Täytin eilen 19.1. 70 vuotta

oivahärkönen

Otsikko ei tosin kuulu palstalle, mutta olen sentään ahkeroinut tällä palstalla ainakin itse luullut tehneeni sitä kepun hyväksi.

Koko työelämäni rakennusinsinöörinä toimin alkuaikoina väylien kimpussa, aluksi Itä-Suomessa Metsähallituksen metsäautoteiden, sitten Saimaan kanavan, Turun tiellä viimeisellä pätkällä ennen Lohjanharjua, sitten kunnallistekniikan parissa, Porvoon ja Lahden moottoriteiden kimpussa, Kostamuksen rakentamisessa yli 10 vuotta ja sitten parikymmentä vuotta rakennusviennissä Venäjälle. (siitä kunniakas nimi itäinsinööri, jonka saitin joku "viisas" on minulle antanut).

Kepulaisuus on pysynyt minussa sitkeästi. Nuoruudessani oli Kekkonen. Aivan eri lauseeksi pitää ottaa Virolainen, Karjalainen ja nykyinen Vanhanen. Kaikki he ovat olleet tämän maan ansiokkaita rakentajia. Itse olen osallistunut kepupolitiikkaan aktiivisesti vain perustamalla puolueen paikallisosaton Vantaan Hakunilaan ja olemalla sen puheenjohtaja joitakin vuosia. Olin myös vuosikymmeniä sitten Vantaan kaavoituslautakunnassa. Kerran olin Vantaalla kunnallisvaaliehdokkaana, sain enemmän kuin 1 19 ääntä.

Keskusta ei ole vain maatalous- eikä maaseutupolitiikkaa, vaan sillä on syvällisempi merkitys. Se ei hyväksy talouselämän jättämistä yksin kapitalismin hoitoon ja ilmaan muuta se vastustaa sosialismia. Se on sitä, josta Vanhanen äskettäin jyrisi: valtio ohjaa ja vastaa elämänmenoa eikä se voi laistaa vastuutaan. Menoon kuuluu taloustoiminnan perustuminen markkinatalouteen ja valtion tiukka tasa-arvoisuuden ja sosiaaliturvan vaaliminen.

36

1150

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Demari äänestäjä

Oikein paljon onnea vaan.

• Sandra.s

paljon onnea pyöreitten vuosien johdosta!

• fallow

Tunnustaudun olevani se "viisas", joka tuon itäinsinööri-nimikkeen sinulle aikoinanna antoi.
      Vakumuksesi on ollut kova, siitä kunnia. Onneksi vain tuo politiikka on sellaista, että kaikkien ei tarvitse olla samaa mieltä. Toisille suomettuminen tarkoittaa hyvää ja toisille pahaa.

Jatka valitsemallasi linjalla, koska se tuottaa enemmän kuin 1 19 ääntä. Saat ystäviä, jos myöskin vihaajia ja ivaajia. Onnea vielä kerran.

• KapiKorhonen

Sinua hieman vanhempana voin kokemusperäisesti vakuuttaa, että elämä voi olla ihanaa vielä tässäkin iässä! Maailma on yhä kiinnostava paikka ja sitä kannattaa katsella muualtakin kuin avaimenreiästä.

Sanot ikään kuin hieman ylpeillen olleesi koko ikäsi kiinni samassa poliittisessa aatteessa. Minä puolestani ylpeilen sillä, että en ole koskaan jäänyt sellaisen vangiksi. Mielestäsi olen ollut päättämätön, omasta mielestäni liian itsenäinen ja itsepäinenkin sellaiseen. Pitäkäämme kumpikin käsityksemme.

Runouden(kin) harrastaja kun olen, niin esitän syntymäpäivätervehdykseni näin (lainatavaraa vain tämäkin, kuten kaikki tieto ja viisaus; omassa päässä itseksensä sikiää vain usko ja luulo, joka useimmiten on harhaluuloa):

Aika vierii hiljalleen,
      siitä pienen laulun teen.
      Eihän ole meidän syy,
      että vuodet lisääntyy.

Vuodet vierii, ikä karttuu,
      kymmeniä juhlitaan,
      määrää saapi arvaella
      taidolla kun vanhetaan.

Haavat lyödyt, haavat saadut,
      aika kaikki kutoo arpeen.
      Mitkä liekin miekan laadut,
      taisteloss on hymy tarpeen!

Paljon onnea vaan! Ja muista tuon runon viimeinen säkeistö ja erityisesti sen viimeinen säe!

• vanha-kapi

...kehotusta, jonka annoin hänelle onnitellessni häntä hänen täyttäessään 70 vuotta. Tätä tarkoitan:

Haavat lyödyt, haavat saadut,
        aika kaikki kutoo arpeen.
        Mitkä liekin miekan laadut,
        taisteloss on hymy tarpeen!

Paljon onnea vaan! Ja muista tuon runon viimeinen säkeistö ja erityisesti sen viimeinen säe!

http://keskustelu.suomi24.fi/listmessage/6740491/35362805

Tuon jälkeen Oiva on valitettavasti yhä enemmän ruvennut keskustelemaan vain muista keskustelijoista ja tyyliillä, josta häntä joskus olisi vaikeaa erottaa sonni"miehestä", jos ei käyttäisi omaa nimeään. Valitettavasti.

• Obs1

jo, miksi Hyssälä kiirehti eilen tekemään päätöksen Lääkelaitoksen siirrosta Kuopioon. Se taisi olla syntymäpäivälahja sinulle. No, leikki sikseen, mutta varmaan tuo oli mieluinen päätös juhlapäivänäsi. Joka tapauksessa, onnea!

• alle 20 prosentin!

Kerrassaan hieno yllätys kepulta. Matti varmaan halusi muistaa uskollista jäsentään;-)))

• Uusi-Ukki

Punainen tupa ja perunamaa, saanen näin oikein Vanhaan Maalaisliittolaiseen tyyliin, sinulle Oiva toivottaa. Kyllä sinäkin olet ollut Kelkkana jos Kelkan vitjanakin, kun tuota sinun työhistoriaasi lueskelin. Kyllähän me Duunarit on silti vietetty rauhaisa elämä, kun on saatu Tehtaansuojissa työskennellä, ei ole päässyt enempi huolia karttumaan.

Mutta kyllä se vaan Oiva on niin, että Politiikka jos mikä on tosi raadollista toimintaa. Kerroit tuossa kuinka Kepu on jotenkin "syvällisempi puolue, siis pureutuen asioihin muita puolueita syvällisemmin, siis Alkiolaisessa hengessä.

Nyt minun on Oiva palautettava sinut juhlahumustasi takaisin maanpinnalla, kertoen sinulle, että Keskusta on ollut jo ainakin 30-ntä vuotta, ainoastaan yhden asian puolue, sanan täydessä merkityksessä. Pääasianaan kannattajiensa noin 10 prosentin edunnvalvonta.

Ja näin on saatu koko Kepua äänestävä työväestö, työväkivastaiseksi, siinä on Oiva se Yhteiskuntapoliittinen pointti, minkä Kepu on viime vuosikymmeninä aikaansaanut.

Mutta älä Oiva anna tämän minun Faktatiedotukseni jälkeen minkään masentaa mieltäsi, et huomaakkaan kuinka joutuin juuri tämä 7-80-pin aika kulkee, se kulkee melkein kuin Papit saarnaa, kun tuuli käy meidän ohitsemme, se viimeinen kymmenvuotemme on mennyt. Vielä kerran onnitteluni.

• puoluetoveriltasi

Rupi kanossa!
      Kirjoittanut: Sonnimies1 19.1.2009 klo 18.30

Punikki ja narsisti,
      on tää Kapi-Pantteri
      päässä hällä kovin viiraa,
      salaa katsoo Korpi Kiiraa.

Eteen ota ei nyt molo,
      muutenkin on heikko olo.
      Narsisti ja punikki,
      on tuo kapi eunukki.

Kapin mötkö kaataa keilaa,
      riiaa salaa toista heilaa.
      Kapi huutaa kulta, kulta,
      toisen on tuo paksu Hulta.

Sonnimies on upseeri.
      Kapi rätti-luuseri
      Enpäs viitsi enempää,
      tolliskoa ärsyttää.

Hoh, hoh, hooooooooooo, kus Sonnimiehen uljas runo sai paljon kehuja. Kapon seko vain risuja.

• henkilöltä

josta olet sanonut, että on hän sentään kepulainen:

Uutta runoa kapista
      Kirjoittanut: Lyyrikko.. 20.1.2009 klo 08.17

Ei antanut mötkö kapilla pimppaa,
      nyt yksin itseään veskissä hinkkaa.

Turhaa on työnsä ei ota eteen,
      ei vaikka työtäisi pilinsä veteen.

Ei tule mitään jo kapikin tuumi,
      en voi edes ukille antaa, mä olen muumi.

• Oivalle

Eilen oli musta maanantai, jolloin lyötiin kaikkien aikojen yhden päivän ennätykset työttömien tekemisessä.

Metson ilmoittamat henkilöstön vähennystarpeet olivat
      -   paperit-toimialalla 900-1200
      -   automaatiossa 90-130
      -   minerals-toimialalla 200, lisäksi lomautuksia
      -   fiber-liiketoiminnoissa 40 vähennetään, 260 lomautetaan

Stora-Enso
      -   yt-neuvottelut yli 5000 työntekijän lomautuksista

SVR
      -   yt-neuvottelut 130 työntekijän vähennyksistä lomautuksin tai irtisanomisin

Ruukki
      -   38 irtisanotaan, lomautettuna kerrallaan 130 työntekijää

Sanoma Oy
      -   vähennystarve 100-200 työntekijää

Pahin työttömyysaika tulee vasta ensi vuoden puolella, sanovat ekonomistit.

Vieläkö joku uskoo, ettei tuollainen tule viemään kepua vielä paljon alaspäin nykyisestä 19,2 % kannatuksesta ja ettei tuollainen tule pudottamaan roimasti myös kokoomuksen kannatusta vielä ennen vaaleja? Mitkä puolueet siitä tulevatkaan hyötymään? Siinäpä ajateltavaa.

Oli siis melkoinen syntymäpäivälahja Oivalle. Vieläköhän Oiva uskonee näin:

Tuleva lama ei pahasti vavistele ...
      Kirjoittanut: oivahärkönen 4.7.2008 klo 13.24

... Suomea. Hallitus on tehnyt viisaalla politiikallaan taloudemme vahvaksi, valtiontalouskin on kunnossa ja olemme paremmin varautuneet kansainväliseen suhdannetaantumaan.

Viimeksi oli toisin, kun maan syöksyi vuosisadan lamaan Holkerin sinipunahallituksen aikana -79 ... 81.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000036312648#22000000036312648

On se teillä sossuille kiusallinen ...
      Kirjoittanut: oivahärkönen 30.7.2008 klo 09.38

... tilanne, kun taantuma ei näytä tavoittavankaan kunnolla Suomea.

Viiimeinen lamahan oli Holkerin punamustan ja Koiviston aiheuttama.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000036872915#22000000036872915

Ei taantuma iske ...
      Kirjoittanut: oivahärkönen 26.9.2008 klo 13.54

... Suomeen kovin voimakkaasti.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=110&conference=1500000000000105&posting=22000000038170804#22000000038170804

• Virkaheitto opistoinssi on jälleen kirjoittanut tänne vuodatuksen, joka ei mitenkään kuulu palstalle. Osoittaa taas kerran huonoa harkintakykyä, josta tämä Oiva-raasu on muutenkin tullut tunnetuksi.

• -Jäbä

Olet yksi vanhan kokoomuksen palstan ja tämän kepulatan parhaista kirjoiiajista, koska pysyt aina vakaumuksessasi etkä juuri koskaan ryhdy nimittelemään muita kirjoittajia, vaan pysyt asiassa.

Arvostan vakaumustasi ja aion jatkossakin olla eri mieltä asioista, kuin myös puolustaa sinua luuseridemareita ja muita persutörkeilijöitä vastaan, vaikka ei sinua puolustaa tarvitsisi.

Ystävällisesti onnitellen,

-Jäbä

• osmium

Paljon onnea ja pitkää ikää. Asuimme joskus kauan sitten Hakunilassa, en tosin kuulunut kesksustaan...

• pääset pelaamaan

tätä hauskaa peliä puoluetoverisi kanssa

Hauska rahapeli kesällä.
      Kirjoittanut: Sonnimies 3.12.2008 klo 09.16

Nuorna miesnä pelasin tätä paljonkin. Miehiä sai osallistua peliin vaikka kuinka monta. Laitettiin sovittu rahasumma yhteiseen pottiin ja käytiin selinmakuuseen.

Se, kenen nokanpäähän ensiksi istui kärpänen sai koko potin. Sitten aloimme ihmettelemään, kun yksi pukiasentaja keräsi melkein poikkeuksetta potin. Aloin seuraamaan oliko sillä jotain vippaskonsteja mielessä ja olihan sillä.

Miekkonen kaivoi takasilmäänsä sormellaan ja pyhkäisi sillä nokanpäätään, ottiko peräti "hiertimen"? Hetihän semmoiseen nokkaan kärpänen lehahti.

Hoh, hoh hoooooo,kun tuli mukavia muistoja mieleen, tuonkin pelin myötä.

*

Usein muuten vaikuttaa siltä, että tuolla samalla syötillä houkutellaan myös äänestäjiä sinne kepuun?

• Miehen ikä

Olet vakaumuksen mies, joskin olen eri mieltä monesta asiasta. Metsäautotiehankkeiden kanssa minäkin olen tehnyt hommia, metsäalalla kun olen.

Toivon tosiaan, että keskusta olisi pienen ihmisen asialla. Mutta olen vuosien saatossa huomannut, että mielenkiinto kaupunkilaisten ongelmiin on aika vähäistä keskustassa, ainakin pääkaupunkiseudun...

• Vittuuntunut

Onneksi olkoon synttäreistä. Muusta ei sitten kannata onnitella.

Sitähän sanotaan, että ikä tuo viisautta. Tämä ei päde kaikkien kohdalla, ei varsinkaan, jos on valinnut kepun puolueekseen. Puolueen harrastama nykypolitiikka on jotain niin kuvottavaa, että se tuo mieleen sota-ajoilta Stalinin ja Hitlerin.

Molemmilla veijareilla oli varsin outo tapa kohdella ihmisiä ja työväestöä. Oli pakkomuuttoja ja -siirtoja, oli täydellistä välinpitämättömyyttä ihmisiä kohtaan. Tätä samaa tekee kepu. Alueellistaminen, tuottavuusohjelma (= irtisanomisohjelma) ja pakkosiirrot ovat työikäisten ihmisten tuhoamista pahimmillaan. Työttömyys ja kurjuus ovat noiden ohjelmien pääteemoja.

Kepun ajamat ja toteuttamat ohjelmat tuovat mukanaan paljon erilaista kurjuutta ennen niin hyvin pärjänneille ihmisille. On aivan turha yrittää luetella noiden ohjelmien aiheuttamia epäkohtia, sillä siihen ei tämä palstatila riitä. Kepun ministerit ja heidän kätyrinsä pitäisi tuomita vankilaan vähintään kymmeneksi vuodeksi. Ehkä se opettaisi heidätkin ihmisten tavoille. Ihmisten huomioon ottaminen ei paljoa vaadi, mutta kun sekin vähä kepukorvien välistä puuttuu.

• onnea ja

vielä paljon terveitä vuosia, vaikka en tunnekkan luen aina kirjoituksesi, niistä olen oppinut paljon, aate yhdistää, on sitä vain hienoa olla keskustalainen.

• Otsikossa hymiö

"Kerran olin Vantaalla kunnallisvaaliehdokkaana, sain enemmän kuin 1 19 ääntä."

• ehdikkaana

ei uskois, että noinkin tyhmä punikki jollekin kelpaa.

• 19+1

Montakos ääntä se kapi saikaan? Muistelen, että reippaasti yli 200.

• runolla

Runo Kapoti, kapolle
      Kirjoittanut: Sonnimies1 19.1.2009 klo 17.26

Punikki ja narsisti,
      on tää Kapi-Pantteri
      päässä hällä kovin viiraa,
      salaa katsoo Korpi Kiiraa.

Eteen ota ei nyt molo,
      muutenkin on heikko olo.
      Narsisti ja punikki,
      on tuo kapi eunukki.

Kapin mötkö kaataa keilaa,
      riiaa salaa toista heilaa.
      Kapi huutaa kulta, kulta,
      toisen on tuo paksu Hulta.

Sonnimies on upseeri.
      Kapi rätti-luuseri
      Enpäs viitsi enempää,
      tolliskoa ärsyttää.

Hän on sentään kepulainen.

• MabbaPanninen

Yks yhteen kapon kanssa sopiva.

• vain
        MabbaPanninen kirjoitti:

Yks yhteen kapon kanssa sopiva.

Sopii tosiaan yksyhteen sonnarin sairaan irstaan mielikuvituksen kanssa. Siitähän se vain kertoo, ei mistään muusta. Ilmeisesti olet samanlainen sairas, jos runo miellyttää. Kateusko tuon kaiken teettää, tyhmyyden lisäksi tietysti?

• jotain vikaa
        vain kirjoitti:

Sopii tosiaan yksyhteen sonnarin sairaan irstaan mielikuvituksen kanssa. Siitähän se vain kertoo, ei mistään muusta. Ilmeisesti olet samanlainen sairas, jos runo miellyttää. Kateusko tuon kaiken teettää, tyhmyyden lisäksi tietysti?

Runossa ei sanallakaan mainita eikä edes johdateta "sonnariin". Taidat nyt olla itse se kateellinen, tyhmästä nyt puhumattakaan.

Sitäpaitsi tämä on varattu Härkösen syntymäpäivä onnitteluille, kapin takamusta voit nuolla jossain muualla.

• Kiittele Oiva

ja sano, että runoilija on sentään kepulainen.

• syntymäpäivän johdosta

Hyvin olet myös täällä kirjoittanut mitä nyt vähän olen tätä seuraillut. Et alistu korhosmaisuuteen ja sehän takaa sen että sinulla on vastedeskin oikeus pitää housuja.

• Kaupunki keskustal,

Kun olet päässyt jo aikamiehen ikään,monet pitää sitä parhaana aikana,kun tyttöjenkin perää voi katsella niinkuin nuorempanakin,mutta nyt vain ei aina meinaa muistaa mitä niiden kanssa pitäisi tehdä, noh tämä oli pieni kevennys yritys.
      Ja muutenkin perässä tullaan sillä itsellänikin 60 on takana päin ja seuraava täysi kymppi on 70v
      mutta tällaiset lukemat viriilissä miehessä ei tunnu vielä missään.

• Keskustalainen vanhus

Toivotan hyvää jatkoa ja onnellisia vuosia.

Terveyttä sinulle. Silloin voi nauttia hyvästä elämästä.

• Emeritus

...johdosta.

Olen aatteelisesti kanssasi samaa mieltä, kirjoitustyylini vaan on hieman "kevyempi".

Paljasjalkaisena helsinkiläisenä olen surullinen rikkaan pääkaupunkiseudun itsekkäistä pyrkimyksistä köyhän maaseudun riistämisestä.

• oivahärkönen

Olen vielä aika hyvässä kunnossa. Pyöräilen joka päivä. Viime vuonna yli 6000 km, edellisenä vuonna yli 8000.

• Oiva Härkönen

...olen lyönyt golfissa viimeisen vuoden aikana 15 holaria. Juoksen joka aamu 50 km ja iltapäivällä vielä 70 km. Tapanani on hiihtää talvella 10,000 km sekä uida viikossa 100 km.

• Aulis Anttila
        Oiva Härkönen kirjoitti:

...olen lyönyt golfissa viimeisen vuoden aikana 15 holaria. Juoksen joka aamu 50 km ja iltapäivällä vielä 70 km. Tapanani on hiihtää talvella 10,000 km sekä uida viikossa 100 km.

Juupa ja juu :-)

• Aulis Anttila

Otsikossa kaikki :-)

• x-mainari

lainasanoilla tosin: "Paljon Onnea elämäsi tuutilullaan.Suunta on sama,hieman perässä tullaan"!! (19.4 )

• htyujtgyijyui

tyrtytyhrthutuj

Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Paljonko aikaa on kulunut siitä kun viimeksi tapasit hänet?

Päiviä? Viikkoja? Kuukausia? Vuosia?
      Ikävä
      48
      2120
    2. Se oli siinä sitten

Yhdysvaltain presidentti Donald Trump on määrännyt kaiken maan Ukrainalle toimittaman sotilaallisen tuen tauolle, kertoo
      NATO
      690
      2090
    3. Mikä sinua ja kaivattuasi

Yhdistää?
      Ikävä
      122
      2001
    4. Tiedätkö, että haluaisin panna

Sinua. Onko sinulla samanlaiset ajatukset ja tunteet?
      Ikävä
      77
      1699
    5. Ajelen varmaan siellä suunnalla

taas yöllä, vahingossa käyn sun pihalla. 😏 m
      Ikävä
      48
      1678
    6. Trump tekee rauhan Amerikan ja Venäjän ehdoilla

Ukraina luovuttaa Venäjän haluamat alueet Venäjälle. Ukraina luovuttaa Amerikan haluamat arvokkaat mineraalit Amerikall
      Maailman menoa
      239
      1555
    7. Hyväksytty kaivattusi

Vartaloa vai et? Rehellinen vastaus
      Ikävä
      31
      1321
    8. Syvälliset keskustelut

Olisivat tärkeintä ensisijaisesti hänen kanssaan Tulisi sellainen hetki, mutta kaikki meni pieleen
      Ikävä
      20
      1269
    9. Olisipa sitä henkisesti eheämpi ja rohkeampi

mikään maallinen mammona ei itseäni kiinnosta, eikä sen menetys kiinnostus. Mutta kun kohtaa jonkun sykäyttävän ihmisen,
      Ikävä
      17
      1155
    10. Kyllähän tämä vähän kirpaisee

Mutta oman sisäisen rauhan vuoksi jätän sinut nyt historiaan. Todennäköisesti olet jo sinäkin mennyt eteenpäin. Olipah
      Ikävä
      38
      1097
    Aihe