Pilssipumpuista

perustietoa ?

Eli moottoriveneelläni on pituutta noin 7m ja tarkoitus olisi asentaa siihen pilssipumppu. En ole hirveästi ehtinyt asiaa selvittelemään, mutta muutama kysymys on tullut mieleen. Eli veneessä on noin 3kpl erillisiä lokerointeja joihin voisi vettä alkaa vuotamaan. Esimerkiksi moottoritilaan. Tällöin pilssipunpun asentaminen jonnekin muualle ei olisi tehokas ratkaisu, vaan moottoritilaan ehtisi tulla reilusti vettä ennen pumpulle päätymistä jne...

Pitäisikö siis pumppuja olla useampi eripaikassa vai voiko pumppuja olla yksi josta letkut ja veden tunnistimet näiden letkujen päissä? Äkkiseltään tuli mieleen, että tällaisessa ratkaisuissa pumppu vetäisi ilmaa niistä osista, minne vesi ei ole vielä ehtinyt.

Vai miten tämä kannattaisi ylipttään hoitaa, koska olen melko maallikko pumppujen suhteen. Kiitos

40

7655

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • motorman 007

      Olet kyllä oikeilla jäljillä, jokaiseen tilaan oma pumppu. Tai vaihtoehto, tekemällä aukot, eli yhdistämällä tilat, yhdelläkin toimeen tulee, mutta ei niin hyvä ratkaisu kuin omat pumput.
      Kun laitat omat pumput voit vuoto tapauksissa paremmin tunnistaa mistä vuotaa. Turvallisuus ennen kaikkea.

      • mainsaill

        aivan edesvastuuton neuvo pyytää yhdistämään toisistaan valmistajan erottamia tiloja.mitään muutoksia ei saa tehdä rakenteisiin ellei oikeasti ymmärrä niiden merkitystä veneen rakenteiden kestävyydelle ja turvallisuudelle.jos väkerrät näiden ohjeiden mukaan reikiä runkopalkistoihin voit pilata koko veneesi.älkää kirjoitelko neuvoja,jos ette itsekään ymmärrä.


      • asdfsadgdfg
        mainsaill kirjoitti:

        aivan edesvastuuton neuvo pyytää yhdistämään toisistaan valmistajan erottamia tiloja.mitään muutoksia ei saa tehdä rakenteisiin ellei oikeasti ymmärrä niiden merkitystä veneen rakenteiden kestävyydelle ja turvallisuudelle.jos väkerrät näiden ohjeiden mukaan reikiä runkopalkistoihin voit pilata koko veneesi.älkää kirjoitelko neuvoja,jos ette itsekään ymmärrä.

        mitä se yksi pieni reikä niissä palkeissa meinaa??? sen verran pieni että vesi pääsee läpi muttei tuki reikää


      • Apinaaaa
        mainsaill kirjoitti:

        aivan edesvastuuton neuvo pyytää yhdistämään toisistaan valmistajan erottamia tiloja.mitään muutoksia ei saa tehdä rakenteisiin ellei oikeasti ymmärrä niiden merkitystä veneen rakenteiden kestävyydelle ja turvallisuudelle.jos väkerrät näiden ohjeiden mukaan reikiä runkopalkistoihin voit pilata koko veneesi.älkää kirjoitelko neuvoja,jos ette itsekään ymmärrä.

        Neuvo ei välttämättä ole tyhmä, vaan sinä olet tyhmä kun et tajua mistä on kysymys.(ei kai ole tarkoitus runkopalkkeja ruveta pätkimään)


    • mainsaill

      pilssipumppu laitetaan sinne,minne kondenssi yms vettä kertyy.pilssipumput eivät ole tarkoitettu suurempien vuotojen tyhjentämiseen eli silloin kuin veneeseesi tulee oikea reikä (tai esim läpivienti pettää ja vettä syöksyy sisään) aletaan sankolla heittämään vettä ulos ja käytettään lisäksi kiinteästi asennettua käsipumppua.siis suumma summarum.älä asenna mitään pilssipumppuja ajatuksella,että ne tyhjentäisivät veneesi hätätapauksissa.pilssipumppu poistaa ne muutaman desin kertymät, jotka tulevat sateen tms. takia sisälle.

      • olet!!!

        Itselläni on hätävarana uppopumppu pilssissä isonpaa hätätilannetta varten, jos veneestä löytyy apukone tai agrekaatti niin suosittelen. Lisäksi on normaali pumppu ja laipiohin tehty valuma-aukot, onhan melkein joka veneen pilssi pumpattavissa yhdestä paikkaa, katsele rakenteita niin sillähän siitä selviää...


      • moottoriveneilijä/pilssi

        Kyllä minulla ainakin on pilssipumppu nimenomaan mahdollisten vuotojen takia. Kästkäyttöinekin on.
        Mitään kondessivettä ei pumppy pysty poistamaan, pumppu jättää n. 5 cm vesikerroksen(= n. 12l) pumppaamatta. Siinä vaiheessa että sangola voidaan heitetää veneestä vettä, sitä on jo ainakin 50cm eli useita satoja litroja veneessä


      • H323
        olet!!! kirjoitti:

        Itselläni on hätävarana uppopumppu pilssissä isonpaa hätätilannetta varten, jos veneestä löytyy apukone tai agrekaatti niin suosittelen. Lisäksi on normaali pumppu ja laipiohin tehty valuma-aukot, onhan melkein joka veneen pilssi pumpattavissa yhdestä paikkaa, katsele rakenteita niin sillähän siitä selviää...

        Katso huviksesi mikä on uppopumppusi teho ja mieti millaisessa vuodossa siitä on mitään hyötyä. Totuus on tosiaan se, että ei noita pilssipummpuja tai muita pienveneeseen (edes sitä käsikäyttöistä katsastus vaatimus pummpua) sopivia/laitteuja pummpuja ole tarkoitettu mitään oikeaa haverivettä pumppaamaan. Silloin kun esiem. läpivienti pettää on sankko ja hätäinen mies paras apu.


      • lortsa

        kyllä on tehokkaitakin pumppuja n.100e niissä riittää tehoa jo hidastamaa uppoamista josko tulee reikä taikka vuotoa kokemusta on kun rupes vannasputken talinauhatiivisteestä vettä ryöppyymääm.ja jos on kolmekin kohtuutehokasta niin ei siitä ainakaan haittaa ole.


      • on apuja
        lortsa kirjoitti:

        kyllä on tehokkaitakin pumppuja n.100e niissä riittää tehoa jo hidastamaa uppoamista josko tulee reikä taikka vuotoa kokemusta on kun rupes vannasputken talinauhatiivisteestä vettä ryöppyymääm.ja jos on kolmekin kohtuutehokasta niin ei siitä ainakaan haittaa ole.

        Toi nyt on aika turhaa lätinää etteikö pilssipumpuista olisi apua. Keskikokoinen n. 100e pilssipumppu siirtää vettä n. 5000l joka tunti. Kolme tuollaista siirtää 15000l joka tunti tohon saa heittää 1500 sangollista tunnissa eli n. yhden sangon joka toinen sekunti. Kuka jaksaa ja kuinka pitkään?

        Yleisimmät vuodot on kuitenkin kohtuullisia. Hyvin tyypillistä on, että joku moottorin jäähdytyksen liitos alkaa vuotamaan ja siihen automaatti anturilla oleva pilssipumppu on pirun hyvä vehje. Se pitää koneen joten kuten kuivana ja estää konehuoneen täyttymisen kokonaan tai ainakin siihen asti kun kippari tajuaa tilanteen.

        Itsellä aivan sama tilanne vastaavan kokoisen veneen kanssa. Erillisiä tiloja on kolme; konehuone ja tilat sen molemmin puolin. Mulla on kaikissa omat pilssipumput automaatti kytkimillä. Tiloja ei missään nimessä kannata yhdistää koska yhden tilan täyttyessä kokonaan (sellaisiakin vuotoja voi olla) vene voi vielä jäädä pinnalle, mutta kaikkien tilojen täyttyessä ei takuulla jää. Huomioi myös, että sähköt voi pettää jossain vaiheessa (vettä tulvii akuilla tms.) joten niitä manuaalisiakin keinoja on syytä olla mukana. Mulla on noiden kolmen sähköisen pumpun lisäksi yksi käsipumppu perässä ja yksi keulassa jokunen sanko. Jos noilla ei pysy pinnalla niin sitten ei pysy. Sellaisia pumppuja ei käytännössä ole järkevästi toteutettavissa, että niillä voisi imeä ensinnäkään ja vaikka voisikin niin kolmesta pisteestä jonkin sortin anturoinnilla...menee vaikeaksi/kalliiksi ja toiminta "tilanteessa" kyseenalainen.


      • Toinen Pilssi pumppu
        H323 kirjoitti:

        Katso huviksesi mikä on uppopumppusi teho ja mieti millaisessa vuodossa siitä on mitään hyötyä. Totuus on tosiaan se, että ei noita pilssipummpuja tai muita pienveneeseen (edes sitä käsikäyttöistä katsastus vaatimus pummpua) sopivia/laitteuja pummpuja ole tarkoitettu mitään oikeaa haverivettä pumppaamaan. Silloin kun esiem. läpivienti pettää on sankko ja hätäinen mies paras apu.

        Teho on 75l/minuutti


      • mainsaill
        Toinen Pilssi pumppu kirjoitti:

        Teho on 75l/minuutti

        yleensä tehot on tuota luokkaa.voi toki olla kalliimmissa jopa 150 l/min.mutta kyllä tuon 75 l heittää mies sankon kanssa minuutissa.molempi tietysti parempi.jos haluaa perehtyä näihin asioihin, voi googlen kautta hakea esim:
        http://.www.onnettomuustutkinta.fi sivuilta veneonnettomuss pärnun edustalla 8.6.2003.siinä voi perehtyä vesimääriin ja pumppuoppiin.ei kaksi pilssipumppua pelastanut uppoamiselta.ja tuossa myös esillä kaikenlaisten porattujen reikien ongelmatiikkaa.


      • On.
        mainsaill kirjoitti:

        yleensä tehot on tuota luokkaa.voi toki olla kalliimmissa jopa 150 l/min.mutta kyllä tuon 75 l heittää mies sankon kanssa minuutissa.molempi tietysti parempi.jos haluaa perehtyä näihin asioihin, voi googlen kautta hakea esim:
        http://.www.onnettomuustutkinta.fi sivuilta veneonnettomuss pärnun edustalla 8.6.2003.siinä voi perehtyä vesimääriin ja pumppuoppiin.ei kaksi pilssipumppua pelastanut uppoamiselta.ja tuossa myös esillä kaikenlaisten porattujen reikien ongelmatiikkaa.

        Sanon että on aika kova jäbä joka jaksaa ämpärillä heitellä 6 sekunnin välein ämpärillisen, montaa minuuttia yhteen putkeen.
        Läpiviennin prakatessa tukitaan parhaan mukaan ja sitten pumpataan.
        Itselläni on 2 sähköpumppua käsipumppu.
        Toinen sähköpumppu on automaatilla oleva laituripumppu 1500l/h, joka hoitaa homman jos jostain sattuu tihkumaan poissa ollessa.
        Toinen on 10000l/h, joka ainakin riitti kun täräytimme uppotukkiin, ja vettä alkoi vuotamaan.
        Haluan nähdä tosiaan sen hemmon, joka ämpärillä tyhjentää 4 tuntia venettä 8000 litran tuntivauhtia.
        Ja kun kyseessä on vielä purjevene, niin kiipeämiseen menee jo aikaa kivasti.
        Pääasiassa kunnon kolauksessa hyvä pumppu antaa lisäaikaa kerätä kamansa ja evakuoitua, ei sitä käsipumpullakaan pelasteta venettä, jos ei sähköpumpulla.


      • Postuunisti
        on apuja kirjoitti:

        Toi nyt on aika turhaa lätinää etteikö pilssipumpuista olisi apua. Keskikokoinen n. 100e pilssipumppu siirtää vettä n. 5000l joka tunti. Kolme tuollaista siirtää 15000l joka tunti tohon saa heittää 1500 sangollista tunnissa eli n. yhden sangon joka toinen sekunti. Kuka jaksaa ja kuinka pitkään?

        Yleisimmät vuodot on kuitenkin kohtuullisia. Hyvin tyypillistä on, että joku moottorin jäähdytyksen liitos alkaa vuotamaan ja siihen automaatti anturilla oleva pilssipumppu on pirun hyvä vehje. Se pitää koneen joten kuten kuivana ja estää konehuoneen täyttymisen kokonaan tai ainakin siihen asti kun kippari tajuaa tilanteen.

        Itsellä aivan sama tilanne vastaavan kokoisen veneen kanssa. Erillisiä tiloja on kolme; konehuone ja tilat sen molemmin puolin. Mulla on kaikissa omat pilssipumput automaatti kytkimillä. Tiloja ei missään nimessä kannata yhdistää koska yhden tilan täyttyessä kokonaan (sellaisiakin vuotoja voi olla) vene voi vielä jäädä pinnalle, mutta kaikkien tilojen täyttyessä ei takuulla jää. Huomioi myös, että sähköt voi pettää jossain vaiheessa (vettä tulvii akuilla tms.) joten niitä manuaalisiakin keinoja on syytä olla mukana. Mulla on noiden kolmen sähköisen pumpun lisäksi yksi käsipumppu perässä ja yksi keulassa jokunen sanko. Jos noilla ei pysy pinnalla niin sitten ei pysy. Sellaisia pumppuja ei käytännössä ole järkevästi toteutettavissa, että niillä voisi imeä ensinnäkään ja vaikka voisikin niin kolmesta pisteestä jonkin sortin anturoinnilla...menee vaikeaksi/kalliiksi ja toiminta "tilanteessa" kyseenalainen.

        Esimerkkejä helposti pilssipumpuilla hallittavista ongelmista:

        Titanic
        Estonia

        Mutta olivat unohtaneet laittaa ne päälle ja sitten tuli Black Out.

        Mitä tunarointia.


      • jäbä.
        On. kirjoitti:

        Sanon että on aika kova jäbä joka jaksaa ämpärillä heitellä 6 sekunnin välein ämpärillisen, montaa minuuttia yhteen putkeen.
        Läpiviennin prakatessa tukitaan parhaan mukaan ja sitten pumpataan.
        Itselläni on 2 sähköpumppua käsipumppu.
        Toinen sähköpumppu on automaatilla oleva laituripumppu 1500l/h, joka hoitaa homman jos jostain sattuu tihkumaan poissa ollessa.
        Toinen on 10000l/h, joka ainakin riitti kun täräytimme uppotukkiin, ja vettä alkoi vuotamaan.
        Haluan nähdä tosiaan sen hemmon, joka ämpärillä tyhjentää 4 tuntia venettä 8000 litran tuntivauhtia.
        Ja kun kyseessä on vielä purjevene, niin kiipeämiseen menee jo aikaa kivasti.
        Pääasiassa kunnon kolauksessa hyvä pumppu antaa lisäaikaa kerätä kamansa ja evakuoitua, ei sitä käsipumpullakaan pelasteta venettä, jos ei sähköpumpulla.

        Miksi ämpärimiehen pitäisi kiipeillä? Mieshän seisoo paikallaan ja lappaa ämpärillä luukusta ulos istumallatikkoon. Ainoastaan iso moottorivetoinen pumppu pärjää vähän hätääntyneelle ihmiselle, joita niitäkin useimmiten on pari vaihdettavaksi väsyneen tilalle. Ja veden pinnan nousu taas ei ole hyväksi moottorivedolle.

        Niitä pumppujen tehojakin pitää lukea suotimen kanssa. Nimellistehoa ei välttämättä löydy edes suoraan pumpun suulta ilman sentinkään nostokorkeutta ja poistoletkun virtausvastusta.


      • Nähdä
        jäbä. kirjoitti:

        Miksi ämpärimiehen pitäisi kiipeillä? Mieshän seisoo paikallaan ja lappaa ämpärillä luukusta ulos istumallatikkoon. Ainoastaan iso moottorivetoinen pumppu pärjää vähän hätääntyneelle ihmiselle, joita niitäkin useimmiten on pari vaihdettavaksi väsyneen tilalle. Ja veden pinnan nousu taas ei ole hyväksi moottorivedolle.

        Niitä pumppujen tehojakin pitää lukea suotimen kanssa. Nimellistehoa ei välttämättä löydy edes suoraan pumpun suulta ilman sentinkään nostokorkeutta ja poistoletkun virtausvastusta.

        Kun lappaat ämpärillä ämpärillisen sekunnissa vauhtia useemman tunnin.
        On se kova.


      • Hiki otsassa
        mainsaill kirjoitti:

        yleensä tehot on tuota luokkaa.voi toki olla kalliimmissa jopa 150 l/min.mutta kyllä tuon 75 l heittää mies sankon kanssa minuutissa.molempi tietysti parempi.jos haluaa perehtyä näihin asioihin, voi googlen kautta hakea esim:
        http://.www.onnettomuustutkinta.fi sivuilta veneonnettomuss pärnun edustalla 8.6.2003.siinä voi perehtyä vesimääriin ja pumppuoppiin.ei kaksi pilssipumppua pelastanut uppoamiselta.ja tuossa myös esillä kaikenlaisten porattujen reikien ongelmatiikkaa.

        Kyllä suuritehoinen uppopummppu on erinomainen apu hätätilanteessa. Se vapautaa miehistön esimerkikisi tukkimaan vuodon. Ämpäri ihmisen kädessä on toki tehokas jonkin aikaa, mutta kauan sen kanssa ei jaksa huhkia. Kaiken lisäksi veneessä on jo todella paljon vettä siinä vaiheessa, kun ämpäriin jotain rupeaa saamaan. Esimerkiksi moottoritila on usein niin ahdas varsinkin sisäperämoottoriveneissä, ettei sinne ämpärillä pääse lainkaan.


      • molempien koneiden etupuole...
        Hiki otsassa kirjoitti:

        Kyllä suuritehoinen uppopummppu on erinomainen apu hätätilanteessa. Se vapautaa miehistön esimerkikisi tukkimaan vuodon. Ämpäri ihmisen kädessä on toki tehokas jonkin aikaa, mutta kauan sen kanssa ei jaksa huhkia. Kaiken lisäksi veneessä on jo todella paljon vettä siinä vaiheessa, kun ämpäriin jotain rupeaa saamaan. Esimerkiksi moottoritila on usein niin ahdas varsinkin sisäperämoottoriveneissä, ettei sinne ämpärillä pääse lainkaan.

        2 koneen sisäperämoottoritilassani mahtuu molempien koneiden etupuolelle yksi mies ja sanko hommiin.

        Tyhjennysalustona on
        2 erillistä sähköistä tyhjennyspumppua
        suurimmissa osastoissa.

        2 kpl Whale Titan käsipumppua, joista toine on A-luokituksen mukaan avotilassa ja käytettävissä
        myös kun ohjaamon liukuovi suljetaan.

        Vuoto osastot saadaan sekunnissa esille ja tukittua laipiossa olevat 4 cm reiät vuoto-osastojen väilillä.


      • mennyt sekaisin!
        molempien koneiden etupuole... kirjoitti:

        2 koneen sisäperämoottoritilassani mahtuu molempien koneiden etupuolelle yksi mies ja sanko hommiin.

        Tyhjennysalustona on
        2 erillistä sähköistä tyhjennyspumppua
        suurimmissa osastoissa.

        2 kpl Whale Titan käsipumppua, joista toine on A-luokituksen mukaan avotilassa ja käytettävissä
        myös kun ohjaamon liukuovi suljetaan.

        Vuoto osastot saadaan sekunnissa esille ja tukittua laipiossa olevat 4 cm reiät vuoto-osastojen väilillä.

        "Vuoto osastot saadaan sekunnissa esille ja tukittua laipiossa olevat 4 cm reiät vuoto-osastojen väilillä"

        Olikohan tuo tarkoitettu vitsiksi?
        Kokeilepa selostamaasi ja ota aika sekunttikellolla.
        Montako miestä miehistöösi mahtaa kuulua?

        Eikö ole itsestäänselvyys, että käsipumppuja on oltava vähintäin kaksi, toinen sisällä ja toinen avotilassa?
        Ihmetyttää tyhjennyspumppujesi vähäisyys, jos veneesi pilssitila on jaettu moniin lokeroihin. Eikö jokaisessa lokerossa, kuten molemmissa moottorikoteloissa ja pilssitiloissa, pitäisi olla erillinen tyhjennyspumppu? Mieluituiten sähköisiä tai moottorikäyttöisiä, jos satut liikkumaan ilman miehistöä eikä pumppaajia riitä joka kahvaan ja ämpäriin. Laita nyt edes pilssiveden hälyytin, jos sekin puuttuu.


      • jäivät kertomatta
        mennyt sekaisin! kirjoitti:

        "Vuoto osastot saadaan sekunnissa esille ja tukittua laipiossa olevat 4 cm reiät vuoto-osastojen väilillä"

        Olikohan tuo tarkoitettu vitsiksi?
        Kokeilepa selostamaasi ja ota aika sekunttikellolla.
        Montako miestä miehistöösi mahtaa kuulua?

        Eikö ole itsestäänselvyys, että käsipumppuja on oltava vähintäin kaksi, toinen sisällä ja toinen avotilassa?
        Ihmetyttää tyhjennyspumppujesi vähäisyys, jos veneesi pilssitila on jaettu moniin lokeroihin. Eikö jokaisessa lokerossa, kuten molemmissa moottorikoteloissa ja pilssitiloissa, pitäisi olla erillinen tyhjennyspumppu? Mieluituiten sähköisiä tai moottorikäyttöisiä, jos satut liikkumaan ilman miehistöä eikä pumppaajia riitä joka kahvaan ja ämpäriin. Laita nyt edes pilssiveden hälyytin, jos sekin puuttuu.

        Pikkupumput, tunnistimet, erilliset akut ja erilliset sulakepaneelit ja haistelijat jäivät kertomatta.

        Konetilassa on molmmille koneille oma osasto ja 4 cm tukittavat aukot.


      • on vuodot selvitetty!
        jäivät kertomatta kirjoitti:

        Pikkupumput, tunnistimet, erilliset akut ja erilliset sulakepaneelit ja haistelijat jäivät kertomatta.

        Konetilassa on molmmille koneille oma osasto ja 4 cm tukittavat aukot.

        Varmaan on Ah-mittari jokaiselle akulle, tietenkin myös lämpötilan tunnistimet ja koneissa ylimääräiset suurteholaturit, erilliset päivätankit kummallekin koneelle, p-a-suodattimien kaksoisjärjestelmä, varajärjestelmä sähkötaululle (kuten joissakin purkkareissa, mm. Swanissa)...jne
        Missä muuten käytät paattiasi, vai onko nippelihomma harrastuksessasi tärkeintä?


      • pumppu?
        Hiki otsassa kirjoitti:

        Kyllä suuritehoinen uppopummppu on erinomainen apu hätätilanteessa. Se vapautaa miehistön esimerkikisi tukkimaan vuodon. Ämpäri ihmisen kädessä on toki tehokas jonkin aikaa, mutta kauan sen kanssa ei jaksa huhkia. Kaiken lisäksi veneessä on jo todella paljon vettä siinä vaiheessa, kun ämpäriin jotain rupeaa saamaan. Esimerkiksi moottoritila on usein niin ahdas varsinkin sisäperämoottoriveneissä, ettei sinne ämpärillä pääse lainkaan.

        Varsinaiset pilssipumput eivät ole hätätyhjennyspumppuja,vähintäin 500 L/min tarvitaan ja se vaatii polttomoottorikäyttöisen pumpun joko koneesta tai erillisen.


      • Ihmeessä?
        pumppu? kirjoitti:

        Varsinaiset pilssipumput eivät ole hätätyhjennyspumppuja,vähintäin 500 L/min tarvitaan ja se vaatii polttomoottorikäyttöisen pumpun joko koneesta tai erillisen.

        Meillä työpaikalla on pumppuja, joihin menee 1200 mm putket, tuotto on siinä 2000l/s.
        Ja toimivat muuten sähkömoottoreilla, ei polttomoottoreilla.


      • olla.,.,
        Ihmeessä? kirjoitti:

        Meillä työpaikalla on pumppuja, joihin menee 1200 mm putket, tuotto on siinä 2000l/s.
        Ja toimivat muuten sähkömoottoreilla, ei polttomoottoreilla.

        huumorimiehiä,mikä sinällään ei paha,olen itsekin ollut aikoinaan tekemisissä saman kokoluokan vehkeiden kanssa.


      • ihmeessä...
        Ihmeessä? kirjoitti:

        Meillä työpaikalla on pumppuja, joihin menee 1200 mm putket, tuotto on siinä 2000l/s.
        Ja toimivat muuten sähkömoottoreilla, ei polttomoottoreilla.

        Joo, ja mun työpaikalla on sähkökäyttöisiä pumppuja, jotka painaa yhteensä 25m3/s menemään. Ei siinä mitään ihmeellistä. Mutta siinä on, jos meinaa edes kuution minuutissa saada siirrettyä 12 V:lla. Vielä ihmeellisemmäksi homma menee, jos se sähkö pitää ottaa kokonaan akuista.


      • Sellainen ei mv-puolella ol...
        on vuodot selvitetty! kirjoitti:

        Varmaan on Ah-mittari jokaiselle akulle, tietenkin myös lämpötilan tunnistimet ja koneissa ylimääräiset suurteholaturit, erilliset päivätankit kummallekin koneelle, p-a-suodattimien kaksoisjärjestelmä, varajärjestelmä sähkötaululle (kuten joissakin purkkareissa, mm. Swanissa)...jne
        Missä muuten käytät paattiasi, vai onko nippelihomma harrastuksessasi tärkeintä?

        Swan on palavaa mateiaalia.


      • tarkoittaa ??
        Sellainen ei mv-puolella ol... kirjoitti:

        Swan on palavaa mateiaalia.

        Onhan peltiset autotkin palavia ja syttymissyy on usein sähköjärjestelmässä. Seawindin laivapalo uutisoitiin hiljattain. Kyllä siellä mv-puolellakin kannattaa kiinnittää huomiota paloturvallisuuteen ja sähköjärjestelmän asiallisuuteen.


      • venetyypistä riippumatta
        tarkoittaa ?? kirjoitti:

        Onhan peltiset autotkin palavia ja syttymissyy on usein sähköjärjestelmässä. Seawindin laivapalo uutisoitiin hiljattain. Kyllä siellä mv-puolellakin kannattaa kiinnittää huomiota paloturvallisuuteen ja sähköjärjestelmän asiallisuuteen.

        Itsenäisen veneen on oltava palamatonta materiaalia venetyypistä riippumatta.


    • pilssiä

      Nämä osastot tulee varustaa omalla pumpulla mikäli niiden välissä ei ole vesireikää palkissa tai laipiossa. Muutoin yksikin pumppu riittää. Koneen alle tulisi laittaa öljyastia tai vähintäänkin öljynkeräystyyny tai öljynerotin, jotta öljy ei pääse pilssiveteen ja siitä mereen/järveen. Liukuvassa veneessä pumpun voi laittaa ihan perään. Anturi laitetaan pari senttiä ylemmäs kuin pumpun imuaukko, jotta se ei käy kuivana ja leikkaa kiinni. Pumppu puhdistetaan joka syksy ja valutetaan vedet pois, ettei se jäädy rikki.

      • moottorinne käyttämää pumppua, joko hihnavetoista taikka suoraan moottorista ulos tulevalle akselille.
        Kun laitat riittävän suuritehoisen pumpun esim. joka tarvitsee vaikka 30% moottorin tehosta niin sillä jo pumpaat ulos satoja tai tuhansia litroja minuutissa moottorista riippuen ja silti pystyt ajamaan moottorilla kohti rantaa ja saa olla aika suuri vuoto jotta vene alkaisi upota jos vain moottorille riittää polttoainetta ja veneilijä osaa käyttää laitteitaan.
        Kun laitat vielä sopivan mallisen keskipakoispumpun niin kuivakäyntikään ei ole ongelma elikä sa pyöriä jatkuvasti kun moottori käy ja jos vettä tulee niin se pumppaa sen välittömästi ulos, aivan kuten aikoinaan oli melko yleisiä akselipumput potkuriakselilla.

        Näistä öljyastioista ja kaukaloista ihmettelen että miksi ei pidetä moottoreita kunnossa? koska ei moottorista ole tarvetta vuotaa öljyä minnekään
        ja jos vuotaa niin se on silloin joku paikka rikki ja pitää korjata ettei vuoda, ei kai veneessä tarvitse haistella öljyn hajua? ja samoin miksi pilssissä tai pohjalla pitäisi olla vettä?? eikös vesi ole tarkoitus pysyä veneen ulkopuolella??


      • Ei "Leikkaa"

        Pilssipumppu ei leikkaa kiinni veden vähyyden vuoksi.
        Käynnistyskytkimen voi asentaa huoletta pilssin pohjalle, samaan tasoon pumpun kanssa.

        Tavallinen uppopumppu toimii samalla periaatteella.

        Siinä on sähkömoottori ihan kuin muutkin, oikeilla laakereilla varustettu yleensä, eikä niihin pääse vesi.

        Sekoitat varmaankin nyt kaksi eri pumpputyyppiä, kotona kiertovesipumppu on rakenteeltaan "vesivoideltu", eli tarkoittaa, että ankkuri ui vedessä ja laakerit on liukulaakerit.


    • kysyjä.

      ihan hyviä ja riittäviä vastauksia tuli. kiitos kaikille.

      se jäi vähän ihmetyttämään, että ämpäriä kehuttiin niin kovasti ja pidettiin riittävänä. itse mietin että jos joku läpivienti alkaisi vuotamaan yksin ajaessani, niin miten ohjaan venettä turvalliseen rantaan ja kutsun apua VHF:ällä, kun minun pitäisi lappaa vettä ämpärillä minkä kerkiän? vielä jos keli on huono niin keikutuksessa taitaisihomma olla hankalaa. tähän jos yhdistetään vielä se että joutuisin availemaan veneen pressua saadakseni ämpärillisen ulos veneestä, niin pitäisi itse pumppua parempana. mikäli reikä on sitäluokkaa, että siittä ei pari pumppua selviä niin ei taida ämpärimieskään selvitä.

      pumpun etu on mielestäni pelastautumiseen tuleva lisäaika ja ylipäätään vuodon havaitseminen esim pumpun merkkivalosta tms.

      ps. ämpäreitä on matkassa kyllä aina pari kappaletta :)

      • mainsaill

        pidä vain ämpärit mukana.asenna sinne niitä pilssipumppujakin (ainakin yksi) sillä ne kyllä toimivat niin akuan kuin akussa virtaa riittää eikä ne tukkeudu.niiden tehtävä on poistaa ne pienet vesimäärät, jotka sinne tihkuvat mahdollisista minimaalisista vuodoista letkuissa ja kansirakennelmissa sekä kondenssin myötä.ei niitä kuitenkaan sen takia kannata asentaa,että joku pilssipumppu pitäisi sinut pinnalla ison haverin satuttua.pienessä vuodossa kuitenkin vältyt äyskäröinniltä sankolla jos sinulla se pumppu on.läpiviennin pettäessä kokonaan on se kuitenkin ensin tukittava sillä puutapilla ja sitten äyskäröitävä tai pumpattava.


      • kirjoittajalle

        Laita yksi kunnon kalvopumppu kuivaan paikkaan ja jakoputkisto joissa venttiilit eri pilsseihin,hälytin/käynnistin(valinta käsi/auto) joka pilssiin.


      • korvaat vielä
        kirjoittajalle kirjoitti:

        Laita yksi kunnon kalvopumppu kuivaan paikkaan ja jakoputkisto joissa venttiilit eri pilsseihin,hälytin/käynnistin(valinta käsi/auto) joka pilssiin.

        erilliset venttiilit yhdellä kolmitiehanalla, jolla valitset mitä lokeroa haluat tyhjentää.
        Pumpuksi hammasrataspumppu, joka ei säikähdä jos pilssissä on öljyä tai roskia.
        Koho kannattaa olla elohopea tai hydrostaattisesti toimiva. Sähköinenkin on ok.


    • Rippe3

      Olen nähnyt veneen jossa koneen raakavesipumpun sisääntuloon oli laitettu 3-tie hana josta voi valita ottaako kone jäähdytysveden merestä vai pilssistä.Hätätapauksessa imun voi kääntää pilssiin.Voi olla tehokas sähköstä riippumaton imuri.

      • H323

        Joskus kun on kirjoittamiseltasi aikaa perehtyä veneisiin niin tutkipa huviksesi kuinka paljon kone ottaa sitä jäähdytysvettä. Sen jälkeen palataan asiaan.


      • hyvin toimii..
        H323 kirjoitti:

        Joskus kun on kirjoittamiseltasi aikaa perehtyä veneisiin niin tutkipa huviksesi kuinka paljon kone ottaa sitä jäähdytysvettä. Sen jälkeen palataan asiaan.

        Mitä mahdat tarkoittaa? Kommentti oli hyvä ja idea on toteutettu käytännössä!

        Hyvinhän tuo systeemi on toiminut ainakin minun veneessäni. Raakavesipumppu imaisee ämpärillisen tosi äkkiä (kone on 67hp perkinssi). Tosin vuototilannetta ei ole sattunut eikä sen takia ole tarvinnut kääntää hanaa pilssi-imun puolelle.
        Pienemmässä koneessa on tietenkin ohuemmat letkut ja pienempi raakavesipumpun impelleri. Tehon voit tarkistaa laittamalla ämpärin pakoputken alle, jos haluat tutkia oman paattisi raakavesipumpun tehon.
        Vaikka imuteho olisi vain 20 l/min, kyllähän sekin on lisäapu tositilanteessa. Laita jotain faktaa raakavesipumppujen tehoista, jos kerran hallitset asia. Kiinnostaa muitakin.


      • Tyhjentäjä
        H323 kirjoitti:

        Joskus kun on kirjoittamiseltasi aikaa perehtyä veneisiin niin tutkipa huviksesi kuinka paljon kone ottaa sitä jäähdytysvettä. Sen jälkeen palataan asiaan.

        Tämähän on hyvä yleisesti myös laivoissa käytettävä hätätyhjennysjärjestelmä. Suuressa vuodossa varmaan yksi tehokkaimpia keinoja.


      • ja...
        Tyhjentäjä kirjoitti:

        Tämähän on hyvä yleisesti myös laivoissa käytettävä hätätyhjennysjärjestelmä. Suuressa vuodossa varmaan yksi tehokkaimpia keinoja.

        Pienemmän dieselin kohdalla teho on samaa luokkaa kuin joisit pilssivettä urakalla ja pissisit sen sitten laidan yli. Parikymppisen dieselin pumppu pumppaa ehkä jopa 5 l/min, mistä on suurikin apu suuressa vuodossa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1548
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1489
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1345
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      340
      1316
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      998
    7. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      951
    8. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      891
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      826
    Aihe