Huono omatunto

Tukku

Ongelmani on iänikuinen huono omatunto,ihan joka asiasta. Mietin kokoajan, sanoinkohan jonkun jutun väärällä äänensävyllä, ymmärsiköhän se ja se ihminen mitä tarkoitin, kun puhuin sille. Hauskan paari illankin jälkeen, voi olla huono omatunto, enkä edes tiedä miksi. Eihän tässä ehdi nautiskella mistään kun menee aika turhan paskan murehtimiseen. Onko muilla samoja ongelmia ja kuinka olette päässeet siitä eroon?

10

3384

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ihmisten kanssa

ymmärrettävästi ja niin, että kerrotaan myös omista tuntemuksista ja kuunnellaan, mitä muut ihmiset sanovat, voi auttaa. Otetaan oikeasti huomioon, kerrotaan, jos joku asia harmittaa.

Ymmärretään syitä ja seurauksia.

Sellainen keskustelu on mahdollista, eikä väärinkäsityksiä pitäisi syntyä, ainakaan kovin pahoja.

• miellyttää_kaikkia

En tiedä olenko väärässä, mutta jotenkin nään sut ihmisenä, joka haluaa miellyttää muita. Miellyttämiseen liittyy usein epävarmuus itsestä. Nähtävästi pelkäät konflikteja ja epäsopua? Pelkäätkö, että jäät alakynteen tai että ihmiset hylkäävät, jos tulee ristiriitoja? Oletko itse herkkä toisten sanomisille ja tekemisille?

On hienoa haluta olla ihminen, joka ei loukkaa muita. Mutta jatkuva murehtiminen, syyllisyys ja huono omatunto eivät kasvata ihmistä vaan murentavat. Varsinkin jos tuolle ei ole todellista syytä. Entä muutteletko mielipidettäsi muiden ihmisten mukaan, kun omaasi ei ehkä ymmärrettäisi?

Totuus on kuitenkin se, että ihmisiä kiinnostaa yleensä AIDOT ihmiset. Se aitous tarkoittaa omia, todellisia mielipiteitä silloinkin, kun joku ei sitä ymmärrä. Kukaan ei pysty koskaan miellyttämään aina ja joka tilanteessa kaikkia muita. Ja liika miellyttäminen voi olla epäluottamusta muita kohtaan: pelätään heidän hylkäävän kun ei jossain pystytyä miellyttämään, mikä usein on harhaa.

• jos siksi sitä

halutaan kutsua, voi olla myös kulttuurinen ominaisuus. Tällaista tavataan niin Suomessa, Amerikoissa, Japanissa, Espanjassa. Hyvin tyypillistä inhimillistä käyttäytymistä siis. Kohteliasta kulttuuria myös.

En ymmärrä, miksi aitous tarkoittaisi pään hakkaamista seinään oman mielipiteen ja käsityksen kanssa, jota muut eivät ymmärrä. Mielestäni se on turhaa, saattaa aiheuttaa turhia negatiivisia reaktioita. Joskus se ehkä on ainoa mahdollisuus, mutta en sitä oikeasti kyllä suosittelisi. Oman mielipiteen voi perustella ymmärrettävästi ja hyvässä hengessä. Jos ei toimi, voi vaihtaa paikkaa.

Ymmärrän kyllä, että aitoa ystävyyttä kannattaa etsiä ja siihen pyrkiä. Silloin ei tarvitse olla epävarma, tai potea luottamuspulaa.

• Tukku

Oikeassa olet, että miellyttämisen tarve on varmasti yksi iso ongelma. Ja inhoan kaikkea epäsopua ja tappelua. En voi sietää, että ihmiset kärtyää/tappelee turhista asioista. Otan jopa muidenkin sanaharkat itseeni ja voin suorastaan pahoin jos joudun olemaan sellaisessa seurassa joka valittaa ja komentelee kokoajan, vaikka se ei siis olisi minuun kohdistettua. Ristiriitaista on myös se että kaikista "ärsyttävimmille" auktoriteeteille uskallan laittaa jauhot suuhun, enkä välitä paskan vertaa niiden mielipiteestä koska hekin on ärsyttäviä niin minunkaan ei tarvi olla niille kiva :D Hehe, moni mutkainen on ihmisen aivotoiminta.

Omia mielipiteitä en muuta muiden mielipiteiden mukaan, vaan päinvastoin kuin voisi luulla, niin olen aika kova tuomaan omia mielipiteitä ulos ja teen selväksi, jos olen erimieltä asiasta. En omasta mielestä kuitenkaan ns. häpeä allekirjoittaa mielipiteitäni, mutta sitte toisaalta saatan tosiaan jäädä päiväkausiksi miettimään: "voi kauheaa, tajusikohan se nyt pointin ja enhän ollut epäkohtelias ja blaa blaa". Tiedostan että se on täysin typerää energianhukkaa, sillä todennäköisesti, vastapuoli ei edes muista koko keskustelua. mutta en saa omaa aivotoimintaa hallintaan. Yritän kovasti siirtää aina ajatuksen johonki muuhun aiheeseeen ja kohta huomaan taas jauhavani samaa ajatusta.

• ominaisuus tuo
        Tukku kirjoitti:

Oikeassa olet, että miellyttämisen tarve on varmasti yksi iso ongelma. Ja inhoan kaikkea epäsopua ja tappelua. En voi sietää, että ihmiset kärtyää/tappelee turhista asioista. Otan jopa muidenkin sanaharkat itseeni ja voin suorastaan pahoin jos joudun olemaan sellaisessa seurassa joka valittaa ja komentelee kokoajan, vaikka se ei siis olisi minuun kohdistettua. Ristiriitaista on myös se että kaikista "ärsyttävimmille" auktoriteeteille uskallan laittaa jauhot suuhun, enkä välitä paskan vertaa niiden mielipiteestä koska hekin on ärsyttäviä niin minunkaan ei tarvi olla niille kiva :D Hehe, moni mutkainen on ihmisen aivotoiminta.

Omia mielipiteitä en muuta muiden mielipiteiden mukaan, vaan päinvastoin kuin voisi luulla, niin olen aika kova tuomaan omia mielipiteitä ulos ja teen selväksi, jos olen erimieltä asiasta. En omasta mielestä kuitenkaan ns. häpeä allekirjoittaa mielipiteitäni, mutta sitte toisaalta saatan tosiaan jäädä päiväkausiksi miettimään: "voi kauheaa, tajusikohan se nyt pointin ja enhän ollut epäkohtelias ja blaa blaa". Tiedostan että se on täysin typerää energianhukkaa, sillä todennäköisesti, vastapuoli ei edes muista koko keskustelua. mutta en saa omaa aivotoimintaa hallintaan. Yritän kovasti siirtää aina ajatuksen johonki muuhun aiheeseeen ja kohta huomaan taas jauhavani samaa ajatusta.

paikalleen jääminen, jumiutuma. Tästä kirjoitti Daniel Schachter teoksessaan "Miten aivot muistavat ja unohtavat?" tai jotain sinne päin. Sieltä voi löytyä myös rohtoja. jatkan myöhemmin

• Et_voi_miellyttää..
        Tukku kirjoitti:

Ilmeisesti olet jotenkin yli-herkkä ristiriidoille. Maailmassa on kyllä niin paljon riitaa ja tappelua muutenkin, että on vain positiivista pyrkiä sopuun ja rauhaan. Ei riita koskaan rakenna ja riita syö aina sen osapuolia.

Itse tarkoitin lähinnä miellyttämisellä juuri sitä, että ei uskalletta enää olla omia itsejään omine mielipiteineen ja ajatuksineen. Mutta ilmeisesti et olekaan siinä suhteessa miellyttäjä mitä takoitin, vaan liikutaan ihan terveellä pohjalla, lukuunottamatta tuota syyllisyyttä.

Ilmeisesti syyllistyt(?) itsekin herkästi tai ainakin koet sitä pahaa oloa riita-tilanteissa. Mulle tuli semmoinen olo, että koska itse koet tilanteet hyvin ahdistavina, niin ehkä ajattelet että muut kokee samoin. Ja sen takia pyrit välttää näitä tilanteita keinolla millä hyvänsä, ettei toisen tarvi kokea sinun vuoksesi samaa ahdistusta. Siis mietit päiväkausia, koska pelkäät sitä, ettet vain ole aiheuttanut samaa huonoa oloa muillekin?

Se on kyllä totta, että on ihmisiä jotka saattaa loukkaantua todella helposti ja sitten niitä, kenen kanssa voi käyttäytyä ronskimmin. On fiksua välttää asioita, mistä tietää, että se voi loukata jotakin. Mutta jos todellista aihetta syyllisyydelle ei ole, niin miksi piinata itseään?
        Terveen itsetunnon omaava kestää myös pientä harmia, ja luulenpa että jokainen meistä on joskus loukannut täysin tietämättään jotakin toista. Sinä myös. Mutta pieni harmistuminen kuuluu elämään. Aikuisuuteen kuuluu myös oppia sietämään loukkaantumisia ja ristiriitoja ja oppia taito päästä niistä yli. Loppujen lopuksi jokaisella on vastuu omista tunteistaan.

• 99cc55

Samankaltaista ongelmaa on koettu ja tuskastumista. Eroon ei ole vielä päästy, mutta apukonstina yritetään suunnitelmallista itsensä kehittämistä - kirjallisen kehityssuunnitelman tekemiseen meni muutama päivä. Toiveena on, että sinnikkään ja systemaattisen harjoittelun tuloksena muutaman vuoden päästä olisi parempi olo sekä itsellä että ympäristöllä.

• Kun ihminen tekee jotakin pahaa, hän kokee syyllisyyttä. Hänen omatuntonsa muistuttaa siitä. Omatunto on eettisen tietoisuuden heräämistä esim. ilkeästä tarkoitusperästä. Syyllisyys on tärkeä luonnonmukainen tunne, aistimus.

Syylisyys on tervettä, kun taas syyllistäminen on sairasta, se on sensuuria. Tuomitsemalla, leimaamalla, liioittelemalla ja yksipuolistamalla aiheutetaan kohteesa säännönmukainen
      vastareaktio.
      Syyllistetty tuntee harmiia, ahdistuneisuutta vihaa ja katkeruutta.

Syyllistäminen voi kohdistua myös omaan itseen. Jatkuvat lioittellut omien virheiden jauhamiset, soimaukset ja piinaavat itsesyytökset aiheutavat tukahduttavan emotionaalisuuden, kohtuutoman suuren ja siten epäoikeudenmukaisen syyllisyyden. Tästä voi kehittyä tapa elää. Näyttää, että sinulla on tallaista.

• ritalin

Rajatilaisen ongelma, tai ehkä paremminkin hänen läheistensä ongelma on se, että rajatilainen kokee vainoharhaisesti kaikesta jotain syyllisyyttä. Hänelle sellainen kaikesta syyllisyyden tunteminen ei ole ongelma, sillä hän siirtää nämä tunteet muihin ihmisiin, sopiviin uhreihin, joihin hän siitten siirtää loputtoman syyllisyytensä syyllistämällä. Tuolloin kaikkeen tekemiseen liittyy siis syyllisyys. Rajatilainen kuitenkin nauttii ja ylpeilee kaikella tekemisellään, koska hän siirtää syyllisyyden muihin, jolloin onkin niin, että kaikkien muiden tekemiseen liittyy pahuus. Näin ollen jotenkin muiden tekemisestä tulee rajatilaisen silmissä tekemättömyyttä, koska he eivät voi koskaan toimia rajatilaisen silmissä oikein. Rajatilaisen silmissä hänen omasta tekemättömyydestäänkin tulee vastapainoksi ahkeruutta.

• jatkoa
        Tällä meneteimällä ihminen torjuu tietoisuuden kielteisistä tarkoitusperistään ja siten mahdollisuuden vapautua ja kehittyä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      106
      3014
    2. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1874
    3. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      37
      1855
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      394
      1723
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      21
      1631
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1457
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      119
      1287
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      13
      1186
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1156
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1049
    Aihe