Miksi vain suoritusta tai näytöstä???

Tanssin kaipuu

Miksi tanssi-illat ovat menneet vain suoritusilloiksi tai näytösten esittämiseen, tavallinen enemmistö saa seurata vain vierestä. Jos asiaan ei tapahdu pikaista muutosta, on aivan turha avata uusia tanssikeskuksia tai paikkoja. Ei noita hyppelijöitä ainakaan vielä ole tarpeeksi pitämään tanssipaikkoja pystyssä. Juovatkin vain kahvin ja vissyn,-eikä muuta tuloa järjestäjälle tuo! Havahtukaa järjestäjät, kenelle Teidän kannatta näitä iltoja järjestää!,-kyllä teidän pitäisi kassatuloissa se huomata. On aivan turha tavallisille tanssijoille itkeä, että ei käy tarpeeksi väkeä jos nuo koikkelehtijat saavat vapaasti mesuta paikoissanne! HERÄTKÄÄ jo havahtumaan mikä tilanne on!!!

65

9196

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vain?

      Hih, miksi tavallinen enemmistö ei itse sitten muka tanssi vaan seuraa vierestä? Pitäisikö järjestysmiesten pamputtaa ja potkia pihalle kaikki jotka tanssivat muuten kuin kävelyaskelilla? Vaihtoaskelkin olisi siinä ja siinä kintaalla etteikö sillä lennetä pihalle puhumattakaan polkasta, jenkasta tai valssista. ;)

      • Tanssin kaipuu

        ...KYLLÄ, pilkata Te kyllä osaatte, sen saattoi arvata, mutta kyllä realiteetit järjestäjien pitäisi nähdä. Katsokaa kassoja ja suuren yleisön reaktioita!!!, tehkää siitä päätelmänne, muuta ei voi todeta.


      • no ei sentään
        Tanssin kaipuu kirjoitti:

        ...KYLLÄ, pilkata Te kyllä osaatte, sen saattoi arvata, mutta kyllä realiteetit järjestäjien pitäisi nähdä. Katsokaa kassoja ja suuren yleisön reaktioita!!!, tehkää siitä päätelmänne, muuta ei voi todeta.

        Tarkoitukseni ei ollut pilkata vaan maalailin humoristisesti vaan kuvaa siitä miten tuo toivomasi asia saataisiin aikaan. Siis oikeasti miten muutoin voit estää ihmisiä tanssimasta sillä tyylillä kuin he haluavat?

        Enkä vieläkään ymmärrä estääkö joku tanssityyli muiden ihmisten tanssimisen?

        Kassoihin ei minulla ole mahdollista kurkistaa - aika paljon rahaa olen kuitenkin vuosien mittaan niihin kiikuttanut - että niissä talkoissa mukana siis itsekin!


      • Suuren yleisön hiljainen ääni
        Tanssin kaipuu kirjoitti:

        ...KYLLÄ, pilkata Te kyllä osaatte, sen saattoi arvata, mutta kyllä realiteetit järjestäjien pitäisi nähdä. Katsokaa kassoja ja suuren yleisön reaktioita!!!, tehkää siitä päätelmänne, muuta ei voi todeta.

        yleisöä edes olisi tanssipaikoilla, jos tanssi näivetettäisiin jollekin mummonaikaiselle valssi/humppa/tango-tasolle. Mummot ja papat siellä kävisivät niin kauan kuin kunto kestää ja järjestäjien rahakukkaro. Nuoria olisi turha havitella tanssiharrastusta jatkamaan. Iskelmämusiikki ei vetoa nuoriin. Ainoastaan uudet tanssikuviot ja tanssilajit saavat nuoret kiinnostumaan myös tästä musiikinlajista.

        Vaikka itse olet olevinasi suuren yleisön edustaja, luulen että yleisöäänestyksessä huomattavasti suvaitsevammat mielipiteet voittaisivat. Ovatpa jotkut tulleet pelkästään toisten tanssia katsomaan, kun eivät itse osaa tanssia. Myös katselemalla oppijoita on paljon.

        Kun kerran arvostelit tanssijoita, etteivät edes käytä alkoholia, niin luulisi ravintolatanssien miellyttävän sinua. Siellä juodaan viinaa ja tanssitaidolla ei ole niin kauhean paljon väliä. Mikset käy siellä? Miksi käyt paikoissa joissa ollaan raittiita ja joissa on paljon osaavia tanssijoita? Ei tanssilavoista minun mielestäni tarvitse kaljakapakoita tehdä. Niitä on jo ihan tarpeeksi.


    • einen

      Kellä tanssinjärjestäjällä riittäisi rohkeus pitää ensi kesänä, joka lauantaina teematanssit. Teemana perinteiset lavatanssit. Kaikki kädenalitanssiminen olisi yksiselitteisesti kielletty. Hyvin markkinoituna ja hyvillä bändeillä ja lopputulos voisi olla todellinen menestys.

      Toinen vaihtoehto olisi että joku merkittävä tanssipaikka jarjestäisi salin jollain tapaa kahteen osaan. Toisella puolella kädenalit ja toisella puolella perinteiset. Kumallekkin puolelle omat hakurivit. Jos ei esim kädenalipuolella ole hakua/haettavia voisi siirtyä perinteisen puolelle.

      • Silti kädenalituspuolelle

        Perinteisen tyylin loosissa taitaisi tädeillä olla enemmän vientiä. Iso osa naisista näet hallitsee kaikki tanssit ja siirtyisi kädenaliloosiin. Varsinkin nuoret naiset.

        Miehillä taas on keskimäärin huonompi tanssitaito kuin naisilla ja heitä olisi siten perinteisen tanssityylin puolella enemmän kuin naisia. Tältä osin ajatus on kyllä ihan kannatettava.
        Jos mies ei osaa tanssia, voi unohtaa nuoret tytöt. Vanhemmillakin naisilla olisi taas vientiä:)


      • Vanha Laahustaja
        Silti kädenalituspuolelle kirjoitti:

        Perinteisen tyylin loosissa taitaisi tädeillä olla enemmän vientiä. Iso osa naisista näet hallitsee kaikki tanssit ja siirtyisi kädenaliloosiin. Varsinkin nuoret naiset.

        Miehillä taas on keskimäärin huonompi tanssitaito kuin naisilla ja heitä olisi siten perinteisen tanssityylin puolella enemmän kuin naisia. Tältä osin ajatus on kyllä ihan kannatettava.
        Jos mies ei osaa tanssia, voi unohtaa nuoret tytöt. Vanhemmillakin naisilla olisi taas vientiä:)

        Jo vuosia olen huomannut sen että nimenomaan vanhemmat naiset esittävät toiveen kädenalittelun suuntaan. Juuri siitä johtuen minkä esitit.

        Jopa yllättävänkin usein vanhemmat naiset valittavat juuri sitä, kun eivät pääse tanssimaan haluamallaan tavalla, eli fuskua ja jiveä - edes saadakseen vaihtelua tanssiin. Tämä johtuu juuri siitä että naisten tanssitaito on selkeästi miesten taitoa parempi. Vanhoja rokkareita miehissä on, mutta heillä on usein vakiotanssitettavat ja suurin osa vanhemmista naisista joutuukin tyytymään perusfoksiin, vaikka fuskuun olisi taitoa ja halua. Ja hyviä rokkareita vanhemmissa naisissa on yllättävänkin paljon, kun vaan miehet uskaltaisivat rokata enemmän. Kyllä miehissäkin jonkin verran taitoa on mutta kun tanssivat niitä menobiisejä ainoastaan tuttujen kanssa.


      • kilpasalsa
        Silti kädenalituspuolelle kirjoitti:

        Perinteisen tyylin loosissa taitaisi tädeillä olla enemmän vientiä. Iso osa naisista näet hallitsee kaikki tanssit ja siirtyisi kädenaliloosiin. Varsinkin nuoret naiset.

        Miehillä taas on keskimäärin huonompi tanssitaito kuin naisilla ja heitä olisi siten perinteisen tanssityylin puolella enemmän kuin naisia. Tältä osin ajatus on kyllä ihan kannatettava.
        Jos mies ei osaa tanssia, voi unohtaa nuoret tytöt. Vanhemmillakin naisilla olisi taas vientiä:)

        Minusta olisi kovin vaikeaa tanssittaa naista joka hallitsee tanssia.

        Vastoin yleistä luuloa, suuri osa meistä keski-ikäisistä miehistä ei halua nöyryyttää itseään hakemalla pikkulikkoja.

        Toivotan puolestani erittäin tervetulleeksi lavoille kaikki aloittelevat 30v ja siitä ylöspäin olevat naiset.

        voisin kuvitella että nainen joka on käynyt koulut, on työuraa ja on kenties jo lapsia, ei välttämättä heti innostu nykyisenkaltaisesta helikopterihelvetistä.

        Tällainen tulokas voisi mennä "perinneriviin" ja odottaa hakijalta miellyttävää paritanssia ilman ympärillä riehuvaa sirkusta.

        Taitojen kasvaessa voi sitten siirtyä HK-puolelle(helikopteri). samoin HK-miehet voisivat perinnepuolella saada aivan uuden potkun tanssiuralleen, nimittäin nämä nuoremmat, menetetyt HK-sukupolvet eivä edes tarkkaan tiedä mitä on hyvä lavatanssi.


      • pidot paranee
        kilpasalsa kirjoitti:

        Minusta olisi kovin vaikeaa tanssittaa naista joka hallitsee tanssia.

        Vastoin yleistä luuloa, suuri osa meistä keski-ikäisistä miehistä ei halua nöyryyttää itseään hakemalla pikkulikkoja.

        Toivotan puolestani erittäin tervetulleeksi lavoille kaikki aloittelevat 30v ja siitä ylöspäin olevat naiset.

        voisin kuvitella että nainen joka on käynyt koulut, on työuraa ja on kenties jo lapsia, ei välttämättä heti innostu nykyisenkaltaisesta helikopterihelvetistä.

        Tällainen tulokas voisi mennä "perinneriviin" ja odottaa hakijalta miellyttävää paritanssia ilman ympärillä riehuvaa sirkusta.

        Taitojen kasvaessa voi sitten siirtyä HK-puolelle(helikopteri). samoin HK-miehet voisivat perinnepuolella saada aivan uuden potkun tanssiuralleen, nimittäin nämä nuoremmat, menetetyt HK-sukupolvet eivä edes tarkkaan tiedä mitä on hyvä lavatanssi.

        Haen aina lähekkäin tanssittaviin tansseihin niitä parjattuja HK-naisia. Niistä löytyy suurimmalla todennäköisyydellä myös parhaat lähekkäintanssitettavat. Siitä perinnetanssirivistä kun löytyy vain niitä kävelijöitä ja "hyviä viejiä". Varsinkin tangon taitajat löytyy HK-rivistä, mutta muutenkin hyvät seuraajat. Jos perinnetanssiryhmästä löytyy hyviä tangon tanssijoita, niin ne ovat poikkeuksetta myös HK-jengiä. Ainuttakaan HK tanssijaa en tunne, kenen kanssa nautittava lähekkäin tanssiminen ei olisi mahdollista. Mutta hankalia perinnetanssijoita tunnen runsaasti, kenen kanssa mikään tanssi ei ole nautittavaa.

        Yksi syy miksi kaikkia tansseja tanssivia haetaan ensisijaisesti, johtuu siitä kun halutaan karttaa suvaitsemattomia tanssijoita. Yleensä yksipuoliset ja muuten kehittymättömät, ja vain niukin naukin jollain lailla sylitanssia tanssivat tanssijat ovat niitä suvaitsemattomia. Tästä suvaitsemattomuudesta johtuen myös muut ainoastaan sylitanssia tanssivat leimautuvat täysin aiheetta suvaitsemattomiksi. Kiitos muutaman harvalukuisen suvaitsemattoman ylläpitämän suvaitsemattomuusilmapiirin. Kaiken lisäksi ilmapiirin ylläpitämisestä kärsii kaikista eniten naiset ja täysin muutaman suvaitsemattoman miehen ylläpitämän suvaitsemattomuuden takia.


      • kilpasalsa
        pidot paranee kirjoitti:

        Haen aina lähekkäin tanssittaviin tansseihin niitä parjattuja HK-naisia. Niistä löytyy suurimmalla todennäköisyydellä myös parhaat lähekkäintanssitettavat. Siitä perinnetanssirivistä kun löytyy vain niitä kävelijöitä ja "hyviä viejiä". Varsinkin tangon taitajat löytyy HK-rivistä, mutta muutenkin hyvät seuraajat. Jos perinnetanssiryhmästä löytyy hyviä tangon tanssijoita, niin ne ovat poikkeuksetta myös HK-jengiä. Ainuttakaan HK tanssijaa en tunne, kenen kanssa nautittava lähekkäin tanssiminen ei olisi mahdollista. Mutta hankalia perinnetanssijoita tunnen runsaasti, kenen kanssa mikään tanssi ei ole nautittavaa.

        Yksi syy miksi kaikkia tansseja tanssivia haetaan ensisijaisesti, johtuu siitä kun halutaan karttaa suvaitsemattomia tanssijoita. Yleensä yksipuoliset ja muuten kehittymättömät, ja vain niukin naukin jollain lailla sylitanssia tanssivat tanssijat ovat niitä suvaitsemattomia. Tästä suvaitsemattomuudesta johtuen myös muut ainoastaan sylitanssia tanssivat leimautuvat täysin aiheetta suvaitsemattomiksi. Kiitos muutaman harvalukuisen suvaitsemattoman ylläpitämän suvaitsemattomuusilmapiirin. Kaiken lisäksi ilmapiirin ylläpitämisestä kärsii kaikista eniten naiset ja täysin muutaman suvaitsemattoman miehen ylläpitämän suvaitsemattomuuden takia.

        HK-naiset ja miehet käyttävät kumipohjatossuja

        Kumipohjatossuilla ei ole mahdollista liikkuvan jalan kontrollointi lattiaa vasten. Näin ollen voimankäytön kontrollointi liikkuvan jalan ja tukijalan välillä EI ole mahdollista. Mistä seuraa ettei vartalon liikedynamiikka ole hallinnassa.

        On selvää että molemmissa HK-riveissä on jengiä jotka nauttii tekemisistään.

        Myönnän että tanssitaivas on mahdollista saavuttaa myös HK-piireissä. Niitä ihmisiä on vain kovin vähän..


      • kilpasalsa kirjoitti:

        HK-naiset ja miehet käyttävät kumipohjatossuja

        Kumipohjatossuilla ei ole mahdollista liikkuvan jalan kontrollointi lattiaa vasten. Näin ollen voimankäytön kontrollointi liikkuvan jalan ja tukijalan välillä EI ole mahdollista. Mistä seuraa ettei vartalon liikedynamiikka ole hallinnassa.

        On selvää että molemmissa HK-riveissä on jengiä jotka nauttii tekemisistään.

        Myönnän että tanssitaivas on mahdollista saavuttaa myös HK-piireissä. Niitä ihmisiä on vain kovin vähän..

        Kilpasalsa kirjoitti: "HK-naiset ja miehet käyttävät kumipohjatossuja

        Kumipohjatossuilla ei ole mahdollista liikkuvan jalan kontrollointi lattiaa vasten."

        Voiko olla mahdollista, että et tiedä noiden tarkoittamiesi jalkineiden lähes poikkeuksetta olevan ihan oikeita tanssitarkoitukseen suunniteltuja ja valmistettuja kenkiä ja tossuja?

        Hyvin suurella osalla tarkoittamiasi tanssijoita on käytössään useita erilaisia ja eri merkkisiä ns. tanssilenkkareita (sneakerit) ja mm. Bleyer-merkkisiä tanssilajien mukaan nimettyjä jalkineita?

        Monet noista näyttävät nykyisin vallan muilta kuin tanssikengiltä -ovat kuitenkin sellaisiksi tarkoituksella muotoillut. Muotia seurataan myös sillä alueella. Toimivuudesta ei silti ole tingitty.

        Useimmissa noista todellakin on erilaisista sekoitemateriaaleista valmistettu pohja (kumi myös mukana).

        Kuitenkin tuo materiaali toimii tarkoituksensa mukaisesti erinomaisesti tanssilattioilla -paremmin jopa kuin joku haljasnahka tai sitä jäljittelevä.

        Sekä pito että luisto, varsinkin sneakereilla, ovat optimaaliset.

        Et siis ole tullut nähneeksi, miten mm. spinit, slaidit ja muut vastaavat onnistuvat erittäin hyvin ko. jalkineilla.

        Kokeile joskus!


      • Kokeilun suosittaja
        Truehum kirjoitti:

        Kilpasalsa kirjoitti: "HK-naiset ja miehet käyttävät kumipohjatossuja

        Kumipohjatossuilla ei ole mahdollista liikkuvan jalan kontrollointi lattiaa vasten."

        Voiko olla mahdollista, että et tiedä noiden tarkoittamiesi jalkineiden lähes poikkeuksetta olevan ihan oikeita tanssitarkoitukseen suunniteltuja ja valmistettuja kenkiä ja tossuja?

        Hyvin suurella osalla tarkoittamiasi tanssijoita on käytössään useita erilaisia ja eri merkkisiä ns. tanssilenkkareita (sneakerit) ja mm. Bleyer-merkkisiä tanssilajien mukaan nimettyjä jalkineita?

        Monet noista näyttävät nykyisin vallan muilta kuin tanssikengiltä -ovat kuitenkin sellaisiksi tarkoituksella muotoillut. Muotia seurataan myös sillä alueella. Toimivuudesta ei silti ole tingitty.

        Useimmissa noista todellakin on erilaisista sekoitemateriaaleista valmistettu pohja (kumi myös mukana).

        Kuitenkin tuo materiaali toimii tarkoituksensa mukaisesti erinomaisesti tanssilattioilla -paremmin jopa kuin joku haljasnahka tai sitä jäljittelevä.

        Sekä pito että luisto, varsinkin sneakereilla, ovat optimaaliset.

        Et siis ole tullut nähneeksi, miten mm. spinit, slaidit ja muut vastaavat onnistuvat erittäin hyvin ko. jalkineilla.

        Kokeile joskus!

        Kokeile sinä joskus olla hiljaa. Onnistuuko?


      • Tanssitossuilija
        kilpasalsa kirjoitti:

        HK-naiset ja miehet käyttävät kumipohjatossuja

        Kumipohjatossuilla ei ole mahdollista liikkuvan jalan kontrollointi lattiaa vasten. Näin ollen voimankäytön kontrollointi liikkuvan jalan ja tukijalan välillä EI ole mahdollista. Mistä seuraa ettei vartalon liikedynamiikka ole hallinnassa.

        On selvää että molemmissa HK-riveissä on jengiä jotka nauttii tekemisistään.

        Myönnän että tanssitaivas on mahdollista saavuttaa myös HK-piireissä. Niitä ihmisiä on vain kovin vähän..

        olet tuon keksinyt? Että HK-naiset ja miehet käyttää kumipohjatossuja? Olen HK-nainen ja minulla on 6 paria tanssikenkiä t. -tossuja. Yksikkäkään ei ole kumipohjia.


    • ...

      Tosiaan, miksi tanssi-illoissa edelleenkin on niin paljon suorittämistä ja näytöstä? Polkkaa, masurkkaa, jenkkaa...

      Kaikki tansseja, joilla agraariyhteiskunnassa otettiin mittaa keskinäisestä paremmuudesta. Jos pystyi hyppimään samassa tahdissa muiden kanssa kelpasi, jos taas ei taidot riittäneet, niin paljastui heti, kun teki eri tavalla kuin muut.

      Pois nuo sortavat ja alistavat perinteiset kilvoittelutanssit.

      Tilalla jotain helppoa ja hauskaa, sellaista vapaata ja iloista liikettä. Salsaa, buggaa, fuskua - sellaisia tansseja joita saa mennä ihan omalle tavalla ja tyylillä vapaasti ja ilman suoriittamista!

      Olet siinä oikeassa, että tuo toisiaan kyräilevä ja arvosteleva polkkajenkka sukupolvi haluaa pakottaa kaikki koikkelehtimaan ja hyppelehtimään samalla tavalla, niin että kaikkien pitää osata tanssia just niinkuin muutkin. Vaikka foksia tai valssiakin.

      Se on ahdistavaa. Tavallinen enemmistö, joka vaan haluaisi askeltaa ja pyöritellä omalla vaatimattomalla tyylillään vaikka jotain buggaa... niin poishan heitä sieltä yritetään savustaa.

      • Tanssin kaipuu

        ..juuri tätä tarkoitin; ihminen joka haluaisi nauttia tanssista, liikunnan ilosta, parin hausta, ihan omalla tavallaan, heidät yritetään savustaa ulos!!! Pitäisi mennä poloneeseja ja muita luonottomuuksia! oi aikoja, oi tapoja...


      • kilpasalsa

        Tarkoitatko SWINGpolkkaa, KUVIOmasurkkaa vai LINDYaskellettua jenkkaa?


      • Tanssin kaipuu
        kilpasalsa kirjoitti:

        Tarkoitatko SWINGpolkkaa, KUVIOmasurkkaa vai LINDYaskellettua jenkkaa?

        ...näitä tarkoitin...


      • Lyyli

        On kyllä vaan muutamia "esiintyjiä" lavalla missä minä yleensä käyn. Mielestäni niitäkin saa olla. Se tuo vähän väriä sakkiin. Suurin osa tanssioista pitää vaan hauskaa. Vaikka tanssisivatkin buggia tai fuskua tai jotain muuta kivaa. Oma asenne ratkaisee miten koettaan muiden tyylejä.


    • Vanha kävelijä

      Mistähän johtuu että noi kävelypaikat eivät ole kuitenkaan menestyneet. Tanhuhovista piti tulla kävelypaikka muutama vuosi sitten mutta tässä suhteessa kokeilu tuli todella kalliiksi - meinasi paikka kompastua pahan kerran kävelyihinsä. nyt kun siellä taas myös hypitään ja pompitaan niin tanssijoitakin on taas paikka alkanut vetämään. Eikä ne kävelijätkään ole sieltä mihinkään kaikonneet, vaikka taas vähemmistönä ovatkin.

      • kilpasalsa

        Sellaisessa Kävelypaikassa kuten Riutanharju, oli 90-luvun puolivälissä 2000-3500 lipunostanutta. Oli tosin hyvin ahdasta silloin mutta tänä päivänä taitaa olla 500-800 maksimimääriä. Enempää sinne ei kyllä sopisikaan näinä helikopteriaikoina.


      • kokeiltiin?

        Mielenkiintoista, miten tämä "kävelypaikkakokeilu" oikein käytännössä toteutettiin?


      • kilpasalsa kirjoitti:

        Sellaisessa Kävelypaikassa kuten Riutanharju, oli 90-luvun puolivälissä 2000-3500 lipunostanutta. Oli tosin hyvin ahdasta silloin mutta tänä päivänä taitaa olla 500-800 maksimimääriä. Enempää sinne ei kyllä sopisikaan näinä helikopteriaikoina.

        ...rankalta väkimäärältä tuollainen 2000-3500 Riutanharjun tiloihin.

        Paikkaa on noista ajoista jonkin verran laajennettukin, ja silti jo hiukan yli tuhannen hengen yleisö täyttää lattian niin, ettei tanssimisesta tule mitään -edes kävellen saati nautintoa tuottaen.

        Tuollaisia määriä siellä osuu olemaan muutaman kerran kesässä nykyisinkin.

        Juhannusaattona v 2000 oli lavalle tuppautunut vähän yli 1 700 tanssijaa, ja tungos oli silloin aivan tappava.

        Ankarasti jiveteltiin sekä siellä että muuallakin jo silloin viime vuosituhannen lopulla, kun vain tilaa oli.


      • Bändibändi
        kokeiltiin? kirjoitti:

        Mielenkiintoista, miten tämä "kävelypaikkakokeilu" oikein käytännössä toteutettiin?

        Bändivalinnoilla saatiin aikaiseksi swingtanssijoiden katoaminen. Eli se tanssitaidollisesti monipuolisin tanssiyleisö jätti paikan. Sen jälkeen nuoret naiset kaikkosivat joka johti myös miesten katoon paikalta. Paikka kehittyi muutaman pariskunnan tanssipaikaksi.

        Uudet tuulet paikan hallinnassa ja bändivalinnoissa ovat tuottaneet tulosta ja elpyminen on tosiassia. Hyvä esimerkki siitä miten monipuolinen tanssiminen on välttämätöntä nykyisille tanssipaikoille. Tanssitaitoiset tanssijat ovat paikan löytäneet uudelleen, mutta nuoria sinne vielä kaivattaisiin runsaammin.

        Varsinkin naiset tuntuvat kaipaavan monipuolisempaa tanssimista, kuin mitä perinteinen kävely on. Jostain syystä naiset suhtautuvat kävelijöihin aika kriittisesti, vientiä ja vääntöä pitää tanssipaikalta löytyä tai tanssipaikka vaihtuu tai jopa kuolee, niin kuin oli vähällä käydä.


      • kilpasalsa
        kokeiltiin? kirjoitti:

        Mielenkiintoista, miten tämä "kävelypaikkakokeilu" oikein käytännössä toteutettiin?

        En ollut itse kokeilun alkuvaiheessa mukana, eli 80-luvun lopulla. Silloin kuitenkin syntyi valtaisa lavatanssibuumi joka sai nuoret(noin20v) ryntäämään sankoin joukoin lavoille.

        On vaikea sanoa tarkasti miksi näin tapahtui, mutta joitakin sen ajan ilmiöitä listattuna voisi jotain päätellä.

        Uusia tanssilavoja avattiin, kuten kapakanmäki.

        Seinäjoen tangomarkkinat aloitti toimintansa ja monista sen aikaisita laulukilpailun voittajista tuli kestotähtiä. Esim Tomi Markkola 1996. ei liene sattumaa että mies pitää nykyään tanssilavaa joka oli suomen ykköspaikka aikoinaan.

        Finlanders toi lavatanssimusiikin aivan uudelle tasolle. Aikana ennen Finkkuja, yleinen bändikokoonpano oli rummut, basso ja syntetisaattori.

        Elokuva nimeltä Onnenmaa.

        Tanssilipun hinta oli finkkuiltana Riutalle oli v95 40 MARKKAA (muistaakseni)

        Tässä vain vähän listaa, joku aikalainen voisi muistella lisää. Heitä ei vain taida kovin paljon tänne kirjoitella.

        Tosiasia on että kävijämäärät on laskenut noista ajoista valtavasti.

        On mielenkiintoista, että lavatanssien JATKOKURSSIT ja jenkkitanssien ilosanoma alkoivat vallata alaa 90-luvun loppupuolella.


      • poikki
        Bändibändi kirjoitti:

        Bändivalinnoilla saatiin aikaiseksi swingtanssijoiden katoaminen. Eli se tanssitaidollisesti monipuolisin tanssiyleisö jätti paikan. Sen jälkeen nuoret naiset kaikkosivat joka johti myös miesten katoon paikalta. Paikka kehittyi muutaman pariskunnan tanssipaikaksi.

        Uudet tuulet paikan hallinnassa ja bändivalinnoissa ovat tuottaneet tulosta ja elpyminen on tosiassia. Hyvä esimerkki siitä miten monipuolinen tanssiminen on välttämätöntä nykyisille tanssipaikoille. Tanssitaitoiset tanssijat ovat paikan löytäneet uudelleen, mutta nuoria sinne vielä kaivattaisiin runsaammin.

        Varsinkin naiset tuntuvat kaipaavan monipuolisempaa tanssimista, kuin mitä perinteinen kävely on. Jostain syystä naiset suhtautuvat kävelijöihin aika kriittisesti, vientiä ja vääntöä pitää tanssipaikalta löytyä tai tanssipaikka vaihtuu tai jopa kuolee, niin kuin oli vähällä käydä.

        Hmnn, voisi kai luonnehtia että tanssipaikan ravintoketju katkesi kun häiriötä tuli alkupään "planktoniin".

        Mielenkiintoinen kehityspolku ja looginen näin jälkikäteen arvioituna, mutta ei varmaan tuolloin ollut järjestäjien helposti ennakoitavissa miten käy. Hyvä kun paikka on uudelleen piristynyt!


      • Ravintolasta lavalle
        kilpasalsa kirjoitti:

        En ollut itse kokeilun alkuvaiheessa mukana, eli 80-luvun lopulla. Silloin kuitenkin syntyi valtaisa lavatanssibuumi joka sai nuoret(noin20v) ryntäämään sankoin joukoin lavoille.

        On vaikea sanoa tarkasti miksi näin tapahtui, mutta joitakin sen ajan ilmiöitä listattuna voisi jotain päätellä.

        Uusia tanssilavoja avattiin, kuten kapakanmäki.

        Seinäjoen tangomarkkinat aloitti toimintansa ja monista sen aikaisita laulukilpailun voittajista tuli kestotähtiä. Esim Tomi Markkola 1996. ei liene sattumaa että mies pitää nykyään tanssilavaa joka oli suomen ykköspaikka aikoinaan.

        Finlanders toi lavatanssimusiikin aivan uudelle tasolle. Aikana ennen Finkkuja, yleinen bändikokoonpano oli rummut, basso ja syntetisaattori.

        Elokuva nimeltä Onnenmaa.

        Tanssilipun hinta oli finkkuiltana Riutalle oli v95 40 MARKKAA (muistaakseni)

        Tässä vain vähän listaa, joku aikalainen voisi muistella lisää. Heitä ei vain taida kovin paljon tänne kirjoitella.

        Tosiasia on että kävijämäärät on laskenut noista ajoista valtavasti.

        On mielenkiintoista, että lavatanssien JATKOKURSSIT ja jenkkitanssien ilosanoma alkoivat vallata alaa 90-luvun loppupuolella.

        Ravintoloissa tehtiin 80-luvulla tuottavuustutkimus ja bändikustannus todettiin yhdestä suurimmista menoeristä, ja sitä ei katsottu missään mielessä tuottavaksi vaan ainoastaan kuluksi. Moni tanssiravintola luopuikin elävästä musiikista juuri 80-luvulla.

        Ainoastaan siis laskettiin bändikustannus menoksi ja oletettiin ravintolassa kävijöiden määrän pysyvän entisellään. Mutta kuinka kävikään. Tanssimista kaipaavat siirtyivät tanssilavoille ja känniä kaipaavat siirtyivät runsaisiin pohjiin. Ravitoloiden kävijämäärät romahtivat ja ravintoloissa viihdyttiin myös entistä lyhyempi aika. Kuka sitä nyt koko iltaa jaksaa ryypätä ja naisen iskemiseenkään ei kulu kun muutama lause. Tanssimusiikki oli kuitenkin se aktiviteetti mikä piti yleisön ravintolassa pitempään, mutta kun sitä ei enää ollut, niin ravintolat tyhjenivät ja tanssipaikat saivat tästä pienen osuuden. Ravintolat eivät ole tästä romahduksesta toipuneet vieläkään.

        Tanssilavojen osittainen elpyminen 80-luvulla on ainakin osittain seurausta ravintoloiden suurimmassa töppäyksessä mitä tanssiravintola-alalla on koskaan tehty.

        Lavakohtaiset kävijämäärät ovat joillakin lavoilla laskeneet, mutta on myös lavoja missä kävijämäärät ovat selvästikin lisääntyneet. Lisäksi on tullut muutama uusi iso tanssipaikka ja myös muutamia on elvytetty.

        Oleellisin muutos on tanssin muuttuminen harrastuksen luonteiseksi ja nykyisin yhä useampi tanssii vuosikausia jopa kymmeniä vuosia. Jos nykyisin tanssittaisiin vahan ajan mukaan vain muutama vuosi, niin kovin montaa tanssipaikkaa ei koko Suomen alueella toimisi.

        Vusikausia lavoilla tanssineet pysyvät myös siellä, jos heille on tanssin puitteissa tarpeeksi haasteita. Rankka kato kävisi perinteisillä tanssityyleillä. Nykyajan monipuolinen tarjonta pitää tanssilavat elossa, koska vuosikausia tanssinella riittää uutta opittavaa jä näin mielenkiinto tanssiin säilyy.


      • hyötyä?
        kilpasalsa kirjoitti:

        En ollut itse kokeilun alkuvaiheessa mukana, eli 80-luvun lopulla. Silloin kuitenkin syntyi valtaisa lavatanssibuumi joka sai nuoret(noin20v) ryntäämään sankoin joukoin lavoille.

        On vaikea sanoa tarkasti miksi näin tapahtui, mutta joitakin sen ajan ilmiöitä listattuna voisi jotain päätellä.

        Uusia tanssilavoja avattiin, kuten kapakanmäki.

        Seinäjoen tangomarkkinat aloitti toimintansa ja monista sen aikaisita laulukilpailun voittajista tuli kestotähtiä. Esim Tomi Markkola 1996. ei liene sattumaa että mies pitää nykyään tanssilavaa joka oli suomen ykköspaikka aikoinaan.

        Finlanders toi lavatanssimusiikin aivan uudelle tasolle. Aikana ennen Finkkuja, yleinen bändikokoonpano oli rummut, basso ja syntetisaattori.

        Elokuva nimeltä Onnenmaa.

        Tanssilipun hinta oli finkkuiltana Riutalle oli v95 40 MARKKAA (muistaakseni)

        Tässä vain vähän listaa, joku aikalainen voisi muistella lisää. Heitä ei vain taida kovin paljon tänne kirjoitella.

        Tosiasia on että kävijämäärät on laskenut noista ajoista valtavasti.

        On mielenkiintoista, että lavatanssien JATKOKURSSIT ja jenkkitanssien ilosanoma alkoivat vallata alaa 90-luvun loppupuolella.

        Olisikohan ns. 80-luvun kulutusjuhlan kääntymisellä lamaksi oma osuutensa tuohon buumiin - haettu jotain perinteistä ja nostalgista kaiken muun vastapainoksi. Tiedä häntä, ehkä sosiologit osaavat paremmin arvioida.

        Saapa nähdä saadaanko nyt samanlainen buumi aikaiseksi kun tämä uusi talouslama alkaa kunnolla jyllätä!?

        Itse aloittelin lavatouhut vasta 90-luvun loppupuolella ja minulle jenkkitanssien näkeminen lavalla pisti lisää kipinää tämän harrastuksen pariin. Oli sen verran makean ja hauskan näköistä touhua että oli pakko itsekin kokeilla.

        Sinällään tanssilajien määrän ja osaamisen kasvaminen lavoilla varmaankin saattaa pelottaa uusia aloittelevia tanssijoita - luonnekysymys sekin ja näkyyhän noita nuoria edelleen tulevan jatkuvasti mukaan!


      • kilpasalsa
        Ravintolasta lavalle kirjoitti:

        Ravintoloissa tehtiin 80-luvulla tuottavuustutkimus ja bändikustannus todettiin yhdestä suurimmista menoeristä, ja sitä ei katsottu missään mielessä tuottavaksi vaan ainoastaan kuluksi. Moni tanssiravintola luopuikin elävästä musiikista juuri 80-luvulla.

        Ainoastaan siis laskettiin bändikustannus menoksi ja oletettiin ravintolassa kävijöiden määrän pysyvän entisellään. Mutta kuinka kävikään. Tanssimista kaipaavat siirtyivät tanssilavoille ja känniä kaipaavat siirtyivät runsaisiin pohjiin. Ravitoloiden kävijämäärät romahtivat ja ravintoloissa viihdyttiin myös entistä lyhyempi aika. Kuka sitä nyt koko iltaa jaksaa ryypätä ja naisen iskemiseenkään ei kulu kun muutama lause. Tanssimusiikki oli kuitenkin se aktiviteetti mikä piti yleisön ravintolassa pitempään, mutta kun sitä ei enää ollut, niin ravintolat tyhjenivät ja tanssipaikat saivat tästä pienen osuuden. Ravintolat eivät ole tästä romahduksesta toipuneet vieläkään.

        Tanssilavojen osittainen elpyminen 80-luvulla on ainakin osittain seurausta ravintoloiden suurimmassa töppäyksessä mitä tanssiravintola-alalla on koskaan tehty.

        Lavakohtaiset kävijämäärät ovat joillakin lavoilla laskeneet, mutta on myös lavoja missä kävijämäärät ovat selvästikin lisääntyneet. Lisäksi on tullut muutama uusi iso tanssipaikka ja myös muutamia on elvytetty.

        Oleellisin muutos on tanssin muuttuminen harrastuksen luonteiseksi ja nykyisin yhä useampi tanssii vuosikausia jopa kymmeniä vuosia. Jos nykyisin tanssittaisiin vahan ajan mukaan vain muutama vuosi, niin kovin montaa tanssipaikkaa ei koko Suomen alueella toimisi.

        Vusikausia lavoilla tanssineet pysyvät myös siellä, jos heille on tanssin puitteissa tarpeeksi haasteita. Rankka kato kävisi perinteisillä tanssityyleillä. Nykyajan monipuolinen tarjonta pitää tanssilavat elossa, koska vuosikausia tanssinella riittää uutta opittavaa jä näin mielenkiinto tanssiin säilyy.

        Tosiaan! 80-luvulla oli tanssiravintoloita pilvin pimein ja elävä musiikki miltei joka ilta. Sama bändi oli aina pitkiä aikoja kiinitettynä samaan paikkaan. Siihen aikaan myös ihmiset kävi paljon enempi ravintoloissa. Näin kaikki ihmiset joutuivat väkisinkin näkemään perustanssitoimintaa.

        Nykyään vain suurimmissa kaupungeissa on tanssiravintoloita. jos tällaiseen paikkaan raahaa jonkun, sinänsä perustanssitaitoisen henkilön, on hänelle järkytys nähdä lattia täynnä buggaajia.

        luotettavia kävijämääriä pitemmältä ajalta on vaikea saada. Tanssijärjestäjät katsovat että laskevien kävijämäärätilastojen julkaisu vain ruokkisi ilmiötä.

        Lavoilta poistuu ihmisiä jatkuvana virtana, luonnollisen poistuman kautta. Olen pannut merkille, että esim näitä boomeri-ikäluokan naisia, jotka siis lähentelee 40-kymppiä ei enää juurikaan näy.

        Tuleeko lavoille uuttta väkeä joka korvaa poistuman?

        Ensikosketus lavatoimintaan voi uudelle kävijälle olla oikea kulttuurishokki, ilman helikoptereitakaan.

        Väitän että aloittelijan on nykyään lähes pakko tulla seuratoiminnan kautta päästäkseen sisään lavatanssielämään. Aloituskynnys on huomattavasti korkeampi kuin ennen.


      • kilpasalsa kirjoitti:

        Tosiaan! 80-luvulla oli tanssiravintoloita pilvin pimein ja elävä musiikki miltei joka ilta. Sama bändi oli aina pitkiä aikoja kiinitettynä samaan paikkaan. Siihen aikaan myös ihmiset kävi paljon enempi ravintoloissa. Näin kaikki ihmiset joutuivat väkisinkin näkemään perustanssitoimintaa.

        Nykyään vain suurimmissa kaupungeissa on tanssiravintoloita. jos tällaiseen paikkaan raahaa jonkun, sinänsä perustanssitaitoisen henkilön, on hänelle järkytys nähdä lattia täynnä buggaajia.

        luotettavia kävijämääriä pitemmältä ajalta on vaikea saada. Tanssijärjestäjät katsovat että laskevien kävijämäärätilastojen julkaisu vain ruokkisi ilmiötä.

        Lavoilta poistuu ihmisiä jatkuvana virtana, luonnollisen poistuman kautta. Olen pannut merkille, että esim näitä boomeri-ikäluokan naisia, jotka siis lähentelee 40-kymppiä ei enää juurikaan näy.

        Tuleeko lavoille uuttta väkeä joka korvaa poistuman?

        Ensikosketus lavatoimintaan voi uudelle kävijälle olla oikea kulttuurishokki, ilman helikoptereitakaan.

        Väitän että aloittelijan on nykyään lähes pakko tulla seuratoiminnan kautta päästäkseen sisään lavatanssielämään. Aloituskynnys on huomattavasti korkeampi kuin ennen.

        ... nimimerkki kilpasalsalta lähinnä tästä: "Lavoilta poistuu ihmisiä jatkuvana virtana, luonnollisen poistuman kautta. Olen pannut merkille, että esim näitä boomeri-ikäluokan naisia, jotka siis lähentelee 40-kymppiä ei enää juurikaan näy."

        Millähän lavoilla näin on asianlaita?

        Ainakin suosituimmilla tanssipaikoilla (sekä lavoilla että ravintoloissa siis) näkyy tuo neljääkymmentä lähestyvä ikäryhmä (35-40 v) naisrivistöissä olevan melko hyvin edustetttuna.
        Monenakin iltana tuohon ryhmään kuuluvia on jokseenkin neljännes koko naismäärästä.

        Toinen neljännes on sitten niitä 17-34-vuotiaita ja loppu puolikas yli 40-vuotiaita.

        Miehillä painottuu ikä hiukan tuosta ylöspäin.

        Nuorimmasta päästä (lähinnä 20-35 v) poistuu naisia väliaikaisesti esimerkiksi äitiyslomalle jonkinlainen määrä, mutta useimmat heistä palaavat ennemmin tai myöhemmin takaisin.


    • tulevaisuuden tanssijoita

      Nykyisin tanssilavat täyttyvät vuosikausia tanssineista. Vuosittain lavaa kohti tulee vain muutama uusi tanssija. Ei siis mikään ihme että lavojen tanssijoiden valtaosalla on vuosien tanssikokemus ja myös kokemusta vastaava taito. Jos nämä vuosia tanssineet taitavat tanssijat jäisivät lavoilta pois niin kyllähän tanssilavat ammottaisivat tyhjyyttään.

      Onko joillakin todellakin sellainen käsitys että kun vuosikausia tanssineet jäisivät lavoilta pois ja antaisivat vain koikkelehtijoiden laahustaa lavoilla, niin lavoille riittäisi tanssijoita kannattavan tanssitoiminnan ylläpitämiseksi. Kun tanssivuosia alkaa kertymään niin on aivan luonnollista, että tanssitaito kehittyy pitemmälle kuin mitä koikkelehtijoiden taito on. Kolmen vuoden kokemuksen jälkeen ja usein jo paljon aikaisemmin monesta tanssijasta kehittyy jo hyvä lavatanssija ja pelkät Koikkelehtimistanssit eivät heitä enää tyydytä.

      Minusta nykykehitys alkaa olla lavojen toiminnalle vaarallista koska moni tanssin harrastaja siirtyy tanssimaan omiin ympäristöihin ja lavat saavat jäädä - ei ole mikään pakko kuunnella haukkumisia. Tanssijoiden määrä on ainakin toistaiseksi ylivoimaisesti suurin niissä tanssipaikoissa missä tanssijoiden taitotaso vaihtelee myös kaikkein eniten. Jos taitavat ja monipuoliset tanssijat jäävät näistä paikoista pois niin moni iso tanssipaikka kuolee.

      Tanssipaikoilla on myös tilaa koikkelehtijoille. Kyllä heidänkin taitonsa kehittyy eteen päin koikkelehtimistasosta. Moni koikkelehtija ei ole ollut tanssikurssilla tuntiakaan ja ei aina ole tietoinenkaan esimerkiksi tanssi kulusta, tai on aikaisemmin tanssinut vain ravintoloissa ja siellä on taas aivan eri systeemit.

      Ja ne koikkelehtijatkin voivat olla tulevaisuuden hyviä tanssijoita, vaikka opetellessaan hiukan koikkelehtivatkin. Sijansa myös heille ja hiukan suvaitsevaisuutta.

    • Vanhuuseläkeläinen

      Miksi pitää jatkuvasti itseään täynnä olevien pilkata muita tanssijoita.

      Käyn yleensä eläkeläistansseissa ja sielläkin bugataan ja fuskataan ja rollataan ja rokataan ja jivetellään ja revitellään muuten vaan. Huomaa selvästi 50-luvun rock 'n' roll sukupolven tulon eläkeikään.

      Rokkaavista eläkeläisistäkin saat hyvän pilkkaamisen kohteen. Kannattaa yrittää jos vaikka helpottaisi.

    • con´amore

      ei nämä suorittajat ja näyttäjät tunnu aistivan yhtään mitään...esiintymisestä taitaa niiden tanssi-illan nautinto syntyvän.
      Ymmärrän toki "kopteroijia" suon heille tanssinautinnon tuli se mistä hyvänsä...ja osaahan hekin mennä jotenkuten tangoakin.
      Olen eri mieltä siitä,etteikö heitä olisi tarpeeksi pitämään joitakin lavoja pystyssä...esim.Ruusulinnassa lauantaisin on ainakin puolet "koikkelehtijoita" ja toinen puoli meitä aitoja oikeita petinteisesti tanssivia..!
      Tietenkin esiintyvä orkesteri vaikuttaa miten lavalla tanssitaan...menen huomenna viettämään lava-iltaa PekkaniskanPoikien tahdissa.
      Saa tanssia perinteisiä ja tuntea naisen ihanan vartalon läheisyyden...viikon olen odottanut!
      "Kiitos Ei Kopterointia"...vaan hellyyttä ja lämpöä sylitanssista!!!!!

      • PNP soi

        Mä kans tykkään "Pekan pojista" kun soi runsaasti fuskua, buggia, jivee, boogia ja rockettirollia ja myös cha chatakin muutama. Ne tangotkin mainioita perinteisiä marssitangoja ja siten hyvin bugattavia ja kävelyhumpattavia ja lavarokkinakin ne menee mainiosti. Vauhti-ilta tulossa.


      • humppalekako

        Miten sitten jos pitää sekä kopteroinnista että tangosta, kuten minä. Onko ko. hahmo sitten muotopuoli ja kenties outokin hahmo?

        Anteeksi myöhäinen lähetysaikani. Poden flunssaa ja heräsin kesken yön.


      • con´amore
        PNP soi kirjoitti:

        Mä kans tykkään "Pekan pojista" kun soi runsaasti fuskua, buggia, jivee, boogia ja rockettirollia ja myös cha chatakin muutama. Ne tangotkin mainioita perinteisiä marssitangoja ja siten hyvin bugattavia ja kävelyhumpattavia ja lavarokkinakin ne menee mainiosti. Vauhti-ilta tulossa.

        valitse toinen linna,jos vauhtia haluat...Satulinnaan vaan.
        Siellä saat antoisamman vauhti-illan,samoin muut "bugittajt"sinne vaan rokkaamaan.
        Näin me aidot oikeat lavatanssijat saamme nauttia rauhassa tanssi-illan herkästä tunnelmasta...!
        Ja "koikkelehtijoille" voisitteko suorittaa tanssinne lavan keskiosalla,ja jättää ulkoradan käyttöömme.


      • PNP:stä tykkäävä
        con´amore kirjoitti:

        valitse toinen linna,jos vauhtia haluat...Satulinnaan vaan.
        Siellä saat antoisamman vauhti-illan,samoin muut "bugittajt"sinne vaan rokkaamaan.
        Näin me aidot oikeat lavatanssijat saamme nauttia rauhassa tanssi-illan herkästä tunnelmasta...!
        Ja "koikkelehtijoille" voisitteko suorittaa tanssinne lavan keskiosalla,ja jättää ulkoradan käyttöömme.

        tanssinjärjestäjä tykätä kun puolet porukasta jäisi tulematta ja lipputulot saamatta...
        Varo ettet saa porttikieltoa paikalle, kun yrität tehdä hallaa tanssipaikan toiminnalle!


      • con´amore
        PNP:stä tykkäävä kirjoitti:

        tanssinjärjestäjä tykätä kun puolet porukasta jäisi tulematta ja lipputulot saamatta...
        Varo ettet saa porttikieltoa paikalle, kun yrität tehdä hallaa tanssipaikan toiminnalle!

        Koskas tanssilavoille on "papereita" kyselty...!
        PNP on liian hyvä orkesteri ainoastaan "kopteroijille"....me aidot perinne tanssijat annamme heille arvoisen palautteen.
        Jos me jäisimme pois loppuisi yleisö lavoilta ajanmyötä...ja sitä mukaa leipä soittajilta.
        ELÄKÖÖN SYLITANSSI...!!!!!


      • Julkeaa sylitanssia
        con´amore kirjoitti:

        Koskas tanssilavoille on "papereita" kyselty...!
        PNP on liian hyvä orkesteri ainoastaan "kopteroijille"....me aidot perinne tanssijat annamme heille arvoisen palautteen.
        Jos me jäisimme pois loppuisi yleisö lavoilta ajanmyötä...ja sitä mukaa leipä soittajilta.
        ELÄKÖÖN SYLITANSSI...!!!!!

        Sylitanssi elää ja voi hyvin. Sylitanssi on osa eroottista ilmapiiriä sylitanssikapakoissa. Jostain syystä erotiikkakapakoiden sylitanssi on nimenä siirtynyt tarkoittamaan tanssilavojen perinteisiä tansseja. Myönnän kyllä että tanssilavoillakin on oikean sylitanssin kaltainen tanssiminen hiukan lisääntynyt voimakkaine lantoiden vastakkain hinkkaamisineen. Mutta kuitenkin tanssilavoilla oikea sylitanssi on edelleenkin aika harvinaista. Joskus kuitenkin lavoillakin näkee aika julkeaakin oikeaa sylitanssia.

        Suurimmalle osalle lavatanssijoista onneksi riittää aivan tavallinen lähekkäin tanssiminen. Olen lähes varma että lavoilla ei koskaan julkea oikea sylitanssi saa kovin suurta suosiota. Mielestäni se sylitanssi voimakkainee lantioiden vastakkain hieromisineen ei edes kuulu lavatanssien luonteeseen.


      • kilpasalsa
        con´amore kirjoitti:

        Koskas tanssilavoille on "papereita" kyselty...!
        PNP on liian hyvä orkesteri ainoastaan "kopteroijille"....me aidot perinne tanssijat annamme heille arvoisen palautteen.
        Jos me jäisimme pois loppuisi yleisö lavoilta ajanmyötä...ja sitä mukaa leipä soittajilta.
        ELÄKÖÖN SYLITANSSI...!!!!!

        Tämä sylitanssi termi kait on aika uusi näissä tanssipiireissä. Englanninkielisissä maissa se tiettävästi tarkoittaa strip-tease tanssijan privaattisessiota asiakkaan sylissä...

        Pakko kuitenkin pohtia ääneen miksi tällainen uudistermi on tullut lava-agendalle.

        Ennenvanhaan, siis noin 10 vuotta sitten oli normaalia että suuri osa illan tansseista mentiin hyvällä vartalokontaktilla ja päät yhdessä. Siihen EI liittynyt mitään rivoa hankaamista tai läheisyyden väärinkäyttöä.

        Nykyään alkaa lavoilla ola ikärakenne niin vinoutunut että jos nainen haluaa tanssia, on hänen useinkin tanssittava itseään huomattavasti vanhemmman miehen kanssa. Näinollen saattaa vartalokontakti tuntua kiusalliselta.

        Buggi antaa nuorelle naiselle mahdollisuuden kokea edes osittaisia paritanssin iloja ilman tuota em. kontaktia.

        Normaali, perinteinen lavatanssi halutaan ikäänkuin "friikkiyttää" tällä sylitanssi termillä.


      • Aito oikea kopterinainen
        con´amore kirjoitti:

        Koskas tanssilavoille on "papereita" kyselty...!
        PNP on liian hyvä orkesteri ainoastaan "kopteroijille"....me aidot perinne tanssijat annamme heille arvoisen palautteen.
        Jos me jäisimme pois loppuisi yleisö lavoilta ajanmyötä...ja sitä mukaa leipä soittajilta.
        ELÄKÖÖN SYLITANSSI...!!!!!

        "PNP on liian hyvä orkesteri ainoastaan "kopteroijille"

        Te "aidot oikeat" tunnutte vaativan kopteroijia eri lavoille, me kopteroijat mahdumme vallan hyvin tanssimaan teidän kanssanne emmekä ole ajamassa teitä pois. Tiedämme, että molempia tarvitaan pitämään tanssilavat toiminnassa. Ette te "aidot oikeat " yksin siihen pysty. Kuten emme me kopteroijatkaan.
        Emmekä ole niin omahyväisiä, että luulisimme olevamme ainoita oikeita tanssijoita! Ei sellaisia olekaan, anteeksi vaan. Tanssin monimuotoisuus on tanssilavojen rikkaus.


      • kopteri myös...
        Aito oikea kopterinainen kirjoitti:

        "PNP on liian hyvä orkesteri ainoastaan "kopteroijille"

        Te "aidot oikeat" tunnutte vaativan kopteroijia eri lavoille, me kopteroijat mahdumme vallan hyvin tanssimaan teidän kanssanne emmekä ole ajamassa teitä pois. Tiedämme, että molempia tarvitaan pitämään tanssilavat toiminnassa. Ette te "aidot oikeat " yksin siihen pysty. Kuten emme me kopteroijatkaan.
        Emmekä ole niin omahyväisiä, että luulisimme olevamme ainoita oikeita tanssijoita! Ei sellaisia olekaan, anteeksi vaan. Tanssin monimuotoisuus on tanssilavojen rikkaus.

        Niinpä! Erittäin hyvin kirjoitettu.
        Itse pidän tanssimisesta niin "perinteisellä"- kuin "kopterointi"-tyylillä. Minusta on käsittämätöntä miten kapeakatseisesti ja suvaitsemattomasti ihmiset kirjoittavat. Erilaisten tanssien, musiikkien ja tanssityylien rikkaus on ihana asia!
        Kaikki tanssijat mahtuvat varmasti näille suomen tanssipaikoille!

        Suvaitsevaisuutta ja hyvää mieltä kesälavoille!


    • Fanit

      Jalkapallossa on joukkue ja stadion ja fanit ääritilanteissa sitten tappelee ja murskaa katsomot sekä ryntää nurmelle.

      Tässä esimerkki siitä kun ei omat rahkeet riitä peliin mukaan eikä voi ja kykene osallsitumaan on ensiksi istuttava lehtereillä maksusta karkeraksi jonka jälkeen alkaa uho ja eroittelu.

      Se yksinkertaisuus eli hyväksyntä, yhteiselo,kannustus, sekä vilpitön kanssaeläminen osallistuen ei käy mielessäkään kai?? Ollaanhan sitä sentään sivystysvaltiossa ja niin järkeviä.

      Tanssiinkin työntyy tuo pyhä yksinkertaisuus.

    • Muutos tai kehitys suomalaisessa tanssilavakulttuurissa tuntuu joillekin olevan sietämätön asia. Samaa aihetta käsiteltiin aivan äskettäin eri otsikolla. Siinä kirjoittamani kelpaa sellaisenaan tähän. Niinpä kopioin oman tekstini. Luultavasti aloittaja on molemmissa tapauksissa sama?

      Itse olen monta kertaa tansseissa todennut seuraavaa. Pyytäessäni naista tanssimaan, kysyn usein että "mitä tanssilajia saisi olla", jos musiikki sallii esimerkiksi foksin tai fuskun. Vaikuttaa siltä, että sitä useammin toivomus on jotain kädenalitanssia, mitä nuoremmasta naisesta on kysymys. Jos nuoret ovat suunnannäyttäjiä tanssissakin, niin tämä on suunta. Jos nuoret naiset jäisivät pois tanssilavoilta, ei siellä nähtäisiä miehiäkään.

      Tanssin mielelläni myös tangoa, valssia ja foksia, mutta olisi todella tylsää, jos pitäisi tyytyä vain joko suljetun tai avoimen otteen tansseihin.

      ---- koipio aiemmasta kirjoituksestani -----

      Aloittajan otsikko "Tylsät tanssipaikat" ei pidä paikkaansa jo sen perusteella miten vilkas keskustelu aiheesta syntyi. Paljon on myös erittäin hyviä, asiallisia ja harkittuja kommentteja, jos kohta myös asiattomuutta. Ajattelin viitata mielestäni hyviin kirjoituksiin, mutta en tee niin, kun hyviä kommentteja on niin paljon. Kiitos vaan kaikille!

      Jotkut tuntuvat kaipaavan "menneitä hyviä aikoja" tanssilavoilla? Mutta laulun sanoin "Aika mennyt ei koskaan enää palaa..." Mielestäni keskustelusta kuvastuukin tanssilavoilla noin viimeisen 10 vuoden aikana tapahtunut muutos tai kehitys, joka joitakin aivan ilmeisesti närästää.

      Kiinnostavaa on, että kaikki jo ikiajat tanssitut tanssilajit ovat yhä säilyneet, vaikka uusia muotitansseja on tullut rinnalle. Ehkäpä suurimmassa vaarassa on humppa, jonka sijasta tanssitaan varsin paljon buggia. Asiantuntevat tanssiopettajat eivät tätä kylläkään tunnetusti suosittele ja humppaa opetetaan edelleen myös tanssikursseilla. Lisäksi taitavat tanssijat osaavat poikkeuksesta tanssia myös humppaa ja todella näyttävästi. Humppaakin tanssivia kaikesta päättäen nähdään tanssilavoilla vastakin.

      Osa tanssipaikoilla kävijöistä näyttää paheksuvan "kopteritanssijoita". Lienee helppo arvata, että nämä henkilöt eivät itse kuulu kopteroijiin? Pysähdytäänpä miettimään tätä hetkeksi. Kopteritanssijoitakin on todellisuudessa ollut tanssilavoilla yhtä kauan kuin on ollut tanssijoitakin. Ajatellaanpa sellaisia tansseja kuin polkka, jenkka, masurkka, sottiisi ja humppa. Taitavat mainittujen tanssien harrastajat ovat tanssineet näitä tansseja avoimella otteella ja tehneet ties millaisia häkkyröintejä iät ja ajat! Näitä ei kukaan tunnu paheksuvan, ei ainakaan ääneen. Mistä tämä johtuu? Syy on mielestäni hyvin yksinkertainen: niihin on totuttu aikojen saatossa, kun näitä tansseja on tanssittu "aina". Tosin tanssiyleisestä kaikki eivät ole niitä koskaan tanssineet.

      Kunhan kuluu toiset 10 vuotta, niin silloin luultavasti nykyinen keskustelu tuntuu silloin huvittavalta menneisyyden kaiulta.

      Joku edellä puhui "suorittamisesta" tansseissa. Taitava ja samalla näyttävä tanssi voi sivullisesta ja osaamattomasta näyttää suorittamiselta, vaikka se tanssijoiden itsensä mielestä on vain nautinnollista tanssia.

      Kuuluun itse siihen porukkaan, joka on muutaman viime vuoden aikana käynyt varsin ahkerasti tanssikursseilla. Nautin niin suljetun otteen tansseista kuin myös kädenalitansseista. Esimerkiksi jiven tanssiminen viehättävän daamin kanssa loistavaan musiikkiin lähentelee parhaimmillaan ekstaasia!

      Kuten edellä jo totesin, niin mitään ei ole tanssilavoilla todellisuudessa jäänyt pois entisiin aikoihin verrattuna, on vain tullut paljon uutta lisää entisen päälle. Tylsyys tanssilavojen menosta on nykyään kaukana! Kuten monen monta kertaa on todettu, niin useimmat kädenalitansseihin soveltuvat musiikkikappaleet voi mainiosti ja nautinnollisesti tanssia foksina. Ne, jotka haluavat pysyä foksilinjalla, voivat niin tehdä.

      • foxpoks

        ,,myös niitä jotka vain foxaavat katsotaan alta lipan -ja myös nimiellään vähättelevään sävyyn "sosiaalifoxaajiksi"tms .

        Joskus tuntuu siltä ,ettei foxista saisi edes tykätä ,ettei vaan leimaasnnu vanhanaikaiseksi mitäänosaamattomaksi.

        Koskahan ihmjset tajuavat etteivät ihmisryhmät tässä asiassa ole oikeasti eri puolella aitaa ,vaan samalla puolella ,kaikkia näitä ihmisiä yhdistää musiikki ,ja tanssi.


      • kitkatkat

        Pientä kitkaa on aina ollut kädenalitanssijoiden ja suuren yleisön välillä mutta nyt tuntuu että tilanne on nopeasti kiristynyt.

        Pientä pohdintaa miksi.

        Ensimmäsenä jenkkitanssivillityksenä oli buugi. Buugissa on tiukat tanssisuunnat ja kuvionti pysyy tiiviinä.

        Seuraavaksi muotiin tuli lindy. Lindyssä on jollain tapaa fokusointi "levällään" ja kuviot tilaavievämpiä. Myöskin usein toistuva hillittömästi roiskaistu swing out vaarantaa ympäristöä.

        Nämä ja muutkin ka-tanssit eivät vielä kohtuuttomasti häirinnyt suurta yleisä koska niitä tanssittiin keskellä ja nurkissa.

        Liikkuvan Buggin yleistyminen on ollut se "liipaisinvaikutus" joka on nopeasti kiristänyt tilannetta.

        On käsittämätöntä että jotkut katsovat oikeudekseen tulla foksaajien tielle ja päälle.


      • Liipasin?
        kitkatkat kirjoitti:

        Pientä kitkaa on aina ollut kädenalitanssijoiden ja suuren yleisön välillä mutta nyt tuntuu että tilanne on nopeasti kiristynyt.

        Pientä pohdintaa miksi.

        Ensimmäsenä jenkkitanssivillityksenä oli buugi. Buugissa on tiukat tanssisuunnat ja kuvionti pysyy tiiviinä.

        Seuraavaksi muotiin tuli lindy. Lindyssä on jollain tapaa fokusointi "levällään" ja kuviot tilaavievämpiä. Myöskin usein toistuva hillittömästi roiskaistu swing out vaarantaa ympäristöä.

        Nämä ja muutkin ka-tanssit eivät vielä kohtuuttomasti häirinnyt suurta yleisä koska niitä tanssittiin keskellä ja nurkissa.

        Liikkuvan Buggin yleistyminen on ollut se "liipaisinvaikutus" joka on nopeasti kiristänyt tilannetta.

        On käsittämätöntä että jotkut katsovat oikeudekseen tulla foksaajien tielle ja päälle.

        Onhan se selvää että, tanssijat jotka osaa tanssia liikkuvaa ja paikallaan tanssittavaa osaa käyttää tilaa ja sehän tulisi olla ensitaito. Eli ei mennä toisen tilaan tahallaan eikä jätetä käyttämättä jos sitä on..

        Luulen ettei kovin monit tarkoitulsella pyri estämään kenekään liikkuvaa buggia, mutta jos ja kun se on linjakasta ja hakee reittiä niin se näyttää kuin se veisi toisten tilan.

        Tansiijat eivät ole kuitenkaan kovin suurella alueella joten vapautuva tila jää aina toisille.

        Ainahan on ennenvanhaan tansseista kaikki liikkuneet ympäri salia ja täten vieneet tilaa joten miten bugg voisi olla muutoin kuin kateudesta ettei itse sitä osaa se "liipasin juttu".


      • kitkatkat
        Liipasin? kirjoitti:

        Onhan se selvää että, tanssijat jotka osaa tanssia liikkuvaa ja paikallaan tanssittavaa osaa käyttää tilaa ja sehän tulisi olla ensitaito. Eli ei mennä toisen tilaan tahallaan eikä jätetä käyttämättä jos sitä on..

        Luulen ettei kovin monit tarkoitulsella pyri estämään kenekään liikkuvaa buggia, mutta jos ja kun se on linjakasta ja hakee reittiä niin se näyttää kuin se veisi toisten tilan.

        Tansiijat eivät ole kuitenkaan kovin suurella alueella joten vapautuva tila jää aina toisille.

        Ainahan on ennenvanhaan tansseista kaikki liikkuneet ympäri salia ja täten vieneet tilaa joten miten bugg voisi olla muutoin kuin kateudesta ettei itse sitä osaa se "liipasin juttu".

        Liipasinvaikutus on sellaisilla kirjoitusvirheitä sisältävillä artikkeleilla, joissa oleva asiantynkä, saa akateemisen helikopterin laukaisemaan vastineensa.


      • Ei pilkunviilaaja
        kitkatkat kirjoitti:

        Liipasinvaikutus on sellaisilla kirjoitusvirheitä sisältävillä artikkeleilla, joissa oleva asiantynkä, saa akateemisen helikopterin laukaisemaan vastineensa.

        "joissa oleva asiantynkä, saa akateemisen helikopterin laukaisemaan vastineensa"

        ...pilkkuvirhe!


    • kyläluuta

      Viime viikolla oli just juttua kahdestakin kirkonkylän tanssiravintolasta jotka lopettivat. Molemmat olivat paikkoja, joissa soitettiin ja tanssittiin todella perinteistä linjaa, mitään kopteroijia ei todellakaan käynyt.
      Lopettamiset syyt olivat asiakkaiden puute. Kysyn nyt, vaikka aloittajalta, miksi ette käyneet näissä paikoissa? Älkää laittako muiden syyksi jos sohva vetää puoleensa.

      • Vaikutus

        Eikä ole ensimmäinen "tanssipaikka" esim: juottola mikä nyhrää niiden muutaman kaljakiskurin kanssa muutaman vuoden ja ovenpäällä lukee kauniisti "Tanssiravintola".

        Rajailu ja eroittelu sekä arvostelu vie kalat vedestä sillä erityisen lyhytnäköistä on ettei ravintolat oikeasti vedä koska taitotanssijat eivät yksinkertaiseti viihdy ja pysty tanssimaan.

        No syykin on kerrottu että siksi he ovat "ei toivottuja" koska eivät juo eikä täten tuo rahaa muka ravintolalle.

        Ongelma ja pelko onkin ehkä enempi että tämä juottola kulttuuri siirtyy yhä enempi tanssipaikoille (lavat ja talot) niikuin on monissa jo käynyt!!

        On jo jätettävä moni paikka väliin sen vuoksi.(tämäkin on rajaus kun ei voi tanssia juopuneiden kanssa) No siihen on myös syynsä.


    • Nimetön

      Minä en jaksa (edelleenkään) ymmärtää tätä ikuista vääntöä ja luokittelua "hyppelijöihin" ja "tavalliseen enemmistöön". Eikös me kaikki tanssista nauttivat mahduta samalle parketille?

      Käyn itse tansseissa parhaimmillaan useita kertoja viikossa, mutta en ole mikään hyvä tanssija eikä minusta sellaista koskaan tule. Minua ei siis voi luokitella noihin "hyppelijöihin".

      Silti minusta on ihana katsoa, kun joku osaa "oikeasti" tanssia minua paremmin. Ja joskus on kiva päästä sellaisen miehen kanssa tanssimaankin. Eikös se pitäisi olla vain osa harrastuksen ihanuutta ja rikkautta, että meitä on siellä parketilla moneen junaan? Sillähän niitä tanssipaikkojakin pidetään pystyssä, ei sillä, että jaotellaan "koikkelehtijoiden" ja "enemmistön" paikat.

      Miksi kateutta ja pahansuopuutta pitää aina tunkea joka paikkaan? Eikö voisi vain nauttia siitä itselle mieluisasta jutusta omalla tavallaan? Aina löytyy joku sinua parempi tai huonompi, harrastat sitten tanssia tai mitä tahansa. Huokaus.

      • Kaikessa

        Aivan satakympillä samaa mieltää. Huokaus.

        Ihmettelen minäkin tuota keskustelun tasoa ja laatua. Kun on varsinkin kyse tanssijoista. Vai onko?


      • bleyer
        Kaikessa kirjoitti:

        Aivan satakympillä samaa mieltää. Huokaus.

        Ihmettelen minäkin tuota keskustelun tasoa ja laatua. Kun on varsinkin kyse tanssijoista. Vai onko?

        Kannattaa kahlata tuo "runsaasti jivee" ketju ja miettiä millaisia ihmisiä tähän joukkoon kuuluu.

        Lavakeskustelua hallitsee pieni akateemisen koulutuksen saanut naisjoukko.

        Vaikka tällä palstalla ei hallita kielioppia ja oikeinkirjoitusta täydellisesti, joidenkin viestien asiasisällössä voi olla jotain joka kannattaisi sinunkin ymmärtää.


      • bleyer kirjoitti:

        Kannattaa kahlata tuo "runsaasti jivee" ketju ja miettiä millaisia ihmisiä tähän joukkoon kuuluu.

        Lavakeskustelua hallitsee pieni akateemisen koulutuksen saanut naisjoukko.

        Vaikka tällä palstalla ei hallita kielioppia ja oikeinkirjoitusta täydellisesti, joidenkin viestien asiasisällössä voi olla jotain joka kannattaisi sinunkin ymmärtää.

        Nimimerkki bleyer kirjoittaa: "Lavakeskustelua hallitsee pieni akateemisen koulutuksen saanut naisjoukko."

        Mistähän tuollaisen käsityksen olet saanut?

        Tuo tarkoittamasi säie ei ainakaan anna minkäänlaisia viitteitä siihen suuntaan. Päin vastoin vaikuttaa siltä, että lähes pelkästään miehet siinä ovat kirjoittaneet.

        Vanhakantaiset kommentit siinä keskustelussa ovat sitäpaitsi paljolti sellaisia, että niiden kirjoittajat tuskin juurikaan tanssivat yhtään millään tavoin.

        Häirikköväki on pääosin juuri sellaisia. Jonkin verran kaikkein törkeimipiä sen joukon viestejä on poistettukin, kuten asiaan kuuluu.

        Jokaisella peruskoulun käyneellä kuuluisi olla kyky hallita äidinkielensä käyttö kirjallisen ilmaisun alueella. Ei akateeminen koulutus enää siihen juurikaan lisää tuo.


      • nenässä
        bleyer kirjoitti:

        Kannattaa kahlata tuo "runsaasti jivee" ketju ja miettiä millaisia ihmisiä tähän joukkoon kuuluu.

        Lavakeskustelua hallitsee pieni akateemisen koulutuksen saanut naisjoukko.

        Vaikka tällä palstalla ei hallita kielioppia ja oikeinkirjoitusta täydellisesti, joidenkin viestien asiasisällössä voi olla jotain joka kannattaisi sinunkin ymmärtää.

        Väittämät ja erilasten "virheiden löytäminen/etsiminen todella vie kyvyn nähdä asiasisältö.

        Onko niin käynyt?


      • Hum
        bleyer kirjoitti:

        Kannattaa kahlata tuo "runsaasti jivee" ketju ja miettiä millaisia ihmisiä tähän joukkoon kuuluu.

        Lavakeskustelua hallitsee pieni akateemisen koulutuksen saanut naisjoukko.

        Vaikka tällä palstalla ei hallita kielioppia ja oikeinkirjoitusta täydellisesti, joidenkin viestien asiasisällössä voi olla jotain joka kannattaisi sinunkin ymmärtää.

        Minkä alan akateeminen koulutus sinulla True on, kun tiedät, ettei akateeminen koulutus tuo kirjalliseen ilmaisuun parannusta peruskoulussa opittuun kirjalliseen ilmaisuun nähden?


      • miksi vastasin
        Hum kirjoitti:

        Minkä alan akateeminen koulutus sinulla True on, kun tiedät, ettei akateeminen koulutus tuo kirjalliseen ilmaisuun parannusta peruskoulussa opittuun kirjalliseen ilmaisuun nähden?

        sinun otsikollasi väärään säikeeseen?
        Jos olisin kirjoittanut sinun viestisi perään, kyselläkseni ammattitaioasi analysoida korkeammin koulutettujen oikeinkirjoitustaitoon, se viestini olisi jo hävinnyt bittiavaruuteen.

        Otsikon/nimimerkin valitsin sillä perusteella, että vastineeni olisi selväsiti, kansantajuisesti tulkittavissa jokaiselle lukijalle tällä palstalla, riippumatta öo:sta.


      • miksi vastasin kirjoitti:

        sinun otsikollasi väärään säikeeseen?
        Jos olisin kirjoittanut sinun viestisi perään, kyselläkseni ammattitaioasi analysoida korkeammin koulutettujen oikeinkirjoitustaitoon, se viestini olisi jo hävinnyt bittiavaruuteen.

        Otsikon/nimimerkin valitsin sillä perusteella, että vastineeni olisi selväsiti, kansantajuisesti tulkittavissa jokaiselle lukijalle tällä palstalla, riippumatta öo:sta.

        ...osoittaa, missä kohdin tuota väittämääsi analysointia olen harrastanut?

        Sinun olisi ehkä syytä hiukan miettiä eri termien merkityksiä ennen kuin käytät niitä.

        Jos luet ajatuksella tämän osan tarkoittamastasi viestistäni oikein huolellisesti ja vaikka moneen kertaankin, saatat ehkä ruveta oivaltamaan, mitä siinä tarkoitetaan:

        ”Jokaisella peruskoulun käyneellä kuuluisi olla kyky hallita äidinkielensä käyttö kirjallisen ilmaisun alueella. Ei akateeminen koulutus enää siihen juurikaan lisää tuo.”


        Vihjeenä voin kertoa, että sanaan ”juurikaan” kannattaa paneutua erityisen tarkasti.

        Tottahan kunkin tieteenalan ja ammatillisen erikoisosaamisen vaatima erityissanasto tekevät poikkeuksen. Niitä tuskin jokapäiväisessä kommunikaatiossa esimerkiksi keskustelupalstoilla sentään tarvitaan, kun liikutaan sen oman erikoisalan ulkopuolella -vaikkapa tanssin alueella.

        Käsitykseni tuosta äidinkielen hallinnan tasosta akateemisesti koulutettujen henkilöiden osalta perustan kokemuksiini ja havaintoihini sekä useiden tuntemieni korkeakoulutettujen että yleisesti sellaisten henkilöiden julkisuudessa luettavissa olleista kirjoituksista.

        Mainittavasti ne eivät alemman koulutuksen saaneiden tuotoksista läheskään kaikki poikkea.

        Toki, jos suureen osaan tämän palstan kirjoittajista vertaa melkeinpä ketä tahansa on taso muualla koulutustasosta huolimatta lähes aina silminnähden korkeampi.


        P.S. Edelleenkään ei olla tämän säikeen tarkoittamassa aiheessa.

        P.P.S. Tottahan toki olisin helposti voinut poistaa tuonkin viestisi, jos olisin halunnut. Olenhan sellaiseen täällä joutunut turvautumaan törkykuormaa karistaakseni varsin usein ennenkin.

        Lukaisepa muuten, miten selväkielinen esimerkiksi tämä osa tekstistäsi on: ”...kyselläkseni ammattitaioasi analysoida korkeammin koulutettujen oikeinkirjoitustaitoon, se viestini olisi jo hävinnyt bittiavaruuteen.”


      • Ei enää typo
        Truehum kirjoitti:

        ...osoittaa, missä kohdin tuota väittämääsi analysointia olen harrastanut?

        Sinun olisi ehkä syytä hiukan miettiä eri termien merkityksiä ennen kuin käytät niitä.

        Jos luet ajatuksella tämän osan tarkoittamastasi viestistäni oikein huolellisesti ja vaikka moneen kertaankin, saatat ehkä ruveta oivaltamaan, mitä siinä tarkoitetaan:

        ”Jokaisella peruskoulun käyneellä kuuluisi olla kyky hallita äidinkielensä käyttö kirjallisen ilmaisun alueella. Ei akateeminen koulutus enää siihen juurikaan lisää tuo.”


        Vihjeenä voin kertoa, että sanaan ”juurikaan” kannattaa paneutua erityisen tarkasti.

        Tottahan kunkin tieteenalan ja ammatillisen erikoisosaamisen vaatima erityissanasto tekevät poikkeuksen. Niitä tuskin jokapäiväisessä kommunikaatiossa esimerkiksi keskustelupalstoilla sentään tarvitaan, kun liikutaan sen oman erikoisalan ulkopuolella -vaikkapa tanssin alueella.

        Käsitykseni tuosta äidinkielen hallinnan tasosta akateemisesti koulutettujen henkilöiden osalta perustan kokemuksiini ja havaintoihini sekä useiden tuntemieni korkeakoulutettujen että yleisesti sellaisten henkilöiden julkisuudessa luettavissa olleista kirjoituksista.

        Mainittavasti ne eivät alemman koulutuksen saaneiden tuotoksista läheskään kaikki poikkea.

        Toki, jos suureen osaan tämän palstan kirjoittajista vertaa melkeinpä ketä tahansa on taso muualla koulutustasosta huolimatta lähes aina silminnähden korkeampi.


        P.S. Edelleenkään ei olla tämän säikeen tarkoittamassa aiheessa.

        P.P.S. Tottahan toki olisin helposti voinut poistaa tuonkin viestisi, jos olisin halunnut. Olenhan sellaiseen täällä joutunut turvautumaan törkykuormaa karistaakseni varsin usein ennenkin.

        Lukaisepa muuten, miten selväkielinen esimerkiksi tämä osa tekstistäsi on: ”...kyselläkseni ammattitaioasi analysoida korkeammin koulutettujen oikeinkirjoitustaitoon, se viestini olisi jo hävinnyt bittiavaruuteen.”

        "Tottahan kunkin tieteenalan ja ammatillisen erikoisosaamisen vaatima erityissanasto tekevät poikkeuksen."

        Kannattaisikohan sinun mennä uudelleen kieliopin kurssille? Tämä ei enää ollut typoksi selitettävissä.

        Ja tämä on sarkasmia.


      • Mitä asiaa tuossa oli?
        Truehum kirjoitti:

        ...osoittaa, missä kohdin tuota väittämääsi analysointia olen harrastanut?

        Sinun olisi ehkä syytä hiukan miettiä eri termien merkityksiä ennen kuin käytät niitä.

        Jos luet ajatuksella tämän osan tarkoittamastasi viestistäni oikein huolellisesti ja vaikka moneen kertaankin, saatat ehkä ruveta oivaltamaan, mitä siinä tarkoitetaan:

        ”Jokaisella peruskoulun käyneellä kuuluisi olla kyky hallita äidinkielensä käyttö kirjallisen ilmaisun alueella. Ei akateeminen koulutus enää siihen juurikaan lisää tuo.”


        Vihjeenä voin kertoa, että sanaan ”juurikaan” kannattaa paneutua erityisen tarkasti.

        Tottahan kunkin tieteenalan ja ammatillisen erikoisosaamisen vaatima erityissanasto tekevät poikkeuksen. Niitä tuskin jokapäiväisessä kommunikaatiossa esimerkiksi keskustelupalstoilla sentään tarvitaan, kun liikutaan sen oman erikoisalan ulkopuolella -vaikkapa tanssin alueella.

        Käsitykseni tuosta äidinkielen hallinnan tasosta akateemisesti koulutettujen henkilöiden osalta perustan kokemuksiini ja havaintoihini sekä useiden tuntemieni korkeakoulutettujen että yleisesti sellaisten henkilöiden julkisuudessa luettavissa olleista kirjoituksista.

        Mainittavasti ne eivät alemman koulutuksen saaneiden tuotoksista läheskään kaikki poikkea.

        Toki, jos suureen osaan tämän palstan kirjoittajista vertaa melkeinpä ketä tahansa on taso muualla koulutustasosta huolimatta lähes aina silminnähden korkeampi.


        P.S. Edelleenkään ei olla tämän säikeen tarkoittamassa aiheessa.

        P.P.S. Tottahan toki olisin helposti voinut poistaa tuonkin viestisi, jos olisin halunnut. Olenhan sellaiseen täällä joutunut turvautumaan törkykuormaa karistaakseni varsin usein ennenkin.

        Lukaisepa muuten, miten selväkielinen esimerkiksi tämä osa tekstistäsi on: ”...kyselläkseni ammattitaioasi analysoida korkeammin koulutettujen oikeinkirjoitustaitoon, se viestini olisi jo hävinnyt bittiavaruuteen.”

        Miten tuo edellinen teksti liittyy tanssimiseen tai lavakultturiin. Ihmettelenpä vain


    • Tyhmä ei ymmärrä

      Ikävä lukea vuodesta toiseen samaa asiaa. Jokin tuntuu olevan pahasti hukassa, mutta yksikään näkemäni kirjoitus ei ole tuonut syitä ymmärrettävästi esille. Tuskin asioita voi korjatakaan, jos ei tiedä todellisia syitä.

      Mikä on suorittamista ja mikä on näyttelemistä? Suorittamista on kai kaikki toiminta, askeleen ottaminen tai kynän siirto kädestä pöydälle. Näyttelemisestä tulee mieleen esityslava, esittävä ryhmä ja yleisölle omat paikat esityksen seuraamiseen.

      Tanssipaikalle mennään tanssimaan. Haetaan pari ja kävellään parketille "suorittamaan" tanssi. Kukin tavalla, minkä on oppinut tai mikä kyseisen parin kanssa tuntuu sopivalta. Vaikea uskoa juuri kenenkään näyttelevän. Paljon näkee iloista ja tyytyväistä ilmettä tanssityylistä riippumatta.

      Sille ei voi mitään, jos tanssia harrastamalla taito huomaamatta kehittyy. Kädenalittelu ei ole itsessään yhtään parempaa tanssia kuin suljetussa otteessa meno. Hienosti voi tanssia monella tyylillä, mutta myös huonosti (jos tämä ilmaus sallitaan).

      Nyt ei selvinnyt tarkoittiko kirjoittaja hyppelyllä irrallaan tanssittua diskomeininkiä vaiko kenties jotain kädenalittelua.

      Tanssiravintoloiden katoaminen ei ole mielestäni mitenkään hyvä ilmiö. Mikseivät enemmistöt tule ja "valtaa" ravintoloita ja lavoja? Jotkut lavat vaikuttavat vähemmistöjen valtaamilta, jopa tungokseen asti. Eikö iso enemmistö voi suvaita pientä vähemmistöä?

      Tulkaa kaikki tanssija takaisin!

      Turhaa tämäkin kommentti, mutta tuli jotain yritettyä.

      nimim. "Vanha monipuolisesta tanssista tykkäävä mies"

      • yksinkertainen ajatusmalli

        Sehän vaan tietty ajatusmalli: "Mitä minä en kaipaa, en osaa, inhoan ja vihaan, pidän täysin tarpeettomana, ja ainoastaan se mikä on minusta tarpeellista...".

        "Eli ne tanssilajit mitä minä tanssin ovat tarpeellisia ja muiden tanssilajien tanssiminen on lopetettava".

        Yllättävän moni, kuitenkin onneksi pieni vähemmistö on tämän ajatusmallin vanki.


      • yksinkertainen ajatusmalli kirjoitti:

        Sehän vaan tietty ajatusmalli: "Mitä minä en kaipaa, en osaa, inhoan ja vihaan, pidän täysin tarpeettomana, ja ainoastaan se mikä on minusta tarpeellista...".

        "Eli ne tanssilajit mitä minä tanssin ovat tarpeellisia ja muiden tanssilajien tanssiminen on lopetettava".

        Yllättävän moni, kuitenkin onneksi pieni vähemmistö on tämän ajatusmallin vanki.

        Kuten "Tyhmä ei ymmärrä" ja edellinen kirjoittaja totesivat, niin juuri näin se mennee.

        Jotkut ja ilmeisesti lähinnä muutamat miehet, jotka eivät itse ko. tansseja osaa tai eivät halua niitä tanssia, eivät tahdo sulattaa uusien tanssilajien näkemistä lavoilla.

        Waltarin Sinuhe Egyptiläisen Kaptahia lainaten sanoisin tähän: "Se on vain kärpästen surinaa korvissani".

        Aina ja kaikkialla on normaalia kokea muutosvastarintaa. Aikansa rutistaan ja kitistään, kunnes uusi asia omaksutaan ja myöhemmin muistellaan huvittuneena aikoja menneitä.

        Kukapa olisi vain kymmenkunta vuotta sitten uskonut, että esimerkiksi tupakointi julkisissa tiloissa voi loppua käytännössä kokonaan, kuten on tapahtunut. Tällä esimerkillä ei sellaisenaan ole tekemistä tanssin kanssa, mutta se käy hyvänä esimerkkinä aikanaan mahdottomalta tuntuvasta muutoksesta.

        Mielestäni ei ole juuri hölmömpää ilmiötä kuin urputtaa ja valittaa tanssipaikoilla muiden tanssityyleistä ja -lajeista. Kukin tanssikoon kuten haluaa, kunhan noudatetaan yleisiä lavaetiketin sääntöjä.


    • Muutoksesta

      Tanssi ja tanssipaikat voivat oikein hyvin ja tanssiva yleisö on innostunutta sekä hyvin taitavaa tanssimaan erialisia tansseja heitä on ilo katsella sekä tanssia itsekkin.

      Myös taitavat tavalliset tanssiat ovat iloa silmälle ja se että he käyvät uskollisesti joka vuosi vähintään tanssimassa ja nauttivat siitä.

      Myös tanssipaikkojen kannattavuus on tyydyttänyt järjestäjien mielen ilon ja innokuuden järjestää tansseja sekä työllistäneet bändejä.

      Oikeasti on todella mielyttävää käydä tanssimassa ja osata paljon eri tansseja eri tyyleillä ja oppia lisää.

    • viiteryhmä3

      hyviä kommennteja mielestäni

    Ketjusta on poistettu 32 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      50
      2069
    2. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1660
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1444
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      351
      1426
    5. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1334
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1295
    7. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1088
    8. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      994
    9. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      972
    10. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      959
    Aihe