Maantieteen opettajaksi

denblivandeläraren

Eli jos haluaa maantieteen opettajaksi, haetaanko opettajakoulutukseen heti yliopistoon haettaessa vai myöhemmin? Kyse siis Helsingin yliopistosta

4

777

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kumpikin käy

Kumpikinvaihtoehto onnistui ainakin itseltäni. Alaa en kyllä suosittele, koska opettajista on todella paljon ylitarjontaa. Lapsimäärät ovat vähentyneet ja opettajia tarvitaan vuosi vuodelta vähemmän. Koulutusmäärät ovat ylimitoitetut tarpeeseen nähden.

Koska maantieteilijöillä ei ole töitä, hankkivat jopa tohtorit itselleen opettajan pätevyyden. Nyt opettajia on liikaa.

• Realistiope

Koulutusta on reippaasti liikaa, mutta lapsimäärä ei ole suinkaan vähentynyt.

http://www.stat.fi/til/synt/2007/synt_2007_2008-05-02_tie_001_fi.html

Vähiten lapsia syntyi 1970-luvun alussa. Lama kääntänee myös syntyvyyttä reippaaseen nousuun kuten 1990-luvulla. Pian myös 1980-luvun suuremmat ikäluokat tulevat laajalti lapsentekoikään.

• satunnainen lukija
        Realistiope kirjoitti:

Koulutusta on reippaasti liikaa, mutta lapsimäärä ei ole suinkaan vähentynyt.

http://www.stat.fi/til/synt/2007/synt_2007_2008-05-02_tie_001_fi.html

Vähiten lapsia syntyi 1970-luvun alussa. Lama kääntänee myös syntyvyyttä reippaaseen nousuun kuten 1990-luvulla. Pian myös 1980-luvun suuremmat ikäluokat tulevat laajalti lapsentekoikään.

Maantieteilijöille ei näiden palstojen perusteella kuulosta olevan töitä. Harvemmin puhutaan suuntautumisista, sillä ala on huomattavasti laajempi kuin pelkkä tutkija-opettaja -yleistys. Olen itse suuntaamassa suunnittelu/gis -puolelle ja oma tuntumani on se, että työtilanne ei ole ihan onneton. Erään pikkukaupungin kaavoitusosastokin kertoi, että töitä kyllä riittää ja -70 -luvun suunnittelijat ovat kovaa vauhtia eläköitymässä.

Totta kai kunnat ja kaupungit siivoavat eläkkeelle jääneiden viroista löysiä pois ja kuntaliitokset vähentävät kuntien määriä. Silti eläköityvä aines koostuu suurista ikäluokista ja heidän eläkkeelle jäämisensä puolestaan tulee aiheuttamaan uudenlaista kuhinaa yhdyskuntasuunnittelun saralla. Näillä perusteilla toivoa työllistymisestä siis on niin maantieteen kuin monen muunkin alan kohdalla.

• palkkalistoille
        satunnainen lukija kirjoitti:

Maantieteilijöille ei näiden palstojen perusteella kuulosta olevan töitä. Harvemmin puhutaan suuntautumisista, sillä ala on huomattavasti laajempi kuin pelkkä tutkija-opettaja -yleistys. Olen itse suuntaamassa suunnittelu/gis -puolelle ja oma tuntumani on se, että työtilanne ei ole ihan onneton. Erään pikkukaupungin kaavoitusosastokin kertoi, että töitä kyllä riittää ja -70 -luvun suunnittelijat ovat kovaa vauhtia eläköitymässä.

Totta kai kunnat ja kaupungit siivoavat eläkkeelle jääneiden viroista löysiä pois ja kuntaliitokset vähentävät kuntien määriä. Silti eläköityvä aines koostuu suurista ikäluokista ja heidän eläkkeelle jäämisensä puolestaan tulee aiheuttamaan uudenlaista kuhinaa yhdyskuntasuunnittelun saralla. Näillä perusteilla toivoa työllistymisestä siis on niin maantieteen kuin monen muunkin alan kohdalla.

Kun kunnat vähenevät tulee kaavoitusosastoja olemaan paljon vähemmän kuin nykyään. Työmarkkinoilla on noita vapautuvia suurten ikäluokkien paikkoja (siis niitä mitä ei lakkauteta heti eläköitymisen jälkeen) odottelemassa porukkaa, jotka eivät ole kunnolla työllistyneet heti opintojen jälkeen.

Omalla mantsaa sivuavalla alalla suuret ikäluokat ovat jo jääneet eläkkeelle. Nuo työpaikat on lakkautettu sitä mukaa ja noin neljän viiden suurikäluokkaisen työt on palkattu tekemään yksi nuorempi tyyppi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      211
      1648
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      140
      1404
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      54
      1143
    4. Sun ja kaivattusi

ikäero? Kumpi vanhempi, m vai n?
      Ikävä
      58
      1053
    5. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      72
      1005
    6. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      106
      932
    7. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      53
      926
    8. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      860
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      840
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      31