Ison potkurin pyörimisnopeus

JJaarrii

Mikä olisi 1m halkaisijaltaan olevan potkurin suositeltu max pyörimisnopeus.
Netistä löysin jonkun taulukon, mutta siinä koot loppui 30".

25

4121

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • määräävä tekijä

      niin vähän vaille 1m, tuo 30", jos jakaa ja kertoo eikö se siitä tulisi. Kehänopeus on

    • on.

      Myös noususta kiinni. Itselläni 32 tuumainen(n.82 cm)nelilapainen pyörii 460 rpm.

      • konkari.,.,

        noususta kiinni,jos valitaan oikea halk.


    • kirjallisuudessa suositellaan max. kehänopeudeksi
      30m/s jota ei olisi syytä ylittää?

      Nykyisin joissakin perämoottoreissa potkurit kuitenkin pyörii jopa niinkin nopeaa että kehänopeus on yli 50m/s.

      Riippuu varmaan hyvinkin paljon veneestä ja nopeudesta sekä potkurin laadusta kuinka nopeaa sitä on järkevää pyörittää.

      • JJaarrii

        Eli jos halkaisija on 1m, kehä on 3,14m.
        500rmp/min = 26m/s.
        Ymmärsinkö oikein?


    • Joakim

      Löytyyhän noihin jotain nyrkkisääntöjäkin, mutta kyllä tuon kokoluokan potkuri kannattaisi ehdottomasti laskea kunnolla läpi, jolloin löytyy optimaalinen nousu, lapapinta-ala lapojen lukumäärä ja kierrosluku. Siihen tarvitaan vähintään nopeus ja tarvittava työntövoima.

      Kehänopeus on hyvin karkea kavitoinnin laskenta. On paljon parempiakin tapoja ja 30 m/s ylittyy helposti, mutta kavitointia voi tapahtua selkeästi tuon allekin.

      • JJaarrii

        Vanha runko jossa potkuri yms. paikallaan.
        Potkurin halkaisija vähän alle metsi, noususta ei tietoa. Runko on vedessä.
        Moottori ja kytkin pitää hommata.
        Kytkimen joudun ottamaan mahdollisimman isolla alennuksella, johtuen potkurin koosta.
        Ei ole mitään käsitystä miten ja millä kierroksilla laitetta ajettu aiemmin.
        Lähinnä sitä haen, kannattaako edes kokeilla tuolla vanhalla potkurilla.


      • konkari.,.,
        JJaarrii kirjoitti:

        Vanha runko jossa potkuri yms. paikallaan.
        Potkurin halkaisija vähän alle metsi, noususta ei tietoa. Runko on vedessä.
        Moottori ja kytkin pitää hommata.
        Kytkimen joudun ottamaan mahdollisimman isolla alennuksella, johtuen potkurin koosta.
        Ei ole mitään käsitystä miten ja millä kierroksilla laitetta ajettu aiemmin.
        Lähinnä sitä haen, kannattaako edes kokeilla tuolla vanhalla potkurilla.

        Suoraan käppyrästä 600 1/min.


      • metsästää
        JJaarrii kirjoitti:

        Vanha runko jossa potkuri yms. paikallaan.
        Potkurin halkaisija vähän alle metsi, noususta ei tietoa. Runko on vedessä.
        Moottori ja kytkin pitää hommata.
        Kytkimen joudun ottamaan mahdollisimman isolla alennuksella, johtuen potkurin koosta.
        Ei ole mitään käsitystä miten ja millä kierroksilla laitetta ajettu aiemmin.
        Lähinnä sitä haen, kannattaako edes kokeilla tuolla vanhalla potkurilla.

        Jostakin mahdollisimman hidaskierroksinen kone,muuten et saa tarpeeksi alennusta vaihteen kanssa.
        Nousua tietämättä veikkaisin että potkurin kierrokset pitäisi saada jäämään tuonne 400 rpm nurkille. Minulla on kuten tuolla aikaisemmin kerroin 32" nelilapainen potkuri (nousua en muista) ja koneen kierrokset 1300 rpm matka-ajossa ja vaihteen alennus 2.8:1 ja tuo on ihan paikallaan


      • JJaarrii
        metsästää kirjoitti:

        Jostakin mahdollisimman hidaskierroksinen kone,muuten et saa tarpeeksi alennusta vaihteen kanssa.
        Nousua tietämättä veikkaisin että potkurin kierrokset pitäisi saada jäämään tuonne 400 rpm nurkille. Minulla on kuten tuolla aikaisemmin kerroin 32" nelilapainen potkuri (nousua en muista) ja koneen kierrokset 1300 rpm matka-ajossa ja vaihteen alennus 2.8:1 ja tuo on ihan paikallaan

        Eihän noita vaihtoehtoja hirveästi ole, siis kun ihan "vanha romu" ei kelpaa. Valmetti olis haarukassa, 100hp, 2200rmp. Matkaa ajeltais varmaan 1600-1700rmp.


      • JJaarrii
        JJaarrii kirjoitti:

        Eihän noita vaihtoehtoja hirveästi ole, siis kun ihan "vanha romu" ei kelpaa. Valmetti olis haarukassa, 100hp, 2200rmp. Matkaa ajeltais varmaan 1600-1700rmp.

        Merikytkimessä olis varmaan hyvä olla luistoventtiili, helpottais laituriin ajoa yms.


      • Joakim
        JJaarrii kirjoitti:

        Vanha runko jossa potkuri yms. paikallaan.
        Potkurin halkaisija vähän alle metsi, noususta ei tietoa. Runko on vedessä.
        Moottori ja kytkin pitää hommata.
        Kytkimen joudun ottamaan mahdollisimman isolla alennuksella, johtuen potkurin koosta.
        Ei ole mitään käsitystä miten ja millä kierroksilla laitetta ajettu aiemmin.
        Lähinnä sitä haen, kannattaako edes kokeilla tuolla vanhalla potkurilla.

        Jos haluat muuten kuin hirveällä tuurilla onnistua, mittaa nousu. Ei ole edes vaikeaa, jos astelevy pysyy kädessä. Sitten pitää vielä tietää veneen nopeus ja koneteho niin voi laskea millä kierrosluvulla kone jaksaa potkuria pyörittää vauhdissa.

        Aivan karkean suuruusluokan saat teholuvun avulla. Se kertoo kuinka paljon tehoa tarvitaan potkurin pyörittämiseen paaluvedossa eli paikallaan.

        P = Ne * rho * D^5 * n^3,

        Missä P akseliteho [W], Ne on teholuku (potkurille suuruusluokkaa 0,1-0,5, riippuu noususta sekä lapojen koosta ja lukumäärästä), rho[kg/m3] = 1000, D halkaisija [m] ja n kierrosluku rps.

        Jos koneesta lähtee 100 kW, jaksaa se pyörittää 1 m potkuria 10-12,5 rps eli 600-750 rpm veneen ollessa paikallaan. Jos tehoa onkin 12,5 kW, tippuu kierrokset puoleen. Jos tehoa onkin 200 kW kasvaa kierrokset 26%.

        Paikallaan ollessa kierrokset voisivat jäädä 10-30% alle koneen maksimin, jos kyse on uppuomaveneestä.


      • konkari,.,.
        metsästää kirjoitti:

        Jostakin mahdollisimman hidaskierroksinen kone,muuten et saa tarpeeksi alennusta vaihteen kanssa.
        Nousua tietämättä veikkaisin että potkurin kierrokset pitäisi saada jäämään tuonne 400 rpm nurkille. Minulla on kuten tuolla aikaisemmin kerroin 32" nelilapainen potkuri (nousua en muista) ja koneen kierrokset 1300 rpm matka-ajossa ja vaihteen alennus 2.8:1 ja tuo on ihan paikallaan

        mitä alkuperäinen kysyi?


      • konkari,.,.
        JJaarrii kirjoitti:

        Merikytkimessä olis varmaan hyvä olla luistoventtiili, helpottais laituriin ajoa yms.

        et tarvitse,kytkimen alennuksen tarvitset neljä.


      • se.
        Joakim kirjoitti:

        Jos haluat muuten kuin hirveällä tuurilla onnistua, mittaa nousu. Ei ole edes vaikeaa, jos astelevy pysyy kädessä. Sitten pitää vielä tietää veneen nopeus ja koneteho niin voi laskea millä kierrosluvulla kone jaksaa potkuria pyörittää vauhdissa.

        Aivan karkean suuruusluokan saat teholuvun avulla. Se kertoo kuinka paljon tehoa tarvitaan potkurin pyörittämiseen paaluvedossa eli paikallaan.

        P = Ne * rho * D^5 * n^3,

        Missä P akseliteho [W], Ne on teholuku (potkurille suuruusluokkaa 0,1-0,5, riippuu noususta sekä lapojen koosta ja lukumäärästä), rho[kg/m3] = 1000, D halkaisija [m] ja n kierrosluku rps.

        Jos koneesta lähtee 100 kW, jaksaa se pyörittää 1 m potkuria 10-12,5 rps eli 600-750 rpm veneen ollessa paikallaan. Jos tehoa onkin 12,5 kW, tippuu kierrokset puoleen. Jos tehoa onkin 200 kW kasvaa kierrokset 26%.

        Paikallaan ollessa kierrokset voisivat jäädä 10-30% alle koneen maksimin, jos kyse on uppuomaveneestä.

        Nousun mittaaminen olla tässä tapauksessa melko työlästä kun kaveri kertoo rovin olevan vedessä,siellä on paha mitata ainakin näin kylmällä.


      • konkari,.,.
        Joakim kirjoitti:

        Jos haluat muuten kuin hirveällä tuurilla onnistua, mittaa nousu. Ei ole edes vaikeaa, jos astelevy pysyy kädessä. Sitten pitää vielä tietää veneen nopeus ja koneteho niin voi laskea millä kierrosluvulla kone jaksaa potkuria pyörittää vauhdissa.

        Aivan karkean suuruusluokan saat teholuvun avulla. Se kertoo kuinka paljon tehoa tarvitaan potkurin pyörittämiseen paaluvedossa eli paikallaan.

        P = Ne * rho * D^5 * n^3,

        Missä P akseliteho [W], Ne on teholuku (potkurille suuruusluokkaa 0,1-0,5, riippuu noususta sekä lapojen koosta ja lukumäärästä), rho[kg/m3] = 1000, D halkaisija [m] ja n kierrosluku rps.

        Jos koneesta lähtee 100 kW, jaksaa se pyörittää 1 m potkuria 10-12,5 rps eli 600-750 rpm veneen ollessa paikallaan. Jos tehoa onkin 12,5 kW, tippuu kierrokset puoleen. Jos tehoa onkin 200 kW kasvaa kierrokset 26%.

        Paikallaan ollessa kierrokset voisivat jäädä 10-30% alle koneen maksimin, jos kyse on uppuomaveneestä.

        Menee yksiin kokemuksella ja käppyröillä Jokimin kanssa ,jos konee pyörii 2200-2400 on oikea välitys 4


    • Kannattais lähtee

      Toisinpäin, miten potkuri yleensä mitoitetaan:

      Veneen tai tässä jo aluksen uppouma, vesilinjan pituus, leveys, syväys ilman köliä, koneteho marssivauhdilla ja kierrosluku ja vääntö. Välitys potkurille on paras ja helpoimmin muutettavissa oleva tekijä. Lisäksi toivottu nopeus suhteessa tehoon. Näillä muuttujilla asiallinen laskentaohjema antaa potkurille lapalukumäärän mukaisia luistoon ja lapa-alaan, nousuun ja halkaisijaan suhteutettuja laskennallisia arvoja. Välitystä ja kierroslukua muuttamalla saat haarukoitua mitä potkurin perässä (edellä) ehkä ennen on ollut, jos et sitä yhtään tiedä tai mitä sinne voisi laittaa. Siitä hakemaan!

      • JJaarrii

        Valokuvan perusteella potkuri on (vain) n. 80cm.
        Tuollaisen löysin.
        http://www.alberg30.org/maintenance/MechanicalPropulsion/Propeller/propcalc.xls
        Kun laittaa kierroksiksi 1800, ja halutuksi nopeudeksi 9 solmua, potkurin halkaisija voi olla 31 tuumaa, ja alennusta tarvittaisiin vain 2,5-2,6. Mitekäs tähän suhtaudutaan? Moottorin paras vääntö on muuten 1500rpm, onko tämä myös hyötysuhteeltaan paras kierrosalue. Max kierrokset oli sen 2200rpm/110hp. Potkurin nousu on mahdoton selvittää nyt, sehän vaikuttaa kyllä tuohon nopeuteen.


      • Joakim
        JJaarrii kirjoitti:

        Valokuvan perusteella potkuri on (vain) n. 80cm.
        Tuollaisen löysin.
        http://www.alberg30.org/maintenance/MechanicalPropulsion/Propeller/propcalc.xls
        Kun laittaa kierroksiksi 1800, ja halutuksi nopeudeksi 9 solmua, potkurin halkaisija voi olla 31 tuumaa, ja alennusta tarvittaisiin vain 2,5-2,6. Mitekäs tähän suhtaudutaan? Moottorin paras vääntö on muuten 1500rpm, onko tämä myös hyötysuhteeltaan paras kierrosalue. Max kierrokset oli sen 2200rpm/110hp. Potkurin nousu on mahdoton selvittää nyt, sehän vaikuttaa kyllä tuohon nopeuteen.

        Et siis halua nostaa venettä tai sukeltaa potkuria mittaamaan, mutta olet valmis hankkimaan ja asentamaan koneen merikytkimen, jonka välitys todennäköisesti ei osu kohdalleen nykyiselle potkurille ja/tai ei ole hyvä tulevalle potkurille?

        Eikös nyt olisi kuitenkin pienempi vaiva kurkistaa tavalla tai toisella millainen se potkuri on? Toinen hyvä vaihtoehto on suunnitella koko systeemi uusiksi parasta mahdollista potkuria varten. Silloinkin tarvitset tiedon akselin etäisyydestä pohjasta ja muista mahdollisista rajoituksista potkurille. Sitten voit tietysti kokeilla olisiko se nykyinen potkuri kelvollinen korvike ennen uuden ostoa.

        Onko tää joku troolari vai miksi se on vedessä ja vaikea nostaa?

        Tuota propcalcia en käyttäisi moottorin vaihteiston ostoon. Karkeita suuruusluokkia sillä kyllä saa, mutta ei sen mitoitusmenetelmät oikein nykyaikaa ole.


      • Hiiohoi Joakim
        Joakim kirjoitti:

        Et siis halua nostaa venettä tai sukeltaa potkuria mittaamaan, mutta olet valmis hankkimaan ja asentamaan koneen merikytkimen, jonka välitys todennäköisesti ei osu kohdalleen nykyiselle potkurille ja/tai ei ole hyvä tulevalle potkurille?

        Eikös nyt olisi kuitenkin pienempi vaiva kurkistaa tavalla tai toisella millainen se potkuri on? Toinen hyvä vaihtoehto on suunnitella koko systeemi uusiksi parasta mahdollista potkuria varten. Silloinkin tarvitset tiedon akselin etäisyydestä pohjasta ja muista mahdollisista rajoituksista potkurille. Sitten voit tietysti kokeilla olisiko se nykyinen potkuri kelvollinen korvike ennen uuden ostoa.

        Onko tää joku troolari vai miksi se on vedessä ja vaikea nostaa?

        Tuota propcalcia en käyttäisi moottorin vaihteiston ostoon. Karkeita suuruusluokkia sillä kyllä saa, mutta ei sen mitoitusmenetelmät oikein nykyaikaa ole.

        Tuosta laskennasta viimekerralla jäi epäselväksi oikea koko kun nimimerkki "mietityttää" ei antanut kohtalostaan palautetta. ks. tarkennettu haku "vaihteiston välitys". Se laskentaohjelma mikä laskee noiden mm. edellä annettujen parametrien mukaan on propking: "www.electricboats.co.uk/surfprop/Propking.xls"

        Vaatii siis jonkinlaisen version exel laskekentataulukkoon ja vielä sen uudempiin versioihin, että makrot on sallittu. Muuten voi tulla demoarvoja kuten ehkä sulle kävi. Ajatuksella käytettynä monipuolisin ilmainen potkurinmitoitusohjelma mitä olen netistä löytänyt. Ja sillä meillä nytkin vispaa ihan hyvin, jollei tuule!


      • Joakim
        Hiiohoi Joakim kirjoitti:

        Tuosta laskennasta viimekerralla jäi epäselväksi oikea koko kun nimimerkki "mietityttää" ei antanut kohtalostaan palautetta. ks. tarkennettu haku "vaihteiston välitys". Se laskentaohjelma mikä laskee noiden mm. edellä annettujen parametrien mukaan on propking: "www.electricboats.co.uk/surfprop/Propking.xls"

        Vaatii siis jonkinlaisen version exel laskekentataulukkoon ja vielä sen uudempiin versioihin, että makrot on sallittu. Muuten voi tulla demoarvoja kuten ehkä sulle kävi. Ajatuksella käytettynä monipuolisin ilmainen potkurinmitoitusohjelma mitä olen netistä löytänyt. Ja sillä meillä nytkin vispaa ihan hyvin, jollei tuule!

        En kai sitten osaa! Tässä veneeni tiedot:
        Yanmar 1GM10 9 hp @ 3600 rpm, purjevenevetolaite 1:2,64 välityksellä, potkuri 14x8 Volvo-Penta 2-lapainen taittolapa, paino tyhjänä 2900 kg (käytin lastattuna 3400 kg), vesilinja 7,59 m, vesilinjaleveys 2,38 m ja syväys ilman köliä 0,501 m.

        Mitattu suorituskyky tyynessä 6,4 kn (gps, mitattu molempiin suuntiin virrattomuuden varmistamiseksi), 3250 rpm (mitattu äänestä FFT-menetelmällä). Noilla tulee luistoksi 21%

        Propking väittää seuraavaa
        6,4 kn vaatii 13 SHP, tuosta tulee "Warning! Insufficient SHP available". Tehokaava on hyvin yksinkertainen, sillä siihen vaikuttaa vain vesilinja, uppouma ja nopeus (ei vesilinjaleveys, eikä syväys).
        Potkuriksi ehdottaa 13x10 3-lapaista tai vaihtoehtoisesti 14x10 2-lapaista.

        Selkeiten homma menee (tehovaatimuksen lisäksi) pieleen sheetissä "Prop Pitch", jossa lasketaan täysin humpuukkikaavalla "Estimated prop slip" ja arvoksi saadaan 49% (vrt. mittaamani 21%, jonka antaa myös kunnon laskentaohjelmat). Toinen mikä menee pieleen on "Wake Factor", koska se on lähes 0 (tai siis 1,0 Propking-nimityksillä) purjevenevetolaitteelle, joka ei ole rungon vanavedessä, kuten perinteinen akseliveto moottoriveneessä.

        Kokeilin vähentää nopeusvaatimusta. Vasta 5,6 kn poisti varoituksen. Tällöin potkuriksi ehdotetaan 13x9 3- ja 14x9 2-lapaisena. Luistoarvio jo 52%. Käytännön mittaus osoittaa, että 5,6 kn vaatii nykyisellä potkurilla 2500 rpm ja mitattu kulutus on n. 1 l/h eli tehotarve n. 4 hp. Luisto niukasti yli 10%.

        Propking lienee "tuunattu" huomattavasti raskaskulkuisimmille ja isompikoneisille veneille kuin tyypillinen purjevene tai sulavarunkoinen fiskari. Ehkä se toimiikin niille, mutta minulla ei ole pienintäkään luottamusta tuohon "ohjelmaan".


      • propcalc ohjelmasta
        Joakim kirjoitti:

        En kai sitten osaa! Tässä veneeni tiedot:
        Yanmar 1GM10 9 hp @ 3600 rpm, purjevenevetolaite 1:2,64 välityksellä, potkuri 14x8 Volvo-Penta 2-lapainen taittolapa, paino tyhjänä 2900 kg (käytin lastattuna 3400 kg), vesilinja 7,59 m, vesilinjaleveys 2,38 m ja syväys ilman köliä 0,501 m.

        Mitattu suorituskyky tyynessä 6,4 kn (gps, mitattu molempiin suuntiin virrattomuuden varmistamiseksi), 3250 rpm (mitattu äänestä FFT-menetelmällä). Noilla tulee luistoksi 21%

        Propking väittää seuraavaa
        6,4 kn vaatii 13 SHP, tuosta tulee "Warning! Insufficient SHP available". Tehokaava on hyvin yksinkertainen, sillä siihen vaikuttaa vain vesilinja, uppouma ja nopeus (ei vesilinjaleveys, eikä syväys).
        Potkuriksi ehdottaa 13x10 3-lapaista tai vaihtoehtoisesti 14x10 2-lapaista.

        Selkeiten homma menee (tehovaatimuksen lisäksi) pieleen sheetissä "Prop Pitch", jossa lasketaan täysin humpuukkikaavalla "Estimated prop slip" ja arvoksi saadaan 49% (vrt. mittaamani 21%, jonka antaa myös kunnon laskentaohjelmat). Toinen mikä menee pieleen on "Wake Factor", koska se on lähes 0 (tai siis 1,0 Propking-nimityksillä) purjevenevetolaitteelle, joka ei ole rungon vanavedessä, kuten perinteinen akseliveto moottoriveneessä.

        Kokeilin vähentää nopeusvaatimusta. Vasta 5,6 kn poisti varoituksen. Tällöin potkuriksi ehdotetaan 13x9 3- ja 14x9 2-lapaisena. Luistoarvio jo 52%. Käytännön mittaus osoittaa, että 5,6 kn vaatii nykyisellä potkurilla 2500 rpm ja mitattu kulutus on n. 1 l/h eli tehotarve n. 4 hp. Luisto niukasti yli 10%.

        Propking lienee "tuunattu" huomattavasti raskaskulkuisimmille ja isompikoneisille veneille kuin tyypillinen purjevene tai sulavarunkoinen fiskari. Ehkä se toimiikin niille, mutta minulla ei ole pienintäkään luottamusta tuohon "ohjelmaan".

        Samaa havainnut myös propcalc-ohjelmasta. Ehdottelee nousuksi aivan hämäriä.

        Itselläni on liukuvarunkoinen akselivetoinen vene, jossa moottoritehoa 155hp/4000 rpm, välitys 2:1 . Itse laskin käsin (paperille painettujen kirjojen avulla) potkuriksi 16" x 23", arviolla että maksiminipeus olisi ollut jopa 34 kn. Lasku ei mennyt kauas, vene saavuttaa 32kn, kokonaismassalla n. 1700-1800kg. Potkuriksi kavitaatiolaskut edellyttivät melko suurta lapa-alaa, päädyin nelilapaiseen DAR 0.73 rusettiin. Seuraava potkuri tulee olemaa kolmilapainen 16 x 21 kokoisena, kunhan entinen kuluu puhki.
        Nykyisellä potkurilla kone ei ota aivan täysiä kierroksia, mikä tosin ei haittaa koska täysillä ei tule ajettuakaan kui lyhyitä pätkiä, jolloin polttoainetalous alemmilla kierroksilla on varsin hyvä lievästi ylisuurella nousulla.
        Mutta vesisuksien vetoon ja muuhun vastaavaan tuo ei ole hyvä, siksi seuraava hivenen loivempana.

        Mutta takaisin aiheeseen, kun kokeilin propcalcia, tämä ehdotteli nousuksi jotakin 25" luokkaa ; ikään kuin ottamalla luiston kahteen kertaan.


      • JJaarrii
        Joakim kirjoitti:

        En kai sitten osaa! Tässä veneeni tiedot:
        Yanmar 1GM10 9 hp @ 3600 rpm, purjevenevetolaite 1:2,64 välityksellä, potkuri 14x8 Volvo-Penta 2-lapainen taittolapa, paino tyhjänä 2900 kg (käytin lastattuna 3400 kg), vesilinja 7,59 m, vesilinjaleveys 2,38 m ja syväys ilman köliä 0,501 m.

        Mitattu suorituskyky tyynessä 6,4 kn (gps, mitattu molempiin suuntiin virrattomuuden varmistamiseksi), 3250 rpm (mitattu äänestä FFT-menetelmällä). Noilla tulee luistoksi 21%

        Propking väittää seuraavaa
        6,4 kn vaatii 13 SHP, tuosta tulee "Warning! Insufficient SHP available". Tehokaava on hyvin yksinkertainen, sillä siihen vaikuttaa vain vesilinja, uppouma ja nopeus (ei vesilinjaleveys, eikä syväys).
        Potkuriksi ehdottaa 13x10 3-lapaista tai vaihtoehtoisesti 14x10 2-lapaista.

        Selkeiten homma menee (tehovaatimuksen lisäksi) pieleen sheetissä "Prop Pitch", jossa lasketaan täysin humpuukkikaavalla "Estimated prop slip" ja arvoksi saadaan 49% (vrt. mittaamani 21%, jonka antaa myös kunnon laskentaohjelmat). Toinen mikä menee pieleen on "Wake Factor", koska se on lähes 0 (tai siis 1,0 Propking-nimityksillä) purjevenevetolaitteelle, joka ei ole rungon vanavedessä, kuten perinteinen akseliveto moottoriveneessä.

        Kokeilin vähentää nopeusvaatimusta. Vasta 5,6 kn poisti varoituksen. Tällöin potkuriksi ehdotetaan 13x9 3- ja 14x9 2-lapaisena. Luistoarvio jo 52%. Käytännön mittaus osoittaa, että 5,6 kn vaatii nykyisellä potkurilla 2500 rpm ja mitattu kulutus on n. 1 l/h eli tehotarve n. 4 hp. Luisto niukasti yli 10%.

        Propking lienee "tuunattu" huomattavasti raskaskulkuisimmille ja isompikoneisille veneille kuin tyypillinen purjevene tai sulavarunkoinen fiskari. Ehkä se toimiikin niille, mutta minulla ei ole pienintäkään luottamusta tuohon "ohjelmaan".

        Löytyykö netistä sitten jokin muu laskuri, jolla voisi testailla ja jolla saisi paremmat tulokset?


      • olisikaan oikea,
        Joakim kirjoitti:

        En kai sitten osaa! Tässä veneeni tiedot:
        Yanmar 1GM10 9 hp @ 3600 rpm, purjevenevetolaite 1:2,64 välityksellä, potkuri 14x8 Volvo-Penta 2-lapainen taittolapa, paino tyhjänä 2900 kg (käytin lastattuna 3400 kg), vesilinja 7,59 m, vesilinjaleveys 2,38 m ja syväys ilman köliä 0,501 m.

        Mitattu suorituskyky tyynessä 6,4 kn (gps, mitattu molempiin suuntiin virrattomuuden varmistamiseksi), 3250 rpm (mitattu äänestä FFT-menetelmällä). Noilla tulee luistoksi 21%

        Propking väittää seuraavaa
        6,4 kn vaatii 13 SHP, tuosta tulee "Warning! Insufficient SHP available". Tehokaava on hyvin yksinkertainen, sillä siihen vaikuttaa vain vesilinja, uppouma ja nopeus (ei vesilinjaleveys, eikä syväys).
        Potkuriksi ehdottaa 13x10 3-lapaista tai vaihtoehtoisesti 14x10 2-lapaista.

        Selkeiten homma menee (tehovaatimuksen lisäksi) pieleen sheetissä "Prop Pitch", jossa lasketaan täysin humpuukkikaavalla "Estimated prop slip" ja arvoksi saadaan 49% (vrt. mittaamani 21%, jonka antaa myös kunnon laskentaohjelmat). Toinen mikä menee pieleen on "Wake Factor", koska se on lähes 0 (tai siis 1,0 Propking-nimityksillä) purjevenevetolaitteelle, joka ei ole rungon vanavedessä, kuten perinteinen akseliveto moottoriveneessä.

        Kokeilin vähentää nopeusvaatimusta. Vasta 5,6 kn poisti varoituksen. Tällöin potkuriksi ehdotetaan 13x9 3- ja 14x9 2-lapaisena. Luistoarvio jo 52%. Käytännön mittaus osoittaa, että 5,6 kn vaatii nykyisellä potkurilla 2500 rpm ja mitattu kulutus on n. 1 l/h eli tehotarve n. 4 hp. Luisto niukasti yli 10%.

        Propking lienee "tuunattu" huomattavasti raskaskulkuisimmille ja isompikoneisille veneille kuin tyypillinen purjevene tai sulavarunkoinen fiskari. Ehkä se toimiikin niille, mutta minulla ei ole pienintäkään luottamusta tuohon "ohjelmaan".

        hyväksytty ja kelvollinen laskuri?

        PropKingin ohjeen mukaan käytetään koneen jatkuvaa tehoa ja kierroslukua eikä tarkoitus ole hakea huippunopeutta tasaisella vaan jättää kelivaraa tuulen ja mainingin antamaa lisäkuormaa vastaan.

        Mun tapauksessa arvoilla 1 kone, 13 bhp, 3400 k/min, 1 loota, 1 laakeri, 2,64 välitys, 10000lbs, 28 lwl, 10 leveys, 2 syväys ilman köliä, 6 (5,9) solmua, 16" maksimihalkaisija saadaan arvoiksi 14*9 3 lapaiselle ja 15*9 2 lapaiselle. Samaa kauraa kuin Nannin (ja vanhan Volvon, tosin eri konearvoilla) laskurilla. Vauhtia oikeesti tasaisella kertyy jotain 6,2 täysillä. Kulutus marssivauhdilla n. 5 solmua n. 0,6 l/tunnissa..

        Kesän odotusta!


      • siihen
        olisikaan oikea, kirjoitti:

        hyväksytty ja kelvollinen laskuri?

        PropKingin ohjeen mukaan käytetään koneen jatkuvaa tehoa ja kierroslukua eikä tarkoitus ole hakea huippunopeutta tasaisella vaan jättää kelivaraa tuulen ja mainingin antamaa lisäkuormaa vastaan.

        Mun tapauksessa arvoilla 1 kone, 13 bhp, 3400 k/min, 1 loota, 1 laakeri, 2,64 välitys, 10000lbs, 28 lwl, 10 leveys, 2 syväys ilman köliä, 6 (5,9) solmua, 16" maksimihalkaisija saadaan arvoiksi 14*9 3 lapaiselle ja 15*9 2 lapaiselle. Samaa kauraa kuin Nannin (ja vanhan Volvon, tosin eri konearvoilla) laskurilla. Vauhtia oikeesti tasaisella kertyy jotain 6,2 täysillä. Kulutus marssivauhdilla n. 5 solmua n. 0,6 l/tunnissa..

        Kesän odotusta!

        joku 11 litranen Scania ja 1:3 alentava kytkin niin toimii kokolailla varmasti!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. En rehellisesti usko et oisit

      Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1548
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

      Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1489
    3. Näin sinusta taas unta!

      Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1345
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

      Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      340
      1316
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

      Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

      Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      998
    7. Ei ole kyllä mennyt

      Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      951
    8. Et katso sitä

      Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

      Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      891
    10. Olet muutenkin tyhmä

      Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      826
    Aihe