kiinni kulloisenkin keisarin päähänpistoista. Toiseksi vaikka Rooma olikin suurvalta, sen väkivaltakoneisto oli loppujen lopuksi nykymittapuulla jotakuinkin olematon. Ainakaan tasavallan ajalla ei valtakunnassa ollut minkäänlaisia poliisijoukkoja, joten rangaistusten välttäminen onnistui yksinkertaisesti pakenemalla. En tiedä, oliko keisariajalla jotain poliisin tapaista, mutta eiköhän muutto pois suurista keskuksista ollut edelleen toimiva keino välttää teloitus. Valtiolla ei ollut yksinkertaisesti keinoja etsiä pientä ihmisjoukkoa syrjäisiltä seuduilta.
Jos kristittyjä vainottiin antiikin aikaan, he ovat kyllä myöhempinä vuosisatoina osoittaneet, että kyllä muulla tavalla uskovien ja yleensä eri tavalla ajattelevien piinaaminen onnistuu heiltäkin. Ihminen kykenee julmuuteen, vaikka hän kävisikin joka sunnuntai kuuntelemassa saarnaa laupeudesta ja anteeksiannosta.
- Anteeksi että ajattelen
"Oikeastaan kysymykseni näköjään muuttuu tässä kirjoitellessa. Miksiköhän uskon puolesta ollaan valmiita kuolemaan? Onko se vain lapsuudesta asti jatketun ehdollistamisen (itsemurhapommittajat) tulosta? Vai liittyykö marttyyriyteen todellinen tieto elävästä Jumalasta?"
Jos uskonsa puolesta kuolemista pidetään todisteena siitä, että henkilö on todiste siitä, että hänen uskonsa ainoaan oikeaan Jumalaan on totta, niin silloin noita ainoita oikeita jumalia on maailmassa aika monta - kristityilläkin niitä on useampia, sillä niin erilaisten kristittyjen jumalkäsitysten puolesta on oltu valmiita kuolemaan.
Ja joka päivä shiiat ja sunnit kuolevat vähän erilaisen Allahin puolesta. - Mr.K.A.T.
..oltin valmiit kärsimään ja kuolemaan.
Yksi uhrautuja oli scifin "1984" kirjoittaja George Orwell, joka kommunistina matkusti Espanjan sisällisotaan osallistuakseen ja siis henkensä kaupalla.
Toiset suomalaiset kommunistit kehui sodan jälkeen miten Valtiollisen poliisin kidutuskaan (tuskallinen pamputus jalkapohjiin) ei saanut heitä kääntymään ja avautumaan.. - kuolemaan valmis
jos juotuisin valitsemaan, että alkaisinko uskomaan Jumalaan vai tulisinko tapetuksi mahdollisimman kivuliaalla, raa'alla tavalla ja säilyttäen uskoni evoluutioteoriaan, tulisin paljon mieluummin tapetuksi kuin alkaisin uskoa Jumalaan.
- asianharrastaja
..niin logiikkasi on näyttää kummalliselta.
Evoluutioteoria ei ole uskonkappale, vaan tieteellinen teoria. Sellaiset eivät tarvitse uskovaisia, vaan pikemminkin kehittäviä kriitikkoja. Teoria ei hyödy marttyyrikuolemista eivätkä ne lisää sen totuusarvoa.
En siis ymmärrä kannanottoasi. Galilei teki toisin; myönsi pakon edessä urputtaen eikä todellisuudessa luopunut käsityksistään. - kuolemaan valmis
asianharrastaja kirjoitti:
..niin logiikkasi on näyttää kummalliselta.
Evoluutioteoria ei ole uskonkappale, vaan tieteellinen teoria. Sellaiset eivät tarvitse uskovaisia, vaan pikemminkin kehittäviä kriitikkoja. Teoria ei hyödy marttyyrikuolemista eivätkä ne lisää sen totuusarvoa.
En siis ymmärrä kannanottoasi. Galilei teki toisin; myönsi pakon edessä urputtaen eikä todellisuudessa luopunut käsityksistään.Ennemmin kuolisin kuin taipuisin valehtelemaan uskovani johonkin, mihin en usko, jos olisi pakko valita näiden kahden vaihtoehdon väliltä. tuskin kuolemallani olisi suurta merkitystä, mutta ennemmin päättäisin elämäni kuin kärsisin jatkuvasta vitutuksesta juotuessani tunnustamaan Jumalan olemassaoloa.
Galileoakin arvostaisin vielä enemmän, jos hänkään ei olisi pakon edessä antanut periksi, vaan olisi ennemmin kuollut teorioidensa puolesta. Ja en minä sinun ymmärrystä tarvitse.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391679En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271578Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly131373Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3411339Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681265- 81051
- 121028
- 20939
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7931- 71846