Kidutuksen psykologiaa

The-Puu

Kävin poliklinikalla ja minä onneton menin lukemaan oman potilaskansioni. Kaikenlaista puppua sitä eläissään saa lukea. Lähtökohtana tietenkin ettei terveydenhuoltohenkilökunta, tai etenkään lääkärit voi olla väärässä.
Potilaskertomukseen oli laitettu jokainen silmäräpäyskin ja kaikki mahdollinen epäedullinen potilasta vastaan. Mieleeni tuli miten saisi nakattua silppuriin koko tyhjänpäiväsen paperinipun?

Lääkäri on aina oikeassa, joo niin on kuten se jo todettiin. Miksi sitten on TEO ja potilasasiamiehet ja kaikki valituslautakunnat? Miksi lääkärit jos ovat aina oikeassa tekevät taitovirheitä? Lääkärien tekemistä taitovirheistä on kirjoitettu suhteellisen kattava kirja jo aikaa sitten. Miksi tämän tästä on lehdessä lääkintähenkilöstö oikeudessa syytteessa jopa kuolemantuottamuksesta?

Ei kaikki ole satusetiä tai tätejä, mutta 5 prosenttia kaikista akateemisista on vakavasti häiriintyneitä, niin joukkoon on pesinyt mahtava joukko lääkäreitä. Tuohon tulokseen tulin kansiota lukiessa, ettei nuo osa kirjoittajista voi ihan täysijärkisiä olla. Senverran outoja ilmaisuja oli että jo pelkällä maalaisjärjellä ne voisi kumota, mutta kun lääkäri on aina oikeassa. Ainakin töissään voiman oikealla puolella.

Ei joka kysymykseen ole vastausta. Suurin virhe on; otetaanpa luulot kerralla pois. Toiseksi suurin on leikkiä kaikkitietävää profeettaa, vastaus joka asiaan koskipa se kipeää selkää tai talon muurausta. Lääkärihän on aina oikeassa.
Jos potilas on kenestä ei lääkäri pidä, tai lääkäriä henkisesti ja älyllisesti korkeammalla tasolla, voi aina kirjoittaa;
rajatila tai psykopaatti.

Älä ihmeessä mene lukemaan omaa potilaskertomusta, jos et ole henkisesti erityisen vahva!

26

2358

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lietokas

Herää vain kysymys: Miksi käytät lääkärien palveluita, jos et luota heihin tai he ovat mielestäsi väärässä?
      Jos olet kokenut vääryyttä, saat potilasasiakirjoistasi kopiot mukaan. Voit viedä ne potilasasiamiehelle, joka tarpeen tullen ottaa yhteyttä vaikkapa TEOon. Edellyttäen, että esim. diagnoosi, hoito yms. on virheellinen. Potilasasiakirjat tulisi myös laatia niin, etteivät ne loukkaa potilasta.

• ritalin

Olen usein miettinyt, että miten lääkäri pystyy muistamaan sanasta sanaan, mitä potilas on sanonut ja miten hän pystyy käsittelemään tiedot nopeasti... mutta eihän se aivan niin olekaan.
        Kun sain vuosien varrella astmaan liittyen muutaman lausunnon, sain lukea niitä hymyillen, kun lääkärit olivat tehneet lausuntoihin aika paljonkin virheitä ja joissain kohdissa näkyi, että muisti oli selvästi tehnyt tepposet.
        Eipä noista tosin mitään haittaakaan ole, kun mikään hoito ei noista lausunnoista riipu.

Sen olen huomannut, että kannattaa olla hereillä lääkärien käsitysten suhteen ja korjata, jos huomaa, että jossain on jotain omituista, tai väärinkäsitykseltä haiskahtavaa. En lähtisi kyseenalaistamaan välttämättä ammattitaitoa, mutta ymmärryksen ja muistin voisin kyseenalaistaa, kuten kaikilta muiltakin ihmisiltä.
        Toisaalta, jos henkilääkäri sanoo, että itsetutkiskelu on itsepetosta, saattaisin todeta, että "see you in hell".

• The-Puu

Eiköhän me jokainen tarvita enemmän tai vähemmän lääkäripalveluita. Koskaan ei tiedä mitä käynnin jälkeen lääkäri panee paperille, oikeastaan ennen tätä päivää en liiemmin edes ajatellut.
        Samat asiat voi kuka tahansa kirjoittaa kauniisti tai rumasti.

Tämä nyt ei koske minua vaan erästä toista. Hänet lähetettiin sairaalaan TK: sta. Saatteeseen passittanut lääkäri laittoi;
        tällä kertaa asiallinen.
        Kysyn sinulta Lietokas,
        tarvitseeko historia laittaanoin rumalla tavalla mukaan?

• The-Puu
        ritalin kirjoitti:

Olen usein miettinyt, että miten lääkäri pystyy muistamaan sanasta sanaan, mitä potilas on sanonut ja miten hän pystyy käsittelemään tiedot nopeasti... mutta eihän se aivan niin olekaan.
        Kun sain vuosien varrella astmaan liittyen muutaman lausunnon, sain lukea niitä hymyillen, kun lääkärit olivat tehneet lausuntoihin aika paljonkin virheitä ja joissain kohdissa näkyi, että muisti oli selvästi tehnyt tepposet.
        Eipä noista tosin mitään haittaakaan ole, kun mikään hoito ei noista lausunnoista riipu.

Sen olen huomannut, että kannattaa olla hereillä lääkärien käsitysten suhteen ja korjata, jos huomaa, että jossain on jotain omituista, tai väärinkäsitykseltä haiskahtavaa. En lähtisi kyseenalaistamaan välttämättä ammattitaitoa, mutta ymmärryksen ja muistin voisin kyseenalaistaa, kuten kaikilta muiltakin ihmisiltä.
        Toisaalta, jos henkilääkäri sanoo, että itsetutkiskelu on itsepetosta, saattaisin todeta, että "see you in hell".

Sinulla on aina raittiit ja asialliset kommentit. Eipä oikein nyt sitten muuta.

• Lietokas
        The-Puu kirjoitti:

Eiköhän me jokainen tarvita enemmän tai vähemmän lääkäripalveluita. Koskaan ei tiedä mitä käynnin jälkeen lääkäri panee paperille, oikeastaan ennen tätä päivää en liiemmin edes ajatellut.
        Samat asiat voi kuka tahansa kirjoittaa kauniisti tai rumasti.

Tämä nyt ei koske minua vaan erästä toista. Hänet lähetettiin sairaalaan TK: sta. Saatteeseen passittanut lääkäri laittoi;
        tällä kertaa asiallinen.
        Kysyn sinulta Lietokas,
        tarvitseeko historia laittaanoin rumalla tavalla mukaan?

Niin, onko tuo "tällä kertaa asiallinen" tarpeellinen lähetteen kannalta? Jos potilaasta ei aiemmin ole mitään viittauksia tuota asiallisuutta/asiattomuutta koskien, niin silloin se voi ollakin turha. Mutta jos potilaan käytös/tms. on ollut poikkeavaa, tulee lähetteen vastaanottavan lääkärin se myös tietää.
        Tuollainen kommentti on hyväksyttävä etenkin, jos potilaalla on mielenterveyttä koskevia ongelmia. Pitäähän hoitavan lekurin saada edes jonkinlainen kuva potilaastaan.

• -
        "Lietokas" kirjoitti:

"Herää vain kysymys: Miksi käytät lääkärien palveluita, jos et luota heihin tai he ovat mielestäsi väärässä?..."

Miksikö käyttää lääkäreiden palveluja vaikka ei olekaan tyytyväinen? Kenen palveluja siinä tapauksessa pitäisi käyttää, henkiparantajien ja muiden puoskareidenko?

"... Jos olet kokenut vääryyttä, saat potilasasiakirjoistasi kopiot mukaan. Voit viedä ne potilasasiamiehelle, joka tarpeen tullen ottaa yhteyttä vaikkapa TEOon."

Potilasasiamies on kyseisen hoitoyksikön palkkalistoilla oleva työntekijä eikä mikään potilaan edunvalvoja tai puolestapuhuja.
        Eikä otilasasiamies ota potilaan puolesta yhteyttä minnekään.
        Ainakaan Jorvin potilasasiamies ei tee muuta kuin antaa tyhjän lomakkeen "Muistutus potilaan hoitoon ja kohteluun liittyen" - siinä kaikki.

Potilasasiamiesjärjestelmä on pelkkä kulissi jolla ihmisille pyritään luomaan se harhakuva, että olisi muka olemassa jokin järjestelmä tai henkilö joka valvoo potilaan etuja.

"... Edellyttäen, että esim. diagnoosi, hoito yms. on virheellinen..."

Usein tuollaista on vaikea todistaa - ainakin potilas on heikoilla lääkäriä/lääkäreitä vastaan.

"... Potilasasiakirjat tulisi myös laatia niin, etteivät ne loukkaa potilasta."

Niin pitäisi, mutta aina ei niin ole tehty.

• Lietokas
        kellastunut kirjoitti:

-
        "Lietokas" kirjoitti:

"Herää vain kysymys: Miksi käytät lääkärien palveluita, jos et luota heihin tai he ovat mielestäsi väärässä?..."

Miksikö käyttää lääkäreiden palveluja vaikka ei olekaan tyytyväinen? Kenen palveluja siinä tapauksessa pitäisi käyttää, henkiparantajien ja muiden puoskareidenko?

"... Jos olet kokenut vääryyttä, saat potilasasiakirjoistasi kopiot mukaan. Voit viedä ne potilasasiamiehelle, joka tarpeen tullen ottaa yhteyttä vaikkapa TEOon."

Potilasasiamies on kyseisen hoitoyksikön palkkalistoilla oleva työntekijä eikä mikään potilaan edunvalvoja tai puolestapuhuja.
        Eikä otilasasiamies ota potilaan puolesta yhteyttä minnekään.
        Ainakaan Jorvin potilasasiamies ei tee muuta kuin antaa tyhjän lomakkeen "Muistutus potilaan hoitoon ja kohteluun liittyen" - siinä kaikki.

Potilasasiamiesjärjestelmä on pelkkä kulissi jolla ihmisille pyritään luomaan se harhakuva, että olisi muka olemassa jokin järjestelmä tai henkilö joka valvoo potilaan etuja.

"... Edellyttäen, että esim. diagnoosi, hoito yms. on virheellinen..."

Usein tuollaista on vaikea todistaa - ainakin potilas on heikoilla lääkäriä/lääkäreitä vastaan.

"... Potilasasiakirjat tulisi myös laatia niin, etteivät ne loukkaa potilasta."

Niin pitäisi, mutta aina ei niin ole tehty.

"..Miksikö käyttää lääkäreiden palveluja vaikka ei olekaan tyytyväinen? Kenen palveluja siinä tapauksessa pitäisi käyttää, henkiparantajien ja muiden puoskareidenko?.."

- Tarkoitin lääkäreitä, jotka ovat mielestäsi väärässä tai et luota heihin (luetun ymmärtäminen). Silloin voit kysyä toisen/toisten lääkärin/lääkärien mielipidettä. Mutta jos kaikki ovat mielestäsi väärässä, niin voit puolestani soittaa vaikka ennustajalle.

"..Potilasasiamies on kyseisen hoitoyksikön palkkalistoilla oleva työntekijä eikä mikään potilaan edunvalvoja tai puolestapuhuja.."

- Potilasasiamiehellä ei tietenkään ole päätäntävaltaa, vaan rooli neuvoa ja ohjata. Hän neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta muistutuksen tekemisessä, potilasvahinkoasioiden käsittelemisessä sekä vahingonkorvausasioissa. Jos, valitus on aiheellinen niin lääninhallitus ryhtyy selvittämään asiaa.

"..Potilasasiamiesjärjestelmä on pelkkä kulissi jolla ihmisille pyritään luomaan se harhakuva, että.."

- kylläkyllä

• Lietokas kirjoitti:

"..Miksikö käyttää lääkäreiden palveluja vaikka ei olekaan tyytyväinen? Kenen palveluja siinä tapauksessa pitäisi käyttää, henkiparantajien ja muiden puoskareidenko?.."

- Tarkoitin lääkäreitä, jotka ovat mielestäsi väärässä tai et luota heihin (luetun ymmärtäminen). Silloin voit kysyä toisen/toisten lääkärin/lääkärien mielipidettä. Mutta jos kaikki ovat mielestäsi väärässä, niin voit puolestani soittaa vaikka ennustajalle.

"..Potilasasiamies on kyseisen hoitoyksikön palkkalistoilla oleva työntekijä eikä mikään potilaan edunvalvoja tai puolestapuhuja.."

- Potilasasiamiehellä ei tietenkään ole päätäntävaltaa, vaan rooli neuvoa ja ohjata. Hän neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta muistutuksen tekemisessä, potilasvahinkoasioiden käsittelemisessä sekä vahingonkorvausasioissa. Jos, valitus on aiheellinen niin lääninhallitus ryhtyy selvittämään asiaa.

"..Potilasasiamiesjärjestelmä on pelkkä kulissi jolla ihmisille pyritään luomaan se harhakuva, että.."

- kylläkyllä

-
        "Lietokas" kirjoitti:

"Tarkoitin lääkäreitä, jotka ovat mielestäsi väärässä tai et luota heihin (luetun ymmärtäminen). Silloin voit kysyä toisen/toisten lääkärin/lääkärien mielipidettä."

Heh, minkälaisen valikoiman lääkäreitä uskot olevan käytettävissä esim. psykiatrian poliklinikalla?

"... Mutta jos kaikki ovat mielestäsi väärässä, niin voit puolestani soittaa vaikka ennustajalle..."

Mistäpä voisin tietää ovatko kaikki lääkärit väärässä jos olen tavannut vain yhden?

"... Potilasasiamiehellä ei tietenkään ole päätäntävaltaa, vaan rooli neuvoa ja ohjata. Hän neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta muistutuksen tekemisessä, potilasvahinkoasioiden käsittelemisessä sekä vahingonkorvausasioissa..."

Enpä ole päättämisestä mitään puhunutkaan.
        Potilasasiamies ei (ei ainakaan Jorvin potilasasiamies) sen enempää neuvo, ohjaa kuin avustakaan. Ainoa "apu" jonka häneltä saa on tyhjä lomake - siinä kaikki.

"... Jos, valitus on aiheellinen niin lääninhallitus ryhtyy selvittämään asiaa..."

Juu, jos jaksat odottaa min. kaksi vuotta asiasi käsittelemistä.

"...kylläkyllä"

Oletko koskaan käyttänyt potilasasiamiehen "palveluja"?

Siis et?

Minäpä olen, ja siksipä tiedänkin että vuosia terveyskeskuksen johtavana lääkärinä toimineen henkilön lausuma: "Potilasasiamieheksi valitaan se kaikkein kaksinaamaisin hoitaja ja koko potilasasiamiesjärjestelmä on pelkkää kosmetiikkaa" pitää sanatarkasti paikkansa.

• Lietokas
        kellastunut kirjoitti:

-
        "Lietokas" kirjoitti:

"Tarkoitin lääkäreitä, jotka ovat mielestäsi väärässä tai et luota heihin (luetun ymmärtäminen). Silloin voit kysyä toisen/toisten lääkärin/lääkärien mielipidettä."

Heh, minkälaisen valikoiman lääkäreitä uskot olevan käytettävissä esim. psykiatrian poliklinikalla?

"... Mutta jos kaikki ovat mielestäsi väärässä, niin voit puolestani soittaa vaikka ennustajalle..."

Mistäpä voisin tietää ovatko kaikki lääkärit väärässä jos olen tavannut vain yhden?

"... Potilasasiamiehellä ei tietenkään ole päätäntävaltaa, vaan rooli neuvoa ja ohjata. Hän neuvoo ja tarvittaessa avustaa potilasta muistutuksen tekemisessä, potilasvahinkoasioiden käsittelemisessä sekä vahingonkorvausasioissa..."

Enpä ole päättämisestä mitään puhunutkaan.
        Potilasasiamies ei (ei ainakaan Jorvin potilasasiamies) sen enempää neuvo, ohjaa kuin avustakaan. Ainoa "apu" jonka häneltä saa on tyhjä lomake - siinä kaikki.

"... Jos, valitus on aiheellinen niin lääninhallitus ryhtyy selvittämään asiaa..."

Juu, jos jaksat odottaa min. kaksi vuotta asiasi käsittelemistä.

"...kylläkyllä"

Oletko koskaan käyttänyt potilasasiamiehen "palveluja"?

Siis et?

Minäpä olen, ja siksipä tiedänkin että vuosia terveyskeskuksen johtavana lääkärinä toimineen henkilön lausuma: "Potilasasiamieheksi valitaan se kaikkein kaksinaamaisin hoitaja ja koko potilasasiamiesjärjestelmä on pelkkää kosmetiikkaa" pitää sanatarkasti paikkansa.

"..ja siksipä tiedänkin että vuosia terveyskeskuksen johtavana lääkärinä toimineen henkilön lausuma: "Potilasasiamieheksi valitaan se kaikkein kaksinaamaisin hoitaja ja koko potilasasiamiesjärjestelmä on pelkkää kosmetiikkaa" pitää sanatarkasti paikkansa.."

- Mikä on motiivina uskoa enemmän em. lääkäriä, kuin omaa hoitavaa lääkäriä? Minusta ainakin tuo johtavan lääkärin lause on hieman kyseenalainen.   

Kerroit, että lääkärisi on kirjoittanut jopa valheita potilaskertomukseesi.

• Lietokas kirjoitti:

"..ja siksipä tiedänkin että vuosia terveyskeskuksen johtavana lääkärinä toimineen henkilön lausuma: "Potilasasiamieheksi valitaan se kaikkein kaksinaamaisin hoitaja ja koko potilasasiamiesjärjestelmä on pelkkää kosmetiikkaa" pitää sanatarkasti paikkansa.."

- Mikä on motiivina uskoa enemmän em. lääkäriä, kuin omaa hoitavaa lääkäriä? Minusta ainakin tuo johtavan lääkärin lause on hieman kyseenalainen.   

Kerroit, että lääkärisi on kirjoittanut jopa valheita potilaskertomukseesi.

-
        "Lietokas" kirjoitti:

"Mikä on motiivina uskoa enemmän em. lääkäriä, kuin omaa hoitavaa lääkäriä?"

Motiivi? Kysehän on itse koetusta.

"... Minusta ainakin tuo johtavan lääkärin lause on hieman kyseenalainen."

Minun mielestäni hän (tunnen hänet hyvin) osui naulankantaan.

"... Kerroit, että lääkärisi on kirjoittanut jopa valheita potilaskertomukseesi."

Niin kerroin, ja niin on tapahtunut.

• Lietokas
        kellastunut kirjoitti:

-
        "Lietokas" kirjoitti:

"Mikä on motiivina uskoa enemmän em. lääkäriä, kuin omaa hoitavaa lääkäriä?"

Motiivi? Kysehän on itse koetusta.

"... Minusta ainakin tuo johtavan lääkärin lause on hieman kyseenalainen."

Minun mielestäni hän (tunnen hänet hyvin) osui naulankantaan.

"... Kerroit, että lääkärisi on kirjoittanut jopa valheita potilaskertomukseesi."

Niin kerroin, ja niin on tapahtunut.

Siis oletko nyt sitä mieltä, etteivät potilasasiamiehet hoida hommiansa kunniallisesti ylipäätänsä? Vai onko kyseessä vain tämä Jorvin tapaus, jossa ymmärtääkseni sinua ohjeistettiin mahdollista muistutusta varten?

Ehkäpä lääkärisi keskustelee kanssasi näistä valheista, jos pyydät. Vaikkapa ihan luottamuksen kannalta. Kyllähän asiavirheet voidaan korjata.

• Lietokas kirjoitti:

Siis oletko nyt sitä mieltä, etteivät potilasasiamiehet hoida hommiansa kunniallisesti ylipäätänsä? Vai onko kyseessä vain tämä Jorvin tapaus, jossa ymmärtääkseni sinua ohjeistettiin mahdollista muistutusta varten?

Ehkäpä lääkärisi keskustelee kanssasi näistä valheista, jos pyydät. Vaikkapa ihan luottamuksen kannalta. Kyllähän asiavirheet voidaan korjata.

-
        "Lietokas" kirjoitti:

"Siis oletko nyt sitä mieltä, etteivät potilasasiamiehet hoida hommiansa kunniallisesti ylipäätänsä?..."

Olen sitä mieltä, että tämä nykyinen systeemi jossa "potilasasiamies" saa palkkansa siltä samaiselta yksiköltä jota vastaan hänen pitäisi potilaan asiaa puolustaa, ei voi olla puolueeton saati potilaan etua ajava järjestelmä.

"... Vai onko kyseessä vain tämä Jorvin tapaus, jossa ymmärtääkseni sinua ohjeistettiin mahdollista muistutusta varten?"

Ei minua ohjeistettu millään tavalla. Ainoa "apu" jonka potilasasiamieheltä sain oli linkki sivulle jolta sain tyhjän lomakkeen.
        Potilasasiamies kyllä lupasi (puhelinkeskustelussa) puhua ylilääkärille ja ilmoittaa sitten minulle mitä ylilääkäri sanoo. Odotettuani sitten viikon turhaan potilasasiamiehen soittoa soitin hänelle ja potilasasiamies iloisella äänellä loihe lausumaan: "No minä päätin sitten olla puhumatta ylilääkärille".
        Kun kysyin, eikö hänen siinä tapauksessa olisi pitänyt ilmoittaa minulle, etten suotta odota hänen selontekoaan keskustelusta, oli vastaus: "No niin kai minun olisi pitänyt"

!!!!!!!!!!!!!

"...Ehkäpä lääkärisi keskustelee kanssasi näistä valheista, jos pyydät..."

Olen yrittänyt, mutta eipä ole tuo onnistunut. Ei edes luottamuksen nimissä.

"... Kyllähän asiavirheet voidaan korjata."

Toki voitaisiin, mutta niitä ei ole korjattu koska ei ole haluttu myöntää tapahtunutta. Sen sijaan minua on sinnikkäästi, ahkerasti ja antaumuksella yritetty "vaieta kuoliaaksi".    

• Lietokas
        kellastunut kirjoitti:

-
        "Lietokas" kirjoitti:

"Siis oletko nyt sitä mieltä, etteivät potilasasiamiehet hoida hommiansa kunniallisesti ylipäätänsä?..."

Olen sitä mieltä, että tämä nykyinen systeemi jossa "potilasasiamies" saa palkkansa siltä samaiselta yksiköltä jota vastaan hänen pitäisi potilaan asiaa puolustaa, ei voi olla puolueeton saati potilaan etua ajava järjestelmä.

"... Vai onko kyseessä vain tämä Jorvin tapaus, jossa ymmärtääkseni sinua ohjeistettiin mahdollista muistutusta varten?"

Ei minua ohjeistettu millään tavalla. Ainoa "apu" jonka potilasasiamieheltä sain oli linkki sivulle jolta sain tyhjän lomakkeen.
        Potilasasiamies kyllä lupasi (puhelinkeskustelussa) puhua ylilääkärille ja ilmoittaa sitten minulle mitä ylilääkäri sanoo. Odotettuani sitten viikon turhaan potilasasiamiehen soittoa soitin hänelle ja potilasasiamies iloisella äänellä loihe lausumaan: "No minä päätin sitten olla puhumatta ylilääkärille".
        Kun kysyin, eikö hänen siinä tapauksessa olisi pitänyt ilmoittaa minulle, etten suotta odota hänen selontekoaan keskustelusta, oli vastaus: "No niin kai minun olisi pitänyt"

!!!!!!!!!!!!!

"...Ehkäpä lääkärisi keskustelee kanssasi näistä valheista, jos pyydät..."

Olen yrittänyt, mutta eipä ole tuo onnistunut. Ei edes luottamuksen nimissä.

"... Kyllähän asiavirheet voidaan korjata."

Toki voitaisiin, mutta niitä ei ole korjattu koska ei ole haluttu myöntää tapahtunutta. Sen sijaan minua on sinnikkäästi, ahkerasti ja antaumuksella yritetty "vaieta kuoliaaksi".    

"Olen sitä mieltä, että tämä nykyinen systeemi jossa "potilasasiamies" saa palkkansa siltä samaiselta yksiköltä jota vastaan hänen pitäisi potilaan asiaa puolustaa, ei voi olla puolueeton saati potilaan etua ajava järjestelmä."

- Minusta taas potilasasiamiehelle on enemmän haittaa tekemättömästä, kuin tehdystä työstä. Tuon systeemin tarkoitus ei ole ensisijassa syyllisen etsintä ja rankaisu vaan potilaan oikeuksista/turvallisuudesta kiinnipitäminen. Tässä valossa ei ole ristiriitaa palkanmaksajan suhteen.

"Olen yrittänyt, mutta eipä ole tuo onnistunut. Ei edes luottamuksen nimissä."

"Toki voitaisiin, mutta niitä ei ole korjattu koska ei ole haluttu myöntää tapahtunutta. Sen sijaan minua on sinnikkäästi, ahkerasti ja antaumuksella yritetty "vaieta kuoliaaksi"."

- Muistutus menee vastaavalle ylilääkärille, joka ottaa asian puheeksi niin katsoessaan. Muistutuksen tekeminen ei rajoita potilaan oikeutta kannella hoidostaan tai hoitoon liittyvästä kohtelustaan terveyden- tai sairaanhoitoa valvoville viranomaisille. Et kai ole sitä mieltä, että myös lääninhallitus tai TEO olisivat sinua vastaan?

• Lietokas kirjoitti:

"Olen sitä mieltä, että tämä nykyinen systeemi jossa "potilasasiamies" saa palkkansa siltä samaiselta yksiköltä jota vastaan hänen pitäisi potilaan asiaa puolustaa, ei voi olla puolueeton saati potilaan etua ajava järjestelmä."

- Minusta taas potilasasiamiehelle on enemmän haittaa tekemättömästä, kuin tehdystä työstä. Tuon systeemin tarkoitus ei ole ensisijassa syyllisen etsintä ja rankaisu vaan potilaan oikeuksista/turvallisuudesta kiinnipitäminen. Tässä valossa ei ole ristiriitaa palkanmaksajan suhteen.

"Olen yrittänyt, mutta eipä ole tuo onnistunut. Ei edes luottamuksen nimissä."

"Toki voitaisiin, mutta niitä ei ole korjattu koska ei ole haluttu myöntää tapahtunutta. Sen sijaan minua on sinnikkäästi, ahkerasti ja antaumuksella yritetty "vaieta kuoliaaksi"."

- Muistutus menee vastaavalle ylilääkärille, joka ottaa asian puheeksi niin katsoessaan. Muistutuksen tekeminen ei rajoita potilaan oikeutta kannella hoidostaan tai hoitoon liittyvästä kohtelustaan terveyden- tai sairaanhoitoa valvoville viranomaisille. Et kai ole sitä mieltä, että myös lääninhallitus tai TEO olisivat sinua vastaan?

-
        "Lietokas" kirjoitti:

"Minusta taas potilasasiamiehelle on enemmän haittaa tekemättömästä, kuin tehdystä työstä.
        Tuon systeemin tarkoitus ei ole ensisijassa syyllisen etsintä ja rankaisu vaan potilaan oikeuksista/turvallisuudesta kiinnipitäminen."

Mitä haittaa potilasasiamiehelle sinun mielestäsi koituu siitä, ettei hän auta hoitoonsa tai kohteluunsa tyytymätöntä potilasta saamaan asiallista kohtelua tai oikaisua asiassaan?

Niin kauan kuin potilasasiamiehen työhuone sijaitsee ylilääkärin työhuoneen kanssa samalla käytävällä, ei ole mikään ihme ettei potilasasiamies ole innokas tarttumaan potilaan asiaan saati hoitamaan sitä niin, että ylilääkäri joutuu vastuuseen alaistensa teoista tai tekemättä jättämisistä.

Entä jos potilaan oikeuksista kiinnipitäminen edellyttää syyllisen nimeämistä?
        Minun kohdallani syyllinen/syylliset olisi ollut helppo löytää ja nimetä, mutta sitä ei HALUTTU tehdä.

"... Tässä valossa ei ole ristiriitaa palkanmaksajan suhteen..."

Teoriassa ehkä noin, mutta käytännössä potilasasiamies näyttää keskittyvän tyytymättömän potilaan hiljaiseksi hyssyttämiseen.
        Minulle on Jorvin potilasasiamies sanonut: "Minun pitää tehdä sitä mitä esimieheni (viitaten sairaalan johtajaan) minulle tehtäväksi antaa".

Millä ihmeen ilveellä voisi potilasasiamies joka potilaalle kertoo tekevänsä sitä sairaalan johtaja hänelle tehtäväksi antaa, olla puolueeton potilaan asiamies tai puolustaja?

"... Muistutus menee vastaavalle ylilääkärille, joka ottaa asian puheeksi niin katsoessaan..."

Totta, mutta voi myös pyrkiä vaikenemaan asian (sekä potilaan) kuoliaaksi.

"... Muistutuksen tekeminen ei rajoita potilaan oikeutta kannella hoidostaan tai hoitoon liittyvästä kohtelustaan terveyden- tai sairaanhoitoa valvoville viranomaisille..."

Totta, mutta kuka jaksaa odottaa asiansa käsittelyä vuositolkulla. En minä ainakaan.

"... Et kai ole sitä mieltä, että myös lääninhallitus tai TEO olisivat sinua vastaan?"

En tietenkään, mutta TEO on keskittynyt hoitamaan vain kuolemaan johtaneiden hoitovirheiden selvittelyyn ja lääninhallituksessa käsittelyaika on 2-3 vuotta. Mielestäni potilaan oikeusturva ei toteudu pelkällä valitusmahdollisuudella.

• Lietokas
        kellastunut kirjoitti:

-
        "Lietokas" kirjoitti:

"Minusta taas potilasasiamiehelle on enemmän haittaa tekemättömästä, kuin tehdystä työstä.
        Tuon systeemin tarkoitus ei ole ensisijassa syyllisen etsintä ja rankaisu vaan potilaan oikeuksista/turvallisuudesta kiinnipitäminen."

Mitä haittaa potilasasiamiehelle sinun mielestäsi koituu siitä, ettei hän auta hoitoonsa tai kohteluunsa tyytymätöntä potilasta saamaan asiallista kohtelua tai oikaisua asiassaan?

Niin kauan kuin potilasasiamiehen työhuone sijaitsee ylilääkärin työhuoneen kanssa samalla käytävällä, ei ole mikään ihme ettei potilasasiamies ole innokas tarttumaan potilaan asiaan saati hoitamaan sitä niin, että ylilääkäri joutuu vastuuseen alaistensa teoista tai tekemättä jättämisistä.

Entä jos potilaan oikeuksista kiinnipitäminen edellyttää syyllisen nimeämistä?
        Minun kohdallani syyllinen/syylliset olisi ollut helppo löytää ja nimetä, mutta sitä ei HALUTTU tehdä.

"... Tässä valossa ei ole ristiriitaa palkanmaksajan suhteen..."

Teoriassa ehkä noin, mutta käytännössä potilasasiamies näyttää keskittyvän tyytymättömän potilaan hiljaiseksi hyssyttämiseen.
        Minulle on Jorvin potilasasiamies sanonut: "Minun pitää tehdä sitä mitä esimieheni (viitaten sairaalan johtajaan) minulle tehtäväksi antaa".

Millä ihmeen ilveellä voisi potilasasiamies joka potilaalle kertoo tekevänsä sitä sairaalan johtaja hänelle tehtäväksi antaa, olla puolueeton potilaan asiamies tai puolustaja?

"... Muistutus menee vastaavalle ylilääkärille, joka ottaa asian puheeksi niin katsoessaan..."

Totta, mutta voi myös pyrkiä vaikenemaan asian (sekä potilaan) kuoliaaksi.

"... Muistutuksen tekeminen ei rajoita potilaan oikeutta kannella hoidostaan tai hoitoon liittyvästä kohtelustaan terveyden- tai sairaanhoitoa valvoville viranomaisille..."

Totta, mutta kuka jaksaa odottaa asiansa käsittelyä vuositolkulla. En minä ainakaan.

"... Et kai ole sitä mieltä, että myös lääninhallitus tai TEO olisivat sinua vastaan?"

En tietenkään, mutta TEO on keskittynyt hoitamaan vain kuolemaan johtaneiden hoitovirheiden selvittelyyn ja lääninhallituksessa käsittelyaika on 2-3 vuotta. Mielestäni potilaan oikeusturva ei toteudu pelkällä valitusmahdollisuudella.

"Mitä haittaa potilasasiamiehelle sinun mielestäsi koituu siitä, ettei hän auta hoitoonsa tai kohteluunsa tyytymätöntä potilasta saamaan asiallista kohtelua tai oikaisua asiassaan?"

- Jos esimerkiksi valtioneuvoston oikeuskansleria aletaan kuormittamaan potilaan oikeuksiin liittyvillä asioilla, jotka olisivat soviteltavissa hoitolaitoksen sisällä. Oikeuskanslerin tehtäviin kuuluu valvoa perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumista Suomessa. Eli, jos hoitolaitos on kykenemätön toteuttamaan potilaan perusoikeuksia/turvallisuutta, hän puuttuu siihen.

"Niin kauan kuin potilasasiamiehen työhuone sijaitsee ylilääkärin työhuoneen kanssa samalla käytävällä, ei ole mikään ihme ettei potilasasiamies ole innokas tarttumaan potilaan asiaan saati hoitamaan sitä niin, että ylilääkäri joutuu vastuuseen alaistensa teoista tai tekemättä jättämisistä."

- Jokainen lääkäri on vastuussa omista tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Myös sen vuoksi maksetaan potilasvakuutusta. Miksi ylilääkäri haluaisi vaieta hoitovirheestä yms. ja näin olla välillisesti vastuussa tapahtuneesta? Jos lääkäri tekee virheitä jatkuvasti ohjeistuksesta huolimatta, en näe ylilääkärin vaikenemisessa mitään järkeä/hyötyä. Jos näin kuitenkin tapahtuu, niin ollaan menetelty väärin. Silloin on jo miltei velvollisuus, ainakin oikeus, ilmoittaa asiasta valvovalle viranomaiselle.

• The-Puu
        Lietokas kirjoitti:

Niin, onko tuo "tällä kertaa asiallinen" tarpeellinen lähetteen kannalta? Jos potilaasta ei aiemmin ole mitään viittauksia tuota asiallisuutta/asiattomuutta koskien, niin silloin se voi ollakin turha. Mutta jos potilaan käytös/tms. on ollut poikkeavaa, tulee lähetteen vastaanottavan lääkärin se myös tietää.
        Tuollainen kommentti on hyväksyttävä etenkin, jos potilaalla on mielenterveyttä koskevia ongelmia. Pitäähän hoitavan lekurin saada edes jonkinlainen kuva potilaastaan.

Kysymyksessä ei ollut väkivaltainen eikä mielenterveysongelmainen. Lääkäri laittoi omat tuntemuksensa lähetteeseen turhaan ja asiatta.

Sinä taidat olla semmonen tyyppi, joka jo kouluaikana oli opettajan puolella muita oppilaita vastaan.

• Varjolilja
        The-Puu kirjoitti:

Kysymyksessä ei ollut väkivaltainen eikä mielenterveysongelmainen. Lääkäri laittoi omat tuntemuksensa lähetteeseen turhaan ja asiatta.

Sinä taidat olla semmonen tyyppi, joka jo kouluaikana oli opettajan puolella muita oppilaita vastaan.

Kyllä vastuunsa tunteva lääkäri huolehtii potilaastaan asiallisesti. Tuo asiallisuus edellyttää lääkäriltä esimerkiksi keskittynyttä kuuntelemista. Läheiseni, joka on lääkäri, sanoi, että lääkärin pitää katsoa potilasta silmiin, ei pöydän alle ja samalla miettiä, mitä ostaisi kotimatkalla kaupasta tai vastaavaa. Tämän hän kertoi, kun aikuinen lapseni oli käynyt lääkärissä ja lääkäri oli kysynyt samaa asiaa neljä kertaa. Tuo lääkäri ei ollut vähääkään kiinnostunut lapsestani ja hänen vaivoistaan. Lopulta "oma" lääkärimme hoiti hänet.

Monien huonojen kokemusteni vuoksi käyn lääkärissä mahdollisimman harvoin ja useimmiten turvaudun tuohon läheiseeni, joka ottaa minut täydestä ja kuuntelee minua kuten kunnon lääkärin pitääkin kuunnella. No, lopulta piti turvautua psykiatriin, mutta häneltä olen saanut kunnollista hoitoa eikä minua ole luultu turhan valittajaksi.

• Lietokas kirjoitti:

"Mitä haittaa potilasasiamiehelle sinun mielestäsi koituu siitä, ettei hän auta hoitoonsa tai kohteluunsa tyytymätöntä potilasta saamaan asiallista kohtelua tai oikaisua asiassaan?"

- Jos esimerkiksi valtioneuvoston oikeuskansleria aletaan kuormittamaan potilaan oikeuksiin liittyvillä asioilla, jotka olisivat soviteltavissa hoitolaitoksen sisällä. Oikeuskanslerin tehtäviin kuuluu valvoa perusoikeuksien ja ihmisoikeuksien toteutumista Suomessa. Eli, jos hoitolaitos on kykenemätön toteuttamaan potilaan perusoikeuksia/turvallisuutta, hän puuttuu siihen.

"Niin kauan kuin potilasasiamiehen työhuone sijaitsee ylilääkärin työhuoneen kanssa samalla käytävällä, ei ole mikään ihme ettei potilasasiamies ole innokas tarttumaan potilaan asiaan saati hoitamaan sitä niin, että ylilääkäri joutuu vastuuseen alaistensa teoista tai tekemättä jättämisistä."

- Jokainen lääkäri on vastuussa omista tekemisistään ja tekemättä jättämisistään. Myös sen vuoksi maksetaan potilasvakuutusta. Miksi ylilääkäri haluaisi vaieta hoitovirheestä yms. ja näin olla välillisesti vastuussa tapahtuneesta? Jos lääkäri tekee virheitä jatkuvasti ohjeistuksesta huolimatta, en näe ylilääkärin vaikenemisessa mitään järkeä/hyötyä. Jos näin kuitenkin tapahtuu, niin ollaan menetelty väärin. Silloin on jo miltei velvollisuus, ainakin oikeus, ilmoittaa asiasta valvovalle viranomaiselle.

-
        "Lietokas" kirjoitti.

"Jos esimerkiksi valtioneuvoston oikeuskansleria aletaan kuormittamaan potilaan oikeuksiin liittyvillä asioilla, jotka olisivat soviteltavissa hoitolaitoksen sisällä..."

Eipä tuo hetipian yhdenkään potilasasiamiehen napaa kirvele.

"Jokainen lääkäri on vastuussa omista tekemisistään ja tekemättä jättämisistään..."

Periaatteessa kyllä, mutta miten potilas voi todistaa potilaskertomukseen kirjatun valheita?

"... Myös sen vuoksi maksetaan potilasvakuutusta..."

Tapahtuneen hoitovirheen korvaamisesta potilasvakuutuksesta ei ainakaan mielenterveyspotilaan kannata edes haaveilla.

"... Miksi ylilääkäri haluaisi vaieta hoitovirheestä yms. ja näin olla välillisesti vastuussa tapahtuneesta?..."

Ylilääkäri voi olla haluton myöntämään virhettä pelkästään yksikön maineen takia.

"... Jos lääkäri tekee virheitä jatkuvasti ohjeistuksesta huolimatta, en näe ylilääkärin vaikenemisessa mitään järkeä/hyötyä..."

En minäkään näe, mutta siitä huolimatta hoitovirheen tehnyttä lääkäriä ei virheestään vastuuseen näytä saavan. Ylilääkäri ei ole suostunut asiaa selvittämään; hänen sanojaan lainaten: "Me emme ole poliiseja" ja "tämä on meidän arkipäivää".

"... Jos näin kuitenkin tapahtuu, niin ollaan menetelty väärin..."

Niin on, mutta yritäpä mielenterveyspotilaana tulla kuulluksi!
        Mielenterveyspotilas (masennuspotilaskin) kun on lähtökohtaisesti epäluotettava hullu jonka väitteet ovat vain "oire hänen sairaudestaan".

"... Silloin on jo miltei velvollisuus, ainakin oikeus, ilmoittaa asiasta valvovalle viranomaiselle."

Totta, mutta mitäpä hyötyä olisi kannella lääninhallitukseen joka perustaa päätöksensä potilaskertomukseen kirjattuihin "tietoihin" - siis niihin jotka eivät pidä paikkaansa?

• The-Puu
        Varjolilja kirjoitti:

Kyllä vastuunsa tunteva lääkäri huolehtii potilaastaan asiallisesti. Tuo asiallisuus edellyttää lääkäriltä esimerkiksi keskittynyttä kuuntelemista. Läheiseni, joka on lääkäri, sanoi, että lääkärin pitää katsoa potilasta silmiin, ei pöydän alle ja samalla miettiä, mitä ostaisi kotimatkalla kaupasta tai vastaavaa. Tämän hän kertoi, kun aikuinen lapseni oli käynyt lääkärissä ja lääkäri oli kysynyt samaa asiaa neljä kertaa. Tuo lääkäri ei ollut vähääkään kiinnostunut lapsestani ja hänen vaivoistaan. Lopulta "oma" lääkärimme hoiti hänet.

Monien huonojen kokemusteni vuoksi käyn lääkärissä mahdollisimman harvoin ja useimmiten turvaudun tuohon läheiseeni, joka ottaa minut täydestä ja kuuntelee minua kuten kunnon lääkärin pitääkin kuunnella. No, lopulta piti turvautua psykiatriin, mutta häneltä olen saanut kunnollista hoitoa eikä minua ole luultu turhan valittajaksi.

Nuo ovatkin kaiken A ja O. Ilman noita ei ole mahdollista saada edes hoitoa. Siinäpä se ongelma onkin kun ei kuunnella. Yksityistä minäkin käytän ja yleistä niin vähän kuin mahdollista.

Kukapa aikuinen ihminen viitsii mennä keskellä yötä päivystykseen turhaan? Olen joskus kipupotilaana joutunut menemään, ja se on papereiden mukaan katsottu turhaksi. Turhauttaa. Minulla on ongelmia 4 ja 5 ristiselän nikamien kanssa, joista aiheutuu kovaakin kipua. Rikkoa, siirtymää ja kulumaa.
        Olin nuorena onnettomuudessa.

• Tässä yhteiskunnassa on paljon vakavasti häiriintyneitä yksilöitä, jotka ovat silti muka "terveitä"....

Lääkäri voi todella käsittää jotkut asiat täysin väärin. Oma kokemukseni on kutsuntatodistusta varten laaditusta lääkärinlausunnosta, jonka sisällön itse näin vasta lähes 10 vuotta myöhemmin, silloinkin vain osittain, silti huomasin, että siinä oli puppua.

Virhe oli merkityksettömässä asiassa lausunnon kannalta (harrastukseeni liittyvä asia oli käsitetty väärin) mutta kuitenkin.

• -
      Omassa potilaskertomuksessani on mm. toisen vanhempani ammatti, terveystiedot sekä avioliitot ja sisarusteni lukumäärä kirjattu väärin.

Voi tietenkin kysyä mitä väliä sillä on, että nuo tiedot potilaskertomuksessani ovat väärin, mutta miksi niitä ylipäätään pitää kysyä ja kirjata potilaskertomuksiin jos niillä ei mitään merkitystä ole?!

Siitä olen täysin varma, etten itse ole vääriä tietoja antanut; muistan sekä tiedän sisarusteni lukumäärän ja vanhempieni ammatit, eikä minulla ole ollut mitään syytä kertoa niistä perättömyyksiä.

Muista sinne kirjatuista virheistä ja suoranaisista valheista puhumattakaan.

• -
      Eräs ystäväni sanoi, että hänet leimattin vaikeaksi asiakkaaksi kunnallisella terveysasemalla. Sitten tuli uusi lääkäri, joka sanoi hänen olevan asiallinen. Tämä henkilö oli mielestäni todella hankala ihminen.

Joskus näin kirjoituksen lehdestä, että asiakkaan olisi hyvä mennä haluamalleen terveysaasemalle juuri tämän leimautumisvaaran takia. Tämä ei käytännössä onnistu.

Eivät lääkärit oletettavasti ole sen kummempia kuin muutkaan ihmiset. Leimautumista tapahtuu työpaikoilla ja kaikissa yhteisöissä jopa tällä palstalla.

• diagnoosi

mistä lääkäri kantaa kaunaa potilaalle kun sanot näin?

-Potilaskertomukseen oli laitettu jokainen silmäräpäyskin ja kaikki mahdollinen epäedullinen potilasta vastaan.

miten nopeasti päättelemään vastaanotolla seuraava ja miten se tapahtuu

-Jos potilas on kenestä ei lääkäri pidä, tai lääkäriä henkisesti ja älyllisesti korkeammalla tasolla, voi aina kirjoittaa;

arvaas kuinka moni potilas leikkii lääkäriä vastaanotolla antaen omia diagnooseja. tuossa oli osuvasti sanottu -

Suurin virhe on; otetaanpa luulot kerralla pois. Toiseksi suurin on leikkiä kaikkitietävää profeettaa, vastaus joka asiaan koskipa se kipeää selkää tai talon muurausta. potilashan on aina oikeassa.

jos potilaskertomus on täyttä puutaheinää niin kannattaa valittaa

• käyntiäsi lääkärillä!

miten käyt poliklinikalla lääkäriä vastaan älyn ja henkisen kilvoittelun ja hankkiudut vielä lääkärin epäsuosioon kun sanot...

Jos potilas on kenestä ei lääkäri pidä, tai lääkäriä henkisesti ja älyllisesti korkeammalla tasolla, voi aina kirjoittaa;

kysyn siksi kun itse en ehdi käynneillä tuollaiseen ja saa samanlaista epäkelpoa kohtelua ja diagnoosia.

• P.L.

-
      on saanut jäädä palstalle mutta minun kommenttini siihen on poistettu, saanen poistaa loputkin.

• Olen käynyt hyvin vähän terveysasemalla. Siellä on joka vuosi uusi vastavalmistunut lääkäri, koska sinne ei ilmeisesti saada kokeneita lääkäreitä.

Olen puhumut terveyteen liityvistä asioista esim. että olen harrastunut avantouintia ja käynyt psykoanalyysissä. Minulta kysyttin ainoastaan, mitä sairauksia suvussani on. Kerroin avoimesti astmasta, jota esiintyi vain tytöillä, koska heidät pantiin heinäpellolle töihin, poikia hemmoteltiin. Kerroin myös, että äitini parantui astmastaan energiaparannuksella koko loppuelämänsä ajaksi, vaikka lääketiede pitää sitä parantumattomana. Äitini oli joutunut sairaselälkkeelle astman takia. Lääkäri ei sanonut mitään.
      Ei ole tullut mieleen kysyä, mitä minusta on kirjoitettu, mitä sillä tiedolla tekisin.

Ketjusta on poistettu 30 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      65
      2349
    2. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      33
      1745
    3. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      10
      1584
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      374
      1555
    5. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      15
      1518
    6. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1387
    7. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      106
      1131
    8. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      1118
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      9
      1084
    10. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      1009
    Aihe