Mikä multinikeissä hämää?

random_N

En ymmärrä, miksi joitakuita hämmentää se mahdollisuus, että yhden nimimerkin takana voi olla useita ihmisiä ja että toisaalta yksi ihminen voi kirjoittaa eri nimillä.

Mikä siinä on se ahdistava seikka?

13

608

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uk-ko

aitoutta elämäänsä? Ja kokoontuvat tänne tivaamaan sitä toisiltaan? Aitoutensa nimimerkkeihinsä tai nimimerkittömyyteensä kiinnittäneinä?

Ota tuosta nyt selvä... jaa, sitähän sinä oot tekemässä juuri :-)

• uskoa että

kukaan täältä hakee AITOUTTA elämäänsä? Eiköhän se aitous löydy ihan jostain muualta kuin virtuaalimaailmasta!

• uk-ko
        uskoa että kirjoitti:

kukaan täältä hakee AITOUTTA elämäänsä? Eiköhän se aitous löydy ihan jostain muualta kuin virtuaalimaailmasta!

tämmöinen arkinen ihminen äkkiseltään kuvittelee. Mutta toisaalta täällä myös peräänkuulutetaan välillä sitä aitoutta ja pähkätään loputtomiin aitouden eri tasoja, alkaen siitä, kuka kirjoittaa miten monella nikillä, kuka leikki roolileikkejä, kuinka hyvin kenenkin palstapersoona vastaa "aitoa" personaa... se kiinnostaa ihmisiä.
        Ja jos olet yhtään seurannut noita jutteluita, monia myös ahdistaa, että kaikki ei ole sitä miltä se näyttää.
        Kyllä se mun silmään näyttää siltä, että sitä aitoutta monet peräänkuuluttavat.

Mutta silloin täältä varmaan haetaan, kuten relaxed-eyes sanoi, jotain muutakin kuin juttelua (epätarkka laina).

• aiheeseen
        uk-ko kirjoitti:

tämmöinen arkinen ihminen äkkiseltään kuvittelee. Mutta toisaalta täällä myös peräänkuulutetaan välillä sitä aitoutta ja pähkätään loputtomiin aitouden eri tasoja, alkaen siitä, kuka kirjoittaa miten monella nikillä, kuka leikki roolileikkejä, kuinka hyvin kenenkin palstapersoona vastaa "aitoa" personaa... se kiinnostaa ihmisiä.
        Ja jos olet yhtään seurannut noita jutteluita, monia myös ahdistaa, että kaikki ei ole sitä miltä se näyttää.
        Kyllä se mun silmään näyttää siltä, että sitä aitoutta monet peräänkuuluttavat.

Mutta silloin täältä varmaan haetaan, kuten relaxed-eyes sanoi, jotain muutakin kuin juttelua (epätarkka laina).

Hyvin olet tosiaan perehtynyt ko aiheeseen. Multinikit häirtisee sinuakin,miksi? Mitä olet hakemassa täältä?

• uk-ko
        aiheeseen kirjoitti:

Hyvin olet tosiaan perehtynyt ko aiheeseen. Multinikit häirtisee sinuakin,miksi? Mitä olet hakemassa täältä?

multinikit sinänsä. Mua henkilökohtaisesti hämää se suhde-, rooli-, ja nikkikeskustelujen massa, joka palstalla velloo. Siis se massa, joka kohdistuu yksityisiin henkilöihin tai suhteisiin. Tällainen yleinen keskustelu siitäkin aiheesta on ok.

Itse olen täällä vain keskustelemassa, eikä mua kovin paljon kiinnosta miettiä, kuka on milloinkin puskassa tms. Juttelen mitä juttelen.

Ei tähän aiheekokonaisuuten tarvii erikseen perehtyä, kyllä se vyöryy silmille ihan omasta eestään :-)

• kljsdhvyc

kontrollin ja järjestyksen illuusion puute voi joitain hermoheikkoja haitata.

• merkki :

on vähän niin kuin Yleinen Nainen

• sen verran,

No sen verran voin sanoa, että ainakin jos rekisteröitynä käytettävästä "multinikistä" puhutaan (ts. sellaisesta rekisteröidystä nimimerkistä, jota samaa monet eri fyysiset kirjoittajat käyttäisivät, esimerkiksi), niin minä en vaan ymmärrä, että mitä v*tun järkeä sellaisessa touhussa on! Mitenkään muuten ei mainitsemasi asia "ahdista", kuin järkimielessä.

Kun kerran puhutaan, että palsta on virtuaalinen "kahvihuone" jne., jossa käydään vain turisemassa kevyitä ja mukavia, niin mikäs siinä sitten olisi, jos ei jollekulle sellaiselle kevyelle juttelijalle muka ihan yksin ja yhdellä omalla rekisteröidyllä nimimerkillään kirjoittelu riittäisi...Jos keskustelu on kirjoittajalle pääasia, ei siinä varmaan kovin erityisesti tarvitse nikkikikkailla. Ja: jos ei rekisteröityneellä kirjoittajalla muita erityisiä sidoksia tms. pyrkimyksiäkään palstakeskustelua nähden/ sitä koskien olisi, niin tuskinpa btw tarvitsee sellaisen kirjoittajan ainakaan kovin usein sinne "puskikkoonkaan" mennä, vaan varmastikin lähestulkoon kaiken voinee sellainen kevyttä huulta heittävä rekisteröitynyt kirjoittaa yhdellä ja samalla nimimerkillään, luulisin.:) Ihan arkilogiikkaa ja peruspsykologiaa.;)

Sattaisi sitäpaitsi mielestäni olla jo noin yleistasoisestikin hyvinkin arveluttavaa (havainnollistuksen vuoksi seuraava teoreettinen esimerkki), jos rekisteröityneet "multinikit" käyttäisivät esimerkiksi fyysisesti olemassaolevien henkilöiden kuvia profiileissaan, jne. Lienisi nimittäin vähintäänkin harhaanjohtamista esiintyä jonakin muuna fyysisenä henkilönä kuin todellisuudessa on, ja joskus/ joissakin tapauksissa kyseinen hommailu saattaisi olla vieläkin kyseenalaisempaa touhua, joskaan en ole mitenkään perehtynyt asiaan, enkä siihen sikäli osaa sanoa.

Käsite "multinikki" on muuten mielestäni aika epämääräinen. Sitä sopisi tarkentaakin. Itse olen mieltänyt kys. termillä tarkoitettavan lähinnä rekisteröityneitä kirjoittajia, jotka hommailevat vähän epätyypillisiä.:)

• random_N

on yksinkertaisesti sitä, että todellisen henkilön ja nimimerkin välillä ei vallitse yhden suhde yhteen -suhde, vaan että henkilöllä on useita nimimerkkejä tai minimerkkiä käyttää moni ns oikea henkilö.

• Jos ahdistuu jostakin eniron palstasta niin voi voi. :/

• sen verran,

Sitä voi kuule ahdistua ihan järkisyistäkin. Jos jossakin näkyy olevan melkein enemmän peeloilua, kuin ns. tavanomaisemman luontoista keskustelua, niin saattaapi siinä alkaa ahdistaakin...

• Anonymous random visitor

liioin mikä siinä on niin häiritsevää. Eikö se vain kerro että niitä joita häiritsee heidän kiinnostuksensa painottuu henkilöihin nimimerkkien takana eikä keskusteltaviin aiheisiin.

Nuo jotka pitävät useampia nimimerkkejä vetävät "roolit" niin yli että varsin tyhmä tarvitsee olla jos ei tajua sitä vitsiksi tai parodiaksi. Mainittakoon nyt vaikka esimerkiksi Fifi-neiti ja vakuutusmies. (Pyydän anteeksi näiden takana olevalta ihmiseltä että valitsin juuri nämä esimerkeiksi.) Minä ymmärrän nuo ihan viihteellisiksi hahmoiksi, mutta joitain nekin näyttävät häiritsevän. Miksi siihen en valitettavasti keksi vastausta. Halusta kontrolloida asioita?

Eihän meistä kukaan pysty pitämään kirjaa kuinka monella nimimerkillä rekisteröimättömät täällä kommentoivat. Ja heilläkin aivan varmasti tulee päällekäisyyksiä tahtomattaan tai toisinaan tahallisesti.
      En minäkään aina tätä samaa nimimerkkiä käytä.

• sen verran,

Mä sanoin joissakin keskusteluissa jo eilen, että yritän hlö. koht. vähentää näillä tällaisilla palstoilla käymistä, niin mukavaa kuin kirjoittelu on joskus ollutkin, koskei mielestäni esimerkiksi tämän palstan keskustelukulttuuri nykyisin suurestikaan edusta sitä, mitä minä noin oikeasti keskustelulta kaipaisin. Ei ole edustanut enää aikoihin (joskus aikoinaan tämäkin palsta oli mukavampi juttelupaikka, mielestäni).

Ihan kiinnostuksesta asiaan kuitenkin joitakin ajatuksia vielä:

"liioin mikä siinä on niin häiritsevää. Eikö se vain kerro että niitä joita häiritsee heidän kiinnostuksensa painottuu henkilöihin nimimerkkien takana eikä keskusteltaviin aiheisiin."

Mutta jos joku haluaisi esimerkiksi keskustella tavanomaisemmin, eikä kirjoittajan sellaisten "erilaisten puolien" kanssa, joita jonkun on jokaista pakko ilmentää _erillisillä_ nimimerkeillä? Ei liene minusta erityisen erikoinen asia välttämättä aina sekään.

"Nuo jotka pitävät useampia nimimerkkejä vetävät "roolit" niin yli että varsin tyhmä tarvitsee olla jos ei tajua sitä vitsiksi tai parodiaksi. Mainittakoon nyt vaikka esimerkiksi Fifi-neiti ja vakuutusmies. (Pyydän anteeksi näiden takana olevalta ihmiseltä että valitsin juuri nämä esimerkeiksi.) Minä ymmärrän nuo ihan viihteellisiksi hahmoiksi, mutta joitain nekin näyttävät häiritsevän. Miksi siihen en valitettavasti keksi vastausta. Halusta kontrolloida asioita?"

En usko, että kaikissa tapauksissa olisi kyse siitä, että esimerkiksi useampia nimimerkkejä käyttävien parodioivat "huumorihahmot" (mihinkään yksittäisiin kirjoittajiin viittaamatta) mitenkään erityisesti ärsyttäisivät, vaan joidenkin kohdalla ja joskus saattaisi vaikka hyvinkin olla kysymys ihan vain siitäkin luonnollisesta faktasta, ettei ihminen yksinkertaisesti tahdo tulla ns. "vedätetyksi" keskustelussa, toivoi ja ajoi keskustelulta takaa pelkkää puhdasta asiakeskustelua tai mitä nyt lie.

Jos nyt ajatellaan esim. sellaista tilannetta, että joku vaikka kerran viikkoon tms. sattumoisin joskus eksyisi keskustelupalstoille, ei sellainen ihminen voi välttämättä mitenkään tietää, että kuka kirjoittaja ns. ilmentää (puhuisin btw nyt erityisesti _rekisteröidyistä_ , vaikkakaan yhteenkään yksittäiseen kirjoittajanimimerkkiin en seuraavassa viittaa...) persoonaansa ja ajatuksiaan aidommin kirjoituksissaan ja kuka taas vetää roolia. Sellaisessa tilanteessa ei siis välttämättä ollenkaan olisi tyhmyyttä ihmiseltä, siltä esimerkkitapaukseni satunnaiselta kirjoittelijalta, että jos sellainen erehtyisi ottamaan vaikka tosissaankin jonkun "virtuaalihahmon", jota taas jotakin keskustelupalstaa/asiaa paremmin tuntevat eivät erehhtyisi samalla tapaa tosissaan puhuttelemaan.

Sanon vain, että ainakin sellainen on (ja jälleen pitäydyn teoreettisessa esimerkissä) mielestäni äärimmäisen epämiellyttävää käytöstä, jos esimerkiksi tahallaan vitsaillaan, pilkataan ja pilaillaan niiden kustannuksella, joiden keskustelun intressit ovat toiset, kuin leikkijöillä itsellään. Ja lisäksi: erittäin suuri osa ihmisistä ei edes koe tarvetta korostuneesti leikkiä persoonansa "eri puolilla" keskustelupalstoilla. Voidaan mielestäni siis kysyä joskus sitäkin, että onko vastuu keskusteluviihtyvyyden osalta enemmän sillä marginaali-porukalla ja/tai sillä/sellaisella marginaali-kirjoittelijalla, joka useampia hahmoja ja persoonansa "eri puolia" tahtoo erilaisilla nimimerkeillä korostaa ja persoonallansa keskustelun itsensä yli jyrätä, vaiko muilla, jotka syttyvät kyseisestä persoonan "eri puolien korostamis"- touhusta maltillisemmin.

Tavallinen nettipalstakirjoittaja ei halua olla uhri nettipeleissä.

Tämä on toki vain minun, huom. minun, oma henkilökohtainen mielipiteeni, mutta minä en erityisesti "multinikkitouhun" päälle ymmärrä. Kuten jos vastauksesssani Random_N:lle yllä sanoin, niin ylipäätään kyseinen käsitekin on (kylläkin) minulle hieman epäselvä. Itse olen mieltänyt käsitteen "multinikki" melko negatiivisena asiana, mutta enempää en asiaan sano. Perehtymättömyys estää laajemmat kannanotot.

Vielä sen verran voin sanoa, että minusta kenties & luultavasti & ehkäpä & todennäköisimmin korrektein malli kirjoittajalle voisi olla sellainen, että jos on kova tarve korostaa "persoonansa eri puolia", niin palvelun S24 jäseneksi liittynyt kirjoittaja voisi mielestäni kirjoittaa ainakin omaa todellista persoonaansa äärimmäisellä tapaa vähän sivuat "persoonansa eri puolia" kuvaavat "parodia" tms.huumorijuttunsa vaikka rekisteröitymättömänä, tai sitten kaikki tarinansa ja kaikki persoonansa "fiktiivisemmätkin" puolet tms. tarinansa samalla yhdellä rekisteröidyllä nimimerkillä. Ihmiset ovat nimittäin varmastikin aika yleisesti tottuneet mieltämään rekisteröidyt kirjoittajat kenties jopa luotettavammiksikin(?), kuin joskus muita kirjoittajia, joten suotavaa olisi korrektius kaikentyyppisten kirjoittajien viihtyvyyttä kohtaan. (Ei Pihtiputaan mummo välttämättä kaikesta voi tietää...).

Itse en koskaan ole ollut rekisteröinyt kirjoittaja, mutta sen verran olen keskustelua seurannut, että jonkinlainen mielikuva ( joskin toki vain omakohtainen, korostan) mulla olisi siitä, että mikä kirjoittajien viihtyvyyttä palstoilla saattaisi pitkässä linjassa parantaa. Muistan myös itsekin, silloin joskus palstakirjoitteluni alkuaikoina, aika suoraankin saattaneeni luottaa siihen ( vaikken mitenkään erityisen naivi ihmisenä ole), että joku yksi rekisteröityä nimimerkkiä käyttävä kirjoittaja olisi aina yksi ja sama ts. tms. "aito" persoona: ei juuri aina edes käynyt mielessä muu. Nyttemmin on sinisilmäisyys roisisti karissut (valitettavastikin).

"Eihän meistä kukaan pysty pitämään kirjaa kuinka monella nimimerkillä rekisteröimättömät täällä kommentoivat. Ja heilläkin aivan varmasti tulee päällekäisyyksiä tahtomattaan tai toisinaan tahallisesti.
        En minäkään aina tätä samaa nimimerkkiä käytä."

Ja varmaan aika harva kirjoittaja mitään "kirjaa" edes haluaa pitää... Useimmille on varmaankin tärkeintä, että keskustelu skulaa, luulisin. Mitkä seikat sellaisen ilmapiirin syntymiseen vaikuttavat, sitä voinee itse kukin tykönään miettiä.

Ps. Anteeksi, aika pitkä kirjoitus tuli.:) Lue/lukekaa jos jaksatte, älä/älkää lukeko, jollei jaksuja ole. Ihan yleisesti oli vain paljon mussa ajatuksia herättävä asia kyseessä.

Ketjusta on poistettu 11 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. En rehellisesti usko et oisit

Sekuntiakaan oikeasti mua kaivannut. Tai edes miettinyt miten mulla menee. Jotenkin todennäköisesti hyödyt tästäkin jos
      Ikävä
      27
      1538
    2. Saako kaunis ihminen parempaa kohtelua?

Onko kauniin ihmisen elämä "helpompaa" kuin tavallisen näköisen ihmisen? Olen kuullut väittämän, että kaunis ihminen saa
      Sinkut
      39
      1449
    3. Näin sinusta taas unta!

Unessa olin pakahtuneesti rakastunut sinuun. Olimme vanhassa talossa jossa oli yläkerran huoneissa pyöreät ikkunat. Pöly
      Ikävä
      12
      1345
    4. Suomennettua: professori Jeffrey Sachs avaa Ukrainan sodan taustat luennollaan EU parlamentissa

Jeffrey Sachs on yhdysvaltalainen ekonomisti. Sachs toimii Columbian yliopiston The Earth Instituten johtajana. Aiemmin
      NATO
      339
      1301
    5. Nainen, olet jotenkin lumoava

Katselen kauneuttasi kuin kuuta, sen loistoa pimeässä. Sen kaunis valo on kaunista sekä herkkää ja lumoavaa. Olet naisel
      Ikävä
      68
      1245
    6. Se sinun kaipauksen kohde

Ei todellakaan käy täällä höppänä mies.
      Ikävä
      12
      988
    7. Ei ole kyllä mennyt

Kovin hyvin kun alussa pieni sekoaminen hänestä 😏
      Ikävä
      7
      951
    8. Et katso sitä

Niinkuin minua. Ehkä se luo toivetta
      Ikävä
      20
      929
    9. En muuttaisi sinusta mitään

Ensin olit etäinen ja yritin pysyä tutkan alapuolella. Mutta ei silmiltäsi jää mitään huomaamatta, kuten minulla ei kuul
      Ikävä
      7
      881
    10. Olet muutenkin tyhmä

Ja käyttäydyt epäasiallisesti siinä työssäsi.
      Ikävä
      71
      816
    Aihe