Auton peseminen

astianpesuaineella

Joka paikassa aina vänkätään siitä, ettei autoa saisi pestä astianpesuaineella. Vaikkei edes itse tiedetä, että minkä takia. Haluaisin kuulla sen syyn, jospa joku voisi kertoa sen?

Siitä puuttuu jotain, siinä on jotain ylimääräistä, se on liian vahvaa ja se imeytyy maaliin jutut on jo kuultu eivätkä ne ole oikein vakuuttaneet.

Ainoa syy minkä itse keksin on se, että siitä puuttuu se vaha. Eikä se ole käsittääkseni mikään syy vaan puute.

Olen omaa autoani, jonka ostin uutena 12 vuotta sitten, pessyt laimennetulla astianpesuaineella uudesta asti ja vahaillut pari kolme kertaa vuodessa. Maalipinta on silti kuin uusi. Ei mitään silmämääräistä eroa kallilla auton pesuaineella pestyn uudehkon auton maalipintaan.

Myönnän kyllä kokeilleeni turtlewaxin auton pesuaineita, mutta en todennut niiden tekevän sen ihmeellisempää pintaa kuin astianpesuaineella pestyyn. Tietenkin hiukan kiiltävämpi se oli, mutta se johtui todennäköisesti turtlewaxin tuotteissa olevasta vahasta.

10

2906

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hellät kädet

Siitä vaan pesemään astianpesuaineella, kyllä puhdasta tulee, paitsi....

Autopesuaineissa (niissä paremmissa - ilman vahaa) on mukana jonkin verran liuotinaineita, jotka poistavat pien ja muut "mömmöt" hiukan tehokkaammin kuin Fairy.

Tärkeintä molemmissa tapauksissa on HUUHDELLA auto kunnolla. Ja sitten vahaa päälle.

• Reetu

Käsitiskiaineella olen itsekkin pessyt autoni kymmenien vuosien aikana,harjakoneella en peseytä autoani kun joskus.Eiköhän pesuainessa käytetä paljon samoja aineita esim vaahdotusaine voi olla samaa.Aina kun olen autoni myynyt suoraan tai liikkeessä vaihtanut on ihmetelty kuinka maalipinta voi olla 5-10 vuotta vanhassa niin hyvä.

• On voimakas emäksinen pesuaine joka on tehty irroittamaan likaa ja rasvaa kovilta kiiltäviltä pinnoilta kuten lasi ja posliini. Lähinnä ongelma on autonpesussa ollut siinä että ne ovat puhdistaneet liian tehokkaasti. Se oli ongelma lähinnä siksi että ennen autoissa ei ollut suojaavaa lakkakalvoa kuten nykyautoissa on, vaan ne ns. suorakiiltomaaleja joilla tahtoi olla taipumus liituuntua, varsinkin punasävyiset värit. Astiapesuaineella pesu edisti tätä liituuntumista, koska se poisti kaiken suojaavan rasvan ja vahan maalikalvolta. Sehän ei tietenkään tuhoa maalipintaa kertapesulla, eikä toisella, eikä kolmannellakaan. Vaan pitkäaikainen säännöllinen pesu astianpesu aineella sammutti pikkuhiljaa kiillon kalvon pinnasta, joka edisti kosteuden imeytymistä kalvon läpi metalli pinnalle, joka taas edisti ruostumista. Maalikalvohan on ns. puoliläpäisevä kalvo joka jossain määrin päästää kosteutta lävitse. Ongelmaa ei silloin ole, jos vahaa autoaan säännöllisesti. Nyrkkisääntönä voisi pitää sellaista, että veden pitää "helmeillä" maalipinnalla, silloin kalvo hylkii vettä eikä imeytymistä tapahdu.

• musta auto

Mites tämä toinen yleinen väite, että mustaa likaista autoa(tai mitään muutakaan autoa) ei pitäisi viedä huoltoaseman harjapesuun. Harjat jättävät pintaan "harjausjälkiä", mustassa autossa näkyy herkästi..onko jollekkin oikeasti ollut haittaa?

• astianpesuaineella

Eli tuo ongelma on ollut niissä autoissa joissa ei ole ollut lakkamaalia eikä lakkaa vaan tuo suorakiiltomaali. Se on järkeen käypä selitys, mutta ainakin minä olen laimentanut reilusti sitä veden kanssa. Eli periaatteessa emäksisyys on huomattavasti pienempi. Itse olen kesto vahalla tuota autoani vahaillut pari kertaa vuodessa. Viime vahauskerrasta on noin 4kk ja vielläkin vesi niin sanotusti helmeilee, vaikka olen pessyt autoni tuona aikana noin 40 kertaa astianpesuaineella. Puhumattakaan kuinka montaa kertaa olen pessyt sen 12 vuoden aikana.

• -KN-
        astianpesuaineella kirjoitti:

Eli tuo ongelma on ollut niissä autoissa joissa ei ole ollut lakkamaalia eikä lakkaa vaan tuo suorakiiltomaali. Se on järkeen käypä selitys, mutta ainakin minä olen laimentanut reilusti sitä veden kanssa. Eli periaatteessa emäksisyys on huomattavasti pienempi. Itse olen kesto vahalla tuota autoani vahaillut pari kertaa vuodessa. Viime vahauskerrasta on noin 4kk ja vielläkin vesi niin sanotusti helmeilee, vaikka olen pessyt autoni tuona aikana noin 40 kertaa astianpesuaineella. Puhumattakaan kuinka montaa kertaa olen pessyt sen 12 vuoden aikana.

Luulisi että kemistit ovat kehittäneet astioille ja autoille omat pesuaineet ihan tarkoituksella. Luulisi että autopesuaineiden kehittäjät sitten laittaisivat omiin pulloihinsa fairyä tai sen kopiota, jos se olisi parasta autonpesuun.

Astianpesuaine varmasti tekee puhdasta jälkeä, myös autossa, mutta syö myös kaiken maalipintaa suojaavan vahan pois. Ja kuten aikaisemmin joku sanoikin, se saattaa himmentää maalipintaa pidemmällä juoksulla. Rasvaa liuottivien ominaisuuksiensa vuoksi se saattaa myös kuivattaa myös kumitiivisteitä.

Ainoa syy miksi itse pesisin autoni astianpesuaineella voisi olla jos haluaisin aloittaa autoni vahauksen "puhtaalta pöydältä" ja poistaa myös pinnassa olevan vahan helposti. Ja näin taidetaan suositellakin mm. Zaino vahojen kanssa tehtävän, ennen auton käsittelyä. Jatkuvaan käyttöön en asianpesuainetta auton pesuun ottaisi, koska siitä ei ole mitään hyötyä, pikemminkin haittaa.

Ei tällä asialla mielestäni kannata kenenkään sen enempää päätään vaivata. Astianpesuaine on tarkoitettu astioiden pesuun ja autoshampoo auton pesuun. Ei siihen sen kummempia perusteluja tarvitse, kun aivan varmasti viisaammat ovat vuosikymmenten aikana ehtineet miettiä ja kehittää sopivat kemikaalit kumpaakin hommaan.

Käyttää vain laadukasta pesuainetta, esimerkiksi Malcolta tai Mequiarsilta, niin kyllä se auto puhdistuu ja kiiltää. Säännöllinen vahaus luonnollisesti kuuluu asiaan myös.

• väri´´
        musta auto kirjoitti:

Mites tämä toinen yleinen väite, että mustaa likaista autoa(tai mitään muutakaan autoa) ei pitäisi viedä huoltoaseman harjapesuun. Harjat jättävät pintaan "harjausjälkiä", mustassa autossa näkyy herkästi..onko jollekkin oikeasti ollut haittaa?

En tiedä näkyykö mustassa naarmut sen herkemmin kuin muissa väreissä, ilmeisen haastava se on kuitenkin pohjatöiden kannalta. Omaa metallihohtopikkumustaa olen käyttänyt pesukoneessa useammin kuin olen käsin pessyt. Naarmuinen se pinta on mutta kyllä siitä silti oman kuvansa näkee. Joitain pesukoneessa käynti häiritsee enemmän, joitain vähemmän. Itse en stressiä asiasta ota.

• vaan on maalipinta säilynyt liituuntumatta ja ruostumatta kahdessa punaisessa autossani, jotka olen viimeisen 16 vuoden ajan pessyt astianpesuaineliuoksella. Sitä aiemmista 4 vuodesta en tiedä millä on pesty.
        Pikitahrat olen hangannut lakkabensiiniin kostutetulla rätillä pois.

• Pesuaine

Kokeilin nyt talvikelissä ihan uutta "jippoa"
      Pistimpä pesuämpäriin Turtlen lasikuituveneeseen tarkoitettua "marine" pesuainetta; tällä lähti sellainenkin lika johon ennen tarvitsi sitä liuotinpesuvahashanpoota. Ja kiiltäväksi jäi autonkin pinta.
      -Volvo S60-

• TEHOPESUA...

TUOTERYHMÄ ON PINELINE.vaikka ei mainostaa täällä saisi niin nyt vaan oli pakko kertoo tää, ihan lähimmäisille.Jatetään vaikka myyjä kertomatta.ps yksinkertaisesti PARAS.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      53
      2110
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      31
      1670
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1454
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      353
      1444
    5. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1414
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1305
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1098
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      8
      1014
    9. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      81
      982
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      969
    Aihe