tollaseen 24 jalkaseen tarvittas, jotta vastatuuleen pääsis edes jotenkin,kun täällä sisävesillä on niin kapeita väyliä että luoviminen on mahdotonta?
montako heppaa
10
841
Vastaukset
- penta1
valjastat anoppis venees keulaan niin se hoitaa homman. Äläkä kysele enää tyhmiä!!!
5hv pääset tuon kokoisella veneellä vastatuuleen, kunhan ei ole kyseessä kovin pienihalkaisijainen
perämoottoripärisijä, koska monissa perämoottoreissa on hyvin pieni potkuri joka pyörii hyvin nopeasti ja silloin sen työntövoima on melko pieni.
Tarvitset riittävän suurihalkaisijaisen ja hieman hitaammin pyörivän potkurin.
Varmaan voit halutessasi laittaa vaikka 15hv moottorinkin ja ei ole vielä liian tehokas.- on riittävä
Panosta ennemmin potkurin kokoon ja rikin pituuteen, ja keveyeen. Itsellä 24 jalkaisessa 8hv sisäkone ja puolikaasua on tähänasti riittänyt.
En ole viellä kuullut että ketään olisi sanonut että perämoottorista olisi tehot loppuneet. Moni on ihmetellyt miten saisi potkurin pysymään veden alla.- FE-Sillanpää
Ei tosiaan kauheasti hevosvoimia tarvita että purkkari etenee runkonopeuttaan tai vähän alle. Mulla oli 17-jalkaisessa kaupan mukana tullut 5 hv Yammu. Tehoja oli aivan liikaa ja kokeilin 2hp koneella, sekin riitti mutta ostin sitten 3.3 hp:n Evarin lopulta Yammun alapään lauettua. Nyt 24 jalkaisessa on sisäkone, n 8 hv, josta juuri tuo puoli tehoa on yleensä riittävä runkonopeuden saavuttamiseen.
Kovassa vasta-aallokossa varsinkin pitkäperäisen purkkarin perämoottorin potkuri haukkailee ilmaa ja tuolloinhan vauhti tyssää.
Tärkeä pointti on valmistautua nopeisiin tankkauksiin, mikäli tankki on koneen kopan sisällä. Pitkällä tyynellä/vastatuulella bensaakin kuluu ja tankit ovat pieniä. Litran tönikkä valmista seosta kannattaa olla sitloodassa hyvin saatavilla. - kuulet,
että teho yksinkertaisesti loppuu 6 hv pitkärikinen 4-tahti/pitkä riki (norm. potkuri), 24 jalkaa/2 tn. Kyseisessä tilanteessa aiheuttajana on kova tuuli ja ennen kaikkea korkea aalto Saaristomerellä ( n. 80-150 cm). Tökkää aivan samalla tavalla kuin pitkäkölinen tarvitsee aallokossa vauhtia kääntyäkseen.
Kaksi esimerkkiä:
* Myötä- ja sivutuulessa tulossa paikkaan, josta oli n. 0,5 mailia vastaiseen satamaan. Kolme kertaa kone sammui ja ei kun purjeilla luovien. Ajateltiin vain helpottaa loppumatkaa moottorilla.
* Kustavi, Katanpää, tuulta pohjoisesta 12-17 m/s. Vesi mataloituu lahden suulla ja aalto nousee melko korkeaksi, ei tilaa purjeilla luovimiseen salmen läpi. Emme viitsineet edes yrittää vaan tutustuimme mm. paikan saunoihin (ihan käypäsiä). Samaan aikaan yksi vene katkaisi muuten Katanpään p-puolella mastonsa.
Aikaisempi 8 hv (Honda) oli taas kohtuuttoman painava mutta riittävän tehokas.
Järvialueella tuskin aallokko nousee liian korkeaksi, joten suosittelisin kevyempää, esim. 6 hv-moottoria. Kummastakin kokemusta. - puhua pelkistä hv:sta
kuulet, kirjoitti:
että teho yksinkertaisesti loppuu 6 hv pitkärikinen 4-tahti/pitkä riki (norm. potkuri), 24 jalkaa/2 tn. Kyseisessä tilanteessa aiheuttajana on kova tuuli ja ennen kaikkea korkea aalto Saaristomerellä ( n. 80-150 cm). Tökkää aivan samalla tavalla kuin pitkäkölinen tarvitsee aallokossa vauhtia kääntyäkseen.
Kaksi esimerkkiä:
* Myötä- ja sivutuulessa tulossa paikkaan, josta oli n. 0,5 mailia vastaiseen satamaan. Kolme kertaa kone sammui ja ei kun purjeilla luovien. Ajateltiin vain helpottaa loppumatkaa moottorilla.
* Kustavi, Katanpää, tuulta pohjoisesta 12-17 m/s. Vesi mataloituu lahden suulla ja aalto nousee melko korkeaksi, ei tilaa purjeilla luovimiseen salmen läpi. Emme viitsineet edes yrittää vaan tutustuimme mm. paikan saunoihin (ihan käypäsiä). Samaan aikaan yksi vene katkaisi muuten Katanpään p-puolella mastonsa.
Aikaisempi 8 hv (Honda) oli taas kohtuuttoman painava mutta riittävän tehokas.
Järvialueella tuskin aallokko nousee liian korkeaksi, joten suosittelisin kevyempää, esim. 6 hv-moottoria. Kummastakin kokemusta.On aika iso ero, onko veneessä pienipotkurinen perämoottori vai sisämoottori ja isompi potkuri.
Kun perämoottori ei "jaksa", tarkoittaako se ettei kone jaksa ottaa täysiä kierroksia (=potkurissa liian iso nousu) vai, että ottaa ärhäkästi maksimit mutta vene ei liiku (potkurin koko tai nousu voisi olla liian pieni)? - taatusti
puhua pelkistä hv:sta kirjoitti:
On aika iso ero, onko veneessä pienipotkurinen perämoottori vai sisämoottori ja isompi potkuri.
Kun perämoottori ei "jaksa", tarkoittaako se ettei kone jaksa ottaa täysiä kierroksia (=potkurissa liian iso nousu) vai, että ottaa ärhäkästi maksimit mutta vene ei liiku (potkurin koko tai nousu voisi olla liian pieni)?aina kiinnostunut uusista mahdollisuuksista. Moottori on 6 hv Suzuki (vm.20006). Auttaisiko potkurin vaihto. Konetta käytettiin vasta-aaltoon lähes täydellä kaasulla ja se yksinkertaisesti sammui (hyytyi) kolmasti. Omasta mielestä isompi aalto lyö ylhäällä olevan keulan lähes tasaiseen pintaan ja aiheuttaa liian suuren vastuksen. Tuulta kestää mutta isompi aalto voi tökkiä. Auttaako tuohon potkurin vaihto? Jos auttaa, olisin valmis kokeilemaan. Moottori ei haukannut ilmaa.
- purjevenemoottori
Hanki purjevenemoottori (ovat 4 hv), siinä on potkurissa isot lavat ja sopiva nousu. Tuotenimiä esim. Mercury SailPower tai jotain sentapaista. Kuljettaa yhtä hyvin kuin 8 hv kone tavallisella moottoriveneeseen tarkoitetulla vispilällä, mutta on paljon halvempi, kevyempi ja syö vähemmän bensaa. Omat kokemukset veneestä 26 jalkaa ja 2 tonnia, sellaiseen riittää kirkkaasti.
- Joskus maininnut
Että sellainen 5hv/t olis aika sopiva, joten jos arvaan että sun 24 ei ole rautapaatti niin 5-7,5hv koneella pärjännet ihan ok.
- riittää Itämeren alueella.
Suositus 5hv/tn koski vuorovesialuita ja valtameriä. Suositus löytyy alan kirjallisuudestakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos271538Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa391449Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly121345Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3391301Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681245- 12988
- 7951
- 20929
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul7881- 71816