Kysymys tanssiharrastajille,,

vammaisen

Miten suhtaudutte jos teitä tulee tansseissa hakemaan pyörätuolissa istuva mies tai nainen -tai muuten näkyvästi vammainen tai selvästi erilainen kuin muut ,vaikkapa kehitysvammainen

Jotkut kun tuntuvat olevan todella tarkkoja siitä kuka saa tulla koskakin heitä hakemaan

Miten on käännyttekö selin ,annatteko pakit,
vai lähdettekö(mielellänne) parketille.

Kyselen tätä koska itse olen vammaisen omainen,ja käyn myös sillointällöin lavoilla.
Vammaisiahan siellä ei juuri näe ,mutta on tullut mieleen mikä olisi vammaisen kohtelu hakutilanteeessa.

Joskus kun näkee pakittamista ihan vaan sillä perusteella,että hakija on ennestään tuntematon
-kovat arvot ovat joillakin näkyvästi esillä täällä tanssimaaaimassakin -niinkuin sen ulkopuolellakin.

33

2334

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vammaisen omainen

,,Kysymys ei ole provo ,eikä tähdätty ketään henkilöä tai ryhmää vastaan.

• parkettien partaveitsi 4

Kyllä oli vaikea kysymys. Ei ole tullut koskaan eteen. Riippuisi kai vamman asteesta.

Toisaalta, joskus kyllä huomaa outoa käytöstä myös "normaali" henkilöillä.

Olen kyllä, joskus nähnyt oikein kauniin ja nuorekkaan naisen pyörätuolissa (parketin kaunein nainen), ja olen ajatellut hakevani häntä tanssimaan.
      Mutta kyllä siinä on tullut pupu pöksyyn, mitenkä minä häntä tanssittaisin.

• arvo kovanen

siis jos vammainen on kaunis ,niin silloin voisi harkita !!!

• häpeemistä.

Mulla on tanssikaverina pyörätuolinainen, joka osaa uskomattoman hyvin tanssia ja muutenkin kaunis ja mukava. Rohkeesti vaan lavalle. :)

• Varomaan oppinut

Lähden kyllä tanssimaan vammaisen kanssa, ja olen tanssinutkin. Pääasia on, ettei ole juovuksissa.
      Mutta pyörätuolissa istuvan kanssa en enää mene, ennenkuin olen saanut opetusta pyörätuolitanssiin ja pyörätuolin käsittelyyn yleensäkin. Tämä johtuu siitä, että erään kerran menin tanssimaan pyörätuolissa istuvan miehen kanssa, kun hän tuli hakemaan. Olin ihan iloisesti yllättynyt, että olipa rohkea mies. Mutta tanssin pyörteissä minä sitten nykäisin varomattomasti häntä väärään suuntaan ja tuoli keikahti selälleen. Enkä osannut nostaa sitä ylös, kun miehen jalat jäivät pahasti jumiin. Kukaan ei ensi hätään tullut edes auttamaan, kuvittelivat varmaan, että olen omainen, joka osaa hoitaa tilanteen.
      Onneksi sain viimein apua, ja tuoli saatiin ylös ja pystyttiin toteamaan että mitään suurempaa vahinkoa ei ollut sattunut.
      Ihan kylmiltään ei siis kannata lähteä vieraan ihmisen kanssa pyörätuolitanssiin. Tai ainakin pitää olla hyvin varovainen liikkeissään.

• Laukaan Peurungassa pyörätuolitanssijoita näkee varsin yleisesti. Se on ymmärrettävää, kun paikka on paitsi kylpylä myös kuntoutuskeskus. Varsin sujuvaa menoa pyörätuolitanssikin näyttää olevan, kun osaavat ovat asialla.

En ole toistaiseksi itse vienyt ketään pyörätuolitanssiin eikä minua ole kukaan myöskään hakenut sellaiseen.

Epäilemättä tässäkin tanssissa niin viemiseen kuin seuraamiseenkin pitää opetella varta vasten. Kuvittelen, että yhteistä kädenalitansseihin verrattuna on hyvä vaste käsissä kummallakin osapuolella. Kädenalitukset viejän osalta eivät tulle kysymykseen. Ehkä siinä tapauksessa, jos viejä on pienikokoinen? Epäilemättä tanssin koreografia ja vienti pitää rakentaa aika lailla tyhjästä, mutta luulisin kädenalitanssien taidoista olevan paljon apua?

• Sittenkään

Olen tanssinut vammaisen kanssa ja itse myös vammaista hakenut tanssimaan.
      Minusta siinä ei ole mitään ihmeellistä. Jos jalat toimivat ja tanssi sujuu niin asiahan on ihan ok.

Pyörätuolitanssikin on taitavasti tehtynä ihan kivan näköistä touhua. Varmasti tuottaa tanssinautintoa sitä harrastaville.
      Tosin pyörätuolitanssi vaatii aikalailla tilaa ja olenkin huomannut että asian todelliset harrastajat välttävät tanssimista silloin kun lava on aivan täynnä.

Mutta kyllä kohtuus tässä pyörätuolitanssiasiassakin on mielestäni olemassa.
      Moottoroidut akkukäyttöiset monisatakiloiset pyörätuolit ovat mielestäni ihan oikeasti vaarallisia tanssilavalla.
      Olen joskus seurannut kun tällaisia akkuvoimalla pyörähtelijöitä saapuu pienelle lavalle useita pareja.
      Siinä saa olla tarkkana että ei tule yhteentörmäystä tällaisten sinnetänne-periaatteella pyörähtelevien metallimöykkyjen armeijan vallatessa puolet lavasta.
      Tanssinautinto ei varmaan ole se motiivi tässä tanssilajissa.
      Varmaan se on vaan se kiusanteko.
      Mutta pitää se kai hyväksyä kuitenkin... että kaikilla olisi tanssipaikalla yhtä paljon ilonaiheita.
      Vahingonilonhan väitetään olevan oikeinkin kivaa.

• Tanssiva sinkkumies

Kahden kehitysvammaisen tytön kanssa olen muutaman kerran tanssinut, eikä siinä mitään ihmeellistä ole. Liikuntakyky on molemmilla suunnilleen normaali, vaikka puhe ei hirveän hyvin luista. Kokemus ei hirveän paljon poikennut muiden tanssimista vasta aloittelevien naisten tanssittamisesta. Ihan mielelläni lähden heidän kanssaan myöhemminkin tanssimaan, jos paikalle sattuvat. Ja toki tanssin muidenkin kehitysvammaisten kanssa, jos hakemaan tulevat. Pyörätuolitanssia en ole koskaan kokeillut. Se vaatisi ehkä hieman opastusta joltain kokeneelta.

• päissäni

mitä naiset ovat mieltä kehitysvammaisesta miehestä viejänä. Itselläni on miehenä kokemusta kehitysvammaisen naisen viemisestä, eikä siinä ole mitään ongelmaa. Mutta toisinpäin se ei olekaan niin helppoa, kun miehen pitäisi osata viedä. Eräs tuttuni on kehitysvammainen mies ja hän käy silloin tällöin tansseissa. Hänellä ei ole oikein minkäänlaista rytmitajua, eikä hän ole opetellut yhtään tanssiaskelia. Into on kuitenkin kova ja niin myös vauhti parketilla. Mitähän naiset ajattelevat hänen tullessa hakemaan? Ja mitkä lienevät mietteet tanssin aikana?

• Onko daami pyörätuolissa. Kahta pyörätuolidaamia olen hakenut tanssimaan ja toinen heistä teki vastahaun. Viejä saa vaan olla varovainen, ettei kaada pyörätuolia tai ettei jätä omia varpaita pyörien alle.

• Koppu

Olin kerran tanssimassa Järvenpäässä ja siellä tuli minua hakemaan pyörätuolissa oleva tyttö.
      Tanssimme hänen kanssaan Buggaa, jossa hän oli todella hyvä. Olen opetellut pyörätuolitanssia Peurungassa jossa olin kuntoutuksessa työn puolesta. Minua voi tulla hakemaan niin kehitysvammaiset kuin muutkin tanssijat. Olen pyörinyt tanssipaikoilla melkein koko ikäni ja koskaan ei ole kehitysvammainen tullut hakemaan minua tanssinpyörteisiin lavoilla. Olen vetänyt yhden vuoden jälkeenjääneille tanssikurssia ja uskokaa pois meillä oli todella hauskaa, jopa niin hauskaa että opettajat tulivat katsomaan meidän tanssia. Nirppanokat on asia erikseen mutta sellainen ihminen joka lähtee karkuun kun vammainen tulee hakemaan tanssiin on itse tunnevammainen ihminen.
      Siis kaikki mahdumme samalle lavalle niin kädenali tanssijat kuin vammaisetkin. Emme voi koskaan tietää milloin itse olemme vammautuneita. Terv. Tanssija1

• Mielestäni ne tanssijat, jotka suostuvat tanssimaan vain ja ainoastaan nuorten, terveiden,kauniiden tai ns. "hyvien tanssijoiden" kanssa, kannattaisi siirtyä kokonaan seurojen treenipaikkojen käyttäjäksi. Me muut, joiden maailmaan mahtuu kaiken ikäiset, kokoiset ja rotuiset ihmiset, voisimme edelleen ilahtua niistä ihmisistä, jotka "karsinoitumisilmiöstä" huolimatta TULEVAT lavoille. Ei se todellakaan ole niiin vakava asia, jos aina ei kulje kuin tanssisi tähtien kanssa. Huumorilla siitä selviää!!

• käy näin

Sama kehitysvammainen mies tulee jatkuvasti hakemaan, eikä hän osaa lainkaan viedä. Kuitenkin hän yrittää tehdä muita matkien kädenalikuvioita niin, että vääntää naisen kättä kivuliaasti väkisin. Lisäksi hän törmäilee koko ajan muihin. Tanssitko sellaisen kanssa mielelläsi jatkossakin?

• ymmärtävä
        käy näin kirjoitti:

Sama kehitysvammainen mies tulee jatkuvasti hakemaan, eikä hän osaa lainkaan viedä. Kuitenkin hän yrittää tehdä muita matkien kädenalikuvioita niin, että vääntää naisen kättä kivuliaasti väkisin. Lisäksi hän törmäilee koko ajan muihin. Tanssitko sellaisen kanssa mielelläsi jatkossakin?

Ikävä tilanne sellainen, jos saa jatkuvan riesan hankalasta tyypistä. Välttämättä tällainen tyyppi ei ole edes mitenkään vammainen, samankaltaisia kokemuksia on ns. terveidenkin kanssa tanssimisesta. Mutta varmaan on ikävämpää ilmaista vammaiselle, että en halua tanssia kanssasi jatkossa.
        Itse käytän pakoilua, eli häviän näköpiiristä kun näen ko. tyypin. Se ei ole mitenkään hyvä konsti eikä suositeltava. Mutta kun ei haluaisi pahoittaa toisen mieltäkään.
        Eli pakoilen kilttiä mielenterveyshäiriöistä miestä, jonka tanssitaito on aivan kauhea.
        Siitä johtuen saan sitten olla tanssimatta monet tanssit, koska yritän olla piilossa.

• käy näin kirjoitti:

Ja pakko myöntää, että luovuutta saa käyttää ko. tilanteissa, ettei turhaan loukkaisi ihmisiä. Yksi keinoista on ollut hymyillä nätisti sanoen, että sopiiko joku toinen kerta, kun...jne. Joutuu kenties puhumaan "sovellettua" totuutta,mutta usein on sattut samaan aikaan saamaan katsekontaktin jonkun toisen kanssa. Siinä kohden on ainakin soveliasta sanoa luvanneensa tanssin jo jollekin toiselle.Tähän mennessä ei ole tarvinut nirpistelyä, eikä pahoja sanoja. Olenpa joskus onnistunut voittamaan itseni, etten ole rumasti sanonut edes ns. "törkytilanteissakaan".

• Asvalttimies

Lavoilla harvoin vammaisia kyllä näkee. Kerran pääsin hakemaan tyttöä, jolla oli jonkinlaisia pakkoliikkeitä. Pakkoliikkeistään huolimatta tyttö oli oikein mukava tanssitettava. Tanssin hänen kanssaan useamman kappaleparin.

• humppalekako

Kyllä itsetuntoni kestää vammaisen tanssittamisen. Ei se ole minulta pois. Pyörätuolin kanssa olisi hieman askarruttavaa. Muuten olen kyllä käsitellyt tuoleja, mutta en tanssiyhteyksissä.

• pyörätuoliparia

Tuossa muutama viikko sitten menin pitkästä aikaa tansseihin ja satuin saapumaan naistenhaun aikaan. Yllätyin hiukan, kun ensimmäiseen tanssiin minua tuli hakemaan pyörätuolilla liikkuva nätti nainen. Tietenkin lähdin tanssimaan, vaikka vähän siinä mielessä pyöri, että kuinka tämä oikein onnistuu, mutta hyvinhän se. Oikeastaan yllättävintä tässä oli se, että olen itse asiassa halunnut löytää pyörätuolia käyttävän kumppanin. Tanssimme myöhemmin illalla uudestaan, mutta yhteystiedot jäivät vaihtamatta, joten en tiedä tapaanko häntä enää koskaan. Kaikki tapahtui niin nopeasti.

• Tanssi pidentää ikää
      • uudistuksia

Mukavan näköistä meininkiä tuossa videossa. Luettuani ketjun kirjoitukset jäin miettimään että onko niin että pyörätuolin mallilla on väliä? Sellaiset moottorikäyttöiset ovat varmaankin ihan tosi kömpelöitä tanssiin? Eikö sellaiset pitäisi kieltää kokonaan? Onko sitten niin että ei ollenkaan enää näkyisi pyörätuolitanssijoita lavoilla sellaisen kiellon jälkeen?

Jos nimittäin sattuu että kaikilla yleensä on moottorikäyttöinen ja sellaista yksinkertaista ei edes omista? Pitäisikö sitten tanssipaikalla olla mahdollisuus "lainata" sellainen yksinkertaisempi pyörä? Tämä on sellainen käytännöllinen kysymys, ja uudistuksiahan pitäisi tehdä joka paikkaan, missä asioissa puutteita ilmenee, että kaikki saisivat samanarvoiset mahdollisuudet harrastaa tanssimista.

• ei ei ei
        uudistuksia kirjoitti:

Mukavan näköistä meininkiä tuossa videossa. Luettuani ketjun kirjoitukset jäin miettimään että onko niin että pyörätuolin mallilla on väliä? Sellaiset moottorikäyttöiset ovat varmaankin ihan tosi kömpelöitä tanssiin? Eikö sellaiset pitäisi kieltää kokonaan? Onko sitten niin että ei ollenkaan enää näkyisi pyörätuolitanssijoita lavoilla sellaisen kiellon jälkeen?

Jos nimittäin sattuu että kaikilla yleensä on moottorikäyttöinen ja sellaista yksinkertaista ei edes omista? Pitäisikö sitten tanssipaikalla olla mahdollisuus "lainata" sellainen yksinkertaisempi pyörä? Tämä on sellainen käytännöllinen kysymys, ja uudistuksiahan pitäisi tehdä joka paikkaan, missä asioissa puutteita ilmenee, että kaikki saisivat samanarvoiset mahdollisuudet harrastaa tanssimista.

Mitään asiaa ei ole pyörätuolissa yleisille tanssipaikoille, erittäin vaarallista, edesvastuutonta.
        Voin ajatella jos on tyhjä lava niin miksei silloin ,mut ruuhkassa ei ei ei , vammais tanssit erikseen

• yes, yes, yes
        ei ei ei kirjoitti:

Mitään asiaa ei ole pyörätuolissa yleisille tanssipaikoille, erittäin vaarallista, edesvastuutonta.
        Voin ajatella jos on tyhjä lava niin miksei silloin ,mut ruuhkassa ei ei ei , vammais tanssit erikseen

No, olisit nyt ollut provoamatta tyhmällä mielipiteelläsi! Saisi asialliset ja huomioonottavat lisää tilaa tässä. Ei ihme että tanssipaikoilla on jämähtänhyt tunnelma usein, kun tämänlaisiakin mielipiteitä vielä uskalletaan tuoda esiin. Miten olisi opetella sanomaan kyllä, kyllä, kyllä?

• jeppeidolis
        ei ei ei kirjoitti:

Dorka.
        Tervetuloa tanssipaikoille pyörätuolinkin kanssa.

• kyllä ei
        yes, yes, yes kirjoitti:

No, olisit nyt ollut provoamatta tyhmällä mielipiteelläsi! Saisi asialliset ja huomioonottavat lisää tilaa tässä. Ei ihme että tanssipaikoilla on jämähtänhyt tunnelma usein, kun tämänlaisiakin mielipiteitä vielä uskalletaan tuoda esiin. Miten olisi opetella sanomaan kyllä, kyllä, kyllä?

Kyllä ei missään tapauksessa pyörätuoli kuulu tanssipaikalle

• rauha maassa
        jeppeidolis kirjoitti:

Dorka.
        Tervetuloa tanssipaikoille pyörätuolinkin kanssa.

Kiitos, vihdoinkin tervetullut. Näin pitäisi päättäjienkin neuvotella onnistuneesti että ei tarvitse käydä aseisiin.

• ei eiiiii
        rauha maassa kirjoitti:

Kiitos, vihdoinkin tervetullut. Näin pitäisi päättäjienkin neuvotella onnistuneesti että ei tarvitse käydä aseisiin.

Sopimaammeko niin et pyörätuoli ei sovi tanssipaikoille, liian paljon vaaratekijöitä.
        Traktori marssikaan ei ole Formula radalla yhtäaikaa

• jalkava
        ei eiiiii kirjoitti:

Sopimaammeko niin et pyörätuoli ei sovi tanssipaikoille, liian paljon vaaratekijöitä.
        Traktori marssikaan ei ole Formula radalla yhtäaikaa

Emme sovi mitään tuollaista. Aika pimeää touhua siltä joka tuollaista edes ehdottaa. Montako kertaa vuodessa itsekukin tapaa pyörätuolin tansseissa? Mitä seuraavaksi vaaditaan pois näkyvistä?

• jjjjjjjjjjjyyy
        jalkava kirjoitti:

Emme sovi mitään tuollaista. Aika pimeää touhua siltä joka tuollaista edes ehdottaa. Montako kertaa vuodessa itsekukin tapaa pyörätuolin tansseissa? Mitä seuraavaksi vaaditaan pois näkyvistä?

Niimpä eri paikat joissa harrastetaan vammaistanssia, lava joka on tarkoitettu tanssijoille
        ei ole pyörätuolille sopiva paikka, vieläkin vaarallista touhua

• järrkkäri
        jjjjjjjjjjjyyy kirjoitti:

Niimpä eri paikat joissa harrastetaan vammaistanssia, lava joka on tarkoitettu tanssijoille
        ei ole pyörätuolille sopiva paikka, vieläkin vaarallista touhua

Ikinä en ole nähnyt pyörätuolilla aiheutettua vaaraa tanssipaikalla, känniset aiheuttavat niitä säännöllisesti. Kuka pitäisikään poistaa?

• yyyyyaaa
        järrkkäri kirjoitti:

Ikinä en ole nähnyt pyörätuolilla aiheutettua vaaraa tanssipaikalla, känniset aiheuttavat niitä säännöllisesti. Kuka pitäisikään poistaa?

Kaikkialla missä pyörätuoli on ollut on aiheuttanut kaaosta, sekaanusta tulee niin yllättävästi eteen ja käyttää tosi paljon tilaa
        Laajoja kaarroksia mikä ei hyvä ruuhkaisemmissa paikoissa, mikseivät voisi pysyä omissa pippaloissaan,( hitaasti katsoisivat aattele toisin päin)
        Lavatanssijat menisi tanssimaan vammaisille tarkoitettuihin bileisiin , tulisi varmaan kovinkin epäasiallisia kommentteja

• rytuktr
        yyyyyaaa kirjoitti:

Kaikkialla missä pyörätuoli on ollut on aiheuttanut kaaosta, sekaanusta tulee niin yllättävästi eteen ja käyttää tosi paljon tilaa
        Laajoja kaarroksia mikä ei hyvä ruuhkaisemmissa paikoissa, mikseivät voisi pysyä omissa pippaloissaan,( hitaasti katsoisivat aattele toisin päin)
        Lavatanssijat menisi tanssimaan vammaisille tarkoitettuihin bileisiin , tulisi varmaan kovinkin epäasiallisia kommentteja

Olet jotenkin säälittävä.

• Fanaatikko
        rytuktr kirjoitti:

Olet jotenkin säälittävä.

rytuktr Ajele pyörätuolillasi pyörätuolitansseissa
        älä tule lavoille sekoilemaan naama tyhmässä virneessä

• Äinään Miäs

Nousen lähimpään korollanraatoon ja nostan kytkintä.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1759
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1598
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      14
      1404
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      342
      1358
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1275
    6. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      8
      1131
    7. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1048
    8. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      951
    9. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      949
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      80
      889
    Aihe