Nyt on ilmestynyt Suomi-murre-Suomi -sanakirja. Ovatko ne jutut ihan oikein mitä tuossa artikkelissa sanotaan? Jotkut tuntuvat jotenkin omituisilta. Sanooko tamperelainen teitillä?
"Sanakirjan mukaan turkulainen esimerkiksi kysyy ravintolassa kasvisruokaa halutessaan: ”Onk mittä muut ko nakei?” ja tamperelainen puolestaan ”Eikö teitillä muuta o ku lihaa?”
Ja kun pohjanmaalainen haluaa tiedustella, missä joku nykyisin asuu, hän tekee sen kuulemma seuraavasti: ”Mihinä sinoot viimmeeksi veistä pöyrälle heittäny?”
Oululainen puolestaan valittelee kesäflunssaa: ”Kesä oli vaikia, kun tuli vettä sieraimista iliman määrättä.”
Ja lappilainen kertoo myöhästyneensä junasta: ”Met hiljastuima justhin sen verran että jäimä junasta.”
”Haeset ku kärpänruato,” sanoo savolainen, kun joku ei ole säästellyt hajuvedessä. Voipa kuitenkin lieventää lausuntoa tokaisemalla, että ”sinnout sitte haaskan näköne.” Tarkoittaen, että mukavan näköinen.
”Nii on nälkä jot napa nyrjäht,” kehuu karjalainen kovaa nälkäänsä. Ja syömään ryhtyessään sanoo ”käyvänsä partaa tantsittammaa.”
Jos Helsingissä haluaa laajentaa maailmankuvaansa lukemalla jotain muuta kuin Hesaria, asian voi esittää vaikkapa näin: ”Onks teil noit böndeje aviisei?” Ja kasvisruokaa jos tekee mieli, pitää kysyä: ”Onks teil mitää vegemättöi?”
Hauska kirja, mutta mikähän lienee todellinen käyttöarvo. Eli turuksi: ”Mää en ossa oikke sanno et kui mää ny sit ajattelisi.”
http://www.turunsanomat.fi/ajassa/?ts=1,3:1007:0:0,4:7:0:1:2009-01-31,104:7:590618,1:0:0:0:0:0:
- Ateismi
Mistä päin Suomea te olette kotoisin?
34
799
Vastaukset
- iskias
50 km Tampereelle.
Mulkkasin rotvallireunaan ja pipa tippu. - iskias
Kun muilta kysyt?
- Kössönöm
Olen ollut huomaavinani, että savolaisia liikuskelee tällä palstalla enemmänkin. Ehkä luulen vaan. Jokunen on sanonut olevansa Lapista ja sitten Pohjanmaalta on ainakin yksi.
Mutta sitä vaan, että pitikö tuon artikkelin murteet ollenkaan paikkansa?
On meit turkulaissiiki ainaki kaks, ellei kolme. Mut en mää enää muista kuka se kolmas olis ollu.
- Ateismi - iskias
Kössönöm kirjoitti:
Olen ollut huomaavinani, että savolaisia liikuskelee tällä palstalla enemmänkin. Ehkä luulen vaan. Jokunen on sanonut olevansa Lapista ja sitten Pohjanmaalta on ainakin yksi.
Mutta sitä vaan, että pitikö tuon artikkelin murteet ollenkaan paikkansa?
On meit turkulaissiiki ainaki kaks, ellei kolme. Mut en mää enää muista kuka se kolmas olis ollu.
- AteismiHeilastelin ja työskentelin 91-97.
Tulee useampaakin murretta väännnettyä huvikseen joten murre toisinaan "heittää"
Turussa pärjäsin hyvin kuullunymmärtämisessä vaan eteläsavolainen luokkakaveri tuotti alussa vaikeuksia.
Vantaaltahan minä olen. Täkäläinen kieli on vähän stadin slangin tapaista, mutta vantaalaisen tunnistaa aina siitä että me kiroillaan enemmän.
- Kössönöm
on kiroileminen vantaaks?
helsinkiläisellä? Voin syntyperäisenä helsinkiläisenä sanoa, että ei mitään. Ei myöskään espoolaisella tai kauniaislaisella. Pitää mennä vähän kauemmas. Porvoo, Mäntsälä, Hyvinkää, Lohja.... No Raasebori on ehkä jo vähän eri juttu, mutta kyllä nämä nyt aika lailla ovat samaa aluetta.
Kössönöm kirjoitti:
on kiroileminen vantaaks?
No siis tietsä ku meitsi on niinku Korsolainen iha syntymäst asti ni vittu ollu tää korso slangi tuttuu jo skidist asti. Ei me mitää vitu stadin slangii korsos puhuttu mut joka toine sana oli niiku vittu tai niiku. Ku korsos ei asunu svedui niinku stadissa ni ei meil ollu semmost slangisanastoo mut kato stadilaisetkin pelkäs korson assaa vittu.
- Kössönöm
Whitewash kirjoitti:
No siis tietsä ku meitsi on niinku Korsolainen iha syntymäst asti ni vittu ollu tää korso slangi tuttuu jo skidist asti. Ei me mitää vitu stadin slangii korsos puhuttu mut joka toine sana oli niiku vittu tai niiku. Ku korsos ei asunu svedui niinku stadissa ni ei meil ollu semmost slangisanastoo mut kato stadilaisetkin pelkäs korson assaa vittu.
aika monimutkast kiroilemist mun miälest. Kui ei voi sannoo vaa et pirä suus kii.
Meit olis aika kummaline kööri kasas, jos vaik kaik tän palstan atet nähtäis Turus suvel jossai jokilaival. Kuka ymmärtäis yhtää mittää?
- Apostacia
Meil ei kuulemma tääl oo mitää murretta olemassakaa. :P
- Kössönöm
ihan pihalla. Eikö Kotka ole jossain siellä suunnalla missä asustelet?
- Apostacia
Kössönöm kirjoitti:
ihan pihalla. Eikö Kotka ole jossain siellä suunnalla missä asustelet?
Oikeestaa täält meiän kotoont on suunnillee yhtä pitkä matka Kotkan ja Kouvolan keskustoihi.
- Kössönöm
Apostacia kirjoitti:
Oikeestaa täält meiän kotoont on suunnillee yhtä pitkä matka Kotkan ja Kouvolan keskustoihi.
kuin kaverini, joka on Vammalan suunnalta kotoisin. Muistaakseni. Mut ei se ol siäl päinkää.
kun eihän sitä tarvitse asua kuin Ruotsinpyhtäällä, niin jo Kymenlaakso on läsnä. Kymijoki muuten näkyy olohuoneeni ikkunasta.
Oulusta eli "kärppä"-kaupungista ja tunnistan kyllä tuon Oulun murre lohkasun :)
Sanovat että tämä meijä murre kuulostaa hassulta, tiiä sit, mut ite ajattelen että murteet on kyllä rikkaus.- KaunisNnainen
Sanat ja murteet lämmittävät sydäntä. Oma koto on Oulussa, mutta sydän on ihmisissä ja fyysisesti minulla liikkeessä koko ajan yli uskonnollisten ja muidenkin rajojen. Siitä tulee merkillinen tietoisuus Jumalan todellisuudesta, kun tapaa erilaisia hyväntahtoisia ihmisiä eri puolilta maapalloa. Hyväntahtoisuus oli Jeesuksen ydin.
Valoa hän yritti luoda meihin, eikö totta ?
Ei ollut hihhuli !! pitäisi sanoa. Olen syntyperäinen stadilainen ja asunut siellä 40 vuotta, mutta en koe oikein olevani helsinkiläinen. Kun muutin pois sieltä, en ole juuri kaivannut sinne. Joskus unissa kotipaikka tulee pintaan, mutta kun olen asunut 15 vuotta poissa, en koe Helsinkiä enää kodikseni. Helsingissä ei asu helsinkiläisiä, vaikka tunnen Rööperin, Kallion ja Sörkan aika hyvin.
Kai se johtuu henkilökohtaisesta elämänasenteesta: koti on siellä missä nukutaan.
Snaijaatsä fillarin päälle? siin on kaks bulii ja yks snadi. Ku snadist svengaa, nii bulit rullaa.- Kössönöm
on kaks sarvee, polkimet ja joskus on kummeiski ilmaa. Sit ku jaksais, ni vois fillaroira Kansanpuistoo lättyi syämää. Kesäl.
Kössönöm kirjoitti:
on kaks sarvee, polkimet ja joskus on kummeiski ilmaa. Sit ku jaksais, ni vois fillaroira Kansanpuistoo lättyi syämää. Kesäl.
En ole kertonut tätä, mutta minulla on ollut paljon yhteyksiä Turkuun, mutta puhetta en ole koskaan oikein saanut haltuuni. En edes yritä. Turkulaiset ystäväni ovat aina sanoneet, että sitä ei voi ottaa haltuun kukaan muu, kuin syntyperäinen kansalainen:-D))
- Kössönöm
Teotwawki kirjoitti:
En ole kertonut tätä, mutta minulla on ollut paljon yhteyksiä Turkuun, mutta puhetta en ole koskaan oikein saanut haltuuni. En edes yritä. Turkulaiset ystäväni ovat aina sanoneet, että sitä ei voi ottaa haltuun kukaan muu, kuin syntyperäinen kansalainen:-D))
Ei tääl nii kaua tartte assuu et ymmärtää mitä puhutaa.
Se riittää iha ulkopaikkakuntalaisel et sanoo joo joo ja hymyilee nätist, nii hyvi se menee.
Sit jos sää haluisit tehrä lähemppä tuttavuut, nii muista alottaa kialtosanal.
Ei kai sul ol mittää sitä vastaa...
Ei kai sun äijäs koton ol
Ei sul kortsui olis
Ei sul olis buranaa Kössönöm kirjoitti:
Ei tääl nii kaua tartte assuu et ymmärtää mitä puhutaa.
Se riittää iha ulkopaikkakuntalaisel et sanoo joo joo ja hymyilee nätist, nii hyvi se menee.
Sit jos sää haluisit tehrä lähemppä tuttavuut, nii muista alottaa kialtosanal.
Ei kai sul ol mittää sitä vastaa...
Ei kai sun äijäs koton ol
Ei sul kortsui olis
Ei sul olis buranaatätäkään ole huomannut. Täällä meillä päin vaikuttaa eräs turkulainen kiinteistönomistaja, joka tekee parhaillaan suuria muutoksia omistamiinsa kiinteistöihin. Olemme saunoneet muutaman kerran ja tapaame silloin tällöin, mutta en muista että hän olisi aloittanut lausetta ikinä kieltoilmaisulla.
- Kössönöm
Teotwawki kirjoitti:
tätäkään ole huomannut. Täällä meillä päin vaikuttaa eräs turkulainen kiinteistönomistaja, joka tekee parhaillaan suuria muutoksia omistamiinsa kiinteistöihin. Olemme saunoneet muutaman kerran ja tapaame silloin tällöin, mutta en muista että hän olisi aloittanut lausetta ikinä kieltoilmaisulla.
Asiakas kauppatorilla: Ei sul silakoi ol?
Kalakauppias: Ei ol, mut ei sul affenet kelpais? Kössönöm kirjoitti:
Asiakas kauppatorilla: Ei sul silakoi ol?
Kalakauppias: Ei ol, mut ei sul affenet kelpais?Armas Puolimatkan tyttärenpoika on sitten jotenkin poikkeuksellinen turkulainen....
Eli uusmaalaine syntyjäns, mut aik kaua jo ollu simmottis kiartolaiselämä. Mää nukkusi ja näi hyvei unei, mut sit mun kattin hypei mun vattan pääl ja mä herein...
Pirkammaalla mää oon ny ollu jo monta vuatta. Tampereenkiäliset uutiset ja Kummeli on ehroton helmi! Kyä lähtee! Muta kumpaakan en kannata, enkä muutenkan katto kiakkoo, jossei kekään pakota.
Pruukaa eteläpohojalaastakin praataalua tipahruttelemahan jollaki verenperimällä. Vaikka meirän häjyy flikka sanookin, notta soon paree olla ihan vaan hilijaa, jossei tiärä mitä sanua...
Jokku sanoo, notta noon ne ristuksen ruutsonit kun levittelöö murthehia kun ruttoa.
Mutta en mä oikeesti tunne oikeen mitään murretta kotikielekseni.- Kössönöm
Tajusin idean, mutta en kartalle osannut noista laittaa just mitään.
mutten koskhan ole kyllä kuullu että "hiljastuima".
Sanon mie vain, että taitaapi olla joku muu ko lappilainen tuonki kirijottanu.
Se kuuluu:" Met tulima justhin sen verran hilijaa, että jäimä junasta."
Son tätä Ounasjokista. Pellosa puhuvat ihan erilälaila ja Kittiläsä puhuvat kansa erilälaila. Kemijärvelä ja Koilliskairasa on ihan oma murre, että koittakaapa nyt uskua sielä eteläsä, että Lappi on iso lääni ja tänne mahtuu monta eri murretta.
Ei milhän pahala, Kössönöm, mutta että sieki tietäsit, ettei kaikhen ole uskomista.
Ja sitäpaitti, hooki panhan toisesa paikasa eri paikhan ko toisesa.- Kössönöm
Ihan kuulin tuon kielen korvissani. Miten minulle tuli mieleen Heikki Kinnunen. Onko hän jossain sketsissä puhunut tuolla lailla, vai miksi kuulin ihan Kinnusen äänen, kun luin tekstiäsi?
Yksi kaverini on Iisalmesta kotoisin ja kuuntelin pari päivää sitten radiosta jotain luonto-ohjelmaa ja ihan kuin tämä mies olisi siinä puhunut. Se on kyllä niin veikeä murre/kieli, että siitä tulee aina hyvälle mielelle.
Panhan panhan, mut ku sit tulet Turkuu, nii veretää lärvit Apteekis ja kaikis jokilaivois ja kahres tai viires muuski paikas.
oon minä. Virta toi tänne keskipohjamaalle.
Tulin justihin kyliltä. Kävin vähä retonkia vasten hyppelemäs, mutta kun en enää jaksanu, tulin kotia...- Niki Tön
Ihan Iisalamesta minnoun.Syntyperänen savolaenen.Oon tiällä palstalla kuljaellu ku huvittaa nuo uskovaesten höpinät siitä Apsoluutista mikä on kuulemma luonna immeisen omaks kuvakseen.Melekosen omaperänen aatos siltä Apsoluutilta.
- wanha teini
Kuopijolaene nimittäen. Jokunen vuosj sitte muutin tänne erräältä savolaeselta pikkukylältä, Juankoskelta. Kaekkihan tietännöö miten tuo laalu männöö?
- big_banggggg
”Mihinä sinoot viimmeeksi veistä pöyrälle heittäny?”
Ikinä en oo kuullu moista lausahrusta. Itte sanoosin, notta mistäs oot kotoosin, tai että missäs sä asustelet nykyysin?
Toki oma eteläpohojalaanen murteheni ei oo sitä kaikkeen airoonta, mutta äiteeni ja mummani puhuu oikeenki leviää pohjanmaata. Tuommoonen sanonta ei oo tuttu mulle, joten tuskin se mitää tyypillistä kieltä on meirän maakunnas.
Toisaalta, heti ku menöö eri kunnan puolelle, alakaa olla vanahemmalla väestöllä erilaasia sanoja ja lauseeta. Nuorempi polovi on sitten jo aika yleiskielistyny mielläpäin. Valitettavasti. Itte oon saanu onneksi vielä kuulla koko ikäni pohojanmaan murretta, muttei se enää oo ittestäänselevyys nykyysin eläville lapsille. Lisäksi se on sillai notta tämä etelässä asustelu vesittää mun murretta hirviän tehokkaasti. Perkeles!- Kössönöm
asustelee siellä päin, eikö vaan?
Vieläkö siellä raitilla häjyt melskaavat? - big_banggggg
Kössönöm kirjoitti:
asustelee siellä päin, eikö vaan?
Vieläkö siellä raitilla häjyt melskaavat?Jussi on meiltäpäin joo. Kyllä noi häjykki viälä vaikutteloo silloon tällöön kylällä, muttei niistä harmiksi asti riesaa oo. Valitettavaa, nottei oo enää sama meininki ku aikoonansa. Häjyt kuitenki sai aikaa isoomman väkivalta-aallon ku kukaan aikaasemmi. Sanoovat, nottei ees villissä länness olis ollu yhtä hurjaa touhua...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?
Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa632319En rehellisesti usko et oisit
Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos321734- 101574
Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa
Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin3751549Näin sinusta taas unta!
Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly151508Nainen, olet jotenkin lumoava
Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel681367- 1061121
- 121118
En muuttaisi sinusta mitään
Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul91074- 20999